آموزش نرم افزارQGIS _ ایجاد نقشه های عالی،استایل برداری پیشرفته و…(مقدماتی تا پیشرفته) قسمت5


 ایجاد نقشه های عالی عنوان پستی است که قرار است با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم که این پست مورد پسند شما قرار گیرد.در این پست، ویژگی‌های مهمی را که ما را قادر می‌سازد تا نقشه‌های عالی ایجاد کنیم، پوشش خواهیم داد. ابتدا به سراغ استایل برداری پیشرفته می رویم و بر اساس آنچه در آن پوشش داده ایم، می پردازیم فصل 2, مشاهده داده های مکانی. سپس، با دنبال کردن مثال‌هایی برای برچسب‌های نقطه‌ای و همچنین برچسب‌های پیشرفته‌تر جاده با گرافیک سپر جاده، نحوه برچسب‌گذاری ویژگی‌ها را یاد خواهید گرفت. همچنین نحوه تنظیم برچسب ها را به صورت دستی توضیح خواهیم داد. سپس، با آهنگساز چاپ و نحوه استفاده از آن برای ایجاد نقشه های قابل چاپ و کتاب های نقشه آشنا خواهید شد. در نهایت، نحوه ایجاد نقشه های وب به طور مستقیم در QGIS برای ارائه نتایج به صورت آنلاین توضیح خواهیم داد.

توجه داشته باشید

اگر می‌خواهید درباره نوع نقشه‌ای که می‌توانید با استفاده از QGIS ایجاد کنید، ایده بگیرید، از گروه QGIS Map Showcase Flickr در آدرس زیر دیدن کنید.https://www.flickr.com/groups/qgis/که به نقشه های ایجاد شده با QGIS بدون هیچ گونه پس پردازش بیشتر اختصاص دارد.

استایل برداری پیشرفته

این بخش با تکیه بر اصول اولیه ای که به آن پرداختیم، ویژگی های استایل برداری پیشرفته تری را معرفی می کندفصل 2, مشاهده داده های مکانی. ما نحوه ایجاد تجسم های سفارشی دقیق با استفاده از ویژگی های زیر را پوشش خواهیم داد:

  • سبک های فارغ التحصیل
  • سبک های طبقه بندی شده
  • سبک های مبتنی بر قانون
  • سبک های تعریف شده توسط داده ها
  • سبک های نقشه حرارتی
  • سبک های 2.5 بعدی
  • جلوه های لایه

ایجاد یک سبک مدرج

سبک های درجه بندی شده برای تجسم توزیع مقادیر عددی در choropleth یا نقشه های مشابه عالی هستند. رندر مدرج از دو روش پشتیبانی می کند:

  • رنگ: این روش رنگ ویژگی را با توجه به ویژگی پیکربندی شده تغییر می دهد
  • اندازه: این روش اندازه نماد ویژگی را با توجه به ویژگی پیکربندی شده تغییر می دهد (این گزینه فقط برای لایه های نقطه و خط موجود است)

در داده های نمونه ما، یک وجود داردklima.shpفایلی که حاوی مکان ها و مقادیر میانگین دما است. ما می‌توانیم این داده‌ها را با استفاده از یک سبک مدرج، با انتخاب مقدار T_F_MEAN برای فیلد Column و کلیک کردن بر روی Classify، تجسم کنیم. با استفاده از روش Color، همانطور که در اسکرین شات زیر نشان داده شده است، می توانیم یک رمپ Color را از لیست کشویی مربوطه انتخاب کنیم. علاوه بر این، می‌توانیم ترتیب رنگ‌ها را با استفاده از گزینه Invert تغییر دهیم:

سبک‌های فارغ‌التحصیل شده در حالت‌های طبقه‌بندی مختلف به شرح زیر در دسترس هستند:

  • فاصله برابر: این حالت کلاس ها را با تقسیم در فواصل مساوی بین مقادیر حداکثر و حداقل موجود در ستون مشخص شده ایجاد می کند.
  • چندک (تعداد مساوی): این حالت کلاس هایی را ایجاد می کند که هر کلاس دارای تعداد مساوی ویژگی باشد.
  • ترک های طبیعی (جنکس): این حالت از الگوریتم شکست های طبیعی Jenks برای ایجاد کلاس ها با کاهش واریانس درون کلاس ها و به حداکثر رساندن واریانس بین کلاس ها استفاده می کند.
  • انحراف معیار: این حالت از انحراف استاندارد مقادیر ستون برای ایجاد کلاس ها استفاده می کند.
  • زیبا می شکند: این حالت تنها طبقه بندی است که به طور دقیق تعداد مشخصی از کلاس ها را ایجاد نمی کند. در عوض، هدف اصلی آن ایجاد مرزهای کلاسی است که اعداد گرد هستند.

همچنین می‌توانیم با دوبار کلیک کردن روی مقادیر موجود در لیست و تغییر محدوده‌های کلاس، مقادیر کلاس را به صورت دستی ویرایش کنیم. همانطور که در تصویر بعدی نشان داده شده است، یک راه راحت‌تر برای ویرایش کلاس‌ها، نمای هیستوگرام است. به تب Histogram بروید و روی دکمه Load values ​​در گوشه سمت راست پایین کلیک کنید تا هیستوگرام فعال شود. اکنون می توانید با حرکت دادن خطوط عمودی با ماوس، محدوده کلاس را ویرایش کنید. همچنین می‌توانید با افزودن یک خط عمودی جدید، کلاس‌های جدیدی اضافه کنید، که می‌توانید با کلیک بر روی فضای خالی در هیستوگرام این کار را انجام دهید:

علاوه بر نمادهایی که روی نقشه ترسیم شده اند، یکی دیگر از جنبه های مهم استایل، افسانه ای است که با آن همراه است. برای سفارشی کردن افسانه، می توانیم Legend Format و همچنین Precision (یعنی تعداد اعشار) را که باید نمایش داده شود، تعریف کنیم. در رشته قالب افسانه،% 1با حد پایین کلاس جایگزین خواهد شد و% 2با حد بالایی شما می توانید این رشته را مطابق با نیازهای خود تغییر دهید، به عنوان مثال، به این:از % 1 تا % 2. اگر گزینه Trim را فعال کنید، صفرهای اضافی نیز حذف خواهند شد.

هنگامی که از روش Size استفاده می کنیم، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، دیالوگ کمی تغییر می کند و اکنون می توانیم اندازه نمادهای مورد نظر را پیکربندی کنیم:

اسکرین شات بعدی نتایج استفاده از گزینه Graduated renderer با پنج کلاس را با استفاده از حالت طبقه بندی Equal Interval نشان می دهد. سمت چپ نتایج روش Color را نشان می دهد (رنگ نماد با توجه به مقدار T_F_MEAN تغییر می کند)، در حالی که سمت راست نتایج روش Size را نشان می دهد (اندازه نماد با توجه به مقدار T_F_MEAN تغییر می کند).

توجه داشته باشید

به چک باکس های کنار هر نماد توجه کنید. می توان از آنها برای پنهان کردن یا نمایش انتخابی ویژگی های متعلق به کلاس مربوطه استفاده کرد.

ایجاد و استفاده از رمپ های رنگی

در مثال قبلی، از یک رمپ رنگی موجود برای استایل دادن به لایه خود استفاده کردیم. البته ما می توانیم رمپ های رنگی خودمان را نیز بسازیم. برای ایجاد یک سطح شیبدار رنگی جدید، می‌توانیم فهرست رمپ رنگ را به سمت پایین صفحه شیبدار رنگی جدید پیمایش کنیم. چهار نوع رمپ رنگی مختلف وجود دارد که می توانیم از بین آنها انتخاب کنیم:

  • شیب: با این نوع می توانیم نقشه های رنگی با دو یا چند رنگ ایجاد کنیم. نقشه‌های رنگی به‌دست‌آمده می‌توانند شیب‌های صاف (با استفاده از گزینه Continuous type) یا رنگ‌های متمایز (با استفاده از گزینه Discrete type) باشند، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است:

  • تصادفی: این نوع به ما امکان می دهد یک گرادیان با تعداد معینی از رنگ های تصادفی ایجاد کنیم
  • ColorBrewer: این نوع دسترسی به طرح های رنگی ColorBrewer را فراهم می کند
  • cpt-city: این نوع دسترسی به طیف گسترده ای از طرح های رنگی از پیش پیکربندی شده، از جمله طرح های تایپوگرافی و عمق سنجی را فراهم می کند، همانطور که در این تصویر نشان داده شده است:

برای مدیریت تمام رمپ‌ها و نمادهای رنگی، می‌توانیم به تنظیمات | بروید مدیر سبک. در اینجا، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، می‌توانیم رمپ‌ها و سبک‌های رنگی را با استفاده از دکمه‌های مربوطه در سمت راست دیالوگ اضافه، حذف، ویرایش، صادرات یا وارد کنیم:

استفاده از سبک های طبقه بندی شده برای داده های اسمی

همانطور که سبک های درجه بندی شده برای تجسم مقادیر عددی بسیار مفید هستند، سبک های طبقه بندی شده برای مقادیر متن یا – به طور کلی تر – همه انواع مقادیر در مقیاس اسمی عالی هستند. یک مثال خوب برای این نوع داده ها را می توان درtrees.shpفایل در داده های نمونه ما. برای هر منطقه، یک مقدار VEGDESC وجود دارد که نوع جنگل موجود در آنجا را توصیف می کند. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، با استفاده از یک سبک طبقه بندی شده، می توانیم به راحتی یک استایل با یک نماد برای هر مقدار منحصر به فرد در ستون VEGDESC ایجاد کنیم. هنگامی که روی OK کلیک می کنیم، این استایل به لایه درختی ما اعمال می شود تا توزیع انواع درختان مختلف را در منطقه تجسم کنیم:

البته، هر نماد قابل ویرایش است و می توان آن را سفارشی کرد. فقط روی پیش نمایش نماد دوبار کلیک کنید تا کادر محاوره ای انتخابگر نماد باز شود، که به شما امکان می دهد نمادهای مختلف را انتخاب و ترکیب کنید.

ایجاد یک سبک مبتنی بر قانون برای لایه های جاده

با سبک های مبتنی بر قانون، می توانیم یک سبک لایه با سلسله مراتبی از قوانین ایجاد کنیم. قوانین می توانند هر چیزی را از مقادیر ویژگی گرفته تا مقیاس و ویژگی های هندسه مانند مساحت یا طول در نظر بگیرند. در این مثال، ما یک رندر مبتنی بر قانون برایne_10m_roads.shpفایل از Natural Earth (می توانید آن را ازhttp://www.naturalearthdata.com/downloads/10m-cultural-vectors/roads/). همانطور که در اینجا می بینید، سبک ما شامل سبک های مختلف جاده برای بزرگراه های اصلی و فرعی و همچنین سبک های وابسته به مقیاس است:

همانطور که در تصویر قبلی مشاهده می کنید، در سطح اول قوانین، ما بین جاده های “نوع” = “بزرگراه اصلی” و جاده های “نوع” = “بزرگراه ثانویه” تمایز قائل می شویم. سطح بعدی قوانین مربوط به وابستگی به مقیاس است. برای افزودن این لایه دوم قوانین، می‌توانیم از دکمه Refine selected rules استفاده کرده و Add scales to rule را انتخاب کنیم. ما به سادگی یک یا چند مقدار مقیاس را وارد می کنیم که می خواهیم قانون در آنها تقسیم شود.

توجه داشته باشید

توجه داشته باشید که هیچ علامتی در سطح قانون اول مشخص نشده است. اگر نمادهایی را در سطح اول نیز مشخص می‌کردیم، رندر دو علامت روی هم می‌کشید. در حالی که این می تواند در موارد خاص مفید باشد، ما در حال حاضر این اثر را نمی خواهیم. نمادها را می‌توان در ویژگی‌های Rule غیرفعال کرد، که با دوبار کلیک کردن روی قانون یا کلیک کردن روی دکمه ویرایش در زیر نمای درختی قانون (دکمه بین دکمه‌های مثبت و منفی) قابل دسترسی است.

در تصویر زیر می‌توانیم رندر مبتنی بر قانون و قوانین مقیاس را در عمل مشاهده کنیم. در حالی که سمت چپ جاده‌های سفید وسیع‌تری را با خطوط خاکستری برای بزرگراه‌های فرعی نشان می‌دهد، سمت راست نمادی ساده‌تر را با خطوط نازک خاکستری نشان می‌دهد:

نکته

نمادهای استفاده شده در این سبک را می توانید با رفتن به تنظیمات | دانلود کنید مدیر سبک، روی دکمه اشتراک گذاری در گوشه سمت راست پایین کادر گفتگو کلیک کرده و Import را انتخاب کنید. URL استhttps://raw.githubusercontent.com/anitagraser/QGIS-resources/master/qgis1.8/symbols/osm_symbols.xml. URL را در کادر متنی Location قرار دهید، بر روی Fetch Symbols کلیک کنید، سپس روی Select all کلیک کنید و در نهایت روی Import کلیک کنید. دیالوگ مانند چیزی است که در تصویر زیر نشان داده شده است:

ایجاد نمادشناسی تعریف شده با داده

در مثال‌های قبلی، دسته‌ها یا قوانینی را ایجاد کردیم تا نحوه ترسیم ویژگی‌ها بر روی نقشه را مشخص کنیم. یک رویکرد جایگزین استفاده از مقادیر جدول ویژگی لایه برای تعریف استایل است. این را می توان با استفاده از یک ویژگی QGIS به نام Data defined override به دست آورد. این لغوها را می توان با استفاده از دکمه های مربوطه در کنار هر ویژگی نماد پیکربندی کرد، همانطور که در مثال زیر توضیح داده شده است.

در این مثال، ما دوباره از آن استفاده خواهیم کردne_10m_roads.shpفایل از زمین طبیعی. تصویر بعدی پیکربندی را نشان می دهد که سبکی را ایجاد می کند که در آن عرض قلم خط به ویژگی آن بستگی دارد.رتبه بندیو رنگ خط بستگی بهعوارضصفت. برای تنظیم یک لغو تعریف شده از داده برای یک ویژگی نماد، باید روی دکمه مربوطه که درست در کنار ویژگی قرار دارد کلیک کنید و Edit را انتخاب کنید. از دو عبارت زیر استفاده می شود:

  • CASE WHEN عوارض = 1 سپس ‘قرمز’ ELSE ‘خاکستری روشن’ END: این عبارت را ارزیابی می کندعوارضمقدار. اگر هست1، خط به رنگ قرمز کشیده شده است. در غیر این صورت به رنگ خاکستری کشیده می شود.
  • 5 / scalerank: این عبارت عرض قلم را محاسبه می کند. از آنجایی که یک رتبه در مقیاس پایین باید با یک خط گسترده تر نشان داده شود، به جای ضرب از عملیات تقسیم استفاده می کنیم.

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، هنگامی که بازنویسی های تعریف شده از داده فعال هستند، دکمه های مربوطه به رنگ زرد با علامت ε روی آنها برجسته می شوند:

در این مثال مشاهده کرده اید که می توانید رنگ ها را با استفاده از نام رنگ ها مانند ‘ مشخص کنید.قرمز’،طلا، و ‘دیپ اسکای آبی. یکی دیگر از گروه‌های کاربردی مفید دیگر برای سبک‌های تعریف‌شده با داده، توابع Color هستند. توابع برای مدل های رنگی زیر وجود دارد:

  • RGB:color_rgb (قرمز، سبز، آبی)
  • HSL:color_hsl (رنگ، ​​اشباع، سبکی)
  • HSV:color_hsv (رنگ، ​​اشباع، مقدار)
  • CMYK:color_cmyk (فیروزه ای، سرخابی، زرد، سیاه)

همچنین عملکردهایی برای دسترسی به رمپ های رنگی وجود دارد. در اینجا دو مثال از نحوه استفاده از این توابع آورده شده است:

  • ramp_color(‘Reds’, T_F_MEAN / 46): این عبارت یک رنگ را ازقرمزهاسطح شیب دار رنگ بسته بهT_F_MEANمقدار. از آنجایی که پارامتر دوم باید مقداری بین باشد0و1، تقسیم می کنیمT_F_MEANارزش با حداکثر مقدار،46.

نکته

از آنجایی که کاربران می توانند رمپ های رنگی جدید اضافه کنند یا رنگ های موجود را تغییر دهند، رمپ های رنگی می توانند بین نصب های مختلف QGIS متفاوت باشند. بنابراین،Ramp_colorاگر سبک یا فایل پروژه در رایانه دیگری استفاده شود، تابع ممکن است نتایج متفاوتی را نشان دهد.

  • color_rgba(0، 0، 180، مقیاس_خطی (T_F_JUL – T_F_JAN، 20، 70، 0، 255)): این عبارت رنگ را بسته به تفاوت بین دمای جولای و ژانویه محاسبه می کند.T_F_JUL – T_F_JAN. مقدار تفاوت به مقدار بین تبدیل می شود0و255توسطscale_linearمطابق قانون زیر عمل کنید: هر مقدار تا20به ترجمه خواهد شد0، هر مقدار از70و بالاتر به ترجمه خواهد شد255، و هر چیزی در این بین به صورت خطی درون یابی می شود. مقادیر اختلاف بیشتر به دلیل مقدار پارامتر آلفای بالاتر، باعث رنگ‌های تیره‌تر می‌شود.

نکته

جزء آلفا در RGBA، HSLA، HSVA و CMYKA شفافیت رنگ را کنترل می کند. می تواند یک مقدار صحیح از0(کاملا شفاف) به255(مات).

ایجاد یک سبک نقشه حرارتی پویا

که درفصل 4، تجزیه و تحلیل فضایی، شما یاد گرفتید که چگونه یک رستر نقشه حرارتی ایجاد کنید. با این حال، اگر می‌خواهید یک نقشه حرارتی فقط برای نمایش اهداف (و نه برای تجزیه و تحلیل فضایی بیشتر) داشته باشید، یک راه سریع‌تر و راحت‌تر برای دستیابی به این ظاهر وجود دارد – گزینه Heatmap Renderer.

تصویر زیر یک رندر Heatmap را نشان می دهد که برای مجموعه داده مکان های پرجمعیت ما تنظیم شده است.popp.shp. ما می توانیم یک رمپ رنگی را مشخص کنیم که به مقادیر نقشه حرارتی حاصل بین اعمال شود0و حداکثر مقدار تعریف شده. اگر حداکثر مقدار روی Automatic تنظیم شود، QGIS به طور خودکار بالاترین مقدار را در نقشه حرارتی محاسبه می کند. همانطور که در ابزار Heatmap که قبلا مورد بحث قرار گرفت، می‌توانیم وزن نقطه و همچنین شعاع هسته را تعریف کنیم (برای توضیح این اصطلاح، ایجاد یک نقشه حرارتی از نقاط درفصل 4، تحلیل فضایی). گزینه نهایی کیفیت رندر کیفیت خروجی رندر شده را با سلول‌های رستری درشت و بزرگ برای سریع‌ترین گزینه کنترل می‌کند و وقتی روی بهترین تنظیم می‌شود، ظاهری ظریف دارد:

ایجاد یک سبک 2.5 بعدی

اگر می‌خواهید یک ظاهر سه‌بعدی شبه ایجاد کنید، برای مثال، به بلوک‌های ساختمانی سبک دهید یا یک نقشه موضوعی ایجاد کنید، رندر 2.5 بعدی را امتحان کنید. اسکرین شات بعدی گزینه های پیکربندی فعلی را نشان می دهد که شامل کنترل هایی برای ارتفاع ویژگی (در واحد لایه)، زاویه دید و رنگ ها می شود. از آنجایی که این رندر در زمان نگارش این کتاب هنوز در حال بهبود است، وقتی خودتان آن را می بینید، ممکن است گزینه های بیشتری را در این گفتگو پیدا کنید.

هنگامی که رندر 2.5 بعدی را مطابق میل خود پیکربندی کردید، می توانید به رندر دیگری بروید تا مثلاً نسخه های طبقه بندی شده یا درجه بندی شده نمادها را ایجاد کنید.

افزودن افکت های لایه زنده

با افکت های لایه، می توانیم ظاهر نمادهای خود را حتی بیشتر تغییر دهیم. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، می توان با فعال کردن کادر بررسی جلوه های ترسیم در پایین کادر گفتگوی نماد، افکت ها را اضافه کرد. برای پیکربندی افکت ها، روی دکمه ستاره در گوشه سمت راست پایین دیالوگ کلیک کنید. گفتگوی ویژگی های افکت دسترسی به طیف گسترده ای از انواع افکت ها را ارائه می دهد:

  • محو کردن: این افکت یک نسخه تار و مبهم از نماد ایجاد می کند.
  • رنگ آمیزی کنید: این افکت رنگ نماد را تغییر می دهد.
  • منبع: این نماد اصلی بدون تغییر است.
  • رها کردن سایه: این افکت یک سایه ایجاد می کند.
  • درخشش داخلی: این افکت یک گرادیان درخشش مانند ایجاد می کند که به سمت داخل گسترش می یابد و از مرز نماد شروع می شود.
  • سایه داخلی: این افکت سایه ای ایجاد می کند که به داخل نماد محدود می شود.
  • درخشش بیرونی: این افکت درخششی ایجاد می کند که از نماد به بیرون تابش می کند.
  • تبدیل: از این افکت می توان برای تبدیل نماد استفاده کرد. تبدیل های موجود عبارتند از: بازتاب، برش، مقیاس، چرخش و ترجمه:

همانطور که در اسکرین شات قبلی می بینید، ما می توانیم جلوه های چند لایه را با هم ترکیب کنیم و آنها در لایه های افکت در لیست در گوشه سمت چپ پایین کادر گفتگوی Effect Properties سازماندهی شده اند.

کار با سبک های مختلف

هنگامی که سبک های پیچیده ای ایجاد می کنیم، ممکن است بخواهیم آنها را ذخیره کنیم تا بتوانیم آنها را مجدداً در پروژه های دیگر استفاده کنیم یا آنها را با سایر کاربران به اشتراک بگذاریم. برای ذخیره یک سبک، روی دکمه Style در گوشه سمت چپ پایین کادر گفتگوی سبک کلیک کنید و به Save Style | فایل QGIS Layer Style…، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است. این یک ایجاد خواهد کردqmlفایلی که می توانید آن را در هر جایی ذخیره کنید، کپی کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید. به طور مشابه، برای استفاده ازqmlفایل، روی دکمه Style کلیک کنید و Load Style را انتخاب کنید:

ما همچنین می توانیم چندین سبک مختلف را برای یک لایه ذخیره کنیم. به عنوان مثال، برای لایه فرودگاه‌های خود، ممکن است سبکی را بخواهیم که فرودگاه‌ها را با استفاده از نمادهای هواپیما نشان دهد و سبک دیگری که یک نقشه حرارتی را ارائه دهد. برای رسیدن به این هدف می توانیم موارد زیر را انجام دهیم:

  1. پیکربندی سبک هواپیما
  2. بر روی دکمه Style کلیک کرده و گزینه Add را انتخاب کنید تا سبک فعلی به لیست سبک های این لایه اضافه شود.
  3. در گفتگوی پاپ آپ، یک نام برای سبک جدید وارد کنید، به عنوان مثال،هواپیماها.
  4. با کلیک بر روی Style و Add یک سبک دیگر اضافه کنید و آن را فراخوانی کنیدنقشه حرارت.
  5. اکنون می توانید رندر را به Heatmap تغییر دهید و آن را پیکربندی کنید. پس از آماده شدن روی دکمه Apply کلیک کنید.
  6. در منوی دکمه Style، همانطور که در تصویر بعدی نشان داده شده است، اکنون می توانید هر دو سبک را ببینید. تغییر از یک سبک به سبک دیگر اکنون به سادگی انتخاب یکی از دو ورودی از لیست پایین این منو است:

 

در نهایت، همانطور که در اسکرین شات زیر نشان داده شده است، می‌توانیم از طریق منوی زمینه لایه ورودی Styles در پنل لایه‌ها نیز به این سبک‌های لایه دسترسی داشته باشیم. این منوی زمینه همچنین راهی برای کپی و چسباندن سبک ها بین لایه ها با استفاده از ورودی های Copy Style و Paste Style به ترتیب ارائه می دهد. علاوه بر این، این منوی زمینه میانبری برای تغییر سریع رنگ نماد با استفاده از چرخه رنگ یا با انتخاب یک رنگ از بخش رنگ‌های اخیر فراهم می‌کند:

برچسب زدن

با رفتن به Layer Properties | می توانیم برچسب گذاری را فعال کنیم Labels، انتخاب Show labels برای این لایه و انتخاب فیلد مشخصه ای که می خواهیم با آن برچسب گذاری کنیم. این تنها کاری است که برای نمایش برچسب ها با تنظیمات پیش فرض باید انجام دهیم. در حالی که برچسب‌های پیش‌فرض برای یک پیش‌نمایش سریع عالی هستند، اما اگر تصاویری برای گزارش‌ها یا نقشه‌های مستقل ایجاد کنیم، معمولاً می‌خواهیم برچسب‌ها را سفارشی کنیم.

با استفاده از Expressions (دکمه ای که درست در کنار لیست کشویی مشخصه قرار دارد)، می توانیم متن برچسب را مطابق با نیازهای خود قالب بندی کنیم. به عنوان مثال، فیلد NAME در نمونه ماAirports.shpفایل حاوی متن با حروف بزرگ است. برای نمایش نام فرودگاه‌ها در حروف مختلط، می‌توانیم آن را تنظیم کنیمعنوان (NAME)عبارت، که متن نام را در حروف عنوان دوباره فرمت می کند. همچنین می‌توانیم از چندین فیلد برای ایجاد یک برچسب استفاده کنیم، برای مثال، ترکیب نام و ارتفاع در پرانتز با استفاده از عملگر الحاق (||)، به شرح زیر است:

عنوان(نام) || ‘ (‘ || “ELEV” || ‘)’

به استفاده از گیومه های ساده در اطراف متن، مانند”(“، و دو علامت نقل قول در اطراف نام فیلدها، مانند”ELEV”. دیالوگ مانند چیزی است که در این تصویر نشان داده شده است:

ناحیه پیش‌نمایش بزرگ در بالای دیالوگ، با عنوان نمونه متن/بافر، پیش‌نمایش تنظیمات فعلی را نشان می‌دهد. رنگ پس زمینه را می توان برای تست خوانایی در پس زمینه های مختلف تنظیم کرد. در قسمت پیش نمایش، تنظیمات مختلف برچسب را می یابیم که در بخش های بعدی به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

سفارشی کردن سبک های متن برچسب

در قسمت Text (نشان داده شده در اسکرین شات قبلی)، می توانیم سبک متن را پیکربندی کنیم. علاوه بر تغییر فونت، سبک، اندازه، رنگ و شفافیت، ما همچنین می‌توانیم فاصله بین حروف و کلمات و همچنین حالت ترکیبی را تغییر دهیم، که مانند حالت ترکیب لایه‌ها عمل می‌کند.فصل 2, مشاهده داده های مکانی.

به ستون دکمه ها در سمت راست هر تنظیمات توجه کنید. کلیک کردن بر روی این دکمه ها به ما امکان می دهد تا بازنویسی های تعریف شده از داده ها را ایجاد کنیم، مشابه مواردی که در ابتدای فصل در مورد استایل برداری پیشرفته صحبت کردیم. برای مثال، برای تعریف رنگ‌های برچسب مختلف یا تغییر اندازه برچسب بسته به مقدار مشخصه یا عبارت یک ویژگی، می‌توان از این لغو تعریف‌شده توسط داده استفاده کرد.

کنترل قالب بندی برچسب

در قسمت Formatting که در تصویر زیر نشان داده شده است، می‌توانیم برچسب‌های چند خطی را با تعیین یک کاراکتر Wrap فعال کنیم. علاوه بر این، ما می توانیم ارتفاع خط و تراز را کنترل کنیم. علاوه بر گزینه‌های تراز معمولی، موتور برچسب‌گذاری QGIS یک گزینه قرار دادن برچسب را نیز ارائه می‌کند، که تضمین می‌کند برچسب‌های چند خطی در همان سمتی قرار می‌گیرند که علامت برچسب به آن تعلق دارد:

در نهایت، گزینه Formatted numbers میانبری برای قالب بندی مقادیر عددی به تعداد معینی از مکان های اعشاری ارائه می دهد.

جایگزینی برای قرار دادن متن روی یک کاراکتر خاص، عبارت استواژه بندیتابع، موجود در عبارات. رشته ورودی را به حداکثر یا حداقل تعداد کاراکتر می‌پیچد. تصویر زیر نمونه ای از بسته بندی یک متن طولانی تر به حداکثر 22 کاراکتر در هر خط را نشان می دهد:

پیکربندی بافرهای برچسب، پس‌زمینه و سایه‌ها

در بخش Buffer، می‌توانیم اندازه، رنگ و شفافیت بافر و همچنین سبک پیوستن قلم و حالت ترکیبی را تنظیم کنیم. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، با شفافیت و ترکیب، می توانیم خوانایی برچسب را بدون مسدود کردن بیش از حد نقشه زیرین بهبود دهیم.

در قسمت Background می توانیم یک شکل پس زمینه به شکل مستطیل، مربع، دایره، بیضی یا SVG اضافه کنیم. پس‌زمینه‌های SVG برای ایجاد افکت‌هایی مانند سپر بزرگراه‌ها عالی هستند که به زودی درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

به همین ترتیب در قسمت Shadow می توانیم یک سایه به برچسب های خود اضافه کنیم. ما می توانیم همه چیز را از جهت سایه گرفته تا رنگ، شعاع تاری، مقیاس و شفافیت کنترل کنیم.

کنترل قرار دادن برچسب

در بخش Placement، می‌توانیم پیکربندی کنیم که کدام قوانین باید برای تعیین محل قرارگیری برچسب‌ها استفاده شود. گزینه های قرار دادن خودکار برچسب به نوع هندسه لایه بستگی دارد.

پیکربندی برچسب های نقطه

برای لایه های نقطه ای، می توانیم از موارد زیر انتخاب کنیم:

  • گزینه انعطاف پذیر Around point سعی می کند بهترین موقعیت را برای برچسب ها با توزیع آنها در اطراف نقاط بدون همپوشانی پیدا کند. همانطور که در تصویر زیر می بینید، برخی از برچسب ها در گوشه سمت راست بالای نماد نقطه خود قرار می گیرند در حالی که برخی دیگر در موقعیت های مختلف در سمت چپ (مثلا Anchorage Intl (129)) یا راست (به عنوان مثال، Big Lake) ظاهر می شوند. (135)) طرف.
  • گزینه Offset from point همه برچسب ها را به یک موقعیت خاص مجبور می کند. به عنوان مثال، تمام برچسب ها را می توان بالای نماد نقطه خود قرار داد.

اسکرین شات زیر برچسب‌های فرودگاه را با یک بافر شفاف 50 درصد و سایه انداختن نشان می‌دهد که با استفاده از نقطه اطراف قرار گرفته‌اند. فاصله برچسب 1 میلی متر است.

پیکربندی برچسب های خطوط

برای لایه های خط، می توانیم از گزینه های قرار دادن زیر انتخاب کنیم:

  • موازی برای برچسب های مستقیم که مطابق جهت خط چرخانده می شوند
  • منحنی برای برچسب هایی که از شکل خط پیروی می کنند
  • افقی برای برچسب هایی که بدون توجه به جهت خط، جهت افقی را حفظ می کنند

برای تنظیم دقیق‌تر، می‌توانیم تعیین کنیم که برچسب باید در بالای خط، روی خط یا زیر خط قرار گیرد و با استفاده از فاصله برچسب چقدر بالاتر یا پایین‌تر از آن قرار گیرد.

پیکربندی برچسب های چند ضلعی

برای لایه های چند ضلعی، گزینه های قرار دادن به شرح زیر است:

  • افست از مرکزاز مرکز چند ضلعی به عنوان لنگر استفاده می کند و مانند Offset از نقطه برای لایه های نقطه کار می کند
  • در اطراف مرکزبه روشی مشابه نقطه اطراف کار می کند
  • افقی یک برچسب افقی را در جایی در داخل چند ضلعی، مستقل از مرکز قرار می دهد
  • رایگان یک برچسب آزادانه در داخل چند ضلعی قرار می گیرد
  • با استفاده از محیط برچسب را روی طرح کلی چند ضلعی قرار می دهد

تصویر زیر برچسب های دریاچه را نشان می دهد (lakes.shp) با استفاده از ویژگی Multiple lines که روی کاراکتر فضای خالی بسته می شود، تراز مرکزی، فاصله حروف 2، و موقعیت با استفاده از گزینه Free:

قرار دادن برچسب ها به صورت دستی

علاوه بر قرار دادن خودکار برچسب، ما همچنین این گزینه را داریم که از قرار دادن تعریف شده توسط داده ها استفاده کنیم تا برچسب ها را دقیقاً در جایی که می خواهیم قرار دهیم. در نوار ابزار برچسب زدن، ابزارهایی برای جابجایی و چرخاندن برچسب ها با دست پیدا می کنیم. آنها فعال هستند و فقط برای لایه هایی در دسترس هستند که مکان های تعریف شده از داده را برای حداقل مختصات X و Y تنظیم کرده اند:

  1. برای شروع استفاده از ابزارها، به سادگی می توانیم سه ستون جدید اضافه کنیم،label_x،label_y، وlabel_rotبه عنوان مثال، بهshpفایل. در حال حاضر نیازی نیست مقداری را در جدول ویژگی وارد کنیم. موتور برچسب گذاری مقادیر را بررسی می کند و اگر فیلدهای مشخصه را خالی پیدا کند، به سادگی برچسب ها را به صورت خودکار قرار می دهد.
  2. سپس می توانیم این ستون ها را در قسمت Label Placement مشخص کنیم. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، با کلیک بر روی دکمه‌های کنار مختصات X، مختصات Y و چرخش، لغو تعریف‌شده توسط داده‌ها را پیکربندی کنید:

  1. با تعیین مکان تعریف شده از داده، ابزارهای نوار ابزار برچسب گذاری اکنون در دسترس هستند (توجه داشته باشید که حالت ویرایش باید روشن باشد)، و ما می توانیم از ابزار Move label و Rotate label برای دستکاری برچسب ها روی نقشه استفاده کنیم. تغییرات دوباره به جدول ویژگی نوشته می شود.
  2. سعی کنید برخی از برچسب‌ها را جابه‌جا کنید، به‌ویژه جایی که نزدیک به هم قرار گرفته‌اند، و تماشا کنید که چگونه برچسب‌های قرار داده شده به‌طور خودکار با تغییرات شما سازگار می‌شوند.

کنترل رندر لیبل

در بخش Rendering، می‌توانیم محدودیت‌های دید مبتنی بر مقیاس را برای نمایش برچسب‌ها فقط در مقیاس‌های خاص و دید مبتنی بر اندازه پیکسل را برای پنهان کردن برچسب‌ها برای ویژگی‌های کوچک تعریف کنیم. در اینجا، همچنین می‌توانیم به موتور برچسب‌گذاری بگوییم که همه برچسب‌ها را برای این لایه نمایش دهد (از جمله برچسب‌های برخوردی)، که معمولاً به طور پیش‌فرض پنهان هستند.

مثال زیر برچسب هایی با سپر جاده را نشان می دهد. می توانید یک SVG سپر جاده خالی را از اینجا دانلود کنیدhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Blank_shield.svg. توجه داشته باشید که چگونهبین ایالتیبرچسب گذاری شده اند. این را می توان با استفاده از تنظیم برچسب داده تعریف شده در بخش Rendering با عبارت زیر بدست آورد:

“level” = “بین ایالتی”

برچسب ها با استفاده از گزینه Horizontal (در قسمت Placement) قرار می گیرند. به‌علاوه، خطوط متصل را ادغام کنید تا از برچسب‌های تکراری جلوگیری کنید و برچسب‌گذاری ویژگی‌های کوچک‌تر از فعال‌شده را متوقف کنید. برای مثال، 5 میلی‌متر با عدم برچسب زدن قطعات جاده‌ای که در مقیاس فعلی کوتاه‌تر از 5 میلی‌متر هستند، به جلوگیری از درهم‌ریختگی کمک می‌کند.

برای راه‌اندازی سپر جاده، به بخش Background بروید و سپر خالی SVG را از پوشه‌ای که آن را دانلود کرده‌اید انتخاب کنید. برای اطمینان از اینکه برچسب به خوبی در داخل سپر قرار می‌گیرد، فیلد Size type را به‌عنوان یک بافر با یک بافر مشخص می‌کنیم. اندازه 1 میلی متر. این باعث می شود سپر کمی بزرگتر از برچسب موجود باشد.

اگر روی Apply now کلیک کنید، متوجه می شوید که برچسب ها کاملاً در مرکز سپرها قرار ندارند. برای رفع این مشکل، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، یک Offset کوچک در جهت Y به موقعیت سپر اعمال می کنیم. علاوه بر این، توصیه می‌شود که بافرهای برچسب را غیرفعال کنید، زیرا تمایل دارند قسمت‌هایی از محافظ را مسدود کنند و به هر حال ما به آنها نیازی نداریم.

طراحی نقشه های چاپی

در QGIS، نقشه های چاپی در کامپوزر چاپ طراحی می شوند. یک پروژه QGIS می تواند شامل چندین آهنگساز باشد، بنابراین انتخاب نام های توصیفی منطقی است. هر زمان که پروژه را ذخیره کنیم، آهنگسازها به طور خودکار ذخیره می شوند. برای مشاهده لیستی از تمام ترکیبات موجود در یک پروژه، به Project | بروید مدیر آهنگساز.

می توانیم با رفتن به Project | آهنگساز جدیدی باز کنیم New Print Composer یا با استفاده از Ctrl + P. پنجره آهنگساز شامل موارد زیر است:

  • یک منطقه پیش نمایش برای ترکیب نقشه که یک صفحه خالی را هنگام ایجاد آهنگساز جدید نشان می دهد
  • پانل‌هایی برای پیکربندی ترکیب، ویژگی‌های آیتم، و تولید Atlas، و همچنین یک پانل تاریخچه فرمان برای لغو و انجام مجدد اقدامات سریع
  • نوار ابزار برای مدیریت، ذخیره، و صادرات ترکیبات. حرکت در منطقه پیش نمایش؛ و همچنین اضافه کردن و تنظیم آیتم های آهنگساز مختلف

هنگامی که نقشه چاپی خود را به روشی که می خواهید طراحی کردید، می توانید الگو را در قالب یک آهنگساز ذخیره کنیدqptفایل با رفتن به Composer | با رفتن به Composer | آن را به عنوان الگو ذخیره کنید و در پروژه های دیگر دوباره استفاده کنید موارد را از الگو اضافه کنید.

ایجاد یک نقشه اولیه

در این مثال، ما یک نقشه اساسی با یک scalebar، یک فلش شمال، چند متن توضیحی و یک افسانه ایجاد خواهیم کرد.

هنگامی که آهنگساز چاپ را شروع می کنیم، ابتدا پانل Composition را در سمت راست می بینیم. این پنل به ما امکان دسترسی به گزینه های کاغذ مانند اندازه، جهت و تعداد صفحات را می دهد. همچنین مکانی برای پیکربندی رفتار snapping و وضوح خروجی است.

ابتدا با استفاده از دکمه افزودن نقشه جدید یا با رفتن به Layout | یک آیتم نقشه را به کاغذ اضافه می کنیم نقشه را اضافه کنید و مستطیل نقشه را روی کاغذ بکشید. روی کاغذ کلیک کنید، دکمه ماوس را پایین نگه دارید و مستطیل را باز کنید. ما می توانیم نقشه را با استفاده از ماوس و ابزارهای Select/Move آیتم جابجا کرده و اندازه آن را تغییر دهیم. همچنین، می‌توان تمام تنظیمات نقشه را در پانل ویژگی‌های آیتم پیکربندی کرد.

محتوای پانل ویژگی های آیتم به آیتم ترکیب انتخابی فعلی بستگی دارد. اگر یک آیتم نقشه انتخاب شده باشد، می‌توانیم مقیاس و ابعاد نقشه و همچنین ابزار موقعیت و اندازه خود مورد نقشه را تنظیم کنیم. در مقیاس 10,000,000 (با CRS تنظیم شده بر روی EPSG:2964)، می‌توانیم کم و بیش نقشه آلاسکا را بر روی کاغذی در اندازه A4 قرار دهیم، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است. برای جابجایی ناحیه ای که در آیتم نقشه نمایش داده می شود و تغییر مقیاس نقشه، می توانیم از ابزار محتوای آیتم Move استفاده کنیم.

اضافه کردن یک نوار مقیاس

بعد از اینکه نقشه شبیه آنچه می‌خواهیم شد، می‌توانیم با استفاده از دکمه Add new scalebar یا با رفتن به Layout | Scalebar را اضافه کنید و روی نقشه کلیک کنید. اکنون پانل ویژگی های آیتم ویژگی های نوار مقیاس را نشان می دهد، که مشابه چیزی است که در تصویر بعدی مشاهده می کنید. از آنجایی که می توانیم چندین آیتم نقشه را به یک ترکیب اضافه کنیم، مهم است که مشخص کنیم مقیاس مربوط به کدام نقشه است. دومین ویژگی اصلی سبک scalebar است که به ما امکان می‌دهد بین انواع مختلف scalebar یا یک نوع عددی برای نمایش متنی ساده مانند 1:10,000,000 انتخاب کنیم. با استفاده از ویژگی‌های Units، می‌توانیم واحدهای نقشه را بر حسب فوت یا متر به چیزی قابل کنترل‌تر، مانند مایل یا کیلومتر تبدیل کنیم. ویژگی های Segments تعداد بخش ها و اندازه یک بخش را در نوار مقیاس کنترل می کنند. به علاوه،

افزودن تصویر فلش شمال

فلش های شمال را می توان با استفاده از دکمه افزودن تصویر یا با رفتن به Layout | به یک ترکیب اضافه کرد تصویر را اضافه کنید و روی کاغذ کلیک کنید. برای استفاده از یکی از SVG هایی که بخشی از نصب QGIS هستند، بخش جستجوی فهرست ها را در پانل ویژگی های آیتم باز کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا QGIS پیش نمایش تصاویر را در پوشه SVG بارگیری کند. می توانید یک فلش شمال را از لیست تصاویر انتخاب کنید یا با کلیک بر روی دکمه کنار ورودی منبع تصویر، تصویر خود را انتخاب کنید. با استفاده از دکمه های نوار ابزار مناسب می توان تزئینات نقشه مانند پیکان یا مستطیل، مثلث و شکل های بیضی را اضافه کرد: افزودن فلش، افزودن مستطیل و غیره.

اضافه کردن یک راهنما

راهنماهایکی دیگر از عناصر حیاتی نقشه هستند. می توانیم از دکمه Add new legend استفاده کنیم یا به Layout | برویم افسانه اضافه کنید تا یک افسانه پیش‌فرض با ورودی‌هایی برای همه لایه‌های نقشه قابل مشاهده در حال حاضر اضافه کنید. ورودی‌های افسانه را می‌توان دوباره سازمان‌دهی کرد (مرتب‌سازی یا به گروه‌ها اضافه کرد)، ویرایش کرد، و از ویژگی‌های آیتم‌های افسانه حذف کرد. با استفاده از گزینه Wrap text on، می‌توانیم برچسب‌های طولانی را در چندین ردیف تقسیم کنیم. تصویر زیر منوی زمینه را نشان می دهد که به ما امکان می دهد سبک (پنهان، گروه یا زیرگروه) ورودی را تغییر دهیم. فونت، اندازه و رنگ مربوطه در قسمت Fonts قابل تنظیم است.

علاوه بر این، افسانه در این مثال به سه ستون تقسیم شده است، همانطور که در بخش پایین سمت راست تصویر زیر می بینید. به‌طور پیش‌فرض، QGIS سعی می‌کند همه ورودی‌های یک لایه را در یک ستون نگه دارد، اما ما می‌توانیم با فعال کردن لایه‌های Split، این رفتار را لغو کنیم.

اضافه کردن متن توضیحی به نقشه

برای افزودن متن به نقشه، می‌توانیم از دکمه افزودن برچسب جدید استفاده کنیم یا به Layout | برویم برچسب اضافه کنید. برچسب های ساده تمام متن را با استفاده از فونت یکسان نمایش می دهند. با فعال کردن Render as HTML، می‌توانیم برچسب‌های دقیق‌تری با سرصفحه‌ها، فهرست‌ها، رنگ‌های مختلف و برجسته‌سازی با حروف پررنگ یا کج با استفاده از نمادهای معمولی HTML ایجاد کنیم. به عنوان مثال:

<h1>آلاسکا</h1><p>نام <i>”آلاسکا”</i> به معنای “سرزمین اصلی” است.</p><ul><li>یک ورودی فهرست</li><li>دیگر ورودی</li></ul><p style=”font-size:70%;”>[% format_date( $now ,’yyyy-mm-dd’)%]</p>

برچسب ها همچنین می توانند شامل عباراتی مانند موارد زیر باشند:

  • [% $اکنون %]: این عبارت مهر زمانی فعلی را وارد می‌کند که می‌توان با استفاده از آن قالب‌بندی کردقالب_تاریخعملکرد، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است
  • [% $page %] از [% $numpages %]: از این عبارت می توان برای درج شماره صفحات در ترکیبات دارای چندین صفحه استفاده کرد

اضافه کردن شبکه ها و فریم های نقشه

دیگر ویژگی های رایج نقشه ها، شبکه ها و فریم ها هستند. هر آیتم نقشه می تواند یک یا چند شبکه داشته باشد. روی دکمه + در قسمت Grids کلیک کنید تا یک شبکه اضافه شود. مقادیر فاصله و افست باید در واحدهای نقشه مشخص شوند. ما می توانیم بین انواع Grid زیر انتخاب کنیم:

  • یک شبکه جامد معمولی با خطوط قابل تنظیم
  • صلیب هادر فواصل زمانی مشخص با سبک های قابل تنظیم
  • نشانگرهای قابل تنظیم در بازه های زمانی مشخص
  • فقط قاب و حاشیه نویسی در حالی که هنوز کادر نمایش داده می شود و حاشیه نویسی ها را هماهنگ می کند، شبکه را پنهان می کند

برای قاب Grid، می‌توانیم از سبک‌های فریم زیر انتخاب کنیم:

  • گورخر،با خطوط قابل تنظیم و رنگ های پر، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است
  • کنه های داخلی تیک‌های خارجی یا تیک‌های داخلی و خارجی برای علامت‌های تیک که در داخل نقشه، خارج از آن یا در هر دو جهت اشاره می‌کنند.
  • حاشیه خط برای یک قاب خط ساده

با استفاده از مختصات Draw، می توانیم شبکه را با مختصات مربوطه برچسب گذاری کنیم. برچسب ها را می توان به صورت افقی یا عمودی تراز کرد و در داخل یا خارج قاب قرار داد، همانطور که در اینجا نشان داده شده است:

ایجاد نقشه های نمای کلی

نقشه‌هایی که یک منطقه را از نزدیک نشان می‌دهند اغلب با نقشه دوم همراه می‌شوند که به خواننده می‌گوید آن منطقه در یک زمینه بزرگ‌تر در کجا قرار دارد. برای ایجاد چنین نقشه ای کلی، یک آیتم نقشه دوم و یک نمای کلی را با کلیک بر روی دکمه + در قسمت Overviews اضافه می کنیم. با تنظیم قاب نقشه، می‌توانیم تعیین کنیم که وسعت کدام جزئیات نقشه باید برجسته شود. با کلیک مجدد بر روی دکمه + می توانیم فریم های نقشه بیشتری را به نقشه نمای کلی اضافه کنیم. اسکرین شات زیر نمونه ای با دو نقشه جزئیات را نشان می دهد که هر دو به یک نقشه نمای کلی اضافه شده اند. برای تمایز بین این دو نقشه، نقاط برجسته نمای کلی با رنگ کدگذاری می شوند (با تغییر سبک قاب نمای کلی) تا با رنگ های قاب های نقشه های جزئیات مطابقت داشته باشند.

نکته

هر آیتم نقشه در ترکیب بندی می تواند ترکیب متفاوتی از لایه ها را نمایش دهد. به طور کلی، آیتم های نقشه در یک آهنگساز با نقشه در پنجره اصلی QGIS همگام می شوند. بنابراین، اگر یک لایه را در پنجره اصلی خاموش کنیم، از نقشه composer چاپ نیز حذف می شود. با این حال، می‌توانیم با فعال کردن لایه‌های قفل برای یک آیتم نقشه در ویژگی‌های آیتم نقشه، این همگام‌سازی خودکار را متوقف کنیم.

افزودن جزئیات بیشتر با جداول مشخصه و فریم های HTML

برای درج جزئیات بیشتر در نقشه، آهنگساز همچنین امکان اضافه کردن یک جدول ویژگی به ترکیب را با استفاده از دکمه جدول افزودن ویژگی یا با رفتن به Layout | جدول ویژگی را اضافه کنید با فعال کردن نمایش فقط ویژگی‌های قابل مشاهده در نقشه، می‌توانیم جدول را فیلتر کرده و فقط نتایج مربوطه را نمایش دهیم. عبارات فیلتر اضافی را می توان با استفاده از گزینه Filter with تنظیم کرد. مرتب سازی (به عنوان مثال بر اساس نام، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است) و تغییر نام ستون ها از طریق دکمه Attributes امکان پذیر است. برای سفارشی کردن ردیف سرصفحه با متن پررنگ و در مرکز، به بخش Fonts and text styling رفته و تنظیمات عنوان Table را تغییر دهید.

حتی با استفاده از دکمه Add html frame می توان محتوای پیشرفته تری را اضافه کرد. می‌توانیم مرجع URL مورد را به هر صفحه HTML در ماشین‌های محلی یا آنلاین خود اشاره کنیم، و محتوا (متن و تصاویر همانطور که در مرورگر وب نمایش داده می‌شود) در صفحه آهنگساز نمایش داده می‌شود.

ایجاد یک سری نقشه با استفاده از ویژگی Atlas

با ویژگی اطلس آهنگساز چاپ، می‌توانیم یک سری نقشه با استفاده از یک ترکیب چاپ ایجاد کنیم. این ابزار یک خروجی (که می تواند فایل های تصویری، پی دی اف یا چندین صفحه در یک پی دی اف باشد) برای هر ویژگی در لایه به اصطلاح پوشش ایجاد می کند.

اطلس می تواند چندین آیتم نقشه را در یک ترکیب کنترل و به روز کند. برای فعال کردن Atlas برای یک آیتم نقشه، باید گزینه Controlled by atlas را در ویژگی های آیتم آیتم نقشه فعال کنیم. وقتی در قسمت Controlled by atlas از گزینه Fixed scale استفاده می کنیم، تمام نقشه ها با همان مقیاس رندر می شوند. اگر به یک خروجی انعطاف‌پذیرتر نیاز داریم، می‌توانیم به جای آن به گزینه Margin around ویژگی سوئیچ کنیم، که به هر ویژگی لایه پوشش زوم می‌کند و آن را علاوه بر حاشیه مشخص‌شده اطراف، رندر می‌کند.

برای تکمیل پیکربندی، به پنل نسل Atlas سوئیچ می کنیم. همانطور که قبلا ذکر شد، Atlas یک نقشه برای هر ویژگی در لایه پیکربندی شده در کشویی لایه پوشش ایجاد می کند. ویژگی های لایه پوشش را می توان مانند ویژگی های معمولی نمایش داد یا با فعال کردن لایه پوشش پنهان پنهان کرد. افزودن یک عبارت به گزینه Feature filtering یا فعال کردن گزینه Sort by این امکان را فراهم می کند که نتایج را بیشتر تنظیم کنید. فیلد خروجی می تواند یک تصویر یا PDF برای هر ویژگی لایه پوشش باشد، یا می توانید با فعال کردن صادرات تک فایل در صورت امکان قبل از رفتن به Composer، یک PDF چند صفحه ای ایجاد کنید. خروجی به صورت PDFپس از اتمام این تنظیمات، می‌توانیم با فعال کردن دکمه Preview Atlas، سری نقشه‌ها را پیش‌نمایش کنیم، که می‌توانید آن را در گوشه سمت چپ بالای تصویر زیر مشاهده کنید. دکمه های جهت دار در کنار دکمه پیش نمایش برای پیمایش بین نقشه های اطلس استفاده می شود.

ارائه نقشه های خود به صورت آنلاین

علاوه بر نقشه های چاپی، نقشه های وب یکی دیگر از روش های محبوب انتشار نقشه ها هستند. در این قسمت از پلاگین های مختلف QGIS برای ایجاد انواع مختلف نقشه وب استفاده می کنیم.

خروجی نقشه وب

برای ایجاد نقشه های وب از داخل QGIS می توانیم از افزونه qgis2web استفاده کنیم که باید با استفاده از Plugin Manager آن را نصب کنیم. پس از نصب، به Web | بروید qgis2web | نقشه وب را برای شروع آن ایجاد کنید. qgis2web از دو محبوب ترین کتابخانه های نقشه برداری وب منبع باز پشتیبانی می کند: OpenLayers 3 و Leaflet.

تصویر زیر نمونه ای از مجموعه داده فرودگاه های ما را نشان می دهد. در این مثال، ما از کتابخانه Leaflet استفاده می کنیم (همانطور که در گوشه سمت چپ پایین تصویر زیر پیکربندی شده است) زیرا در زمان نوشتن این کتاب، فقط Leaflet از نشانگرهای SVG پشتیبانی می کند:

  1. در گوشه سمت چپ بالا، می‌توانید پیکربندی کنید که کدام لایه‌ها از پروژه شما باید روی نقشه وب نمایش داده شوند، و همچنین محتوای پاپ آپ Info، که زمانی که کاربر روی یک ویژگی کلیک می‌کند یا ماوس را روی آن می‌برد (بسته به پنجره‌های بازشو نمایش) نمایش داده می‌شود. در تنظیم شناور).
  2. در گوشه سمت راست پایین، می توانید یک نقشه پس زمینه برای نقشه وب خود انتخاب کنید. یکی را انتخاب کنید و روی دکمه Update preview کلیک کنید تا نتیجه را ببینید.
  3. در گوشه پایین سمت چپ، می‌توانید نقشه وب را بیشتر پیکربندی کنید. تمام تنظیمات موجود در تب Help ثبت شده است، بنابراین محتوا در اینجا بازتولید نمی شود. باز هم فراموش نکنید که هنگام ایجاد تغییرات روی دکمه Update preview کلیک کنید.

 

وقتی از پیکربندی راضی بودید، روی دکمه Export کلیک کنید. با این کار نقشه وب در مکانی مشخص شده به عنوان پوشه Export ذخیره می شود و نقشه وب حاصل در مرورگر وب شما باز می شود. برای انتشار نقشه می توانید محتویات موجود در پوشه Export را در یک وب سرور کپی کنید.

ایجاد کاشی های نقشه

یکی دیگر از راه های محبوب برای اشتراک گذاری نقشه ها در وب، کاشی های نقشه است. اینها اساساً فقط مجموعه ای از تصاویر هستند. این کاشی‌های تصویر معمولاً 256 × 256 پیکسل هستند و در کنار هم قرار می‌گیرند تا تصوری از یک تصویر نقشه بسیار بزرگ و بدون درز ایجاد کنند. هر کاشی مختصات az دارد که سطح بزرگنمایی آن را توصیف می کند و مختصات x و y که موقعیت آن را در یک شبکه مربع برای آن سطح بزرگنمایی توصیف می کند. در سطح زوم 0 (z0)، کل جهان در یک کاشی قرار می گیرد. از آنجا به بعد، هر سطح بزرگنمایی متوالی با توان 4 به سطح قبلی مربوط می شود. یعنی z0 شامل 1 کاشی، z1 شامل 4 کاشی، و z2 شامل 16 کاشی و غیره است.

در QGIS، می‌توانیم از افزونه QTiles که باید با استفاده از Plugin Manager نصب شود، برای ایجاد کاشی‌های نقشه برای پروژه خود استفاده کنیم. پس از نصب، می توانید به Plugins | بروید QTiles برای شروع آن. اسکرین شات زیر گفتگوی افزونه را نشان می‌دهد که در آن می‌توانیم مکان خروجی، وسعت نقشه‌ای که می‌خواهیم به عنوان کاشی صادر کنیم، و همچنین سطوح بزرگنمایی که می‌خواهیم کاشی‌ها را برای آنها ایجاد کنیم، پیکربندی کنیم.

وقتی روی OK کلیک کنید، افزونه یک a را ایجاد می کندzipفایل حاوی تمام کاشی ها استفاده از کاشی های نقشه در کتابخانه های نقشه برداری وب از حوصله این کتاب خارج است. لطفاً برای دستورالعمل‌های نحوه جاسازی کاشی‌ها، به مستندات کتابخانه نقشه‌برداری وب خود مراجعه کنید. برای مثال اگر از Leaflet استفاده می کنید، می توانید بهhttps://switch2osm.org/using-tiles/getting-started-with-leafletبرای دستورالعمل های دقیق

خروجی یک نقشه وب سه بعدی

برای ایجاد نقشه های وب سه بعدی خیره کننده، به افزونه Qgis2threejs نیاز داریم که می توانیم با استفاده از Plugin Manager نصب کنیم.

به عنوان مثال، ما می توانیم از خود استفاده کنیمsrtm_05_01.tifداده های elevation برای ایجاد نمای سه بعدی از آن قسمت از آلاسکا. تصویر زیر پیکربندی لایه DEM را در گفتگوی Qgis2threejs نشان می دهد. با انتخاب نوع نمایش به عنوان تصویر بوم نقشه، علاوه بر این، مشخص می کنیم که تصویر نقشه فعلی (که در سمت راست کادر محاوره نشان داده شده است) بر روی سطح سه بعدی قرار می گیرد:

این افزونه علاوه بر ایجاد یک سطح سه بعدی، می تواند ویژگی ها را نیز برچسب گذاری کند. برای مثال، می‌توانیم فرودگاه‌های خود را اضافه کنیم و همانطور که در اسکرین شات بعدی نشان داده شده است، آنها را با نام آنها برچسب گذاری کنیم. با تنظیم ارتفاع برچسب روی ارتفاع از نقطه، به افزونه اجازه می‌دهیم به طور خودکار محل قرار دادن برچسب را تعیین کند، اما البته، می‌توانید به صورت دستی با تغییر به مقدار ثابت یا یکی از ویژگی‌های ویژگی، آن را لغو کنید.

اگر روی Run now کلیک کنید، افزونه صادرات را ایجاد کرده و نقشه سه بعدی را در مرورگر وب شما باز می کند. در اولین تلاش، به احتمال زیاد سطح خیلی صاف به نظر می رسد. خوشبختانه، با تنظیم تنظیمات اغراق عمودی در بخش World پیکربندی افزونه، می‌توان آن را به راحتی تغییر داد. مثال زیر با اغراق عمودی ایجاد شده است10:

Qgis2threejs همه فایل ها را به مکان مشخص شده در مسیر فایل HTML خروجی صادر می کند. برای انتشار نقشه می توانید محتویات آن پوشه را روی یک وب سرور کپی کنید.

خلاصه

در این فصل، نگاه دقیق‌تری به نحوه ایجاد نقشه‌های پیچیده‌تر با استفاده از سبک‌های لایه برداری پیشرفته، مانند سبک‌های طبقه‌بندی شده یا مبتنی بر قانون انداختیم. ما همچنین گزینه های برچسب گذاری ویژگی های خودکار و دستی موجود در QGIS را پوشش دادیم. این فصل همچنین نحوه ایجاد نقشه های قابل چاپ با استفاده از آهنگساز چاپ را به شما نشان داد و عملکرد Atlas را برای ایجاد کتاب های نقشه معرفی کرد. در نهایت نقشه های وب را ایجاد کردیم که می توانیم به صورت آنلاین منتشر کنیم.

تبریک می گویم! در فصول تا کنون، نحوه نصب و استفاده از QGIS برای ایجاد، ویرایش و تجزیه و تحلیل داده‌های مکانی و نحوه ارائه آن‌ها به شیوه‌ای مؤثر را آموخته‌اید. در فصل بعدی و پایانی، نگاهی به گسترش عملکرد QGIS با استفاده از پایتون خواهیم داشت.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید