کاربردهای gis در جامعه شناسی 

کاربردهای gis در جامعه شناسی

علوم اجتماعی رشته ای است که تمایل به مطالعه و تحقیق در مورد نحوه زندگی و معاشرت انسانها با یکدیگر در جامعه دارد. این مقاله همچنین شیوه های مختلف انسان برای زندگی در سیاست و همچنین آداب و رسوم گذشته یا روشهای فعلی انجام کارهای معروف به فرهنگ را بررسی می کند. آنها همچنین چگونگی تلاش انسانها برای بقا را با منابع محدود موجود به نام جغرافیای اقتصادی بررسی می کنند. این مطالعه گسترده در مورد راه های انسان باعث شده است تا مردی بیش از هر زمان دیگری به مطالعه و اکتشاف زمین بپردازد. بنابراین GIS نیز در این علوم اجتماعی که بخشی جدایی ناپذیر از انسان ها هستند ، نقش مهمی را درک کرده است. برخی از کاربردهای GIS در علوم اجتماعی عبارتند از:

دوره-آموزش-حرفه-ای-gis

لیست کاربردهای GIS در علوم اجتماعی

1. بهداشت عمومی: بهداشت عمومی به دنبال پرداختن به مسائل بهداشتی است که مردم را در سطح اساسی یا حتی از منظر ملی بزرگتر تحت تأثیر قرار می دهد. در مورد شیوع بیماری ، GIS از معدود سیستم هایی است که دولت برای انجام آمار از آن استفاده می کند. این بدان معنا نیست که همیشه از GIS فقط در مواقع بحرانی استفاده می شود بلکه برای اطمینان از پیشگیری و کنترل بیماری های خاص نیز استفاده می شود. توانایی GIS برای ارائه قابلیت های نقشه برداری ثابت کرده است که با بخش بهداشت نیز به خوبی کار می کند. الگوهای بیماری های گذشته بر روی نقشه نیز قابل اشتراک گذاری و نمایش در نقشه های دیجیتالی است. این نقشه ها را می توان برای افزایش وضوح و دید بیشتر مناطق مورد مطالعه بزرگنمایی کرد. در دسترس بودن نقشه های دیجیتالی در هر نقطه از جهان طی سال های گذشته به ابهام بسیار زیاد GIS در بخش بهداشت کمک کرده است. با این ویژگی های شدید ،تصمیم گیری بهتر در مسائل مربوط به سلامتی به طور کامل تحقق می یابد. همچنین می توان از GIS برای تعیین رابطه بین ویژگی های جغرافیایی و بیماری های مبتلا به افراد ساکن در آن مناطق استفاده کرد. از سیستم های اطلاعات جغرافیایی ایمن می توان برای جمع آوری داده ها از منابع مختلف و انجام روش های آماری بر روی داده ها استفاده کرد.

2. توسعه املاک و مستغلات : نقشه برداری در نظرسنجی ، آمار جغرافیایی و آدرس مکان یکی از موارد استفاده GIS در املاک و مستغلات است. مجموعه بزرگی از داده ها برای کمک به سرمایه گذاران در تعیین مناطقی که بهترین رونق را دارند و برای املاک و مستغلات کار می کنند ، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. حتی با در نظر گرفتن جمعیت و ویژگی های جمعیت شناختی موجود در یک مکان مشخص انجام می شود. زمینی که بهترین ویژگی ها را دارد می تواند براساس ویژگی های آن به صورت سازمان یافته طبقه بندی شود. سیستم های جغرافیایی مقاوم ممکن است طوری طراحی شوند که حتی اطلاعات به روزرسانی را برای مشتریانی که علاقه خود را به املاک و مستغلات نشان داده اند ، ارسال کنند.

دوره-آموزش-حرفه-ای-gis

3. برنامه ریزی شهری و روستایی: ایده ها و نوآوری های مختلفی توسط GIS ارائه شده است تا از ساخت و ساز شهرهای کلاس جهانی ، شهرها و مناطق روستایی با کمترین ازدحام اطمینان حاصل شود. پیشرفت های مختلف مانند برق ، جاده ها ، راه آهن ، فیبر نوری ، آب و خطوط فاضلاب که تعیین می کند یک منطقه شهری یا روستایی چگونه سیستم های اطلاعات جغرافیایی را نیز کنترل می کند.

4- جمعیت جغرافیایی: این علوم اجتماعی شامل مطالعه جمعیتی از یک مکان مشخص است. این جمعیت ممکن است متعلق به انسان ها یا حتی گاهی حیوانات باشد. جغرافیای جمعیتی به طور خاص به دنبال این است که چه تعداد از افراد در یک مکان مشخص در یک زمان خاص زندگی می کنند. بنابراین نقشه های جمعیت با استفاده از GIS قابل تحلیل است.

5. تاریخچه:تاریخ ، علوم اجتماعی است که شامل مطالعه فعالیتهای گذشته است. تاریخ جغرافیایی شامل بررسی شکل گیری و فعالیت های ویژگی های جغرافیایی مانند کوه های آتشفشانی ، فلات ها ، تپه ها و دشت ها و فرورفتگی ها است. همه این ویژگی ها بر انسان هایی که در آن زمان وجود داشتند تأثیر می گذارد و باید مورد مطالعه قرار گیرد تا امروز همیشه مراقب آنها باشد. تاریخ همچنین شامل مطالعه و حفاری فسیل ها است. سوختهایی مانند نفت و بقایای انسان بخشی از فسیلهای مورد مطالعه است. این بقایا معمولاً پس از مدتها فعالیتهای جغرافیایی در عمق بسیار زیر زمین مدفون می شوند. بنابراین ممکن است تهیه اطلاعات مفید بدون استفاده از سیستم های جغرافیایی مانند GIS دشوار باشد.از سیستم اطلاعات جغرافیایی می توان برای تجزیه و تحلیل عمق و خصوصیات آنها حتی قبل از کاوش واقعی توسط مورخانی که می خواهند درباره آنها تحقیق کنند ، استفاده کرد. بنابراین GIS برای ردیابی وجود انسان در تاریخ ضروری است.

دوره-آموزش-حرفه-ای-gis

6. برنامه ریزی اضطراری: در این زمینه تحصیلی ، کارهای زیادی می توان از طریق GIS انجام داد. همه ما این را تصدیق می کنیم
گاهی اوقات شرایط اضطراری اجتناب ناپذیر است و برای نجات جان انسانها باید تصمیمات عاقلانه ای اتخاذ شود. این موارد اضطراری ، مانند حوادث سیل و آتش سوزی ، نیاز به یک واکنش سریع و نقشه برداری دقیق توسط مقامات مربوطه در دولت های مختلف دارد که به صورت دستی انجام شده است. با این حال ، بیشتر دولت ها با گذشت زمان شروع به اتخاذ GIS کردند تا در هرگونه تجزیه و تحلیل مورد نیاز کمک کنند. سیستم اطلاعات جغرافیایی را می توان با سیستم های آب و هوایی ادغام کرد و پیش بینی ها و آمار مفیدی را ارائه می دهد که به تصمیم گیری دولت کمک می کند. تصاویر ماهواره ای از مکانهایی که با فاجعه روبرو هستند نیز می توانند برای تجزیه و تحلیل ارسال شوند و برای پردازش توسط GIS به هر ایستگاه پایه روی زمین منتقل شوند. این سیستم ها برای فعال کردن ناوبری در هنگام تخلیه قربانیان آسیب دیده کمک می کنند.

7. جرم شناسی: تحقیقات جنایی توسط سرویس های اطلاعاتی از GIS کمک زیادی کرده است. افرادی که ممکن است فعالیتهای غیرقانونی انجام دهند قابل پیگیری است. برخی از ماهواره ها حتی می توانند تصاویر روی زمین را مشاهده کنند و این می تواند برای آزار و شکنجه کسانی که قصد فرار از دست قانون را دارند استفاده شود.
تصاویر دیجیتال نمایش داده شده در سیستم های رایانه ای ادارات پلیس برای انجام تحقیقات به راحتی تحویل داده می شوند.

8- مدل سازی و پشتیبانی حمل و نقل : هواپیمایی یکی از زمینه های حمل و نقل است که حداکثر پشتیبانی را از GIS دریافت می کند. حمل و نقل هوایی به قدری ظریف است که سیستم های مستقر برای جلوگیری از فجایع سقوط هواپیما باید بسیار دقیق باشند. با استفاده از رادارهای یکپارچه با GIS می توان مکان هواپیما را ردیابی کرد و این در هنگام گزارش موارد اضطراری سفر هوایی که ممکن است نیاز به اقدام سریع داشته باشد ، بسیار مفید است. سازه هایی مانند آنهایی که در جاده ها و راه آهن احداث شده اند نیز باید قبل از شروع ساخت آنها به طور کامل تجزیه و تحلیل شوند. ساخت جاده و راه آهن در بعضی از نقاط که دارای پتانسیل خطرناک در آینده هستند ، نمی تواند به پایان برسد. بنابراین بررسی شیب ها و ویژگی های زهکشی در مورد اینکه چه کسی می تواند در آینده یا امروز بر سیستم های حمل و نقل تأثیر بگذارد آسان تر است.

12 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید