ارزش گذاری منظره

مناظر مناطق جغرافیایی هستند که از نظر مکانی ناهمگن هستند و با تکه‌ها یا اکوسیستم‌های متقابل متنوع مشخص می‌شوند. به طور شهودی، ما بین مناظر کشاورزی و شهری، مناظر خشک و مرطوب، مناظر جلگه ای و کوهستانی و غیره تمایز قائل می شویم. مناظر از عناصر گوناگونی مانند کوهها، تپه ها، جنگلها، مراتع، تالابها، مزارع و سایر اشکال کاربری زمین و پوشش زمین تشکیل شده است. آنها پویا هستند و در جریان فرآیندهای جسمی، بیولوژیکی، اجتماعی و معنوی شکل می گیرند. همه چشم اندازها این ظرفیت را دارند که مزایا و خدمات طبیعی ارائه شده توسط اکوسیستم ها را در وضعیت طبیعی خود تقویت و احیا کنند. کیفیت منظره زمینه ساز حیات بر روی زمین است. صرف نظر از مقیاس هر منظره شامل طیف وسیعی از ارزشهای چند بعدی و وابسته به یکدیگر است و ترکیبی زنده از مردم و مکان را نشان می دهد که برای هویت محلی و ملی اساسی است. ارزش‌های منظر به طور فزاینده‌ای در مدیریت زیست‌محیطی، مدیریت منابع، برنامه‌ریزی کاربری زمین و حفاظت از میراث فرهنگی شناخته می‌شوند.

ارزش منظر را می توان در رشته های مختلف، تصورات فرهنگی، دیدگاه های فلسفی و مکاتب مختلف متفاوت دید و بیان کرد. در زمینه منابع طبیعی و مدیریت محیط زیست، مناظر اغلب از نظر خدمات اکوسیستم ارزش گذاری می شوند. خدمات اکوسیستم کالاها و خدماتی است که توسط فرایندهای اکولوژیکی سیستم های منظره سالم به انسان ارائه می شود مثل هوای پاک، آب و غذا (کنستانزا و همکاران، 1997). چهار نوع خدمات اکوسیستم وجود دارد: ارائه، پشتیبانی، تنظیم و فرهنگی. ارائه خدمات، محصولاتی است که از اکوسیستم ها به دست می آید از جمله غذا، آب، چوب، فیبر، منابع بیوشیمیایی و ژنتیکی. خدمات تنظیم کننده مزایایی است که از تنظیم فرآیندهای اکوسیستم حاصل می شود که بر آب و هوا، سیل، بیماری، زباله ها و کیفیت آب تأثیر می گذارد. خدمات فرهنگی مزایای غیر مادی هستند که از طریق غنی سازی معنوی، توسعه شناختی، تأمل، تفریح ​​و تجربیات زیبایی شناختی از اکوسیستم ها به دست می آیند و خدمات حمایتی آنهایی هستند که برای تولید سایر خدمات اکوسیستم مانند تشکیل خاک، فتوسنتز و دوچرخه سواری مواد مغذی ضروری هستند (ارزیابی اکوسیستم هزاره 2003). ارزش‌های منظر را می‌توان بر حسب ارزش‌های اقتصادی خدمات اکوسیستمی که ارائه می‌کنند یا بر اساس ارزش‌های فرهنگی-اجتماعی خدمات ارزیابی کرد. فتوسنتز و چرخه مواد مغذی (ارزیابی اکوسیستم هزاره 2003). ارزش‌های منظر را می‌توان بر حسب ارزش‌های اقتصادی خدمات اکوسیستمی که ارائه می‌کنند یا بر اساس ارزش‌های فرهنگی-اجتماعی خدمات ارزیابی کرد. فتوسنتز و چرخه مواد مغذی (ارزیابی اکوسیستم هزاره 2003). ارزشهای منظر را می توان بر اساس ارزشهای اقتصادی خدمات اکوسیستمی که ارائه می دهند یا با توجه به ارزشهای فرهنگی اجتماعی خدمات ارزیابی کرد.

مطالعه موردی 12- ارزیابی اقتصادی خدمات اکوسیستم

خدمات اکوسیستم دارای ارزش اقتصادی هستند زیرا ما از آنها سودمندی می گیریم

استفاده واقعی یا احتمالی، مستقیم یا غیر مستقیم. ارزش گذاری اقتصادی خدمات مختلف اکوسیستم، ارزش آنها را برای جامعه و اقتصاد از نظر پولی تعیین می کند ، که به آنها امکان می دهد در مدیریت منابع طبیعی و تصمیم گیری در مورد توسعه پایدار در نظر گرفته شوند. از روشهای مختلف ارزیابی اقتصادی با تمرکز بر ارزشهای سودمند برای اندازه گیری مزایای خدمات اکوسیستم استفاده شده است، مانند تمایل مردم به پرداخت یا تمایل به پذیرش قیمتهای لذت بخش ، هزینه سفر و روشهای انتقال سود یا ارزش (Millennium Ecosystem Assessment 2003). تروی و ویلسون (2006) مطالعه موردی از نگاشت ارزش خدمات اکوسیستم با ترکیب GIS و انتقال ارزش ارائه کردند.

اساساً روش انتقال ارزش شامل برآورد ارزش اقتصادی خدمات اکوسیستم با تطبیق برآوردهای بدست آمده (با هر روشی) از مطالعات انجام شده در مکان و/یا زمینه دیگری است. مثلا برآورد ارزش اقتصادی ماهیگیری تفریحی در منطقه ممکن است برای برآورد منفعت حاصل از ماهیگیری تفریحی در منطقه دیگر مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که جمع آوری داده های اولیه به دلیل محدودیت بودجه و زمان امکان پذیر نیست، اما به برخی از مزایا نیاز است، به ابزار کاربردی و مهم برای اطلاع رسانی سیاست گذاری های زیست محیطی تبدیل شده است. تروی و ویلسون (2006) با پیوند تجزیه و تحلیل داده های ارزش گذاری اقتصادی غیربازاری و داده های بیوفیزیکی، بعد مکانی را به انتقال ارزش افزوده و چارچوبی را برای انجام انتقال ارزش آشکار مکانی ایجاد کردند. این چارچوب برای برآورد و ترسیم ارزش خدمات اکوسیستم مربوط به هر نوع پوشش زمین استفاده می شود. می توان آن را به عنوان روش شش مرحله ای ترسیم کرد : (شکل 10-17).

  • تعریف منطقه مورد مطالعه و مرز آن – تعدیل محدوده کوچک ممکن است تأثیر زیادی بر نتایج نهایی داشته باشد.
  • دستیابی به اطلاعات GIS و توسعه طرح طبقه بندی پوشش زمین – این اغلب با بررسی و تفسیر داده های GIS موجود برای منطقه مورد مطالعه انجام می شود. طبقات تعریف شده پوشش زمین باید تفاوت قابل توجهی در جریان و ارزش خدمات اکوسیستم داشته باشد. این امر با مرور ادبیات ارزش گذاری برای جمع آوری مطالعات تجربی از زمینه ای مشابه و استخراج برآورد برآورد واحد از ارزش اقتصادی خدمات اکوسیستمی مرتبط با هر یک از انواع پوشش زمین تعریف شده در این مرحله، همراه است.
  • نقشه برداری پوشش زمین و جریان های خدمات اکوسیستم مرتبط – این شامل ایجاد یک لایه نقشه پوشش زمین با خدمات اکوسیستم مرتبط با استفاده از پوشش GIS و سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل مکانی یا از طریق پردازش تصویر با سنجش از دور
  • محاسبه و نگاشت ارزش کل خدمات اکوسیستم – ارزش سالانه خدمات کل اکوسیستم برای هر واحد نقشه برداری در نقشه پوشش زمین به شرح زیر محاسبه می شود:

جایی که  ارزش خدمات سالانه کل اکوسیستم برای نقشه برداری واحد i از نوع پوشش زمین j است ،  مساحت واحد نقشه برداری i است ،  ارزش سالانه در واحد سطح برای خدمات اکوسیستم نوع k ارائه شده توسط پوشش زمین نوع j و n تعداد خدمات اکوسیستم  است.

  • تجمیع ارزش های خدمات اکوسیستم از نظر واحدهای منطقه مدیریتی این می تواند شامل مناطق حوضه آبریز و مناطق دولتی محلی باشد.
  • انجام تجزیه و تحلیل سناریو – با پیش بینی تغییرات پوشش زمین و تکرار مراحل 3 و 4 با تغییرات پیش بینی شده، سناریوهای آینده خدمات اکوسیستم و ارزش های اقتصادی آنها قابل تجزیه و تحلیل است.

این چارچوب برای برآورد ارزش خدمات اکوسیستم در سه منطقه مورد مطالعه در ایالات متحده استفاده شد: (1) ماساچوست، (2) جزیره موری، ایالت واشنگتن و (3) سه شهرستان در کالیفرنیا. در مورد ماساچوست، نقشه پوشش زمین برای ماساچوست از 1: 25000 عکس هوایی شامل بیست و پنج نوع پوشش زمین تهیه شده است که در 9 کلاس پوشش زمین برای ارزیابی خدمات اکوسیستم ترکیب شده است. چهل و دو مطالعه تجربی با انواع و زمینه‌های پوشش زمین مشابه برای استخراج تخمین‌های ارزش اقتصادی در واحد سطح برای هر سرویس اکوسیستمی مرتبط با هر نوع پوشش زمین مورد استفاده قرار گرفت. مطالعه موردی کالیفرنیا از گونه شناسی چهارده طبقه پوشش زمین که از منابع مختلف اطلاعات پوشش زمین و هشتاد و چهار مطالعه ارزیابی تجربی برای به دست آوردن ارزشهای قابل انتقال استفاده شده است، استفاده کرد. در هر دو مورد ماساچوست و کالیفرنیا، مجموع ارزش خدمات اکوسیستم به طور کلی خلاصه شده و توسط حوضه فرعی ترسیم شده است. در مورد جزیره موری، یازده نوع پوشش زمین عمدتا بر اساس تصاویر ماهواره ای لندست (وضوح 30 متر) و آکونوس (وضوح 1 متر) ترسیم شد و از چهل و سه مطالعه تجربی مربوطه استفاده شد. نتایج با استفاده از بسته ملک خلاصه شد. تغییرات در ارزش خدمات اکوسیستم نیز تحت دو سناریو توسعه جایگزین در مورد جزیره موری برآورد شد. جدول 10-3 مقادیر خدمات اکوسیستمی را بر اساس پوشش زمین و نوع خدمات اکوسیستمی برای جزیره موری که از مطالعه حاصل شده است، فهرست می کند. اطلاعات مشابهی برای دو منطقه مورد مطالعه دیگر به دست آمد. نقشه هایی از ارزش خدمات اکوسیستم و مجموع مساحت نیز تهیه شد. نقشه‌های ارزش خدمات اکوسیستم و مجموع مجموع منطقه‌ای نیز تولید شد. نقشه ها توزیع فضایی مناظر را نشان می دهد که اکوسیستم های مختلف را فراهم می کند.

جدول 10-3 همچنین نشان می‌دهد که همه انواع پوشش زمین برای همه خدمات اکوسیستم مرتبط ممکن به دلیل در دسترس بودن محدود داده‌های ارزیابی اقتصادی ارزش‌گذاری نشده‌اند که احتمالاً منجر به کاهش قابل توجهی می‌شود. برای پر کردن شکاف در داده های ارزیابی اقتصادی، مطالعات تجربی جدیدی باید انجام شود. علاوه بر این توجه به این نکته مهم است که انتقال ارزش فقط می تواند به اندازه مطالعات تجربی اولیه دقیق باشد. همچنین برآوردهای معتبر تنها زمانی قابل دستیابی است که خدمات مورد ارزش در مطالعات تجربی و کاربرد فعلی یکسان باشد و جمعیت انسانی و شرایط بیوفیزیکی در مناطق مورد مطالعه دارای ویژگی های مشابه باشند. کیفیت داده های پوشش زمین بر صحت نتایج نهایی نیز تأثیر می گذارد.

مطالعه موردی 13-  ارزش گذاری فرهنگی اجتماعی منظر

تروی و ویلسون (2006) استدلال کردند که ارزش گذاری اقتصادی باید به عنوان تنها نوعی از مشاهدات در بین بسیاری از شواهد در حمایت از تصمیمات مدیریت مورد استفاده قرار گیرد. در واقع علاوه بر ارزشهای اقتصادی، بسیاری از مردم ارزشهای زیست محیطی، اجتماعی- فرهنگی یا ذاتی را به خدمات اکوسیستم ارائه شده توسط مناظر نسبت می دهند (Millennium Ecosystem Assessment 2003). با این حال افراد مختلف ممکن است معانی شخصی متفاوتی را ضمیمه کنند و ارزش های متفاوتی را از یک عنصر منظره و محیط اطراف آن استخراج کنند. ارزشهای منظر عموماً با تجربیات و اهداف شخصی افراد مرتبط است. درک اینکه چگونه مردم ارزش های منظر را درک می کنند به عنوان جزء مهم تصمیم گیری برای تعیین استراتژی ها و برنامه های مناسب حفاظت از طبیعت و توسعه شناخته می شود.

بسیاری از رویکردها برای درک بینش از مناظر و معنا و ارزش مربوط به آنها بر ارزیابی مشارکتی یا ارزش گذاری گروهی با استفاده از مصاحبه ها، گروه های متمرکز یا پرسشنامه های نگرشی متکی بوده است. دو روش برای ارزیابی ارزشهای منظر درک شده توسط مردم یا جامعه از طریق ارزیابی مشارکتی به کار گرفته شده است : تجزیه و تحلیل مناسب بودن ارزشها و تجزیه و تحلیل نقاط داغ.

شکل 10-17 یک روش انتقال ارزش برای برآورد ارزش اقتصادی خدمات اکوسیستم (تیروی و ویلسون، 2006) 

تجزیه و تحلیل تناسب ارزشها شامل اندازه گیری موجودی ادراکات اجتماعی خاص مکان از ارزشهای منظر است (رید و براون 2003). مقادیر منظره درک شده توسط نظرسنجی های عمومی اندازه گیری و ترسیم می شود و سپس از تکنیک های نقشه برداری چگالی مبتنی بر GIS برای تجمیع ارزش گذاری ها و شناسایی مکان هایی با تراکم بالا استفاده می شود. ژو و همکاران (2010) یک مطالعه موردی از تجزیه و تحلیل مناسب بودن ارزشها با استفاده از ArcGIS برای ارزیابی ارزشهای منظره در منطقه رودخانه موری در ویکتوریا، استرالیا ارائه کرد.

رودخانه موری دومین رودخانه طولانی استرالیا است. بیش از 1500 کیلومتر از سرچشمه خود در محدوده بزرگ تقسیم در شمال شرقی ویکتوریا تا دهانه آن در استرالیای جنوبی امتداد دارد. این رودخانه یکی از طولانی ترین رودخانه های قابل کشتیرانی جهان است و منبع اصلی آب برای بخش اعظم جنوب شرقی استرالیا است. علاوه بر اهمیت و ضرورت آن برای تولیدات کشاورزی، منطقه رودخانه موری به دلیل ویژگی‌های زیست‌محیطی و فرهنگی آن، که از انواع حیات رودخانه‌ای خاص، زیستگاه‌های ساحلی، شهرهای تاریخی و مناظر باشکوه پشتیبانی می‌کند، ارزش زیادی دارد. از این رو به مقصد اصلی گردشگری تبدیل شده است. با این حال، سلامت رودخانه و کیفیت زیست محیطی منطقه از زمان استقرار اروپایی ها به دلیل تنظیم رودخانه، قطع درختان، توسعه شهری و فعالیت های کشاورزی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. به منظور تطبیق نیازهای متضاد محیط زیست، تولیدات کشاورزی و توسعه تجاری، ارزیابی اینکه آیا سطوح حفاظت از مناطق طبیعی در منطقه باید برای کمک به حفاظت از گونه‌های مهم، زیستگاه‌ها و دارایی‌های فرهنگی تغییر کند، ضروری شد. پروژه انجام شده توسط ژو و همکاران در سال 2010 با هدف ارائه برخی بینش‌های کلیدی در مورد ارزش‌های منظره اجتماعی مکان‌های رودخانه موری در سمت ویکتوریا و ارائه اطلاعات استراتژیک که می‌تواند به عنوان مبنایی برای معیار و اولویت‌بندی مکان‌ها برای حفاظت، ارائه خدمات و توسعه گردشگری مطابق با ارزش های جامعه دوازده ارزش در ارزیابی منظر در پروژه مورد استفاده قرار گرفت: زیبایی شناسی / منظره، تنوع زیستی، اقتصادی، آینده، میراث، ذاتی، یادگیری، حفظ زندگی، تفریح، معنوی، درمانی و بیابان (جدول 10-4). این ارزش های منظره منعکس کننده طیف گسترده ای از پتانسیل های کاربری زمین در زمین های عمومی در منطقه رودخانه موری است.

جدول 10-3 ارزش کل خدمات اکوسیستم سالانه (به دلار آمریکا) بر اساس پوشش زمین و نوع خدمات اکوسیستم برای جزیره موری (اقتباس از تروی و ویلسون، 2006)

شکل 10-18  توزیع داده های نقطه نظرسنجی در مطالعه موردی منطقه رودخانه موری

ارزیابی منظر با استفاده از دوازده مقدار از طریق نظرسنجی پستی انجام شد. پرسشنامه‌هایی شامل نقشه منطقه مورد مطالعه و مجموعه‌ای از نقاط برچسب کدگذاری شده با نوع ارزش منظر و وزن اهمیت، برای نمونه تصادفی متشکل از 1615 نفر از ساکنان محلی در منطقه مورد مطالعه، 508 بازدیدکننده در سراسر منطقه و 30 نفر ارسال شد. دو مجری تور بررسی‌ها شامل کار نقشه‌برداری برای شناسایی مکان‌ها یا مکان‌هایی با مقادیر منظره بود. از پاسخ دهندگان خواسته شد تا شش مکان را برای هر یک از دوازده ارزش منظر نامزد کنند. این کار با قرار دادن نقاط برچسب کدگذاری شده روی نقشه 1:294000 مقیاس خاکستری منطقه مورد مطالعه انجام شد. هر نقطه دارای کدی بود که نوع ارزش منظره را برای مکان‌ها نشان می‌داد، مثال (a) مخفف ارزش زیبایی‌شناختی/ منظره‌ای، (ه) برای ارزش اقتصادی، (r) برای ارزش تفریحی و غیره. هر نقطه همچنین دارای درجه اهمیت یا وزن 5، 10، 20 یا 50 بود. هر چه وزن بیشتر باشد، ارزش منظره مهمتر است. تمام نقاط قرار داده شده بر روی نقشه های برگشتی دیجیتالی شده و در فایل شکل ArcGIS ذخیره شدند. توزیع داده های نقطه نظرسنجی در شکل 10-18نشان داده شده است.  این داده های نقطه ای با مقادیر نقطه، انواع ارزش منظره و شماره شناسایی پاسخ دهندگان کدگذاری شدند. پس از حذف نقاط پرت، در مجموع 15517 نقطه به دست آمد که هر یک مکانی را با ارزش منظره وزنی درک شده توسط پاسخ دهندگان نشان می دهد. بر اساس وزن هر مقدار منظره ثبت شده در هر مکان بررسی، نقشه های چگالی دوازده مقدار منظره با استفاده از ArcGIS تهیه شد. تراکم ارزش منظره با استفاده از برآورد هسته اندازه گیری شد (سیلورمن، 1986). از نظر مفهومی منطقه محله ای دایره ای شکل در اطراف هر نقطه با مقدار منظره وزنی تعریف شده است. منحنی صاف سطح بر روی هر نقطه نصب شده است که به آن سطح هسته می گویند (شکل 10-19). مقدار سطح در نقطه بررسی بالاترین است و با افزایش فاصله از آن کاهش می یابد و در لبه منطقه محله به صفر می رسد. حجم زیر سطح برابر با وزن مقدار منظره برای نقطه است. چگالی مقدار منظره در مکانی خاص با اضافه نمودن مقادیر تمام سطوح هسته که در آن مکان روی آن قرار می گیرند محاسبه می شود. هر نقشه چگالی نشان می دهد که چگونه شدت مقدار منظره به طور مداوم در منطقه مورد مطالعه تغییر می کند. شکل 10-20 نقشه چگالی حاصل از ارزش زیبایی شناختی را نشان می دهد. نقشه‌های چگالی شدت‌های متفاوتی از مقادیر منظر را نشان می‌دهند و مشخص می کنند که مقادیر بالای ارزش منظره در کجا متمرکز شده‌اند. آنها نقطه شروع بسیار مفیدی برای شناسایی مناطق با ارزش های منظره بالا ارائه می دهند. مثلا با تجزیه و تحلیل نقشه در شکل 10-20، ممکن است متوجه شویم که ارزش های زیبایی شناختی بالا عمدتاً در اطراف Mildura، Swan Hill، Echuca و Yarrawonga متمرکز شده اند. نواحی با تراکم به خصوص بالا از ارزش منظر ممکن است به عنوان نقاط داغ برای آن ارزش منظر نامیده شود. با این حال، با چه تراکمی، تجمع مقدار منظره (که با نقاط نقطه نشان داده می شود) به نقطه داغ تبدیل می شود؟ تعیین آستانه چگالی برای شناسایی نقاط داغ آسان نیست. به همین دلیل، شناسایی نقاط داغ با مقادیر چندگانه با پوشاندن نقشه های چگالی دشوار است. بعلاوه حتی اگر تحلیلگر بتواند این کار را انجام دهد، تعیین یا آزمایش آماری اهمیت نقاط داغ شناسایی شده فردی دشوار خواهد بود.

زو و همکاران در سال 2010 روش تحلیل تناسب مقادیر را با استفاده از آمار Getis-Ord (به بخش 5-5 مراجعه کنید) برای شناسایی خوشه‌های فضایی با ارزش‌های منظره بالا از نظر آماری یعنی نقاط داغ با ارزش منظر گسترش داد. آنها منطقه مورد مطالعه را به 2171 سلول شبکه تقسیم کردند، همانطور که در شکل 10-21 نشان داده شده است. هر سلول مساحتی به ابعاد 5 کیلومتر × 5 کیلومتر را پوشش می داد. هر سلول با مرکز خود شناسایی شد. علاوه بر این هر سلول با مقدار چگالی هر مقدار منظره همراه بود. برای مقدار منظره خاص، آمار  برای هر سلول شبکه محاسبه شد. آماره  غلظت مجموع مقادیر چگالی مقدار چشم انداز خاص را در منطقه مورد مطالعه اندازه گیری می کند. این نشان می دهد که آیا مقادیر با چگالی بالا یا مقادیر کم تراکم (اما نه هر دو) تمایل به خوشه بندی در منطقه دارند. با توجه به مجموعه سلول‌های شبکه‌ای با مقادیر چگالی، آمار  آن دسته از سلول‌ها را با مقادیر چگالی با مقدار چشم‌انداز خاص در بزرگی بالاتر از آن چیزی که انتظار می‌رود به‌طور تصادفی پیدا کنیم، شناسایی می‌کند. این دسته از سلول ها نقاط داغ هستند. نقاط داغ برای هر یک از دوازده ارزش چشم انداز نقشه برداری شد. شکل 10-21 نقاط داغ با ارزش زیبایی شناختی در منطقه رودخانه موری را نشان می دهد. پنجاه‌نین نقطه داغ (به‌عنوان تعداد سلول‌های شبکه شمارش می‌شود) با ارزش زیبایی‌شناختی از روی نقشه شناسایی شدند که در ساحل رودخانه یا نزدیک آن پخش شده‌اند.

شکل 10-19 سطح هسته برای نقشه برداری چگالی

شکل 10- 20 نقشه تراکم با ارزش زیبایی در منطقه رودخانه موری

شکل 10-21 نقشه نقطه داغ با ارزش زیبایی در منطقه رودخانه موری

شکل 10  22 نقشه نقطه داغ چندین ارزش منظره در منطقه رودخانه موری

نقشه‌های نقاط داغ به طور کلی با نقشه‌های تراکم مربوطه مطابقت دارند، یعنی نقاط داغ شناسایی‌شده مربوط به مناطق با بیشترین تراکم در نقشه‌های تراکم است. تفاوت این بود که نقشه‌های نقاط داغ دقیقاً نقاط داغ را از مناطق بدون غلظت مقادیر بالای چشم‌انداز جدا می‌کردند که به اندازه کافی مهم بودند که به عنوان نقاط داغ شناخته شوند، همانطور که در شکل‌های 10-20 و 10-21 نشان داده شده است. با همپوشانی نقشه‌های نقطه داغ دوازده مقدار منظر، نقشه در شکل 10-22 تولید شد. به طور کلی، در مجموع 251 نقطه داغ با یک یا چند ارزش چشم انداز شناسایی شد. آنها عمدتاً در نزدیکی رودخانه موری، در پارک‌های ملی و ایالتی، جنگل‌های ایالتی و سایر زمین‌های عمومی و در نزدیکی شهرهای بزرگ توزیع شدند. این نقاط داغ گروه خاصی از سایت‌ها را در منطقه نشان می‌دهند که جامعه برای حفاظت یا توسعه ارزش بالایی دارد. آنها مکان هایی بودند که برای ارزیابی اقدامات حفاظتی موجود و امکانات گردشگری، و برای ترسیم طرح های جدید برای حفاظت، ارائه خدمات و توسعه گردشگری اولویت بندی شدند.

این مطالعه موردی نشان داد که تجزیه و تحلیل نقاط داغ با GIS می‌تواند به طور موثر مقادیر چشم‌انداز قابل توجهی را با مکان‌های خاص مرتبط کند. اگرچه ارزش گذاری منظر با استفاده از ارزش های از پیش تعریف شده مبتنی بر قضاوت های ذهنی و ارزش های شخصی است که به شدت تحت تأثیر درک پاسخ دهندگان از ارزش های منظر، دانش و تجربیات گذشته، آشنایی آنها با منطقه مورد مطالعه، فعالیت های مورد نظر و الزامات تفریحی، نقشه آنها است. با سواد و جذابیت ذاتی خود مکان‌ها، روش‌های به کار رفته در این مطالعه موردی می‌تواند برای تهیه فهرستی مفید از ارزش‌های منظره و مکان‌های ویژه برای منطقه مورد استفاده قرار گیرد، که سپس می‌تواند به راحتی با داده‌های بیوفیزیکی و اطلاعات برای حفاظت و حفاظت ادغام شود. برنامه ریزی منابع برای اطمینان از اینکه برنامه های حفاظت و توسعه هم از نظر علمی و هم از نظر اجتماعی قابل قبول هستند.

خلاصه

  1. کاربردهای محیطی GIS بسیار متنوع است. نمونه ها شامل مدل سازی هیدرولوژیکی، مدل سازی اکولوژیکی، تجزیه و تحلیل کاربری زمین، مدل سازی آلودگی آب و هوا و ارزیابی خدمات اکوسیستم است. سیزده مطالعه موردی در این فصل نمونه هایی از این موارد را ارائه می دهند.
  2. مطالعات موردی 1 و 2 نمونه هایی از GIS در مدل سازی هیدرولوژیکی هستند. در مطالعه موردی 1 ، GIS برای پیاده سازی مدل شماره منحنی SCS برای برآورد رواناب زیر حوضه حوضه رودخانه Kissimmee در ایالات متحده استفاده شد. در مطالعه موردی 2 ، GIS همراه با مدل SWAT برای تخمین بارهای آلاینده های منبع غیر نقطه ای، از جمله NO3-N استفاده شد.
  3. P محلول در آب ، N آلی و P آلی که توسط رواناب منتقل می شود و آب از حوضه آبریز Banha در شمال هند در فصل بارندگی موسمی منتقل می شود. در هر دو مورد موردی، GIS برای تهیه ورودی های مدل استفاده شد.
  4. مطالعات موردی 3 ، 4 و 5 نمونه هایی از GIS در تجزیه و تحلیل کاربری زمین است. مطالعه موردی 3 از GIS و تجزیه و تحلیل تصمیم چند معیاره برای شناسایی مکان های امکان پذیر برای مزارع بادی در ایالت نیویورک در سه مرحله فرآیند استقرار استفاده کرد. مطالعه موردی 4 GIS و تجزیه و تحلیل تصمیمات چند معیاری برای تخصیص زمین نیشکر در آبگیر پایین رودخانه هربرت در شمال کوئینزلند، استرالیا نشان داد که ادغام GIS و تجزیه و تحلیل تصمیم گیری چند معیاره امکان توسعه سناریوهای مختلف تخصیص زمین را فراهم می کند که می تواند به تصمیم گیرندگان در درک پیامدهای سیاست های متفاوت در استراتژی تخصیص زمین کمک کند. مطالعه موردی 5 از GIS برای ارزیابی مناسب بودن زمین برای کشت چای در شمال لائوس استفاده کرد ، که چارچوب ارزیابی زمین FAO را اجرا کرد.
  5. مطالعات موردی 6، 7 و 8 نمونه هایی از GIS در تحقیقات علوم جوی هستند. مطالعه موردی 6 کاربرد درون یابی مکانی با کریجینگ باقی مانده برای تخمین دمای هوا در لهستان و اروپای مرکزی بر اساس DEM است. در مطالعه موردی 7 ، آلودگی NO2 در سراسر اروپا وجود داشت
  6. با استفاده از توابع کانونی GIS مدل سازی شده است. مطالعه موردی 8 الگوهای مکانی و زمانی و روندهای تغییرات آب و هوا در کارولینای شمالی را از طریق مدل سازی روند خطی و درون یابی مکانی مورد بررسی قرار داد.
  7. مطالعات موردی 9 ، 10 و 11 نمونه هایی از GIS در مدل سازی اکولوژیکی هستند. در مطالعه موردی 9 ، GIS برای مدل سازی روابط بین ویژگی های منظره و تنوع پرندگان در اوهایو استفاده شد. ویژگی های منظر با استفاده از دوازده معیار منظر اندازه گیری شد. مطالعه موردی 10 از GIS برای تجزیه و تحلیل پویایی جمعیت کرم ریشه ذرت غربی در رابطه با تغییرات در الگوی منظره در بخش غربی کمربند ذرت ایالات متحده استفاده کرد. مطالعه موردی 11 توزیع مکانی بالقوه لیونمای دندانه دار در محدوده Strzelecki، ویکتوریا، استرالیا را با استفاده از شواهد وزن با GIS مدل سازی کرد. شرایط زیستگاه کلیدی این گونه درخت کمیاب را شناسایی کرد و مناطقی را که احتمال وجود آن وجود دارد را پیش‌بینی کرد.
  8. مطالعات موردی 12 و 13 نمونه هایی از GIS در ارزیابی منظره هستند. مطالعه موردی 12 GIS و روش انتقال ارزش را برای برآورد ارزش اقتصادی خدمات اکوسیستم در سه حوزه در ایالات متحده ترکیب کرد. مطالعه موردی 13 تجزیه و تحلیل مناسب بودن مقادیر و تجزیه و تحلیل نقطه داغ با GIS برای ارزیابی اجتماعی-فرهنگی منظره در منطقه رودخانه موری در ویکتوریا ، استرالیا استفاده شد.

    برگرفته از کتاب کاربرد GISدر محیط زیست

    ترجمه:سعید جوی زاده،شهناز تیموری،فاطمه حسین پور فرزانه

25 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید