عجایب هفت گانه ی دنیای مدرن-موسسه چشم انداز-آموزش کاربردی GIS و RS

عجایب هفت گانه ی دنیای مدرن عنوان پستی است که ما امروز به آن می پردازیم امیدواریم که مورد پسند شما قرار بگیرد

رضا رسولی بلخکانلو

امروز قصد داریم تا به معرفی عجایب هفت گانه ی عمرانی در دنیای مدرن بپردازیم. این سازه ها توسط جامعه ی مهندسین آمریکا در سال 1994 انتخاب شده اند و بنابراین انتظار نداشته باشید که در بین آن ها اسمی از ساختمان های بزرگ دبی یا آسمان خراش های عظیم در جنوب شرقی آسیا را بیابید. این عجایب هفت گانه عبارتند از:

  1. کانال پاناما –  Panama Canal

ساخت کانال پاناما در سال 1880 شروع شد و در سال 1914خاتمه یافت. شروع عملیات ساخت این کانال با یک شرکت فرانسوی بود که با ورشکستگی این شرکت، ادامه ی ساخت به شرکت فرانسوی دیگری واگذار شد و این شرکت هم نتوانست عملیات ساخت را به پایان برساند. در نهایت کشور آمریکا وارد قضیه شد و ساخت این کانال به پایان رسید. یکی از اثرات جانبی مناسب این کانال، به وجود آمدن کشور مستقل پاناما بود که از کشور کلمبیا جدا شد.

کانال پاناما

  1. ساختمان امپایر استیت  –Empire State Building

این ساختمان در سال 1931 ساخته شد و اولین ساختمانی نام گرفت که دارای بیش از 100 طبقه بود. مجموع طبقات این ساختمان 102 طبقه می باشد.

ساختمان امپایر استیت

  1. پل گلدن گیت – Golden gate bridge

این پل که در سال 1937 ساخته شد، یکی از پل های معلق (suspension bridge) جهان محسوب می شود که در کالیفرنیا قرار دارد. طول این پل حدود 2/7 کیلومتر می باشد، عرض آن 27/4 متر است و حدود 227 متر از دریا اختلاف ارتفاع دارد. نیروی دریایی آمریکا قصد داشت که برای رویت بهتر پل از رنگ سیاه و زرد استفاده کند که در نهایت رنگ نارنجی انتخاب شد.

پل گلدن گیت

  1. برج مخابراتی سی ان تورنتوToronto’s CN Tower

عملیات ساخت این برج در سال 1976 پایان یافت. ایده ی ساخت این برج در سال 1968 شکل گرفت، هنگامی که خط راه آهن ملی کانادا برای توسعه ی تورنتو نیاز خود به یک برج مخابراتی را اعلام نمود.

ساختمان CN تورنتو

  1. سد ایتاپیوItapiu Dam

سد ایتاپیو بین برزیل و پاراگوئه واقع شده است. این سد به عنوان بزرگ ترین سد تولیدی در جهان محسوب می شود. ساخت این سد با همکاری دولت های برزیل و پاراگوئه انجام شد و تولید انرژی گسترده ای را برای دو کشور فراهم آورد. عملیات ساخت سد در سال 1970 آغاز شد و پس از 14 سال به اتمام رسید. از لحاظ فنی، ساخت سد به اتمام رسیده است اما در سال 2006 دو مولد انرژی دیگر نیز به سد اضافه شد.

سد ایتابیو

  1. تونل چانل – Chunnel Tunnel

این تونل 31 مایل طول دارد (هر مایل برابر با 1/6 کیلومتر است) و کشور انگلیس را به شمال فرانسه وصل می کند. این تونل شامل خطوطی برای سفر با قطار می باشد و یک مسیر نیز برای عبور ماشین تعبیه شده است. بنابراین شما می توانید سفر خود را انجام دهید بدون این که نیاز به اجاره ی ماشین در طرف دیگر داشته باشید. این پروژه در سال 1937 شروع شد و بعد از هفت سال انگلیس را به سایر نقاط اروپا متصل نمود.

تونل چانل

  1. سیستم حفاظت اقیانوس هلند- Netherlands’ Delta and Zuiderzee

در حدود نیمی از کشور هلند 1 متر بالاتر از سطح آب قرار دارد و یک هشتم مساحت کشور نیز پایین تر از سطح آب می باشد. در صورت نداشتن یک شبکه ی گسترده از سیستم های هیدرولیکی، این کشور  برای وقوع سیل بسیار مستعد نشان می دهد. عملیات ساخت این سیستم حفاظتی در سال 1920آغاز گردید تا از نفوذ آب اقیانوس به داخل خشکی جلوگیری نماید. این سیستم گسترده شامل به وجود آوردن چندین سد بزرگ، بالا آوردن ورودی سدها و ساخته شدن سازه های پیشرفته ی هیدرولیکی بود که هلند را از وقوع سیلاب های گسترده نجات می داد.

سیستم حفاظت دریایی هلند

منبع: civilkeywords.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید