آموزش مقاله نویسی

نویسنده :دکتر سعید جوی زاده/شماره تماس با دکتر سعید جوی زاده:09382252774

در سال های اخیر افراد زیادی تمایل به نوشتن مقاله در نشریه های معتبر جهانی پیدا کرده اند. معیارهایی که مجلات باکیفیت نظیر ISI برای پذیرش مقالات تعیین می کند، بسته به شرایط متغیر است. به همین دلیل کسب اطلاعات از طریق راهنمای آموزش مقاله نویسی علمی بسیار مهم و کاربردی خواهد بود. برای آنکه مقاله علمی خوبی را به ثبت برسانید، باید مخاطبان خود را نیز در نظر داشته باشید.

کسانی که نسبت به مطالعه مقاله شما پس از چاپ آن اقدام می کنند، بدون شک به دنبال کشف اطلاعاتی کمیاب و بی نظیر هستند. شما نیز مسلما برای آنکه انتظارات آنها را برآورده سازید، باید از نکات و قوانینی در نوشتن مقاله پیروی کنید. بنابراین ما نیز تصمیم گرفته‌ایم که شما را با نکاتی در رسیدن به این هدف آشنا سازیم. در صورتی که به کسب اطلاعات در این باره علاقه مند هستید، پیشنهاد می دهیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای آموزش مقاله نویسی علمی

امروزه افراد زیادی برای دستیابی به درجات برتر علمی مقاله نویسی می کنند. اما آیا تمام این افراد موفق خواهند شد؟ بدون شک این طور نیست. کسانی در رسیدن به این هدف موفق خواهند بود که نکات لازم را در این زمینه بدانند و برای رعایت آنها به بهترین نحو ممکن بکوشند. در این بخش قصد معرفی ویژگی های یک مقاله علمی خوب را به شما داریم.

هدف خود را مشخص کنید

از مهم ترین کارهایی که باید براساس راهنمای آموزش مقاله نویسی علمی انجام دهید، مشخص کردن هدف از ارائه مقاله است. زمانی که شما تصمیم به طرح ایده خود با دیگران می گیرید، باید بدانید که چه هدفی را از این طریق دنبال خواهید کرد. به این معنا که چه مشکلی را با این مقاله برطرف می کنید یا کاری که می کنید، چه میزان گیرایی و نو بودن را در خود دارد.

مقاله شما از چه دسته ای است

پس از آنکه اهداف خود را از نوشتن مقاله مشخص کردید، باید به نوع مقاله خود آگاه باشید. اگر قصد ارائه یک موضوع علمی یا پژوهشی ناب را دارید، باید برای نوشتن یک مقاله کامل آماده شوید. مقاله نویسی برای بیان تنها یک پیشرفت در حوزه های مختلف علمی، نیازمند نوشتن مقالات کوتاه و مختصر دارد. در صورتی که تمایل به توضیح خلاصه‌ای از اطلاعات و موضوعات از پیش تشریح شده دارید، به نوشتن مقالات مروری بسنده کنید.

مجله موردنظر خود را تعیین کنید

اغلب افرادی که تمایل به نوشتن مقاله دارند، انتظار چاپ آن را در بهترین مجلات نیز خواهند داشت. در صورتی که با این هدف دست به نوشتن مقاله زده اید، بهتر است معیارهای هر نشریه را بررسی کنید. این را بدانید که نشریه های معتبر علمی با چاپ مقالات بی ارزش از اعتبار مجله خود نخواهند کاست. اگر مقالات آخری را که نشریه مدنظر شما چاپ کرده است، مطالعه کنید متوجه نقاط ضعف و قوت خود خواهید شد. در این صورت احتمال رد شدن مقاله شما کاهش می یابد. به همین دلیل در ادامه متن به توضیحاتی درباره بدنه مقاله خواهیم پرداخت.

متن مقاله باید چگونه باشد؟

براساس راهنمای آموزش مقاله نویسی علمی متن مقاله باید از ویژگی هایی برخوردار باشد. یک مقاله خوب از عنوان، چکیده، بدنه کلی و نتیجه گیر‌ی خوب تشکیل می شود. در میان این موارد باید موضوعات دیگری را نیز مدنظر قرار دهید که به بیان آنها می پردازیم.

1.       موضوع

یکی از مهم ترین بخش های مقاله علمی، موضوع آن است. زمانی خوانندگان مقاله برای مطالعه آن به صف می ایستند که با عنوان جذابی برخورد داشته باشند. عنوان مقاله باید با آنچه در متن توضیح داده شده است، تناسب داشته باشد.

2.      همکاران

پس از آنکه به بیان موضوع مقاله پرداخته شد، نوبت به ذکر اسامی افراد کمک کننده به نویسنده می رسد. علاوه بر این باید شخص اصلی در مقاله مشخص شده و نام، آدرس و ایمیل او نیز بیان شود.

3.     خلاصه

همانطور که می دانید مقالات نیز باید همانند کتاب دارای خلاصه‌ای برای توضیحات اولیه باشند. در این صورت خوانندگان مقاله از اول می دانند که چه موضوعی بررسی شده است. به همین دلیل چکیده مقاله باید رسا و جذاب باشد که فرد به خواندن ادامه متن علاقه مند شود.

4.     کلمات کلیدی

در تمامی مقالات کلمه هایی وجود دارند که هدف از نوشتن مقاله پرداختن به آنها بوده است. پس از آنکه خلاصه مقاله توسط نویسنده نوشته شد، باید به ذکر کلمات ویژه و کلیدی به کار رفته در متن پرداخته شود. از این طریق امکان ارجاع مقاله به دیگر سایت ها نیز امکان پذیر خواهد بود.

5.     مقدمه

از بخش های مهم در راهنمای آموزش مقاله نویسی علمی که باید در نوشتن آن دقت کرد، مقدمه است. مقدمه یک مقاله باید بیانگر اهداف و روش بیان موضوع مورد بحث شما در مقاله باشد. به طبع هر چه مقدمه یک مقاله از اطلاعات مفیدی سرشار باشد، خواننده را به مطالعه ادامه متن ترغیب خواهد کرد.

6.      روش رسیدن به اطلاعات

زمانی که تصمیم به نوشتن مقاله می گیرید، مسلما از روش ها و ابزاری برای بدین منظور استفاده می کنید. بیان روند پیشروی مقاله به دیگر افرادی که تمایل به نوشتن مقاله دارند، کمک بسیاری خواهد کرد.

7.     نتیجه گیر‌ی

پس از آنکه تمامی مطالب مربوط به تحقیقات خود را در مقاله بیان کردید، باید نتیجه گیر‌ی درخوری نیز از آن داشته باشید. مقایسه آنچه شما در نهایت به آن دست یافته اید با دیگر مقالات مشابه جزو الزامات این بخش به شمار می رود.

سخن آخر

مقاله نویسی به عنوان یکی از دغدغه های همیشگی برای محققان به حساب می آید. برای آنکه مقاله علمی خوبی را ارائه دهید باید از نکات لازم در این زمینه آگاه باشید. در این مقاله به بیان راهنمای کمکی برای نوشتن مقاله پرداختیم. مشخص کردن هدفی که برای آن اقدام به نوشتن مقاله می کنید، اهمیت بالایی دارد.

همچنین تعیین نوع نشریه مدنظر شما و تلاش برای رعایت قوانینی که آن مجله تعیین کرده است، بسیار اهمیت دارد. بدنه اصلی مقاله هر آنچه شما قصد بیان آنها را دارید، به نمایش خواهد گذاشت. بنابراین باید برای خوانندگان کاملا جامع و جذاب نوشته شود. مثلا عنوان در صورتی که به بیان موضوع جدید و متناسب با متن مقاله بپردازد، افراد زیادی را برای خواندن آن جذب خواهد کرد.

 

کلمه کلیدی: راهنمای آموزش مقاله نویسی علمی

 

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید