راهـنمای مـؤثر در مدیریت خشم والدین

توضیحات

راهنمای مؤثر در مدیریت خشم والدین

این کتاب با هدف آگاهی و کمک به مفهوم مهارت مهمی چون مهارت مدیریت خشم تدوین شده است. از آنجایی که به کار رواندرمانی و مشاوره نیز اشتغال دارم، به جد می‌توانم بگویم با توجه به این که اصلی‌ترین ویژگی‌های شخصیتی هر فرد در دوران کودکی و در زیر سایه تعالیم و رفتارهای والدین شکل می‌گیرد، هرکدام از ما در جایگاه والد و همسر وظایفی داریم. وظایف بر کسی پوشیده نیست، و بازگویی و توصیف آن از مبحث کتاب خارج است؛ ولی آنچه که مهم است، درک وتأثیر آرامشی است که به عنوان والد و بهتر بگویم فرد تاثیرگذار در بنیان خانواده باید به آن توجه کنیم. به اعتقاد من قدم اول برای برقراری آرامش در محیط خانواده این است که ابتدا در خود آرامش ایجاد کنیم به عبارت ساده‌تر آرام و خونسرد شویم، آرام و خونسرد بمانیم و قادر باشیم این حس را در نهایت به همسر و فرزندان دلبندمان منتقل کنیم. تک‌تک ما آرزو داریم فرزندانی شاد، قوی، دارای اعتماد به نفس و مسئولیت‌پذیرتربیت کنیم.

خشم، هیجان پایه‌ای است که هرکسی آن را درک می‌کند. می‌توان به افراد آموزش داد که چگونه خشم خود را بدون آسیب زدن به خود یا دیگران مهار کنند. آنچه حایز اهمیت است قبول مسئولیت اعمال خود و پذیرش احساسات به عنوان بخشی از ماهیت بشری است. هنگامی که والدین به طور کارامد هیجان‌های خود را مهار می‌کنند، فرزندانشان هم یاد می‌گیرند تا به همین شیوه عمل کنند. روشی که والد برای مدیریت خشم خود در شرایطی که بیش از حد عصبانی است (شرایط انفجاری) به کار می برد، الگویی برای فرزندش می‌شود تا به هنگام خشم از این الگو تبعیت کند. مثلاً زمانی که خیلی عصبانی هستیم، خشم خود را فرو بخوریم و سکوت کنیم و چند دقیقه از کودک بخواهیم محیط را ترک کند تا کنترل خود را به دست آوریم. علی رغم تصور که فکر می‌کنیم کودکان اصلاً حواسشان نیست، آن‌ها نیز از این شیوه استفاده می‌کنند. در واقع رفتارهای خشن فرزندانمان بازتابی از رفتار ما والدین است.

بنابراین کنترل و مهار خشم چیزی است که همه والدین به آن نیازمندند. خود مهارگری روشی برای کمک به والدین است تا از وارد کردن صدمه به فرزندانشان اجتناب کنند. با کسب این مهارت، والدین خواهند توانست تا با فرزندانشان به شیوه‌های مؤثر حتی در لحظات تنش‌زا، تعامل کنند.

شما با کنترل خشم وحفظ آرامش خود قادر خواهید بود:

  • حس گناه، شرم و پشیمانی برخاسته را از بین ببرید؛
  • حس امنیت کنید و بتوانید از عهده مسئولیت‌های خود برآیید؛
  • در روابط خود مخصوصاً در محیط خانواده احترام متقابل خلق کنید؛
  • ارتباط‌های شخصی رضایت بخش‌تری نسبت به قبل برقرار کنید.

در صفحات این کتاب استراتژی‌هایی برای شناسایی و کنترل احساسات با زبانی ساده به گونه‌ای بیان شده است تا همه اقشار جامعه به ویژه والدین بتوانند از آن بهره ببرند. امیدوارم با همراهی شما سروران بتوانم این رسالت را تماماً به مقصد برسانم.

پایدار باشید

فرناز فرجادپزشک

 1401

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “راهـنمای مـؤثر در مدیریت خشم والدین”