معرفی و آموزش Construct Geodetic :و یژگی ها و اندازه گیری ژئودزیکی در ArcMap


معرفی و آموزش Construct Geodetic :و یژگی ها و اندازه گیری ژئودزیکی در ArcMap  در این پست آموزش داده می شود .

وقتی کوتاه‌ترین مسیر پرواز را بین نقاط دوردست پیدا می‌کنید، طول واقعی یک مسیر پرواز را با چندین ایستگاه اندازه‌گیری می‌کنید، یا محدوده مؤثر یک آنتن جهت‌دار را مدل می‌کنید، هندسه‌ای که استفاده می‌کنید باید انحنای زمین را در نظر بگیرد. هندسه ای که انحنای زمین را در نظر می گیرد، هندسه صحیح ژئودزیکی یا ژئودزیک نامیده می شود و می تواند در انواع وظایف دفاعی و اطلاعاتی مفید باشد.

ابزار جدید  Construct Geodetic  در ArcMap به شما امکان می‌دهد هندسه‌ای درست از نظر زمین‌شناسی بسازید.

بوستون به کیپ تاون ژئودزیکبه عنوان مثال، می توانید از این ابزار برای ایجاد یک ویژگی استفاده کنید که کوتاه ترین مسیر پرواز بین بوستون و کیپ تاون را نشان می دهد.

خط ژئودزیکی بین بوستون و کیپ تاون کوتاه ترین فاصله بین دو نقطه روی سطح منحنی زمین است. یک خط مستقیم ترسیم شده در اکثر سیستم های مختصات پیش بینی شده از این مسیر منحرف می شود.

 

 

 

ساخت خط ژئودتیکاین ابزار در یک جلسه ویرایش کار می کند. ابتدا الگوی ویژگی را که می خواهید ویرایش کنید انتخاب کنید، نوع هندسه ژئودتیکی را که می خواهید ایجاد کنید (در این مورد، یک خط ژئودزیک) انتخاب کنید و روی نقطه شروع و پایان کلیک کنید (یا آنها را تایپ کنید). برای تکمیل خط روی Create کلیک کنید یا برای افزودن یک بخش خط ژئودزیکی دیگر به خط روی Add کلیک کنید.

افزودن یک بخش می تواند زمانی مفید باشد که یک خط پروازی با چندین ایستگاه را ترسیم می کنید. هر بخش نشان دهنده کوتاه ترین فاصله (به دنبال یک ژئودزیک) بین هر نقطه راه است.

شما همچنین می توانید دایره های ژئودتیک و بیضی ایجاد کنید. اینها ممکن است برای نشان دادن حلقه های برد هواپیما، سلاح ها یا آنتن های جهت دار استفاده شوند.

ساخت بیضی ژئودزیکی

 

 

 

اندازه گیری در امتداد ژئودزیک

ابزار  Measure  بهبود یافته است تا امکان اندازه گیری صحیح زمین شناسی را فراهم کند. می توانید از آن برای اندازه گیری فاصله بین نقاط مسیر در مسیر پرواز یا محور اصلی حلقه برد آنتن جهت دار استفاده کنید.

با  فعال کردن snapping  می‌توانید به راحتی به نقاط انتهایی یا رئوس ویژگی‌های ژئودتیکی بچسبید تا اندازه‌گیری‌های زمین‌شناسی با دقت بالا.

 

ویژگی های ژئودزیکی پردازش ژئو

بافرهای ژئودتیکی صحیحابزارهای ژئوپردازش  بافر ،  بلبرینگ فاصله تا خط ،  جدول تا بیضی و  XY به خط می توانند ویژگی های ژئودتیکی درستی ایجاد کنند.

برای اینکه ابزار Buffer بافرهایی درست از نظر ژئودتیکی ایجاد کند، هندسه ورودی باید نقطه ای یا چند نقطه ای باشد، سیستم مختصات باید جغرافیایی باشد و فاصله بافر باید به واحدهای خطی داده شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد بافر ژئودزیکی، به  این مبحث راهنما مراجعه کنید .

ذخیره سازی ویژگی های ژئودزیکی

ویژگی های ژئودتیکی به صورت منحنی با استفاده از محاسبات بر اساس پارامترهای ورودی شما ساخته می شوند، اما با کلیک بر روی دکمه ایجاد، به هندسه ویژگی استاندارد برای ذخیره سازی در پایگاه داده جغرافیایی تبدیل می شوند. آن‌ها در پایگاه داده‌های زمینی به‌عنوان مجموعه‌ای از رئوس با فواصل متراکم ذخیره می‌شوند که نزدیک به ژئودزیک در کروی GCS هستند. از آنجایی که آنها به جای پارامتری (مانند قوس ها و منحنی های Bezier)، متراکم شده اند، ویژگی های ژئودتیکی برای ذخیره سازی در پایگاه های جغرافیایی نیازی به درمان خاصی ندارند.

حد شناخته شده

اگر در حال طراحی یک پایگاه جغرافیایی ArcSDE هستید که در آن قصد دارید ویژگی‌های زمین‌شناسی را ذخیره کنید، توصیه می‌کنیم از استفاده از نوع جغرافیایی MS SQL Server 2008 برای ذخیره‌سازی هندسه ویژگی‌ها خودداری کنید. نوع جغرافیایی SQL Server 2008 فقط می‌تواند هندسه‌هایی را ذخیره کند که در یک نیمکره قرار می‌گیرند. این می تواند نتایج غیرمنتظره ای را هنگام ایجاد یا ویرایش ویژگی های ژئودتیکی ایجاد کند و نوع را برای ذخیره ویژگی های بزرگ ژئودتیکی نامناسب می کند.

9 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید