دانلود شیپ فایل معابرکرمان:دانلود لایه شیپ فایل کرمان-موسسه چشم انداز-آموزش GIS و RS

شیپ فایل چیست؟

فرمت شیپ فایل (shapefile) اکنون یک فرمت معمول برای ذخیره داده‌های مکانی در سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS است. فرمت شیپ فایل (Shapefiles) داده‌های مکانی  را همراه با داده‌های توصیفی یا همان جداول اطلاعاتی  مرتبط را ذخیره می‌کنند. فرمت شیپ فایل توسط شرکت ESRI توسعه‌یافته و اکنون یک فرمت بسیار خوب برای ذخیره داده های مکانی است و گزینه ای محبوب برای انتقال داده های مکانی  می‌باشد. برای مثال فرمت شیپ فایل (shapefiles)می‌تواند مستقیما توسط تعدادی از برنامه‌های نرم‌افزاری GIS از قبیل ArcGIS و QGIS خوانده  و پشتیبانی شود.

با وجود این که فرمت شیپ فایل  در ظاهر یک فایل منفرد را شامل می شود ، ,ولی شیپ فایل  در واقع مجموعه‌ای از حداقل سه فایل اصلی است:. shp، shx و. dbf. هر سه فایل باید در همان دایرکتوری قرار داشته باشند تا قابل نمایش باشند.به عنوان مثال اگر شما قصد داشته باشید که فایل شیپ فایل راه های استان فارس را به سیستمی دیگر(کامپیوتر یا درایوی دیگر) منتقل کنید باید این سه فایل را نیز با خود به همراه داسشته باشید.البته غیر از این سه فایل Prj نیز استفاده می شود که نشان دهنده سیستم مختصات داده شیپ فایل مورد نظر است.

البته اگر شما قصد انتقال داده های شیپ فایل خود را داشته باشید باید آن را به حالت فشرده در بیاورید و منتقل نمایید.

بگذارید درباره این ها بیشتر توضیح بدهیم .گفتیم که هر فایل شیپ فایل حاوی چهار فایل کمکی است که در زیر آن ها را توضیح می دهیم:

فایل های کمکی یک شیپ فایل:

Dbf:

این در واقع همان جدول توصیفی عوارض است که اطلاعات مورد نیاز و ویژگی های عارضه را در خود ذخیره می کند.

Prj:

این در واقع حاکی از این است که شیپ فایل شما دارای چه سیستم مختصاتی می باشد .و اگر این فایل از شیپ فایل جدا شود شیپ فایل شما فاقد سیستم مختصات می شود که در سیستم اطلاعات جغرافیایی قابل استفاده نمی باشد و اگر هم استفاده می کنیم باید آن را اصلاح کنیم.

Shx:

این فایل نشان دهنده این است که هر رکورد در جدول اطلاعاتی شما به یک اطلاعات توصیفی در جدول متصل است.

Sbn:

این فایل در واقع رابط گرافیکی بین عارضه ها و جداول توصیفی است که اگر این فایل از بین برود دیگر ارتباط بین داده مکانی و جداول اطلاعاتی از بین خواهد رفت .

Shp :

این فایل نشان دهنده این است که عارضه شما چه شکل مکانی یا چه شکل هندسی را دارد.این در واقع نشان دهنده این است که فایل مورد  نظر شما نقطه ای،خطی یا سطحی است.

آموزش gis

Shapefile  یک فرمت ذخیره‌ی برداری داده برای ذخیره کردن موقعیت، شکل و توصیف عوارض جغرافیایی است. به عبارت دیگر یک نوع داده عارضه در مجموعه‌ای از داده‌های مرتبط ذخیره می‌شود و یک کلاس عارضه را در بر می‌گیرد.

Shapefile شامل تعدادی فایل هم نام است که در کنار یکدیگر قرار گرفته و همه آنها درکنار یکدیگر نشان دهنده یک لایه هستند. شما در یک Shapefile حداقل باید سه فرمت Shp ، Shx و Dbf را داشته باشید که وظیفه ذخیره سازی هندسه عوارض مکانی، داده های توصیفی و ارتباط بین این دو را انجام میدهند.

درحقیقت امروزه Shapefile به عنوان محبوب ترین فرمت ذخیره سازی داده های مکانی مطرح است. به همین دلیل تقریباً تمامی نرم افزارهای مکانی و سامانه های اطلاعات مکانی (GIS) از آن استفاده میکنند و آن را import و export میکنند.

اگر شما داده ای را با این فرمت داشته باشید، حداقل میتوانید مطمئن باشید که تمامی نرم افزارهای GIS میتوانند آن را بخوانند، این در حالی است که فرمت های File Geodatabase و Personal Geodatabase صرفاً توسط محصولات شرکت Esri قابل خواندن و ویرایش هستند.

برگرفته از کتاب آموزش جامع و عملی  Arc gis 10.8 مقدماتی و پیشرفته/ همراه با داده های تمرینی و نرم افزار

مترجمان :سعید جوی زاده -ونوس نصیرفام -انتشارات آکادمیک

آموزش کاربردی arcgis 10.8

 

کتاب آموزش کاربردی Arcgis 10.8

انتشارات آکادمیک

تلفن تماس سفارش کتاب:  ۰۹۳۸۲۲۵۲۷۷۴

وبسایت آموزشی:  www.gisland.org

بچه ها از لینک زیر می توانید شیپ فایل را دانلود کنید و اگر سوالی داشتید با ما در تماس باشید :

دانلود از لینک زیر:

شهرکرمان

9 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید