کاربرد LiDAR در کشاورزی


لیدار(LiDAr) یکی از پیشرفته‌ترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در سیستم GIS است. کاربردهای زیاد آن امروز بر هیچ کس پوشیده و پنهان نیست.

یکی از مهم ترنی کاربردهای لیدارLiDAR در کشاورزی است.لیدار LiDAR بخاطر کاربردی بودنش بطور گسترده به دلایل مختلف در بخش های مختلف علوم کشاورزی به کار می‌رود. در زیر برخی از کاربردهای آن در این زمینه آورده شده ‌است:

۱. مدل‌سازی سه‌بعدی

فن‌آوری لیدار LiDAR  ابزاری برای توسعه مدل‌های سه‌بعدی زمین های کشاورزی است.داده های لیدار LiDAR کمک شایانی به تهیه نقشه های دقیق در کشاورزی و منابع طبیعی می کند.

با کمک داده های لیدار LiDAR  یک متخصص در ادارات و موسسات کشاورزی می‌تواند قادر باشد که مرز دقیق مزرعه را شناسایی کند.

 

با کمک داده های لیدار LiDAR همچنین می توان به شناسایی حوضه های آبریز و زیر حوضه ها پرداخت.یک از مهم ترین کاربردهای داده های لیدار LiDAR   مطالعه فرسایش و خسارات ناشی از آن است.

۲. تعیین نوع خاک

تکنولوژی LiDAR  همچنین می‌تواند با داده هایی که جمع آوری می کند برای تعیین نوع خاک در یک منطقه بکار رود.

شناسایی نوع خاکی که توسط داده های لیدارLiDAR  مشخص می شود برای یک کشاورز  و محققین کشاورزی اهمیت بسزایی دارد زیرا به کشاورز کمک می‌کند تا بداند که کدام نوع محصول می‌تواند در آن مزرعه کشت شود و چه نوع کودی باید به درختان و گیاهان بدهد .

۳. برنامه‌ریزی و مدیریت کشاورزی

داده‌های کاربردی تولید شده توسط لیدار  LiDAR  می‌تواند برای برنامه‌ریزی و مدیریت مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از داده های لیدار  LiDAR  ، کشاورز می‌تواند مناسب بودن زمین برای یک محصول خاص و بهترین زمان برای کاشت را بداند.که این می تواند انقلابی مهمی در مدیریت مزرعه و کشاورزی باشد.

۴. کشاورزی دقیق

داده‌های تولید شده توسط لیدارLiDAR  در بخش کشاورزی دقیق بسیار سودمند است .با استفاده از داده های لیدار LiDAR در کشاورزی دقیق می توان به یک برنامه ریزی دقیق با هدف افزایش بهره وری در سطح مزرعه و سایت های کشاورزی رسید.

۵. تهیه نقشه های زمینی

با استفاده از داده‌های لیدار LiDAR  همچنین می توانید نقشه های زمینی با دقت بالا تهیه کنید که این نقشه ها با توجه به هدف پروژه متفاوت خواهد بود.

با تهیه چنین نقشه های دقیقی کشاورزان قادر خواهند بود بدانند که چه بکارند و چگونه محصولات کشاورزی را بکارند.و در چه زمان هایی برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.همانطور که می دانید برنامه ریزی و مدیریت در کشاورزی بسیار مهم و حیاتی است.

۶. پیش‌بینی محصول

داده‌های تولید شده با تکنولوژی لیدار LiDAR در پیش‌بینی محصولات در سطح یک مزرعه  مورد استفاده قرار می گیرند.

اطلاعات تولید شده توسط این فن‌آوری(لیدار) به کشاورزان کمک می‌کند که مناسب بودن محصول خاص در یک زمین داده‌شده براساس بازده مورد انتظار محصول در پایان فصل را بدانند.

۷. تعیین نوع خاک

متخصصان و پژوهشگران توانسته‌اند نوع خاک یک منطقه خاص را با استفاده از داده های لیدار مشخص کنند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تکنولوژی های لیدار توانایی تولید نوع خاک  و محتوای خاک را دارند.

متخصصان می‌توانند از داده‌های تکنولوژی های لیدار LiDAR برای مشاوره به کشاورزان در بهترین روش کار کشاورزی استفاده کنند.

۸. جلوگیری از فرسایش خاک

با استفاده از داده های لیدار LiDAR از طریق نقشه برداری سه بعدی می توانید میزان فرسایش یک مزرعه را مشخص کنید.

کشاورزان با استفاده از داده های لیدار با دقت بالا در سطح مزرعه  قادر به مقابله با اقدامات پیشگیرانه برای کاهش یا حذف فرسایش خاک هستند  و می توانند فرسایش مربوطه را پیش بینی کنند.

۹. قطعه بندی زمین

کاربرد مهم دیگر داده های لیدار LiDAR در قطعه بندی زمین های کشاورزی است. از طریق فن‌آوری LiDAR، متخصصان قادرند که داده‌ها را تفسیر کنند تا الگوهای کاربری اراضی را تعیین و نشان دهند و از این اطلاعات برای قطعه بندی و تقسیم اراضی کشاورزی استفاده کنند.

۱۰. آنالیز محصول

با استفاده از داده های لیدارLiDAR  همچنین می‌تواند برای انجام تجزیه و تحلیل محصولات عمومی و تعیین مناسب بودن محصول برای رشد در یک منطقه خاص مورد استفاده قرار گیرد. این کار می‌تواند از طریق برآورد کیفیت محصول و اندازه‌گیری این با استانداردهای ایده‌آل انجام شود.

۱۱. مدیریت فیلد

داده‌های LiDAR  نیز می‌توانند برای ارایه خدمات مدیریت حوزه عمومی مورد استفاده قرار گیرند. این خدمات ممکن است شامل خدماتی  مانند آبیاری و میزان آب مورد نیاز برای آبیاری و یا چند بار در یک سال یک محصول در یک زمین کشاورزی مشخص باشد.

۱۲. کنترل محصول

همچنین می توان از تکنولوژی LiDAR برای کنترل تولید کلی محصول در یک فصل مشخص استفاده کرد. این کار را می توان از طریق کشاورزی دقیق انجام داد که در آن یک کشاورز می‌تواند بازده محصول را پیش‌بینی کرده و اقدام‌های لازم برای افزایش بازده کلی را انجام دهد.

۱۳. مناطق کشاورزی

داده های لیدار  liDARهمچنین می‌توانند به متخصصان در شناسایی مناطق تولید بالقوه در یک منطقه کمک کنند. داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق این فن‌آوری می‌توانند به انتخاب منطقه‌ای در مزرعه شما کمک کنند که به احتمال زیاد تولید بیشتر از بقیه زمین باشد.و این می توانند کشاورزان را به خودکفایی برساند و استقلال کشاورزان را دو برابر کند و زحمات کشاورزان را نیز به فنا ندهد.

۱۴. آسیب محصول

با استفاده از داده ها و تکنولوژی LiDAR می‌توانیم به تعیین میزان خسارات وارد شده به محصول را در یک مزرعه شناسایی کنیم.

این امر می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا مکانیزمی برای جلوگیری از آسیب و در نتیجه افزایش تولید پیدا کنند.چون آسیب به محصولات کشاورزی همیشه یکی از دغدغه های کشاورزان و مسئولین ذیربط می باشد.

۱۵. آنالیز خاک

متخصصان توانسته‌اند از فن‌آوری LiDAR برای تجزیه و تحلیل محتوای خاک و نوع خاک برای تعیین مناسب بودن آن برای تولید محصول استفاده کنند. در بسیاری از موارد، آن‌ها قادر به درک این موضوع هستند که چرا انواع خاصی از خاک منجر به تولید محصول بیشتر و آنچه که در مورد آن انجام می‌شود، نمی‌شوند و……………ادامه مطلب در کتاب پردازش داده های لیدار

مولفان سعید جوی زاده ، منیژه براهیمی، مژگان صداقت

تلفن سفارش کتاب: 09382252774 – 07132341477

 

کاربرد لیدار در زمین شناسی, کاربرد لایدار در زمین شناسی , کاربرد Lidar در زمین شناسی ,کاربرد لیدار در کشاورزی, کاربرد لایدار در کشاورزی, کاربرد Lidar در کشاورزی,کاربرد لیدار در باستان شناسی, کاربرد لایدار در باستان شناسی, کاربرد Lidar در باستان شناسی, باستانشناسی, لیدار در باستان شناسی, لایدار در باستان شناسی, Lidar در باستان شناسی,تکنولوژی لیدار, تکنولوژی لایدار, تکنولوژی, Lidar لیدار, Lidar, لایدار,  Light Detection and Ranging, سنسور لیدار, انواع لیدار, اجزای تشکیل دهنده لیدار, کاربردهای لایدار, معایب لیدار, DTM, محاسن لیدار, تفاوت بین لیدار و رادار, خروجی‌ لیدار,DSM, پالس, لیزر, امواج راديويي, فرمت داده هاي لیدار, DEM, مدل رقومی ارتفاعی, توپوگرافی, پرتو لیزر, سنجش از دور, Remote sensing, مجموعه داده‌های Lidar, طول موج, لیدار چیست, لایدار چیست, Lidar چیست, آشنایی با لیدار, آشنایی با لایدار, آشنایی با Lidar , معرفی لیدار, معرفی لایدار, معرفی Lidar, کاربردهای لیدار, کاربردهای Lidar, انواع لایدار, انواع Lidar, فرمت داده هاي Lidar, فرمت داده هاي لایدار, آموزش لیدار, آموزش لایدار, آموزش Lidar, کاربرد لیدار در سنجش از دور, فیلم آموزشی لیدار, تبدیل داده های لیدار به رستر در نرم افزار ArcMap , تبدیل لیدار به رستر,  لیدار چیست؟ , نرم افزارهای لیدار, سایتهای رایگان دانلود لیدار, نرم افزار های لایدار, سایتهای رایگان دانلود لایدار, خصوصیات لیدار, ویژگی های لیدار, کاربرد لایدار, کاربرد لیدار, تفاوت لایدار با رادار, تفاوت لایدار با فتوگرامتری, تفاوت لیدار با رادار, کاربرد lidar, تفاوت لیدار با فتوگرامتری,داده های لایدار, داده های لیدار, فرمت لایدار, فرمت لیدار, خروجی داده های لیدار, خروجی داده های لیدار, radar ,کاربرد لیدار در سیل, کاربرد لیدار در آلودگی هوا, کتاب لایدار, کاربرد لیدار در حمل و نقل, کاربرد لیدار در هواشناسی, اجزای لیدار, سیستم لیدار, انواع لیدار, دقت لیدار, ارتفاع لیدار, اجزای تشکیل دهنده لیدار, اصول سنجش از دور لیدار, محاسن لیدار, رادار,معایب لیدار, کتاب lidar ,آموزشی لایدار, موسسه چشم انداز, فیلم آموزشی لایدار, فیلم آموزشی لیدار, آموش لیدار, مدل DSM , Digital Surface Model, مدل DTM ,  Digital Terrain Model , مدل DEM , Digital Elevation Model , بررسی تفاوت مدل های DEM و DTM و DSM , مدل رقومی ارتفاع, DEM , مدل رقومی زمین, DTM , مدل رقومی سطح, DSM, تولید DSM و DTM از داده های lidar,  تولید DSM و DTM از داده های لایدار, تولید DSM و DTM از داده های لیدار, آموزش تولید مدل های ارتفاعی, کتاب لایدار, آموزش کار با داده های lidar , آموزش کار با داده های لایدار, آموزش کار با داده های لیدار, تولید DEM , پردازش داده های لایدار, تولید DTM , پردازش داده های لیدار,تولید digital elevation model, تولید digital surface model, تولید digital terrain model , آموزش 3d در arcgis , آموزش 3d در جی آی اس, آموزش سه بعدی gis ,آموزش نمایش سه بعدی DEM در ArcGIS , نمایش سه بعدی DEM , کاربرد DEM, کاربرد DTM, کاربرد DSM,

لیدار(LiDAR)


Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

DEMDigital Elevation ModelDigital Surface ModelDigital Terrain ModelDSMDTMLidarLidar چیستLidar در باستان شناسیLidar لیدارLight Detection and RangingradarRemote sensingآشنایی با Lidarآشنایی با لایدارآشنایی با لیدارآموزش 3d در arcgisآموزش 3d در جی آی اسآموزش Lidarآموزش تولید مدل های ارتفاعیآموزش سه بعدی gisآموزش کار با داده های lidarآموزش کار با داده های لایدارآموزش کار با داده های لیدارآموزش لایدارآموزش لیدارآموزش نمایش سه بعدی DEM در ArcGISآموزشی لایدارآموش لیداراجزای تشکیل دهنده لیداراجزای لیدارارتفاع لیداراصول سنجش از دور لیدارامواج راديوييانواع Lidarانواع لایدارانواع لیدارباستانشناسیبررسی تفاوت مدل های DEM و DTM و DSMپالسپرتو لیزرپردازش داده های لایدارپردازش داده های لیدارتبدیل داده های لیدار به رستر در نرم افزار ArcMapتبدیل لیدار به رسترتفاوت بین لیدار و رادارتفاوت لایدار با رادارتفاوت لایدار با فتوگرامتریتفاوت لیدار با رادارتفاوت لیدار با فتوگرامتریتکنولوژیتکنولوژی لایدارتکنولوژی لیدارتوپوگرافیتولید DEMتولید digital elevation modelتولید digital surface modelتولید digital terrain modelتولید DSM و DTM از داده های lidarتولید DSM و DTM از داده های لایدارتولید DSM و DTM از داده های لیدارتولید DTMخروجی داده های لیدارخروجی‌ لیدارخصوصیات لیدارداده های لایدارداده های لیداردقت لیداررادارسایتهای رایگان دانلود لایدارسایتهای رایگان دانلود لیدارسنجش از دورسنسور لیدارسیستم لیدارطول موجفرمت داده هاي Lidarفرمت داده هاي لایدارفرمت داده هاي لیدارفرمت لایدارفرمت لیدارفیلم آموزشی لایدارفیلم آموزشی لیدارکاربرد DEMکاربرد DSMکاربرد DTMکاربرد lidarکاربرد Lidar در باستان شناسیکاربرد Lidar در زمین شناسیکاربرد Lidar در کشاورزیکاربرد لایدارکاربرد لایدار در باستان شناسیکاربرد لایدار در زمین شناسیکاربرد لایدار در کشاورزیکاربرد لیدارکاربرد لیدار در آلودگی هواکاربرد لیدار در باستان شناسیکاربرد لیدار در حمل و نقلکاربرد لیدار در زمین شناسیکاربرد لیدار در سنجش از دورکاربرد لیدار در سیلکاربرد لیدار در کشاورزیکاربرد لیدار در هواشناسیکاربردهای Lidarکاربردهای لایدارکاربردهای لیدارکتاب lidarکتاب لایدارلایدارلایدار چیستلایدار در باستان شناسیلیدار چیستلیدار چیست؟لیدار در باستان شناسیلیزرمجموعه داده‌های Lidarمحاسن لیدارمدل DEMمدل DSMمدل DTMمدل رقومی ارتفاعمدل رقومی ارتفاعیمدل رقومی زمینمدل رقومی سطحمعایب لیدارمعرفی Lidarمعرفی لایدارمعرفی لیدارموسسه چشم اندازنرم افزار های لایدارنرم افزارهای لیدارنمایش سه بعدی DEMویژگی های لیدار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید