Point Cloud LiDAR

ابر نقطه ای چیست؟

ابر نقطه مجموعه ای از نقاط برای ذخیره سازی پویا داده ها معمولا از سیستم های LiDAR است.

LiDAR یک ابزار نمونه برداری است که بیش از 160000 پالس در ثانیه ارسال می کند. هر پیکسل 1 متری حاوی حدود 15 پالس نور است.

هنگامی که سیستم LiDAR هر خوانده شده را جمع آوری می کند، داده های پردازش شده به داده های ابر نقطه ای تبدیل می شوند.

و پالس های نور نشان دهنده میلیون ها داده نقطه ای در یک ابر نقطه است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل LiDAR: تشخیص نور و محدوده

ویژگی های ابر نقطه ای

LiDAR Point Cloud

هر نقطه اطلاعات (مولفه ها) را با چندین ویژگی که هر نقطه را توصیف می کند، ذخیره می کند.

در ابتدایی ترین سطح، ویژگی ها شامل مختصات X، Y و Z هستند. هر نقطه با مهرهای زمانی GPS و واحدهای اندازه گیری اینرسی بررسی می شود.

اما ابرهای نقطه ای همچنین می توانند اطلاعات ویژگی های مربوط به شدت ، رنگ و زمان را نیز ذخیره کنند. هنگامی که یک سیستم LiDAR زمین را اسکن می کند، کل مجموعه نقاط بر اساس آنچه که به سطح برخورد می کنند طبقه بندی نمی شوند.

روال های خودکار به طبقه بندی ابرهای نقطه کمک می کند. به عنوان مثال، طبقات می توانند شامل زمین، پوشش گیاهی (کم، متوسط ​​و مرتفع)، ساختمان، آب و غیره باشند. گاهی اوقات، طبقه بندی نقطه ای ممکن است در بیش از یک دسته قرار گیرد.

فرمت های LiDAR

Point Cloud RGB

رایج ترین فرمت فایل برای ذخیره داده های ابر نقطه ای با فرمت فایل LAS است. این فرمت فایل باینری اطلاعات مختص LIDAR را بدون از دست دادن اطلاعات نگهداری می کند.

فایل های LAS برای استفاده عمومی در دسترس هستند و مانند ASCII یک فرمت فایل اختصاصی نیستند. شبکه های متراکم نقاط آنقدر بزرگ هستند که LiDAR داده های نقطه ای را به چندین فایل تقسیم می کند.

هنگامی که یک فایل LAS را فشرده می کنید، فرمت فایل کاهش یافته به LAZ تبدیل می شود. با استفاده از این فرمت فایل، می توانید فضای ذخیره سازی قابل توجهی را بدون از دست دادن اطلاعات ذخیره کنید.

در نهایت، مجموعه داده های LAS (LASD) یک نوع مرجع یا نوع نشانگر از مجموعه داده به طور خاص برای Esri ArcGIS هستند. نه تنها می توانید ویژگی های نقطه سه بعدی را به دست آورید، بلکه می توانید سطوح مثلثی و مدل های ارتفاعی را با مجموعه داده های LAS نیز بسازید.