آموزش فن بیان:چگونه با قانون 3 قدرت یا طنز اضافه کنیم

آموزش فن بیان:چگونه با قانون 3 قدرت یا طنز اضافه کنیم

 

قانون سه گفتار نوشتندر دو مقاله اول این مجموعه، یاد گرفتیم که چگونه استفاده از قانون سه می‌تواند گفتار شما را با [1] نوشتن سه‌گانه کلمات، عبارات، و جملات و [2] با استفاده از طرح‌های گفتار سه بخشی بهبود بخشد .

در این مقاله، خواهید آموخت که چگونه افزودن یک پیچ غیرمنتظره به عنصر سوم می تواند قدرت یا طنز را به گفتار شما بیافزاید .

 

قانون سه + پیچ غیرمنتظره = طلای گفتار

همانطور که در مقالات قبلی آموختیم، چیزی جادویی در مورد کلمات، عبارات یا جملاتی وجود دارد که در مجموعه های سه تایی آمده است. مجموعه های سه عنصری در بسیاری از زمینه های فرهنگی از جمله مذهب یافت می شود.

در Trust Me: Four Steps to Authenticity and Charisma ، نویسنده نیک مورگان در جستجوی توضیحی است:

چرا ما اینقدر قوی به آنها پاسخ می دهیم؟ این یک راز است – چیزی روانی. برخی می گویند که این به نمادگرایی مذهبی مربوط می شود، زیرا در اکثر ادیان اصلی گروه های سه تایی وجود دارد، اما ممکن است گاری را جلوتر از اسب قرار دهیم: ممکن است مذاهب به همان دلایل روانشناختی که دیگران پیدا می کنند بر روی گروه های سه نفره قرار گرفته باشند. آنها قدرتمند دلیلش هرچه که باشد، در یک گروه سه نفره چیزی کامل و رضایت‌بخش می‌یابیم، مانند یک چهارپایه سه‌پایه که می‌تواند محکم روی زمین ناهموار بایستد […]

« ما در یک گروه سه نفره چیزی کامل و رضایت‌بخش می‌یابیم، مانند یک چهارپایه سه‌پایه که می‌تواند محکم روی زمین ناهموار بایستد » .

— نیک مورگان

سه‌گانه‌ها یک تکنیک سخنرانی کلاسیک هستند، اما می‌توانید با انتخاب دقیق سفارش خود و اضافه کردن تغییری به عنصر سوم، قدرت بیشتری از آنها بگیرید .

پروفسور مکس اتکینسون در کتاب Lend Me Your Ears: همه آنچه که باید در مورد سخنرانی و ارائه بدانید ، یک راه را برای اضافه کردن یک پیچ پیشنهاد می کند:

اگر نکته سوم شما مهم‌ترین نکته از این سه مورد است، طولانی‌تر کردن آن راهی ساده برای برجسته کردن ضمنی اهمیت بیشتر آن در مقایسه با دو مورد اول است.

عنصر سوم در یک لیست سه تایی اغلب هنگام صحبت کردن با مکث دنبال می شود، بنابراین طولانی ترین عنصر در حافظه مخاطبان شما باقی می ماند. این یک تأکید طبیعی بر روی این عنصر ایجاد می کند، حتی اگر این سه عنصر کاملاً موازی باشند.

شما می توانید با انحراف از موازی سازی واقعی از این تأکید طبیعی بهره ببرید . می‌توانید عنصر سوم را طولانی‌تر یا کوتاه‌تر کنید، یا به آن تغییری در معنا بدهید. همه اینها باعث می شود مخاطب شما عمیق تر فکر کند.

روی پیتر کلارک در کتاب Writing Tools: 50 Strategies Essential for Every Writer به نویسندگان توصیه می کند «الگویی را ایجاد کنند، سپس آن را تغییر دهند». او خاطرنشان می‌کند که سه عنصر موازی، ریتم «بوم بوم بوم» را ایجاد می‌کنند، اما افزودن یک پیچ به عنصر سوم، «بوم بوم بنگ » به یاد ماندنی‌تر را ایجاد می‌کند.

“Bang” ایجاد شده در این مثال ها را در نظر بگیرید که در آن عنصر سوم از نظر طول و/یا معنی از الگو منحرف می شود:

  • زندگی، آزادی، و جستجوی خوشبختی [اعلامیه استقلال ایالات متحده]
  • حقیقت، عدالت، و روش آمریکایی [سوپرمن]
  • سکس، دروغ و نوار ویدئو [عنوان فیلم]
  • “ما باید خودمان را جمع کنیم، گرد و غبار خود را پاک کنیم و دوباره کار بازسازی آمریکا را آغاز کنیم” [ سخنرانی باراک اوباما در مراسم تحلیف ]
  • خدایا به من
    آرامشی عطا فرما تا بپذیرم چیزهایی را که نمی توانم تغییر دهم.
    شجاعت تغییر دادن چیزهایی که می توانم؛ و
    خرد برای دانستن تفاوت.
  • «[1] این بدان معناست که سعی کنید همه چیزهایی را که فکر می‌کردید در 10 سال آینده فرصت دارید تا در عرض چند ماه به فرزندان خود بگویید. [2] به این معنی است که مطمئن شوید همه چیز به صورت دکمه ای بسته شده است تا تا حد امکان برای خانواده شما آسان باشد. [3] به معنای خداحافظی است.» [ استیو جابز، شروع استنفورد ]

طنز و قانون سه

اضافه کردن یک پیچ و تاب به عنصر سوم نیز کلید ایجاد طنز در سخنرانی های شما است.

یک مثال معروف را در نظر بگیرید که هم به بنجامین دیزرائیلی و هم به مارک تواین نسبت داده می شود:

سه نوع دروغ وجود دارد: دروغ، دروغ لعنتی و آمار.

چرا این کار می کند؟ بیایید آن را تجزیه کنیم. دو عنصر اول («دروغ» و «دروغ های لعنتی») الگویی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. آنها انتظار عنصر سومی مانند “دروغ های سفید”، “دروغ های عذاب آور”، “یا حتی “دروغ های مرگبار” را دارند. طنز ناشی از عدم تطابق بین انتظار و واقعیت است.

من این تکنیک را دوست دارم زیرا مانند یک شعبده باز است که می تواند با یک دست حواس ما را پرت کند در حالی که با دست دیگر “حیله” را به طرز ماهرانه ای کامل می کند. در سخنرانی ها، این الگو حواس را پرت می کند و در نتیجه شگفتی را بزرگ می کند.

« طنز ناشی از عدم تطابق بین انتظار و واقعیت است. ”

بنابراین، دستور یک سه گانه طنز در سخنرانی بعدی شما ساده است.

  • برای ایجاد انتظارات مخاطب ، الگویی را با دو عنصر اول تنظیم کنید. این عناصر می توانند کلمات، عبارات یا جملات باشند.
  • با عنصر سوم الگو را بشکنید . با بیهوده ساختن عنصر سوم تا جایی که می توانید پاسخ مخاطبان خود را به حداکثر برسانید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که هنوز ارتباطی وجود دارد.

در سخنرانی خود با عنوان «مواجهه با باد» (محور یک مجموعه 10 مقاله ای در زمینه آمادگی سخنرانی )، با یک سه گانه طنز شروع کردم.

هجده ماه پیش، من و همسرم کلیدهای کاندومان را با کلید خانه عوض کردیم. [1] فضای زمین ما دو برابر شد. [2] وام مسکن ما سه برابر شد. [3] درآمد ما تغییر نکرد.

این سه گانه کار می کند زیرا الگوی با دو برابر و سه برابر شروع می شود . مخاطب انتظار داشت که در عنصر سوم چهار برابر یا چند برابر شود.

برای کامل کردن قانون سه طنز، کمدین‌های استندآپ را مطالعه کنید. دفعه بعد که مونولوگ را در برنامه های گفتگوی آخر شب تماشا می کنید مراقب آن باشید. جمله اول موضوع جدیدی را معرفی می کند. جمله دوم الگو را مشخص می کند. جمله سوم با خط پانچ الگو را می شکند.

چند وقت پیش، من یک سخنرانی طنز (و قافیه) درباره منشأ (ساختگی) Toastmasters ایراد کردم. در دوبیتی زیر، انگیزه‌های احتمالی را برای مردان جوان برای بهبود مهارت‌های گفتاری خود (با زبان محکم در گونه ) پیشنهاد کردم:

قوی صحبت کردن برای شما پول، الماس و مروارید، وقار، احترام و – مهمتر از همه – دختران به دست می آورد !

دوبیتی فوق شامل دو سه گانه متفاوت است:

  1. سه گانه اول – پول، الماس و مروارید – شامل سه مزیت مادی مشترک است. این خیلی به یاد ماندنی نیست زیرا هر سه عنصر یک الگوی ثابت را تشکیل می دهند.
  2. از سوی دیگر، سه گانه دوم با دو ویژگی شخصیتی مطلوب – وقار و احترام – آغاز می شود و با یک چرخش غیرمنتظره به پایان می رسد. این خط خنده مخاطبان را برمی انگیزد. آنها انتظار دارند که این الگو با کیفیت اصیل دیگری (مثلاً خرد، کاریزما، اعتماد به نفس) ادامه یابد. در حالی که عنصر سوم ممکن است انسان باشد، اما دقیقاً نجیب نیست.

به یاد داشته باشید، آخرین عنصر سه گانه شما کلیدی است که تعیین می کند شما شوخ طبع، به یاد ماندنی یا فراموش شدنی هستید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید