خدمات آنلاین تجزیه و تحلیل فضایی و پردازش جغرافیایی(قسمت7)

خدمات آنلاین تجزیه و تحلیل فضایی و پردازش جغرافیایی عنوان پستی است که تیم تحقیقاتی دکتر سعید جوی زاده با شما به اشتراک می گذارد.امیدواریم که این مطالب بتواند شما را در یادگیری نرم افزار مربوطه کمک شایانی کند.

وب GIS بیشتر از نقشه برداری انجام می دهد. در حالی که خدمات نقشه و خدمات ویژگی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، برای ارائه نقشه ها، پشتیبانی از پرس و جوهای فضایی و ویژگی ها، و جمع آوری داده ها از مشتریان وب آنها، خدمات پردازش جغرافیایی (GP) حتی بیشتر می تواند انجام دهد. آنها توانایی تحلیلی قدرتمند GIS را در وب نشان می دهند. خدمات GP متعددی توسط ArcGIS Online برای سازمان ها ارائه شده است که در نمایشگر نقشه یا از طریق ArcGIS API برای جاوا اسکریپت موجود است. شما می توانید خدمات GP خود را برای استفاده در سرویس گیرندگان وب GIS مختلف در سرور ArcGIS خود منتشر کنید.

اهداف یادگیری

خدمات GP را درک کنید.

قابلیت‌های تحلیلی ArcGIS Online را کاوش کنید.

نویسنده و اجرای مدل های GP.

انتشار خدمات پزشک عمومی.

از خدمات GP در Web AppBuilder برای ArcGIS استفاده کنید.

این فصل در تصویر بزرگ

ArcGIS راه های زیادی برای ساخت برنامه های تحت وب ارائه می دهد. خط قرمز ضخیم در شکل این فناوری را برجسته می کند پست7 آموزش می دهد.

 

خدمات ژئوپردازش

خدمات GP عملکردهای تحلیلی را به وب می آورد. به طور معمول، یک سرویس GP شامل یک یا چند وظیفه پردازش جغرافیایی است که هر کدام ورودی ها را می گیرند، آنها را پردازش می کنند و خروجی های معنی دار و مفید را در قالب ویژگی ها، نقشه ها، گزارش ها و فایل ها برمی گرداند. دامنه کاربردهای عملی بی نهایت به نظر می رسد: از محاسبه منطقه تخلیه احتمالی پس از نشت مواد شیمیایی خطرناک تا پیش بینی مسیر و قدرت یک طوفان جمع آوری شده تا خلاصه کردن پوشش زمین در یک حوزه آبخیز تعریف شده توسط کاربر تا شبیه سازی گذشته یک منطقه و پیش بینی توسعه آینده آن. .

اگر از پردازش جغرافیایی در ArcGIS برای دسکتاپ استفاده کرده اید، می توانید یک سرویس GP را به عنوان یک جعبه ابزار و وظایف آن را به عنوان ابزارهایی در آن جعبه ابزار در نظر بگیرید. تفاوت اصلی این است که وقتی یک وظیفه را در یک سرویس GP اجرا می کنید، با استفاده از CPU رایانه سرور روی رایانه سرور اجرا می شود.

به طور سنتی، کار ژئوپردازش محدود به متخصصان GIS با استفاده از نرم افزار حرفه ای دسکتاپ GIS می شد. این تغییر کرده است. در حال حاضر خدمات GP قابلیت های GP را به طور گسترده در دسترس طیف وسیعی از مشتریان وب قرار می دهد، که می توانند از طریق رابط های کاربری آسان به خدمات GP دسترسی داشته باشند. این به کاربران غیرحرفه ای GIS از همه نوع – از مدیران اجرایی گرفته تا کاربران روزمره – اجازه می دهد تا عملیات GP را انجام دهند. شما به احتمال زیاد قبلاً انجام داده اید. برای مثال می‌توانید تحلیل مسیریابی را به‌عنوان نوع خاصی از خدمات ژئوپردازش در نظر بگیرید. با افزایش دسترسی به دریافت مسیرهای نقشه در وب، همه می توانند از این سرویس GP استفاده کنند، اکثر ما به طور منظم.

از ابزارهای تحلیلی ArcGIS Online استفاده کنید

ArcGIS Online for Organizations ابزارهای تحلیلی بسیاری را ارائه می دهد. برخی از اینها از داده های موجود در نقشه وب شما استفاده می کنند. دیگران به داده های ارائه شده توسط ArcGIS Online، مانند مسیریابی و سرویس GeoEnrichment، که هر دو توسط شبکه خیابانی و داده های جمعیتی ارائه شده توسط ArcGIS Online پشتیبانی می شوند، تکیه می کنند. برای استفاده از این ابزارهای تجزیه و تحلیل، با یک حساب ArcGIS Online for Organizations وارد شوید. روی لایه خود در یک نقشه وب کلیک کنید و در منوی زمینه روی انجام تجزیه و تحلیل کلیک کنید. منو را مرور کنید تا ابزار تحلیلی مورد نیاز خود را پیدا کنید. شما همچنین می توانید از این ابزارها از طریق ArcGIS API برای جاوا اسکریپت استفاده کنید.

آنالیز را در نمایشگر نقشه ArcGIS Online انجام دهید.

ArcGIS Online تعدادی گروه از توابع تحلیلی را ارائه می دهد.

لیست قابلیت های ArcGIS Online GP

ArcGIS Online گروه‌های اصلی توابع تحلیلی زیر را ارائه می‌کند (و این فهرست با نسخه‌های آینده رشد خواهد کرد).

توجه: برای استفاده از این توابع به یک حساب اشتراک نیاز است.

خلاصه کردن داده ها:تعداد کل، طول ها، مساحت ها و آمار توصیفی اولیه ویژگی ها و ویژگی های آنها را در داخل یا نزدیک ویژگی های یک لایه دیگر محاسبه می کند.

امتیازات مجموع:تعیین می کند که کدام نقاط در هر چند ضلعی در یک لایه چند ضلعی قرار می گیرند و آمار مربوط به آن نقاط در هر چند ضلعی را محاسبه می کند.

خلاصه کردن در نزدیکی:ویژگی هایی را که در فاصله مشخصی از ویژگی ها در یک لایه دیگر قرار دارند، پیدا کرده و خلاصه می کند. مسافت را می توان در یک خط مستقیم یا زمان رانندگی (مثلاً 10 دقیقه) مشخص کرد.

خلاصه کردن در:نواحی (و بخش هایی از مناطق) را که بین دو لایه همپوشانی دارند را پیدا می کند و آمار همپوشانی را محاسبه می کند.

یافتن مکان ها:مناطقی را پیدا می‌کند که معیارهای شما را برآورده می‌کند، که می‌تواند بر اساس جستارهای ویژگی و فضایی (مثلاً در فاصله یک مایلی از رودخانه) باشد.

یافتن مکان های موجود:ویژگی های موجود را انتخاب می کند که با معیارهای شما مطابقت دارد.

استخراج مکان های جدید:ویژگی های جدیدی ایجاد می کند که با معیارهای شما مطابقت دارد.

غنی سازی داده ها:

داده‌های دموگرافیک دقیق و آمار موجود برای منطقه(های) انتخابی شما را بازیابی می‌کند و گزارشی ایجاد می‌کند که آن منطقه را با شهرستان یا ایالت آن مقایسه می‌کند.

تجزیه و تحلیل الگوها:الگوهای فضایی در داده های شما را شناسایی، کمیت و تجسم می کند.

بررسی همبستگی ها:همبستگی بین یک فیلد ویژگی تمرکز و حداکثر 10 ویژگی عددی دیگر را محاسبه می کند.

نقاط داغ را پیدا کنید:نقشه ای ایجاد می کند که هر گونه خوشه بندی فضایی آماری مهم موجود در داده های شما را شناسایی می کند.

استفاده از Proximity:مناطق یا ویژگی های نزدیک را پیدا می کند و مسیرهای بهینه را محاسبه می کند.

ایجاد بافر:مناطقی را می سازد که در یک فاصله معین از یک نقطه، خط یا ویژگی چندضلعی قرار می گیرند.

ایجاد مناطق زمان رانندگی:مناطقی را تولید می کند که در یک زمان رانندگی یا فاصله رانندگی مشخص قرار می گیرند.

پیدا کردن نزدیکترین:نزدیک‌ترین ویژگی‌ها (مثلاً مدارس یا بیمارستان‌ها) را که با خط مستقیم، مسافت رانندگی یا زمان رانندگی اندازه‌گیری می‌شوند، تعیین می‌کند. به صورت اختیاری، فواصل تا ویژگی های نزدیک را نیز گزارش و رتبه بندی می کند.

برنامه ریزی مسیرها:مجموعه‌ای از توقف‌ها (نقاط) و تعداد وسایل نقلیه موجود برای بازدید از ایستگاه‌ها را در نظر می‌گیرد، و این وظیفه تعیین می‌کند که چگونه به طور موثر ایستگاه‌ها را به وسایل نقلیه اختصاص داده و وسایل نقلیه را به سمت ایستگاه‌ها هدایت کنیم.

مدیریت داده ها:استخراج داده ها را انجام می دهد، مقادیر فیلد جدیدی تولید می کند و ویژگی ها یا لایه ها را ادغام می کند.

ماشین حساب فیلد:مقادیر فیلد را بر اساس سایر فیلدها و یک فرمول تعیین می کند.

حل کردن مرزها:مناطقی را که همپوشانی دارند یا یک مرز مشترک دارند، ادغام می کند و به صورت اختیاری یک مقدار مشخصه مشترک را به اشتراک می گذارد تا یک ناحیه واحد را تشکیل دهد.

استخراج داده ها:یک فایل ZIP یا بسته لایه ای از داده ها از لایه های شما و منطقه مورد علاقه ای که شما مشخص می کنید ایجاد می کند.

ادغام لایه ها:ویژگی ها را از دو لایه در یک لایه جدید کپی می کند. شما می توانید نحوه اتصال و کپی فیلدهای لایه های ورودی را کنترل کنید.

لایه های روکش:دو یا چند لایه را در یک لایه ترکیب می کند. همپوشانی را به‌عنوان بررسی پشته‌ای از نقشه‌ها و ایجاد یک نقشه واحد که حاوی تمام اطلاعات موجود در پشته است، تجسم کنید.

انتشار خدمات GP خودتان

ArcGIS Online در حال حاضر به شما اجازه نمی دهد خدمات GP خود را منتشر کنید. برای انجام این کار، باید از ArcGIS برای سرور هم برای انتشار و هم برای میزبانی استفاده کنید. همانطور که در شکل نشان داده شده است برای انجام این کار سه مرحله لازم است.

سه مرحله برای استفاده از یک سرویس پردازش جغرافیایی.

1.

ابزار یا مدل خود را بنویسید.

یک ابزار یا مدل با استفاده از ModelBuilder در ArcGIS برای دسکتاپ یا با اسکریپت نویسی (مثلاً با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون) ایجاد کنید. این مرحله شامل پیاده سازی منطق گردش کار، مشخص کردن مکان داده های مورد نیاز، و تعریف پارامترهای ورودی و خروجی است. پارامترهای خروجی مشخص می کنند که مشتریان وب چه چیزی را می توانند دریافت کنند و کاربران نهایی می توانند دریافت کنند.

2.

ابزار یا مدل خود را اجرا کنید.

برای اطمینان از اینکه ابزار یا مدل شما مطابق انتظار کار می کند، باید آن را اجرا کنید، که معمولاً با استفاده از ArcGIS برای دسکتاپ انجام می شود. اجرای موفق یک نتیجه موفقیت آمیز را در پنجره ArcMap Results ایجاد می کند.

3.

طرح اجرایی را منتشر کنید.

روی نتیجه کلیک راست کرده و روی Share As > Geoprocessing Service کلیک کنید. با این کار یک جادوگر گام به گام باز می شود که سرویس و وظیفه آن را تعریف می کند. این وظیفه همان ابزار یا مدلی است که نتیجه را ایجاد کرده است. برای یک سرویس GP، یک پارامتر کلیدی برای انتخاب حالت اجرا است. حالت اجرا نحوه تعامل وب کلاینت با سرور و دریافت نتایج خود را از کار اجرا شده تعریف می کند. این حالت می تواند ناهمزمان یا همزمان باشد. هر دو شکل این حالت اجرا توسط Web AppBuilder برای ArcGIS، ArcGIS API برای جاوا اسکریپت و سایر کلاینت ها پشتیبانی می شوند.

آ.

همزمان:هنگامی که یک سرویس به عنوان همزمان تنظیم می شود، مشتری منتظر می ماند تا کار تمام شود و نتیجه را دریافت کند. به طور معمول، یک کار همزمان به سرعت اجرا می شود – در پنج ثانیه یا کمتر.

ب

نامتقارن:اجرای یک کار ناهمزمان معمولاً بیشتر طول می‌کشد و کلاینت باید به طور دوره‌ای از سرور بپرسد که آیا کار به پایان رسیده است یا خیر و اگر تمام شده است، نتیجه را دریافت کند. یک برنامه وب که از یک کار ناهمزمان استفاده می کند باید منطق پیاده سازی شده برای بررسی وضعیت یک کار و رسیدگی به نتیجه پس از اتمام اجرا داشته باشد.

مدل ساز

می‌توانید از ModelBuilder برای ایجاد مدلی استفاده کنید که به یک وظیفه برای خدمات عمومی شما تبدیل شود. ModelBuilder دارای ArcGIS برای دسکتاپ است و می توانید از آن برای ایجاد، ویرایش و مدیریت مدل ها استفاده کنید. به ModelBuilder به عنوان یک زبان برنامه نویسی بصری فکر کنید. می‌توانید با رشته‌بندی توالی ابزارهای پردازش جغرافیایی و اتصال آنها با ورودی‌ها و خروجی‌ها، یک مدل ایجاد کنید. در مقایسه با روش‌های دیگر برای ساخت ابزارهای GP، مانند استفاده از پایتون، شروع به کار با ModelBuilder آسان‌تر است. در این آموزش از ModelBuilder استفاده خواهید کرد.

یک مدل ساخته شده با ModelBuilder می تواند برای انتشار یک سرویس پردازش جغرافیایی استفاده شود.

پایتون و آرک پای

علاوه بر ModelBuilder، می‌توانید از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Python برای ایجاد یک گردش کار پردازش جغرافیایی استفاده کنید که می‌تواند به یک وظیفه برای سرویس GP شما تبدیل شود. پایتون یک زبان برنامه نویسی رایگان، قدرتمند، کراس پلتفرم و منبع باز است که در ArcGIS معمولی برای دسکتاپ و ArcGIS برای نصب سرور گنجانده شده است. اغلب برای خودکار کردن گردش کار استفاده می شود تا مجبور نباشید آنها را به صورت دستی انجام دهید – به عنوان مثال، به جای انجام دستی هر تبدیل، هزار شکل فایل را به صورت خودکار به کلاس های ویژگی پایگاه جغرافیایی تبدیل می کند. به عنوان یک زبان تفسیری، پایتون نیازی به کامپایل ندارد. می توانید آن را با استفاده از هر ویرایشگر متنی (مانند Notepad) یا محیط های توسعه پیچیده تر بنویسید. می توانید یک اسکریپت پایتون را در داخل ArcGIS یا به صورت مستقل اجرا کنید.

ArcGIS با ارائه ArcPy، ماژولی که تجزیه و تحلیل داده ها، تبدیل داده ها، مدیریت داده ها و اتوماسیون نقشه را تسهیل می کند، پایتون را گسترش می دهد. این ماژول با ارائه ویژگی هایی مانند تکمیل کد (که به عنوان مثال، کاربران می توانند یک کلمه کلیدی به اضافه یک نقطه را برای دریافت لیست پاپ آپی از ویژگی ها و روش های پشتیبانی شده توسط آن کلمه کلیدی تایپ کنند) و مرجع، سهولت و راحتی در استفاده از پایتون را به کاربران ارائه می دهد. مستندات برای هر تابع، ماژول و کلاس.

اسکریپتی مانند نوشته شده در اینجا در پایتون می تواند برای انتشار یک سرویس پردازش جغرافیایی استفاده شود.

این آموزش

یک شرکت قصد دارد یک کارخانه جدید در ایالت آلابامای آمریکا بسازد. یک برنامه GIS وب ایجاد کنید که به مدیران شرکت کمک می کند تا سایت های احتمالی را برای کارخانه جدید بر اساس معیارهای زیر انتخاب کنند:

کارخانه جدید باید نزدیک به حوزه هایی باشد که مدیران به آن علاقه دارند.

این کارخانه آب زیادی مصرف خواهد کرد، بنابراین باید نزدیک رودخانه ها باشد.

محصولات این کارخانه نیاز به حمل و نقل ریلی دارد، بنابراین کارخانه باید نزدیک به راه آهن باشد.

داده ها:موارد زیر در اختیار شما قرار می گیرد:

یک پایگاه جغرافیایی فایل حاوی سه کلاس ویژگی زیر:

رودخانه های اصلی آلاباما

راه آهن منتخب در آلاباما

کلاس ویژگی نقطه خالی

یک سند نقشه به نام Site_Selection.mxd که می تواند لایه های رودخانه ها و خطوط راه آهن را نمایش دهد.

جعبه ابزاری به نام Planning.tbx که حاوی ابزار Select_Sites است

الزامات:برنامه وب شما باید به مدیران اجازه دهد تا پارامترهای زیر را مشخص کنند:

نقطه ای برای نشان دادن مکان مورد علاقه

فاصله ای که فاصله کارخانه را از محل مورد نظر مشخص می کند

فاصله ای که مشخص می کند کارخانه چقدر باید به رودخانه ها نزدیک باشد

فاصله ای که تعیین می کند کارخانه چقدر باید به راه آهن نزدیک باشد.

نزدیک به محل مورد علاقه، و

در فواصل مشخص شده تا رودخانه ها و راه آهن.

سیستم مورد نیاز:

ArcGIS برای دسکتاپ: برای طراحی مدل GP شما

ArcGIS برای سرور: برای انتشار و میزبانی سرویس GP شما

حساب اشتراک آنلاین ArcGIS: برای دسترسی به Web AppBuilder برای ArcGIS برای ایجاد برنامه وب خود

7.1

طراحی یک مدل ژئوپردازش

این کتاب بر طراحی ابزارهای ژئوپردازش متمرکز نیست، بنابراین جزئیات زیادی را مورد بحث قرار نمی دهد. در عوض، آموزش با شروع با یک مدل بیشتر تکمیل شده سرعت می‌گیرد.

1.

ArcMap را شروع کنید، به اتصال پوشه C:\EsriPress\GTKWebGIS بروید و به  پست 7پوشه

اگر اتصال پوشه را ندارید، مراجعه کنیدپست3، بخش 3.2. یک پایگاه جغرافیایی فایل، یک سند نقشه و یک جعبه ابزار در آن وجود دارد پست7پوشه

2.

Site_Selection.mxd را باز کنید. لایه های راه آهن و رودخانه ها روی نقشه ظاهر می شوند.

3.

فایل Planning.tbx را باز کنید، روی مدل Select_Sites راست کلیک کرده و روی Edit کلیک کنید.

4.

عناصر مدل را مرور کنید.

مدل موارد زیر را انجام می دهد:

بافر 1یک بافر در اطراف مکانی ایجاد می کند که کاربران روی آن کلیک می کنند (برای پیکربندی بیشتر).

کلیپ 1رودخانه هایی را انتخاب می کند که در فاصله مشخصی از نقطه مورد نظر قرار دارند.

کلیپ 2راه آهن هایی را انتخاب می کند که در فاصله مشخصی از نقطه مورد نظر قرار دارند.

بافر 2یک بافر در اطراف راه آهن انتخاب شده ایجاد می کند.

بافر 3

یک بافر در اطراف رودخانه های انتخاب شده ایجاد می کند.

تقاطع 3دو بافر قبلی را قطع می کند و مناطق مشترک بین آنها را پیدا می کند.

حل کندچند ضلعی های کوچک مجاور را در چند ضلعی های بزرگتر ادغام می کند.

مدل هنوز کامل نشده است. برای تکمیل آن، ابتدا پارامترهای ورودی را برای Buffer1 تعریف کنید.

 

5.

روی Buffer1 کلیک راست کنید و روی Make Variable > From Parameter > Distance [value or field] کلیک کنید.

این به کاربران امکان می دهد فاصله بافر اطراف مکان مورد نظر را مشخص کنند.

6.

روی Buffer1 کلیک راست کرده و روی Make Variable > From Parameter > Input Features کلیک کنید.

این به کاربران امکان می دهد مکان مورد علاقه خود را مشخص کنند.

7.

در نوار ابزار، روی دکمه Auto Layout کلیک کنید برای تنظیم مجدد چیدمان عناصر مدل.

8.

روی عنصر Input Features کلیک راست کرده و روی Properties کلیک کنید.

 

9.

به کادر محاوره ای Input_Location_Of_Interest بروید. روی تب Data Type کلیک کنید و Select type data را به عنوان Feature Set تنظیم کنید. برای Import schema and symbology from، به point_lyr در Lab_Data.gdb بروید و سپس روی OK کلیک کنید.

این تضمین می‌کند که کاربران می‌توانند تنها یک نوع ویژگی نقطه‌ای را به جای یک خط یا نوع چندضلعی برای مکان مورد نظر تعیین کنند.

10.

روی متغیر Input Features راست کلیک کنید، روی Rename کلیک کنید، آن را به عنوان Input_Location_Of_Interest مشخص کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

این امر نام پارامتر مدل را معنی دار می کند تا کاربران خدمات عمومی می توانند به راحتی بفهمند که چیست. همچنین تمرین خوبی است که نام پارامترها را بدون کاراکترهای خاص ساده نگه دارید تا توسعه دهندگانی که از سرویس GP شما استفاده می کنند بتوانند به راحتی به این پارامترها مراجعه کنند.

11.

روی متغیر Distance [مقدار یا فیلد] راست کلیک کنید، روی تغییر نام کلیک کنید، آن را به عنوان Input_DistanceOfInterest مشخص کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

12.

روی متغیر Input_Location_Of_Interest راست کلیک کرده و Model Parameter را کلیک کنید.

حرف P در سمت راست بالای این متغیر ظاهر می شود. این نشان می دهد که متغیر یک پارامتر مدل است.

13.

روی متغیر Input_DistanceOfInterest راست کلیک کرده و Model Parameter را کلیک کنید.

14.

روی متغیر Input_DistanceOfInterest دوبار کلیک کنید. مقدار پیش فرض آن را روی 60 کیلومتر قرار دهید و سپس روی OK کلیک کنید.

15.

روی Output_PossibleSites کلیک راست کرده و آن را به عنوان پارامتر مدل تنظیم کنید.

این خروجی مدل می شود.

16.

روی Output_PossibleSites کلیک راست کرده و روی Add To Display کلیک کنید.

این نتیجه مدل را به ArcMap اضافه می کند تا نتیجه روی نقشه شما نمایش داده شود.

مدل شما اکنون تکمیل و تأیید شده است، با رنگ همه عناصر سایه دار. عناصر گرد آبی ورودی مدل هستند. عناصر مستطیلی زرد ابزار هستند. عناصر گرد سبز داده های مشتق شده ای هستند که از مدل خروجی می شوند.

17.

در نوار ابزار مدل، روی دکمه Save کلیک کنید تا مدل خود ذخیره شود. پنجره ModelBuilder را ببندید.

 

7.2

مدل را اجرا کنید

شما خدمات خود را از روی نتیجه منتشر خواهید کرد، نه از خود مدل. بنابراین، قبل از انتشار، ابتدا باید مدل را اجرا کنید. این مرحله همچنین به شما کمک می کند تا تأیید کنید که آیا مدل شما مطابق انتظار کار می کند یا خیر.

1.

در نوار منوی اصلی ArcMap، روی Geoprocessing > Geoprocessing Options کلیک کنید.

2.

در کادر محاوره‌ای Geoprocessing Options، کادر را برای بازنویسی خروجی‌های عملیات geoprocessing انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید.

این گزینه به شما امکان می دهد مدل خود را چندین بار بدون نیاز به تعیین کلاس ویژگی خروجی متفاوت برای هر اجرا اجرا کنید.

3.

روی Geoprocessing > Environments کلیک کنید.

4.

برای گسترش آن روی Workspace کلیک کنید. برای Current Workspace، به C:\EsriPress\GTKWebGIS\Chapter7 بروید و روی Lab_Data.gdb کلیک کنید. همین کار را برای Scratch Workspace تنظیم کنید و روی OK کلیک کنید.

فضای کاری Scratch جایی است که ModelBuilder مجموعه داده های میانی را می نویسد – مجموعه داده هایی که پس از اجرای یک مدل هیچ کاربردی ندارند.

5.

در پنجره کاتالوگ، روی مدل Select_Sites دوبار کلیک کنید تا آن را اجرا کنید.

6.

ورودی ها را مشخص کنید:

در کنار نماد نقطه، روی Input_Location_Of_Interest کلیک کنید، و روی مکانی روی نقشه که نزدیک به رودخانه ها و راه آهن است کلیک کنید. در غیر این صورت، ممکن است یک خروجی خالی دریافت کنید.

بقیه پارامترها را در مقادیر پیش فرض بگذارید.

برای اجرای مدل روی OK کلیک کنید.

7.

هنگامی که مدل با موفقیت اجرای خود را به پایان رساند، اگر کادر محاوره ای به طور خودکار بسته نشد، آن را به صورت دستی ببندید.

نتایج مدل به ArcMap اضافه شده است.

 

8.

نتایج را در ArcMap بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که این سایت‌ها نزدیک به مکانی که روی نقشه کلیک کرده‌اید و نزدیک به رودخانه‌ها و راه‌آهن‌ها قرار دارند.

7.3

نتایج را به عنوان یک سرویس پردازش جغرافیایی منتشر کنید

1.

در نوار منوی اصلی ArcMap، روی Geoprocessing > Results کلیک کنید.

2.

در پنجره Results، Current Session را گسترش دهید و نتیجه ابزار Select_Sites را گسترش دهید.

در اینجا اطلاعاتی در مورد ورودی‌ها، محیط‌ها و پیام‌های تولید شده هنگام اجرای مدل پیدا می‌کنید.

 

3.

در پنجره Results، بر روی ابزار Select_Sites کلیک راست کرده و روی Share As > Geoprocessing Service کلیک کنید.

4.

در کادر محاوره ای اشتراک گذاری به عنوان سرویس، موارد زیر را انجام دهید:

Publish a service را انتخاب کرده و Next را بزنید.

از لیست کشویی Choose a connection، روی اتصال به سرور ArcGIS خود کلیک کنید، نام سرویس را مشخص کنید (مثلاً Planning) و روی Next کلیک کنید.

استفاده از پوشه موجود را انتخاب کنید، روی نام پوشه خود کلیک کنید و روی Continue کلیک کنید.

در محیط کلاسی که بسیاری از دانش‌آموزان یک سرور ArcGIS را به اشتراک می‌گذارند، مطمئن شوید که ترکیب رشته‌ای نام پوشه و نام سرویس شما منحصربه‌فرد است.

5.

در پنجره Service Editor، روی تب Parameters کلیک کنید و Execution Mode را به صورت Synchronous تنظیم کنید زیرا اجرای این کار زمان زیادی نمی برد.

همچنین توجه داشته باشید که در زیر گزینه Asynchronous، گزینه View results with a map service نیز وجود دارد. این گزینه یک نتیجه کار GP را به عنوان یک تصویر (به عنوان مثال، یک فایل jpeg.) برمی گرداند. نمادشناسی، برچسب‌گذاری، شفافیت و سایر ویژگی‌های نقشه برگشتی مانند لایه خروجی در جلسه ArcMap فعلی شما هستند.

شما می خواهید از یک سرویس نقشه نتیجه در موارد زیر استفاده کنید، از جمله:

زمانی که وظیفه GP شما ویژگی های زیادی را برای مشتریان وب شما ایجاد می کند تا بتوانند به طور موثر طراحی کنند

زمانی که نتیجه کار شما تصاویر شطرنجی است

 

6.

روی تب Select_Sites کلیک کنید تا خصوصیات پارامترهای ورودی و خروجی را به صورت زیر مشخص کنید:

بر روی Input_DistanceToRailroad کلیک کنید و توضیحات آن را به عنوان وارد کردن فاصله تا راه آهن تنظیم کنید.

بر روی Input_DistanceToRivers کلیک کنید و توضیحات آن را به صورت وارد کردن فاصله تا رودخانه ها تنظیم کنید.

بر روی Input_DistanceOfInterest کلیک کنید و توضیحات آن را به عنوان فاصله رودخانه ها و راه آهن تا مکان مورد نظر را وارد کنید.

روی Input_Location_Of_Interest کلیک کنید و توضیحات آن را به عنوان Enter the location of interest قرار دهید.

بر روی Output_PossibleSites کلیک کنید، و توضیحات آن را به عنوان سایت های نتیجه مطابق با معیارها تنظیم کنید.

7.

برای تعریف متادیتای سرویس به صورت زیر، روی تب Item Description کلیک کنید:

برای خلاصه، برنامه ریزی برای کارخانه جدید را تایپ کنید.

برای برچسب ها، انتخاب سایت، آشنایی با وب GIS را تایپ کنید.

برای توضیحات، عبارت زیر را تایپ کنید: این سرویس ابزاری را برای انتخاب سایت‌هایی ارائه می‌دهد که نزدیک به منطقه مورد علاقه کاربران، نزدیک به رودخانه‌ها و نزدیک به راه‌آهن هستند.

8.

در نوار ابزار پنجره Service Editor، روی دکمه Analyze کلیک کنید .

پنجره Prepare شما باید مانند شکل زیر باشد.

هیچ پیام خطایی وجود ندارد.

ممکن است دو اخطار با شدت بالا دریافت کنید: “منبع داده در سرور ثبت نشده است” و “داده ها در سرور کپی می شوند.” شما این را درپست3. آنها را نادیده بگیرید یا یک فروشگاه داده راه اندازی کنید (رجوع کنید به پست4).

 

9.

روی دکمه Publish کلیک کنید . اگر درخواستی از شما می خواهد که داده ها را در سرور کپی کنید، روی OK کلیک کنید. هنگامی که یک پنجره پیام اعلام کرد که سرویس شما منتشر شده است، روی OK کلیک کنید.

 

7.4

خدمات پردازش جغرافیایی خود را در فهرست خدمات کاوش کنید

ArcGIS Services Directory می تواند به بررسی اینکه آیا سرویس GP شما به درستی منتشر شده و کار می کند یا خیر کمک کند. همچنین می تواند به توسعه دهندگانی که از سرویس GP شما استفاده می کنند کمک کند تا آن را درک کرده و آزمایش کنند.

 

1.

یک مرورگر وب راه اندازی کنید و به دایرکتوری خدمات در ArcGIS برای سرور بروید.

URL چیزی شبیه به:http://your_server_name/arcgis/rest/servicesیاhttp://your_server_name:6080/arcgis/rest/services.

 

2.

در صفحه اصلی در فهرست خدمات، روی پوشه خود کلیک کنید، اگر هنگام انتشار سرویس، پوشه ای را مشخص کرده اید.

 

3.

سرویس پردازش جغرافیایی را که به تازگی منتشر کرده اید پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.

توجه: نماد GPServer نشان می دهد که سرویس شما یک سرویس پردازش جغرافیایی است.

 

4.

می توانید وظیفه Select_Sites را در این سرویس geoprocessing مشاهده کنید. روی آن کلیک کنید.

با این کار صفحه REST این کار باز می شود.

 

5.

به شرح وظایف و پارامترهای ورودی و خروجی که هنگام انتشار سرویس خود مشخص کرده اید توجه کنید. URL صفحه REST را یادداشت کنید.

URL REST وظیفه GP این است:

 

هنگام اجرای این وظیفه GP در بخش 7.5 به این URL نیاز خواهید داشت.

 

6.

توجه داشته باشید که عملیات پشتیبانی شده شامل Execute Task است که نشان می دهد این یک کار همزمان است.

برای یک کار ناهمزمان، عملیات پشتیبانی شده به جای آن، Submit Task خواهد بود.

 

7.

روی Execute Task کلیک کنید.

این باز می شوداجرای وظیفهصفحه

 

8.

برای Input_Location_Of_Interest، پیدا کنید“امکانات”: []، و بین پرانتز، موارد زیر را کپی یا تایپ کنید:

{“هندسه”:

{“x”:-9642522.728027394، “y”:3959878.099522273، “spatialReference”:

{“wkid”:102100}}}.

این یک نقطه را در قالب JSON (نشانگذاری شی جاوا اسکریپت) مشخص می کند. در مورد JSON بیشتر خواهید آموختفصل 8.

 

9.

برای بقیه پارامترهای ورودی، مقادیر پیش فرض را همانطور که هستند رها کنید. سپس روی دکمه Execute Task (POST) کلیک کنید.

این یک کار همزمان است، بنابراین می توانید به سادگی منتظر بمانید تا سرویس تمام شود.

 

10.

هنگامی که کار تکمیل شد، نتیجه به عنوان چیزی شبیه به تصویربرداری از صفحه نمایش باز می گردد.

مجموعه ویژگی های حاصل در قالب JSON است که مشتریان وب شما می توانند از آن برای نمایش روی نقشه ها استفاده کنند. هیچ پیام خطا یا هشداری وجود ندارد. این تأیید می کند که سرویس پردازش جغرافیایی شما با موفقیت ایجاد شده است و به درستی اجرا می شود.

 

7.5

از سرویس GP خود در Web AppBuilder برای ArcGIS استفاده کنید

این بخش به جزئیات Web AppBuilder برای ArcGIS نمی‌پردازد. رجوع شود به پست6 رای جزئیات بیشتر در مورد Web AppBuilder.

 

1.

اگر از نسخه توسعه‌دهنده Web AppBuilder استفاده می‌کنید، یک مرورگر وب راه‌اندازی کنید و به صفحه اصلی Web AppBuilder برای ArcGIS بروید. اگر از نسخه یکپارچه استفاده می کنید، به ArcGIS Online یا پورتال خود برای ArcGIS وارد شوید، یک نقشه وب ایجاد کنید (به عنوان مثال، یک نقشه وب خالی بعداً شانس تغییر آن را خواهید داشت)، آن را ذخیره کنید، به اشتراک بگذارید و سپس کلیک کنید. دکمه ایجاد یک برنامه وب در پنجره اشتراک گذاری، روی تب Web AppBuilder کلیک کنید. عنوان، برچسب ها و خلاصه برنامه خود را مشخص کنید. روی دکمه شروع کلیک کنید؛ و به مرحله 3 بروید.

 

2.

برای ایجاد یک برنامه جدید روی Create New کلیک کنید و روی 2D کلیک کنید. نام برنامه را مشخص کنید (به عنوان مثال، New Factory Site Selection)، و برای خلاصه، یک توضیح اضافه کنید. سپس روی OK کلیک کنید.

3.

روی تب Map و سپس دکمه Choose Web Map کلیک کنید.

4.

یک نقشه وب که راه آهن و رودخانه های آلاباما را نشان می دهد برای این آموزش ساخته شده است. برای استفاده از این نقشه وب، روی زبانه عمومی کلیک کنید، انتخاب کنیدArcGIS.comو برای جستجوی آن، Rivers and Railways Getting to Know Web GIS را تایپ کنید. نقشه وب را از نتایج انتخاب کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

این نقشه تا آلاباما بزرگ‌نمایی می‌کند و رودخانه‌ها و راه‌آهن‌های این ایالت را نشان می‌دهد. این نقشه وب رودخانه‌ها و راه‌آهن‌هایی را نشان می‌دهد که سرویس GP از آنها استفاده خواهد کرد.

 

5.

روی تب Widgets کلیک کنید و سپس روی پیوند Set the widgets in this controller کلیک کنید.

6.

برای افزودن ویجت روی دکمه اینجا کلیک کنید، ویجت geoprocessing را کلیک کنید و OK را کلیک کنید.

7.

ماوس را روی ویجت پردازش جغرافیایی ببرید و روی نماد مداد کلیک کنید برای پیکربندی این ویجت

8.

در پنجره پیکربندی ویجت geoprocessing، موارد زیر را انجام دهید:

نام ویجت را به عنوان انتخاب سایت تنظیم کنید.

برای URL وظیفه، روی دکمه تنظیم کلیک کنید تا URL کار را که در مرحله 5 از بخش 7.4 یادداشت کرده اید تایپ یا جایگذاری کنید. روی Validate کلیک کنید و روی OK کلیک کنید.

توجه داشته باشید که پارامترهای ورودی و خروجی شناسایی و فهرست شده اند.

روی پارامتر Output کلیک کنید و Label and Tooltip را به Possible Sites تغییر دهید.

رندر نمایش خروجی را برای استفاده از یک علامت واحد تغییر دهید. سپس رنگ پر کردن چند ضلعی و رنگ طرح کلی را انتخاب کنید.

به‌عنوان یک گزینه، روی هر یک از پارامترهای ورودی کلیک کنید تا برچسب‌ها و نکات ابزار آن‌ها را تغییر دهید تا نام‌ها برای کاربران معنی‌دار شوند و خواندن آن‌ها آسان‌تر شود.

روی OK کلیک کنید تا پنجره پیکربندی ویجت بسته شود.

ویجت شما اکنون پیکربندی شده است. می توانید از این ویجت در برنامه وب خود استفاده کنید.

 

9.

در نوار ابزار، روی دکمه انتخاب سایت کلیک کنید. مقادیر را برای پارامترهای ورودی تنظیم کنید یا از مقادیر پیش فرض استفاده کنید. در قسمت Location of Interest، روی نماد نقطه کلیک کنید. روی یک مکان نزدیک به رودخانه ها و راه آهن در نقشه کلیک کنید تا منطقه مورد علاقه خود را مشخص کنید و سپس روی Execute کلیک کنید.

درخواست به سرور ارسال می شود. پس از چند لحظه، مجموعه حاصل از سایت های احتمالی برای کارخانه جدید برگردانده شده و بر روی نقشه نمایش داده می شود.

10.

برای ذخیره پیکربندی برنامه وب خود، روی دکمه ذخیره کلیک کنید.

 

11.

شما می توانید به صورت اختیاری برنامه وب را در یک وب سرور مستقر کنید (همانطور که در این کار انجام دادید پست6).

در این آموزش، شما یک مدل را در جعبه ابزار به پایان رساندید، آن را به عنوان یک سرویس GP منتشر کردید، آن را در ArcGIS Services Directory کاوش کردید و از آن در یک برنامه وب استفاده کردید. با استفاده از این برنامه، مدیران اجرایی و سایر کاربران غیرحرفه ای می توانند سناریوهای مختلف را بررسی کنند و در مورد این آموزش، بهترین سایت را برای یک کارخانه جدید انتخاب کنند.

پرسش و پاسخ

 

1.

ModelBuilder یا Python: برای نوشتن مدل یا ابزار خود از کدام یک استفاده کنم؟

پاسخ:پاسخ بسته به آنچه می خواهید انجام دهید و مجموعه مهارت های فعلی شما متفاوت است.

اگر در هر دو کار تازه کار هستید و باید کار را سریع انجام دهید از ModelBuilder استفاده کنید.

یادگیری ModelBuilder بسیار ساده تر و سریعتر از Python است.

در نمایش بصری و شهودی گردش کار برای اکثر وظایفی که می خواهید انجام دهید، عالی است.

حتی اگر ترجیح می دهید پایتون را یاد بگیرید، ModelBuilder می تواند مکان بهتری برای شروع باشد. می تواند برخی از مدل ها را به اسکریپت های پایتون صادر کند، بنابراین اسکلت اسکریپت از قبل برای شما نوشته شده است.

اگر از قبل پایتون را می‌شناسید یا زمان بیشتری برای یادگیری آن دارید، از پایتون استفاده کنید.

پایتون یک زبان برنامه نویسی است. شما می توانید گردش های کاری پیچیده تری را انجام دهید و کنترل دقیق تری را اعمال کنید. به عنوان مثال، دستکاری متن ساده با استفاده از ModelBuilder دشوار است، در حالی که پایتون کار را بسیار آسان می کند.

با کتابخانه‌ها یا ماژول‌های اضافی، پایتون می‌تواند بهتر با ابزارهای نرم‌افزاری دیگر مانند مایکروسافت اکسل، بسته آماری R یا رویه‌ها در یک RDBMS (سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای) ادغام شود.

علاوه بر استفاده از ابزار خود برای ایجاد یک سرویس GP، ممکن است بخواهید اسکریپت پایتون خود را خارج از ArcMap اجرا کنید یا برنامه ریزی کنید تا در زمان خاصی اجرا شود.

2.

چگونه می توانم یک سرویس GP را منتشر کنم که چندین کار را ترکیب می کند؟

پاسخ:در اینجا مراحل انجام می شود:

هر یک از ابزارها یا مدل هایی را که می خواهید در سرویس قرار دهید اجرا کنید.

نتیجه اولین مدل یا ابزار را منتشر کنید.

هنگامی که در ویرایشگر سرویس هستید، روی دکمه افزودن نتیجه کلیک کنید و نتیجه دیگری را برای افزودن به سرویس انتخاب کنید. سپس هر نتیجه به یک وظیفه در خدمت شما تبدیل می شود.

 

3.

آیا یک کار می تواند چندین خروجی تولید کند؟

پاسخ:آره.

اگر از ModelBuilder استفاده می کنید، کافیست روی خروجی های نهایی یا خروجی های میانی کلیک راست کرده و آنها را به عنوان پارامتر تنظیم کنید.

اگر از پایتون استفاده می کنید، از arcpy.SetParameter (شاخص، مقدار) یا arcpy.SetParameterAsText (شاخص، مقدار) استفاده کنید. می توانید نوع داده هر پارامتر خروجی را در پنجره ویژگی ابزار تعریف کنید.

تکالیف

تکلیف 7: یک برنامه وب برای Clip، Zip و ارسال داده های GIS ایجاد کنید

یک دفتر نظرسنجی و نقشه برداری می خواهد گردش کار اشتراک گذاری داده های خود را بهبود بخشد. این دفتر به جای استخراج و کپی دستی داده ها برای ارائه خدمات به مشتریان خود، می خواهد گردش کار را با یک برنامه وب خودکار کند.

داده ها:داده ها در C:\EsriPress\GTKWebGIS\Chapter7\Assignment_Data قرار دارند. این شامل موارد زیر است:

data.gdb،که دارای لایه های زلزله و طوفان است که کاربران شما می توانند دانلود کنند

natural_disasters.mxd،که این لایه های داده را نمایش می دهند

ExtractData.tbx،که شامل ExtractData، یک مدل برای تکمیل اطلاعات clip/zip/ship است

الزامات:این برنامه وب باید به کاربران خود اجازه دهد تا به خود خدمات ارائه دهند. آن‌ها باید بتوانند لایه‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنند، منطقه مورد نظر خود را ترسیم کنند، طرح و قالب داده‌ای را که می‌خواهند انتخاب کنند، و داده‌ها را بریده و فشرده کنند تا دانلود کنند.

نکات:

natural_disasters.mxd را در ArcMap باز کنید.

مدل ExtractData را ویرایش کنید و لایه ها را روی Clip، Feature Format، Area of ​​Interest و Output_zip File به عنوان پارامترهای مدل قرار دهید.

مدل ExtractData را اجرا کنید و نتیجه مدل را به عنوان یک سرویس GP منتشر کنید.

وظیفه سرویس GP خود را در فهرست خدمات ArcGIS بررسی کنید.

با استفاده از Web AppBuilder برای ArcGIS یک برنامه وب ایجاد کنید:

از برنامه وب که در آن ایجاد کردید استفاده کنید پست6آموزش این برنامه وب لایه های زلزله و طوفان را نمایش می دهد تا کاربران بتوانند محل وقوع زلزله و طوفان را ببینند.

ویجت geoprocessing را اضافه کنید و آن را طوری پیکربندی کنید که به وظیفه ExtractData در سرویس GP شما اشاره کند.

توجه: این تخصیص شبیه به مثال ArcGIS Server Clip و Ship Geoprocessing Service در ArcGIS Help است که در آن می توانید دستورالعمل های مفیدی را بیابید (http://resources.arcgis.com/en/help/main/10.2/index.html#/Clip_and_ship/005700000073000000).

چه چیزی ارسال شود:با عنوان Web GIS Assignment 7 به مربی خود ایمیل بزنید: نام شما و شامل موارد زیر باشد:

نشانی وب وظیفه GP شما

URL برنامه وب شما

20 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید