یک سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به شرکت ها این امکان را می دهد که از داده های جغرافیایی به گونه ای استفاده کنند که به آنها اجازه دهد نقشه برداری، تجزیه و تحلیل و سپس ارزیابی نقاط مختلف مورد علاقه را انجام دهند. با ادامه پیشرفت این زمینه، استفاده از GIS به رشد خود ادامه داده است و بسیاری از شرکت ها آن را به دلایل مختلف اجرا می کنند. از آنجایی که برنامه های کاربردی بسیار زیادی دارد، آموزش GIS برای سازمان هایی که می خواهند نیروی کار آگاه تر و کارآمدتری داشته باشند بسیار مهم است.
با زیرمجموعه های بسیاری از برنامه های GIS، آموزش ثابت یا یک اندازه نیست، بلکه فرآیندی است که باید انعطاف پذیر و متناسب با نیازهای شرکت باشد. به عنوان مثال، آموزش GPS زیرمجموعه ای از آموزش GIS مربوط به نحوه تعامل GIS با سیستم های ناوبری است. شرکتی که با سیستم‌های ناوبری کار می‌کند باید عناصر GPS را در آموزش GIS خود بگنجاند، در حالی که شرکتی که با سیستم‌های ناوبری کار نمی‌کند ممکن است نیاز داشته باشد آموزش خود را در جای دیگری متمرکز کند.
برای هر شرکتی که به دنبال بهبود قابلیت‌های GIS در میان کارکنان خود است، برای آنها بسیار مهم است که بدانند چرا آموزش‌های GIS مهم هستند، چگونه گواهینامه آموزش GIS می‌تواند به کارکنان و کاربردهای اصلی فناوری GIS امروز کمک کند.

شش کاربرد فناوری GIS

فناوری GIS به دلیل کاربردهای گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شش کاربرد برتر GIS در زیر ذکر شده است:
  1. داده های نقشه برداری : توانایی تجسم داده ها بر روی نقشه دلیل اصلی توسعه GIS بود. عملکرد داده های نقشه برداری GIS به داده ها اجازه می دهد تا در یک پایگاه داده قرار داده شوند و سپس به شکلی نگاشت شده تبدیل شوند که کاربران بتوانند به راحتی آن را درک کنند. این نوع عملکرد به ویژه مهم است زیرا 80٪ داده ها دارای نوعی عنصر مکانی هستند که در آن نقش دارد. با داده های نقشه برداری شده، کاربران می توانند شروع به درک الگوها و روابط در یک منطقه کنند.
  2. بافر کردن: وقتی از فناوری GIS برای بافر استفاده می کنید، سعی می کنید حوزه نفوذ را از یک نقطه ببینید. بافر به فرآیند ایجاد منطقه ای اشاره دارد که از یک فاصله مشخص برای دور زدن یک خط، چندضلعی یا نقطه استفاده می کند. به طور کلی، بافر همراه با تجزیه و تحلیل مجاورت استفاده می شود. کسانی که در زمینه پزشکی هستند ممکن است از بافر استفاده کنند تا ببینند چند کلینیک دیگر در نزدیکی آن هستند، که نشان می دهد آیا نیاز به ساخت کلینیک جدیدی دارند یا خیر.
  3. تجزیه و تحلیل مجاورت : سیستم های GIS به کاربران اجازه می دهد تا تجزیه و تحلیل مجاورتی را انجام دهند که رابطه بین دو یا چند مکان را بر روی نقشه تعریف می کند. کسب و کارها اغلب از این نوع تجزیه و تحلیل برای تعیین محل ساخت دفاتر یا فروشگاه های جدید استفاده می کنند. تجزیه و تحلیل مجاورت می تواند عوامل متعددی مانند جمعیت شناسی اقتصادی و اجتماعی و جایگاه رقبا را در نظر بگیرد. دقیق ترین آنالیزهای مجاورت دارای یک سیستم ارجاع ثابت هستند.
  4. یافتن خوشه ها : با الگوریتم های متعدد، می توانید از سیستم های GIS برای گروه بندی مجموعه ای از نقاط نامرتبط بر اساس موضوع استفاده کنید. به عنوان مثال، یک خوشه ممکن است از مجموعه ای از نقاط داده تشکیل شده باشد که در آنها چگالی بیشتر از یک سطح متوسط ​​یا مشخص وجود دارد. مدل‌های مختلفی در مدل‌های خوشه‌ای وجود دارد، مانند مدل‌های مرکز، مدل‌های توزیع، مدل‌های چگالی، مدل‌های گروهی، مدل‌های زیرفضا و مدل‌های اتصال.
  5. نزدیکترین را پیدا کنید: با استفاده از نقاط بردار می توانید فاصله بین یک نقطه و عنصری را که به عنوان چند ضلعی تعیین شده است اندازه گیری کنید. متخصصان و محققان GIS این نوع اندازه گیری را برای یافتن نقاط داده ای که میانه، حداقل یا حداکثر در یک مجموعه داده هستند، گسترش داده اند.
  6. یافتن آنچه در یک منطقه وجود دارد : یکی از ساده‌ترین اشکال تجزیه و تحلیل، این نوع به کاربران این امکان را می‌دهد که انواع داده‌ها را روی موضوعات مختلف پوشش دهند. نمونه ای از این نوع تجزیه و تحلیل این است که شما نیاز داشته باشید که بدانید چه نوع خاکی در محوطه دانشگاه وجود دارد و داده ها را برای یافتن اینکه خاک های مختلف در کجا واقع شده اند اجرا کنید.

گواهینامه و آموزش GIS: آیا ارزشش را دارد؟

به غیر از کسانی که در حرفه نقشه بردار هستند، بعید است که گواهینامه GIS لیست شرح شغل را به عنوان یک نیاز شغلی مشاهده کنید. علاوه بر این، شرکت‌هایی که از GIS استفاده می‌کنند ممکن است روش‌های متفاوتی برای استفاده از فناوری GIS نسبت به آنچه در برنامه صدور گواهینامه خود یاد گرفته‌اید داشته باشند، که می‌تواند به این معنی باشد که باید برخی اطلاعات را مجدداً یاد بگیرید تا آن را با رویه‌های شرکت مطابقت دهید.
آیا این به این معنی است که شما نباید گواهینامه بگیرید یا کارمندان شما گواهینامه بگیرند؟ البته که نه.
گواهینامه GIS چه در سطح فردی و چه در سطح تیمی، ارزش زیادی را ارائه می دهد. برای افراد، یک گواهینامه GIS می تواند آنها را در یک زمینه شلوغ برجسته کند و آنها را از سایر کاندیداهای مشابه در برگه فراخوان برتری دهد. برای تیم‌ها، گواهینامه‌های GIS می‌توانند اطمینان حاصل کنند که کارکنان شما از تخصص لازم برای رسیدگی به انواع وظایف و واکنش سریع به چالش‌ها برخوردار هستند.

چرا آموزش GIS مهم است

اگر شرکت یا سازمان شما از GIS استفاده می کند، باید مطمئن شوید که کارکنان شما نحوه استفاده صحیح از سیستم را می دانند. استفاده از برنامه های گواهینامه GIS و کارگاه های آموزشی GIS راهی عالی برای به روز رسانی تیم شما در مورد کاربردهای فعلی GIS است.
در زیر برخی از مزایای برتر آموزش GIS و اینکه چگونه برای موفقیت شرکت هایی که از GIS در عملیات خود استفاده می کنند بسیار مهم است را مشاهده خواهید کرد:

1. کارایی و بهره وری بیشتر کارکنان

بدون آموزش، به کارکنان اغلب وظایف GIS داده می شود که آنها مطمئن نیستند که چگونه آنها را تکمیل کنند، حتی اگر در گذشته با GIS کار کرده باشند. اغلب، کارکنان می توانند نحوه تکمیل کار را بیابند، اما آزمون و خطای زیادی می طلبد و مدت زمان لازم برای تکمیل موفقیت آمیز آن را افزایش می دهد.
به جای اینکه تیم شما وقت خود را در تلاش برای یادگیری نحوه تکمیل کار به تنهایی تلف کند، آنها می توانند از قبل روش های مناسب برای اتمام یک کار را بدانند. آموزش GSI باعث افزایش کارایی کارکنان شما می شود. آموزش مناسب کارکنان را برای تکمیل انواع وظایفی که به آنها داده می شود آماده می کند. با آموزش، کارمندان شما کارایی خود را بهبود می بخشند و کار خود را در زمان بهینه انجام می دهند.
آموزش همچنین می تواند به کارکنان کمک کند تا بهره وری خود را افزایش دهند. با توجه به افزایش کارایی کارکنان پس از شرکت در کارگاه های آموزشی GIS و سایر برنامه ها، بهره وری کارکنان شما نیز افزایش می یابد و وظایف بیشتری به صورت روزانه انجام می شود. افزایش بهره وری باعث می شود هر گونه هزینه مرتبط با فرآیند آموزش ارزش آن را داشته باشد.

2. افزایش دانش کارکنان

یکی از مزایای اصلی حصول اطمینان از اینکه کارکنان تحت برنامه های گواهی GIS قرار گرفته اند، افزایش دانش GSI در میان نیروی کار شما به عنوان یک کل است. دانش بیشتر کارکنان، مزایای کوتاه مدت و بلندمدت مختلفی برای شرکت شما خواهد داشت.
در کوتاه مدت، نیروی کار آگاه به این معنی است که کارمندان قادر خواهند بود وظایف بیشتری را انجام دهند و این کار را به سرعت انجام دهند. علاوه بر این، سرپرستان و مدیران وقت خود را آزاد خواهند کرد، زیرا کارکنان آنها نیازی به پرسیدن سؤالات زیادی ندارند یا از آنها برای توضیح نحوه تکمیل یک کار بخواهند.
در دراز مدت، خطاها در تکمیل وظایف GIS گرا کاهش می یابد، زیرا کارکنان می دانند که چگونه برنامه ها و تجهیزات GIS را به درستی کار کنند. خطاهای کمتر به این معنی است که با عدم اختصاص کارکنان و منابع بیشتر برای رفع خطاهای قبلی، در هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد. علاوه بر این، هنگامی که خطاها رخ می دهند، کارکنان به احتمال زیاد می دانند چگونه آنها را به سرعت برطرف کنند و هر گونه مشکل مسئولیت را کاهش می دهند.

3. فرصت های جدید

از آنجایی که کارکنان آموزش دیده از دانش بیشتری برخوردار خواهند بود و زمان بیشتری برای کارهای دیگر در اختیار خواهند داشت، شما خود را در موقعیتی قرار می دهید که در فرآیندهای موجود نوآوری کنید یا انواع وظایفی را که شرکت شما به طور منظم انجام می دهد گسترش دهید.
به عنوان مثال، کارمندانی که به خوبی آموزش دیده اند، بهتر می توانند ناکارآمدی ها را در مدل کاری فعلی شما تشخیص دهند و به شما این امکان را می دهند که گردش کار یا رویه های جدیدی ایجاد کنید که به آنها کمک کند وظایف خود را سریعتر انجام دهند. علاوه بر شناسایی ناکارآمدی ها، می توان خلاقیت کارگران را نیز بهبود بخشید. آنها با دانستن قواعد GIS و افزایش دانش خود، پایگاهی محکم برای افزودن ایده های خود خواهند داشت.
همراه با مزایای نوآوری کارکنان، شرکت به عنوان یک کل باید بتواند پروژه های بیشتری را انجام دهد یا با کارکنانی که می توانند کارهای استاندارد خود را سریعتر انجام دهند، پروژه های بیشتری را انجام دهد یا در زمینه های دیگر گسترش یابد. افزایش بهره وری و بهره وری زمان را آزاد می کند که کارکنان می توانند در جاهای دیگر استفاده کنند.

مبانی GIS: آموزش چه چیزی باید باشد

اگر کارمندان خود را به آموزش GIS می فرستید یا خودتان در آن شرکت می کنید، باید مطمئن شوید که آموزش شامل چندین اصول GIS است. در زیر می‌توانید یک نمای کلی از اصولی را که می‌خواهید آموزش‌ها و آموزش‌های GIS شامل شود، بیابید:

1. اطلاعات پایه GIS

برای شروع تیم شما با آموزش GIS، آنها باید برخی از اطلاعات اولیه را از دوره گواهینامه GIS بیاموزند. این اصول و قطعات دانش GIS که برای هر آموزش GIS برای مبتدیان مناسب است عبارتند از:
موارد استفاده از GIS: همانطور که می دانید GIS کاربردهای متنوعی دارد که حتی جامع ترین دوره گواهینامه GIS نیز ممکن است نتواند آنها را پوشش دهد. علیرغم کاربردهای فراوان، آموزش ها و جلسات آموزشی GIS را می توان به کاربرد آن در یک زمینه مشخص محدود کرد. اگر می دانید که باید از تجزیه و تحلیل مجاورت استفاده کنید، باید به دنبال یک دوره GIS باشید که آن را در برنامه درسی گنجانده باشد.
تفاوت بین GIS و geospatial: اگرچه آنها اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، این اصطلاحات در واقع با تفاوت های واقعی همراه هستند. GIS تنها به استفاده از داده های جغرافیایی برای ایجاد نقشه های مشتق و تجزیه و تحلیل فضایی اشاره دارد. در مقابل، geospatial به کاربردها و فناوری های مرتبط با داده های جغرافیایی اشاره دارد. آموزش باید اطمینان حاصل کند که تفاوت برای دانش آموزان واضح است.
انواع داده های GIS: دو نوع اصلی داده GIS وجود دارد – داده های شطرنجی و برداری – که کاربران باید از آنها آگاه باشند. به طور خلاصه، داده‌های شطرنجی به عنوان داده‌هایی که مبتنی بر سلول هستند، مانند داده‌های ارتفاعی یا تصاویر هوایی، تعریف می‌شوند، در حالی که داده‌های برداری به عنوان داده‌هایی تعریف می‌شوند که از چند ضلعی، خطوط یا نقاط برای نمایش خود استفاده می‌کنند. کارگاه‌های آموزشی GIS خوب به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در مورد انواع مختلف داده‌ها دست پیدا کنند.
زبان های برنامه نویسی: برای کسانی که تازه وارد GIS می شوند، زبان برنامه نویسی اصلی که باید بدانند پایتون است. سایر ابزارهای برنامه نویسی شامل C++، جاوا اسکریپت و VBA هستند، اما اگر باید از جایی شروع کنید، پایتون بهترین انتخاب است. برنامه های گواهی GIS باید به دانش آموزان کمک کند تا با استفاده از Python در رابطه با GIS راحت تر شوند.

2. کارتوگرافی

دانستن نحوه انجام نقشه برداری GIS بر اساس توانایی خواندن و درک نقشه ها است و به این ترتیب، نقشه کشی باید در آموزش GIS گنجانده شود. از این گذشته، کسانی که وارد GIS می‌شوند باید بدانند که چگونه نقشه‌ها را درست کنند یا حداقل بخوانند. آموزش کارتوگرافی اغلب شامل آموزش GPS نیز می شود زیرا اغلب دست به دست هم می دهند.
برخی از عناصر کارتوگرافی شامل درک آنچه در ساخت نقشه ها، اصول طراحی آنها، کاربرد آنها در تعدادی از موقعیت ها و اشکال مختلفی که می توانند داشته باشند، خواهد بود. در پایان یک دوره، دانش آموزان باید همه چیز را در مورد ساختن نقشه ها و نحوه درک آنها بدانند.

3. مدیریت پایگاه داده

درک نحوه مدیریت صحیح و خواندن داده ها کلید برنامه های گواهینامه GIS و آموزش های GIS است. در یک دوره آموزشی، باید بیاموزید که چه نوع داده هایی وجود دارد و چگونه آنها را بخوانید و همچنین چه نوع خطاهایی رایج است. علاوه بر این، ممکن است بخواهید نحوه پیمایش در پایگاه های جغرافیایی را بیاموزید.

آموزش و پشتیبانی مداوم

پس از اینکه تیم خود را به یک دوره گواهینامه آموزشی GIS فرستادید، بسیار مهم است که آموزش مداوم را بخشی از توسعه مداوم تیم خود قرار دهید. در حالی که یک آموزش اولیه GIS برای مبتدیان یا برای برنامه های خاص اغلب نیروی کار شما را برای لحظه حال آماده می کند، پیشرفت های انجام شده در فناوری GIS باعث می شود شرکت ها همچنان کارکنان خود را در مورد هر گونه تغییر به روز نگه دارند.
به عنوان مثال، در دهه آینده، نقشه های کاغذی احتمالاً تقریباً به طور کامل با فناوری های دیگر جایگزین خواهند شد. علم اطلاعات جغرافیایی همچنان از سایر رشته‌ها مانند ریاضیات، جغرافیا، زمین‌شناسی، نقشه‌برداری، آمار و علوم رایانه افزوده خواهد شد. با پیشرفت علم اطلاعات جغرافیایی، همه این زمینه ها به ایجاد قابلیت های جدید برای سیستم های GIS ادامه خواهند داد.
همانطور که GIS در سال‌های آینده رشد می‌کند و به توسعه قابلیت‌های خود ادامه می‌دهد، برای شرکت‌ها بسیار مهم است که با جدیدترین به‌روزرسانی‌های GIS همگام باشند و بدانند چگونه از ابزارهای به‌روز شده به درستی استفاده کنند. یک استراتژی آموزشی آینده‌محور آموزش جدیدترین فناوری‌ها را در جمع‌آوری داده‌های میدانی ارائه می‌دهد و از کاربرد آنها در شرکت شما پشتیبانی می‌کند.

شروع با آموزش GIS

با توجه به صنعت در حال توسعه و مزایای بی شمار GIS، برای سازمان ها بسیار مهم است که نیروی کار خود را برای تعامل صحیح با سیستم های GIS آموزش ببینند. برای سازمان هایی که به دنبال آماده سازی کارکنان خود برای کار با هر یک از فن آوری های مختلف GIS در بازار امروز هستند، باید آنها را از بهترین ها در مورد GIS یاد بگیرند.

آموزش ArcGIS: با روش های زیر می توانید دوره را درخواست بدهید

آموزش ArcGIS: مبتدی تا حرفه ای

به دوره ArcGIS خوش آمدید.در 40 ساعت شما اصول ArcGIS را یاد خواهید گرفت و قادر خواهید بود انواع مختلفی از مشاغل را بر اساس ArcGIS انجام دهید.

در این دوره، من منابع را به اشتراک گذاشته ام و همچنین نشان داده ام که چگونه می توانید منابع رایگان دانلود کنید و حتی در صورت نیاز منابع خود را بسازید !

این دوره در 10 بخش تقسیم شده است. در این 10 بخش مختلف که مرتبط هستند، یاد خواهید گرفت که وظایف مختلف را با استفاده از ArcGIS انجام دهید.شما یاد خواهید گرفت که برای مشاغل تجزیه و تحلیل انجام دهید، نقشه ها را یاد خواهید گرفت، تجزیه و تحلیل فضایی را یاد خواهید گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید