بازنگری در جنگل شهری از طریق طراحی ساختمان بیوفیلک

شهر هوشمند

عبارت جنگل شهری بندرت مورد استفاده مثبت قرار می گیرد. وقتی این کلمات را می خوانید ، به احتمال زیاد به بتون ، آجر و روسازی فکر می کنید – به عبارت دیگر ، خاکستری بی روح ، چیزی شبیه یک جنگل واقعی ، پر از زندگی ، رنگ و سبز. آیا ممکن است اوضاع متفاوت باشد؟

ما انسان ها به طور ذاتی به زندگی و طبیعت علاقه مند هستیم. استدلال های محکمی وجود دارد – از منظر محیط زیست ، بهداشت و رفاه – که ما می توانیم از نزدیک کردن محیط شهری خود به طبیعت ، از جمله خانه ها ، محل کار و مدارس خود بهره مند شویم. این اصل طراحی بیوفیلک است.

 

در اینجا در انگلستان ، پایتخت ما در سال 2019 به عنوان اولین شهر پارک ملی جهان با هدف سبزتر ، سالمتر و وحشی تر شدن شهر نامگذاری شد . بخشی از آن افزودن فضاهای بیرونی طبیعی تر است ، اما در مورد استفاده از مواد طبیعی در محیط ساخته شده نیز صدق می کند. بازنگری در جنگل شهری فقط به معنای آوردن درختان به مجاورت شهر نیست ، بلکه به بافت آن نیز منجر می شود.

 

اصول طراحی بیوفیلک

 

طراحی بیوفیل دقیقاً چیست؟ این یک رویکرد کاملاً جدید و یک رویکرد قدیمی است. به طور گسترده ، می توانیم در مورد سه دسته طراحی بیوفیلک صحبت کنیم .

 

اولین مورد “آنالوگ های طبیعی” است که طبیعت را از طریق بیرون کشیدن غیرمستقیم یا غیرمستقیم از طبیعت به محیط انسانی وارد می کند. تکرار الگوهای دیده شده در طبیعت ، مانند برگها یا امواج. “طبیعت فضا” سپس به تنظیمات فضایی اشاره دارد که در طبیعت ما را مجذوب خود می کند ، مانند مناظر بزرگ ، بدون وقفه ، یا مکان های پناهگاهی که به طور طبیعی احساس امنیت می کنیم.

 

سرانجام ، “طبیعت در فضا” و مربوط به وارد کردن جهان طبیعی به محیط های ساخته شده ما است. این بدان معنی است که برای مثال داشتن چوب بصری در اتاق ، چوب برای لمس ، و همچنین درختانی که در دهلیزهای باز کاشته می شوند و غیره. این همچنین شامل جریان یافتن نور طبیعی به داخل اتاق و انجام کارهایی است که باعث می شود طبیعت به محیط روزمره ما نزدیک شود.

 

مزایای طراحی بیوفیلک

 

به صورت شهودی می توان درک کرد که طراحی بیوفیلیک می تواند جذاب باشد ، اما همچنین دارای طیف گسترده ای از مزایای ملموس تر برای انواع مختلف ساختمان ها است.

 

در بیمارستان ها نشان داده شده است که طراحی بیوفیلیک ضمن کاهش سرعت استراحت ، استرس ، درد و فشار خون را کاهش می دهد. در سایر تنظیمات ، نشان داده شده است که باعث افزایش خلق و خو ، بهره وری ، خلاقیت و تمرکز در میان سایر ویژگی های ذهنی می شود.

 

با زندگی مدرن که برای بسیاری در خانه 90 درصد انجام می شود ، این مزایای غیر پیش پا افتاده ای است که باعث ایجاد تفاوت های اساسی در پایین ترین سطح و کیفیت زندگی و همچنین تقویت ارتباط ما با دنیای طبیعی می شود.

 

چرا چوب؟

 

هر سه دسته از طرح های بیوفیلک ارزشمند هستند ، که به سلامتی ، رفاه و بهره وری – و همچنین زیبایی به محیط های ساخته شده ما می رسند. در اینجا هیچ بازی با جمع صفر وجود ندارد و انجام یک کار زیاد به معنای کم کار کردن برای کار دیگری نیست. به هر حال ، بیایید همه کارها را انجام دهیم!

 

با این حال ، همانطور که استفان ریچاردسون ، مدیر اروپا در شورای جهانی ساختمان سبز در مورد پادکست اخیر اظهار نظر کرد : “این همچنین در مورد اثرات زیست محیطی این مواد است ، ما فقط به فکر سلامتی و سلامتی نیستیم ، و ما باید مواد را انتخاب کنیم که به طور مثبت به تغییرات آب و هوایی کمک می کنند. “

 

به همین دلیل است که چوب – الوارهای خاص مهندسی شده – شایسته است که جایگاه ویژه ای در قلب های زیست دوست ما داشته باشد. نه تنها ورود گسترده و قابل مشاهده چوب طبیعت را تداعی می کند و هم تمام مزایای طراحی بیوفیلک را ایجاد می کند ، بلکه یک ماده بالقوه منفی کربن است. وقتی درخت رشد می کند ، دی اکسید کربن را از هوا می گیرد. سپس این ماده در طول عمر سازه – که می تواند دهه ها یا قرن ها باشد – در مصالح ساختمانی جمع شده قفل می شود. در این بین ، درختان جدید (در جنگل هایی که با پایداری مدیریت می شوند) به حذف کربن ادامه داده اند.

 

علاوه بر این ، الوارهای مهندسی مدرن مانند الوارهای چند لایه (CLT) و الوارهای روکش چند لایه (LVL) به اندازه کافی قوی و بادوام هستند تا بتوانند نقش ساختاری را که معمولاً به طور خودکار در طراحی ساختمان به فولاد و بتن اختصاص داده می شود – حتی در نسبتاً بزرگ ، زیاد -بنای ساختمان ها .

 

به طور خلاصه ، چوب مهندسی شده طبیعت را در یک حرکت تداعی می کند ، ترکیب می کند و از آن محافظت می کند – شکل نمونه ای از طراحی زیست دوستانه.

 

آینده ای که می خواهیم

 

چشم اندازهای آینده اغلب غم انگیز و دلهره آور هستند. به مناظر شهری که فیلم هایی مانند Blade Runner و Minority Report به ما پیشنهاد داده اند فکر کنید – همه مصنوعات بتونی خاکستری. چراغ های نئون تنها پاشش رنگ را ارائه می دهند. در واقع ، ما باید قطب مقابل را در آغوش بگیریم ، و اصول طراحی بیوفیلک پر از زندگی و مواد طبیعی را بپذیریم.

 

بیایید خود را با زندگی محاصره کنیم و با استفاده از موادی مانند چوب که دنیای تجدید پذیر را تداعی می کند ، زیستگاه های خود را بسازیم. انجام این کار فواید بسیار واقعی انسانی و زیست محیطی دارد. و چه کسی می داند – شاید در آن صورت جنگل شهری یک محبت باشد ، نه محکومیت.

12 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید