ارزيابي و تحليل کاربري اراضي شهري با استفاده از GIS (مطالعه موردي: محله هاي آشان و سرچاوه شهر سردشت)

ارزيابي و تحليل کاربري اراضي شهري با استفاده از GIS (مطالعه موردي: محله هاي آشان و سرچاوه شهر سردشت)

ارزيابي و تحليل کاربري اراضي شهري با استفاده از GIS (مطالعه موردي: محله هاي آشان و سرچاوه شهر سردشت)


ارزيابي کاربري اراضي شهري، منعکس کننده تصويري گويا از نظر سيماي شهري و همچنين تخصيص فضاي شهري به کاربردهاي مختلف مورد نياز در طي زمان و در جهت رسيدن به اهداف توسعه شهري است. اطلاعات شهري متشکل از دو نوع داده شامل نمايشهاي مکاني و داده هاي توصيفي املاک ميباشد. اطلاعات مکاني به طور کلي و اطلاعات مربوط به مميزي عوايد و ثبت اراضي و املاک بيشتر به طور خاص، بخشي ضروري از زيرساختهاي اساسي يک شهر است. هدف مقاله ي حاضر، که حاصل دستاوردهاي ستاد مميزي املاک توسط نگارنده است تکميل و ارتقاء بانک اطلاعات کاربري اراضي در قالب مطالعه ي موردي شهر سردشت ميباشد. جامعه آماري اين تحقيق را محله هاي شهر سردشت تشکيل ميدهد که از بين آنها 2 محله به عنوان نمونه انتخاب گرديد. روش تحقيق مبتني بر روشهاي کمي در تجزيه و تحليل با استفاده از نرم افزار Arc GIS بوده است. در اين مقاله سعي شده که با بکارگيري ابزار اساسي موجود در تکنولوژي GIS، به مساله جمع آوري و آماده سازي داده هاي مکاني و همچنين پراکندگي کاربريهاي شهري پرداخته شود. طبق پژوهشهاي انجام شده، نحوه توزيع فضاهاي خدمات دهنده شهري چون مراکز اداري، آموزشي، بهداشتي و فضاي سبز و. . متناسب با نياز شهروندان نبوده و باعث نارضايتي بسياري از آنان شده است. همچنين نتايج نشان داد که بين کاربريهاي وضع موجود در منطقه با کاربريهاي منظور شده در نقشه طرح تفصيلي شهر سردشت تفاوت وجود دارد. بنابرين ميتوان با استفاده از کاربري اراضي باير و نظامي و اختصاص آن به کاربري خدماتي، افزايش طبقات ساختماني و بالا بردن تراکم در واحد سطح کمبود خدمات رفاهي منطقه را جبران نمود.

برای دانلود این مقاله به لینک زیر مراجعه کنید.

https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=480606

آموزش کاربردی GIS وRS

همراه با فیلم و کتاب

همراه با پروژه های کاربردی

مدرس:

دکتر سعید جوی زاده

تلفن ثبت نام:

09382252774

آدرس وب سایت:

https://gisland.org/

 

اصول طبقه بندی کاربری اراضی شهری:

طبقه بندی کاربری زمین در نظام برنامه ریزی عمدتا یا براساس نوع فعالیتها است یا براساس عملکرد کاربریها در مقیاسهای متفاوت است. از نظر تئوری طبقه بندی کاربری اراضی بایستی براساس نوع فعالیتهای شهری انجام گیرد.
براساس این نوع طبقه بندی کل کاربریهای شهری در هر شهر در چهار طبقه مجزا از نظر فعالیتهای قرار می گیرند که عبارتند از:
فعالیتهای مسکونی
فعالیتهای رفاه عمومی
فعالیتهای استخراجی تولیدی
سایر فعالیتها
فعالیتهای مسکونی شامل کاربریهای مسکونی با تراکم های متفاوت محلات و پارکهای شهری است.


مدل تغییرات و طبقه بندی کاربری اراضی

فعالیتهای رفاه عمومی شامل کلیه کاربریهای است که به نوعی در جهت رفاه عمومی ساکنین شهر فعالیت دارند. گروههای اصلی این نوع فعالیتها عبارتند از: کاربری آموزشی، ورزشی، بهداشتی، درمانی، مذهبی، فرهنگی، پذیرایی، اداری و نظامی تاسیسات شهر و تجهیزات شهری، فعالیتهای تولیدی استخراجی که شامل پنج گروه اصلی است که در آن کاربری اراضی صنایع، کشاورزی و استخراجی به حمل و نقل مراکز تجاری، مراکز توزیع دارند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید