آموزش فن بیان:چگونه در موضوع گفتار خود تحقیق کنید

آموزش فن بیان:چگونه در موضوع گفتار خود تحقیق کنید

 

 

تحقیق در مورد موضوع سخنرانی شما آسان است، درست است؟ فقط یک مرورگر وب راه اندازی کنید، عبارات جستجوی خود را وارد کنید، چند صفحه را بررسی کنید، و کارتان تمام است… درست است؟

هوم احتمالا نه. چه خوب است اگر 100% محتوای گفتار ما از ذهن خود ما یا چند جستجوی سریع در گوگل باشد. با این حال، در واقعیت، انجام تحقیقات مناسب نیاز به کمی دقت بیشتری دارد. پاداش ها تلاش را ارزشمند می کنند. یک سخنرانی خوب تحقیق شده ارزش ماندگاری را برای مخاطب شما فراهم می کند و شما را به عنوان سخنران متمایز می کند .

در این مقاله ما:

  • کشف کنید که چگونه یک ذهنیت پژوهشی را در آغوش بگیرید،
  • راهبردهای ساده ای را ارائه دهید که عادات تحقیقاتی شما را بهبود می بخشد، و
  • در مورد منابع متعددی صحبت کنید که می توانید از آنها برای ایجاد یک سخنرانی برنده استفاده کنید.

 

چه چیزی را باید تحقیق کنید؟

مجموعه تحلیل مخاطب

بیایید با بررسی سه زمینه اصلی که برای موفقیت شما نیاز به تحقیق دارند شروع کنیم.

  • درباره مخاطبان خود تحقیق کنید.
    از طریق تجزیه و تحلیل مخاطبان ، می توانید یاد بگیرید که مخاطبان شما چه کسانی هستند، به چه چیزی فکر می کنند و چگونه می توانید به بهترین شکل به آنها دسترسی پیدا کنید. بفهمید که آنها چه سؤالاتی خواهند پرسید. اگر پاسخ ندارید، باید بیشتر تحقیق کنید.
  • در مورد رویداد، محل برگزاری و سایر محدودیت ها تحقیق کنید.
    آیا این یک کنفرانس صنعتی است یا دانشگاهی؟ یک محیط شرکتی؟ یک اجتماع اجتماعی؟ اندازه اتاق چقدر است؟ آیا از میکروفون استفاده خواهد شد؟ آیا اتاق برای تصاویر بصری تنظیم شده است؟ چقدر زمان به شما اختصاص داده شده است؟ کجای برنامه هستی؟ پاسخ‌ها را زودتر دریافت کنید، زیرا بر بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مربوط به نوشتن سخنرانی و طراحی ارائه تأثیر می‌گذارند.
  • درباره موضوع سخنرانی خود تحقیق کنید.
    این سومین ناحیه قلب موضوع است و در ادامه این مقاله مورد توجه قرار خواهد گرفت.

پذیرش ذهنیت پژوهشی

اجازه دهید صادقانه باشد. تحقیق کامل درباره موضوع سخنرانی می تواند زمان بر، خسته کننده و مملو از استرس باشد. احتمالاً به همین دلیل است که بسیاری از سخنرانان چنین بیزاری از روند دارند و ناآماده نشان می دهند.

هنگامی که طرز فکر درست را اتخاذ کردید، از تحقیق در مورد موضوع خود لذت خواهید برد. ”

با این حال لزومی ندارد که آنقدر احساس سختی کند. هنگامی که طرز فکر صحیح را اتخاذ کردید، از تحقیق در مورد موضوع خود لذت خواهید برد. چگونه می توانید ذهنیت پژوهشی را در آغوش بگیرید؟

  • مخاطب محور و خدمات گرا باشید.
    بدانید که صحبت شما مربوط به شما نیست. هدف شما آموزش، متقاعد کردن یا الهام بخشیدن به مخاطبان است. توانایی شما برای دستیابی به آنها به شدت به این بستگی دارد که آیا آنها شما را به عنوان یک مرجع در این موضوع درک می کنند یا خیر. تحقیقات گفتاری کامل به شما در انجام این کار کمک می کند.
  • خودآگاه باشید. نقاط ضعف خود را بپذیرید.
    چند وقت پیش در حال توسعه یک دوره فنی برای آموزش مهارت های برنامه نویسی پرل بودم. با یک دهه تجربه در استفاده از پرل، دانش عمیقی در بسیاری از زمینه ها داشتم . اما تجربیات من دانش گسترده لازم برای تدریس یک دوره مقدماتی را به من نداد . قبل از اینکه بتوانم برای پر کردن شکاف های دانش خود تحقیق کنم، باید این را تصدیق کنم.
  • تحقیق کامل ترس از صحبت کردن را کاهش می دهد.
    اگر تخصص شما محدود و متزلزل است، با دو مشکل مواجه می شوید: [1] نمی توانید در جریان تطبیق دادن ارائه خود را تغییر دهید، و [2] در جلسه پرسش و پاسخ دچار مشکل خواهید شد . برای بسیاری از سخنرانان، این مشکلات به احساس ترس و ترس کمک می کند. از سوی دیگر، اگر تحقیقات کاملی انجام داده باشید، اعتماد به نفس بسیار بیشتری خواهید داشت. شما برای مسیرهای انحرافی آماده خواهید شد و به آسانی به سؤالات طولانی از مخاطبان خود رسیدگی خواهید کرد.
می خواهید بیشتر بیاموزید؟
  • موضوعاتی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید.
    تعداد نامحدودی از موضوعات گفتاری موجود است. گاهی اوقات ممکن است موضوعی اجباری به شما داده شود، اما معمولاً باید تصمیم بگیرید. اگر موضوعاتی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید، فرآیند تحقیق اصلاً کار به نظر نمی رسد.

نکاتی برای بهبود عادات تحقیق گفتار

وقتی سخنرانان در مورد مشکلاتی که هنگام تحقیق در مورد موضوع خود با آن مواجه می شوند با من صحبت می کنند، معمولاً از یک رویکرد کلی سرچشمه می گیرد که تا حدودی سازماندهی نشده است. من آنها را تشویق می کنم که یک رویکرد ساختاریافته و مجموعه ای از بهترین روش ها را اتخاذ کنند:

  1. قبل از انجام تحقیق، موضوع خود را متمرکز کنید.
    زمانی که سخنرانی خود را برنامه ریزی نکرده اید، شروع به تحقیق خطرناک است، زیرا تمایل دارید که خود را خیلی لاغر کنید. شما ممکن است تحقیقات زیادی را جمع آوری کنید که نتوان آنها را در یک سخنرانی منسجم به هم پیوند داد. برای جلوگیری از این امر، ابتدا یک طرح کلی گفتار واضح ایجاد کنید و یک پیش نویس اولیه (تخت) بنویسید. هنگامی که جریان کلی سخنرانی خود را بدانید، می توانید حوزه های دقیقی را که نیاز به تحقیق دارند شناسایی کنید.
  2. یک کتابشناسی دقیق داشته باشید.
    برای همه ارائه‌ها به جز ساده‌ترین ارائه‌ها، تحقیقات شما ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. در طول این مدت، به راحتی می توان منابع را گیج کرد یا ایده ها را به هم ریخت. هر بار که منبع مرتبطی را پیدا کردید، نویسنده، موقعیت مکانی آن (مثلاً کتاب/مجله/مجله، شماره صفحات، آدرس‌های اینترنتی)، و سایر جزئیاتی که به سازماندهی آن کمک می‌کند، ثبت کنید. یادداشت‌های کتاب‌شناختی شما بعداً در حین تولید محتوای خود اعتبار نقل قول‌ها، آمار، تصاویر و سایر مطالب ارجاعی را آسان می‌کنند. حتی اگر انتخاب کنید که از آن منبع برای این ارائه استفاده نکنید، یادداشت های شما امکان استفاده از آن را برای ارائه آینده فراهم می کند .
  3. کتابشناسی منابع خود را بررسی کنید.
    هر زمان که منبعی را با کتابشناسی پیدا کردید، می توانید با ردیابی منابع آنها از تحقیقات آنها استفاده کنید. این اغلب سریعتر از “تحقیق کور” پاداش درو می کند. یک مزیت جانبی انجام این کار این است که به سرعت منجر به “منابع قطعی” می شود (نگاه کنید به نکته بعدی). برای مثال، فرض کنید سه منبع اول شما همگی یک منبع مشترک را ذکر کرده اند. به احتمال زیاد منبع چهارم ارزش ردیابی را دارد.
  4. منابع قطعی را دنبال کنید.
    شاید یک مقاله دانشگاهی کلیدی باشد. شاید کتاب پرفروشی باشد. شاید این یک مقاله روزنامه باشد که رسوایی را شکست. در هر صورت، ارزش حفاری را دارد تا زمانی که با ارزش ترین و قطعی ترین منابع را بیابید. نه تنها به جزئیات اصلی و بدون فیلتر دسترسی خواهید داشت، بلکه اعتبار شما نیز تقویت می شود.
  5. به دنبال مجموعه ای متعادل از شواهد باشید.
    سخنرانی‌های خوب فقط یک نوع شواهد را ارائه می‌کنند، اما سخنرانی‌های عالی به تعادل شواهد دست می‌یابند. به جای اینکه مخاطبان خود را با یک نوع واحد (مثلاً آمار، آمار و آمار بیشتر) درگیر کنید، آنها را با انواع حقایق، آمار، نقل قول ها، مطالعات، تحلیل های عددی، استدلال های منطقی و نظریه های انتزاعی درگیر کنید.
  6. منابع اعتباری
    تایید منابع شما به دو دلیل مهم ضروری است. اول، این کار اخلاقی است. برای شواهد و استدلال هایی که شما ایجاد نکرده اید اعتبار قائل نشوید. دوم، اخلاق شما را از دیدگاه مخاطبان بهبود می بخشد. با همراهی خود با رهبران، دانشمندان، نویسندگان و دیگر متخصصان بزرگ، شهرت و اقتدار شما افزایش می یابد.

منابع تحقیق برای موضوع گفتار شما

سخنرانی‌های خوب فقط یک نوع شواهد را ارائه می‌کنند، اما سخنرانی‌های عالی به تعادل شواهد دست می‌یابند. ”

منابع بسیار متنوعی وجود دارد که می توانید از آنها برای تحقیق در مورد موضوع سخنرانی خود استفاده کنید.

  1. کتابخانه شخصی شما
    من اغلب تحقیقات سخنرانی خود را با مرور کتابها و مجلاتی که دارم آغاز می کنم. علاوه بر قفسه های بسیاری از منابع سخنرانی و ارائه، من خوش شانس هستم که مجموعه ای غنی از کتاب های مرجع، کتاب های تاریخ، کتاب های درسی دانشگاه و ادبیات را دارم. شما صاحب چه منابعی هستید و چگونه می توانید از آنها برای سخنرانی بعدی خود استفاده کنید؟
  2. کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها
    چگونه می‌توانید دانشی را که کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها ارائه می‌کنند دوست نداشته باشید؟ از آنها غافل نشوید، به خصوص اگر به کتابخانه های دانشگاه دسترسی دارید. همانطور که کتابخانه ها به مدرن شدن ادامه می دهند، “کارت” کتابخانه شما ممکن است دسترسی گسترده ای به مخازن دیجیتالی که بسیاری از منابع موجود در این لیست را در بر می گیرد، به شما بدهد.
  3. مجلات دانشگاهی با داوری
    همتا صرف نظر از موضوع سخنرانی شما، احتمالاً مجلات متعددی وجود دارند که می توانند از تلاش های تحقیقاتی شما حمایت کنند.
  4. Google Scholar
    به دنبال منابع علمی هستید اما دانشگاهی در نزدیکی آن ندارید؟ Google Scholar به شما این امکان را می دهد که طیف وسیعی از مجلات و سایر نوشته های دانشگاهی را جستجو کنید. برای مثال، اگر نویسنده این مقاله ( Google Scholar: Andrew Dlugan ) را جستجو کنید ، می‌توانید ده‌ها مقاله مجلات، حق ثبت اختراع، و استناد به مقاله Six Minutes را بیابید. دسترسی به خود مقاله منبع ممکن است محدود شود. در این موارد، ممکن است بتوانید مستقیماً محقق را برای اطلاعات بیشتر ردیابی کنید.
  5. جستجوی ثبت اختراع گوگل
    جستجوی ثبت اختراع گوگل به شما امکان می دهد پتنت ها را جستجو کنید، و این گاهی اوقات می تواند تصویری عالی برای ارائه شما ارائه دهد. (مثلاً برف پاک‌کن‌های عینک قابل اتصال !) احتیاط: شما به راحتی می‌توانید ساعت‌ها از پتنتی به حق ثبت اختراع دیگر بپرید و در نهایت فاصله بسیار زیادی با موضوع سخنرانی خود داشته باشید… نه اینکه برای من اتفاق افتاده باشد. 😉
  6. روزنامه‌ها
    روزنامه‌های چاپی ممکن است به عنوان یک صنعت در حال نابودی باشند، اما جستجوی Google News به شما امکان می‌دهد  بایگانی روزنامه‌ها را جستجو کنید ، که برخی از آن‌ها به 200 سال یا بیشتر بازمی‌گردند.
    به عنوان مثال، اگر در حال سخنرانی در مورد تهاجم متفقین در روز D در طول جنگ جهانی دوم هستید، شاید ارزش آن را داشته باشد که در یک  مقاله روزنامه از 6 ژوئن 1944 مشورت کنید .

پاداش‌ها تلاش پژوهشی را ارزشمند می‌کنند. یک سخنرانی خوب تحقیق شده ارزش ماندگاری را برای مخاطب شما فراهم می کند و شما را به عنوان سخنران متمایز می کند. ”

  1. مجلات و دیگر ادبیات صنعتی
    کیفیت در این گروه بسیار متفاوت است، و شما باید از پتانسیل سوگیری آگاه باشید. با این وجود، نشریات با هیئت تحریریه قوی می توانند منابع تحقیقاتی عالی باشند. برخی از بهترین‌های این گروه، کتاب‌شناسی‌های سالمی را ارائه می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را مانند خرده‌های سوخاری در منابع بهتر دنبال کنید.
  2. دیکشنری ها و سایر کتاب های مرجع
    درست مانند مجلات، طیف وسیعی از کیفیت وجود دارد. قبل از استناد به مطالب، مطمئن شوید که یک نشریه قابل اعتماد دارید. گلچین گفتار جامع سرمایه گذاری عاقلانه ای در این مقوله تحقیقاتی است. توصیه می‌کنم گوش‌هایت را به من بده ، نوشته ویلیام سفایر (  بررسی کتاب شش دقیقه ).
  3. مردم
    گاهی اوقات ارزشمندترین تحقیق در مورد موضوع سخنرانی از طریق افراد زندگی شما جریان می یابد. شاید همکار دفتر شما متخصص مورد نظر شما باشد؟ شاید یکی از خوانندگان یا دنبال کنندگان شما دانش یا تجربه پیشرفته مورد نیاز شما را داشته باشد؟ شاید یک رویداد شبکه محلی شما را به ایجاد یک ارتباط ارزشمند سوق دهد؟ این افراد را پیدا کنید، به دقت با آنها مصاحبه کنید و به طور دقیق از آنها نقل قول کنید.
  4. ویکی‌پدیا
    بزرگ‌ترین و جامع‌ترین دایره‌المعارف جهان می‌تواند منبع خوبی برای مشورت در اوایل تحقیق شما باشد تا با موضوع خود آشنا شوید. با این حال، دایره‌المعارف‌ها (و سایر نشریات مرجع مانند سالنامه‌ها) منابع درجه سوم هستند، و بنابراین به طور کلی منبع بسیار ضعیفی برای استناد مستقیم یا نقل قول در سخنرانی شما هستند. اگر خوش شانس باشید، موضوع سخنرانی شما ممکن است شما را به یک  مقاله ویژه ویکی پدیا برساند . مقالاتی با این عنوان به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته اند و عموماً قابل اعتماد هستند. به عنوان مثال، این مورد در مورد تنیسور  Milos Raonic  به بیش از 300 منبع اولیه و ثانویه اشاره می کند که بسیاری از آنها منابع بسیار خوبی برای استفاده شما در سخنرانی در مورد او یا به طور کلی تر تنیس هستند.
  5. همه منابع آنلاین دیگر
    بسیاری از افراد تحقیقات خود را در یک اعلان جستجو شروع می کنند و می بینند که به کجا منجر می شود. (شاید چنین جستجویی شما را به اینجا رساند؟) این یک استراتژی وحشتناک نیست، اما باید به هر سایتی که در نهایت از آن بازدید می کنید نگاه انتقادی داشته باشید. نویسنده یا صاحب آن کیست؟ آیا اطلاعات قابل اعتماد و قابل اعتماد است؟ یا فقط طعمه کلیکی است؟ صفحه «درباره» را به دقت بررسی کنید. آیا حاضرید شهرت خود را به خطر بیندازید؟ هر زمان که می توانید به سایت های رسمی متمایل شوید. به عنوان مثال، از یک وب سایت دولتی برای آمار جمعیتی جامع استفاده کنید، نه وب سایت های تصادفی با وابستگی های مشکوک.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید