آموزش فن بیان :16 نکته ضروری برای موفقیت

آموزش فن بیان :16 نکته ضروری برای موفقیت

 

مقدمه‌های سخنرانی اغلب یک فکر بعدی است که با عجله در آخرین ثانیه توسط کسی که اطلاعات کمی از سخنران، گفتار او یا ارزشی برای مخاطب دارد، جمع‌آوری می‌شود.

و با این حال، مقدمه سخنرانی برای موفقیت یک سخنرانی بسیار مهم است.

در حالی که یک سخنرانی قوی حیاتی است، هیچ چیز به اندازه یک مقدمه با دقت ساخته شده و ارائه شده به اعتبار یک سخنران کمک نمی کند.

این مقاله به شما یک سری نکات عملی را ارائه می دهد که چگونه یک سخنران را معرفی کنید تا آنها را با بهترین شانس ممکن برای موفقیت قرار دهید.

 

1. به سه سوال اصلی پاسخ دهید.

هنگامی که در حال معرفی یک سخنران هستید، هدف اصلی شما این است که مخاطب را آماده کنید و آنها را برای چیزی که قرار است بشنوند هیجان زده کنید.

برای انجام این کار، باید به این سه سوال اصلی پاسخ دهید:

  • موضوع چیست؟
  • چرا این موضوع برای این مخاطب مهم است ؟
  • چرا سخنران صلاحیت ارائه این سخنرانی را دارد؟

با پرداختن به این سه سوال، به مخاطب انگیزه گوش دادن داده اید (موضوع برای آنها مهم است) و اعتبار گوینده را تقویت کرده اید.

2. به اندازه کافی آماده و تمرین کنید.

در حالی که یک سخنرانی قوی حیاتی است، هیچ چیز بیشتر از یک مقدمه با دقت ساخته شده و ارائه شده به اعتبار یک سخنران کمک نمی کند . ”

به هر قیمتی شده، از افکاری مانند “اوه، من نیازی به آماده شدن ندارم… من فقط یک سخنران را معرفی می کنم” خودداری کنید.

افکاری از این دست منجر به تلو تلو خوردن، تند تند و مقدماتی می شود که اعتبار شما و گوینده را تضعیف می کند.

باید مقدمه کامل را بنویسید (و ویرایش کنید)، آن را با گوینده بررسی کنید و چندین بار آن را تمرین کنید .

3. آن را به خاطر بسپارید یا یادداشت های خود را به حداقل برسانید.

سعی کنید مقدمه را حفظ کنید. صحبت کردن بدون یادداشت بر قدرت شما می افزاید و مخاطب وزن بیشتری در توصیه شما (یعنی گوش دادن به این سخنران) قائل می شود.

اگر نمی توانید کل مقدمه را حفظ کنید، تا جایی که می توانید از یادداشت های کمتری استفاده کنید. مطمئن باشید که می توانید آخرین جمله مقدمه خود را بدون یادداشت بیان کنید زیرا این کار شتاب را برای گوینده به حداکثر می رساند.

4. مثبت اندیش و مشتاق باشید.

مخاطب از شما سرنخ می گیرد. اگر شما بی علاقه به نظر می رسید، آنها نیز بی علاقه خواهند بود. اگر شما (واقعاً) مثبت اندیش و مشتاق باشید، آنها نیز چنین خواهند بود. انتخاب کلمات، صدا، ژست‌ها و حالات چهره شما همه باید نشان دهنده اشتیاق باشد.

بنابراین، چگونه مطمئن می شوید که مشتاق هستید؟

5. گوینده را بشناسید.

اگر خودتان هیجان زده نباشید، هیجان زده کردن مخاطب در مورد سخنران دشوار است.

اگر سخنران قبلاً برای شما ناشناخته است – برای مثال، فرض کنید که داوطلبانه برای معرفی سخنرانان در یک رویداد صنعتی بزرگ شرکت کرده اید – ممکن است معرفی شما فاقد صداقت باشد. بنابراین، گوینده را بشناسید. آنها را در گوگل جستجو کنید. با آنها صحبت کنید. از دیگران در مورد آنها بپرسید. درباره گوینده و تخصص آنها تحقیق کنید تا زمانی که فرصت معرفی آنها را هیجان زده کنید.

6. اشتباهات تلفظ را حذف کنید.

یک راه مطمئن برای تضعیف اعتبار خود و سخنران این است که نام، عنوان ارائه یا هر عبارت کلیدی دیگری را اشتباه تلفظ کنید.

خوشبختانه با تمرین و با تایید تلفظ صحیح با گوینده خیلی قبل از ارائه، از این امر به راحتی جلوگیری می شود. (منتظر نباشید تا مقدمه را ارائه دهید و از آنها بپرسید – این امر آماتوری به نظر می رسد.)

یک راه مطمئن برای تضعیف اعتبار خود و سخنران این است که نام، عنوان ارائه یا هر عبارت کلیدی دیگری را اشتباه تلفظ کنید. ”

7. دقیق باشید.

دقیق بودن به اندازه تلفظ صحیح مهم است، شاید بیشتر. مطمئن شوید که سال ها، حقایق یا جزئیات دقیق را می دانید.

اگر اشتباهات واقعی مرتکب شوید، بسیاری از سخنرانان اجبار مقاومت ناپذیری برای تصحیح شما احساس می کنند. این یک راه بد برای آنها برای شروع سخنرانی است و تقریباً مطمئناً حرکت آنها را از بین می برد.

8. عنوان سخنرانی را تغییر ندهید.

بسیاری از سخنرانان عنوان ارائه خود را بسیار دقیق می سازند و کلمات برای آنها اهمیت دارد. عنوان ممکن است عبارتی باشد که آنها می خواهند مخاطب به خاطر بسپارد، ممکن است منعکس کننده زبان استفاده شده در اسلایدهای همراه باشد یا ممکن است یک بازی طنز با کلمات باشد.

تحت هیچ شرایطی آن را تغییر ندهید. (و البته، نحوه تلفظ آن را بدانید.)

9. آیا باید طنز را امتحان کنید؟

در بیشتر شرایط ، خیر. هدف شما این است که مخاطب را در مورد موضوع و سخنران هیجان زده کنید و اکنون زمان بیان حکایات طنز درباره گوینده نیست. آنها را برای کباب ذخیره کنید!

استثنائاتی وجود دارد (همانطور که در مورد همه توصیه های سخنرانی عمومی وجود دارد)، و شما باید از قضاوت خود استفاده کنید. اگر این سخنرانی بخشی از یک رویداد طولانی‌تر باشد، و سخنرانی قبلی به ویژه غم‌انگیز یا کم انرژی بوده است، ممکن است به تقویت روحیه مخاطبان کمک کند. اگر لازم است این کار را انجام دهید، در ابتدای معرفی خود این کار را انجام دهید و سپس به سراغ محتوای تفکر برانگیزتر بروید که منجر به اوج شما می شود.

10. طرح کلی سخنرانی را ارائه ندهید.

یک بار توسط شخصی معرفی شدم که دو سال قبل ارائه طولانی تری را که من در مورد همان موضوع ارائه دادم دیده بود. آنها نه تنها مقدمه ای را که برایشان نوشته بودم نادیده گرفتند، بلکه یک طرح کلی از کل سخنرانی من ارائه کردند، از جمله اینکه کدام قسمت ها مورد علاقه آنها بود! متأسفانه، طرح کلی من به طور اساسی تغییر کرده بود و آنها انتظارات غیر منطقی ایجاد کرده بودند و صحبت های من را خراب می کردند.

از تضعیف سخنران با بیان جزئیات بیش از حد در مورد سخنرانی، گفتن حکایات از سخنرانی خود، یا قول دادن در مورد جزئیات در ارائه خود اجتناب کنید. این وظیفه گوینده است که تصمیم بگیرد چگونه و چه زمانی طرح کلی خود را آشکار کند. مقدمه خود را در سطح بالا نگه دارید، مگر اینکه آنها به طور خاص از شما خواسته باشند که خلاف آن را انجام دهید.

11. به تخصص مربوطه گوینده پایبند باشید.

یکی از اشتباهات بسیار رایج این است که فهرستی طولانی از جزئیات بیوگرافی (تحصیلات، جوایز، عناوین شغلی سابق، انتشارات، و غیره) را که ممکن است به موضوع ارائه شده مرتبط باشد یا نباشد، بازگو کنید. این امر به ویژه در کنفرانس های دانشگاهی رایج است.

به عنوان مثال، از معرفی هایی مانند:

سخنران ما در سیاتل بزرگ شد و در بالای کلاس مهندسی مکانیک خود در دانشگاه کارنگی ملون فارغ التحصیل شد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه دوک دریافت کرد و دکترای خود را دریافت کرد. در علوم کامپیوتر از هاروارد. او یکی از اعضای انجمن مهندسین خودرو و دو بار دریافت کننده جایزه سنگ برای تحقیقات برجسته زبانشناسی است. او قبلاً مدیر تحقیقات Hasbro بود و در حال حاضر مدیر عامل شرکت دلفین‌های میامی است.

سخنرانی امروز او با عنوان “چگونه مبلمان شیکر معتبر بسازیم” است.

یک مقدمه بسیار بهتر می تواند به این موضوع بپردازد که گوینده چند سال در حال ساخت مبلمان شاکر بوده است، آیا او آموزش دیده یا خودآموخته، و اینکه او کتابی در این زمینه نوشته است.

خوب، شاید آن مثال کمی افراطی بود. اما، حتی اگر گوینده فهرستی طولانی از جزئیات بیوگرافی مرتبط با سخنرانی خود داشته باشد، نیازی به بازخوانی همه آنها نیست. یک عدد کوچک (حدود سه) را انتخاب کنید که بیشتر مرتبط هستند – معمولاً جدیدترین جزئیات.

چرا همه جزئیات را نمی دهید؟

12. زیاده روی نکنید.

مقدمه های طولانی پر از جزئیات بیوگرافی به دو دلیل اصلی بد هستند:

  • معرفی طولانی خسته کننده است. هیچ کس در یک رویداد شرکت نمی کند تا مدام به صحبت های معرفی کننده گوش دهد.
  • مقدمه های طولانی پرشور هستند. خواندن ده ها تمجید حرفه ای این تصور را به وجود می آورد که گوینده فقط به خود و نفس خود اهمیت می دهد.

مقدمه خود را به اندازه کافی برای دستیابی به اهداف خود نگه دارید: [1] موضوع چیست، [2] چرا اهمیت دارد، و [3] چرا گوینده معتبر است؟

مقدمه خود را به اندازه کافی برای دستیابی به اهداف خود نگه دارید: [1] موضوع چیست، [2] چرا اهمیت دارد، و [3] چرا گوینده معتبر است ؟ ”

من از طرفداران پر و پا قرص معرفی های کوتاه تقریباً در همه موقعیت ها هستم. معمولاً شصت یا نود ثانیه زمان کافی است. برای ارائه‌های بسیار طولانی (مثلاً سخنرانی‌های کلیدی که یک ساعت یا بیشتر طول می‌کشد)، ممکن است دو یا سه دقیقه تضمین شود.

13. از کلیشه ها دوری کنید.

چند بار شنیده اید: ” این سخنران نیازی به معرفی ندارد… “؟ در حالی که ممکن است گوینده واقعاً برای مخاطبان شناخته شده باشد، تقریباً هر سخنرانی از یک مقدمه کوتاه سود می برد.

14. از تبلیغات اغراق آمیز خودداری کنید.

معرفی شما باید مخاطب را در مورد ارائه هیجان زده کند، اما زیاد از آن دور نشوید.

به عنوان مثال، منطقی است که ادعا کنیم ارائه به مخاطب کمک می کند تا یک مشکل تجاری را حل کند، در زمان صرفه جویی کند یا پیچیدگی های سیاست مالیاتی را درک کند.

اما این به کسی کمک نمی کند که ادعا کند ” این ارائه همه مشکلات شما را حل می کند ” یا اینکه ” بهترین ارائه ای است که تا به حال شنیده اید ” یا حتی اینکه ” از آنچه در مورد آن هستید شگفت زده خواهید شد”. برای شنیدن “. توقعات بلند در واقع تأثیر مضری خواهند داشت، زیرا مخاطب برای اثبات اشتباه شما احساس چالش می کند.

15. به اوج برسید.

ارائه صدای شما (قدرت و حجم) باید در انتهای مقدمه شما ایجاد شود. (معقول نگه دارید… نیازی به فریاد زدن نیست.) با انجام این کار، حضار مجبور خواهند شد با تشویق بلند از سخنران استقبال کنند.

یکی از راه‌های مؤثر برای انجام این کار پایان دادن به نام سخنران و تشویق صریح برای تشویق است:

خانم‌ها و آقایان، لطفاً در خوشامدگویی به سخنران مهمان ما، دونا پریمو، به من بپیوندید!

16. از انتقال صاف اطمینان حاصل کنید.

هنگامی که آخرین کلمات خود را بیان می کنید، بدانید گوینده کجا خواهد بود تا بتوانید به آن سمت بچرخید و به آنها سلام کنید.

آداب معاشرت حکم می کند که باید منتظر بمانید تا آنها به سراغ شما بیایند (مثلاً روی صحنه، یا در محل سخنرانی) و سپس قبل از حرکت دست بدهید. دست دادن یک حرکت نمادین است که نشان می دهد شما “زمین را به آنها می دهید”.

گاهی اوقات، گوینده ممکن است یک ورودی ویژه برنامه ریزی کرده باشد. (مثلاً موسیقی ورودی، یک شیرین کاری صحنه دار، چیزی با پایه) مطمئن شوید که در این مورد از گوینده سؤال کرده اید و هر کاری که می توانید برای حمایت از او در یک ورودی موفق انجام دهید.

اندیشه های تو؟

چه نکاتی را می توانید برای معرفی عالی به اشتراک بگذارید؟

کدام اشتباهات مقدمه شما را دیوانه می کند؟

مدت زمان معرفی باید چقدر باشد؟

لطفا نظرات خود را در نظرات مقاله به اشتراک بگذارید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید