آموزش فن بیان 2:انتخاب موضوع سخنرانی

آموزش فن بیان 2:انتخاب موضوع سخنرانی

 

انتخاب موضوعات گفتار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اولین مقاله از مجموعه آماده سازی سخنرانی نحوه تهیه یک سخنرانی را در شش مرحله تشریح کرد . در این مقاله دوم، اولین مرحله از این مراحل – نحوه انتخاب موضوع سخنرانی را بررسی می‌کنیم .

انتخاب موضوع سخنرانی گاهی شبیه پرتاب یک تیر در جهت تصادفی و امید به برخورد آن به هدف است. اگر این رویکرد شماست، احتمالاً کاملاً ناامید هستید.

موضوع شما – و به طور خاص، پیام اصلی شما – باید با دقت انتخاب شود. اگر اینطور نباشد، نمی‌توانید به طور مؤثر سخنرانی را ارائه دهید و مخاطبان شما علاقه یا آمادگی دریافت پیام شما را ندارند.

این سوال پیش می آید: چگونه یک موضوع سخنرانی عالی را انتخاب می کنید ؟

 

مجموعه آماده سازی سخنرانی

هدف کلی شما چیست؟

سه نوع اصلی سخنرانی وجود دارد:

  1. سخنرانی هایی که
    به عنوان مثال سمیناری در مورد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات آموزش می دهند. دوره ای در مورد رهبری؛ یک جلسه توجیهی شرکتی که وضعیت یک تعقیب را مشخص می کند
  2. سخنرانی هایی که انگیزه دارند
    ، مثلاً سخنرانی انتخاباتی یک نامزد. زمین جمع آوری کمک مالی؛ یک پیشنهاد تجاری به سرمایه گذاران
  3. سخنرانی هایی که سرگرم کننده هستند
    ، به عنوان مثال داستانی که برای کودکان خوانده می شود. یک داستان دراماتیک؛ سخنرانی طنز پس از شام

تصمیم بگیرید که کدام یک از اینها را می خواهید به عنوان هدف کلی خود انجام دهید . این تصمیم بر بسیاری از تصمیمات شما در حین آماده شدن برای سخنرانی تأثیر می گذارد، بنابراین مهم است که انگیزه کلی خود را روشن کنید.

انتخاب موضوع سخنرانی گاهی شبیه پرتاب یک تیر در جهت تصادفی و امیدواری به برخورد آن با هدف است. ”

پیام اصلی شما چیست؟

پیام اصلی شما ایده اصلی ارائه شما است. همه عناصر گفتار دیگر باید از پیام اصلی پشتیبانی کنند.

  • وضوح : هدف خود را بیان کنید که پیام اصلی خود را در یک جمله بیان کنید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، به وضوح بیشتری نیاز دارید.
  • اشتیاق : پیام اصلی شما باید چیزی باشد که به آن اعتقاد دارید.
  • دانش : درباره این پیام اصلی چه می دانید؟ آیا می توانید داستان هایی را از تجربیات شخصی ترسیم کنید؟ آیا در مورد موضوع تحقیق کرده اید؟

ما دوست داریم باور کنیم که کل ارائه ما در خاطره خواهد ماند. واقعیت این است که مخاطب تنها یک یا دو نکته را حفظ خواهد کرد. سخنرانی شما باید طوری طراحی شود که مخاطب پیام اصلی شما را به خاطر بسپارد.

ارتباط این پیام با مخاطب چگونه است؟

مخاطب شما تماشاچی بی گناهی نیست که به طور اتفاقی هنگام ارائه سخنرانی خود در اتاق باشد. آنها بخشی جدایی ناپذیر از مسیر ارتباطی هستند. ارائه عالی توسط یک سخنران تضمین کننده یک سخنرانی موفق نیست. سخنرانی موفق سخنرانی ای است که مخاطب پیام را دریافت کند .

تجزیه و تحلیل مخاطب برای تعیین اینکه مخاطب مایل به دریافت کدام پیام از شما است، مورد نیاز است:

  • جمعیت شناسی مخاطبان کلیدی کدامند؟
    آیا آنها فنی هستند یا غیر فنی؟ دانش آموزان؟ مسن؟ والدین؟ ورزشکاران؟ رهبران کسب و کار؟ غالباً مرد یا زن؟
  • ارتباط مخاطبان با شما چگونه است؟
    آیا مخاطب از همسالان شما پر شده است؟ زیردستان؟ مافوق ها؟ آیا شما یک خارجی هستید؟ آیا به شما به عنوان یک متخصص نگاه می شود؟ آیا شما برای آنها ناشناس هستید؟
  • تعداد مخاطب چقدر است؟
    آیا آنقدر کوچک است که همه عرق روی ابروی شما ببینند؟ آیا در یک تئاتر بزرگ هستید؟ آیا مخاطب در اتاق است یا مخاطبی از راه دور نیز وجود دارد؟ (یا مخاطبان ویدیویی آینده؟)

 

  • نمودار ون - موضوعات گفتار را از مرکز انتخاب کنید
  • مخاطب می خواهد چه پیامی دریافت کند؟
    این به همان اندازه مهم است که بپرسید چه پیام اصلی را می خواهید ارائه دهید.

    • اگر پرشور باشید، اما مخاطبانتان اهمیتی ندهند، ارائه شما با شکست مواجه خواهد شد. (آنها کوک خواهند کرد.)
    • اگر آنچه را که مخاطب می خواهد ارائه دهید، اما برایتان مهم نباشد، ارائه شما با شکست مواجه خواهد شد. (تحویل شما ثابت خواهد بود.)
    • اگر سعی کنید در مورد موضوعی صحبت کنید که در آن هیچ تخصص یا تجربه ای برای استفاده از آن ندارید، ارائه شما شکست خواهد خورد. (مطالب شما خالی و کم عمق خواهد بود.)
    • با این حال، اگر موضوعی را پیدا کنید که در آن هم تخصص و اشتیاق داشته باشید و هم مخاطب علاقه مند باشد، موفق خواهید شد.

محدوده ارائه شما چقدر است؟

ما دوست داریم باور کنیم که کل ارائه ما در خاطره خواهد ماند. واقعیت این است که مخاطب تنها یک یا دو نکته را حفظ خواهد کرد. ”

قبل از ادامه، هنوز باید محدوده ارائه خود را تعیین کنید. دامنه به طور طبیعی تحت تأثیر عناصری است که قبلاً مورد بحث قرار گرفت:

  • هدف کلی شما
  • پیام اصلی شما
  • نیازهای مخاطبان شما

یک عنصر کلیدی دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید: محدودیت‌های ارائه شما چیست؟

  • چقدر زمان مجاز است؟
    فرض کنید پیام اصلی شما «رویاهایتان را زندگی کنید» باشد. اگر دو دقیقه وقت دارید، احتمالاً دامنه صحبت شما یک داستان است که آن پیام را نشان می دهد. وقت برای بیشتر نیست از سوی دیگر، اگر چهار ساعت وقت دارید، می‌توانید جزئیات بیوگرافی رویاپردازان مشهور را مطالعه کنید، درباره روش‌هایی برای همسو کردن تصمیمات زندگی خود با رویاهایتان بحث کنید، یا راه‌های دیگر را بررسی کنید.
  • زمینه ارائه شما چیست؟
    ده‌ها عامل وجود دارد که فقط شما می‌توانید آن‌ها را بدانید، اما یکی از رایج‌ترین آنها این است که بدانید دیگران در یک رویداد درباره موضوعات مشابه صحبت خواهند کرد یا خیر. اگر چنین است، دامنه شما به طور کلی بسیار باریک (و شاید کاملاً عمیق) خواهد بود. اگر شما یک سخنران اصلی هستید و هیچ کس دیگری دامنه شما را لمس نکرده است، ممکن است دامنه وسیع تر و کم عمق تر را انتخاب کنید.

درخت - رو به باد

نمونه ای از انتخاب موضوع گفتار – رو به روی باد

همانطور که در سراسر مقالات آماده سازی سخنرانی انجام خواهیم داد، بیایید ببینیم که چگونه این مفاهیم در یک سخنرانی واقعی به کار گرفته شدند: Face the Wind .

پیدایش این سخنرانی یک گفتگوی مهمانی چهار ماه قبل از نوشتن یا ایراد سخنرانی بود. همه در مورد تأثیر مخرب طوفان های باد اخیر بر درختان در سراسر منطقه متحرک بودند. دوست من تئوری درختکاران را در مورد اینکه چرا درختان زیادی در طوفان کوبیده شدند، نقل کرد. من مجذوب این نظریه بودم، و فکر کردم که ممکن است روزی یک سخنرانی پیرامون آن ایده اصلی ایجاد کنم.

ماه ها بعد، با یک مسابقه سخنرانی در افق، به دنبال موضوع سخنرانی بودم. تولد ماکسیموس یک رویداد شاد بسیار اخیر در خانواده بود. من عزم والدین او را با نظریه درختان افتاده پیوند دادم و احساس کردم که یک پیام اصلی دارم: با مشکلات خود روبرو شوید!

وقتی این ایده اصلی را داشتم، پرسیدم که آیا برای سخنرانی مسابقه کار می کند یا خیر:

  • تنها ویژگی مشترک مخاطبان این است که همه آنها در بریتیش کلمبیا زندگی می کنند، جایی که طوفان چند ماه قبل یک خبر عظیم بود. این تجربه مشترک یک مزیت بود زیرا مخاطب از قبل تصاویر ذهنی واضحی از طوفان و درختان داشت.
  • زمینه مسابقه سخنرانی بین المللی Toastmasters بود. هر موضوعی مجاز است، اما موضوعات الهام بخش یا انگیزشی رایج ترین هستند. من چیزی که احساس می کردم یک موضوع گوشتی بود داشتم . هدف کلی من ایجاد انگیزه در مخاطبانم بود.
  • پیام اصلی نه تنها کرکی نبود، بلکه جذابیت جهانی دارد . همه مخاطبان مشکل دارند، بنابراین همه مخاطبان باید به پیام علاقه مند باشند.
  • من به پیام اصلی اعتقاد دارم و تجربیات شخصی دارم که می توانم محتوای گفتار را از آن استخراج کنم.
  • زمان تقریباً هفت دقیقه بود. من قضاوت کردم که این برای گفتن چند داستان در مورد درختان، طوفان و بچه ماکسیموس، و گره زدن همه آن ها به هم، بیش از اندازه کافی است.
مجموعه آماده سازی سخنرانی

بر اساس این آماده سازی، برای ایجاد یک طرح کلی و نوشتن اولین پیش نویس، احساس مثبتی داشتم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید