آموزش نرم افزار ArcGIS Pro :ابزار Topo to Raster

سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)و پایش مخاطرات زیست‌محیطی تحت تغییرات آب و هوا: بررسی گسترده

آموزش نرم افزار ArcGIS Pro :ابزار Topo to Raster-Marissa ما را با استفاده از ابزار Topo to Raster برای ایجاد DEM صحیح هیدرولوژیکی گام بر می دارد.

ابزار Topo to Raster یک درونیابی فضایی است که به طور خاص برای ایجاد مدل‌های ارتفاعی دیجیتالی از نظر هیدرولوژیکی صحیح (DEM) از داده‌های نقطه، خط و چند ضلعی طراحی شده است.

 استفاده از این نظریه که همه چیز به سمت پایین حرکت می کند، ابزار محدودیت هایی را تحمیل می کند که ساختار زهکشی متصل و نمایش صحیح برآمدگی ها و جریان ها را از داده های ورودی تضمین می کند. شرایط زهکشی تحمیلی سطحی با دقت بالاتر با داده های ورودی کمتر تولید می کند

 9 نوع ورودی داده پذیرفته شده وجود دارد، ارتفاع نقطه، کانتور، جریان، سینک، مرز، دریاچه، صخره، طرد و خط ساحلی. ابزار Topo to Raster تنها درون یابی ArcGIS است که به طور خاص برای کار هوشمندانه با ورودی های کانتور طراحی شده است.

بنابراین اکنون کمی در مورد چرایی و چگونگی استفاده از این ابزار می دانیم، اجازه دهید آن را اجرا کنیم!

در اینجا ما مقداری داده کانتور برای Lyttleton با ابزار Topo to Raster باز داریم.

برای دسترسی به این ابزار باید به این موارد بروید: ابزار > ابزار تحلیل فضایی > درون یابی > توپو به رستر

از اینجا پارامترهای خود را وارد می کنیم. در بخش داده های ویژگی ورودی داریم:

• لایه ویژگی – مجموعه داده ویژگی ورودی.

• فیلد – نام فیلدی که ویژگی ها را در صورت لزوم ذخیره می کند.

• نوع – نوع مجموعه داده ویژگی ورودی.

در اینجا لایه LyttletonContour اضافه شده است، فیلد به عنوان elevation تنظیم شده است و نوع آن contour است. شما می توانید بیش از یک مجموعه داده ویژگی ورودی را همزمان اضافه کنید، اما برای این نمایش، ما فقط از یکی استفاده می کنیم.

خروجی خود را نامگذاری می کنیم و مقدار آن را با لایه ورودی یکسان می کنیم.

بقیه پارامترها می توانند همان طور که هستند باقی بمانند.

 

اجرای زهکشی بهتر است در حال اجرا باقی بماند – اما می توان آن را خاموش کرد، به این معنی که فرآیند پاکسازی سینک نادیده گرفته می شود. خاموش کردن اجرای زهکشی می تواند مفید باشد اگر داده ای دارید که چیزی غیر از ارتفاع است که می خواهید برای آن سطحی برای مثال دما ایجاد کنید.

نوع اولیه داده باید با داده های ورودی شما مطابقت داشته باشد.

مطمئن شوید که سیستم مختصات صحیح را دارید و ابزار را اجرا کنید! (بسته به اندازه داده های شما، اجرای این ابزار ممکن است کمی طول بکشد)

و خروجی شما باید چیزی شبیه به این باشد:

 

می بینید که لایه به 9 کلاس تقسیم شده است اما می توان آن را متناسب با تحلیل شما تغییر داد.

هنگامی که لایه کانتور را دوباره به بالا اضافه می کنید، می توانید مستقیماً لایه ارتفاعی درون یابی شده را با داده های ورودی مقایسه کنید تا دقت را بررسی کنید.

همچنین می توانید مقادیر را با هم مقایسه کنید – لایه شطرنجی جدید دارای ارتفاع 172.52 متر است، نسبتاً کانتور دارای ارزش 180 متر در همان منطقه است.

 

مقادیر برای هر دو لایه مشابه است، این به ما می گوید که تجزیه و تحلیل ما دقیق است!

به خاطر خواندن بلاگم از شما متشکرم! امیدوارم از یادگیری ایجاد لایه های ارتفاعی صحیح از نظر هیدرولوژیکی با ابزار Topo to Raster لذت برده باشید.

11 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید