آموزش arcGIS Pro

تازه های ArcGIS Pro 3.0

از نسخه 2.9، عناصری برای تسهیل تجزیه و تحلیل اضافه شده است، مانند پشتیبانی از انبارهای داده در ابر، خوشه بندی پویا موجودیت ها یا استفاده از نمودارهای دانش. این بار 5 ویژگی جدید وجود دارد که می توان از آنها در رابط استفاده کرد.

آموزش arcgis pro دکتر سعید جوی زاده

رابط

هنگام دانلود نصب کننده و اجرای فایل اجرایی، هشداری نمایش داده می شود که نشان می دهد NET 6 Desktop Runtime x64 برای عملکرد صحیح آن مورد نیاز است. اکنون اولین چیزی که می‌بینیم تغییر در رابط اصلی است. یک پنل اصلی به “صفحه اصلی” در سمت چپ اضافه شده است که در آن می توانید به پیکربندی سیستم و منابع یادگیری – منابع یادگیری دسترسی داشته باشید (یک دکمه برای دسترسی به آن نیز وجود دارد).

منابع آموزشی دارای آموزش های زیادی برای کاربران جدید هستند تا به تدریج با سیستم آشنا شوند. پانل مرکزی که در آن پروژه های اخیر، قالب ها، طرح بندی ها و نوع پروژه ای که می خواهید شروع کنید.

مدیر بسته

یکی از ویژگی های بهبود یافته مدیریت بسته است – Packaging Magner، که قبلا Python Package Manager نامیده می شد ، نتیجه همکاری بین ESRI و Anaconda است. با این کار می توانید محیط پایتون را از طریق یک سیستم مدیریت بسته به نام Thorn مدیریت کنید.

این یک مدیر پذیراتر است که امکان نظارت بر وضعیت کلی محیط و تغییرات بسته های تولید شده را فراهم می کند. با نسخه 3.9 پایتون سازگار است. محیط پیش فرض ArcGIS Pro – arcgispro-py3، شامل 206 بسته است که می توان آنها را شبیه سازی و فعال کرد.

هنگام انتخاب هر بسته، اطلاعات خاصی در مورد هر یک از آنها در یک پنل نمایش داده می شود، مانند: مجوز، اسناد، اندازه، وابستگی ها و نسخه. در منوی اصلی پکیج منیجر می‌توانید بسته‌های جدید را به‌روزرسانی یا اضافه کنید (بیش از 8000 بسته وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیاز خود اضافه کنید). مستندات مربوط به این ویژگی در این لینک قرار دارد.

شایان ذکر است که برخی به‌روزرسانی‌ها در نوت‌بوک پایتون وجود دارد، اگرچه آن‌طور که برخی تحلیل‌گران انتظار داشتند مهم نبوده‌اند.

اضافه کردن نقشه ها به گزارش ها

قابلیت دیگر اضافه کردن نقشه به گزارشات است. هنگامی که یک نقشه به سرصفحه یا پاورقی گزارش اضافه می شود، معمولاً ثابت است. اما، اکنون می توانید قاب نقشه را برای تنظیم نمای اصلی نقشه یا مقیاس فعال کنید. از طرف دیگر، نقشه هایی که به زیربخش سربرگ گروه، پاورقی گروه یا جزئیات اضافه می کنید از نوع پویا هستند.

دانش ArcGIS

این یکی از قابلیت هایی است که با آن می توان نمودارهای دانش را در ArcGIS Enterprise از طریق ArcGIS Pro ایجاد کرد. با این نمودارهای دانش، مدلی ساخته می شود که دنیای واقعی را به روشی غیر محلی شبیه سازی می کند. با استفاده از این ابزار و از طریق رابط ArcGIS Pro می توانید: انواع ویژگی ها و روابط آنها را تعریف کنید، داده های مکانی و غیر مکانی را بارگیری کنید، یا اسنادی را اضافه کنید که ویژگی های بارگذاری شده قبلی را غنی می کند.

با افزودن محتوا به نمودار دانش، کاوش در روابط و مستندسازی انواع اطلاعات که بعداً به نقشه ها یا نمودارهایی برای تجزیه و تحلیل تبدیل می شوند، این تجربه تعاملی تر می شود.

علاوه بر این، با نمودارهای دانش، شما این فرصت را خواهید داشت: پرس و جو و جستجوی داده ها، ترکیب ویژگی های پارتیشن فضایی، انجام تجزیه و تحلیل فضایی، ایجاد نمودارهای پیوندی، یا تعیین تأثیر هر ویژگی بر مجموعه داده های مکانی.

اگر اطلاعات به این ترتیب سازماندهی شوند، داده ها و ارتباطات آن به تحلیلگر اجازه می دهد تا انواع الگوها و روابطی را که بین مقادیر زیادی داده وجود دارد، به سرعت و کارآمد کشف کند.

 صادرات از پیش تنظیم شده

اکنون امکان ایجاد پیش تنظیمات صادراتی برای محصولات، نقشه ها و طرح بندی های ایجاد شده در ArcGIS Pro وجود دارد. تنظیمات ایجاد شده توسط کاربر برای نوع خاصی از صادرات ذخیره می شوند. بنابراین، هنگام ایجاد محصول نهایی، صادرات به سرعت و به راحتی انجام می شود، بدون اینکه برای هر پروژه به طور جداگانه تنظیمات انجام شود. آنها از طریق گزینه “Export Layout” در دسترس هستند.

پس از انتخاب فرمت مورد نظر برای اصلاح و قرار دادن تمام پارامترهای مربوطه، در محل یا پایگاه داده پروژه انتخاب شده توسط کاربر صادر می شود. پس از آن، از گزینه «Open Preset»، فرمت از پیش تعیین شده انتخاب شده و به نمای چیدمان مربوطه اضافه می شود.

ابزار شبیه ساز کمبود دید رنگ

این ابزار برای افرادی با اختلالات بینایی مانند نوعی کوررنگی (پروتانوپیا: قرمز، دوتانوپیا: سبز، یا تریتانوپیا: آبی) طراحی شده است. آنها می توانند نقشه را در حالت خاصی شبیه سازی کنند و محتوای صحنه اصلی را طوری تغییر دهند که توسط یک فرد نابینا قابل مشاهده باشد.

 به روز رسانی ها

  • رگرسیون جغرافیایی وزن دار چند مقیاسی (MGWR): این ابزار به شما امکان می دهد یک رگرسیون خطی انجام دهید که در آن مقادیر ضرایب بر اساس فاصله متفاوت است. MGWR از همسایگی های مختلفی برای هر متغیر توضیحی استفاده می کند، که به مدل اجازه می دهد تا انتقال های مختلف بین همبستگی های متغیر توضیحی و وابسته را ثبت کند.
  • Model Builder: یک بخش جدید “Summary” در نمای گزارش وجود دارد که در آن می توانید ویژگی های مدل را مشاهده کنید، از جمله نسخه ای که در آن ایجاد و اصلاح شده است. همچنین تابع “if expression” برای ارزیابی “درست” یا “نادرست” بودن یک عبارت پایتون در دسترس است. لازم نیست مدل را در نسخه خاصی برای ArcGIS Pro 3.0 ذخیره کنید زیرا می توانید مستقیماً آن را باز کنید.
  • جداول و نمودارها: نمودارهای حرارتی را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که داده های همزمان را در یک نمای تقویم واحد جمع کند یا کل دهانه های خطی را نشان دهد. نمودارهای آماری بر اساس آمار میانگین یا میانه مرتب شده اند. شما می توانید محدودیت های محور بهینه یک نمودار میله ای، خطی یا پراکندگی چند سری را تنظیم کنید.
  • عملکرد و بهره وری: تصاویر به عنوان مرجع باینری در طرح بندی ها، گزارش ها یا نمودارهای نقشه ذخیره می شوند، که باعث کاهش حجم پروژه و افزایش سرعت باز شدن می شود. تولید بسته بسیار سریعتر است، سرعت دسترسی به داده های کش بهبود یافته است.

چندین ابزار geoprocessing بهبود یافته اند، مانند: ویژگی های صادرات، جدول صادرات، یا مسیرهای ویژگی کپی. قالب جعبه ابزار .atbx است که به شما امکان می دهد فرآیندهایی مانند افزودن مدل ها، ابزارهای اسکریپت، تغییر ویژگی ها یا ویرایش ابرداده ها را انجام دهید. همچنین می‌توانید جعبه ابزاری را که استفاده می‌کنید در حالت سازگاری برای نسخه‌های دیگر ArcGIS Pro ذخیره کنید.

ابزارهای موجود در کادر پایتون از یک تابع اعتبارسنجی پس از اجرا پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند پس از تکمیل فرآیند مورد استفاده قرار گیرد.

  • توابع شطرنجی: دسته‌هایی برای پردازش تصویر SAR اضافه شدند، از جمله: ایجاد رنگ‌های ترکیبی، پارامترهای سطح یا هموارسازی زمین. در میان دیگر توابع به روز شده مربوط به داده های شطرنجی، ما داریم: آمار سلولی، تبدیل تعداد، آمار کانونی و آمار منطقه ای.

برای داده های LIDAR و LAS، ترسیم داده در مقیاس کوچک به لطف افزودن هرم های داده LAS و همچنین نمادشناسی جدید مجاز است. توابع جدید برای مدیریت داده های LAS به جعبه ابزار 3D Analyst اضافه شده است.

  • نقشه برداری و تجسم: نمادشناسی و عملکردهای برچسب گذاری بهبود یافته، سازگاری با Arcade 1.18. اضافه شدن تغییرات نام و اصلاح روش تبدیل برای سیستم‌های مختصات جهان، مانند مریخ و ماه، یا تبدیل‌های عمودی جدید مبتنی بر ژئود. قابلیت صدور نمادهای شطرنجی، کاوش داده های سه بعدی از OpenStreetMap، پیشرفت های بصری به صحنه ها برای واقعی تر جلوه دادن صحنه ها و ایجاد نقاط ارتفاع بر اساس DEM یا خطوط اضافه شده است.
  • سایر ابزارها: سایر پیشرفت‌ها برای ArcGIS Pro 3.0 عبارتند از: ابزارهای جعبه ابزار تحلیلگر کسب و کار جدید، جعبه ابزار تحول بهبود یافته (JSON، مجموعه ابزار KML، ابر نقطه، پایگاه جغرافیایی، ابزارهای مدیریت داده، مجموعه ابزار binning ویژگی، مجموعه ابزار کلاس ویژگی، مجموعه ابزار عکس، مجموعه ابزار شطرنجی، ویرایش Toolbox، GeoAI Toolbox، GeoAnalytics Desktop Toolbox، GeoAnalytics Server Toolbox، GeoAnalytics Toolbox، Image Analyzer Toolbox، Indoor Toolbox، Location Referencing Toolbox، Spatial Analyzer Toolbox). گردش کار بهبود یافته برای داده های BIM، CAD و Excel.

انتقال ArcGIS Pro 2.x به 3.0

Esri تأیید می‌کند که تضادهای سازگاری بین نسخه‌های 2.x و 3.O وجود دارد، زیرا پروژه‌ها و فایل‌های ایجاد شده قبلی در این نسخه جدید قابل نمایش و/یا اصلاح نیستند. با این حال، آنها به طور کامل توضیح نداده اند که با توجه به این نکته چه عوارضی ممکن است ایجاد شود.

در زیر برخی از توصیه های برتر Esri در مورد مهاجرت یا کار همزمان بین دو نسخه آورده شده است:

  • هنگام همکاری با سایر سازمان ها یا اعضای تیم که هنوز از ArcGIS Pro 2.x استفاده می کنند، نسخه های پشتیبان یا بسته های پروژه ایجاد کنید.
  • برای اشتراک‌گذاری، می‌توانید به اشتراک‌گذاری با نسخه قبلی ArcGIS Enterprise یا ArcGIS Server 10.9.1 یا ArcGIS Pro 3.0 ادامه دهید، اگرچه ممکن است محتوا کاهش یابد. برای استفاده از ویژگی های جدید از ArcGIS Pro 11 با ArcGIS Enterprise 3.0 استفاده کنید.
  • پروژه ها و الگوهای پروژه (فایل های aprx، ppkx. و aptx.) ذخیره شده در هر نسخه ای از ArcGIS Pro 2.x را می توان باز کرد و در ArcGIS Pro 2.x و 3.0 استفاده کرد. با این حال، پروژه ها و الگوهای پروژه ذخیره شده با ArcGIS Pro 3.0 نمی توانند در ArcGIS Pro 2.x باز شوند.
  • بسته های پروژه را می توان در نسخه 3.0 ایجاد کرد و سپس به عنوان پروژه در 2.x باز کرد.
  • شما نمی توانید یک نسخه از یک پروژه ArcGIS Pro 3.0 را که می تواند با هر نسخه 2.x از ArcGIS Pro باز شود، ذخیره کنید. اگر پروژه ای با نسخه اخیر ArcGIS Pro مانند 2.9 ذخیره شود، می توان آن را با نسخه های قدیمی ArcGIS Pro 2.x مانند 2.0 باز کرد، اما پروژه به گونه ای کاهش یافته است که برای نسخه های قدیمی تر مناسب است.
  • اگر پروژه فعلی با ArcGIS Pro 2.x ایجاد شده باشد، یک پیام هشدار قبل از ذخیره تغییرات در نسخه 3.0 ظاهر می شود. اگر ادامه دهید، پروژه به نسخه 3.0 تغییر می کند و ArcGIS Pro 2.x نمی تواند آن را باز کند. اگر پروژه به اشتراک گذاشته شده است، پروژه پشتیبان مخصوص ArcGIS Pro 2.x را  به عنوان ذخیره کنید . پروژه های نسخه 1.x هنوز هم می توانند باز شوند.
  • ساختار محتوای فایل پروژه بین نسخه های 2.x و 3.0 تغییر نمی کند.
  • تنظیمات کاربر منتقل می شود.
  • فایل‌های نقشه، لایه، گزارش و طرح‌بندی (mapx.، lyrx.، rptx. و pagx.) پس از ایجاد یا ذخیره در 2، در نسخه‌های 3.0.x قابل باز شدن نیستند.
  • اسناد نقشه در فایل های JSON در نسخه 3.0 است. در نسخه های 2.x و قبل از آن، آنها در XML ایجاد می شوند.
  • لایه‌های سرویس Globe در نسخه 3.0 پشتیبانی نمی‌شوند. توصیه می شود لایه پایه را در یک سرویس پشتیبانی شده مانند یک سرویس نقشه یا سرویس ویژگی منتشر کنید. برای پروژه هایی که از سرویس globe برای ارتفاع استفاده می کنند، می توان از سرویس پیش فرض زمین سه بعدی Esri استفاده کرد.
  • ابزارهای  پردازش جغرافیایی برای بسته‌بندی  بسته‌هایی را ایجاد می‌کنند که امکان همکاری با سایر اعضای تیم را با استفاده از نسخه‌های قدیمی‌تر ArcGIS Pro فراهم می‌کند. سرویس ها و لایه های وب با محتوای سازگار در سرور مقصد به اشتراک گذاشته می شوند. این بدان معناست که انتقال به ArcGIS Enterprise 11 نیازی به ارتقاء به ArcGIS Pro 3.0 ندارد. هنگام اشتراک گذاری با ArcGIS Enterprise یا ArcGIS Server 10.9.1 یا نسخه های قبلی، می توان آخرین محتوا را به نسخه قبلی کاهش داد. هنگامی که با ArcGIS Enterprise 11.0 به اشتراک گذاشته می شود، لایه های وب و خدمات شامل آخرین محتوای موجود در ArcGIS Pro 3.0 می شود.
  • مجموعه داده های ایجاد شده در نسخه 3.0 ممکن است با نسخه قبلی سازگار نباشند.
  • پلاگین های مبتنی بر نسخه های ArcGIS Pro 2.x نیاز به بازسازی دارند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ArcGIS Pro SDK برای دات نت ویکی پدیا مراجعه کنید   .
  • موارد ذخیره شده به عنوان فایل های .esriTasks پس از ذخیره شدن در نسخه 2 در ArcGIS Pro 3.0.x قابل باز شدن نیستند.
  • در ArcGIS Pro 3.0، کتابخانه xlrd Python از نسخه 1.2.0 به نسخه 2.0.1 به روز شده است. نسخه 2.0.1 xlrd دیگر از خواندن یا نوشتن فایل‌های Microsoft Excel .xlsx پشتیبانی نمی‌کند. برای کار با فایل‌های xlsx. از کتابخانه OpenPXL یا Pandas استفاده کنید.

ما مشتاقانه منتظر هرگونه اطلاعات اضافی در مورد ArcGIS 3.0 هستیم تا شما را به روز نگه داریم. ما همچنین دوره‌های ArcGIS Pro داریم که می‌تواند به شما در درک ابزار از ابتدا تا پیشرفته کمک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید