مديريت بافت هاي تاريخي- فرهنگي با تعيين عرصه هاي بحراني به کمک منطق فازي با استفاده از GIS

مديريت بافت هاي تاريخي- فرهنگي با تعيين عرصه هاي بحراني به کمک منطق فازي با استفاده از GIS

مديريت بافت هاي تاريخي- فرهنگي با تعيين عرصه هاي بحراني به کمک منطق فازي با استفاده از GIS


مديريت بافت هاي تاريخي- فرهنگي با تعيين عرصه هاي بحراني به کمک منطق فازي با استفاده از GIS:

مقدمه و هدف پژوهش: از جمله سياست هاي موثر و حساس توسعه شهري براي بافت هاي باارزش را مي توان طرح هاي مداخله در بافت هاي تاريخي- فرهنگي دانست که در ابعاد مختلف اجتماعي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي، زيست محيطي و کالبدي قابل تحليل هستند. عدم مداخله بهينه در بافت هاي تاريخي باعث فرسودگي در سکونت، کالبد و عملکرد در بافت تاريخي مي شود. از اين رو شناسايي صحيح پهنه هاي بحراني نيازمند مداخله و اولويت بندي بين پهنه ها و در نهايت تعيين الگوها و روش هاي مداخله صحيح در بافت هاي تاريخي که از اهداف اصلي پژوهش حاضر است، مي تواند موجب تعادل چرخه رشد و توسعه و همچنين باز زنده سازي بافت گردد.
روش پژوهش: روش تحقيق با توجه به ماهيت پژوهش «توصيفي- تحليلي» است، بدين منظور در مدل سازي منطق بولين در انتخاب شاخص ها و منطق فازي در درجه بندي داده ها به کمک تکنيک
 Spatial Statistic در نرم افزار GIS مورد استفاده قرار گرفته است.
يافته ها: اصلي ترين و عمده ترين خروجي اين فرآيند کاهش تعداد متغيرهاي مورد استفاده در مدل و واقعي تر نمودن نتايج آن است. در انجام مدل سازي اشاره شده، جهت دستيابي به پهنه هاي نيازمند مداخله و اولويت بندي بين اين پهنه ها 3 مرحله تعيين لايه هاي مورد سنتز معيارها، الگوي تلفيق لايه هاي هر معيار و تعيين الگوي منتخب جهت تلفيق نهايي گرفته است
.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش براي بافت تاريخي شيراز، سه پهنه را به عنوان پهنه هاي اصلي مداخله و عرصه هاي بحراني نشان مي دهد. ميزان حساسيت و دقت الگوهاي مداخله از حاشيه به درون بافت افزايش مي يابد در نتيجه پيشنهاد مي گردد، مرکز بافت به عنوان عرصه حفاظت مطلق در نظر گرفته شود و انجام کمترين تغييرات و مداخلات در روند برنامه ريزي ملاک قرار گيرد. در همين راستا پيشنهاد مي گردد الگوي مداخله در قسمت عمده اي از منطقه که عموما در حاشيه بيروني محدوده واقع شده است، نوسازي با حفظ روحيه بافت تاريخي باشد
.

برای دانلود این مقاله به لینک زیر مراجعه کنید.

https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=244792

آموزش کاربردی GIS وRS

 

همراه با فیلم و کتاب

همراه با پروژه های کاربردی

مدرس:

دکتر سعید جوی زاده

تلفن ثبت نام:

09382252774

آدرس وب سایت:

https://gisland.org/

 

بافت تاریخی، منطقه تاریخی و یا منطقه میراث فرهنگی بخشی از یک شهر است که در آن ساختمانها و بناها و آثار ارزشمند معماری و تاریخی وجود دارد. بافت تاریخی در برخی کشورها تحت حمایت قانونی قرار می گیرد و از آن محافظت می شود.

بافت تاریخی شهر ممکن است با مرکز شهر منطبق باشد یا نباشد. همچنین ممکن است بافت تاریخی با بافت تجاری، بافت اداری یا بافت فرهنگی هنری شهر منطبق باشد یا این که از آنها متمایز باشد.

ایران
در ایران برخی شهرها دارای بافت تاریخی هستند. وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس درخواست سازمان میراث فرهنگی طرح حمایت و حفاظت از بافت تاریخی را برای ۱۶۸ شهر کشور تصویب کرد.

شهرهای متعددی در ایران دارای مناطق تاریخی ارزشمند هستند که با عنوان بافت تاریخی از آنها یاد می‌شود. بافت تاریخی شهرهای ایران عمدتاً در هسته مرکزی شهرها قرار دارد و منطبق با مراکز اصلی تجاری و ارتباطی در شهرهاست. خانه‌های قدیمی و تاریخی، مساجد، مدارس، آب انبارها، بازارها و گذرها و نیز میدان‌ها از مشخصه‌های چنین بافتهایی هستند.

حمایت از بافت تاریخی
وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس درخواست سازمان میراث فرهنگی طرح حمایت و حفاظت از بافت تاریخی را برای ۱۶۸ شهر کشور تصویب کرد. پیرو درخواست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در جلسهٔ ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۴ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، محدوده بافت فرهنگی- تاریخی ۱۶۸ شهر کشور تعیین و ابلاغ شد و همچنین مقررات عمومی برای محافظت از بافت‌های تاریخی شهرهای کشور تعیین شد.

بافت‌هاي تاريخي و فرهنگي شهرها آثار گرانبهایی از فرهنگ ، دانش معماري و شهرسازي بومي اند و به عنوان جزئي از هويت اجتماعي هر قوم و كشوري تلقي مي‌شوند.
اين بافت‌ها در شهرهاي ما، ظرافت و زيبايي و نيز روح خلاق مردمي را به نمایش می گذاردكه طي ساليان دراز آنها را بر طبق سنن، فرهنگ و نوع معيشت خود به وجود آورده‌اند. بافت‌هاي تاريخي و فرهنگي به عنوان هسته قديمي و تاريخي داراي قابليت‌هاي بالفعل و بالقوه‌اند كه در صورت عدم پيش‌بيني تمهيدات لازم، موجب آسيب‌هاي جبران‌ناپذير و اتلاف سرمايه‌هاي فرهنگي مي‌شود.
از آنجاکه بخشهای قدیمی شهرها حامل روح اجتماعی وفرهنگی شهراست حفظ هويت شهرها كه اغلب در مركز شهر و بافتهاي تاريخي قرار دارند بهترين روش براي بيان تاريخ و هويت ملي هر كشور است.اما درحقیقت چگونه می توان بافتهای تاریخی را در دایره تعریف آورد.آیا تعریف واحدی از این مقوله وجود دارد.بهر تقدیر درهر گونه تعریفی از بافت تاریخی باید دیدگاه معماران وشهرسازان رامورد توجه قرارداد.
نسبت بافت تاریخی به بناهای تاریخی مانند نسبت انسان به اعضای بدن است اگر اعضای بدن را در کنار هم بچینیم یا درون ظرفی بریزیم هرگز انسانی به وجود نمی آید وحرکت واندیشه نمی کند ودر حقیقت انسان نوعی سیستم است که نوعی نظام وقانونمندی براعضا واجزای او حاکم است.شناخت بافت تاریخی نیز بسته به شناخت نظام یا سازمان فضایی آن است.برای شناخت سازمان فضایی باید عناصر آنرا مطالعه کرد.سازمان فضایی بافت تاریخی شهرکه میراث تاریخ شهر نشینی وشهرسازی است در مقابل تهدیداتی مانند زلزله آسیب ناپذیر است.چراکه سیل یازلزله سلولهای بافت راتخریب می کند ولی جوهر ونظم وسازمان فضایی را نمی تواند تخریب کند .بافت تاریخی فقط یک مسئله کالبدی نیست ،بلکه مسائل اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد.
خصلت اساسی کالبدی بافت تاریخی شکل گیری هماهنگ،مداوم ،پیوسته،یکپارچه در طول تاریخ است.به عبارتی در طول زمان وبراساس تجارب گذشتگان،روندتکاملی خودرا طی کرده است.بافت قدیمی از اوضاع توپوگرافی واقلیمی ،تاریخی ،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی تاثیرگرفته وساختارخودرا باشرایط زمانی ومکانی وفق داده است.هسته های تاریخی اغلب در محل تقاطع پدیده های مصنوع وطبیعی همچون راههای قدیمی وباستانی،منایع آبی سطحی و زیر زمینی شکل می گرفت ودر نتیجه بافت های قدیمی پیامون نیز از این عوارض متاثر می گردید.

با ما در ارتباط باشید: 09382252774- مؤسسه علمی تحقیقاتی چشم انداز- دکتر سعید جوی زاده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید