آموزش وب جی آی اس Webgis: وب و فراتر از آن

آموزش وب جی آی اس

آموزش وب جی آی اس Webgis: وب و فراتر از آن :وب به سرعت در حال تغییر چهره GIS است. خدمات وب و ابزارهای جدید توسعه برنامه های فضایی برای وب ، به اشتراک گذاری محتوای جغرافیایی و همکاری در پروژه ها را آسان می کنند. وب GIS همچنین انجام تحقیقات و آموزش در کلاس را آسان تر می کند زیرا منابع گسترده موجود در اینترنت به راحتی در دسترس هستند.

Esri's Pinde Fu نویسنده <em> Web GIS: اصول و کاربردها </ em> است.
Esri’s Pinde Fu یکی از نویسندگان کتاب وب GIS: اصول و کاربردها است .

آموزش وب جی آی اس Webgis: وب و فراتر از آن عنوان پستی است که قصد داریم شما را با فعالیت های آقای فو آشنا کنیم.جیم باومان نویسنده کتاب Esri اخیراً درباره آینده GIS وب با دکتر پیندو فو صحبت کرده است ، که نویسنده کتاب وب GIS: اصول و کاربردها (Esri Press ، 2011) با استاد جیولین سان است.

فو یک توسعه دهنده ارشد برنامه و سرپرست پروژه با بخش خدمات حرفه ای Esri است. وی در سال 2000 با مدرک دکترای جغرافیا از دانشگاه کانزاس و فوق لیسانس علوم جغرافیا از آکادمی علوم چین به اسری پیوست. وی بیش از 15 سال تجربه GIS دارد. فو برنامه های GIS وب را برای پاسخگویی در مواقع اضطراری ، ژئوپورتال ها ، انرژی سبز و ساختمانها ، تأسیسات شهری ، مدیریت منابع طبیعی ، برنامه ریزی و نظارت بر محیط ایجاد کرده است.

باومن: GIS وب طی چند سال گذشته چگونه تغییر کرده است؟

______________
با اجرای یک دنیای مجازی در بالای یک کره مجازی ، افراد می توانند کارهای واقعی انجام شده را در یک محیط دنیای مجازی انجام دهند. به عنوان مثال ، کارکنان واکنش اضطراری می توانند بصورت آنلاین در یک تمرین آموزش بلایای طبیعی شرکت کنند.

فو:امروزه ، محیط برنامه نویسی GIS وب با ابزارهای توسعه آسان برای استفاده پر شده است. سرویس های وب REST-full به دلیل سادگی و پشتیبانی از برنامه نویسان برای آسان سازی مجدد سرویس ها برای ایجاد برنامه های جدید ، پشتیبانی گسترده ای را به خود جلب کرده اند. API های GIS سمت مرورگر ، مانند ArcGIS API برای JavaScript ، ArcGIS API برای Flex و ArcGIS API برای Silverlight ، توسعه برنامه GIS وب را بسیار ساده کرده اند. این مورد باعث جلب توجه کاربران حرفه ای و غیر عادی GIS برای ایجاد مجدد منابع وب موجود و ساخت برنامه های بزرگ سازی شده است. وب به یک بستر خواندن / نوشتن تبدیل شده است که دارای یک جریان اطلاعات از پایین به بالا با اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه به طور فزاینده غنی است. تمایل روزافزون مردم به تحرک و سهولت باعث گسترش تعداد وسایل وب تحت موبایل شده است ،که به عنوان یک مشتری وب GIS به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بستر استراتژیک است.

باومن: امروزه از GIS وب چگونه در تحقیقات استفاده می شود؟

فو:Web GIS زیرساخت جدیدی برای تحقیق فراهم می کند. با تکامل فن آوری وب و گسترش استفاده از GIS وب ، روزانه حجم عظیمی از داده های سنجش از دور ، اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه و وب تحلیلی منتشر می شود. علاوه بر این ، یک افزایش نمایی در تعداد سنسورهای مستقیماً متصل به وب وجود دارد و مجموعه داده های غنی و در زمان واقعی را ارائه می دهد. از آنجایی که سازمانهای بزرگ سازمانی از طریق سرویسهای وب و سازمانهای کوچک محاسبات فضایی را در فضای ابری ارائه می دهند و عموم مردم خدمات فضایی را به وب اضافه می کنند ، ثروت فزاینده ای از قابلیتهای تحلیلی قدرتمند در دسترس دانشمندان است. اکنون آنها می توانند منابع مورد نیاز خود را از طریق رابط های برنامه نویسی وب بدون داشتن متخصصان بسیار آموزش دیده در محاسبات فدرال ، جمع آوری کنند.نیاز به دسترسی به پایگاه داده های متفاوت برای ایجاد پایگاه های مجازی. با وجود وب به عنوان زیرساختی برای علم الکترونیکی ، هزینه های ورود دیجیتال به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این امر به راحتی در دسترس جامعه علمی قرار گرفته است.

______________
برنامه GIS اضطراری پیشرفته مرکز پزشکی دانشگاه لوما لیندا یک برنامه جداگانه است که انواع منابع وب مکانی را به صورت پویا ادغام می کند.

باومن: به طور خلاصه GIS وب را در چارچوب آموزش GIS امروز توصیف کنید.

فو: در حالی که فناوری GIS طی دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است ، اما برنامه های درسی دانشگاه برای GIS اغلب قادر به همگامی با این پیشرفت ها نیستند. من معتقدم که یک نیاز اساسی برای به روزرسانی مطالب آموزشی GIS برای انعکاس برجستگی امروز GIS وب و ترویج GIS وب در برنامه های درسی دانشگاه وجود دارد. بدون این ، فارغ التحصیلان دانشگاه را بدون درک کامل از ظرفیت GIS و همچنین فن آوری فعلی مورد استفاده در محل کار ، ترک می کنند.

وب GIS روشی مقرون به صرفه برای گسترش آموزش GIS است. در بسیاری از رشته های تحصیلی ، تعداد فزاینده ای از داده های رایگان ، خدمات نقشه ، خدمات تجزیه و تحلیل و برنامه های موجود در وب وجود دارد. این اجازه می دهد اساتیدی که متخصص GIS نیستند به راحتی از این منابع آنلاین استفاده کنند.

لازم به یادآوری است که دانشجویان امروز دانشگاه “بومی دیجیتال” هستند. آنها در دنیای دیجیتال متولد شده اند و یادگیری مبتنی بر وب به طور طبیعی به آنها می رسد. وب GIS می تواند دانشجویان را در زمینه های مختلفی درگیر کند و تأثیر تدریس و یادگیری را بهبود بخشد.

باومن: برخی از مزایایی که دانشجویان دانشگاه از شرکت در کلاسهایی که فن آوری GIS وب را در آن گنجانده اند ، برخوردار هستند؟

______________
وب حسگر شامل شبکه ای از حسگرها است که از طریق وب قابل کشف و دسترسی است.

فو: دو ملاحظه وجود دارد: آموزش GIS تحت وب و آموزش مبتنی بر GIS تحت وب. آموزش GIS وب بر فناوری ها ، اصول و کاربردهای GIS وب متمرکز است. درک GIS وب مزیت رقابتی در بازار کار سخت امروز را برای دانشجویان فراهم می کند. GIS وب دارای ارزش و کاربرد فوق العاده ای برای دولت الکترونیکی ، تجارت الکترونیکی ، علوم الکترونیکی ، بهداشت الکترونیکی و غیره است. استفاده از قدرت GIS تحت وب آینده بسیاری از سازمان ها را بسیار سودمند یا حتی تعیین خواهد کرد. تقاضا برای متخصصان وب GIS در حال افزایش است. دانشجویانی که درک درستی از GIS وب دارند ، در انتخاب شغل خود گزینه های گسترده تری دارند.

آموزش مبتنی بر GIS تحت وب می تواند مطالب دارای محتوای مکانی را از دوره ابتدایی تا دوره تحصیلات تکمیلی غنی کند. با استفاده از نقشه های وب بصری ، قدرت تحلیلی فضایی و کاربردهای متنوع ، آموزش مبتنی بر GIS تحت وب می تواند تفکر فضایی را تقویت کرده و به دانشجویان در رفع چالش های دنیای واقعی کمک کند.

باومن: به نظر شما کدام درس های دانشگاهی برای آموزش فناوری GIS وب مناسب ترین است؟

Fu: مطمئناً GIS و جغرافیا ، اما GIS تحت وب در پهنه وسیعی از موضوعات مانند علوم کامپیوتر ، مدیریت بازرگانی ، مطالعات زیست محیطی ، اقتصاد ، برنامه ریزی و طراحی منطقه ای ، مراقبت های بهداشتی ، خدمات انسانی ، روزنامه نگاری ، مدیریت دولتی و رفاه اجتماعی.

______________
اطلاعات جغرافیایی را می توان با ابزارهای مختلفی به اشتراک گذاشت. استفاده از خدمات وب روشی است که به طور فزاینده ای برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات محبوب است.

با این حال ، بیشترین استفاده از GIS وب امروزه در دولت است. این برای ارائه خدمات به ساکنان محلی ، ساده سازی عملیات دولت ، هماهنگی فعالیت ها در بین آژانس ها و حفظ برنامه های موفق Gov 2.0 ، که شفافیت فرآیند تصمیم گیری دولت را به همراه دارد ، مورد استفاده قرار می گیرد.

اگرچه طی چند سال گذشته آگاهی از ارزش نقشه برداری در جامعه تجاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ، اما بسیاری از شرکت ها هنوز از مزایای رقابتی GIS که ارائه می دهد بسیار کم است. Web GIS و نرم افزار آن به عنوان یک سرویس [SaaS] با ارائه مزایای GIS ضمن از بین بردن نیاز به سرمایه گذاری در سخت افزار ، نرم افزار ، داده های مکانی و پرسنل ماهر.

در آینده نزدیک انتظار دارم که در سیستم های بانکی و مالی ، مدیریت تسهیلات ، بیمه ، رسانه ها و مطبوعات ، املاک و مستغلات و خرده فروشی ، تصویب گسترده و موفقیت آمیز GIS در وب را شاهد باشم.

باومن: برخی از پیشرفت هایی که در چند سال آینده در GIS وب مشاهده خواهیم کرد چیست؟

Fu: پیش بینی دقیق اینکه در چند سال آینده GIS وب دقیقاً دشوار است دشوار است ، اما موفقیت ها و درس های گذشته به روشنی به موارد زیر اشاره می کنند:

    • سرویس های وب فضای باز و آسان به طور گسترده ای پذیرفته خواهند شد. سازمانهای بیشتری به اکوسیستم خدمات وب که نسل بعدی زیرساخت داده های مکانی [SDI] بر روی آن ساخته می شود و در آنجا برنامه های جدید و نوآورانه رشد می کنند ، کمک می کنند و از آن استفاده می کنند.
______________
کاربران می توانند با استفاده از منابع فضایی موجود در فضای ابری برنامه های GIS وب ایجاد کنند. در اینجا یک برنامه کاربردی نشان دهنده ارتباط بین میزان چاقی ، میزان دیابت و درصد افرادی است که رژیم غذایی خود را برای قند در ایالات متحده کنترل می کنند. این نرم افزار با استفاده از خدمات نقشه و الگوهای برنامه موجود به صورت رایگان در ArcGIS Online ساخته شده است.
  • مشتریان وب آینده به دلیل پیشرفت در فن آوری مرورگر وب ، فناوری پلاگین و قدرت محاسبات ، تجربه کاربری بسیار واضح تر ، بصری ، سرگرم کننده و سریع تری را نسبت به سرویس گیرندگان وب امروز ارائه می دهند.
  • GIS مبتنی بر ابر به روشی اصلی برای تحویل GIS تبدیل خواهد شد ، هرچند انتظار اینکه همه داده ها ، نقشه ها و توابع مورد نیاز در دسترس باشد ، واقعاً واقع گرایانه نیست ، به ویژه در حالی که بسیاری از مسائل امنیتی و حریم خصوصی هنوز حل نشده اند.
  • دستگاه های تلفن همراه از میز و نوت بوک به عنوان بستر اصلی مشتری برای GIS وب پیشی می گیرند. انتظار می رود شاهد گسترش خدمات مبتنی بر مکان برای شرکت ها و مصرف کنندگان باشید.

من طی چندین سال گذشته روی تعدادی از برنامه های GIS در زمینه های مختلف کار کرده ام. تقریباً تمام پروژه های اخیر من تحت وب بوده اند یا حداقل دارای جلوی GIS وب بوده اند. واضح است که وب در مرکز استفاده از GIS درحال تبدیل شدن به یک سیستم عامل غالب در آینده است. GIS وب در همه جا در رایانه ها ، تلفن های هوشمند ، ناوبری GPS و سایر دستگاه های رایانش شخصی ما – در هر مکان و هر زمان ، در دسترس خواهد بود. GIS وب در حال تبدیل شدن به بخشی ضروری از زندگی بسیاری از افراد است و در نهایت یک GIS واقعاً اجتماعی ارائه خواهد داد.

9 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید