کتاب کوچینگ تحصیلی:ترجمه دکتر سعید جوی زاده

کتاب کوچینگ تحصیلی:ترجمه دکتر سعید جوی زاده

 

کتاب کوچینگ تحصیلی با توجه به سال‌ها تجربه در حوزه کوچینگ حرفه‌ای آکادمیک، توسط ما تهیه شده است. هدف این کتاب، ارائه یک راهنمای قابل دسترس و کامل برای کوچینگ تحصیلی در آموزش عالی است که بر اساس تمرین مستقیم، چارچوب‌های نظری و تحقیقات تجربی نوشته شده است. این منبع، بیشترین تمرکز خود را بر راهنمایی کارکنان و اساتید، برای یادگیری اصول و روش‌های کوچینگ تحصیلی و هدایت دانشجویان کالج به سوی موفقیت قرار داده است. ما به عنوان یک مأمور حرفه‌ای در این زمینه، به کمک دانشجویان دانشگاهی برای شناسایی، پیگیری و دستیابی به اهداف دانشگاهی با موفقیت می‌پردازیم.این کتاب به منظور پاسخ به نیازهای مخاطبان، تدوین شده است و با اینکه کوچینگ تحصیلی برای بیش از ۲۰ سال بخشی از آموزش عالی بوده است، اما منابع کمی در این زمینه وجود دارد. در این حوزه، تجربه‌ای گسترده و حرفه‌ای در ارائه کوچینگ تحصیلی به دانشجویان، آموزش کوچینگ تحصیلی و تحقیق متعدد صورت گرفته است. اینکه در طول سال‌ها در زمینه‌های مختلف و موقعیت‌های گوناگون، مرتباً شنیده‌ایم که “کدام کتاب را در مورد کوچینگ تحصیلی توصیه می‌کنید؟”، نشان می‌دهد که علاقه‌مندان به یادگیری این موضوع نیاز به منبعی کامل و قابل اطمینان دارند. در حالی که کتاب‌های فوق‌العاده در زمینه کوچینگ زندگی و کوچینگ ADHD وجود دارند و برای موضوعاتی مانند استراتژی‌های مطالعه، حجم زیادی از کتاب‌ها در دسترس است، اما درباره کوچینگ تحصیلی در آموزش عالی، منبعی کافی وجود ندارد.

کوچینگ تحصیلی

کتاب کوچینگ تحصیلی: راز کسب موفقیت های بیشتر

کتاب کوچینگ تحصیلی، علاوه بر کمک به دانش‌آموزان و دانشجویان برای بهبود نمرات، به آن‌ها در تمام جنبه‌های زندگی تحصیلی خود کمک می‌کند تا به موفقیت دست یابند. برنامه کوچینگ تحصیلی دکتر سعید جوی زاده، با ترکیب روش مربیگری سنتی و شخصی، براساس تجربه بیش از بیست سال در حوزه آموزش عالی، ترکیبی منحصر به فرد از کوچینگ تحصیلی را به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر والدین و دانش‌آموزان، بسیاری از افراد علاقه‌مند به کوچینگ تحصیلی هستند، اما کاملاً مطمئن نیستند که این مفهوم چیست و چگونه می‌تواند برایشان مفید باشد. در این متن، قصد داریم به شرح دقیقی از کوچینگ تحصیلی پرداخته و توضیح داده شود که به چه گروه‌هایی از افراد می‌تواند کمک کند و به چه گروه‌هایی نمی‌تواند. همچنین، تفاوت آن با سایر سیستم‌های پشتیبانی یک به یک بررسی خواهد شد.

کوچینگ تحصیلی (2)

کوچینگ تحصیلی چیست؟

کوچینگ تحصیلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در بهبود مهارت‌هایی که با موفقیت در مدرسه هستند، اما موضوع خاصی ندارند، پیشرفت کنند. رویکرد این نوع کوچینگ، دانش‌آموز محور است و با همکاری دانش‌آموزان، به منظور تحقق اهداف معین، استراتژی‌ها و برنامه‌های مناسبی ایجاد می‌شود. مهارت‌هایی که به وسیله این روش تقویت می‌شوند، شامل انگیزه، سازماندهی، تکمیل تکالیف، مطالعه مؤثر و به طور کل «برآوردن توانایی‌های بالقوه خود» می‌باشد. استفاده از این روش در دوره دبیرستان و رشته کالج، بسیار مهم است.

در کوچینگ تحصیلی، به دانش‌آموزان کمک می‌شود تا خودشان هدایت شوند و در راه تحقق اهدافشان پیش بروند. همکاری با دانش‌آموزان به منظور تعیین اهداف معنادار و سپس ایجاد استراتژی‌ها و برنامه‌های لازم برای رسیدن به آن اهداف، هدف اصلی این روش است. هر چند که تمرکز اصلی بر روی تحصیلات است، اهداف گاهی اوقات به قلمروهای دیگر نیز گسترش می‌یابد، زیرا سایر جنبه‌های زندگی نیز بر عملکرد تحصیلی تأثیر می‌گذارند.

استفاده از کوچینگ تحصیلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با یادگیری بیشتر در مورد خودشان و کسب استراتژی‌های جدید برای رسیدن به اهدافشان، به متفکران مستقل تبدیل شوند. همچنین، با آموزش مهارت‌های لازم، دانش‌آموزان بدون توجه به اینکه دنبال چه چیزی هستند، به یادگیرنده‌های کارآمدتری تبدیل می‌شوند و این مهارت‌ها را در طول زندگی خود حفظ می‌کنند. به همین دلیل، کوچینگ تحصیلی نه تنها برای دانش‌آموزان ارزشمند است، بلکه برای مربیان و والدین نیز بسیار ارزشمند است.

 

کتاب کوچینگ تحصیلی

آیا کوچینگ فقط آموزش است یا درمان؟

ما برای تفاوت کوچینگ تحصیلی با تدریس خصوصی یا درمانی اغلب سؤال داریم. در اینجا به سه مقایسه رایج می‌پردازیم، در حالی که متذکر می‌شویم که مطمئناً بین هر یک از این روش‌ها همپوشانی وجود دارد:

در مقایسه با تدریس خصوصی، بزرگترین تفاوت کوچینگ تحصیلی در این است که به مهارت‌هایی مانند انگیزه، سازماندهی، تکمیل تکالیف، مطالعه مؤثر و به طور کلی «برآوردن توانایی‌های بالقوه خود» می‌پردازد که برای هر موضوعی کاربرد دارد. با این گفته، رویکرد Signet به تدریس خصوصی، همیشه دانش‌آموز را به عنوان یک فرد کامل در بر می‌گیرد (یکی از ارزش‌های اصلی ما «آموزش به دانش‌آموزان، نه موضوعات» است). تفاوت عمده دیگر این است که تدریس خصوصی اغلب توسط معلم و هدایت می‌شود، در حالی که کوچینگ تحصیلی بسیار بیشتر دانش‌آموز محور است. به عنوان مثال، در تدریس خصوصی، می‌گوییم: “این چیزی است که می‌خواهم قبل از جلسه بعدی ما انجام دهید تا در _____ بهتر شوید.” در کوچینگ تحصیلی، می‌گوییم: “دوست داری چه کاری انجام دهی تا قدم بعدی به سوی هدفت برداریم؟”

در مقایسه با درمان، کوچینگ تحصیلی بیشتر بر اقدام برای کمک به دانش‌آموزان برای مقابله با مشکلات تأکید دارد و بر آینده متمرکز است. درمان تمایل دارد بر علل اساسی عمیق رفتارها تأکید کند و اغلب بر روی باز کردن وقایع گذشته برای شفاف سازی و تسریع تغییرات متمرکز است. بسته به دانش‌آموز، کوچینگ تحصیلی و درمان ممکن است مکمل‌های عالی برای یکدیگر باشند.

در مقایسه با کوچینگ زندگی، کوچینگ تحصیلی از یک لنز و چارچوب آموزشی برای کمک به دانش‌آموزان برای تعیین و دستیابی به اهداف تحصیلی خود است

کوچینگ تحصیلی (2)

 

 

روش کوچینگ تحصیلی دکتر سعید جوی زاده

 

کوچینگ تحصیلی دکتر سعید جوی زاده به دو بخش تقسیم می‌شود: رویکرد دانش‌آموز محور و پنج کلید آکادمیک. در این رویکرد، مربیان کوچینگ تحصیلی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا به طور فعال در فرآیند یادگیری شرکت کنند و خواسته‌های دانش‌آموز حرف اول را بزند. با شناسایی علت اصلی چالش‌های دانش‌آموز، استراتژی‌هایی ایجاد می‌شود که در حل نهایی مشکل مؤثرتر باشد. به عبارت دیگر، رویکرد دانش‌آموز محور به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به طور مؤثر به اهداف خود دست پیدا کنند.

روش کوچینگ تحصیلی دکتر سعید جوی زاده

 

پنج کلید، چارچوب اصلی کوچینگ تحصیلی تیم تحقیقاتی دکتر سعید جوی زاده است که براساس مشاهدات ما از هزاران دانش‌آموز در بیش از یک دهه تدوین شده است. ما به این نتیجه رسیدیم که دانش‌آموزان موفق، در پنج زمینه کلیدی، قدرت و مهارت دارند و توانایی تقویت این مهارت‌ها می‌تواند در بهبود عملکرد دانش‌آموزان مؤثر باشد. مربیان ما با استفاده از چارچوب پنج کلید، به چالش‌های دانش‌آموزان نگاه می‌کنند و در صورت لزوم، به دانش‌آموزان استراتژی‌ها و ابزارهایی پیشنهاد می‌دهند که به آنها در حل چالش‌های خود کمک می‌کند. چارچوب پنج کلید، کوچینگ تحصیلی تیم تحقیقاتی دکتر سعید جوی زاده را از سایر برنامه‌های موجود متمایز می‌کند و به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که به سرعت به دستاوردهای قبلی دانش‌آموزان موفق دست پیدا کنند.

کوچینگ تحصیلی (2)

پنج کلید کوچینگ تحصیلی دکتر سعید جوی زاده عبارتند از:

چشم انداز در کوچینگ تحصیلی به معنای داشتن یک تصویر واضح از آینده‌ای است که دانش‌آموز می‌خواهد به آن دست یابد. در روش مربیگری تیم تحقیقاتی دکتر سعید جوی زاده، به دانش‌آموزان کمک می‌شود تا یک “داستان” در مورد خود و زندگی تحصیلی‌شان بسازند که به انگیزه‌شان کمک کند و آنها را به سمت اهدافشان حرکت دهد.

مدیریت زمان نیز بسیار مهم است و تمامی دانش‌آموزان باید بدانند که چگونه زمان خود را به طور موثر مدیریت کنند تا به سمت اهدافشان حرکت کنند. برای این منظور، آگاهی در مورد نحوه گذراندن وقت و راه‌اندازی یک سیستم مدیریت زمان با یک تقویم یا برنامه ریزی لازم است.

مدیریت وظایف نیز با زمان مرتبط است و باید به طور مستمر بر آن تمرکز شود. دانش‌آموزان باید به فرآیندهایی که به آنها کمک می‌کند هم مطالب فیزیکی و هم محتوای دیجیتالی خود را مدیریت کنند و در آن به اولویت‌بندی و یادگیری نه گفتن توجه کنند.

همچنین، کارهای روزمره دانش‌آموزان نیز مهم است و شامل استفاده از حلقه‌ها، عادت‌ها و الگوهایی است که مغز آنها برای کمک به دستیابی به اهداف ایجاد می‌کند. استفاده از روال‌های مفید و کاهش روال‌های اشتباه، می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا میزان تصمیم‌گیری و استرس را در بسیاری از زمینه‌های زندگی خود کاهش دهند.

کوچینگ تحصیلی

 

چه کسانی از کوچینگ تحصیلی سود می برند؟

 

از مهمترین فواید کار با یک مربی آکادمیک برای دانش‌آموزان، بهبود عملکرد و افزایش تجربه است. در حالی که هر دانش‌آموزی از کوچینگ تحصیلی سود می‌برد، دو موقعیت وجود دارد که دانش‌آموزان به مربیگری آکادمیک بیشتر نیاز دارند: اول، دانش‌آموزان کم‌عملکرد، که به حمایت بیشتری نیاز دارند؛ دوم، دانش‌آموزانی که به دلیل مشکلات دیگری در ارتباط با مدرسه سر و کار دارند یا احساس می‌کنند که در چالش نیستند. با این حال، دانش‌آموزانی که فقط به دنبال کار با یک مربی آکادمیک بدون انگیزه هستند و یا مشکلات یادگیری یا سلامت روانی شدیدتری دارند و همچنین دانش‌آموزان در حالت بحران، به طور کلی از کار با یک مربی آکادمیک سودی نخواهند برد. همچنین، ما همیشه شاگردان خود را مشتری می‌دانیم و به والدین قول نمی‌دهیم که نتایج خاصی را ارائه کنیم، بلکه کوچینگ بر اساس اهداف و خواسته‌های دانش‌آموز تعیین می‌شود.

چه کسانی از کوچینگ تحصیلی سود می برند؟

اکنون که مروری جامع از کوچینگ آکادمیک به شما ارائه کرده‌ایم، بیایید به تعدادی از مهره‌ها و پیچ‌ها نگاهی بیندازیم. فرآیند مربیگری ما بسیار ساده است:

مصرف اولیه  ما با یک جلسه پذیرش با دانش آموز (و والدین، اگر دانش آموز هنوز بالغ نشده است) شروع می کنیم. در جلسه پذیرش، ما:

    • درک کنید که چرا دانش آموز به دنبال مربیگری آکادمیک است
    • در مورد چالش های تحصیلی خاصی که دانش آموز با آن مواجه است آشنا شوید
    • شروع به ایجاد تصویری از آنچه دانش آموز می خواهد از مربیگری به دست بیاورد و چگونه به جلو برود
    • در صورت لزوم بازخورد والدین را دریافت کنید تا مطمئن شوید که همه در مورد انتظارات یکسان هستند

جلسات یک به یک.  پس از دریافت اولیه، ما به طور انحصاری با دانش آموز (بدون والدین) در طول جلسات مربیگری کار خواهیم کرد. در این جلسات، ما:

    • در مورد وضعیت دانش آموز بیشتر بدانید
    • یک تا سه هدف تحصیلی روشن برای دانش آموز تدوین کنید
    • برای رسیدن به اهداف دانش آموز، مهارت یابی و عیب یابی در طول مسیر تلاش کنید
    • در مورد آنچه کار می کند و آنچه باید بهبود یابد فکر کنید

بررسی های دوره ای هر چند ماه یکبار، معمولاً زمانی که یک یا چند هدف دانش آموز برآورده شده باشد، با دانش آموزان و والدین دوباره بررسی می کنیم. این به ما این امکان را می دهد که همه را در مورد پیشرفت دانش آموز در جریان نگه داریم، و اگر ادامه مربیگری منطقی باشد، قبل از تعیین اهداف تحصیلی جدید توسط دانش آموز، بازخورد دریافت کنیم.

کوچینگ تحصیلی

نتیجه گیری:

به عنوان صاحب و مدیر عامل شرکت هوش پیروزی (مرکز کوچینگ ایران)، علاقه‌م به کوچینگ تحصیلی از تجربه شخصی‌ام نشأت گرفته است. به عنوان یک فرد سازمانی، برای سال‌ها به مدیریت برنامه‌های پرمخاطب، رعایت زمانبندی‌ها و شناسایی «سندرم شی براق» اهتمام گذاشته‌ام تا متمرکز بمانم. با استفاده از راهنمایی‌های پزشکی و یادگیری استراتژی‌های خاص، توانستم به انجام کارهایی که می‌خواستم برسم.

پس از سال‌ها تدریس خصوصی، شروع به به اشتراک گذاشتن تجربیاتم در مورد سازماندهی و دستیابی به اهدافم با دانش‌آموزانم کردم. این فعالیت به نظرم بسیار ارزشمند بود و دانش‌آموزانم از آن بهره‌مند شدند. به دلیل قدرت بیان شده، رویای من این است که با ارتباط برقرار کردن بین مربیان بزرگ و دانش‌آموزان آماده، می‌توانم زندگی آکادمیک این دانش‌آموزان را به سطحی جدید برسانم.

امیدواریم این پست در توضیح کوچینگ آکادمیک، کمکی برای افرادی باشد که به دنبال رشد در حوزه آموزش هستند و رویکرد کوچینگ تحصیلی برای کمک به آنها با سایر سازمان‌های مشابه متفاوت باشد. مربیگری صحیح می‌تواند عملکرد دانش‌آموزان را بهبود بخشد، رضایت آنها را نسبت به مدرسه افزایش دهد و آنها را برای دستیابی به هر دستاوردی که در آینده دنبال می‌کنند، آماده کند.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید