Geodatabase


انواع ژئودیتابیس

در حالت کلی می‌توان ژئودیتابیس را بر دو نوع طبقه‌بندی نمود.

1-تک کاربره

ژئودیتابیس محلی یا Personal Geodatabase

ژئودیتابیس فایل یا File Geodatabase

نوع محلی آنکه انشعاب فایل‌های آن MDB(فرمت فایل‌های نرم‌افزار Access) است که در یک زمان می‌تواند توسط کاربران مختلف خوانده شود ،اما در یک زمان تنها توسط یک شخص قابل اصلاح می‌باشد. حداکثر ظرفیت ژتودیتابیس شخصی دو گیگابایت است و داده‌های برداری را ذخیره می‌نماید . یک ژتودیتابیس شخصی نیاز به هیچ‌گونه نرم‌افزار جانبی ندارد و مجموع داده‌هایی را مدیریت می‌نماید که حجم کم یا متوسطی داشته باشند.

2-چند کاربره

  • رومیزی یا Desktop
  • گروه کاری یا Workgroup
  • سازمانی یا Enterprise

ژئودیتابیس چندکاره که ژئودیتابیس بزرگ یا ARCSDDE هم خوانده می‌شود برای گروه‌های کاری گسترده مناسب است و به خوبی از عهده انجام عملیات GIS برمی‌آید این نوع می‌تواند در یک زمان توسط چند کاربر خوانده و اصلاح شود و هم می‌تواند داده‌های برداری و رستری را ذخیره نماید.

نرم‌افزارهای Geodatabase چند کاربره، نرم‌افزارها Arc SDE و DBMS مانند Informix، SQL، ، IBM و یا Oracle می‌باشد. داده مکانی در DBMS ذخیره می‌شوند و Arc SDE برای مشاهده و کار با داده‌های GIS می‌باشد.

اگر شما با یک سیستم مدیریت پایگاه داده مثل SQL و Oracle کار می‌کنید می‌توانید از طریق Arc catalog یا Arc MAP مستقیماً به داده‌های خود وصل شوید. در دیگر سیستم‌های مدیریت پایگاه داده، Arc SDE این اتصال را مدیریت می‌نماید.( تصویر 8-9)

Geodatabase

تصویر 8-9

 

8-2-3 تفاوت ژئودیتابیس تک کاربره و چندکاربره

در حالت تک کاربره تنها یک کاربر می‌تواند پایگاه داده را ویرایش نماید و در حالت چندکاربره چندین کاربر می‌توانند با سطوح دسترسی مختلف و مشخص شده به پایگاه داده متصل شده و تغییراتی را در پایگاه داده لحاظ نمایند. در ژئودیتابیس شخصی داده‌ها در Microsoft Access ذخیره می‌گردد که محدودیت حجم تا ۲ گیگابایت و در ژئودیتابیس فایل داده‌ها در چندین فایل مجزا و مدیریت شده ذخیره شده و محدودیت حجم تا ۴ گیگابایت می‌باشد.

در حالت چند کاربره داده‌ها در یکی از سیستم‌های مدیریت پایگاه داده معروف ذخیره شده و محدودیت حجم بستگی دارد به سیستم مدیریت پایگاه داده مورد استفاده که متناسب است با حافظه سروری که پایگاه داده در آن قرار می‌گیرد.

سیستم‌های مدیریت پایگاه داده مورد استفاده با Geodatabase  عبارت‌اند از:

  • Oracle
  • SQL Server
  • Informix
  • DB2
  • PostgreSQL

با استفاده از این تکنولوژی تمامی داده‌های مربوط به عوارض، شامل داده‌های مکانی و توصیفی، در یک پایگاه داده نگهداری می‌شوند. به این ترتیب به جای اینکه داده‌های گرافیکی در فایل‌های جداگانه (مثل فایل‌های  dgn یا فایل‌های shape ) و داده‌های توصیفی نیز در فایل‌های مجزا نگهداری شوند، تمامی داده‌های مکانی و توصیفی مربوط به یک منطقه یا یک شهر می‌تواند به‌طور یکپارچه در یک پایگاه داده ذخیره و نگهداری شوند. این امر موجب می­گردد تا استفاده از امکانات پیشرفته پایگاه‌های داده برای مدیریت و نگهداری حجم زیاد داده‌های جغرافیایی امکان‌پذیر شده و همواره اطلاعات بهنگام در اختیار کاربرقرار گیرد.

از مزایای بهره‌گیری از فن‌آوری GeoDatabase می‌توان به موارد زیر نیز علاوه بر موارد فوق اشاره کرد:

  • عدم وابستگی به پایگاه داده و یا به نرم‌افزار GIS خاص
  • نگهداری اطلاعات به‌صورت پایگاه داده بجای معماری File-Based
  • پایگاه داده با عوارض یکپارچه (Seamless Database)
  • تسهیل توزیع و به اشتراک‌گذاری داده‌ها از طریق شبکه یعنی اینترنت، اینترانت و غیره
  • پایگاه داده‌های مکانی می‌تواند با معماری سرویس‌دهنده/سرویس‌گیرنده (Client/Server)  پیاده‌سازی گردد. در این معماری پایگاه داده‌ای مانند Oracle11g که دارای قابلیت ذخیره و مدیریت داده‌های مکانی می‌باشد، روی Server نصب می‌شود. کاربران از طریق شبکه و با نرم‌افزارهای GIS ای که قابلیت اتصال به این نوع پایگاه‌ها را دارند (مانند ArcGIS)، به پایگاه داده Oracle متصل شده و اطلاعات مکانی و توصیفی موردنظر را از روی پایگاه داده خوانده یا روی آن می‌نویسند.

وقتی ژئودیتابیس برای اولین بار متولد شد، بین کسانی که با سامانه های اطلاعات مکانی(GIS) کار میکردند، مانند یک معجزه مطرح بود. این فرمت توانست روند ذخیره سازی، ویرایش و ارائه داده ها را در سازمانهای مختلف تغییر دهد.

مهاجرت از Shapefile به سمت ژئودیتابیس پنجره ای را به سوی استفاده از دیتابیس های رابطه ای (relational database) و یکپارچگی داده ها برای ما باز کرد.

امروز دیگر وقت آن رسیده تا باتوجه به موقعیتی که در آن قرار گرفته ایم، به سمت استفاده بیشتر از ژئودیتابیس گام برداریم. حتی با اینکه هنوز اذعان داریم، Shapefile رایج ترین فرمت ذخیره سازی داده ها است.

کتاب آموزش جامع و عملی  ArcGIS مقدماتی و پیشرفته/ همراه با داده های تمرینی و نرم افزار

مولفان سعید جوی زاده/ منیژه براهیمی / مسلم شمشیری/ میلاد قمرزاده

انتشارات آکادمیک

تلفن تماس سفارش کتاب:  09382252774

وبسایت آموزشی:  www.gisland.org

لینک سفارش کتاب:   http://ketabpage.ir/shop/

سیستم اطلاعات جغرافیایی


Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Arc GISArc MapArc scanDigit  کردنEditorGeodatabasegisGIS readyGIS آشنایی با کتبGIS آشنایی با مجلات معتبر جی ای اسآرک جی آی اسآرک مپآشنایی با مجلات معتبرآشنایی با مجلات معتبر جی ای اسآشنایی با نرم افزار GISآشنایی با نرم افزار جی ای اسآشنایی با نرم افزارهای متن باز GISآشنایی با نرم افزارهای متن باز جی ای اسآموزش GISآموزش GIS در ادارات و سازمانها در شیرازآموزش GIS در شیرازآموزش Web GIS در شیرازآموزش تحلیل فضایی با GISآموزش تحلیل فضایی با جی ای اسآموزش تخصصی GIS در شیرازآموزش تخصصی جی ای اس در شیرازآموزش جی ای اسآموزش جی ای اس در ادارات و سازمانها در شیرازآموزش جی ای اس در شیرازآموزش درون یابی با استفاده از GISآموزش درون یابی با استفاده از جی ای اس در تهرانآموزش مقاله نویسی ISI در حوزه جی ای اسآموزش مقاله نویسی ISI در حوزهGISآموزش مکان یابی با GISآموزش مکان یابی با جی ای اسآموزش مکانیابی با AHP در شیرازآموزش وب جی ای اس در شیرازآموزشگاه GISآموزشگاه GIS در شیرازآموزشگاه جی ای اسآموزشگاه جی ای اس در شیرازتجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از GISتجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از جی ای استدریس خصوصی GIS در شیرازتدریس خصوصی جی ای اس در شیرازتهیه نقشه با استفاده از GISتهیه نقشه با استفاده از جی ای استهیه نقشه تراکم در GISتولید مدل رقومی ارتفاعی زمین در GISتهیه نقشه تراکم در جی ای استولید مدل رقومی ارتفاعی زمین در جی ای اسداده های توصیفی در GISداده های توصیفی در جی ای اسداده های مکانی در GISداده های مکانی در جی ای اسدانلود Arc Hydroدانلود Xtoolsدانلود داده های Shapefile ایراندانلود داده های شیپ فایل ایراندانلود نرم افزار GISدانلود نرم افزار جی ای اسدانلود نرم افزارهای متن باز GISدانلود نرم افزارهای متن باز جی ای اس GISدوره GISدوره GIS در شیرازدوره آموزش Arc Hydro در شیرازدوره آموزش آرک هیدرو در شیرازدوره آموزشی GIS در شیرازدوره آموزشی جی ای اس در شیرازدوره جی ای اس در شیرازدیجیت کردن در GISرقومی سازی در GISسعید جوی زادهسیستم اطلاعات جغرافیاییسیستم اطلاعات مکانیکاربرد  GIS در علوم خاککاربرد GIS در برنامه ریزی شهریکاربرد GIS در زمین شناسیکاربرد GIS در کشاورزیکاربرد GIS در گردشگریکاربرد GIS در محیط زیستکاربرد GIS در منابع آبکاربرد GIS در هیدرولوژیکاربرد جی ای اس GIS در برنامه ریزی شهریکاربرد جی ای اس GIS در پزشکی کاربرد جی ای اس GIS در جغرافیاکاربرد جی ای اس GIS در زمین شناسیکاربرد جی ای اس GIS در علوم خاککاربرد جی ای اس GIS در کشاورزیکاربرد جی ای اس GIS در گردشگریکاربرد جی ای اس GIS در محیط زیستکاربرد جی ای اس GIS در منابع آبکاربرد جی ای اس GIS در هیدرولوژیکاربردGISدر پزشکی کاربرد GIS در جغرافیاکارگاه آموزش GIS در شیرازکارگاه آموزش جی ای اس در شیرازکارگاه آموزش مکانیابی با AHP در شیرازکلاس GISکلاس GIS در شیرازکلاس جی ای اس در شیرازمدرسGISمدل رقومی ارتفاعی زمینمدلسازی با استفاده از GISمدلسازی با استفاده از جی ای اسمراحل رقومی سازی نقشهمشاوره پایان نامه GISمشاوره پایان نامه جی ای اسمعرفی کتب جی ای اسمعرفی کتبGISمعرفی مجلات معتبر GISمعرفی مجلات معتبر جی ای اسمنیژه براهیمیموسسه آموزشی GISموسسه آموزشی GIS در شیرازموسسه آموزشی جی ای اسموسسه چشم انداز هزاره سوم مللنماد گذاری نقشه تراکم در جی ای اسنمادگذاری نقشه تراکم در GISوکتوری کردن یک نقشه اسکن شدهوکتوری نمودن لایه‌های رستری به روش اتوماتیکوکتوری نمودن لایه‌های رستری به روش نیمه اتوماتیک

254 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید