آموزش فن بیان:هنر داستان سرایی در سخنوری

آموزش فن بیان:هنر داستان سرایی در سخنوری

 

عامل داستانعامل داستان: الهام، نفوذ و متقاعدسازی از طریق هنر داستان سرایی یک پیام ثابت دارد: این که داستان سرایی یک مهارت حیاتی برای ارتباطات تجاری و سخنرانی عمومی است .

نویسنده آنت سیمونز صدها داستان را در The Story Factor بافته است . این داستان ها – برگرفته از فرهنگ های سراسر جهان – به خوبی قدرت داستان را در انتقال درس ها نشان می دهد.

من این کتاب سخنرانی عمومی را دو سال پیش در کتابخانه باشگاه Toastmasters کشف کردم. هنگامی که اخیراً دوباره کتاب را برای نوشتن این نقد در دست گرفتم، خوشحال شدم که دوباره با چندین داستان آشنا شدم که از آن زمان در کارنامه سخنوری خودم پذیرفته شده‌ام .

یکی از موارد مورد علاقه من بر روی جلد اول چاپ نقش بسته است:

مردی به یک کارگاه ساختمانی برخورد کرد که در آن سه نفر مشغول به کار بودند. از اولی پرسید داری چیکار میکنی؟ و مرد پاسخ داد: من دارم آجر می‌چینم .

از دومی پرسید داری چیکار میکنی؟ و مرد پاسخ داد: من دارم دیواری می سازم .

او به سمت مرد سوم رفت که در حین کار آهنگی را زمزمه می کرد و پرسید: چه کار می کنی؟ و آن مرد برخاست و لبخندی زد و گفت، دارم کلیسای جامعی می سازم .

شش داستانی که باید بدانید چگونه بگویید

فصل اول با این عنوان قوی آغاز می‌شود و شش نوع داستان را فهرست می‌کند که « در تلاش‌های شما برای تأثیرگذاری بر دیگران به خوبی به شما کمک خواهند کرد »:

  1. داستان های “من کی هستم”.
  2. داستان های “چرا اینجا هستم”.
  3. داستان “چشم انداز”.
  4. داستان های “آموزش”.
  5. داستان های «ارزش در عمل».
  6. داستان های “من می دانم به چه فکر می کنی”.

از زمانی که این کتاب را خوانده ام، همه جا این داستان ها را می بینم و می شنوم. دو سال مشاهدات مرا متقاعد کرد که این نوع داستان ها جذابیت جهانی دارند . کسانی که می توانند از این داستان ها استفاده کنند تأثیر فوق العاده ای دارند. شاید در میان این شش داستان همپوشانی وجود داشته باشد، و شاید انواع داستان های مهم دیگری نیز وجود داشته باشد، اما من اغلب در گفتارم به این نوع داستان ها برمی گردم.

دستور العمل پنج مرحله ای برای گفتن یک داستان کجاست؟

بچه گربهاگر ایرادی در این کتاب وجود دارد این است که شما می توانید آن را به راحتی بخوانید و باز هم داستان نویس خوبی نباشید، چه برسد به استاد. این کتاب شما را ترغیب می کند تا یک داستان نویس چیره دست شوید ، اما هیچ دستور العمل جادویی پنج مرحله ای ارائه نمی دهد. نویسنده در آغاز به این موضوع می پردازد:

توضیح داستان سرایی مانند توضیح دادن یک بچه گربه است. همه ما در مورد بچه گربه ها می دانیم. ما خاطرات شگفت انگیزی از بچه گربه ها داریم – بچه هایی که بچه گربه ها را در آغوش می گیرند، بازی بچه گربه ها را تماشا می کنند، بچه گربه را نوازش می کنند. خاطرات ما یک کل معنادار است. تلاش برای تکه تکه کردن [داستان ها] مانند دو نیم کردن یک بچه گربه برای درک آن است. نصف بچه گربه واقعاً نصف بچه گربه نیست. تقسیم داستان به قطعات، قسمت ها و اولویت ها آن را از بین می برد.

عامل داستانچه کسی باید این کتاب را بخواند؟

هر کسی که صحبت کند – چه رسمی و چه غیر رسمی – از خواندن این کتاب سود می برد.

اگر فکر می کنید که داستان سرایی برای دکتر سوس خوب است، اما جایی در زندگی تجاری یا سخنرانی شما ندارد، این کتاب باورهای شما را به چالش می کشد.

اگر از قبل قدرت داستان سرایی را تشخیص داده اید، جواهرات زیادی برای اضافه کردن به کارنامه خود خواهید یافت.

یک نسخه از آن را دریافت کنید ، این کتاب را بخوانید و با همکاران خود به اشتراک بگذارید.

من از این کتاب بی نهایت لذت بردم. امیدوارم تو هم همین کار را بکنی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید