آینده نرم افزار QGIS: نرم افزاری رایگان اما حرفه ای


آینده نرم افزار QGIS: نرم افزاری رایگان اما حرفه ای-موسسه چشم انداز هزاره سوم ملل

سعید جوی زاده

در جامعه ژئوماتیک امروز ، ArcGIS که توسط شرکت  Esri ،تولید و به بازار عرضه شده است یکی از نرم افزار های قدرتمندی است که بر بازار GIS تسلط دارد.

با این وجود برخی دیگر از نرم افزارهای بزرگ و قدرتمند GIS وجود دارد که  QGIS یک برنامه معمولی GIS در بین همه آنها است.نرم افزار QGIS بسرعت رو به گسترش و در حال تبدیل شدن به اولین و قدرتمند ترین نرم افزار GIS در جهان است.

QGIS یکی از محبوب ترین برنامه های سیستم اطلاعات جغرافیایی متن باز (GIS) در سالهای اخیر است. مهمتر از همه ، این برنامه برای عموم رایگان است. دسترسی رایگان برای دانشجویان  و پژوهشگران با بودجه محدود خصوصا برای ایرانیان کاملاً جذاب و شگفت انگیزاست. بسیاری از مزایای دیگر وجود دارد که باعث می شود QGIS از برنامه های مختلف GIS متمایز شود. در این مقاله قصد داریم که شما را با این نرم افزار محبوب آشنا کنیم و از پیشرفت ها و کمبودهای QGIS آشنا کنیم.

اختراع و توسعه QGIS

گری شرمن ، Quantum GIS را در سال 2002 اختراع و توسعه داد. اولین نسخه در ژوئن 2002 ارائه شد. در ابتدا توسعه دهندگان می خواستند یک برنامه GIS ایجاد کنند که بتواند روی لینوکس قابل اجرا باشد. در حال حاضر QGIS بر روی چندین سیستم عامل (لینوکس ، یونیکس ، مک و ویندوز) اجرا می شود. پس از گذشت نزدیک به 7 سال از توسعه به همراه بیش از 10 نسخه قبلی ، QGIS رسما نسخه 1.0 خود را در ژانویه 2009 راه اندازی کرد. کاربران و توسعه دهندگان می توانند با ادغام افزونه های توسعه یافته در C ++ یا Python ، توابع مورد نیاز خود را سفارشی کنند.

گری شرمن و تیم های پشتیبانی داوطلب خود به طور مداوم نسخه های جدید QGIS را منتشر می کنند و عملکردهای اصلی و افزونه ها را نیز اضافه می کنند. جدیدترین نسخه برای QGIS 2.18 است. نسخه های QGIS بالاتر از 2.0 قادر به استفاده از زبان پایگاه داده Oracle spatial و MySQL هستند. به تازگی ، وبلاگ رسمی QGIS اعلام کرد که قصد دارند QGIS 3.13 را با پیشرفت های بسیاری منتشر کنند.

فرمول یک مکانی

فرمول یک مکانی

متفاوت از ArcGIS و برخی دیگر از نرم افزارها و برنامه های کاربردی تجاری GIS ، QGIS توسط یک گروه داوطلب بزرگ پشتیبانی می شود. گروه داوطلب توسط یک کمیته رهبری پروژه (PSC) اداره می شود. در وب سایت رسمی QGIS بخشی وجود دارد که داوطلبان را قادر می سازد در توسعه و نگهداری برنامه و افزونه های آن شرکت کنند. اطلاعات مفصلی از جمله استانداردهای کد نویسی و رویه های تست واحد نیز می توانید در همین بخش مشاهده کنید. با همکاری تعداد بیشماری از QGIS ، QGIS به پیشرفت خود ادامه خواهد داد و برای همه کاربران نیاز به برنامه GIS با منبع باز دارد.

QGIS چه کاری را انجام می دهد و چه کاری انجام نمی دهد

QGIS  چندین مزیت دارد. وقتی می خواهید انواع مختلفی از داده ها را وارد کنید ، QGIS انتخاب خوبی است ، زیرا بیش از 70 فرمت داده GIS پشتیبانی می شود. برخلاف برخی دیگر از برنامه های GIS منبع باز ، QGIS سعی می کند یک رابط کاربر پسند ارائه دهد. QGIS همچنین یک فرآیند ورود داده حرفه ای را فراهم می کند ، تنظیمات ورودی و جدول هنگام ایجاد shapefiles تکمیل می شوند. در مقایسه با ArcGIS ، QGIS می تواند به شما در حل مشکلات زمین شناسی بدون پرداخت هزینه مجوز (مجوز رایگان در دسترس) کمک کند. همانطور که در ابتدا گفتم ، این مزیت چشمگیر QGIS را برجسته می کند و این یک محرک اصلی برای بسیاری از توسعه دهندگان داوطلب است. بیش از 300 افزونه برای تجزیه و تحلیل سفارشی راحتی بسیار خوبی را به کاربران می دهد. افزونه های جدید همیشه می توانند از طریق درگاه وب افزونه به QGIS اضافه شوند و حتی می توانید افزونه های ایجاد شده توسط خود را بارگذاری کنید. علاوه بر این ، برای برچسب زدن به نقشه های GIS ، QGIS گزینه هایی را برای نشان دادن نقشه هایی با جلوه های بصری زیبایی شناختی ارائه می دهد. سرانجام ، QGIS یک برنامه پشتیبانی چند زبانه دارد ، که از بیش از 40 زبان پشتیبانی می کند.

البته هنوز هم جنبه هایی وجود دارد که QGIS می تواند در آینده بهتر باشد. اما به دلیل محدودیت کد و الگوریتم های آن ، تجزیه و تحلیل پیچیده مانند آنالیز شبکه و آنالیز سه بعدی ، نیاز به زمان طولانی تری دارد یا نمی تواند توسط QGIS انجام شود. نمی توان انکار کرد که QGIS می تواند از سرعت آنالیز سریعتر برای بیشتر عملیات بهره مند شود. “خطای توپولوژی” یکی دیگر از دردو سرهای  کارتوگراف است. متأسفانه ، QGIS به شما نمی گوید چگونه آن را برطرف کنید. فکر می کنید وقتی صدها خطای توپولوژی در انتظار شما هستند ، دیوانه کننده است. قبل از استفاده از ابزارهای زمین آماری در QGIS ، بهتر است پیشینه خوبی از این ابزارها داشته باشید. QGIS تحلیل های آماری را برای شما توضیح نمی دهد. توابع سازنده مدل در ArcGIS نمونه ای ایده آل برای مدل سازان GIS با تجربیات اندک است. اگر QGIS بخواهد مدل های گرافیکی خود را در نسخه های آینده توسعه داده و بهبود بخشد ، معتقدم کاربران قدردانی می کنند.

استفاده از QGIS در حال افزایش است

QGIS به موازات توسعه سریع ، به جایگزین GIS تجاری و تحقیقاتی تبدیل می شود. وب سایت رسمی QGIS مطالعات موردی (پروژه های دیگر کاربران) ارائه شده توسط کاربران QGIS در سراسر جهان را به اشتراک می گذارد. کاربران پروژه های خود را ارائه داده و مزایای استفاده از QGIS را نشان دادند.

 

در دسامبر سال 2011 ، تجزیه و تحلیل جالب در مورد کاربر QGIS توسط گری شرمن ، بنیانگذار QGIS انجام شد. با روش جغرافیایی I.P. آدرس هایی که QGIS بارگیری شده است ، گری دریافت که حداقل 100000 کاربر در سراسر جهان وجود دارد. از آنجا که این یک داده قبلی است که 5 سال پیش بازیابی شده است ، اکنون QGIS دارای یک گروه کاربر بسیار بزرگتر است.

اندرو جفری  در استرالیا از QGIS برای اتوماسیون فرایند طبقه بندی برف استفاده کرد و در فوریه 2015 یک مجموعه داده GIS برای تجزیه و تحلیل آماری آینده ایجاد کرد. ابزار طبقه بندی قابل تکرار و سازگار است. تجزیه و تحلیل مشابهی را می توان برای پژوهشگاه یا دولت کانادا انجام داد ، زیرا اعتقاد بر این است که کشور ما به تحقیقات و تحلیل های جغرافیایی زیادی در مورد برف و شبیه سازی آن احتیاج دارد.

آخرین داستان توسط کاربر QGIS در ایتالیا به اشتراک گذاشته شده است نویسنده از برخی از ابزارها و افزونه های QGIS برای ایجاد پیوندهایی که لایه های مختلف خطی دیوار شهر سزنا را با تصاویر متصل می کند استفاده کرد و یک مدل سه بعدی از سزنا را در نوامبر سال 2016 ایجاد کرد. اعتقاد بر این بود که QGIS تنها ابزار تحلیل موثر برای محتوای عددی نقشه است.

آینده QGIS

از آنجا که QGIS 3.13 در حال حاضر در راه است ، کاربران با شور و هیجان در انتظار نسخه بعدی هستند. بسیاری از کاربران فعلی خواهان نمایش سه بعدی و عملکردهای اضافی در QGIS 3.0 هستند. برخی دیگر از کاربران به دنبال توسعه بیشتر پایگاه های داده و افزونه ها هستند. در آخرین و مهمتر اینکه  ، امیدواریم QGIS دسترسی آزاد به عموم مردم را در آینده حفظ کند.

7 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید