تحلیل شبکه Network Analystدر GIS:تقریباً همه افراد در زندگی خود به یک نوع تحلیل شبکه نیاز داشته اند

تحلیل شبکه Network Analystدر GIS

تحلیل شبکه Network Analystدر GIS:تقریباً همه افراد در زندگی خود به یک نوع تحلیل شبکه نیاز داشته اند:تحلیل شبکه چیست؟تقریباً همه افراد در زندگی خود به یک نوع تحلیل شبکه نیاز داشته اند.مثلا:

 

  • کوتاه ترین مسیر تا ساحل چیست؟
  • کجا باید بیمارستان بسازم تا به بهترین نحو به جامعه خدمت کنم؟
  • چگونه می توانم ناوگان تحویل خودرو را بهینه کنم؟

در اینجا 5 نوع رایج تحلیل شبکه آورده شده است:

1 . تحلیل نقطه به نقطه

تجزیه و تحلیل نقطه به نقطه رایج ترین مشکل مسیریابی است. از مجموعه ای از نقاط برای یافتن بهینه ترین مسیر بر اساس معیارهای خاص تشکیل شده است.

پیدا کردن نزدیکترین – نزدیکترین مقصد کجاست؟ نزدیکترین مقصد را بر اساس یک نقطه شروع با چندین مقصد بالقوه پیدا می کند.

کوتاهترین مسافت – سریعترین مسیر کدام است؟ این تجزیه و تحلیل تمام مسافت ها را جمع آوری می کند، زیرا شما از یک نقطه به نقطه دیگر سفر می کنید. سپس مسیری را با کمترین مسافت پیدا می کند.

سریعترین مسیر – کدام مسیر کمترین زمان را می گیرد؟ این تحلیل شبکه محدودیت های سرعت، طبقه بندی جاده ها و سایر هزینه ها را برای تعیین کمترین زمان سفر در نظر می گیرد.

تحلیل شبکه کوتاهترین مسیر

انواع دیگر تحلیل نقطه به نقطه عبارتند از دوستدار محیط زیست، دیدنی ترین و پر پیچ و خم ترین مسیرها. هر نوع تحلیل شبکه، مسیرهایی را از مبدا تا مقصد تولید می کند.

همچنین می تواند شامل قابلیت انتخاب حالت سفر مانند وسایل نقلیه اضطراری، کامیون، عابران پیاده، حمل و نقل یا دوچرخه سواری باشد.

2 . یافتن پوشش

در این نوع تجزیه و تحلیل شبکه، مناطق درایو-زمان مربوط به مسافتی است که می توان در مدت زمان مشخصی به آن رسید.

مناطق خدماتی – کدام خانه ها در 5، 10 و 15 دقیقه از ایستگاه آتش نشانی فاصله دارند؟ این نوع تجزیه و تحلیل شبکه همچنین می تواند بفهمد که مشاغل کجا را پوشش می دهند و آیا شکافی وجود دارد یا خیر.

تجزیه و تحلیل شبکه مناطق خدماتی

مناطق زمان رانندگی با بافرها متفاوت است زیرا یک شبکه خیابانی را در نظر می گیرد. بافرها می‌توانند از بدنه‌های آبی عبور کنند، اما مناطقی که زمان رانندگی دارند تنها زمانی می‌توانند از آب عبور کنند که پل وجود داشته باشد.

3 . بهینه سازی ناوگان

این ابزار زمانی ایده آل است که هدف اصلی شما ارائه مجموعه ای از سفارشات در مشکل فروشنده دوره گرد باشد. همچنین، می‌توانید با مدیریت مجموعه‌ای از وسایل نقلیه و رانندگان، هزینه کلی عملیات را به بهترین نحو به حداقل برسانید .

بهینه سازی ناوگان – هدف این ابزار تحلیل شبکه یافتن کارآمدترین مسیر برای تحویل، تعمیر، حمل و نقل یا هر نوع خدمات ناوگان است.

بهینه سازی تحلیلگر شبکه ناوگان

به عنوان مثال، یک شرکت مبلمان ممکن است بخواهد از چندین کامیون برای تحویل مبلمان به منازل استفاده کند. از طرف دیگر، یک ناوگان ممکن است بخواهد بازدیدهای هفتگی خود را برنامه ریزی کند، از جمله تمام تدارکات.

4 . سایت Optimal را انتخاب کنید

انتخاب سایت بهینه تقاضا برای مکان یابی بهترین مکان را با توجه به چندین امکانات در نظر می گیرد. به عنوان مثال، می تواند به تصمیم گیری در مورد مکان ساخت بیمارستان های جدید بسته به بیمارستان های موجود و تقاضای موجود کمک کند.

تخصیص مکان – این ابزار تجزیه و تحلیل شبکه به صاحبان مشاغل کمک می کند مکان بهینه فروشگاه خود را مشخص کنند. همچنین می تواند با فروشگاه های رقیب برای سهم بازار هدف مقایسه شود.

تجزیه و تحلیل شبکه تخصیص مکان

5 . مبدا-مقصد – ماتریس هزینه OD

در ArcGIS، این ماتریس هزینه OD است که مسیر کمترین هزینه را از چندین نقطه مبدا به مقصدهای متعدد اندازه‌گیری می‌کند .

ماتریس هزینه OD – این نوع شبکه از دو مجموعه مکان برای یافتن فواصل بین همه مکان‌ها در دو مجموعه استفاده می‌کند.

تحلیلگر شبکه ماتریس هزینه OD

برای مثال، می‌تواند مسیرها و مسیرهای همه فروشگاه‌ها و انبارها را فهرست کند. در اعزام اضطراری، یک مجموعه از مکان ها شامل حادثه و مجموعه دیگر تمام ایستگاه های آتش نشانی موجود است.

نرم افزار تحلیل شبکه

تجزیه و تحلیل شبکه شامل مجموعه ای از تکنیک های تجزیه و تحلیل است که با شبکه ها استفاده می شود. با استفاده از شبکه‌های هندسی، می‌توانید بفهمید که چگونه هر چیزی در آنها جریان دارد.

قوانین نحوه حرکت اشیاء را در شبکه دیکته می کنند. هر نوع تحلیل از این قوانین پیروی می کند و بر نتیجه مسیر یا نتیجه انتخاب شده تأثیر می گذارد.

نمودار تحلیل شبکه

در اینجا برخی از رایج ترین نرم افزارهای GIS که از تجزیه و تحلیل، ایجاد و استفاده از شبکه ها پشتیبانی می کنند، آورده شده است:

ArcGIS Pro – به عنوان بخشی از مجموعه Esri ArcGIS، افزونه Network Analyst از نگهداری و تجزیه و تحلیل مجموعه داده های شبکه پشتیبانی می کند. این مجموعه ابزار عمدتاً با شبکه های جاده ای کار می کند – با ساخت و تجزیه و تحلیل مجموعه داده های شبکه با گره ها، جهت و اتصال.

QGIS 3 – در QGIS، پلاگین Road Graph برای تحلیل نقطه به نقطه مانند کوتاهترین مسیر کار می کند. به عنوان بخشی از QGIS، مجموعه ابزار GRASS GIS انواع مختلفی از تجزیه و تحلیل شبکه را پشتیبانی می کند.

 

9 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید