آموزش طرح هادی روستایی با GIS: آموزش،تهیه و انجام

دسته بندی

توضیحات

آموزش طرح هادی روستایی با GIS: آموزش،تهیه و انجام 

 

آموزش طرح هادی روستایی با GIS :هدف احیای مجدد روستاهای کشور و مدیریت زمین و ایجاد مساکن روستایی توسط مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تهیه و اجرا می شود. طرح هادی روستایی در واقع یک گام در جهت  کارآفرینی برای فارغ التحصیلان رشته های مرتبط است، چرا که بعد از آموزش و فراگیری و دانش لازم هم از لحاظ تئوری و هم از لحاظ عملی ، مسلط خواهند بود  بود به عنوان محقق و پژوهشگر  و یا به عنوان یک کارشناس حرفه ای در شرکت های مهندسین مشاور مشغول به فعالیت شوند و از این طریق به کسب درآمد بپردازند.

آموزش طرح هادی روستایی با GIS :طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود ، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می نماید.

 آموزش های رایگان

بیش از 60 ساعت آموزش

60+ ساعت

بیش از 60 ساعت آموزش کاربردی به همراه حل پروژه های کاربردی و داده های تمرینی .

7500 دانشجو

بیش از ۱۵۰۰ دانشجو تاکنون با آموزه‌های این دوره کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی و یا در جایی مشغول به کار هستند

پشتیبانی واقعی

بعد از ثبت‌نام به مدت یک‌سال می‌توانید از سیستم پشتیبانی اختصاصی دوره استفاده کنید

آشنایی با دوره‌های GIS و Web GIS موسسه چشم انداز

دوره‌های جامع موسسه چشم انداز هزاره سوم ملل شامل مجموعه‌ای گسترده و کامل از دوره‌ها شامل دوره های آموزش GIS، آموزش Web GIS در پایتون و سی شارپ، آموزش RS،  در رشته‌های مختلف مانند شهرسازی و مدیریت شهری، حقوق، گاز، آب، برق، مخابرات و ...، دوره‌های سنجش از دور (RS)، دوره ENVI، دوره‌های پژوهشی مانند دوره جامع مقاله نویسی، پایان نامه نویسی، آموزش جامع SPSS، آموزش زبان‌های برنامه نویسی مانند پایتون، سی شارپ، ASP.Net Core، لاراول، طراحی وب، دوره برنامه نویسی قالب وردپرس، پلاگین نویسی وردپرس و ... می‌شود. دپارتمان‌های مختلف موسسه چشم انداز به گونه‌ای است که تمامی نیازهای شما را پوشش دهد. تمامی دوره‌ها کاملاً عملی و کاربردی بوده و با هدف ورود به بازار کار طراحی شده است. تمامی دوره‌ها زیر نظر افراد متخصص و حرفه‌ای آموزش داده خواهد شد. چنانچه در مورد هر یک از دوره‌ها سوالی دارید همواره آماده پاسخگویی به شما هستیم. با ما در تماس باشید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

 آموزش GIS: :کتاب جامع و عملی ArcGIS

کتاب جامع و عملی ArcGIS یکی از پرفروش ترین کتاب های کاربردی و راه حل محور در ایران است که توسط دکتر سعید جوی زاده محقق و پژوهشگر حوزه مکانی به رشته تحریر درآمده است .

در این دوره اموزشی علاوه بر آموزش عملی و کاربردی کتاب جامع و عملی ArcGIS به شما تقدیم می گردد.

کتاب آموزش جامع و عملی ArcGIS
کتاب آموزش جامع و عملی ArcGIS

فناوری GIS چیست؟

فناوری GIS از سیستم‌های رایانه‌ای ویژه‌ای برای بدست آوردن داده‌های جغرافیایی و ادغام آن‌ها در نقشه‌های هوشمند “فوق العاده” استفاده می‌کند. سپس می‌توان از داده‌ها برای ایجاد سناریوهای بی‌پایان “چه می شود اگر” استفاده کرد.

آموزش  GIS  :کاربردهای متنوع سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

  • آموزش GIS در دفتر ارزیابی مالیات: نقشه های کاربری اراضی را برای ارزیاب ها و برنامه ریزان تولید می کند.
  • آموزش GIS درسازمان آب: شیر آبی را که شاه لوله آب را از مدار خارج کرده را می تواند شناسایی و پیدا کند
  • آموزش GIS در اداره پلیس: الگوهای جرم و جنایت را برای استقرار هوشمندانه ماموران و نظارت موثر بر برنامه های کنترل و گشت های محلی مطالعه می کند.
  • آموزش GIS در دفتر مهندسی اداره راه: با استفاده از GIS بر وضعیت جاده ها ،راه ها و پل ها نظارت می کند و نقشه های کاربردی برای مقابله با بلایای طبیعی را تولید و نمایش می دهد.
  • آموزش GIS در سازمان حمل و نقل شهری: با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) نقشه مسیرهای ویژه دوچرخه را برای رفت و آمدهای روزانه شهری تولید می کند.
  • آموزش GIS در اداره فاضلاب: با استفاده از GIS اولویت مناطق برای تعمیرات بعد از زلزله را مشخص می کند.
  • آموزش GIS در شرکت مخابرات: با استفاده از GIS عوارض زمین را برای یافتن مکان های لازم جهت احداث آنتن جدید تلفن همراه مطالعه می کند.
  • آموزش GIS در مطالعه چشم انداز ها : امروزه از سیستم اطلاعات جغرافیایی در مطالعه انواع چشم انداز های استفاده می شود .
  • آموزش GIS در جنگل داری : علم و فناوری فضایی به طور جدانشدنی در مدیریت مدرن جنگل گنجانده شده است و تا آینده قابل پیش بینی نیز همین گونه باقی خواهد ماند. اکثر دانشجویان، مدیران و دانشمندان جنگلداری از دانش پایه زمین فضایی به خوبی بهره مند خواهند شد.
  • آموزش GIS در شرکت نفت: با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) کم هزینه ترین مسیر را برای یک خط لوله جدید پیدا می کند.
  • آموزش GIS در اداره برق : با استفاده از GIS مدار های خود را برای حداقل سازی افت نیرو ، مدلسازی می کند و محل استقرار تجهیزات جدید را طرح ریزی می کند.
  • آموزش GIS در منابع طبیعی : مدیریت منابع طبیعی مستلزم ادغام سیستم های پیچیده و متنوعی است که GIS می تواند نقش مهمی در آن ایفا کند
  • آموزش GIS هیدرولوژیست ها: با استفاده از GIS برای حفاظت از سلامت عمومی بر کیفیت آب نظارت می کنند.
  • آموزش GIS در هواشناسان: با استفاده از GIS هشدار های لازم را برای مناطقی که در مسیر توفانی قرار دارند،منتشر می کنند.هواشناسی امروزه زیاد از GIS استفاده می کند.
  • آموزش GIS در زیست شناسان: با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)،تاثیر برنامه های ساخت و ساز را بر حوزه آبریز بررسی می کند.
  • آموزش  GIS  در شرکت تجاری: با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) محله‌های مختلف نمایندگی های جدید خود را بر اساس نزدیک به نقاط پر تراکم مشتریان ارزیابی می‌کند.
  • آموزش GIS در کمیته مدیریت : با استفاده از GIS، کمیته مدیریت بحران تسهیلات امدادی را از طریق مدل سازی نیازمندی ها و امکان دسترسی طراحی میکنند
  • آموزش GIS در تیم آتش نشانی : با استفاده از GIS، تیم آتش نشانی نحوه گسترش یک آتش سوزی جنگلی را با استفاده از اطلاعات زمین و وضع هوا پیش بینی می کند
  • آموزش GIS در مرکز کنترل و اعزام پلیس 110: با استفاده از GIS،سریعترین راه برای رسیدن به حادثه را پیدا می کند
  • آموزش GIS درمدیریت منابع آب : با استفاده از GIS، جریان رودخانه را برای یافتن منشا و منابع احتمالی آلوده‌کننده ردیابی می‌کند.
  • آموزش GIS در دیده بان های نظامی: با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، مسیر دید متناسب با ناهمواری های موجود را مورد بررسی قرار می‌دهند.
  • آموزش GIS در مهندسین منابع آب: با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، متناسب با روند هیدرولیک و هیدرولوژی رودخانه پهنه بندی سیلاب انجام می دهند.
  • آموزش GIS در ژئومورفولوژی: با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)،مسیر حرکت توده های یخچالی را در دامنه کوهها مدل‌سازی می‌نمایند.
  • آموزش GIS در مدیران شهری : با استفاده از GIS،مناطق تحت پوشش و مسیرهای خدمات رسانی را مشخص می نمایند.
  • آموزش GIS در جمعیت شناسان: با استفاده از GIS، روند تغییرات جمعیتی را در یک منطقه خاص پایش می کنند.
  • آموزش GIS در متخصصان علوم زمین: با استفاده از GIS، مدلسازی های مختلف از سطح زمین را انجام می‌دهند.
  • هواشناسان و متخصصین علوم جو: با استفاده از GIS، نقشه های هم دما از میزان متوسط دمای سالانه ترسیم می‌نمایند.
  • آموزش GIS مهندس علوم زیست محیطی: با استفاده از GIS، آلودگی های حاصل از نفت را از سواحل و دریاهای آزاد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند.
  • آموزش GIS در امروز ارتش : با استفاده از نقشه های جی آی اس برای طرح ریزی پروازها و شناسایی محل‌های ریختن بمب استفاده می‌کند.
  • آموزش GIS در منابع معدنی : با استفاده از جی آس اس، با کمک محیط ها و تحلیل های سه بعدی، به‌خوبی امکان بررسی بهتر ذخایر و منابع نامرئی زمینی به وجود می‌آید.
  • آموزش GIS در مدیریت منابع آب : مدلسازی یکپارچه مدیریت منابع آب با استفاده از ابزارهای توانمند GIS امکان پذیر خواهد شد.
  • آموزش GIS در آب های زیر زمینی : ساز و کار پیچیده آب های زیرزمینی با استفاده از ابزارهای توانمند جی آی اس مدلسازی میشود.
  • آموزش GIS در جست وجوی مکانی : امروزه جستجوی مکانی در اقصی نقاط دنیا با استفاده از ابزارهای اینترنتی جی آی اس در اختیار عموم قرار گرفته است.
به طور کلی، اصطلاح سیستم اطلاعات جغرافیایی، هر سیستم اطلاعاتی را توصیف می کند که داده های جغرافیایی را ادغام ، ذخیره ، ویرایش ، تجزیه و تحلیل ، اشتراک و نمایش می کند.

چرا باید دوره جامع و حرفه ای GIS را یاد بگیرم؟

توسعه و یادگیری مهارت ها در سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) می‌تواند به مسیرهای مختلف شغلی در سازمانهای دولتی، شرکت های خصوصی منجر شود. امروزه کاربران و پژوهشگرانی که مسلط به نرم افزار های سیستم اطلاعات جغرافیایی باشند و بتوانند به انجام پروژه های کاربردی بپردازنند از درآمدهایی بالایی برخوردار می باشند.

چرا سیستم های اطلاعات جغرافیایی مهم هستند؟

مردم همیشه مجذوب تحقیق در مورد مکان زندگی خود بوده اند. برای درک سیاره ما ، دانشمندان در جهان باستان در رم ، یونان ، هند ، چین و جاهای دیگر بیش از ۲۵۰۰ سال پیش پایه های جغرافیا و ژئودزی را پایه گذاری کردند. امروزه ، چشم انداز جغرافیایی بیش از هر زمان دیگری مطرح است ، زیرا مسائل مربوط به تغییر اقلیم ، جهانی سازی اقتصادی ، گسترش شهر ، از بین رفتن تنوع زیستی ، کشاورزی پایدار ، کیفیت و کمیت آب ، جرم ، تنوع فرهنگی ، انرژی ، گردشگری ، بی ثباتی سیاسی و خطرات طبیعی در مقیاس جهانی از اهمیت برخوردار می شوند اما همچنین به طور فزاینده ای بر زندگی روزمره ما تأثیر می گذارند مقابله با این مسائل به مردمی نیاز دارد که در جغرافیا پایه محکم داشته باشد ،که می تواند “تصویر بزرگ” را ببیند اما همچنین می فهمد که چگونه الگوها و روندهای مختلف از مقیاس جهانی به جامعه محلی مربوط می شوند. دیدگاه جغرافیایی مربوط به همه مسائل مربوط به زمان ما است ، زیرا همه این مسائل دارای یک مولفه جغرافیایی هستند. سیستم های اطلاعات جغرافیایی از این جهت مهم است که به تسهیل کشف روندها و روابط مبتنی بر اطلاعات مکانی کمک می کند. “استفاده از نقشه های هوشمند به چگونگی درک ما از پدیده ها و عوارض در جهان هستی به ما کمک می کند .

آموزش پروژه محور GIS

آموزش پروژه محور GIS عنوان یک دوره بسیار شگفت انگیز است .برای حرفه ای شدن در GIS می توانید از سبک های  منفاوتی استفاده کنید. اما بهترین سبک برای حرفه ای شدن ، استفاده از ویدئوهای آموزشی است. به همین منظور در آموزش پروژه محور GIS فیلم های آموزشی  زیادی در رابطه با آموزش نرم افزار ArcGIS در این دوره آموزش پروژه محور GIS تهیه شده است که می توانید با استفاده از آن ها حرفه ای و وارد بازار کار شوید.در دوره آموزش پروژه محور GIS علاوه بر فیلم های گام به گام و کاربردی کتاب نیز در اختیار شما قرار می گیرد. کافی است که همین الان با شماره ۰۹۳۸۲۲۵۲۷۷۴ تماس بگیرید و از مشاوره رایگان دکتر سعید جوی زاده مطلع شوید.

در دوره آموزش پروژه محور GIS یک کتاب فوق العاده  برای حرفه ای شدن در GIS به شما تقدیم می گردد که می توانید  آموزش و یادگیری شما را سریع و با سرعت شگفت انگیزی به جلو ببرد. در دوره آموزش پروژه محور GIS هر آنچه را که یک کاربر برای انجام یک پروژه GIS نیاز دارید به صورت گام به گام و فیلم های کاربردی  ارائه شده است.مزیت  دوره آموزش پروژه محور GIS این است که شما می توانید در هر زمان و هر مکانی نسبت به یادگیری بدون هیچ استرس اقدام کنید.

فیس بوک و ناسا: چگونه GIS برای آنها اهمیت دارد …

فناوری GIS به دانشجویان اجازه می دهد تا از داده های گرفته شده توسط ماهواره برای نشان دادن اطلاعات مختلف در مورد یک مکان خاص مانند شرایط محیطی ، الگوی رشد شهری یا خانه های مستعد سیل استفاده کنند. اندازه گیری می شود و ویژگی های مختلف نقشه مانند مرزها و ارتفاعات را نشان می دهد. این فناوری همچنین به دانشجویان امکان می دهد ویژگی ها را از نقشه های موجود ادغام کرده و به ویژگی های دیجیتالی تبدیل شوند.

علاوه بر این ، شرکت هایی مانند فیس بوک از فناوری GIS در کنار مأموریت خود برای باز و اتصال بیشتر جهان  با تجزیه و تحلیل نحوه زندگی مردم در یک منطقه خاص  و تعیین بهترین اتصال آنها به اینترنت استفاده می کنند. به عنوان مثال ، افرادی که در نزدیکی هم زندگی می کنند ، ممکن است شبکه های دسترسی کوتاه برد مانند نقاط اتصال Wi-Fi مناسب را پیدا کنند ، در حالی که فناوری تلفن همراه برای افرادی که در مناطق دورتر زندگی می کنند بهتر کار خواهد کرد. فیس بوک حتی تا آنجا پیش رفته است که به عنوان بخشی از تلاش های تجزیه و تحلیل تراکم جمعیت ، میلیون ها نقشه را برای ایجاد نقشه خود از جهان سرمایه گذاری کرده و با آن ترکیب کرده است .

نمونه دیگری از برنامه GIS دنیای واقعی از طریق ناسا ارائه می شود ، که از فناوری GIS برای مطالعه مدل سازی آب و هوا ، بیماری های واگیر دار همچون کرونا و… استفاده کرده است . این سه چیز ممکن است در ابتدا غیرمرتبط به نظر برسند ، اما به گفته جو نیگرو ، یکی از مدیران ارشد برنامه ریزی در ناسا، “استفاده از تحلیل های فضایی مرتبط با سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) عالی و بی نظیر است .در واقع با استفاده از تحلیل های سیستم اطلاعات جغرافیایی می توانیم به کشف رفتار پنهان پدیده های مکانی فضایی بپردازیم.من دقیقا نمی دانم چه خواهم شد ولی مطمئن هستم که سیستم اطلاعات جغرافیایی دنیای جدیدی را بروی ما باز خواهد کرد . “

چرا امروزه استفاده از نقشه ها مهم هستند؟

برای قرن ها ، نقشه ها تخیلات را برانگیخته و اکتشافات ناشناخته را القا کرده اند. امروزه از نقشه ها برای کمک به درک روابط بین مناطق استفاده می شود. این روابط فضایی با استفاده از نقشه ها به صورت دیجیتالی در چارچوب سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. در این چارچوب ، این نقشه های پویا و هوشمند هستند.که به کشف رفتار پدیده ها منجر می شوند. آنها را می توان با نقشه ها و اطلاعات توصیفی دیگری مثل نمودارها ، داستان ها و چندرسانه ای ترکیب کرد. بهمراه سیستم های سنجش از دور و سیستم موقعیت جهانی (GPS) ، فناوری های ژئوتک را تشکیل می دهند که به افراد کمک می کند تا تصمیمات و برنامه های روزمره را به طور موثر تر و کارآمدتری اتخاذ کنند.

فناوری GIS چگونه در دنیا تفاوتی ایجاد می کند؟

فناوری GIS به دلیل طیف گسترده ای از کاربردهای ممکن ، تا حدی باعث ایجاد تغییر در جهان می شود. گذشته از روندها و روابط ، مهارت های GIS می تواند برای مشاغل در ارزیابی املاک و مستغلات ، خرده فروشی ، بانکداری ، مدیریت منابع طبیعی ، مدیریت اضطراری و موارد دیگر مفید باشد. برای مواردی مانند املاک و مستغلات ، خرده فروشی و بانکداری ، GIS می تواند به معنی تصمیم گیری بهتر برای صاحبان مشاغل باشد. در مدیریت منابع طبیعی ، این می تواند به معنای بهبود شفافیت مقامات دولتی باشد ، یا به شناسایی جمعیت های در معرض خطر یا زیر سرویس در یک جامعه کمک کند. برای مدیریت اضطراری ، این می تواند به معنای شناسایی نقاط ضعف یا بهبود ارتباطات در هنگام بحران باشد.

با GIS چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

از GIS می توان به عنوان ابزاری در فرآیند حل مسئله و تصمیم گیری و همچنین برای تجسم داده ها در یک فضای فضایی استفاده کرد. داده های فضایی را می توان برای تعیین (1) مکان ویژگی ها و روابط با ویژگی های دیگر تجزیه و تحلیل کرد ، (2) جایی که بیشترین و یا حداقل برخی از ویژگی ها وجود دارد ، (3) تراکم ویژگی ها در یک فضای خاص ، (4) آنچه در داخل یک منطقه مورد اتفاق می افتد ، (5) آنچه در نزدیکی برخی از ویژگی ها یا پدیده ها اتفاق می افتد ، و (6) و اینکه چگونه یک منطقه خاص با گذشت زمان تغییر کرده است (و به چه روشی)

  • نقشه برداری از مکان ها: ما می توانیم موقعیت مکانی ویژگی های دنیای واقعی را ترسیم کرده و روابط فضایی را در بین آنها تجسم کنیم. مثال: در زیر نقشه ای از مکان های معدن شن و ماسه و مناطق ماسه سنگی در ویسکانسین را مشاهده می کنیم. با تعیین اینکه فعالیت استخراج شن و ماسه در منطقه ای با یک نوع خاص زمین شناسی رخ می دهد ، می توانیم الگوهای بصری را در داده ها مشاهده کنیم.
  • نقشه برداری از مقادیر: مردم برای یافتن مکانهایی که معیارهای آنها را برآورده می کنند یا برای دیدن روابط بین مکانها ، مقادیری را ترسیم می کنند ، مانند مکانهایی که بیشترین و کمترین آنهاست. مثال: در زیر نقشه ای از مکان های قبرستان در ویسکانسین آورده شده است. نقشه مکان های قبرستان را به صورت نقطه (تراکم نقطه) نشان می دهد و هر شهرستان رنگی کدگذاری شده است تا نشان دهد بیشترین و کمترین مکان (آبی روشن تر ، به معنای تعداد کمتر گورستان است)
  • نقشه های تراکم: گاهی اوقات مهم تر است که نقشه برداری از غلظت ها ، یا مقدار نرمال شده توسط منطقه یا تعداد کل انجام شود. مثال: در زیر ما تراکم جمعیت منهتن را ترسیم کرده ایم (تعداد کل جمعیت نرمال شده توسط منطقه در مایل مربع از سرشماری ها)
  • یافتن آنچه درون آن است: ما می توانیم از GIS برای تعیین اینکه چه اتفاقی می افتد یا چه ویژگی هایی در داخل یک منطقه / منطقه خاص واقع شده استفاده کنیم. ما می توانیم ویژگی های “درون” را با ایجاد معیارهای خاص برای تعریف یک منطقه مورد علاقه (AOI) تعیین کنیم. مثال: در زیر نقشه ای است که یک رویداد سیل و بسته های مالیاتی و ساختمانهای موجود در آبراه را نشان می دهد. ما می توانیم از ابزارهایی مانند CLIP استفاده کنیم تا مشخص کنیم کدام بسته ها در حوادث سیل قرار دارند. علاوه بر این ، ما می توانیم از ویژگی های این بسته ها برای تعیین هزینه های احتمالی خسارت اموال استفاده کنیم.
  • پیدا کردن آنچه در نزدیکی است: ما می توانیم با نگاشت آنچه در نزدیکی آن است ، با استفاده از ابزارهای پردازش جغرافیایی مانند BUFFER ، از آنچه در یک فاصله مشخص از یک ویژگی یا رویداد اتفاق می افتد ، دریابیم. مثال: در زیر نقشه زمان رانندگی را از یک مکان مرکزی در شهر مادیسون ، مشاهده می کنیم. ما می توانیم از خیابان ها به عنوان یک شبکه استفاده کنیم و معیارهای خاصی مانند محدودیت سرعت و کنترل های تقاطع را اضافه کنیم تا مشخص کنیم راننده به طور معمول در 5 ، 10 یا 15 دقیقه چقدر می تواند به آنجا برسد.
  • آشکارسازی تغییرات: ما می توانیم تغییر را در یک منطقه خاص جغرافیایی برای پیش بینی شرایط آینده ، تصمیم گیری در مورد یک اقدام یا ارزیابی نتایج یک اقدام یا سیاست ، نقشه برداری کنیم. مثال: در زیر نقشه های استفاده از زمین مشاهده می کنیم که تغییرات در توسعه مسکونی از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۹۹ را نشان می دهد. سبز تیره جنگل را نشان می دهد ، در حالی که زرد روشن توسعه مسکونی را نشان می دهد. برنامه هایی از این دست می توانند به اطلاع روندها و سیاست های برنامه ریزی جامعه برسند.

خدمات ویژه آموزش GIS

  • اهدا و تقدیم دو جلد کتاب کاربردی نوشته شده توسط دکتر سعید جوی زاده اهدا و تقدیم بیش از ۵۰ ساعت فیلم آموزشی مرتبط با دوره آموزشی
  • تبدیل شدن به یک مدرس حرفه‌ای و با تجربه
  • ارتباط مسقیم با دکتر سعید جوی زاده
  • مشاوره مسقیم از طریق شبکه های اجتماعی

مخاطبین دوره آموزش GIS چه کسانی هستند؟

  • تمام علاقه مندان به سیستم های اطلاعات جغرافیایی و تحلیل های فضایی
  • برای افراد جویای کار ،بی شک یادگیری GIS بهترین راه برای یافتن شغل مناسب در ایران و جهان است
  • اساتیدی که قصد دارند سیستم اطلاعات جغرافیایی را در دانشگاه تدریس کنند
  • دانشجویانی که قصد مهاجرت دارند می توانند با استفاده از تخصص GIS به روند مهاجرت خود تسریع ببخشند
  • دانشجویان تحصیلات تکمیلی که قصد نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری را دارند
  • دانشجویان رشته های جغرافیا ، محیط زیست ، کشاورزی ، زمین شناسی ، برنامه ریزی شهری ، شهرسازی ، معدن ، عمران ، نقشه برداری ، باستان شناسی و …
  • کارمندان شاغل در بخش های GIS ادارات دولتی و شرکت های خصوصی
  • مدرسانی که علاقه مند به آموزش دادن هستند می توانند با آموزش های کاربردی GIS به درآمدهای بالایی برسند

پیش نیازهای آموزش GIS جامع و کاربردی (مقدماتی تا پیشرفته)

  • شرکت در دوره آموزش GIS جامع و کاربردی (مقدماتی تا پیشرفته) نیاز به پیش نیاز خاصی ندارد چرا که در این دوره حرفه ای و کاربردی آنچه را که شما لازم داشته باشید یاد خواهید گرفت کافی است که علاقه مند باشید و تکالیف استاد را دنبال کنید.
  • در دوره حرفه‌ای و کاربردی آموزش جامع GIS مقدماتی و پیشرفته نیاز به درک مفاهیم اولیه نیز نیست چون در جلسات اولیه تمامی مفاهیم پایه به شما آموزش داده می شود.
  • خیلی نگران هستند از اینکه با نقشه و نقشه خوانی آشنا نیستند ولی خبر مهم و خوب این است که در دوره حرفه ای و کاربردی آموزش جامع GIS مقدماتی و پیشرفته ،اصول نقشه خوانی نیز به شما آموزش داده می شود.

اطلاعات تکمیلی دوره آموزش جامع GIS

  • مدت زمان این دوره ۶۰ ساعت خواهد بود.
  • سطح دوره: مقدماتی تا جامع
  • بدون پیش نیاز
  • نوع دوره بسته به علاقه‌مندی شما به سه روش حضوری، غیرحضوری و فیلم آموزشی خواهد بود.
  • زبان آموزش، فارسی است.
  • به کاربران شرکت کننده در این دوره آموزشی کتاب و فیلم آموزشی نیز هدیه داده می شود.
  • روش پشتیبانی: تلفنی یا WhatsApp و از طریق تماس تلفنی مستقیم با مدرس دوره
  • گواهینامه معتبر و رسمی موسسه چشم انداز
  • داده های تمرینی و هر آنچه که برای تمرین پروژه های عملی نیاز داشته باشید در اختیار شما قرار داده خواهد شد.
  • در این دوره هر آنچه که برای حضور و کار در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی داخل کشور و خارج کشور نیاز دارید به شما آموخته خواهد شد.
  • چنانچه دانشجو یا سرباز هستید برای شما تخفیفی را در نظر گرفته‌ایم، پس قبل از ثبت نام با ما در تماس باشید تا تخفیف ویژه‌ای به شما عزیزان تعلق گیرد.
  • شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی داخل یا خارج از کشور، چنانچه نیاز به آموزش به صورت گروهی دارند، با ما در تماس باشند، چرا که برای آن‌ها تخفیف ویژه در نظر داریم.
  • اگر فردی هستید که قصد ثبت نام در دوره را دارید اما توانایی پرداخت هزینه دوره را ندارید، می‌توانید با معرفی ۵ نفر، تنها برای ثبت نام در این دوره، خود در این دوره کاملاً رایگان شرکت کنید!

آموزش GIS سوالات متداول

مزایای شرکت در دوره آموزش GIS

شرکت در این دوره و به صورت کلی یادگیری همانند یک سرمایه‌گذاری برای آینده است. این دوره محوریتی پروژه محور دارد که باعث می‌شود دانشجو تمامی مطالب را در بستر یک پروژه کاملاً واقعی یاد گیرد و بتواند ارزیابی صحیحی از میزان رشد خود داشته و با مشکلات و خطاهای موجود در دل پروژه آشنا شده و بتواند نیازهای خود را به خوبی رفع کند. اساتید دوره آموزش GIS همواره همراه دانشجو خواهند بود.

این دوره آموزشی چه کمکی به کسب درآمد من می‌کند؟
حضور در دانشگاه‌ها دیدی تئوری محور به دانشجو می‌دهد که در واقع یک محرک بسیار خوب برای دانشجو خواهد بود. این محرک برای ورود به کار لازم است اما کافی نیست. شما باید از لحاظ فنی برای ورود به بازار کار آماده باشید و فیلدی تخصصی برای خود برگزینید و سعی کنید در آن فیلد خود را تقویت کرده و به یک استاد تمام تبدیل شوید. ما در دوره آموزش GIS شما را از صفر تا صد GIS پیش می‌بریم و بعد فنی برای ورود به بازار کار ایران و جهان را پوشش می‌دهیم.
آیا دوره‌ها پشتیبانی دارند؟
تمامی دوره‌های موسسه چشم انداز، توسط اساتید همان دوره تا یکسال پشتیبانی رایگان دارد. همچنین در صورت استخدام شما، در یک ماه ابتدایی شروع کارتان می‌‌توانید از اساتید دوره پشتیبانی ویژه دریافت کنید.
شرکت در دوره‌ها به افرادی که قصد مهاجرت دارند، چه کمکی می‌کند؟
اگر قصد مهاجرت شغلی دارید حتما می‌دانید که در همکاری با کمپانی‌های خارج از کشور تخصص و مهارت شما حرف اول را می‌زند. چنین دوره‌ جامعی می‌تواند به شما در تقویت و تثبیت مهارت‌های خود کمک زیادی بکند و فرصت‌های زیادی برای شما به ارمغان بیاورد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید داشتن مهارت فنی و برنامه‌نویسی علاوه‌بر کاربرد آن در دروس تحصیلی، برای همکاری بیشتر با دپارتمان و اساتید و حتی کار پاره‌وقت به شما کمک زیادی می‌کند. علاوه‌بر این در محیطی که پر از فرصت و البته رقابت فشرده است نیازی به صرف وقت برای آموزش نیست بلکه می‌توانید بلافاصله از موقعیت‌های پیش‌آمده استقبال کنید. به نظر شما این عالی نیست؟
آیا دوره‌ها شامل تخفیف می‌شوند؟ چه زمانی؟
در مناسبت‌های مختلف تخفیفاتی را برای شما عزیزان در نظر خواهیم گرفت. از طرفی چنانچه دانشجو یا سرباز باشید و قصد دریافت خدمات داشته باشید، تخفیفی ویژه در طول سال از ما خواهید داشت. علاوه بر این اگر علاقه‌مند به حضور در دوره هستید و توانایی پرداخت هزینه را ندارید، می‌توانید با معرفی ۵ نفر برای این دوره، خودتان در این دوره کاملاً رایگان! ثبت نام کنید. پس همین الان با معرفی و ثبت نام ۵ نفر از دوستان و آشنایانتان در این دوره به صورت رایگان ثبت نام کنید.
ثبت نام برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به چه صورت است؟

سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی داخل و خارج از کشور، برای ثبت نام به صورت تلفنی با ما در تماس باشند. با توجه به تعداد شرکت کنندگان، تخفیفاتی ویژه برای آن‌ها در نظر داریم.

برنامه ریزی کاربری منطقه ای کارآمد عملی با استفاده از بهینه سازی الگوریتم ژنتیک چندهدفه و سیستم اطلاعات جغرافیایی
برنامه ریزی کاربری منطقه ای کارآمد عملی با استفاده از بهینه سازی الگوریتم ژنتیک چندهدفه و سیستم اطلاعات جغرافیایی

دکتر سیعد جوی زاده

  • بنیان گذار تئوری هوش پیروزی در جهان
  • مدیر و موسس گروه آموزشی موسسه چشم انداز
  • موسس وب سایت سرزمین GIS
  • مدیر و موسس وب سایت مرکز کوچینگ ایران
  • نویسنده بیش از 110 کتاب
  • بیش از 20 سال سابقه تدریس
مهندس عقیل جوکار
مهندس عقیل جوکار

مهندس عقیل جوکار

  • برنامه نویس حرفه ای
  • مدیر بخش IT موسسه چشم انداز هزاره سوم
  • متخصص WebGIS
  • استراتژیست GIS سازمانی
  • موبف و پژوهشگر IT
  • بیش از 10سال سابقه تدریس

GIS

آموزش GIS (سرفصل ها)

 

جامع ترین سرفصل های دوره آموزش GIS

آشنایی با محیط نرم افزار ARCMAP

  • معرفی نرم افزار ARCGIS
  • نرم‌افزار ARC CATALOG
  • نرم‌افزار ARC GLOBE
  • نرم‌افزار ARC SCENE
  • نرم‌افزار ARCMAP

آشنایی با منوهای محیط ARCMAP

  • منوی FILE
  • منوي EDIT
  • منوي VIEW
  • منوي BOOKMARKS
  • منوي INSERT
  • منوي SELECTION
  • منوی GEOPROCESSING
  • منوی CUSTOMIZE
  • منوی WINDOWS
  • منوی HELP

آشنایی با محیط ARCMAP

  • طریقه اضافه کردن جدول مندرجات
  • آشنایی با جدول مندرجات (TABLE OF CONTENTS)
  • طریقه اضافه کردن نوارها در محیط ARCMAP
  • آشنایی با نوار ابزار استاندار
  • آشنایی با نوار ابزار TOOLS

انواع روش‌های ذخیره نمودن یک پروژه در ARCMAP

  • ذخیره نمودن یک پروژه
  • باز کردن پروژه به روش RELATIVE
  • ذخیره نمودن نقشه برای چاپ
  • ذخیره پروژه به روش PDF
  • استفاده از روش PUBLISHER برای
  • ذخیره پروژه
  • باز کردن پروژه PUBLISHER

ژئورفرنس کردن

  • معنی و مفهوم ژئورفرنس
  • انواع ژئورفرنس
  • مختصات دار کردن فایل‌های وکتوری با
  • ابزار SPATIAL ADJUSTMENT
  • مختصات دار کردن فایل‌های رستری با ابزار GEO REFERENCING
  • تغییر مختصات فایل‌های رستری (PROJECT RASTER)
  • استفاده از گوگل ارث در زمین مرجع کردن

جداول توصیفی

  • ساختار جداول در GIS
  • نمایش یک TABLE
  • ابزارهای موجود در جدول توصیفی
  • منوی TABLE OPTION
  • دیگر تغییرات در جدول اطلاعات توصیفی
  • مشاهده دو جدول توصیفی
  • ایجاد یک جدول اطلاعاتی جدید
  • SHAPEFILE و GEODATABASE

شیپ فایل چیست؟

  • ایجاد یک SHAPEFILE
  • GEODATABASE چیست؟
  • انواع ژئودیتابیس :GEODATABASE
  • تفاوت ژئودیتابیس تک کاربره و چندکاربره
  • ایجاد یک GEODATABASE

رقومی کردن نقشه‌ها

  • تعریف رقومی کردن
  • مراحل رقومی سازی نقشه
  • معرفی نوار ابزار EDITOR
  • معرفی پنجره EDITOR
  • معرفی منوی ADVANCED EDITING
  • ایجاد SUBTYPE برای رقومی کردن عارضه‌ها
  • الحاقیه ARC SCAN
  • فعال نمودن الحاقیه ARC SCAN
  • وکتوری کردن یک نقشه اسکن شده
  • تنظیمات ARCSCAN
  • روش‌های وکتوری نمودن داده‌های رستری
  • وکتوری نمودن لایه‌های رستری به روش نیمه اتوماتیک
  • وکتوری نمودن لایه‌های رستری به روش اتوماتیک

ایجاد و مدیریت گرافیک‌ها

  • دسترسی به نوار ابزار DRAW
  • آشنایی با نوار ابزار DRAW
  • استفاده از لایه‌های CAD و DGN در GIS

تبدیل فایل‌های CAD به GIS

  • نحوه ی تبدیل فایل CAD به SHAPEFILE
  • نحوه ی تبدیل فایل CAD به محیط
  • GEODATABASE تبدیل لایه GIS به CAD
  • تعریف ANNOTATION برای لایه CAD
  • داده‌های سازمان نقشه‌برداری با فرمت DGN
  • روش‌های تبدیل DGN به GIS

توپولوژی

  • تعریف توپولوژی
  • مدل توپولوژی
  • روابط توپولوژیک در GIS
  • مزایای ایجاد روابط توپولوژیک
  • قوانین توپولوژی
  • قوانین عوارض سطحی(POLYGON RULES)
  • قوانین عوارض خطی (LINE RULES)
  • قوانین عوارض نقطه‌ای (POINT RULES)
  • توپولوژی نقشه و توپولوژی GEODATABASE
  • ایجاد توپولوژی
  • اتصال و ارتباط جداول
  • ارتباط بین جدولها

روشهای مختلف دسترسی به JOIN و RELATE

  • روش اتصال اطلاعات توصیفی یک جدول به جدول دیگر
  • معرفی پنجره JOIN
  • مدیریت JOIN
  • حذف کردن یک جدول متصل شده
  • ارتباط دو جدول اطلاعات توصیفی با یکدیگر
  • معرفی پنجره RELATE
  • حذف کردن یک جدول ارتباط یافته
  • اتصال بر مبنای ارتباط فضایی (SPATIAL JOIN یا SPATIAL LOCATION)

آنالیز مکانی

  • اصول اساسی در پردازش‌های مکانی
  • BUFFER
  • CLIP
  • EXTRACT BY MASK
  • INTERSECT
  • UNION
  • MERGE

استفاده از GPS در GIS

  • GPS چیست؟
  • مزایای سیستم GPS
  • طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS
  • تبدیل فرمت GPX به فرمت SHAPEFILE
  • ابزار ADD XY COORDINATES
  • کاربرد تصاویر ماهواره‌ای نرم‌افزار گوگل ارث در GIS تبدیل لایه‌های GIS به فرمت GOOGLE EARTH
  • ابزار LAYER TO KML
  • ابزار MAP TO KML
  • تبدیل لایه‌های GOOGLE EARTH به فرمت GIS

نماد (SYMBOL)

  • نماد سازی
  • انواع نقشه‌های موضوعی بر اساس
  • تکنیک نماد گذاری
  • تغییر رنگ عوارض
  • تغییر رنگ و شکل عوارض
  • طبقه‌بندی عوارض لایه‌ها
  • FEATURES
  • CATEGORIES
  • QUANTITIES
  • CHARTS
  • MULTIPLE ATTRIBUTE

برچسب گذاری (LABEL)

  • انواع روش‌های برچسب گذاری
  • روش اول با استفاده از سربرگ LABEL
  • روش دوم با استفاده از نوار ابزار DRAW
  • تبدیل برچسبها به ANNOTATION

گراف

  • انواع نمودارها
  • روش ترسیم نمودار در نرم‌افزار ARCMAP
  • تنظیمات پنجره GRAGH

BOOKMARK & HYPERLINK

  • اتصال عکس، فیلم و سایر مدارک به عارضه (HYPERLINK)
  • روش ایجاد HYPERLINK در ARCMAP
  • مدیریت HYPERLINKS
  • پیوست کردن فایل (عکس، فیلم و…) به لایه‌های GIS
  • BOOKMARK
  • روش ایجاد BOOKMARK
  • مدیریت BOOKMARK

مدل ارتفاعی در سه فرمت TIN ، RASTER و TERRAIN

  • مدل ارتفاعی در سه فرمت TIN ، RASTER و TERRAIN
  • مدل TIN
  • شیوه های تشکیلTIN
  • اصول تشکیل TIN
  • روش ایجاد TIN
  • دستورات کاربردی TIN در ARC
  • TOOLBOX
  • مدل رقومی ارتفاع ( DEM )
  • کاربرد DEM
  • طبقه‌بندی زمین با استفاده از DEM
  • روش‌های تولید DEM
  • روش ایجاد DEM
  • دستورات پرکاربرد DEM در ARC
  • TOOLBOX
  • تفاوت DEM، DTM، DSM

SPATIAL ANALYST

  • شیب (SLOPE)
  • ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﻧﻘﺸﻪ ﺷﯿﺐ
  • طرز تهیه نقشه شیب در ARCMAP
  • جهت شیب (ASPECT)
  • ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی نقشه جهت شیب
  • تهیه نقشه جهت شیب در محیط ARCMAP
  • خطوط تراز چیست؟
  • قوانین مربوط به منحنی‌های میزان
  • طرز تهیه خطوط تراز در ARCMAP
  • تهیه خطوط هم چند در ARCMAP
  • نقشه سایه روشن (HILLSHADE)
  • ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی نقشه سایه روشن
  • طرز تهیه نقشه سایه روشن در ARCMAP
  • نقشه میدان دید (VIEWSHED)
  • كاربرد نقشه میدان دید
  • ایجاد نقشه VIEW SHADE
  • نقشه FILL / CUT
  • کاربرد های نقشه FILL / CUT
  • پارامترهاي مورد نياز برای تهیه نقشه
  • FILL / CUT
  • ایجاد نقشه FILL / CUT

درون‌یابی (INTERPOLATION)

  • روشهای درون‌یابی (INTERPOLATION)
  • روشهای درون‌یابی جبری یا قطعی (DETERMINISTIC)
  • روشهای درون‌یابی زمین آماری (GEOSTATISTICAL)
  • درون‌یابی همسایگی طبیعی(NATURAL NEIGHBOR INTERPOLATION)
  • ابزارهای درونیابی در ARCGIS
  • ابزار IDW
  • ابزار KRIGING
  • ابزار SPLINE

تحلیل شبکه (NETWORK ANALYST)

  • شبکه چیست؟
  • انواع شبکه‌ها در GIS
  • تحلیل شبکه حمل و نقل
  • مجموعه داده‌های شبکه‌ای
  • عناصر و منابع شبکه‌ای
  • مفهوم اتصال در تحلیل شبکه
  • خصوصیات شبکه
  • مراحل ایجاد یک مجموعه داده شبکه
  • مراحل انجام تحلیل شبکه‌های حمل و نقل
  • مراحل ساخت یک مجموعه داده شبکه
  • روش ایجاد تحلیل شبکه در ARCMAP
  • پیدا کردن کوتاه ترین و بهترین مسیر (NEW ROUTE)

مراحل انجام کار

  • یافتن نزدیک‌ترین تسهیلات (CLOSET FACILITY)
  • مراحل انجام کار
  • محاسبه محدوده خدماتی
  • مراحل انجام کار

مدل سازی با MODEL BUILDER

  • چه زمانی مدل‌ها را می‌سازید؟
  • چرا MODEL BUILDER را یاد بگیریم؟
  • کاربردهای MODEL BUILDER
  • ساخت مدل در MODEL BUILDER
  • مراحل ساخت مدل در محیط MODEL BUILDER
  • روش تهیه گزارش در ARCMAP
  • روش تهیه گزارش در ARCMAP

مدیریت انتخاب‌ها (SELECT)

  • انواع روشهای پرس و جو
  • SELECT BY ATTRIBUTE
  • SELECT BY LOCATION
  • SELECT BY GRAPHIC
  • کاربرد سایر دستورات SELECTION

فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

  • اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
  • فرآيند انجام یک پروژه مكان يابي دفن پسماند در GIS با روش AHP
  • بررسي ويژگی های محدوده مطالعاتی
  • تهيه داده‌ها و معیارهای موثر
  • استاندارد سازی نقشه‌ها
  • وزن دهي به نقشه‌ها
  • وزن دهی در محیط نرم‌افزار EXPERT CHOICE
  • تلفيق نقشه‌ها
  • تهيه نقشه‌های نهايی

نرم‌افزار ARCSCENE

  • طریقه دسترسی به نرم‌افزار ARCSCENE
  • آشنایی منوی TOOLS در ARCSCENE
  • نمایش سه‌بعدی لایه‌های وکتوری
  • نمایش سه‌بعدی لایه‌های رستری

ساخت نقشه و ارایه آن برای چاپ

  • چیدمان نقشه
  • عناصر چیدمان نقشه
  • مهم‌ترین اطلاعات مورد استفاده در
  • چیدمان نقشه
  • معرفی محیط VIEW LAYOUT
  • خروجی گرفتن نقشه‌ها در محیط ARCMAP
  • اضافه کردن GRIDE به نقشه
  • روش ساخت اطلس در GIS
  • روش ساخت اطلس در GIS
  • روش ساخت MAP BOOKS
  • تنظیمات MAP BOOK
دمو دوره جامع GIS
بیش از 60 ساعت آموزش

30+ ساعت

بیش از 30 ساعت آموزش کاربردی در زمینه‌های مختلف GIS و راه‌اندازی کسب و کار تا رساندن آن به درآمد

7500 دانشجو

بیش از ۱۵۰۰ دانشجو تاکنون با آموزه‌های این دوره کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی و یا در جایی مشغول به کار هستند

پشتیبانی واقعی

بعد از ثبت‌نام به مدت یک‌سال می‌توانید از سیستم پشتیبانی اختصاصی دوره استفاده کنید

آشنایی با دوره‌های GIS و Web GIS موسسه چشم انداز

دوره‌های جامع موسسه چشم انداز هزاره سوم ملل شامل مجموعه‌ای گسترده و کامل از دوره‌ها شامل دوره های آموزش GIS، آموزش Web GIS در پایتون و سی شارپ، آموزش RS،  در رشته‌های مختلف مانند شهرسازی و مدیریت شهری، حقوق، گاز، آب، برق، مخابرات و ...، دوره‌های سنجش از دور (RS)، دوره ENVI، دوره‌های پژوهشی مانند دوره جامع مقاله نویسی، پایان نامه نویسی، آموزش جامع SPSS، آموزش زبان‌های برنامه نویسی مانند پایتون، سی شارپ، ASP.Net Core، لاراول، طراحی وب، دوره برنامه نویسی قالب وردپرس، پلاگین نویسی وردپرس و ... می‌شود. دپارتمان‌های مختلف موسسه چشم انداز به گونه‌ای است که تمامی نیازهای شما را پوشش دهد. تمامی دوره‌ها کاملاً عملی و کاربردی بوده و با هدف ورود به بازار کار طراحی شده است. تمامی دوره‌ها زیر نظر افراد متخصص و حرفه‌ای آموزش داده خواهد شد. چنانچه در مورد هر یک از دوره‌ها سوالی دارید همواره آماده پاسخگویی به شما هستیم. با ما در تماس باشید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

کتاب آموزش جامع و عملی ArcGIS

کتاب آموزش کاربردی جامع و عملی ArGIS : GIS مخفف واژه های Geographic Information System و به معنی سیستم اطلاعات جغرافیایی است. این سیستم بستری برای ذخیره، نگهداری، مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی می باشد و برای کار همزمان با داده هایی که وابستگی مکانی و توصیفی دارند طراحی شده است.

 

برای بهره گیری صحیح از قابلیت های یک سیستم اطلاعات جغرافیایی در درجه اول به درک درستی از آن نیاز دارید و سپس باید با ساختار اطلاعاتی آن آشنا باشید و از طرفی برای پیاده سازی یک سیستم GIS توجه به ماهیت و ساختار اطلاعات جغرافیایی متشکله ی آن (که رکن اساس هرسیستم GIS را تشکیل داده و توامندی ها و پتانسیل های آن را تعیین می کند) اجتناب ناپذیر است.

کتاب آموزش جامع و عملی ArcGIS
کتاب آموزش جامع و عملی ArcGIS

آموزش طرح هادی روستایی با GIS سوالات متداول

مزایای شرکت در دوره آموزش طرح هادی روستایی با GIS

شرکت در این دوره و به صورت کلی یادگیری همانند یک سرمایه‌گذاری برای آینده است. این دوره محوریتی پروژه محور دارد که باعث می‌شود دانشجو تمامی مطالب را در بستر یک پروژه کاملاً واقعی یاد گیرد و بتواند ارزیابی صحیحی از میزان رشد خود داشته و با مشکلات و خطاهای موجود در دل پروژه آشنا شده و بتواند نیازهای خود را به خوبی رفع کند. اساتید دوره آموزش طرح هادی روستایی با GISهمواره همراه دانشجو خواهند بود.

این دوره آموزشی چه کمکی به کسب درآمد من می‌کند؟

حضور در دانشگاه‌ها دیدی تئوری محور به دانشجو می‌دهد که در واقع یک محرک بسیار خوب برای دانشجو خواهد بود. این محرک برای ورود به کار لازم است اما کافی نیست. شما باید از لحاظ فنی برای ورود به بازار کار آماده باشید و فیلدی تخصصی برای خود برگزینید و سعی کنید در آن فیلد خود را تقویت کرده و به یک استاد تمام تبدیل شوید. ما در دوره آموزش طرح هادی روستایی با GIS شما را از صفر تا صد طرح هادی روستایی با GIS پیش می‌بریم و بعد فنی برای ورود به بازار کار ایران و جهان را پوشش می‌دهیم.

آیا دوره‌ها پشتیبانی دارند؟
تمامی دوره‌های موسسه چشم انداز، توسط اساتید همان دوره تا یکسال پشتیبانی رایگان دارد. همچنین در صورت استخدام شما، در یک ماه ابتدایی شروع کارتان می‌‌توانید از اساتید دوره پشتیبانی ویژه دریافت کنید.
شرکت در دوره‌ها به افرادی که قصد مهاجرت دارند، چه کمکی می‌کند؟
اگر قصد مهاجرت شغلی دارید حتما می‌دانید که در همکاری با کمپانی‌های خارج از کشور تخصص و مهارت شما حرف اول را می‌زند. چنین دوره‌ جامعی می‌تواند به شما در تقویت و تثبیت مهارت‌های خود کمک زیادی بکند و فرصت‌های زیادی برای شما به ارمغان بیاورد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید داشتن مهارت فنی و برنامه‌نویسی علاوه‌بر کاربرد آن در دروس تحصیلی، برای همکاری بیشتر با دپارتمان و اساتید و حتی کار پاره‌وقت به شما کمک زیادی می‌کند. علاوه‌بر این در محیطی که پر از فرصت و البته رقابت فشرده است نیازی به صرف وقت برای آموزش نیست بلکه می‌توانید بلافاصله از موقعیت‌های پیش‌آمده استقبال کنید. به نظر شما این عالی نیست؟
آیا دوره‌ها شامل تخفیف می‌شوند؟ چه زمانی؟
در مناسبت‌های مختلف تخفیفاتی را برای شما عزیزان در نظر خواهیم گرفت. از طرفی چنانچه دانشجو یا سرباز باشید و قصد دریافت خدمات داشته باشید، تخفیفی ویژه در طول سال از ما خواهید داشت. علاوه بر این اگر علاقه‌مند به حضور در دوره هستید و توانایی پرداخت هزینه را ندارید، می‌توانید با معرفی ۵ نفر برای این دوره، خودتان در این دوره کاملاً رایگان! ثبت نام کنید. پس همین الان با معرفی و ثبت نام ۵ نفر از دوستان و آشنایانتان در این دوره به صورت رایگان ثبت نام کنید.
ثبت نام برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به چه صورت است؟

سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی داخل و خارج از کشور، برای ثبت نام به صورت تلفنی با ما در تماس باشند. با توجه به تعداد شرکت کنندگان، تخفیفاتی ویژه برای آن‌ها در نظر داریم.

آموزش طرح هادی روستایی با GIS:تعاریف

طرح هادی روستایی  بر اساس مصوبات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طرح و پروژه ای است که وظیفه ساماندهی و اصلاح بافت کالبدی موجود و همچنین میزان گسترش آتی و نحوهٔ استفادهٔ از زمین  و مدیریت آن برای عملکردهای مختلف را تعیین می­کند. کارکردهایی همچون مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستا.

این پژوهش  در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونت­گاه­ های روستایی یا طرح­ های جامع ناحیه انجام می­شود. به عبارت دیگر می توان گفت که  طرح هادی را مهم ترین پژوهش رسمی ،دولتی و  قانونی توسعه و عمران یک روستا در کشور ایران دانست.

اين طرح طي دو مرحله: ۱-  تهيه طرح ۲- اجراي طرح طي مدت زمان معيني در قالب اعتبارات پيش بيني شده از سوي دولت به مرحله اجرا منتهي ميشود تهيه و اجراي طرح بهسازي و طرح هادي روستايي از سال۱۳۶۲ توسط وزير مسكن و شهرسازي وقت پيشنهاد و براي اولين بار در سال۱۳۶۶ با جديت در كشور اجرا شد و به منظور روشن نمودن ابعاد اجراي كار،آيين نامه نحوه بررسي و تصويب طرح هاي توسعه عمران محلي و ناحيه اي و منطقه اي و ملي و مقررات شهرسازي و معماري كشور در سال۱۳۷۸ به تصويب هيات محترم دولت رسيد. فعاليت‌هاي عمران روستايي يكي از مهمترين و اصلي ترين اقدامات بنياد مسكن انقلاب اسلامي ‌در امور كالبدي و عمران و آبادي روستاهاي كشور مي‌باشد. اين فعاليت‌ها با هدف ايجاد زمينه توسعه و عمران روستاها و تأمين عادلانه امكانات و هدايت فيزيكي جهت بهبود شرايط زيست محيطي نقاط روستايي در سراسر كشور به انجام مي‌رسد. لذا با اهداف سند چشم انداز توسعه ۲۰ ساله كشور كه به عنوان سند توسعه ملي محسوب مي‌گردد، هم راستا مي‌باشد.

آموزش طرح هادی روستایی با GIS:اهداف اصلی و فرعی 

·        اهداف طرح هادی روستایی:یک مرور کلی 

از اهداف اصلی و مورد انتظار  در طرح هادی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • احیای مجدد روستاهای کشور
    • مدیریت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

در طرح هادی روستایی مصوب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به اهداف اصلی و فرعی مورد نظر به شرح زیر اشاره شده است:

    • ایجاد بستری مناسب و علمی تحلیلی برای توسعه و مدیریت روستاها با توجه به شرایط های فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی
    •  توزع عادلانه تسهیلات و امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی
    •  فراهم کردن امکانات و تسهیلات ضروری جهت بهبود احداث مسکن روستائیان و خدمات بهداشتی و عمومی
    • ایجاد شبکه ارتباطی پویا و فعال ، و ساماندهی علمی و تحلیلی توزیع خدمات در سطح روستاهای های کشور در ایران
    •  بهبود وضعیت عملکردی اقتصادی و کالبدی و فیزیکی روستاها از طریق تسهیلات زیربنایی تولیدی، اشتغال و ارتقاء درآمد روستائیان
    • مدیریت قلمرو سرزمینی وضعیت فیزیکی (کالبدی) روستا

علاوه بر این از اهداف مصوب اصلی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  اجرای طرح های  عمران روستایی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • بهبود بهره وری کار روستائیان و گسترش یافتن درآمد و معیشت و رفاه سطح زندگی در روستاها به نحو احسن
    • ایجاد سرمایه گذاری در روستاها
    • تکمیل و بهبود اساسی چرخه تولید و مصرف روستایی در کشور ایران
    • جلوگیری از روند  مهاجرت بی رویه  روستاییان به شهرها و چلوگیری از رند مهاجرت خارجی و داخلی

اهداف تهیه و اجرای طرح هادی روستایی

الف: در نخستین فصل آئین نامه اجرایی تهیه و تصویب طرحهای هادی روستایی اهداف مورد نظر به شرح زیر عنوان شده است :

۱- ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی .

۲- تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی ، تولیدی و رفاهی .

۳- ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات بهزیستی و عمومی .

۴- ایجاد شبکه ارتباطی منظم ، و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در سطح روستاهای دهستان .

۵- ایجاد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی ، اشتغال ، و ارتقاء درآمد روستائیان .

۶- هدایت وضعیت فیزیکی ( کالبدی ) روستا.

– بطور کلی و براساس اهداف فوق الذکر ، طرح هادی روستایی در راستای فراهم سازی توسعه و عمران روستاها می بایستی از رویکرد های متفاوت و جامعی برخوردار باشد.

– اولویت واژه توسعه برعمران که دارای بارمعنایی وسیع و متشکل از نظامی جامع و چند بعدی ، به لحاظ ساختارها و زیر ساختهای اقتصادی – اجتماعی ، فرهنگی و کالبدی می باشد ، خود گواه این موضوع است که تنها هدف طرح هادی ، عمران یا رشد زیر ساختهای فیزیکی و کالبدی روستا نمی باشد ، بلکه توسعه روستا به عنوان یک فرایند جامع و جند بعدی از اساسی ترین اهداف مورد نظر تلقی شده است .

اهداف عمومی از اجرای پروژه های عمران روستایی به شرح زیر است :

افزایس راندمان کار روستائیان بهبود معیشت و رفاه سط زندگی در روستاها، جلب سرمایه گذاری در روستاها، تکمیل و اصلاح چرخه تولید – مصرف روستایی ،پیشگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها

مشکلات عمران روستاها

بطور کلی عمران روستاها با مشکلاتی مواجه است که اهم آنها عبارتند از : ۱- پراکندگی روستاها ۲- عدم دسترسی به مصالح مرغوب ساخت وساز ۳- محدودیت بودجه و اعتبارات ۴- سبک انگاری پروژه های عمران روستایی از طرف بعضی مسئولین و سازمانها ۵- عدم جدیت قانونی ۶- ماندگاری کم مردم در روستاها مراجع بررسی و نصویب طرحهای هادی روستایی براساس این گزارش تا پیش از ابلاغیه مورخ ۱۶/۱۱/۷۹ هیئت محترم وزیران ، روند بررسی و تصویب طرح هادی به گونه ای بود که پس از کنترل و تائید مطلاعات انجام شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلام یطرح تهیه شده درکمیته فن یطرحهای هادی روستایی مطرح می شد . همچنین کمیته مذکور مرکب از نمایندگانی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، سازمان جهاد کشاورزی ، مسکن و شهرسازی ، دفتر فنی استانداری محیط زیست ، شرکت آبفای روستایی ف بنیاد مسکن انقلاب اسلام استان و رئیس شورای اسلامی روستا و در صورت نیاز بخشدار مربوطه بوده و در محل بنیاد مسکن استان تشکیل می گردید . براساس این گزارش ضمن اینکه پیش از برگزاری جلسه کمیته فنی طرح ، یک مرحله بازدید از روستا توسط کارشناسان واحد فنی بنیاد جهت انطباق مطالعات و نقشه های مشاور با واقعیات محل انجام میگرفت که در حال حاضر نیز روند مذکور پیش از برگزاری جلسه گروه کارشناسی کمیته عمران پیگیری می شود . همچنین متعاقب اصلاح موارد مندرج د رصورتجلسه کمیته فنی توسط مشاور ، به منظور تصویب نهایی ، طرح تهیه شده درشورای تصویب که متشکل از مدیران و رؤسای هر یک ازادارت و سازمانهای ذیربط بود ، مطرح و پس از تصویب جهت اجرا ابلاغ می شد . شایان ذکر است که هم اکنون در پی ابلاغ مصوبه فوق الذکر هیئت وزیران ، کار گروه عمران و زیر بنایی عمران با دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ریاست معاونت عمرانی استانداری جایگزین شورای تصویب پیشین گردیده است .

·        مهم ترين هدف طرح هادي روستايي تجديد حيات روستا به لحاظ ابعاد فيزيکي، اقتصادي و اجتماعي روستاها است و سامان دهي و اصلاح بافت موجود، ميزان و مکان گسترش آتي و نحوه استفاده از زمين براي عملکردهاي مختلف در روستا سه محور اصلي در طرح هادي به شمار مي روند. طرح هادي روستايي در سه مرحله تهيه، تصويب و اجرا مي شود که از انتخاب روستاهاي واجد شرايط و تصويب آن ها در کميته برنامه ريزي شهرستان ها، برگزاري جلسات کميته فني و کار گروه تصويب طرح تا اجراي طرح هادي فرآيند نسبتا پيچيده اي را طي مي کنند

·        از اهداف تهیه طرح هادی می توان به ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی ، تامین عادلانه امکانات از طریق تسهیلات اجتماعی ، تولیدی و رفاهی ، هدایت فیزیکی روستاها ، ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی ، ارتقاء وضعیت اقتصادی روستا و دستیابی به بهینه های معیشتی روستا با هماهنگی ارگان های ذیربط ، بهبود کیفیت بافت روستا در چارچوب اقدامات پیش بینی شده در طرح و تلاش برای ایجاد فضای مناسب تر سکونت و فعالیت در آن ، ایجاد تناسب منطقی بین جمعیت و عملکردهای مختلف مسکونی ، تولیدی ، خدماتی مورد نیاز در محیط روستا ، کنترل و نظارت بر روند توسعه کالبدی روستا از طریق برنامه ریزی و تعیین نحوه استفاده از زمین در محدوده بافت مسکونی موجود و پیشنهادی ، ایجاد بستر لازم جهت فراهم شدن زمینه صدور سند مالکیت املاک واقع در بافت مسکونی روستا اشاره نمود . بنابراین اهداف طرح هادی روستایی به بهبود شرایط موجود در روستا و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی اهالی روستا منجر می شود و این نشانگر اهمیت زیاد تهیه و اجرای این طرح در فضای روستایی می باشد .

·        طرح هادی یا به عبارتی طرح جامع توسعه روستایی از جمله اقدامات مهم برای توسعه و عمران روستاها است، این طرح مصوبه‌ای برای هدایت عملیات سازندگی و آبادانی در روستاها با آگاهی از وضعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن‌هاست.

طرح هادی روستایی:مراحل انجام 

تهیه کردن نقشه پایه و وضع موجود روستا

مطالعه پایه و تشخیص وضعیت

تحلیل و استنتاج از بررسی ها و ارائه تدوین چشم اندازها

تعیین پروژه های پیشنهادی و تهیه نمودن طرح هادی

آیین نامه اجرایی تهیه و تصویب طرح های هادی

ماده ۱: مفاهیم برخی از واژه‌ های به کار رفته در این آئین‌نامه به قرار زیر میباشد:

الف ـ “روستا” ـ روستا مجموعه ‌هایست زیستی (مسکونی ـ تولیدی) که رابطه ارگانیکی با طبیعت و مجموعه‌ های روستایی و شهری همجوار خود داشته باشد و حدود آن بر اساس مواد ۲ و ۳ قانون تعاریف تقسیمات کشوری تعیین میگردد.

ب ـ “منطقه روستایی” عبارتست از حوزه تأثیرگذار و یا تاثیر پذیر از روستا در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی.

ج ـ “طرح های روستا” عبارتست از طرح تجدید حیات و هدایت روستا با لحاظ ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی.

د ـ “شورای مرکزی” اختصاراً به مفهوم شورای مرکزی بنیاد مسکن بکار رفته است.

ر ـ “شورای تصویب” اختصاراً به مفهوم شورای تصویب طرح های هادی استان به کار رفته است.

س ـ “بنیاد” اختصاراً به مفهوم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بکار رفته است.

و ـ “مشاورین” عبارتند از افراد حقیقی و حقوقی متعهد و متخصصی که برای مدتی جهت تهیه طرح هادی روستاهای مشخص با عقد قرارداد با این نهاد همکاری می‌نمایند.

ماده ۲: اهداف طرح های هادی بشرح زیر است:

  • ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی اقتصادی ـ اجتماعی.
  • تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی.
  • هدایت وضعیت فیزیکی روستا.
  • ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات محیط زیست و عمومی.

ماده ۳: شورای مرکزی بنیاد مسکن

این شورا که در ماده ۱۰ قانون اساسنامه بنیاد مسکن تعریف شده در مرکز تشکیل و دارای یک کمیته فنی بررسی طرح ها می‌باشد.

ماده ۴: وظایف شورای مرکزی در ارتباط با طرح های هادی.

  • تصویب ضوابط فنی و عمومی طرح های هادی.
  • هماهنگی بین برنامه ‌ها و طرح های وزارتخانه ‌های مربوطه با طرح های هادی.
  • بررسی زمینه مشارکت بانها و دیگر سازمانهای اجرائی در تهیه و اجرای طرح های هادی.
  • تصویب عناوین طرح های تحقیقی و ارجاع آن به کمیته فنی یا مجاری ذیربط جهت اقدام.
  • تصویب مدلها و الگوهای توسعه روستاهای مناطق مختلف کشور و ابلاغ آن.

تبصره ـ جزئیات مربوط به نحوه گردش کار شورای مرکزی و کمیته فنی و دبیرخانه ضمن آئین نامه داخلی که به تصویب شورای مرکزی خواهد رسید تعیین میگردد

ماده ۵ : شورای تصویب طرح های هادی

این شورا مرکب از استاندارد و یا معاون (عمرانی یا برنامه‌ریزی) استانداری و مدیران بنیاد مسکن و جهاد سازندگی استان و ادارات کل مسکن و شهرسازی، کشاورزی، برنامه و بودجه استان به سرپرستی استاندارد تشکیل گردیده و دارای یک کمیته فنی به شرح زیر است:

کمیته فنی طرح های هادی مرکب از نمایندگان بنیاد مسکن، جهاد سازندگی وزارت برنامه و بودجه، وزارت کشاورزی و دفتر فنی استانداری به منظور بررسی و تأثیر طرح های پیشنهادی و ارائه آن به شورای تصویب تشکیل میگردد

ماده ۶ :وظایف شورای تصویب عبارتست از:

  • بررسی اولویت روستاهائی که باید برای آنها طرح هادی تهیه شود بر اساس جمعیت موجود، به ویژه پیش بینی امکانات توسعه آنها، زمینهای کشاورزی بافت و مشکلات روستا.
  • تصویب طرح های هادی پیشنهادی تهیه شده به وسیله مشاورین و دفاتر تهیه طرح های هادی بنیاد مسکن.
  • ایجاد هماهنگی بین ارگانها و سازمانهای ذیربط جهت اجرای طرح های مصوب.
  • ایجاد زمینه مشارکت مردم در طراحی و اجراء طرح های هادی.
  • ایجاد هماهنگی بین طرح های هادی و طرح های جامع سرزمین و منطقه‌ای
  • نظارت و پیگیری اجرای طرح های مصوب. تبصره ـ کلیه مصوبات شورا با اکثریت حاضرین معتبر است و طرح باید حائز حداق سه رأی باشد

ماده ۷ : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس قانون وظایف زیر را بر عهده دارد.

  • هماهنگی اجرائی در زمینه انتخاب مشاور و گروه اجرائی تهیه طرح و ابلاغ کار به آنان.
  • عقد قرارداد با گروه اجرائی تهیه طرح و مشاورین.
  • بررسی فنی مقدماتی طرح های تهیه شده.
  • اداره کمیته فنی وابسته به شورای مرکزی و شورای تصویب.

تبصره ـ کلیه طرح های پیشنهادی و ضوابط وآیین نامه های اجرائی توسط دبیرخانه های مربوط به شوراهای اخیرا ذکر ارائه می گردد.

  • ابلاغ طرح های تصویب شده به مبادی ذیربط.
  • تهیه و تامین اعتبارات مورد نیاز طرح های هادی.
  • اقدام و اجرای طرح های فیزیکی تهیه شده با همیاری مردم.
  • کلیه اقدامات لازم در زمینه بهبود شرایط ساخت در روستا بر اساس طرح مصوب

ماده ۸: شناخت وضع موجود

شناسائی و مطالعه وضع موجود در ابعاد منطقه و روستا بشرح زیر صورت می‌گیرد.

شناسائی منطقه عبارتست از شناسایی اجمالی عوامل طبیعی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فیزیکی بر اساس الگوهای پیش فرض و ضوابط بنیاد مسکن.

“شناسائی روستا” ـ در این بخش از مطالعه تأثیر شرایط و عوامل طبیعی زمینهای اطراف روستا و تأثیر طول و عرض جغرافیائی، عوارض طبیعی، وضع خاک شیب زمین ها، پوشش نباتی و عوامل اقلیمی در مسائل زیست محیطی در قالب الگوهای فوق الذکر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و کاربرد آنها در جهت تکامل زیست محیطی انسان مشخص و ارائه میگردد.

ضمناً در رابطه با وضعیت کالبدی روستا، بازتاب فعالیتهای انسانی در محدوده حوزه آبخیز و منابع طبیعی روستا، (کشاورزی، باغداری و دامداری) و فعالیتهای معدنی و صنعتی (معادن و کارگاه های صنعتی کوچک و بزرگ) و نیز فعل و انفعالات شکل‌گیری اماکن در آبادی (نظیر واحدهای مسکونی، باغات درون آبادی اماکن اجتماعی مذهبی، بهداشتی آموزشی، تجاری، خدماتی و راه های ارتباطی) بر روی شرایط کالبدی روستا و حوزه نفوذ آن به منظور تکامل بخشی و فراهم نمودن شرایط مناسب تر زیست مورد مطالعه قرار میگیرد.

ماده ۹: تعیین ضوابط و ارائه پیشنهادات در راستای اهداف فوق الذکر و تعیین محدوده برنامه مورد نیاز

به منظور دستیابی بر محورهای اصلی طراحی پیشنهادات و ضوابط کلی زیر ارائه میگردد:

  • ارائه پیشنهادات به منظور تعیین جهات، رشد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی روستا.
  • ارائه پیشنهادات توسعه فیزیکی در وجوه سه گانه فوق

ماده ۱۰: تهیه طرح هادی

پس از دستیابی بر محورهای طراحی و تعیین ضوابط توسعه، طرح های اصلاحی در دو بخش غیر فیزیکی و فیزیکی به شرح زیر ارائه میگردد.

الف -“طرح های غیر فیزیکی” ـ این بخش از طرح ها عمدتاً به صورت ارائه برنامه و جایگاه فیزیکی آنها در حوزه نفوذ روستا مطرح شده و لازمه اجرای آن، هماهنگی و مساعدت دیگر ارگانهای اجرائی دستاندرکار کشور میباشد.

برنامه های مذکور عبارتند از:

  • برنامه ها و جایگاه افزایش تولیدات روستائی از طریق به کارگیری هر چه بیشتر آب و خاک در منابع و کشاورزی.
  • برنامه ها و جایگاه خدمات عمومی به منظور ایجاد تعادل بین فضاها، امکانات عملکرد و نیازهای کمی و کیفی جمعیت روستا.
  • برنامه ‌ها و مکانیابی و گزینش مراکز استقرار جمعیت از طریق هماهنگیهای لازم با روستا.
  • برنامه‌ ها و جایگاه شبکه مراکز تاسیسات عمومی روستا.

ب ـ “طرح های فیزیکی” ـ این بخش از طراحی عمدتاً موقعیت کالبدی و بهبود وضع موجود روستا را در بر گرفته و شامل طرح های زیر است:

  • طراحی جهت گسترش و جایگزینی فضاهای لازم با توجه به جمعیت و تا ۱۰ سال آینده روستا.
  • تنظیم شبکه های ارتباطی خارج و داخل روستا.
  • طرح دفع آبهای سطحی و بکارگیری آنها در توسعه منابع طبیعی، کشاورزی و صنایع مفید.
  • طراحی سیستمهای فاضلاب (در صورت لزوم)
  • ارائه تیپ‌های مناسب مسکن با بهره گیری کامل از الگوهای محلی و متناسب با ابعاد خانوار با اتکای بر تکنولوژی مناسب ساخت ‌و ساز.
  • ارائه برنامه زمانبندی اجرای طرح.
  • تهیه نقشه‌ های اجرائی (نقشه‌ های فاز ۲) در حد نیاز دستگاه های اجرائی و یا عوامل محلی به منظور هدایت مسائل اجرا

ماده ۱۱: اجرای طرح های مصوب و نظارت بر آن

بنیاد مسکن با توجه به اصل عدم مداخله مستقیم در اجرا و یا اتکاء به مشارکتهای مردمی به ترتیب زیر انجام وظیفه می نماید:

  • ایجاد زمینه مشارکت بانکها و صندوقهای قرض الحسنه و فراهم نمودن تسهیلات مالی.
  • ارائه خدمات فنی و تخصصی در زمینه نظارت و تهیه ماشین آلات سنگین در رابطه با طرح فیزیکی.
  • ایجاد بستر مشارکت مردم و سازماندهی نیروهای محلی در رابطه با تهیه و اجرای طرح.
  • نظارت بر نحوه هزینه وامها متناسب با طرح های تهیه شده.
  • تفکیک و واگذاری زمین به افرادی که بنحوی مسکن آنها در طرح پیشنهادی قرار میگیرد.
  • بر اساس تبصره ۳ ماده ۴ قانون اساسنامه بنیاد مسکن. تبصره ـ کلیه عملیات طراحی و اجرا با مشارکت و همفکری مردم صورت میگیرد.

ماده ۱۲ : تصویب و ابلاغ ضوابط به استان

ضوابط و قوانین مربوط به انتخاب و معرفی روستا توسط دبیرخانه شورای مرکزی تهیه و پس از تصویب شورای مذکور به استانها ارسال میگردد.

ماده ۱۳: انتخاب مشاور

مشاورین داوطلب همکاری با بنیاد توسط دبیرخانه شورای تصویب معرفی و به نظر بنیاد مرکز انتخاب می گردند.

ماده ۱۴: تشکیل تیم کارشناسی

دفتر تهیه طرح های هادی میتواند با استفاده از متخصصین و سازماندهی نیروهای دانشجوئی گروه های کارشناسی تشکیل داده و طرح هادی برخی روستا را مستقیماً تهیه نماید.

ماده ۱۵: کنترل مراحل مختلف طرح

مطالعات انجام شده توسط مشاور در مراحل مختلف توسط دفتر تهیه طرح های هادی بنیاد مذکور و آستان کنترل و تایید می گردد.

ماده ۱۶: تصویب طرح تهیه شده

طرح های ارائه شده بوسیله دبیرخانه شورای تصویب “بنیاد استان” در شورای مذکور مطرح و پس از بررسی‌های لازم تصویب میگردد. تبصره ـ در صورت عدم تایید و تصویب طرح پیشنهادی مشاور موظف به اصلاح آن است.

ماده ۱۷: ابلاغ طرح

طرح تصویب شده توسط بنیاد مرکز به استانداری و بنیاد استان جهت اجرا ابلاغ می گردد.

ماده ۱۸: بودجه تهیه طرح هادی از منابع زیر تأمین و هزینه میگردد:

  1. اعتبارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
  1. اعتبارات پیش بینی شده در قانون بودجه هر سال.

تبصره ـ تخصیص بودجه تهیه و طرح و چگونگی هزینه آن توسط دفتر مرکزی بنیاد تعیین میگردد.

آئین‌نامه فوق مشتمل بر ۱۸ ماده و ۶ تبصره در جلسه مورخ ۱۵/۴/۶۷ شورای مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصویب و متعاقباً در تاریخ ۱۸/۷/۱۳۶۷ به تایید وزیر مسکن و شهرسازی رسیده است. نماینده حضرت امام در وزیر مسکن و شهرسازی سرپرست بنیاد مسکن بنیاد مسکن و ریاست شورا و عضو شورا

طرح هادی روستایی :مخاطبین هدف 

      • جغرافیا و برنامه ریزی روستایی
      • جغرافیا و برنامه ریزی شهری
      • عمران روستایی
      • مهندسی شهرسازی
      • توسعه روستایی

طرح هادی روستایی با gis :خدمات ویژه 

  • اهدا و تقدیم دو جلد کتاب کاربردی نوشته شده توسط دکتر سعید جوی زاده اهدا و تقدیم بیش از ۳۰ساعت فیلم آموزشی مرتبط با دوره آموزشی
  • تبدیل شدن به یک مدرس حرفه‌ای و با تجربه
  • ارتباط مسقیم با دکتر سعید جوی زاده
  • مشاوره مسقیم از طریق شبکه های اجتماعی

مخاطبین دوره طرح هادی روستایی با gis چه کسانی هستند؟

  • تمام علاقه مندان به طرح هادی روستایی با gis
    • تمام علاقه مندان به طرح هادی روستایی با gis
    • کسانی که قصد شرکت در ادارات و سازمان های دولتی را داند
  • برای افراد جویای کار ،بی شک یادگیری طرح هادی روستایی با gis بهترین راه برای یافتن شغل مناسب در ایران و جهان است
  • اساتیدی که قصد دارند طرح هادی روستایی با gis را در دانشگاه تدریس کنند
  • دانشجویانی که قصد مهاجرت دارند می توانند با استفاده از تخصص طرح هادی روستایی با gis به روند مهاجرت خود تسریع ببخشند
  • دانشجویان تحصیلات تکمیلی که قصد نوشتن طرح هادی روستایی با gis  را دارند
  • دانشجویان رشته های جغرافیا ، محیط زیست ، کشاورزی ، زمین شناسی ، برنامه ریزی شهری ، شهرسازی ، معدن ، عمران ، نقشه برداری ، باستان شناسی و …
  • کارمندان شاغل در بخش های GIS ادارات دولتی و شرکت های خصوصی
  • مدرسانی که علاقه مند به آموزش دادن طرح هادی روستایی با gis هستند می توانند با آموزش های کاربردی GIS به درآمدهای بالایی برسند

پیش نیازهای آموزش طرح هادی روستایی با gis

  • شرکت در دوره آموزش طرح هادی روستایی با gis نیاز به پیش نیاز خاصی ندارد چرا که در این دوره حرفه ای و کاربردی آنچه را که شما لازم داشته باشید یاد خواهید گرفت کافی است که علاقه مند باشید و تکالیف استاد را دنبال کنید.
  • در دوره حرفه‌ای و کاربردی طرح هادی روستایی با gis نیاز به درک مفاهیم اولیه نیز نیست چون در جلسات اولیه تمامی مفاهیم پایه به شما آموزش داده می شود.
  • خیلی نگران هستند از اینکه با نقشه و نقشه خوانی آشنا نیستند ولی خبر مهم و خوب این است که در دوره حرفه ای و کاربردی آموزش جامع GIS مقدماتی و پیشرفته ،اصول نقشه خوانی نیز به شما آموزش داده می شود.

اطلاعات تکمیلی دوره آموزش طرح هادی روستایی با gis

  • مدت زمان این دوره ۳۰ساعت خواهد بود.
  • سطح دوره: مقدماتی تا جامع
  • بدون پیش نیاز
  • نوع دوره بسته به علاقه‌مندی شما به سه روش حضوری، غیرحضوری و فیلم آموزشی خواهد بود.
  • زبان آموزش، فارسی است.
  • به کاربران شرکت کننده در این دوره آموزشی کتاب و فیلم آموزشی نیز هدیه داده می شود.
  • روش پشتیبانی: تلفنی یا WhatsApp و از طریق تماس تلفنی مستقیم با مدرس دوره
  • گواهینامه معتبر و رسمی موسسه چشم انداز
  • داده های تمرینی و هر آنچه که برای تمرین پروژه های عملی نیاز داشته باشید در اختیار شما قرار داده خواهد شد.
  • در این دوره هر آنچه که برای حضور و کار در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی داخل کشور و خارج کشور نیاز دارید به شما آموخته خواهد شد.
  • چنانچه دانشجو یا سرباز هستید برای شما تخفیفی را در نظر گرفته‌ایم، پس قبل از ثبت نام با ما در تماس باشید تا تخفیف ویژه‌ای به شما عزیزان تعلق گیرد.
  • شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی داخل یا خارج از کشور، چنانچه نیاز به آموزش به صورت گروهی دارند، با ما در تماس باشند، چرا که برای آن‌ها تخفیف ویژه در نظر داریم.
  • اگر فردی هستید که قصد ثبت نام در دوره را دارید اما توانایی پرداخت هزینه دوره را ندارید، می‌توانید با معرفی ۵ نفر، تنها برای ثبت نام در این دوره، خود در این دوره کاملاً رایگان شرکت کنید!

برنامه ریزی کاربری منطقه ای کارآمد عملی با استفاده از بهینه سازی الگوریتم ژنتیک چندهدفه و سیستم اطلاعات جغرافیایی
برنامه ریزی کاربری منطقه ای کارآمد عملی با استفاده از بهینه سازی الگوریتم ژنتیک چندهدفه و سیستم اطلاعات جغرافیایی

دکتر سیعد جوی زاده

  • بنیان گذار تئوری هوش پیروزی در جهان
  • مدیر و موسس گروه آموزشی موسسه چشم انداز
  • موسس وب سایت سرزمین GIS
  • مدیر و موسس وب سایت مرکز کوچینگ ایران
  • نویسنده بیش از 110 کتاب
  • بیش از 20 سال سابقه تدریس
مهندس عقیل جوکار
مهندس عقیل جوکار

مهندس عقیل جوکار

  • بنیان گذار تئوری هوش پیروزی در جهان
  • مدیر و موسس گروه آموزشی موسسه چشم انداز
  • موسس وب سایت سرزمین GIS
  • مدیر و موسس وب سایت مرکز کوچینگ ایران
  • نویسنده بیش از 110 کتاب
  • بیش از 20 سال سابقه تدریس

GIS

آموزش طرح هادی روستایی با gis (سرفصل ها)

جامع ترین سرفصل های دوره آموزش طرح هادی روستایی با gis

 

منظر طبیعی، اقلیمی و زیستی

  • نقشه  ارتفاعی
  • نقشه برش های ارتفاعی از محیط طبیعی و محل وقوع روستا و باغات و مزارع همجوار.
  • نقشه خصوصیات اقلیمی محدوده وقوع روستا به لحاظ بارش و جریانات هوا
  • نقشه رودها و حوزه های آبریز: منابع آب فصلی و دائمی نیز در این نقشه ها معلوم باشد.
  • شناسایی و اسکیس از گونه های گیاهی موجود در محل با شعاع نزدیک ترین آبادی های موجود
  • جانمایی گونه های گیاهی دارای کشش طبیعی (و نه مصنوعی) موجود در محل
  • جانمایی گونه های جانوری موجود در منطقه وقوع روستا (جانوران وحشی و اهلی)
  • برداشت تصویری چشم اندازهای ارزشمند طبیعی در محدوده روستا و اکوتوپ های همجوار (همراه با کلید گذاری
    تصاویر)

منظر انسانی

  • منظر اقتصادی و معیشتی
  • نقشه ارتباطی روستا با شهرها و روستاهای همجوار (در وضعیت موجود)
  • نقشه رابطه و سلسله مراتب در روستاها و باغات مجاور

منظر تاریخی- فرهنگی

  • نقشه مقایسه راههای تاریخی و موجود در منطقه و وقوع روستا در ارتباط با این راهها.
  • جانمایی وقوع روستاهای مجاور در ارتباط با منابع آب
  • نقشه موقعیت روستاهای مجاور و منظومه های معیشتی واقع در آن در ارتباط با منابع محیطی (آب، خاک، گیاهان و
    جانوران)
  • تحلیل منظر تکنولوژیک و تحولات روستا از گذشته تا امروز و آینده. (تصویر، کروکی و تحلیل نوشتاری)

منظر مصنوع در مقیاس فراشهری

  • منظر کشاورزی
  • نقشه قنات ها
  • نقشه کاربری های کشاورزی و باغی در گذشته و امروز روستا: استحصال از عکس هوایی و مصاحبه های مردمی
  • جانمایی گونه های درختی میوه مورد کاشت در باغات: در گذشته و امروز (از عکس هوایی و مصاحبه های مردمی)
  • جانمایی گونه های کشت کشاورزی مورد کاشت در مزارع: در گذشته و امروز
  • نقشه زمین های کشاورزی و باغی بر مبنای شیوه آبیاری: قنات، چاه (دستی و موتور)، دیم.
  • نقشه چاههای (دستی و موتوری) ایجاد شده در محدوده باغات و مزارع روستا
  • نقشه مسیرهای آب رسانی دست ساز و طبیعی
  • جانمایی اکوتوپ های وابسته به روستا در محدوده های همجوار
  • منظر کالبدی
  • برش از منظر توپوگرافیک مصنوعی ایجاد شده به وسیله انسان و مقایسه آن با توپوگرافی طبیعی
  • تحلیل منظر سواد روستا به صورت پلان و نما
  • نقشه توده و فضای کلی در مقیاس منطقه ای (بیابان، کشاورزی، باغ ها، مستحدثات)

منظر مصنوع در مقیاس شهری

  • نقشه فضاهای پر و خالی در مقیاس معابر و میادین (فضاهای عمومی) در محیط روستا
  • نقشه فضاهای پر و خالی در مقیاس ساختمانی در محیط روستا
  • نقشه کاربری های موجود: استحصال از نقشه های طرح هادی و مصاحبه های محلی
  • نقشه تراکم و ارتفاع ساختمان ها
  • نقشه مصالح ساخت ابنیه
  • نقشه زمان ساخت
  • نقشه تکنولوژی ساخت

منظر مصنوع در مقیاس معماری

  • عکاسی از کلیه معابر همراه با کلید گذاری تصاویر
  • تحلیل منظر از معابر و فضاهای عمومی باارزش
  • نقشه موقعیت معابر دارای ارزش زیبایی شناسی: احجام، خط آسمان، مصالح، جزییات بازشوها و ...
  • نقشه ساختمان های دارای ارزش معماری (پلان، نما، برش)
  • مدل سازی ساختمان های دارای ارزش معماری (با Sketch Up یا 3D Max)
  • نمابرداری (فتوگرامتری) و تحلیل نماهای باارزش در حوزه عمومی روستا همراه با برخی جزئیات لازم (بازشوهای
    اصیل، تزیینات آجرکاری و ...): از نظر فضاهای پر و خالی، تناسبات، طبقات، کاربری و ...
  • برش های شماتیک از معابر باارزش
  • مبانی برنامه ریزی و طراحی
  • تدوین ارزش ها
  • تهدیدها و مشکلات (طرح های بالادست)
  • بیانیه چشم انداز
  • تدوین ضوابط
  • در حوزه شهری
  • در حوزه معماری

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آموزش طرح هادی روستایی با GIS: آموزش،تهیه و انجام”