سنجش از راه دور چیست؟

برنامه ریزی کاربری منطقه ای کارآمد عملی با استفاده از بهینه سازی الگوریتم ژنتیک چندهدفه و سیستم اطلاعات جغرافیایی

سنجش از راه دور چیست؟

  در فیسبوک به اشتراک بگذارید  در پینترست به اشتراک بگذارید

کیفیت هوا

سنجش از دور عبارت است از به دست آوردن اطلاعات از راه دور. ناسا زمین و سایر اجسام سیاره‌ای را با استفاده از حسگرهایی روی ماهواره‌ها و هواپیماها مشاهده می‌کند که انرژی بازتاب‌شده یا ساطع شده را شناسایی و ضبط می‌کنند. حسگرهای راه دور، که چشم انداز جهانی و داده های فراوانی را در مورد سیستم های زمین ارائه می دهند، تصمیم گیری مبتنی بر داده ها را بر اساس وضعیت فعلی و آینده سیاره ما امکان پذیر می کنند.

  • مدارها
  • مشاهده با طیف الکترومغناطیسی
  • حسگرها
  • وضوح
  • پردازش، تفسیر و تحلیل داده ها
  • رهیاب های داده

برای اطلاعات بیشتر، گفتگوی فنی تیم پیاده‌سازی و مفاهیم پیشرفته بین سازمانی ناسا (IMPACT): از پیکسل‌ها تا محصولات: مروری بر سنجش از راه دور ماهواره‌ای .

مدارها

ماهواره ها را می توان در چندین نوع مدار به دور زمین قرار داد. سه دسته رایج مدارها عبارتند از: مدار پایین زمین (تقریباً 160 تا 2000 کیلومتر بالاتر از زمین)، مدار زمین متوسط ​​(تقریباً 2000 تا 35500 کیلومتر بالاتر از زمین) و مدار بالای زمین (بالاتر از 35500 کیلومتر بالای زمین). ماهواره هایی که در مدار 35786 کیلومتری می چرخند در ارتفاعی قرار دارند که سرعت مداری آنها با چرخش سیاره مطابقت دارد و در مداری قرار دارند که به آن  مدار ژئوسنکرون (GSO) می گویند. علاوه بر این، یک ماهواره در GSO به طور مستقیم بر فراز استوا یک مدار زمین ثابت خواهد داشت . یک مدار زمین ثابت به یک ماهواره امکان می دهد موقعیت خود را مستقیماً در همان مکان روی سطح زمین حفظ کند.

 

هواپیمای مداری NOAA/NASA Joint Polar Satellite Satellite (JPSS) با نمادی که شیب مدار 98.69 درجه را توصیف می کند.
ماهواره Aqua ناسا هر 99 دقیقه یک مدار را کامل می کند و از 10 درجه هر قطب عبور می کند. این دستگاه طیف‌سنج رادیویی تصویربرداری با وضوح متوسط ​​(MODIS) را در Aqua قادر می‌سازد تا هر 1 تا 2 روز یک‌بار تصاویر جهانی کامل به دست آورد. اعتبار: NASA Aqua.

 

مدار پایین زمین یک مدار متداول است که ماهواره ها می توانند چندین مسیر مداری را در اطراف سیاره دنبال کنند. برای مثال، ماهواره‌های مدار قطبی، نزدیک به 90 درجه به سمت صفحه استوایی متمایل هستند و با چرخش زمین از قطبی به قطب دیگر حرکت می‌کنند. این امر به حسگرهای روی ماهواره امکان می‌دهد تا داده‌های کل کره زمین از جمله مناطق قطبی را به سرعت به دست آورند. بسیاری از ماهواره‌های مدار قطبی، همزمان با خورشید در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که ماهواره در هر چرخه در زمان خورشیدی مشابهی از یک مکان عبور می‌کند. یکی از نمونه‌های ماهواره‌ای هم‌زمان با خورشید و در مدار قطبی، ماهواره Aqua ناسا است که تقریباً 705 کیلومتر بالاتر از سطح زمین می‌چرخد.

از سوی دیگر، ماهواره‌های غیرقطبی در مدار پایین زمین، پوشش جهانی را ارائه نمی‌دهند، بلکه تنها بخشی از عرض‌های جغرافیایی را پوشش می‌دهند. رصدخانه هسته مشترک ناسا و آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن (GPM) نمونه‌ای از ماهواره‌های غیرهمگام در مدار پایین زمین است. مسیر مداری آن داده هایی را بین 65 درجه عرض شمالی و جنوبی از 407 کیلومتری بالای سیاره به دست می آورد.

یک ماهواره در مدار متوسط ​​زمین تقریباً 12 ساعت طول می کشد تا یک مدار را کامل کند. در 24 ساعت، ماهواره هر روز از روی همان دو نقطه از خط استوا عبور می کند. این مدار ثابت و بسیار قابل پیش بینی است. در نتیجه، این مداری است که توسط بسیاری از ماهواره های مخابراتی و GPS استفاده می شود. یکی از نمونه‌های صورت فلکی ماهواره‌ای در مدار زمین متوسط، سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی گالیله (GNSS) آژانس فضایی اروپا است  که در 23222 کیلومتری زمین می‌چرخد.

 

یک فضاپیما در مدار زمین ثابت.
یک فضاپیما در مدار زمین ثابت. اعتبار: علوم ناسا.

 

در حالی که هر دو ماهواره ژئوسنکرون و زمین ثابت در 35786 کیلومتری زمین می چرخند، ماهواره های ژئوسنکرون مدارهایی دارند که می توانند به سمت بالا یا پایین استوا کج شوند. از سوی دیگر، ماهواره‌های زمین‌ایستا، در همان صفحه استوا به دور زمین می‌چرخند. این ماهواره ها با هر رصد، نماهای یکسانی از زمین می گیرند و تقریباً یک منطقه را پوشش می دهند. سری ماهواره‌های آب و هوای مشترک ماهواره‌های NASA/NOAA ( GOES ) در مدارهای زمین ثابت بالای استوا قرار دارند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مدارها، لطفاً به کاتالوگ مدارهای ماهواره‌ای زمین رصدخانه ناسا مراجعه کنید .

مشاهده با طیف الکترومغناطیسی

انرژی الکترومغناطیسی که از ارتعاش ذرات باردار تولید می شود، به شکل امواج در جو و خلاء فضا حرکت می کند. این امواج دارای طول موج های متفاوت (فاصله تاج موج تا تاج موج) و فرکانس هستند. طول موج کوتاهتر به معنای فرکانس بالاتر است. برخی مانند امواج رادیویی، مایکروویو و مادون قرمز دارای طول موج طولانی تری هستند، در حالی که برخی دیگر مانند امواج ماوراء بنفش، اشعه ایکس و گاما دارای طول موج بسیار کوتاه تری هستند. نور مرئی در وسط آن محدوده تابش بلند تا موج کوتاه قرار دارد. این بخش کوچک انرژی تنها چیزی است که چشم انسان قادر به تشخیص آن است. ابزار دقیق برای تشخیص سایر اشکال انرژی الکترومغناطیسی مورد نیاز است. ابزار دقیق ناسا از طیف کامل طیف برای کاوش و درک فرآیندهایی که در زمین و سایر اجرام سیاره ای رخ می دهند، استفاده می کند.

 

نمودار طیف الکترومغناطیسی
تصویری از طیف الکترومغناطیسی که طول موج های طیفی خاص و خواص و کاربردهای این طول موج ها را نشان می دهد. اعتبار: علوم ناسا.

 

برخی از امواج توسط اجزای جوی جذب یا منعکس می شوند، مانند بخار آب و دی اکسید کربن، در حالی که برخی از طول موج ها اجازه حرکت بدون مانع در جو را می دهند. نور مرئی دارای طول موج هایی است که می تواند از طریق جو منتقل شود. انرژی مایکروویو دارای طول موج هایی است که می تواند از ابرها عبور کند، ویژگی که توسط بسیاری از ماهواره های آب و هوا و ارتباطی استفاده می شود.

 

امضاهای طیفی ویژگی های مختلف زمین در طیف نور مرئی
امضاهای طیفی ویژگی های مختلف زمین در طیف نور مرئی. اعتبار: جنی آلن.

منبع اصلی انرژی مشاهده شده توسط ماهواره ها، خورشید است. مقدار انرژی منعکس شده خورشید به ناهمواری سطح و آلبدوی آن بستگی دارد، یعنی اینکه یک سطح چگونه نور را به جای جذب آن منعکس می کند. به عنوان مثال، برف آلبدوی بسیار بالایی دارد و تا 90 درصد تابش خورشیدی ورودی را منعکس می کند. از سوی دیگر، اقیانوس تنها حدود 6 درصد از تابش خورشیدی ورودی را منعکس می کند و بقیه را جذب می کند. اغلب، زمانی که انرژی جذب می شود، مجدداً منتشر می شود، معمولاً در طول موج های طولانی تر. به عنوان مثال، انرژی جذب شده توسط اقیانوس دوباره به صورت تشعشعات مادون قرمز ساطع می شود.

همه چیزهای روی زمین انرژی را منعکس می‌کنند، جذب می‌کنند یا منتقل می‌کنند که مقدار آن بر اساس طول موج متفاوت است. همانطور که اثر انگشت شما منحصر به شماست، همه چیز روی زمین دارای اثر انگشت طیفی منحصر به فرد است. محققان می توانند از این اطلاعات برای شناسایی ویژگی های مختلف زمین و همچنین انواع سنگ ها و مواد معدنی استفاده کنند. تعداد باندهای طیفی شناسایی شده توسط یک ابزار مشخص، قدرت تفکیک طیفی آن ، تعیین می‌کند که یک محقق چقدر می‌تواند بین مواد تشخیص دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد طیف الکترومغناطیسی، با ویدیوهای همراه، تور ناسا در طیف الکترومغناطیسی را مشاهده کنید.

 

همانطور که آهن و مس در نور مرئی متفاوت به نظر می رسند، مواد معدنی غنی از آهن و مس نیز مقادیر متفاوتی از نور را در طیف مادون قرمز منعکس می کنند. این نمودار بازتاب هماتیت (یک سنگ آهن) را با مالاکیت و کریزوکولا (مواد معدنی غنی از مس) از 200 تا 3000 نانومتر مقایسه می‌کند.
همانطور که آهن و مس در نور مرئی متفاوت به نظر می رسند، مواد معدنی غنی از آهن و مس نیز مقادیر متفاوتی از نور را در طیف مادون قرمز منعکس می کنند. این نمودار بازتاب هماتیت (یک سنگ آهن) را با مالاکیت و کریزوکولا (مواد معدنی غنی از مس) از 200 تا 3000 نانومتر مقایسه می‌کند. اعتبار: تصویر ناسا توسط رابرت سیمون، با استفاده از داده های آزمایشگاه طیف سنجی USGS.

 

حسگرها

حسگرها یا ابزارهای روی ماهواره ها و هواپیماها از خورشید به عنوان منبع روشنایی استفاده می کنند یا منبع روشنایی خود را فراهم می کنند و انرژی بازتاب شده را اندازه گیری می کنند. حسگرهایی که از انرژی طبیعی خورشید استفاده می کنند، حسگرهای غیرفعال نامیده می شوند. آنهایی که منبع انرژی خود را تامین می کنند، حسگرهای فعال نامیده می شوند.

 

نمودار سنسور غیرفعال در مقابل سنسور فعال.
تصویری که تفاوت بین حسگرهای غیرفعال و فعال را نشان می دهد. اعتبار: برنامه آموزش سنجش از دور علوم کاربردی ناسا. 

حسگرهای غیرفعال شامل انواع مختلفی از رادیومترها (وسایلی که شدت تابش الکترومغناطیسی را در نوارهای انتخابی اندازه گیری می کنند) و طیف سنج ها (دستگاه هایی که برای تشخیص، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل محتوای طیفی تابش الکترومغناطیسی منعکس شده طراحی شده اند) هستند. اکثر سیستم‌های غیرفعال مورد استفاده توسط برنامه‌های سنجش از راه دور در بخش‌های مرئی، مادون قرمز، مادون قرمز حرارتی و مایکروویو طیف الکترومغناطیسی کار می‌کنند. این حسگرها دمای سطح زمین و دریا، ویژگی‌های پوشش گیاهی، ویژگی‌های ابر و آئروسل و سایر ویژگی‌های فیزیکی را اندازه‌گیری می‌کنند. اکثر حسگرهای غیرفعال نمی‌توانند به پوشش ابر متراکم نفوذ کنند و بنابراین محدودیت‌هایی برای مشاهده مناطقی مانند مناطق استوایی که پوشش ابر متراکم در آنها زیاد است، دارند.

حسگرهای فعال شامل انواع مختلف حسگرهای تشخیص رادیویی و برد (رادار)، ارتفاع سنج ها و پراکندگی سنج ها هستند. اکثر سنسورهای فعال در باند مایکروویو طیف الکترومغناطیسی کار می کنند که به آنها توانایی نفوذ در جو را در اکثر شرایط می دهد. این نوع حسگرها برای اندازه گیری پروفایل های عمودی ذرات معلق در هوا، ساختار جنگل، بارش و بادها، توپوگرافی سطح دریا و یخ و غیره مفید هستند.

صفحه Earthdata Remote Sensors فهرستی از حسگرهای غیرفعال و فعال علم زمین ناسا را ​​ارائه می دهد. رادار دیافراگم مصنوعی چیست؟ اطلاعات خاصی در مورد این نوع سنسور رادار فعال ارائه می دهد.

وضوح

وضوح در نحوه استفاده از داده های یک حسگر نقش دارد. وضوح بسته به مدار ماهواره و طراحی حسگر می تواند متفاوت باشد. چهار نوع وضوح برای هر مجموعه داده وجود دارد – رادیومتری، فضایی، طیفی و زمانی.

وضوح رادیومتریک مقدار اطلاعات موجود در هر پیکسل است، یعنی تعداد بیت هایی که انرژی ثبت شده را نشان می دهند. هر بیت یک توان 2 را ثبت می کند. برای مثال، وضوح 8 بیتی 2 8 است، که نشان می دهد سنسور دارای 256 مقدار دیجیتال بالقوه (0-255) برای ذخیره اطلاعات است. بنابراین، هرچه وضوح رادیومتریک بالاتر باشد، مقادیر بیشتری برای ذخیره اطلاعات در دسترس است و تمایز بهتری بین کوچکترین تفاوت‌ها در انرژی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، هنگام ارزیابی کیفیت آب، وضوح رادیومتری برای تمایز بین تفاوت‌های ظریف در رنگ اقیانوس ضروری است.

 

پیشرفت در فناوری سنجش از دور تصاویر ماهواره ای را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است. از جمله پیشرفت‌ها، بهبود وضوح رادیومتریک یا میزان حساسیت یک ابزار به تفاوت‌های کوچک در انرژی الکترومغناطیسی بود. حسگرهایی با وضوح رادیومتریک بالا می توانند جزئیات بیشتر و تغییرات نور را تشخیص دهند.
پیشرفت در فناوری سنجش از دور تصاویر ماهواره ای را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است. از جمله پیشرفت‌ها می‌توان به بهبود وضوح رادیومتری یا حساسیت یک ابزار به تفاوت‌های کوچک در انرژی الکترومغناطیسی اشاره کرد. حسگرهایی با وضوح رادیومتریک بالا می توانند جزئیات بیشتر و تغییرات نور را تشخیص دهند. اعتبار: تصاویر رصدخانه زمین ناسا توسط جاشوا استیونز، با استفاده از داده های Landsat از سازمان زمین شناسی ایالات متحده .

 

وضوح فضایی با اندازه هر پیکسل در یک تصویر دیجیتال و ناحیه ای روی سطح زمین که توسط آن پیکسل نشان داده می شود، تعریف می شود. به عنوان مثال، اکثر باندهای مشاهده شده توسط طیف‌سنج تصویربرداری با وضوح متوسط ​​( MODIS ) دارای وضوح مکانی 1 کیلومتر هستند. هر پیکسل یک منطقه 1 کیلومتر در 1 کیلومتر را بر روی زمین نشان می دهد. MODIS همچنین شامل نوارهایی با وضوح فضایی 250 متر یا 500 متر است. هر چه رزولوشن ریزتر باشد (هر چه عدد کمتر باشد)، جزئیات بیشتری را می توانید ببینید. در تصویر زیر می توانید تفاوت پیکسلی بین تصویر 30 متر بر پیکسل (تصویر سمت چپ)، تصویر 100 متر بر پیکسل (تصویر مرکز) و تصویر 300 متر بر پیکسل (تصویر سمت راست) را مشاهده کنید.

داده های Landsat 8 از 7 ژوئیه 2019 بر فراز ریکیاویک، ایسلند.
تصویر Landsat 8 از ریکیاویک، ایسلند، که در 7 ژوئیه 2019 به دست آمد، تفاوت وضوح پیکسل را نشان می دهد. اعتبار: رصدخانه زمین ناسا.

 

 

بالای مکعب یک تصویر با رنگ کاذب است که برای برجسته کردن ساختار در آب و حوضچه های تبخیر در سمت راست ساخته شده است. کناره‌های مکعب برش‌هایی هستند که لبه‌های بالا را در تمام ۲۲۴ کانال طیفی AVIRIS نشان می‌دهند. قسمت های بالای اضلاع در قسمت مرئی طیف (طول موج 400 نانومتر) و قسمت های پایین در مادون قرمز (2500 نانومتر) قرار دارند.
بالای مکعب یک تصویر با رنگ کاذب است که برای برجسته کردن ساختار در آب و حوضچه های تبخیر در سمت راست ساخته شده است. کناره‌های مکعب برش‌هایی هستند که لبه‌های بالا را در تمام ۲۲۴ کانال طیفی AVIRIS نشان می‌دهند. قسمت های بالای اضلاع در قسمت مرئی طیف (طول موج 400 نانومتر) و قسمت های پایین در مادون قرمز (2500 نانومتر) قرار دارند. اعتبار: ناسا JPL.

 

وضوح طیفی توانایی یک حسگر برای تشخیص طول موج های ظریف تر، یعنی داشتن باندهای بیشتر و باریک تر است. بسیاری از حسگرها چند طیفی در نظر گرفته می شوند، به این معنی که دارای 3-10 باند هستند. برخی از حسگرها صدها تا حتی هزاران باند دارند و ابرطیفی در نظر گرفته می شوند . هر چه محدوده طول موج برای یک باند معین باریکتر باشد، وضوح طیفی ریزتر است. به عنوان مثال، طیف‌سنج تصویربرداری مرئی/مادون قرمز هوابرد ( AVIRIS) اطلاعات را در 224 کانال طیفی می گیرد. مکعب سمت راست نمایانگر جزئیات داخل داده است. در این سطح از جزئیات، می توان بین انواع سنگ و کانی، انواع پوشش گیاهی و سایر ویژگی ها تمایز قائل شد. در مکعب، ناحیه کوچک واکنش بالا در گوشه سمت راست تصویر در قسمت قرمز طیف مرئی (حدود 700 نانومتر) قرار دارد و به دلیل وجود رنگ قرمز به طول 1 سانتی متر (نیم اینچ) است. میگوی آب نمک در حوضچه تبخیر.

تفکیک زمانی ، زمانی است که طول می‌کشد تا یک ماهواره یک مدار را کامل کند و از همان منطقه رصدی دوباره بازدید کند. این وضوح به مدار، ویژگی های حسگر و عرض نوار بستگی دارد. از آنجایی که ماهواره های زمین ایستا با سرعت چرخش زمین مطابقت دارند، وضوح زمانی بسیار دقیق تر است. ماهواره های مدار قطبی دارای وضوح زمانی هستند که می تواند از 1 روز تا 16 روز متغیر باشد. به عنوان مثال، حسگر MODIS در ماهواره‌های Terra و Aqua ناسا دارای وضوح زمانی 1-2 روز است که به حسگر اجازه می‌دهد زمین را در حالی که روز به روز تغییر می‌کند، تجسم کند. از سوی دیگر، تصویرگر زمین عملیاتی (OLI) روی ماهواره مشترک NASA/USGS Landsat 8، از عرض نوار باریکتر و وضوح زمانی 16 روز برخوردار است. نه تغییرات روزانه بلکه تغییرات دو ماهه را نشان می دهد.

کاشی های MODIS در مقابل کاشی های لندست. MODIS یک نمونه بسیار بزرگتر از Landsat دارد. و بنابراین وضوح زمانی 1-2 روز در مقابل 16 لندست. نقاط قرمز نقطه مرکزی هر کاشی لندست را نشان می دهد.
نوار مداری MODIS در مقابل نوار مداری OLI در لندست 8. به دلیل نوار تصویربرداری بسیار گسترده تر، MODIS پوشش جهانی را هر 1-2 روز در مقابل 16 روز برای OLI ارائه می دهد. نقاط قرمز نقطه مرکزی هر کاشی لندست را نشان می دهد. اعتبار: آموزش سنجش از راه دور کاربردی ناسا (ARSET).

 

چرا یک حسگر ترکیبی از وضوح مکانی، طیفی و زمانی بالا نمی سازیم؟ ترکیب همه ویژگی های مطلوب در یک سنسور از راه دور دشوار است. به عنوان مثال، برای به دست آوردن مشاهداتی با وضوح فضایی بالا (مانند OLI، روی Landsat 8) یک نوار باریکتر مورد نیاز است، که به زمان بیشتری بین مشاهدات یک منطقه معین نیاز دارد که منجر به وضوح زمانی کمتر می شود. محققان باید معاوضه هایی انجام دهند. به همین دلیل است که درک نوع داده های مورد نیاز برای یک حوزه مطالعاتی بسیار مهم است. هنگام تحقیق در مورد آب و هوا، که در طول زمان پویا است، وضوح زمانی بالا بسیار مهم است. از سوی دیگر، هنگام تحقیق در مورد تغییرات پوشش گیاهی فصلی، وضوح زمانی بالا ممکن است قربانی تفکیک طیفی یا فضایی بالاتر شود.

پردازش، تفسیر و تحلیل داده ها

داده‌های سنجش از دور به‌دست‌آمده از ابزارهای روی ماهواره‌ها، قبل از اینکه داده‌ها توسط اکثر محققان و کاربران علمی کاربردی قابل استفاده باشد، نیاز به پردازش دارند. بیشتر داده‌های خام ماهواره‌ای رصد زمین ناسا (سطح 0، سطوح پردازش داده‌ها را ببینید) در تأسیسات سیستم‌های پردازش علمی ناسا ( SIPS ) پردازش می‌شوند. همه داده‌ها حداقل در سطح 1 پردازش می‌شوند، اما بیشتر آنها محصولات سطح 2 (متغیرهای ژئوفیزیکی مشتق‌شده) و سطح 3 (متغیرهای نقشه‌برداری شده در مقیاس‌های شبکه‌ای یکنواخت فضا-زمان) را مرتبط می‌کنند. بسیاری حتی محصولات سطح 4 دارند. داده های علوم زمین ناسا در مراکز بایگانی فعال توزیع شده خاص ( DAAC ) بایگانی می شوند و به طور کامل، آشکار و بدون محدودیت برای کاربران داده در دسترس هستند.

بیشتر داده ها در قالب داده های سلسله مراتبی (HDF) یا فرم داده های مشترک شبکه (NetCDF) ذخیره می شوند. ابزارهای داده زیادی برای زیر مجموعه، تبدیل، تجسم و صادرات به فرمت های مختلف فایل دیگر در دسترس هستند.

پس از پردازش داده‌ها، می‌توان از آن‌ها در کاربردهای مختلف، از کشاورزی گرفته تا منابع آب گرفته تا سلامت و کیفیت هوا استفاده کرد. یک حسگر واحد به تمام سوالات تحقیق در یک برنامه کاربردی معین پاسخ نمی دهد. کاربران اغلب نیاز به استفاده از چندین حسگر و محصولات داده برای پاسخگویی به سوال خود دارند، با در نظر گرفتن محدودیت های داده های ارائه شده توسط وضوح های مختلف طیفی، مکانی و زمانی.

ایجاد تصاویر ماهواره ای

بسیاری از حسگرها داده ها را در طول موج های طیفی مختلف به دست می آورند. به عنوان مثال، باند 1 OLI روی Landsat 8 داده ها را در 0.433-0.453 میکرومتر به دست می آورد در حالی که MODIS Band 1 داده ها را در 0.620-0.670 میکرومتر به دست می آورد. OLI در مجموع دارای 9 باند است در حالی که MODIS دارای 36 باند است که همگی مناطق مختلف طیف الکترومغناطیسی را اندازه گیری می کنند. باندها را می توان برای تولید تصاویری از داده ها ترکیب کرد تا ویژگی های مختلف در چشم انداز آشکار شود. اغلب از تصویرسازی داده‌ها برای تشخیص ویژگی‌های یک منطقه مورد مطالعه یا تعیین یک منطقه مورد مطالعه استفاده می‌شود.

تصاویر با رنگ واقعی، زمین را همانطور که در چشم انسان به نظر می رسد نشان می دهند. برای یک تصویر با رنگ واقعی Landsat 8 OLI (قرمز، سبز، آبی [RGB])، باندهای حسگر 4 (قرمز)، 3 (سبز)، و 2 (آبی) ترکیب شده‌اند. سایر ترکیبات باند طیفی را می توان برای کاربردهای علمی خاص مانند پایش سیل، ترسیم شهرنشینی و نقشه برداری پوشش گیاهی استفاده کرد. به عنوان مثال، ایجاد یک مجموعه رادیومتر تصویربرداری مادون قرمز مرئی با رنگ کاذب (VIIRS، روی ماهواره Suomi National Polar-Morbiting Partnership [Suomi NPP]) تصویر با استفاده از باندهای M11، I2، و I1 برای تشخیص زخم سوختگی از پوشش گیاهی کم یا لخت مفید است. خاک و همچنین برای افشای مناطق سیل زده. برای مشاهده ترکیب‌های باند بیشتر از حسگرهای لندست، ویدیوی استودیوی تجسم علمی ناسا را ​​رمیکس باند لندست یا مقاله رصدخانه زمین ناسا ببینید.بسیاری از رنگ های لندن . برای دیگر ترکیب‌های باند رایج، به رصدخانه زمین ناسا نحوه تفسیر تصاویر با رنگ غلط معمول را نگاه کنید ، که ترکیبات نوارهای رایج را همراه با بینش در تفسیر تصاویر ارائه می‌دهد.

 

اسکارهای آتش به شدت در باند 7 Landsat منعکس می‌شوند که داده‌ها را در محدوده امواج مادون قرمز به دست می‌آورد. غیرممکن است که در تصویر سمت راست زیر به عنوان یک علامت مایل به قرمز از دست داده شود، در حالی که در تصویر استاندارد RGB در سمت چپ، اسکار آتش حتی قابل تشخیص نیست.
اسکارهای آتش به شدت در Band 7 Landsat منعکس می‌شوند که داده‌ها را در محدوده موج کوتاه مادون قرمز به دست می‌آورد. اسکار آتش در تصویر سمت چپ که یک تصویر استاندارد با رنگ واقعی است قابل مشاهده نیست. اسکار آتش در تصویر سمت راست به وضوح به رنگ قرمز خودنمایی می کند که یک تصویر مادون قرمز با رنگ کاذب است. اعتبار: ناسا

 

تفسیر تصویر

هنگامی که داده ها به صورت تصاویر با ترکیب باندهای مختلف پردازش می شوند، این تصاویر می توانند در تصمیم گیری های مدیریت منابع و ارزیابی فاجعه کمک کنند. این نیاز به تفسیر مناسب از تصویر دارد. چند استراتژی برای شروع وجود دارد (اقتباس از مقاله رصدخانه زمین ناسا چگونه یک تصویر ماهواره ای را تفسیر کنیم: پنج نکته و استراتژی ):

  1. مقیاس را بشناسید – مقیاس های مختلفی بر اساس وضوح فضایی تصویر وجود دارد و هر مقیاس ویژگی های متفاوتی از اهمیت را ارائه می دهد. به عنوان مثال، هنگام ردیابی سیل، یک نمای دقیق و با وضوح بالا نشان می دهد که کدام خانه ها و مشاغل با آب احاطه شده اند. نمای وسیع‌تر چشم‌انداز نشان می‌دهد که کدام بخش از یک شهرستان یا منطقه شهری پر آب است و شاید منبع آب باشد. یک نمای حتی وسیع‌تر، کل منطقه را نشان می‌دهد – سیستم رودخانه‌های پر آب یا رشته‌کوه‌ها و دره‌هایی که جریان را کنترل می‌کنند. یک نمای نیمکره حرکت سیستم های آب و هوایی مرتبط با سیل را نشان می دهد.
  2. به دنبال الگوها، شکل ها و بافت ها باشید – بسیاری از ویژگی ها بر اساس الگو یا شکل آنها به راحتی قابل شناسایی است. به عنوان مثال، مناطق کشاورزی به طور کلی به شکل هندسی، معمولا دایره یا مستطیل هستند. خطوط مستقیم معمولاً سازه هایی هستند که توسط انسان ساخته شده است، مانند جاده ها یا کانال ها.
  3. رنگ ها را تعریف کنید – هنگام استفاده از رنگ برای تشخیص ویژگی ها، دانستن ترکیب نوار استفاده شده در ایجاد تصویر بسیار مهم است. تصاویر با رنگ واقعی یا طبیعی با استفاده از ترکیب نوارهایی ایجاد می شوند که آنچه را که اگر از فضا به پایین نگاه می کنیم با چشمان خود می بینیم تکرار می کنند. آب نور را جذب می کند، بنابراین معمولاً در تصاویر با رنگ واقعی سیاه یا آبی به نظر می رسد. نور خورشید که از سطح آب منعکس می شود ممکن است آن را خاکستری یا نقره ای نشان دهد. رسوبات می توانند رنگ آب را قهوه ای تر نشان دهند، در حالی که جلبک ها می توانند آب را سبزتر نشان دهند. رنگ پوشش گیاهی بسته به فصل متفاوت است: در بهار و تابستان، معمولاً رنگ سبز روشنی دارد. پاییز ممکن است نارنجی، زرد و خرمایی باشد. و زمستان ممکن است قهوه ای بیشتری داشته باشد. زمین برهنه معمولاً تا حدودی قهوه ای است، اگرچه این بستگی به ترکیب معدنی رسوب دارد. مناطق شهری معمولاً به دلیل استفاده گسترده از بتن خاکستری می شوند. یخ و برف در تصاویر واقعی سفید هستند، اما ابرها نیز سفید هستند. هنگام استفاده از رنگ برای شناسایی اشیا یا ویژگی‌ها، مهم است که از ویژگی‌های اطراف نیز برای قرار دادن چیزها در متن استفاده کنید.
  4. آنچه را که می‌دانید در نظر بگیرید – داشتن آگاهی از منطقه‌ای که مشاهده می‌کنید به شناسایی این ویژگی‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال، دانستن اینکه یک منطقه اخیراً توسط یک آتش سوزی سوزانده شده است می تواند به تعیین اینکه چرا پوشش گیاهی ممکن است در یک تصویر سنجش از راه دور متفاوت به نظر برسد کمک کند.

تجزیه و تحلیل کمی

با استفاده از الگوریتم‌های طبقه‌بندی تصویر، می‌توان انواع مختلف پوشش زمین را به آسانی تشخیص داد. طبقه بندی تصویر از اطلاعات طیفی تک تک پیکسل های تصویر استفاده می کند. برنامه‌ای که از الگوریتم‌های طبقه‌بندی تصویر استفاده می‌کند، می‌تواند به طور خودکار پیکسل‌ها را در طبقه‌بندی بدون نظارت گروه‌بندی کند . کاربر همچنین می تواند مناطقی از نوع پوشش زمین شناخته شده را برای “آموزش” برنامه برای گروه بندی پیکسل ها نشان دهد. این طبقه بندی تحت نظارت نامیده می شود . نقشه ها یا تصاویر را می توان در یک سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ادغام کرد و سپس هر پیکسل را می توان با سایر داده های GIS مانند داده های سرشماری مقایسه کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ادغام داده های علوم زمین ناسا در یک GIS، صفحه Earthdata GIS را بررسی کنید .

ماهواره ها همچنین اغلب دارای حسگرهای مختلفی هستند که پارامترهای بیوژئوفیزیکی مانند دمای سطح دریا، دی اکسید نیتروژن یا سایر آلاینده های جوی، بادها، ذرات معلق در هوا و زیست توده را اندازه گیری می کنند. این پارامترها را می توان از طریق تکنیک های آماری و تحلیل طیفی ارزیابی کرد.

رهیاب های داده

برای کمک به شروع تحقیقات مبتنی بر برنامه‌های کاربردی با استفاده از داده‌های سنجش از راه دور، Data Pathfinder راهنمای انتخاب محصول داده‌ای را ارائه می‌کند که بر رشته‌های علمی خاص و حوزه‌های کاربردی، مانند موارد ذکر شده در بالا، متمرکز است. Pathfinderها پیوندهای مستقیمی را به مجموعه داده‌ها و محصولات داده‌ای که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند از مجموعه داده‌های علوم زمین ناسا همراه با پیوندهایی به ابزارهایی که راه‌هایی برای تجسم یا زیر مجموعه داده‌ها ارائه می‌دهند، با گزینه ذخیره داده‌ها در قالب‌های فایل مختلف ارائه می‌کنند.

سنجش از دور چیست و چه کاربردی دارد؟

سنجش از دور فرآیند شناسایی و پایش خصوصیات فیزیکی یک منطقه با اندازه گیری تابش منعکس شده و ساطع شده آن در فاصله (معمولاً از ماهواره یا هواپیما) است. دوربین‌های ویژه تصاویر سنجش از راه دور را جمع‌آوری می‌کنند که به محققان کمک می‌کند چیزهایی درباره زمین «احساس» کنند. چند نمونه عبارتند از:

  • دوربین‌های ماهواره‌ها و هواپیماها از مناطق وسیعی از سطح زمین عکس می‌گیرند و به ما این امکان را می‌دهند که خیلی بیشتر از آنچه در هنگام ایستادن روی زمین می‌بینیم، ببینیم.
  • از سیستم های سونار در کشتی ها می توان برای ایجاد تصاویری از کف اقیانوس بدون نیاز به سفر به کف اقیانوس استفاده کرد.
  • از دوربین های ماهواره ای می توان برای ایجاد تصاویری از تغییرات دما در اقیانوس ها استفاده کرد.

برخی از کاربردهای خاص تصاویر سنجش از دور زمین عبارتند از:

  • آتش‌سوزی‌های جنگلی بزرگ را می‌توان از فضا ترسیم کرد و به محیط بانان اجازه می‌دهد تا منطقه بسیار بزرگ‌تری را نسبت به زمین ببینند.
  • ردیابی ابرها برای کمک به پیش بینی آب و هوا یا تماشای فوران آتشفشان ها و کمک به تماشای طوفان های گرد و غبار.
  • ردیابی رشد یک شهر و تغییرات در زمین های کشاورزی یا جنگل ها در طی چندین سال یا چند دهه.
  • کشف و نقشه برداری از توپوگرافی ناهموار کف اقیانوس (به عنوان مثال، رشته کوه های عظیم، دره های عمیق، و “نوار مغناطیسی” در کف اقیانوس).

 

بیشتر بدانید …

سنجش از راه دور چیست؟

سنجش از دور علم به دست آوردن خواص فیزیکی یک منطقه بدون وجود آن است. این به کاربران اجازه می دهد تا اشیا و ویژگی های روی سطح زمین را ضبط، تجسم و تجزیه و تحلیل کنند. با جمع آوری تصاویر می توان آن را به پوشش زمین و انواع دیگر تحلیل ها طبقه بندی کرد.

فصل 1. انواع سنسور

سنجش از دور از سنسور برای گرفتن تصویر استفاده می کند. به عنوان مثال، هواپیماها، ماهواره ها و پهپادها دارای سکوهای تخصصی هستند که حسگرها را حمل می کنند.

نمودار زیر فناوری های اصلی سنجش از راه دور و ارتفاعات معمولی آنها را نشان می دهد.

فن آوری های سنجش از دور

انواع حسگرها

هر نوع سنسور مزایا و معایب خاص خود را دارد. وقتی می‌خواهید عکس بگیرید، باید عواملی مانند محدودیت‌های پرواز ، وضوح تصویر و پوشش را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، ماهواره ها داده ها را در مقیاس جهانی ضبط می کنند. اما پهپادها برای پرواز در مناطق کوچک مناسب تر هستند. در نهایت هواپیماها و هلیکوپترها میانه راه را می گیرند.

انواع سنسور سنجش از دور مزایا معایب

وضوح تصویر

برای رصد زمین، باید وضوح تصویر را نیز در نظر بگیرید . سنجش از دور وضوح تصویر را به سه نوع مختلف تقسیم می کند:

  • رزولوشن فضایی
  • وضوح طیفی
  • وضوح زمانی
رزولوشن فضایی

وضوح فضایی جزئیات بر حسب پیکسل یک تصویر است. وضوح فضایی بالا به معنای جزئیات بیشتر و اندازه پیکسل کوچکتر است. در حالی که وضوح فضایی کمتر به معنای جزئیات کمتر و اندازه پیکسل بزرگتر است.

به طور معمول، پهپادهایی مانند DJI تصاویری با یکی از بالاترین وضوح فضایی ثبت می کنند. حتی اگر ماهواره ها در بالاترین سطح جو قرار دارند، می توانند اندازه پیکسل 50 سانتی متر یا بیشتر داشته باشند.

 

مقایسه تفکیک فضایی

وضوح طیفی

وضوح طیفی مقدار جزئیات طیفی در یک باند است. وضوح طیفی بالا به این معنی است که باندهای آن باریک تر هستند. در حالی که وضوح طیفی پایین دارای باندهای وسیع تری است که بیشتر طیف را پوشش می دهد.

وضوح طیفی

قطعنامه زمانی

تفکیک پذیری زمانی زمانی است که طول می کشد تا یک ماهواره یک مدار کامل را کامل کند. پهپادها، هواپیماها و هلیکوپترها کاملاً انعطاف پذیر هستند. اما ماهواره ها در مسیرهای مشخصی به دور زمین می چرخند.

ماهواره های سیستم موقعیت جهانی در مدار زمین متوسط ​​(MEO) قرار دارند. از آنجا که آنها یک مسیر مداری پیوسته را دنبال می کنند، زمان های بازدید مجدد ثابت است. این بدان معناست که گیرنده GPS ما تقریباً همیشه می تواند 3 ماهواره یا بیشتر را برای دقت بالا به دست آورد.

 

انواع مدارها

سه نوع مدار عبارتند از:

  • مدارهای زمین ثابت با سرعت چرخش زمین مطابقت دارند.
  • مدارهای همزمان خورشید زاویه تابش نور خورشید را در سطح زمین تا حد امکان ثابت نگه می دارند.
  • مدارهای قطبی از بالا یا تقریباً بالای هر دو قطب زمین می گذرد.

این ارتفاع ماهواره در بالای سطح زمین است که زمان لازم برای یک مدار کامل را تعیین می کند. اگر ماهواره ارتفاع بیشتری داشته باشد، دوره مداری افزایش می یابد.

ما مدارها را بر اساس ارتفاعشان دسته بندی می کنیم:

  • مدار پایین زمین (LEO)
  • مدار زمین متوسط ​​(MEO)
  • مدار بالای زمین (HEO)

ما اغلب ماهواره های آب و هوا، ارتباطات و نظارت را در مدار بالای زمین می یابیم. اما CubeSats، ISS و سایر ماهواره ها اغلب در مدار پایین زمین قرار دارند.

مدارهای ماهواره ارتفاع

 

فصل 2. انواع سنجش از دور

دو نوع سنسور سنجش از راه دور عبارتند از:

  • سنسورهای غیر فعال
  • سنسورهای فعال
سنسورهای فعال

تفاوت اصلی بین سنسورهای فعال این است که این نوع سنسور هدف خود را روشن می کند. سپس حسگرهای فعال نور بازتاب شده را اندازه گیری می کنند. به عنوان مثال، Radarsat-2 یک سنسور فعال است که از رادار دیافراگم مصنوعی استفاده می کند.

فلاش دوربین را تصور کنید. هدفش را روشن می کند. بعد، نور برگشت را می گیرد. این همان اصل نحوه عملکرد سنسورهای فعال است.

سنجش از راه دور فعال

سنسورهای غیر فعال

حسگرهای غیرفعال نور منعکس شده ساطع شده از خورشید را اندازه گیری می کنند . هنگامی که نور خورشید از سطح زمین منعکس می شود، حسگرهای غیرفعال آن نور را جذب می کنند.

برای مثال Landsat و Sentinel حسگرهای غیرفعال هستند. آنها با حس کردن نور خورشید منعکس شده در طیف الکترومغناطیسی، تصاویر را ثبت می کنند.

سنجش از دور غیرفعال

سنجش از دور غیرفعال انرژی ساطع شده از خورشید را منعکس می کند. در حالی که سنجش از راه دور فعال هدف خود را روشن می کند و پراکندگی عقب آن را اندازه گیری می کند.

 

فصل 3. طیف الکترومغناطیسی

طیف الکترومغناطیسی از طول موج های کوتاه (مانند اشعه ایکس) تا طول موج های بلند (مانند امواج رادیویی) متغیر است.

چشمان ما فقط محدوده مرئی (قرمز، سبز و آبی) را می بیند. اما انواع دیگر حسگرها می توانند فراتر از دید انسان را ببینند. در نهایت، به همین دلیل است که سنجش از دور بسیار قدرتمند است.

طیف الکترومغناطیسی

طیف الکترومغناطیسی

چشمان ما در طیف مرئی (390-700 نانومتر) حساس هستند. اما مهندسان حسگرهایی را طراحی می کنند تا فراتر از این طول موج ها را در پنجره اتمسفر ثبت کنند .

به عنوان مثال، مادون قرمز نزدیک (NIR) در محدوده 700-1400 نانومتر است. پوشش گیاهی نور سبز بیشتری را منعکس می کند زیرا چشمان ما آن را اینگونه می بینند. اما به مادون قرمز نزدیک حساس تر است. به همین دلیل است که ما از شاخص هایی مانند NDVI برای طبقه بندی پوشش گیاهی استفاده می کنیم.

مثال ndvi

باندهای طیفی
باندهای طیفی گروهی از طول موج ها هستند. به عنوان مثال، اشعه ماوراء بنفش، مرئی، مادون قرمز نزدیک، مادون قرمز حرارتی و مایکروویو باندهای طیفی هستند.

ما هر ناحیه طیفی را بر اساس فرکانس (v) یا طول موج آن دسته بندی می کنیم. دو نوع تصویر برای حسگرهای غیرفعال وجود دارد:

  • تصاویر چند طیفی
  • تصویرسازی فراطیفی

تفاوت اصلی بین چند طیفی و ابرطیفی در تعداد باندها و باریک بودن باندها است. تصاویر فراطیفی صدها نوار باریک دارند، تصاویر چند طیفی از 3 تا 10 باند گسترده تر تشکیل شده اند.

چند طیفی

تصاویر چند طیفی به طور کلی به 3 تا 10 باند اشاره دارد . به عنوان مثال، Landsat-8 برای هر صحنه 11 تصویر جداگانه تولید می کند.

  • آئروسل ساحلی (0.43-0.45 um)
  • آبی (0.45-0.51 um)
  • سبز (0.53-0.59 um)
  • قرمز (0.64-0.67 um)
  • NIR مادون قرمز نزدیک (0.85-0.88 um)
  • SWIR 1 مادون قرمز موج کوتاه (1.57-1.65 um)
  • SWIR 2 مادون قرمز موج کوتاه (2.11-2.29 um)
  • پانکروماتیک (0.50-0.68 um)
  • سیروس (1.36-1.38 um)
  • مادون قرمز حرارتی TIRS 1 (10.60-11.19 um)
  • مادون قرمز حرارتی TIRS 2 (11.50-12.51 um)

نمونه ای از تصاویر چند طیفی

فراطیفی

تصاویر فراطیفی نوارهای بسیار باریک تری دارند (10-20 نانومتر). یک تصویر فراطیفی صدها هزار باند دارد.

به عنوان مثال، Hyperion (بخشی از ماهواره EO-1) 220 باند طیفی (0.4-2.5 um) تولید می کند.

نمونه ای از تصاویر فراطیفی

 

فصل 4. طبقه بندی تصاویر

وقتی عکسی را بررسی می‌کنید و سعی می‌کنید ویژگی‌ها و ویژگی‌های آن را بیرون بکشید، این عمل استفاده از تفسیر تصویر است . ما از تفسیر تصویر در محیط های جنگلی، نظامی و شهری استفاده می کنیم.

ما می توانیم ویژگی ها را تفسیر کنیم زیرا همه اجسام ترکیب شیمیایی منحصر به فرد خود را دارند. در سنجش از دور، ما این تفاوت ها را با به دست آوردن امضای طیفی آنها تشخیص می دهیم .

لایه های طبقه بندی تصویر مبتنی بر شی

امضاهای طیفی

در صنعت معدن، بیش از 4000 ماده معدنی طبیعی روی زمین وجود دارد. هر ماده معدنی دارای ترکیب شیمیایی خاص خود است که آن را از سایرین متمایز می کند.

این ترکیب شیمیایی اجسام است که نشانه طیفی آن را هدایت می کند. شما می توانید هر کانی را طبقه بندی کنید زیرا دارای امضای طیفی منحصر به فرد خود است. هنگامی که باندهای طیفی بیشتری دارید، این پتانسیل بیشتری در طبقه بندی تصویر می دهد .

امضای طیفی مقدار انرژی است که در یک طول موج خاص منعکس می شود. تفاوت در امضاهای طیفی نحوه تفکیک اجسام است.
طبقه بندی تصویر

وقتی کلاس‌هایی را به ویژگی‌های روی زمین اختصاص می‌دهید، این فرآیند طبقه‌بندی تصویر است.

سه روش اصلی برای طبقه بندی تصاویر عبارتند از:

  • طبقه بندی تحت نظارت
  • طبقه بندی بدون نظارت
  • تجزیه و تحلیل تصویر مبتنی بر شی

هدف طبقه بندی تصویر تولید کاربری/پوشش زمین است. با استفاده از نرم افزار سنجش از دور ، آب، تالاب ها، درختان و مناطق شهری را در پوشش اراضی طبقه بندی می کنیم.

تکنیک های طبقه بندی تصویر مبتنی بر شی

 

کاربردهای سنجش از دور :بیش از 100 کاربرد

کشاورزی

1 تعیین میزان رطوبت خاک با استفاده از حسگرهای فعال و غیرفعال از فضا

فضای رطوبتی خاک

رطوبت خاک کمک زیادی به درک علوم زمین می کند… برای مثال، چرخه آب زمین، پیش بینی آب و هوا، خشکسالی و سیل را توضیح می دهد. اما آیا می دانستید دو راه برای بدست آوردن رطوبت خاک از فضا وجود دارد؟ ابتدا از حسگرهای غیرفعال و فعال استفاده می کند. حسگرهای فعالی مانند Radarsat-2 هدف خود را روشن می کنند و پراکندگی عقب را اندازه گیری می کنند به نوبه خود، این منجر به وضوح فضایی بالا اما دقت پایین می شود. دوم، حسگرهای غیرفعال مانند SMOS تشعشعات مایکروویو طبیعی ساطع شده را اندازه گیری می کنند. برخلاف سنسورهای فعال، تصویری بسیار دقیق اما با وضوح فضایی ضعیف ارائه می دهد. چگونه می توانیم بهترین های هر دو دنیا را بدست آوریم؟ این همان چیزی است که ماموریت غیرفعال رطوبت خاک (SMAP) ناسا برای رسیدن به آن تلاش می کند.

 

2 نقشه برداری انواع خاک برای برنامه ریزی کشاورزی

انواع خاک ارگانیک

با گذشت زمان، سنگ ها به قطعات کوچک شکسته شده و به خاک تبدیل می شوند. با خاک، آب و نور خورشید، آنها با هم به گیاهان و سایر موجودات مکانی برای زندگی می دهند. اما همه خاک ها یکسان ساخته نشده اند. نیاز به اطلاعات دقیق خاک در سراسر جهان به دلیل رشد جمعیت و امنیت غذایی در حال افزایش است. به همین دلیل است که مرکز بین المللی منابع و اطلاعات خاک (ISRIC) نقشه برداری خاک را به عنوان یک اولویت کلیدی قرار داده است. ISRIC روشی را برای پیش‌بینی ویژگی‌های فضایی خاک در سلول‌های شبکه 1 کیلومتری در سطح جهانی توسعه داده است – نقشه شبکه 1 کیلومتری خاک ISRIC . همچنین، دانشمندان از متغیرهای کمکی مانند شاخص‌های اقلیمی (براساس تصاویر MODIS) و بررسی‌های مرسوم خاک برای ایجاد این مدل‌های پیش‌بینی فضایی جهانی استفاده کردند.

3 کمی کردن شرایط محصول با شاخص تفاوت نرمال شده گیاهی (NDVI)

شرایط کشت

عرضه جهانی غذا با تصاویر ماهواره ای و شاخص تفاوت طبیعی شده گیاهی (NDVI) نظارت می شود. تابش مادون قرمز نزدیک برای تشخیص پوشش گیاهی سالم در کشاورزی استفاده می شود. پوشش گیاهی سالم نور سبز را منعکس می کند و نور قرمز و آبی را جذب می کند. نور سبزی که چشمان ما می بیند، کلروفیل است که توسط گیاهان در طول فتوسنتز ایجاد می شود. کلروفیل نور بیشتری را در طیف سبز و نزدیک به مادون قرمز در مقایسه با سایر طول موج ها منعکس می کند. به همین دلیل است که تشعشعات مادون قرمز نزدیک در ترکیب با NDVI یکی از کاربردهای اولیه سنجش از دور در کشاورزی و محیط زیست است.

4 صرفه جویی در هزینه و زمان در مزرعه با کشاورزی دقیق

کشاورزی دقیق

کشاورزی دقیق مانند یک معدن طلای پنهان در تولیدات کشاورزی است. صرفه جویی 10 درصد در کود تخمین زده می شود. علاوه بر این، عملکرد محصول نیز بهبود می یابد. کشاورزی دقیق از طول موج های مختلف نور استفاده می کند تا ببیند محصولات چقدر سالم هستند. مقادیر متغیر کود برای نگه داشتن پول در جیب کشاورز کار می شود. همچنین سنجش از دور در کشاورزی به شناسایی آفات برای کنترل و مدیریت بهتر در مزرعه کمک می کند.

باستان شناسی

5 پیش بینی وقوع ردپای دایناسور برای دیرینه شناسان

مسیر دایناسور

سنجش از دور بینشی در مورد درک دقیق محل پرسه زدن دایناسورها در زمین به دست می دهد . بنیاد Cantwell چهار عامل اصلی زمین فضایی را در وقوع مکان‌های فسیلی فهرست می‌کند. این چهار عامل عبارتند از پوشش گیاهی، شیب، جهت و نزدیکی به زمین لغزش و همه آنها را می توان با استفاده از سنجش از دور به دست آورد. حدس زدن را فراموش کنید و بهترین کار را به کار بگیرید.

6 کشف مکان های باستانی باستانی مانند مایاها و مصر باستان

سایت های باستان شناسی

کشف مکان‌های باستانی باستانی باید یکی از جدیدترین برنامه‌های سنجش از دور در فهرست باشد. کاربردهای سنجش از دور در باستان شناسی شامل تصاویر مادون قرمز و استریو است. تابش مادون قرمز طول موج بیشتری دارد و می تواند در حدود یک متر عمق در سطح نفوذ کند. تصاویر استریو تغییرات ظریفی را در ارتفاع روی زمین نشان می دهد. زمانی که باستان شناسان الگوهای مربعی روی زمین را بر روی رشد پوشش گیاهی پیدا کردند، کمی تعجب آور بود. این الگوهای مربعی البته ساختمانها و اهرام باستانی هستند. دانشمندان قبلاً تمدن های باستانی مایاها و مصر را با استفاده از فتوگرامتری و تصاویر مادون قرمز کشف کرده اند.

قطب شمال / قطب جنوب

7 محاسبه عمق برف

کوله برف

پوشیدن ژاکت و روسری زمستانی خود را برای اندازه گیری عمق برف فراموش نکنید. برف انباشته شدن برف در مدت زمان طولانی است. به طور خاص، آنها با ذوب شدن برف به رودخانه ها تغذیه می کنند. به همین دلیل است که برف یک منبع مهم اطلاعاتی برای کنترل سیل و آب آشامیدنی است. همانطور که می توانید تصور کنید، درجه سختی بالایی برای اندازه گیری عمق برف وجود دارد. ناسا بیشترین موفقیت را با استفاده از LiDAR و یک طیف سنج به عنوان بخشی از ماموریت هوابرد خود برای اندازه گیری عمق برف داشته است. هر دوی این متغیرها جذب نور خورشید و سرعت ذوب برف را توضیح می دهند.

8 کاوش، حفاظت و ناوبری در قطب شمال

حاکمیت قطب شمال

همه چیز در حال حاضر برای  چه کسی” در قطب شمال مدعی است “چه چیزی” در حال تغییر است. ایالات متحده، روسیه، کانادا و دانمارک همگی قلمرو خود را به خطر می اندازند. اما تا زمانی که همه کشورها به توافق نرسند، هیچ کس نمی تواند از قطب شمال استفاده کند. استخراج مواد معدنی، گاز طبیعی، و همچنین میانبرهای احتمالی برای مسیرهای کشتیرانی – قطب شمال ممکن است یکی از آخرین مرزهای بزرگ برای توسعه انسانی باشد. وظایف سنگین مانند نظارت بر یخ دریا، ردیابی کشتی، و دفاع ملی، ماهواره ها را به فرصتی آسمانی برای حفظ حاکمیت در شمال تبدیل می کند.

9 مطالعه ذوب یخچال ها و اثرات آن بر سطح دریا

اندازه یخچال طبیعی

یخچال های طبیعی بزرگترین مخزن آب شیرین روی زمین را در خود جای داده اند. شما می توانید 99 درصد از یخچال های طبیعی را در مناطق قطبی پیدا کنید. ماهواره GRACE ناسا نشان داد که یخچال های طبیعی آلاسکا حدود 20.6 گیگا تن در سال جرم خود را از دست می دهند. اما نکته ترسناک ذوب سریع یخ ها و تأثیرات عمیق آن بر سطح دریا است.

کسب و کار

10 پیش بینی درآمد خرده فروشی و سهم بازار با شمارش خودروها در پارکینگ

درآمد پارکینگ

به دنبال برنامه های سنجش از راه دور با بازگشت سرمایه عالی هستید؟ سرمایه گذاران دریافته اند که استفاده از تصاویر ماهواره ای در پارکینگ های فروشگاه های بزرگ بیشترین سود را برای آنها به همراه دارد. شرکت هایی مانند RS Metrics تعداد وسایل نقلیه موجود در پارکینگ ها را شمارش می کنند. به نوبه خود، این یک تصویر فوری از درآمد، نرخ تبدیل و سهم بازار ارائه می دهد. با در نظر گرفتن همه چیز، این یک استراتژی ساده با فناوری پیشرفته است که می تواند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار تحلیلگران بازار قرار دهد.

11 دریافت نمای بالا به پایین هنگام خرید املاک و مستغلات

متخصصان املاک و مستغلات

هنگامی که برای خرید خانه در بازار هستید، می خواهید دید کاملی از ملک و منطقه اطراف داشته باشید. مدارس، مناطق خرید و پارک ها همه چیزهایی هستند که خریداران بالقوه قبل از خرید خانه خود علاقه مند به دانستن آنها هستند. به همین دلیل است که استفاده از تصاویر ماهواره ای در املاک و مستغلات یک بخش رشد واقعی بوده است. همچنین این امکان را برای همه افراد حاضر در فرآیند خرید خانه فراهم می کند که یک نمای بالا به پایین داشته باشند. ارزیابی‌کنندگان، شرکت‌های بیمه و وام دهندگان می‌توانند از طریق اینترنت، نگاهی اجمالی به خانه داشته باشند.

12 صید ماهی و بهبود پایداری طولانی مدت شیلات

شیلات

ماهی های زیادی در دریا از دیدگاه ماهواره ای وجود دارد. ماهواره‌ها دمای سطح دریا و رنگ‌های اقیانوس را کنترل می‌کنند، زیرا نشان‌دهنده گونه‌های خاص ماهی هستند. نمای بالا به پایین داده های سنجش از راه دور می تواند با ماهیگیران محلی ارتباط برقرار کند. ماهیگیران از این اطلاعات برای صرفه جویی در زمان و سوخت در زمان واقعی استفاده می کنند. از نظر کاربردهای سنجش از دور در شیلات و محیط های دریایی، شکوفه های جلبکی را می توان نقشه برداری کرد که برای آبزی پروری مضر هستند. این امر پایداری کلی بلند مدت را بهبود می بخشد.

13 نقشه برداری از فعالیت های اقتصادی منطقه ای در شب

اقتصاد در شب

ما در حال ارائه بررسی های درخشان برای برنامه های سنجش از راه دور شبانه هستیم. مقدار کل درخشندگی بینشی به اقتصادهای منطقه ای، دسترسی به برق و توزیع درآمد می دهد. درخشندگی بالاتر با تولید ناخالص داخلی مرتبط است و همچنین با رفاه انسان مقایسه شده است. چه کسی فکرش را می‌کرد که بتوانید با نقشه‌برداری از فعالیت‌های اقتصادی در شب این همه چیز یاد بگیرید ؟

14 پیست اسکی الماس مشکی تیره و تار با داده های جنبه برنامه ریزی کنید

پیست اسکی

در کشورهایی مانند کانادا و روسیه، این قلمرو در بخش خوبی از سال گسترده و زیر صفر است. زمین های کوهستانی برای پیست های اسکی ایده آل است. اما با وجود زمینه های زیاد برای انتخاب، انتخاب سایت دشوارتر است. به همین دلیل است که برنامه ریزان تفریحی برای برنامه ریزی مکان پیست اسکی به فناوری لیزر روی می آورند. داده های جنبه به جهت افقی یک دامنه کوه اشاره دارد. هرچه زاویه بیشتر باشد، پیست اسکی الماس سیاه بیشتر است.

تغییر اقلیم

15 شناسایی توده های جنگلی و محاسبه مساحت آنها برای برآورد منابع جنگلی

انواع توده های جنگلی

منابع جهانی جنگل ها تحت نظارت هستند زیرا نه تنها مواد با ارزشی را فراهم می کنند (به فکر ساخت و ساز، کاغذ، بسته بندی …) بلکه تقریباً یک سوم انتشار دی اکسید کربن را نیز جذب می کنند. AVHRR ، MODIS و SPOT به طور کمی میزان ضرر و زیان جنگل‌های جهانی ما را اندازه‌گیری می‌کنند.

16 مقایسه عوامل اقلیمی از گذشته تا حال

سری زمانی آب و هوا

درک وضعیت آب و هوای ما اهمیت بی‌اندازه‌ای دارد . ناسا عوامل مختلف آب و هوا را به صورت ماهانه نقشه برداری می کند تا ببیند این متغیرها در نقشه های آب و هوایی سری زمانی جهانی چقدر تغییر می کنند . از طریق این لنز، متغیرهای آب و هوایی مانند مونوکسید کربن، کلروفیل و اندازه آئروسل به عنوان تابعی از زمان ترسیم می شوند. ماهواره های سنجش از دور شامل MODIS، CERES، AMSR-E، TRMM و MOPITT هستند. هرگز در تاریخ ما آب و هوای زمین را به اندازه امروز درک نکرده ایم.

17 اندازه گیری افزایش سطح دریا

سطح دریا

هر سال ونیز کمی بیشتر در حال غرق شدن است. اندازه‌گیری افزایش سطح دریا نمونه‌ای عالی از یک کاربرد در مقیاس بزرگ است که به‌طور مقرون‌به‌صرفه انجام می‌شود. نیازی نیست به ساحل بروید و چوب اندازه گیری خود را در سطح دریا در تمام طول ساحل بیرون بیاورید. به منظور درک افزایش سطح دریا، به داده های فضایی پایه خوب نیاز دارید. اندازه گیری افزایش سطح دریا تابعی از زمان با اندازه گیری های دقت سانتی متری با استفاده از داده های سنجش از دور است.

18 مقایسه گذشته و حال با تغییرات تاثیر انسانی

تغییر انسان

ماموریت های لندست طولانی ترین ماموریت های رصد زمین هستند. سوابق دیجیتال آن به دهه 1970 برمی گردد. اگر بخواهیم تغییرات چشم انداز را درک کنیم، ماموریت های Landsat یک عکس فوری از گذشته به ما می دهند. ما می توانیم از گذشته برای نسل های آینده درس بگیریم. نشت نفت، جنگل زدایی، جنگ، نشت مواد شیمیایی، مناطق مرده، مه دود، بلایای غیرطبیعی و ساخته دست بشر هستند. همه قابل پیشگیری هستند و از فضا قابل مشاهده هستند. برای مثال، این نقشه داستانی Esri نشان می‌دهد که چگونه فعالیت‌های انسانی با استفاده از تصاویر Landsat سطح زمین را تغییر می‌دهند .

جرم

19 استخر شنا برای غواصی در اواخر شب

استخر

همه تصاویر ماهواره ای برای نیت خوب استفاده نمی شوند. اگر شما صاحب یک استخر شنا هستید، ممکن است هدفی برای یک جنون عجیب به نام «غواصی» باشد. نوجوانان از تصاویر هوایی و ماهواره ای در Google Earth برای مکان یابی استخرها استفاده می کنند. در شب، آنها در هر یک از بزرگترین استخرهایی که می توانستند بیابند، به آب تنی می پرداختند. این فعالیت البته متجاوزانه است (که جرم است). به عبارت دیگر، بچه ها این را در خانه امتحان نکنید.

20 محدود کردن جستجو برای یافتن جسد گم شده

بدن نجات جستجو

سنجش از دور می تواند در زمان، پول و نیروی انسانی در یافتن افراد گمشده صرفه جویی کند. کارآگاهان جنایی می خواهند قبل از اینکه به جستجو بروند، جستجوی خود را محدود کنند. ابزار سنجش از راه دور می‌تواند با یک شانه دندانه‌ای نازک منطقه جستجو را کاوش کرده و ناهنجاری‌های روی زمین را تشخیص دهد. این می تواند شامل هر چیزی از سوراخ خرگوش گرفته تا صحنه جرم باشد. اگر ایده ای تقریبی از مکان جستجو دارید، این واقعاً یک صرفه جویی در زمان است.

21 زیر ذره بین قرار دادن تخلیه غیرقانونی قایق

پلیس

هنگامی که یک قایق به طور غیرقانونی با حذف تمام مدارک شناسایی در شهرستان سانتا روزا رها شد، بازرسان جنایت جستجوی خود را به Google Maps بردند . آنها با استفاده از تصاویر تاریخی هوایی و ماهواره ای به دنبال صاحب واقعی آن شدند. آنچه که بازرسان جنایی پیدا کردند همان قایق و آدرس کمپرسی غیرمجاز بود. پرونده بسته شد.

بلایا

22 نظارت بر آتشفشان های فعال با استفاده از سنجش از راه دور حرارتی

فعالیت آتشفشانی

آتشفشان ها زمانی تشکیل می شوند که سنگ مذاب داغ از گوشته بالایی راه خود را به سطح پیدا می کند. فوران ها برای انسان و محیط اطراف خطرناک هستند. بیش از 600 آتشفشان فعال روی زمین وجود دارد. آتشفشان ها اغلب غیرقابل دسترس هستند (مگر اینکه شما ماریو یا لوئیجی باشید) کاربردهای سنجش از دور مانند راه حل های شفاف حرارتی و مادون قرمز میانی برای درک فعالیت های آتشفشانی ایجاد می کنند. AVHRR و MODIS نامزدهای اصلی برای نظارت بر آتشفشان هستند.

23 فهرست برداری زمین لغزش های احتمالی با تداخل سنجی

رانش زمین

زمین لغزش ها اغلب برای تحقیقات خطر کمتر معرفی می شوند. اما هر ساله در ایالات متحده رانش زمین باعث تلفات جانی و میلیاردها دلار خسارت می شود. اولین قدم در فهرست‌بندی زمین لغزش‌های احتمالی، استفاده از تصاویر استریو و نوری با شیب است. محرک های ناپایداری شیب می تواند چندین چیز باشد – زلزله، فرسایش، زهکشی ضعیف و موارد دیگر. InSAR می تواند علائم هشدار اولیه را برای زمین لغزش ها ارائه دهد زیرا جابجایی های سطح زمین را به خوبی اندازه گیری می کند.

24 کمی سازی خسارت پس از زلزله

خسارت زلزله

نتیجه یک زلزله می تواند فاجعه بار باشد و در مواقعی ارزیابی آن دشوار است. اما ارزیابی زلزله برای امدادگران ضروری است. آنها باید به سرعت و با دقت انجام شوند. طبقه بندی تصاویر مبتنی بر شی با استفاده از تشخیص تغییر (پیش و پس از زلزله) یک راه سریع برای ارزیابی آسیب است. سایر کاربردهای سنجش از دور در ارزیابی بلایا شامل سایه های ریخته شده از ساختمان ها و مدل های سطح دیجیتال است.

25 ارزیابی پایداری زمین با استفاده از تداخل سنجی در بخش نفت و گاز

خط لوله

حسگرهای فعال از اختلاف فاز برای اندازه گیری تغییر شکل چشم انداز با استفاده از تداخل سنجی استفاده می کنند . صنایعی مانند بخش نفت و گاز با استفاده از این نوع کاربردهای سنجش از راه دور برای استانداردهای ایمنی بهتر، پایداری زمین را کنترل می کنند. با گذشت زمان، داده های مستمر ماهواره ای به معنای ایمنی بالاتر است و بهره وری خط لوله را تضمین می کند.

26 ردیابی خطرات برای پاسخ و بازیابی بهتر

ردیابی طوفان

طی سال‌ها روند افزایشی آشکاری در تعداد بلایا وجود داشته است. این به معنای آمادگی بهتر برای کاهش و همچنین واکنش و بازیابی است. ادغام داده های رصد زمین و GIS در موقعیت های خطر به ابزار اصلی در مدیریت بلایا تبدیل شده است. کاربردهای سنجش از دور برای خطرات شامل ارزیابی میزان آسیب و کمک به ارسال است.

بوم شناسی

27 شمارش خرس های قطبی برای اطمینان از سطح جمعیت پایدار

شمارش خرس های قطبی

داستان غم انگیز در مورد خرس قطبی این است که این خرس یکی از اولین حیواناتی است که به دلیل گرم شدن زمین منقرض می شود. بوم‌شناسان به ماهواره‌ها به‌عنوان منبع اصلی اطلاعات خود روی می‌آورند، زیرا برای بقای خود به یک حساب محکم روی خرس‌های قطبی نیاز دارند. بنابراین … چگونه تفاوت بین یک خرس قطبی و یک سنگ سفید بزرگ را می دانید؟ در دو تصویر، خرس های قطبی حرکت کردند، در حالی که سنگ ها در همان نقطه باقی ماندند.

28 کشف تناسب زیستگاه و تکه تکه شدن خرس های پاندا در مناطق حفاظت شده

زیستگاه خرس پاندا

پانداهای غول پیکر 99 درصد از رژیم غذایی خود را بامبو می خورند و آنها را بامبو-هولیک نهایی قلمرو حیوانات می کند (الکلی فکر کنید اما بامبو). زیستگاه برای پانداها مهم است. این امر باعث می شود که راه ها و زیرساخت ها برای پانداها آرماگدون اکولوژیکی باشد. به منظور محافظت از پانداهای در حال انقراض، سنجش از راه دور قطعه قطعه شدن و راهروهای ساخت بشر را به عنوان عوامل طبقه بندی می کند.

29 پیگیری فواصل زیاد پرندگان مهاجر و بررسی میزان شیوع آنها

پرنده مهاجر

پرندگان در جستجوی غذا، آب و هوا و مکان‌های زاد و ولد، مسافت‌های زیادی را طی می‌کنند. تله متری جی پی اس سبک وزن تنها یکی از ابزارهایی است که برای اطلاع از محل مهاجرت پرندگان استفاده می شود. با محدودتر شدن جنگل ها، الگوهای مهاجرت برای مدیران حیات وحش مهم است. برنامه های سنجش از دور مانند LiDAR، چند طیفی و رادار می توانند ویژگی های جنگل مانند ساختار عمودی و فنولوژی را نشان دهند. مدل‌های تناسب زیستگاه، شیوع گونه‌های پرندگان را با استفاده از این ویژگی‌های جنگلی پیش‌بینی می‌کنند.

30 استفاده از تجزیه و تحلیل کم هزینه و پوشش گیاهی برای درک مهاجرت وحشی

Wildbeeste

تانزانیا میزبان یکی از بزرگترین مهاجرت های روی زمین است. بیش از 2 میلیون حیوان وحشی در همان ماه مهاجرت می کنند و زایمان می کنند. هدف از مهاجرت یافتن منابع غذایی است. اما آیا می توانیم حرکات آنها را الگو برداری کنیم؟ تحقیقات نشان داده است که متغیرهایی مانند پوشش گیاهی (NDVI) و تسکین (شیب) محرک الگوهای حرکت وحشی هستند. با این حال، بارندگی ممکن است بر الگوهای مهاجرت نیز تأثیر بگذارد.

31 استفاده از مدل های مناسب زیستگاه برای پیش بینی فراوانی پشه ها

نقشه برداری پشه

مدل‌های مناسب زیستگاهی، پیش‌بینی‌های جالبی در مورد فراوانی پشه‌ها انجام می‌دهند. عوامل سنجش از راه دور مانند سبزی، روشنایی، دما، و به ویژه رطوبت با افزایش بیش از حد پشه ها ارتباط مثبت دارند. دانستن محل غلظت بالای پشه ها می تواند ارزیابی خطر را برای پاتوژن های ناقل بیماری و تلاش های مه پاش پشه ها راهنمایی کند.

ارتفاع

32 نقشه برداری با دقت لیزر با استفاده از فناوری تشخیص نور و محدوده

LiDAR

اگر دکتر ایول یک جغرافیدان بود، LiDAR سلاح انتخابی او بود. اکنون می توانم آن را ببینم، صورتی در دهانش که می گوید “لیزر را بیرون بیاور” . LiDAR فاصله سکوی هوابرد تا سطح زمین را با استفاده از پرتوهای لیزر اندازه گیری می کند. نام LiDAR به این صورت است – ” تشخیص نور و محدوده “. چیزی که LiDAR را بسیار خاص می کند، نقاط نمونه برداری متراکم آن با دقت لیزر است. LiDAR ابرهای نقطه‌ای را برای مدل‌های سطح دیجیتال، مدل‌های ارتفاعی دیجیتال و مدل‌های شدت نور تولید می‌کند.

33 برآورد ارتفاع سطح با ماموریت توپوگرافی رادار شاتل

توپوگرافی

تصور کنید نقشه‌بردار هستید و رئیس خدمه از شما می‌خواهد کل دنیا را بررسی کنید. شما باید سلول های شبکه 30 متری را نقشه برداری کنید و فقط 11 روز به آنها داده می شود. تو چی میگفتی؟ من انتظار دارم که توهین‌هایی انجام شود… این در اصل همان کاری است که ماموریت توپوگرافی رادار شاتل ناسا (SRTM) در 11 روز انجام داد. راز موفقیت آن رادار دیافراگم مصنوعی تداخل سنجی است.

34 استخراج ارتفاع و خطوط با استفاده از فتوگرامتری

فتوگرامتری

قدمت فتوگرامتری به اواسط قرن نوزدهم باز می گردد. برای یافتن خواص هندسی اجسام با اندازه گیری فواصل بین اجسام استفاده می شود. برخی از محصولات مشتق شده آن در GIS شامل نگاشت کانتور، مدل‌های سطح، بررسی‌های حجمی و نقشه‌برداری سه‌بعدی است. همچنین در زمینه های دیگری مانند نقشه برداری صحنه جرم، کاوش های باستان شناسی و معماری استفاده می شود.

مهندسی/ساخت و ساز

35 برنامه ریزی ظرفیت بهینه شبکه مخابراتی

مخابرات

تخمین زده می شود که اکنون 87 درصد از جمعیت جهان از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند. نرخ رشد خیره کننده در این صنعت نیازمند برنامه ریزی گسترده برای ظرفیت بهینه شبکه است. شرکت های مخابراتی از سنجش از دور به عنوان روشی مقرون به صرفه برای بهینه سازی ظرفیت مورد نیاز استفاده می کنند. پوشش فرکانس رادیویی را می توان با نوع، مکان و جهت آنتن مناسب افزایش داد. زمین، کاربری زمین و سایر عوامل محیطی حاصل از ماهواره را می توان برای دستیابی به ظرفیت شبکه بهینه مدلسازی کرد.

36 طراحی سیستم آبیاری بالابر برای تامین آب

آبیاری

سیستم آبیاری بالابر می تواند تامین آب برای کشاورزی و سایر صنایع را بهبود بخشد. برنامه ریزی طراحی سیستم های آبیاری بالابر به طیف وسیعی از داده ها نیاز دارد. جفت‌های تصویر استریو ماهواره‌ای و فتوگرامتری برای تولید مجموعه‌های داده مانند مدل‌های دیجیتال زمین مفید هستند. مهندسان می توانند قبل از شروع ساخت و ساز، دید کاملی از زمین داشته باشند.

محیط

37 نظارت بر محیط زیست با برنامه کوپرنیک ESA

آژانس فضایی اروپا

در مورد کاربردهای سنجش از دور در محیط زیست، برنامه کوپرنیک آژانس فضایی اروپا (ESA) ممکن است بلندپروازانه ترین برنامه باشد. هدف دستیابی به یک سیستم نظارتی کاملاً مستقل است. هدف آن ساده است – درک سلامت زمین. شش ماهواره سنتینل کوپرنیک تصاویر جامعی از موضوعات زیر جمع آوری می کند: زمین، اقیانوس، واکنش اضطراری، جو، امنیت و تغییرات آب و هوا.

38 مراقب تنوع زیستی باشید

تنوع زیستی

تنوع زیستی (Biodiversity) به مجموعه وسیعی از جانوران و گیاهان در یک موقعیت جغرافیایی گفته می شود. با بهبود وضوح فضایی و طیفی حسگرها سال به سال، کاربردهای سنجش از دور در تنوع زیستی شروع به ایفای نقش بزرگ تری می کنند. در مراحل اولیه توسعه باقی مانده است اما با استفاده از ساختارهای پوشش گیاهی ابرطیفی و سه بعدی با استفاده از LiDAR گام‌هایی برداشته می‌شود.

39 تعیین و ارزیابی سلامت مناطق ساحلی برای حفظ دریاچه ها و رودخانه ها

استریم ریپارین

مناطق ساحلی مناطق پر درخت در امتداد لبه آب هستند. آنها آخرین خط دفاع محیطی در برابر رواناب مواد مغذی برای دریاچه ها و رودخانه های ما هستند. در میان تمام کاربردهای سنجش از دور در محیط، مناطق ساحلی به دلیل عرض کم، احتمالاً به بالاترین وضوح فضایی نیاز دارند. یک پیکسل Landsat-8 ممکن است نتواند این کار را در اینجا انجام دهد. از آنجایی که آب سراسر کره زمین را فرا گرفته است، مناطق ساحلی در آنجا وظیفه خود را انجام می دهند.

40 ارزیابی تغییرات محیطی و ارتقای تنوع زیستی در پارک ها

پارک ها

در مورد اهمیت پارک ها شوخی وجود ندارد. پارک ها خانه ای برای تعداد زیادی از حیوانات و گونه های در معرض خطر فراهم می کنند. آنها اغلب توسعه را ممنوع می کنند و برای کمپینگ و تفریح ​​استفاده می شوند. پارک‌ها می‌توانند در مقیاس بزرگ باشند و مدیریت آنها را به یک منبع دشوار تبدیل کند. داده های سنجش از دور جمع آوری شده در طول زمان می تواند تغییر چشم انداز را نشان دهد. برخی از کاربردهای سنجش از دور در پارک ها شامل نقشه برداری از تنوع زیستی، گونه های مهاجم و خطر آتش سوزی در جنگل ها است.

جنگلداری

41 مبارزه با آتش سوزی های جنگلی با برنامه ریزی اعزام آتش نشان

مبارزه با آتش سوزی

آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث آسیب جدی به اموال و حتی تلفات جانی می‌شوند. به این دلایل، نیاز به کنترل آتش سوزی و کاهش تاثیر آن وجود دارد. بر اساس داده های ماهواره ای، آتش نشانان می توانند با دقت دقیق اعزام شوند. ماهواره های عملیاتی مانند AVHRR و MODIS به دلیل باندهای مادون قرمز میانی و حرارتی مناسب هستند. همچنین، ماهواره‌ها می‌توانند وسعت آتش‌سوزی‌های جنگلی را با استفاده از داده‌های زمانی ردیابی کنند.

42 معکوس کردن قطع غیرقانونی جنگل های بارانی در برزیل

برش جنگل های بارانی

قبیله سورویی در برزیل با گوگل همکاری کردند تا جنگل‌زدایی جنگل‌های بارانی را معکوس کنند. قبیله سورویی به ابزارهای پیشرفته مانند Google Earth، تلفن های هوشمند و GPS مجهز شده است. آنها حواسشان به استخراج غیرقانونی معادن و قطع درختان است. خبر خوب این است که معدنچیان و چوب بران عقب نشینی کرده اند و فعالیت های غیرقانونی در پایین ترین سطح خود در تاریخ است. پتانسیل اطلاعاتی ماهواره‌ها برای درک قطع غیرقانونی جنگل‌های بارانی به عنوان بخشی از Google Earth Outreach به قبیله Surui بسیار زیاد است .

43 جلوگیری از گسترش انواع بیماری های جنگلی

بیماری درخت

میلیاردها نفر برای امرار معاش خود به جنگل های سالم وابسته اند. گسترش سریع بیماری جنگل می تواند اثرات فاجعه باری بر سلامت اکوسیستم و اقتصاد محلی یا ملی داشته باشد. سوسک کاج کوهی بیش از 17.5 هکتار از جنگل ها را آلوده کرده است که باعث تغییرات رنگ مشخصی شده است. از آنجایی که مانیتورهای سنجش از راه دور برای این تغییرات رنگی وجود دارد، مدیران جنگل بهتر می توانند وقوع بیماری های جنگلی مانند سوسک کاج کوهی را ردیابی کنند.

دولت

44 دستگیری فراریان مالیاتی با مکان یابی ساخت و سازهای جدید و تغییرات ساختمانی

ساخت خانه

اگر فکر می‌کردید می‌توانید خانه یا استخر خود را بدون اینکه شهر متوجه شود از اظهارنامه مالیاتی خود پنهان کنید… اگر در آتن، یونان زندگی می‌کردید، اشتباه می‌کنید . آژانس درآمد مالیاتی در آتن، یونان با استفاده از داده های ماهواره ای به دنبال نشانه هایی از ثروت است. ایده بدی نیست که بیش از 15000 استخر شنا بدون ادعا به مقامات مالیاتی در سال 2010 رفتند.

45 تشخیص انواع پوشش/استفاده از زمین برای تصمیم گیری

انواع پوشش زمین

“پوشش زمین” خاصیت فیزیکی سطح است. “کاربری زمین” نحوه استفاده از زمین را توضیح می دهد. وقتی شهردار یک شهر 50 درصد تاج درخت شهری را هدف قرار می دهد، تفکیک فضایی اهمیت دارد . یک پیکسل Landsat چندین مرز بسته را در بر می گیرد و یک نمایش واقعی از یک تاج درخت نیست. آزمایشگاه تحلیل فضایی (SAL) ورمونت پوشش ملی زمین را با طبقه بندی مبتنی بر شی مقایسه کرد و دریافت که به طور قابل توجهی دست کم گرفته شده است (11٪ در مقابل 39٪). یک شهردار بسیار خجالت می‌کشد که بداند هدفشان تقریباً فراتر رفته است.

46 کمک به شهرها در مدیریت دارایی ها و تضمین استانداردهای ایمنی

پل

برخی از شهرها از LiDAR موبایل برای مدیریت دارایی های خود و اطمینان از استانداردهای ایمنی استفاده می کنند. هر ساله شهرها و شهرداری ها هزاران مجوز برای ساخت و ساز صادر می کنند. این حجم عظیم مجوزها، مدیریت فعالیت ها را برای شهرها دشوار می کند. با استفاده از مجموعه LiDAR موبایل و مقایسه آن با داده های شهرداری، می توانید از ایمن بودن و مجاز بودن فعالیت ساخت و ساز اطمینان حاصل کنید. شرایط جاده، خدمات شهری، بیلبوردها و موجودی علائم برخی از دیگر کاربردهای سنجش از راه دور در مدیریت دارایی هستند.

47 نگهداری موجودی گورستان ها با استفاده از پهپاد

قبرستان

جمهوری چک سیستمی را برای نقشه برداری از گورستان ها با استفاده از پهپادهای هواپیمای بدون سرنشین پیاده سازی کرد. بیش از 80000 قبر با وضوح پیکسلی 1 سانتی متری ثبت شد. این نه تنها سریعتر از ثبت دستی هر گورستان در میدان بود، بلکه یک رکورد دیجیتالی از تصاویر باقی می ماند. پهپادها راه حلی کم هزینه و بسیار دقیق برای نقشه برداری گورستان بودند. نتیجه یک پایگاه داده مکانی و دلارهای مالیاتی پس انداز شد.

48 تشخیص آسان ساختمان ها با نمای مایل چشم پرنده

نمای چشم پرنده

نوعی مغناطیس مقاومت ناپذیر مردم برای نمای مایل چشم پرنده وجود دارد. Pictometry’s Oblique Imagery متخصصان عکاسی مایل هستند. منطق پشت آن این است که وقتی دنیا را با زاویه 45 درجه می‌بینید، تشخیص ویژگی‌های زمین (مانند پنجره هواپیما) بسیار آسان‌تر است. به همین دلیل است که نقشه های گوگل و بینگ این قابلیت را به رابط های خود اضافه کرده اند.

هیدرولوژی

49 تعیین حوضه های آبخیز با استفاده از DEM برای هیدرولوژیست ها

ترسیم حوضه

یک مدل ارتفاعی دیجیتال تعیین می کند که آب در یک حوزه آبخیز کجا و چگونه جریان دارد. هیدرولوژیست ها هنگام مطالعه حوضه های آبخیز به بودجه هیدرولوژیکی علاقه مند هستند. ورودی ها بارش، جریان سطحی و جریان آب زیرزمینی هستند. خروجی ها عبارتند از تبخیر و تعرق، نفوذ و رواناب سطحی. سنجش از دور با ارائه داده های دقیق ارتفاع به ترسیم حوضه کمک می کند. مدل‌های ارتفاعی دیجیتال برای نمایش دقیق مسیرهای جریان و مناطق کمک‌کننده با سیستم‌های نرم‌افزاری مانند HEC و Geo-HMC استفاده می‌شوند.

50 مکان یابی فعالیت آب زیرزمینی برای چاه

آب های زیرزمینی

زمین توسط آب به شکل اقیانوس ها، رودخانه ها و دریاچه ها احاطه شده است. در زمین زیر پای شما حتی آب بیشتری به شکل آب زیرزمینی وجود دارد. یک سفره آب زیرزمینی را ذخیره می کند. هزاران چاه وجود دارد که از سفره های زیرزمینی آب می گیرند. از این آب در کشاورزی، آب آشامیدنی و غیره استفاده می شود. به همین دلیل است که داشتن دانش فضایی خوب از آب های زیرزمینی مهم است. فعالیت آب های زیرزمینی را می توان با انواع سنگ، خاک، کاربری زمین و بارندگی درک کرد. نقشه های منطقه چشم انداز آب زیرزمینی سنجش از دور برای مکان یابی سایت های چاه استفاده می شود.

51 جلوگیری از تخریب و از بین رفتن اکوسیستم های تالاب

مکان یابی تالاب ها

زمانی که به عنوان یک مزاحم در کشاورزی دیده می شد، تالاب ها در حال خشک شدن و از بین رفتن هستند. ناگهان، آنها به یک منبع گرانبهای کمیاب تبدیل شده اند. تالاب ها اهداف زیادی دارند. آنها به تصفیه آب، کنترل سیل و بهبود پایداری خط ساحلی کمک می کنند. به همین دلیل است که کاربردهای سنجش از دور در تالاب‌های موجود در طول سال‌ها رشد زیادی داشته است.

بیمه

52 اخذ حق بیمه بالاتر در مناطق سیل خیز با استفاده از رادار

رادار مستعد سیل

آیا تا به حال متوجه افزایش حق بیمه خانه خود نسبت به سال قبل شده اید؟ شاید لازم باشد از یک جغرافیدان به خاطر آن تشکر کنید. برخی از کاربردهای منحصربفرد GIS و سنجش از دور که شرکت‌های بیمه از آن استفاده می‌کنند شامل مدل‌سازی رادار و هیدرولوژیکی است. جغرافی دانان می توانند مناطق مستعد سیل، تعداد دفعات سیلاب در این مناطق و میزان خسارت وخیم را ترسیم کنند. به نوبه خود، این به آنها کمک می کند تا ریسک را بهتر ارزیابی کنند.

53 انجام کارآگاهی برای ادعاهای تقلبی بیمه محصولات کشاورزی

سیل کشاورزی

از آنجایی که آب و هوا کمتر قابل پیش بینی و مخرب تر می شود (مانند خشکسالی و سیل)، کشاورزان باید با این واقعیت جدید سازگار شوند. در این مورد، بیمه محصولات کشاورزی می تواند به کشاورزان کمک کند تا زمانی که مزارعشان بذر نمی شود، درآمد خود را تکمیل کنند. اما وقتی کشاورزان مرتکب تقلب بیمه محصولات کشاورزی می شوند چه اتفاقی می افتد؟ به همین دلیل است که شرکت های بیمه و USGS برای بررسی هر گونه تخلف با یکدیگر همکاری کرده اند. به عنوان مثال، USGS رشد پوشش گیاهی را با استفاده از کانال های قرمز و مادون قرمز Landsat در ترکیب با NDVI اندازه گیری می کند. با استفاده از این اطلاعات، شرکت‌های بیمه محصولات کشاورزی می‌توانند محصولات بذری را تأیید کنند و تقلب را بگیرند.

نظامی

54 جاسوسی از دشمنان با ماهواره های شناسایی

جاسوسی از دشمنان

ارتش ها از قدرت تصاویر ماهواره ای برای بازیابی اطلاعات دشمنان استفاده می کنند. در مورد کاربردهای سنجش از دور، ماهواره‌های شناسایی به برنامه کرونای ایالات متحده در دهه 1950 بازمی‌گردند. هدف آن جاسوسی از اتحاد جماهیر شوروی و چین پس از جنگ بود. اما ماهواره ها از گرفتن عکس و چتر نجات به سطح زمین راه زیادی را پیموده اند. حالا آنها آنقدر مخفی هستند که اگر به شما بگویند … خوب … چه کسی می داند که با شما چه می کنند

55 گرفتن عکس های هوایی برای نظارت نظامی با استفاده از کبوترهای پیام رسان در جنگ جهانی دوم

کبوتر باواریایی

هرگز به یک کبوتر به عنوان عکاس خود اعتماد نکنید. مهم نیست که چه مناسبتی باشد، عروسی، تولد، و زمان جنگ. کبوترها تقریباً هرگز مسیر پرواز خود را دنبال نمی‌کنند و تقریباً هرگز دوربین را به صاحبان خود برنمی‌گردانند. اینها درس های سختی بود که وقتی ارتش آلمان از سپاه کبوتر باواریا برای انجام کارهای کثیف خود و جاسوسی از دشمنان استفاده کرد.

56 جست و جوی هواپیما و نجات جان افراد پس از تصادفات مرگبار

جستجو و نجات

در میان همه برنامه‌های سنجش از راه دور، ممکن است هیچ برنامه‌ای وجود نداشته باشد که به اندازه نجات جان دیگری از طریق جستجو و نجات، قلب را تحت تأثیر قرار دهد. هر روز صدها ماهواره به دور زمین می چرخند. هر کدام توانایی خود را برای صرفه جویی در زندگی دارند – اما به شرطی که در زمان و مکان مناسب باشد. این همچنین در مورد کاربردها و کاربردهای دفاعی و نظامی نیز صدق می کند.

57 ناوبری ایمن کشتی ها با بهینه ترین مسیر

ناوبری کشتی

تصور کنید. تایتانیک موقعیت یابی GPS داشت و از کوه یخ به خوبی تکان می خورد. جان صدها نفر نجات یافتند و شوهران در سراسر جهان می توانستند از تماشای فیلم عاشقانه لئو و کیت در مورد آن اجتناب کنند. اما واقعیت تلخ این است که 100 سال پس از غرق شدن کشتی تایتانیک، کوه های یخ همچنان کشتی ها را تهدید می کند. ناوبری کشتی بهبود یافته است. GPS تنها ابزار ناوبری کشتی نیست. سایر کاربردهای سنجش از دور در ناوبری کشتی شامل تحلیل مسیریابی، اطلاعات باد و امواج و نزدیکی کشتی است.

58 دریافت سیگنال از زیردریایی ها در آب های کم عمق

زیردریایی کم عمق

زیردریایی ها به جاسوسی عالی شهرت دارند زیرا قادر به عملیات زیر آب هستند. تحقیقات زیادی در مورد استفاده از داده‌های رصد زمین برای ردیابی زیردریایی‌ها در سطح پایین نگه داشته شده است. اما بینش‌های جدید نشان می‌دهد که توانایی شناسایی زیردریایی‌ها در اعماق کم وجود دارد. ماهواره ها ممکن است اختلالات زیردریایی زیردریایی ناشی از استفاده از SAR را مشاهده کنند. شاخص دیگر ممکن است ارتعاشات در دمای اقیانوس ها با استفاده از آشکارسازهای مادون قرمز باشد. این بدان معناست که زیردریایی ها ممکن است اصلاً جایی برای پنهان شدن نداشته باشند .

59 مشاهده خودکار نیروگاه های هسته ای اعلام نشده

قدرت هسته ای

انجمن بین المللی انرژی اتمی قصد دارد عدم وجود نیروگاه های هسته ای اعلام نشده را بررسی کند. یک نیروگاه هسته ای معمولی دارای حداقل یک برج خنک کننده دایره ای است که انتشارات حرارتی احتمالاً منتشر می شود. نیروگاه‌های هسته‌ای نیز در نزدیکی توده‌های آبی قرار دارند و اغلب به یک جاده یا راه‌آهن متصل هستند. با توجه به این مجموعه معیارها، استفاده از طبقه‌بندی مبتنی بر شی و تصاویر چند طیفی به منظور خودکار کردن جستجوی نیروگاه‌های هسته‌ای اعلام‌نشده است. شروع بدی نبود – 5 از 5 قبلاً به طور خودکار با موفقیت شناسایی شده بودند.

60 ضبط فیلم از ماهواره ها

ویدئوی ماهواره ای

یک رویکرد جدید و مبتکرانه که وارد بازار شده است ویدئوی ماهواره ای است. برخی از برنامه‌های سنجش از راه دور شامل تماشای پرواز/فرود هواپیما، بررسی ترافیک ساعت شلوغی، و جاسوسی از همسایه‌تان است. همه اینها را می توان از راحتی در خانه خود انجام داد، تمام فیلم های ویدئویی توسط ماهواره ها. آینده ممکن است برای برنامه های کاربردی نرم افزار سنجش از راه دور باشد تا به جای تصاویر ثابت، فیلم ها را پردازش کنند.

معدن

61 استخراج ذخایر معدنی با سنجش از دور فراطیفی

معادن ذخایر معدنی

بیش از 4000 ماده معدنی طبیعی روی زمین وجود دارد. هر کدام ترکیب شیمیایی خاص خود را دارند. این معادل این است که بگوییم هر ترکیب بازتاب طیفی خاص خود را دارد. داشتن نوارهای طیفی بیشتر مانند حسگرهای فراطیفی، پتانسیل نقشه برداری از مواد معدنی بیشتر را می دهد. قابلیت پیش بینی با کاربردهای سنجش از دور برای زمین شناسی و مواد معدنی وجود دارد. پس از شناسایی یک ماده معدنی، تقریباً به طور قطع سایر کانی های خاص آن را همراهی می کنند.

62 مطالعه زمین شناسی سطح زمین

زمين شناسي

زمین شناسی یکی از چیزهای نادری است که در زندگی ما ثابت می ماند. هر مناظر، گیاه و حیوانی که امروزه می بینیم تحت تأثیر سنگ ها، مواد و مواد مغذی قرار می گیرد. همه منشأ از زمین شناسی دارند. برخی از کاربردهای سنجش از دور در زمین شناسی شامل نقشه برداری سنگ بستر، سنگ شناسی و ساختاری است. بازتاب طیفی چند طیفی اطلاعات ارزشمندی در مورد ترکیب سنگ ارائه کرده است در حالی که رادار در مطالعه زبری سطح نیز مفید بوده است.

63 اندازه گیری اختلاف حجم در یک سایت غنی سازی اورانیوم با استفاده از نقشه برداری سه بعدی

3 بعدی

سیستم نقشه برداری سه بعدی Vricon Rapid SAAB واقعاً چگونه می توانید داده های خود را زنده کنید. چندین تصویر ماهواره ای سه بعدی را می توان برای درک تشخیص تغییر در بعد سوم ترکیب کرد. با استفاده از پنج اکتساب ماهواره و سیستم نقشه برداری سه بعدی، اختلاف حجم در یک سایت غنی سازی اورانیوم با موفقیت در ایران ترسیم شد.

64 نظارت بر ذخایر نفت با نگاه کردن به مخازن سقف نفت شناور

ذخیره نفت

تنها چیزی که برای نظارت بر ذخایر نفت از آسمان لازم است کمی هندسه و تصاویری با وضوح فضایی بالا است. مخازن نفت معمولا دایره ای با مخزن سقفی شناور برای جلوگیری از تلفات تبخیر هستند. ماهواره ها می توانند به میزان سایه در رابطه با سقف شناور نگاه کنند. سایه های بیشتر به معنای ذخایر نفت کمتر است. برنامه‌های سنجش از دور مانند این از تصاویر ماهواره‌ای بدون نیاز به اندازه‌گیری فیزیکی هر مخزن نفت استفاده می‌کنند.

جهت یابی

65 تعیین موقعیت خود در زمین با ماهواره های موقعیت یابی جهانی

تعیین دقیق GPS

در ماه مه 2000، سوئیچ GPS (همچنین به عنوان در دسترس بودن انتخابی شناخته می‌شود) کلید خورد. ناگهان دقت از اندازه یک فرودگاه به اندازه یک سوله کوچک تغییر کرده است . GPS راه را برای محصولات نوآورانه بزرگ مانند سیستم های ناوبری خودرو و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین هدایت کرده است. جای تعجب نیست که چرا GPS یکی از 50 پیشرفت برتر از زمان چرخ است.

66 ارائه یک نقشه پایه برای مرجع بصری و کمک به جهت یابی نقشه خوان

نقشه های نقشه کشی

ارتویموگرافی جزئیات بسیار زیادی از تمرکز و نواحی اطراف را ارائه می دهد. نقشه ها همیشه پیامی را منتقل می کنند. از آنجایی که نقشه ها مبتنی بر مکان هستند، تصاویر هوایی به خوانندگان کمک می کند تا خود را جهت دهی کنند. این اطلاعات زمینه و مرجع را فراهم می کند و می تواند فوراً وضعیت زمین را ارائه دهد. و امروزه منابع زیادی برای انتخاب وجود دارد مانند بینگ، گوگل، نقشه خیابان باز و Globeview ناسا.

67 اندازه گیری گرانش با ماهواره های GRACE

گرانش را اندازه گیری کنید

این ممکن است یکی از جدیدترین برنامه های سنجش از راه دور در لیست باشد – اندازه گیری گرانش. آزمایش بازیابی جاذبه و آب و هوای ناسا (GRACE) از دو ماهواره در یک مدار در فاصله تقریباً 220 کیلومتری از هم تشکیل شده است. وقتی ماهواره پیشرو سرعت خود را افزایش می دهد، به این معنی است که کشش گرانشی بیشتری وجود دارد. اگر ماهواره پیشرو کند شود، به این معنی است که کشش گرانشی کمتری وجود دارد. این کشش ها در گرانش با استفاده از پالس های مایکروویو از یک ماهواره به ماهواره دیگر اندازه گیری می شوند. نتیجه دقیق ترین اندازه گیری گرانش است

تا این تاریخ

68 نگاه به زمین به عنوان یک شاهکار هنری

زمین به عنوان هنر

برخی از خیره کننده ترین مناظر از فضا هستند. شاهد این امر در مجموعه 75 صفحه ای ناسا از تصاویر زمین (زمین ناسا به عنوان هنر) دیده شده از فضا است. مجموعه تصاویر رصد زمین از ماهواره های Terra، Landsat، EO-1 و Aqua گرفته شده است. در این شاهکار هنر زمین، می توانید برخی از جذاب ترین الگوها و هندسه اقیانوس ها، جو، و ویژگی های زمین را بیابید.

69 چرخش کره زمین با خدمات نقشه برداری مانند Google Earth، Bing Maps و OpenStreetMaps

گوگل ارث

چه کسی چرخیدن کره زمین در Google Earth را دوست ندارد؟ دروغ نگو می دونم که این کار را می کنی. Google Earth یک رابط با تصاویر ماهواره ای و هوایی به روز را به صورت رایگان در اختیار ما قرار می دهد. سهولت دانستن موقعیت مکانی خود قبل از رفتن به نمای خیابان بسیار شگفت انگیز است. چه کسی فکرش را می‌کرد دهه‌ها پیش بتوانید با خوردن ناچو در آسایش خانه خود به دور دنیا سفر کنید.

اقیانوس شناسی

70 تشخیص نشت نفت برای حیات دریایی و حفظ محیط زیست

تشخیص نشت نفت

نشت نفت اثرات عمیقی بر زندگی دریایی و محیط اطراف دارد. نشت نفت نیاز به واکنش سریع دارد تا روغن پراکنده نشود. ماهواره ها می توانند جستجو برای لکه های نفتی را به حداکثر برسانند. ماهواره ها نه تنها می توانند میزان نشت نفت را تعیین کنند، بلکه می توانند جهت و سرعت حرکت نفت را نیز شناسایی کنند. این مدل کامپیوتری از پیش‌بینی‌های فعلی، اقیانوس‌ها و آب‌وهوا استفاده می‌کند که با سنجش از دور نیز به‌دست می‌آیند.

71 مشاهده رشد جلبک ها به عنوان شاخصی برای سلامت محیط

جلبک

تماشای رشد جلبک ها به اندازه تماشای خشک شدن رنگ لذت بخش است. اما با مطالعه جلبک ها می توانید چیزهای زیادی در مورد سلامت دریاچه یاد بگیرید. این نشان دهنده میزان نیتروژن و فسفر است که به دریاچه وارد می شود. کاهش مواد مغذی مهم است زیرا بر اقتصادهای محلی مانند ماهیگیری و گردشگری تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که ناسا از حسگرهای فراطیفی برای یادگیری خواص بیوشیمیایی شکوفه های جلبک ها و حتی پیش بینی مکان آنها به عنوان بخشی از پروژه دریاچه ایری ناسا: رشد جلبک ها استفاده می کند.

72 مشاهده جریان های اقیانوسی و گردش

جریان اقیانوس

آب 70 درصد زمین را پوشانده است و بیشتر آن در اقیانوس ها قرار دارد. و جریان های اقیانوسی همه اقیانوس ها را که عمدتاً توسط بادهای سطحی هدایت می شوند به هم متصل می کنند. اما در اعماق سطح، شوری و جریان کنترل دما. ماهواره‌ها می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد جریان‌ها و گردش اقیانوس به دست آورند. تجزیه و تحلیل جریان سطح اقیانوس – زمان واقعی (OSCAR) یک مجموعه داده تقریباً واقعی گردش جهانی اقیانوس بر اساس ارتفاع سنجی سطح دریا، بادهای سطحی و دمای سطح دریا NOAA و ناسا است.

73 نقشه برداری از اسرار کف اقیانوس ما

کف اقیانوس

در این روزگار، ما بیشتر نقاط جهان را نقشه برداری کرده ایم. جهان با طیف گسترده ای از برنامه های نقشه برداری منبع باز در نوک انگشتان ما است. چالش بعدی نقشه برداری از کف اقیانوس است. ماهواره‌های CryoSat-2 ESA و ماهواره‌های Jason-1 ناسا کامل‌ترین تصویر را از ویژگی‌های کف اقیانوس و زیرزمین ما گرد هم آورده‌اند. کشش گرانش کوه های زیر آب و توپوگرافی کف دریا را نشان می دهد.

74 غواصی در واحه ای از پوشش گیاهی دریایی با کانال ساحلی

پوشش گیاهی آب

اسنورکل در واحه ای از پوشش گیاهی دریایی با استفاده از کانال ساحلی Worldview. به دلیل سطح ریزتر نفوذ طیفی آن در مناطق ساحلی، صخره های زیر آب و نقشه برداری عمق سنجی، برخی از کاربردهای سنجش از دور منحصر به فرد را ایجاد می کند.

75 ردیابی انتقال رسوب به رودخانه ها و دریاچه ها

انتقال رسوب

بارگذاری رسوب یکی از عمیق ترین عوامل انسانی در سیستم های آبی است. بر صنایعی مانند گردشگری، شیلات و عملکرد زیست محیطی تأثیر می گذارد. درک دقیق محل ورود و خروج مواد جامد معلق مفید خواهد بود. بازتاب آب در تصاویر ماهواره ای با افزایش مواد جامد معلق افزایش می یابد. اما برای نظارت بر بارگذاری مواد مغذی، ما نیاز به پوشش مداوم و تجزیه و تحلیل زمانی داریم.

جامعه

76 نظارت بر وضعیت تجارت جنسی جهانی در مناطق دور افتاده

تجارت جنسی جهانی

تجارت جهانی جنسی یک جنایت بین المللی رو به رشد است که در آن حقوق افراد از طریق استثمار تجاری نقض می شود. اغلب غیرارادی، جریان قاچاق انسان با استفاده از آخرین تصاویر ماهواره ای ناسا ردیابی شده است. جریان قاچاق انسان اغلب از مرزها عبور می کند و مخفیانه انجام می شود. سنجش از دور غلبه بر این موانع و ارائه شواهدی مبنی بر قاچاق انسان در سطح جهان را ممکن می سازد.

77 یافتن عوامل محرکی که به فقر کمک می کند

یافتن فقر

سنجش از دور در حال بررسی برخی از عوامل محرکی است که به فقر کمک می کند. دولت ها می توانند تصویر روشنی از فقر به دست آورند و حمایت متمرکزی را از نیازمندان ارائه دهند. مطالعات نشان داده اند که چگونه استفاده از کشاورزی، منابع طبیعی و سایر عوامل تعیین کننده محیطی با فقر مرتبط هستند. محققان تمام این عوامل مؤثر را با سنجش از دور ارزیابی می کنند.

78 پیشگیری از شیوع بیماری ها در اپیدمیولوژی

همهگیرشناسی

تولد اپیدمیولوژی اندکی پس از ترسیم نقشه گسترش وبا از طریق لوله آلوده در سال 1854 توسط جان اسنو رخ داد. از قضا، این تولد سیستم های اطلاعات جغرافیایی نیز بود. ارتباط واضحی بین اپیدمیولوژی و جغرافیا وجود دارد. برخی از بیماری ها برای آب و هوا، کاربری زمین و هوا مناسب هستند. برنامه های سنجش از دور در سلامت از این داده های سنجش از دور و مدل های پیش بینی برای درک فرآیندهای اپیدمیولوژیک استفاده می کنند.

79 درک وضعیت حقوق بشر در کره شمالی

کره شمالی

سنجش از دور می تواند نگاهی عمیق به پادشاهی های گوشه نشین مانند کره شمالی داشته باشد. سنجش از دور آنچه را که برخی از مسافران ممکن است در طول زندگی خود هرگز نبینند را امکان پذیر می کند. مزارع شترمرغ، آبجوسازی ها، برج ها – همه منحصر به فرد کره شمالی هستند. اما ماهواره ها همچنین می توانند قسمت تاریک کره شمالی را ببینند. برای کسانی که می خواهند از کره شمالی فرار کنند، به اردوگاه های زندان فرستاده می شوند. این کمپ ها از آسمان به وضوح دیده می شوند.

80 ارائه علائم هشدار دهنده اولیه برای قحطی در مقیاس های بزرگ

هشدار اولیه قحطی

دولت ها خواهان علائم هشدار دهنده اولیه برای قحطی هستند تا مواد غذایی مناسب را به مناطق کمبود برساند. علائم هشدار دهنده اولیه برای قحطی ایجاد شده است که شامل رشد پوشش گیاهی و پیش بینی عملکرد محصول می شود. سیل و خشکسالی را می توان با ماهواره هایی مانند SMAP و SMOS بهتر درک کرد. ماهواره‌های سنجش از دور از حرکت در مدار به درک ما از قحطی جهانی تبدیل می‌شوند.

81 مشاهده رشد جمعیت در مناطق شهری با استفاده از تغییر کاربری

رشد جمعیت

برنامه ریزان شهری می خواهند رشد و توزیع جمعیت را برای بهینه سازی توسعه و بهبود رفاه شهروندان بدانند. تغییر کاربری اراضی را می توان برای ارائه یک اندازه گیری دقیق برای رشد جمعیت مدل سازی کرد. نه تنها دقیق است، بلکه پوشش زمین جزئیات بیشتری را برای توزیع رشد جمعیت در شهرها و مناطق سرشماری ارائه می دهد.

82 کمک به تهیه آب آشامیدنی تمیز با نقشه های پایه

آب پاک

آب اساسی ترین نیاز زندگی است. اما نزدیک به 1 میلیارد نفر بدون آب آشامیدنی سالم زندگی می کنند. اولین قدم برای حل این مشکل، شناسایی مناطقی است که نیاز به آب دارند. تصاویر ماهواره ای با وضوح فضایی بالا واقعاً می توانند نقاط کمبود آب را متمایز کنند. این نقطه شروع یک برنامه عملیاتی است. برنامه های سنجش از دور ساده مانند نقشه های پایه می توانند با تعیین مکان و افرادی که به منابع ضروری مانند آب نیاز دارند، بر زندگی میلیون ها نفر تأثیر مثبت بگذارند.

83 اندازه گیری حجم اعتراضات برای خبرنگاران

اعتراض را اندازه گیری کنید

حجم اعتراض چقدر است؟ این چیزی است که روزنامه‌نگاران همیشه می‌خواهند بدانند زیرا نشان می‌دهد که نظرات مردم در مورد یک موضوع چقدر قوی است. شمردن تک تک سرها در اعتراض می تواند شما را بخواباند، همانطور که در مورد گوسفند این کار را می کند . با وضوح فضایی متفاوت، حداقل می توانید ببینید که جمعیت چقدر زیاد است. اما برای ارائه بهترین تخمین، به مساحت و تراکم معترضان نیاز دارید – هر دو را می‌توان تقریباً با داده‌های سنجش از راه دور بدست آورد.

84 مراقب باشید تا از وقوع فجایع آینده جلوگیری کنید

قساوت

جنایات اغلب منجر به تغییر محیط، تخریب ساختمان ها و مهاجرت مردم می شود. آنها می توانند در مناطق مخفی رخ دهند که رژیم های نظامی دسترسی را محدود می کنند. به این دلایل، برنامه‌های سنجش از راه دور و تصاویر، مراقب اعمال وحشیانه هستند. GaTHR (فناوری جغرافیایی برای حقوق بشر) از این رویکرد برای کمک به قربانیان استفاده می کند. به طور خاص، سنجش از دور ماهواره‌ای شواهد قانونی را برای کمک به هماهنگی روی زمین و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی آینده فراهم می‌کند.

85 یافتن شهرهای ارواح روی نقشه

شهر ارواح

اگر آن را بسازید، خواهند آمد . خوب، واقعاً در مورد “شهرهای ارواح” چین نیست. برخی از عجیب ترین تصاویر ماهواره ای ساخت آپارتمان ها، مراکز خرید و سایر امکانات رفاهی را نشان می دهد. اما عملاً هیچ کس در آنجا زندگی نمی کند. اقتصاددانان برای پیشبرد رشد اقتصاد جهانی چشمشان به چین است. آنچه آنها دریافته اند این است که اگر منابع به طور نادرست به بخش های بدون تقاضا تخصیص داده شود، تولید ناخالص داخلی و اعداد اشتغال ممکن است فریبنده باشد. ماهواره ها می توانند نشان دهند که رشد اقتصادی چقدر واقعی یا مصنوعی است.

86 ردیابی پناهندگان آواره برای کمک به ارائه کمک و خدمات

اردوگاه پناهندگان

راه حل ردیابی پناهندگان و شرایط اردوگاه با تصاویر ماهواره ای است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) خواستار ارائه کمک و خدمات به پناهندگان سودانی در تونگو بود. آنها نیاز به درک روشنی از وضعیت اردوگاه های پناهندگان تونگو داشتند . کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با استفاده از تصاویر ماهواره ای هجوم پناهندگان، کشاورزی، آبراه ها و زیرساخت ها را ترسیم کرد. در نتیجه، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) توانست کمک ها را در جایی که بیشتر مورد نیاز بود، بهتر مدیریت و تحویل دهد.

87 پیگیری تغییر از رشد روستایی به شهری

پیشرفت شهری

ما تعداد فزاینده ای از مهاجرت از روستاها به شهرها را تجربه کرده ایم. شهرنشینی با صنعتی شدن مرتبط است. 50 درصد مردم در حال حاضر در مناطق شهری زندگی می کنند و طبق اعلام سازمان ملل این الگو ادامه خواهد داشت. شهرنشینی پدیده جالبی است که به وضوح به عنوان سطوح غیر قابل نفوذ از ماهواره ها قابل مشاهده است.

حمل و نقل

88 موجودی و ارزیابی وضعیت راههای روستایی با پهپاد

برنامه ریزی حمل و نقل جاده ای خاکی

جاده های شما چقدر ایمن هستند؟ برنامه ریزان حمل و نقل برخی از توصیه های زمینی را در مورد جاده های آسفالت نشده رعایت کرده اند. با ادغام سنجش از دور و GIS، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین پاسخ هایی را در مورد تشخیص چاله ها، تجزیه و تحلیل تخته شستشو و شرایط تاج برای جاده های آسفالت نشده ارائه می دهند. با دقت سانتی متری، می توان شرایط جاده های روستایی را ارزیابی کرد و در زمان و هزینه صرفه جویی کرد.

89 رانندگی بدون دست (وسایل نقلیه خودران)

وسایل نقلیه خودمختار

اگر خودروی خودران گوگل توسط پلیس کشیده شود، چه واکنشی نشان خواهد داد؟ اولین راز پشت خودرو LiDAR است که عابران پیاده، دوچرخه سواران، علائم ایست و سایر موانع را شناسایی می کند. این را با یک GPS، اندازه‌گیری‌های اینرسی، و یک نرم‌افزار بسیار پیچیده کنار هم قرار دهید تا یک ماشین خودران خواهید داشت.

90 پوشش بیشترین زمین در جستجوی ترک های جاده

تعمیر راه

برخی از توصیه های سازنده این است که زمین های بیشتری را با داده های سنجش از دور پوشش دهید. شهر سولوانگ، کالیفرنیا مسائل مربوط به مدیریت راه خود را بسیار جدی گرفته است. در یک عکس کامل، کارهای عمومی از تصاویر ماهواره ای برای تعیین محل سنگفرش آسیب دیده استفاده کردند. به مردم بهترین خدمات داده می شود زیرا خدمه دقیقاً می دانند کدام جاده ها به شدت نیاز به تعمیر دارند.

91 ارزیابی مصرف سوخت آلاینده های خودرو

اقتصاد سوخت

دولت ها بر خودروها فشار آورده اند تا استانداردهای آلایندگی را رعایت کنند. ماهواره ها می توانند استانداردهای مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای را با حداقل تداخل از آسمان نظارت کنند. سنجش از دور چندطیفی می تواند انتشارات وسایل نقلیه مانند CO، HC و NO را اندازه گیری کند. ایده هایی برای تحمیل هزینه های اضافی بر اساس تجهیزات مسافت پیموده شده و نگهداری نادرست به کار گرفته شده است. ماهواره ها فرصتی طلایی برای کنترل آلودگی ناشی از وسایل نقلیه موتوری ارائه می دهند.

92 ایجاد یک شبکه جاده ای خودکار

شبکه جاده ای اتوماتیک

برنامه ریزان شهری، خدمه اضطراری و سیستم های ناوبری به شبکه های جاده ای به روز نیاز دارند. با رشد محله های جدید، به روز نگه داشتن پایگاه داده های شبکه جاده ای چالش برانگیز است. رویکردی با استفاده از تصاویر چند طیفی و طبقه‌بندی مبتنی بر شی، فرآیند خسته‌کننده تولید شبکه‌های جاده‌ای را خودکار کرده است. یکی از چالش های کلیدی، تمایز پارکینگ ها از جاده ها بوده است.

93 بهبود کارایی و ایمنی کنترل ترافیک هوایی

ترافیک هوایی

کنترل ترافیک هوایی هواپیماها را از زمین برای جلوگیری از برخورد و بهبود جریان ترافیک هدایت می کند. متأسفانه، دلارهای بیش از حد و گازهای گلخانه ای در مسیرهای ناکارآمد هدر می رود. نسل بعدی ترافیک هوایی از رادار زمینی به سیستم GPS مبتنی بر ماهواره منتقل می شود. هدف سیستم جدید کنترل ترافیک هوایی بهبود مسیرها، کاهش تأخیر در ترافیک و صرفه جویی در هزینه است. همچنین قصد دارد به هواپیماها کمک کند تا سریع‌تر فرود بیایند و با استفاده از ماهواره‌ها به حرکت در آب و هوا کمک کند.

94 کاهش ترافیک با استفاده از تشخیص تغییر

کاهش ترافیک

افزایش جمعیت و شهرنشینی ما منجر به افزایش ترافیک در مراکز شهری شده است. ترافیک به معنای اتلاف سوخت و زمان است. سیستم‌های اندازه‌گیری زمینی حجم ترافیک بسیار دقیقی را ارائه می‌کنند، اما به جاده‌های انتخابی محدود می‌شود. تراکم ترافیک با استفاده از تشخیص تغییر نظارت می شود. تحلیلگران ترافیک می توانند دو تصویر ماهواره ای را با تاخیرهای جزئی مقایسه کنند. این حرکت ترافیک را روی یک تصویر بزرگتر نشان می دهد.

آب و هوا

95 اندازه گیری سرعت و جهت باد برای مزارع بادی، پیش بینی آب و هوا و موج سواران

جهت سرعت باد

گلف بازان، کشاورزان، خلبانان، مهندسان و برنامه ریزان توربین بادی به اطلاعات دقیق باد نیاز دارند. بالن های هواشناسی و GPS راه خوبی برای این کار هستند. اما این تنها راه نیست. پراکنده سنج QuickSCAT ناسا و LiDAR باد نیز در حال انجام این مشاهدات باد در مقیاس بزرگ هستند.

96 پیش بینی آب و هوا برای هشدار در مورد بلایای طبیعی

پیش بینی آب و هوا

برنامه‌های سنجش از راه دور مانند پیش‌بینی و نظارت آب و هوا اساساً برای مشاغل، ورزشکاران و گردشگران مهم هستند. در سال 1975، ماهواره محیطی عملیاتی زمین ثابت (GOES-1) برای جمع آوری باد، دما و سایر داده های جوی راه اندازی شد. اما GOES-1 به بخش کوچکی از زمین محدود شد. از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است. ما اکنون در GOES-12، 13، 14، و 15 با بهبود وضوح زمانی، طیفی، مکانی و رادیومتری هستیم.

97 پایش کیفیت هوا در پایین جو

کیفیت هوا

برخی شهرها آنقدر آلوده هستند که معادل کشیدن یک پاکت سیگار در روز است. 80 درصد از این شهرهای بیش از حد آلوده در چین هستند. یکی از آلاینده های اصلی مونوکسید کربن است. مونوکسید کربن برای چشم انسان بی رنگ است اما برای MOPITT (اندازه گیری آلودگی در تروپوسفر) در ماهواره ترا ناسا نیست. MOPITT از یک طیف سنج برای اندازه گیری تشعشعات مادون قرمز بالارونده در اتمسفر پایین استفاده می کند.

98 تماشای شفق قطبی از زاویه ای دیگر

شفق شمالی

هنگامی که ذرات باردار خورشید در میدان مغناطیسی زمین گیر می کنند، به گازهای جو ما برخورد می کنند. رنگ های مختلفی که می بینیم از گازهای مختلف است. اگر شفق قطبی را از روی زمین تماشا کرده اید، ممکن است بخواهید از بالا آن را امتحان کنید. یکی از سورئال ترین ویدیوها تماشای منظره ایستگاه فضایی بین المللی از شفق قطبی است.

99 اندازه گیری آلبدو برای بودجه تابش زمین

آلبیدو

Albedo درصد نور منعکس شده خورشید را اندازه گیری می کند. سطح تیره تر به سرعت گرم می شود و نور خورشید را جذب می کند . سطوح روشن‌تر مانند برف ، نور خورشید را به اتمسفر بازتاب می‌کنند. آلبیدو یک جزء کلیدی در بودجه تابش زمین است. به منظور محاسبه آلبدوی کل، به هر نوع پوشش زمین یک مقدار آلبدو اختصاص داده می شود. برای اندازه گیری آلبدو کل، نوع پوشش زمین و جمع آن را ضرب کنید.

100 بهینه سازی خروجی انرژی پنل خورشیدی با تابش افقی جهانی

خروجی پنل خورشیدی

به جستجوی خود برای ورودی بی پایان پانل خورشیدی انرژی دهید. اگر قرار بود یک مکان واحد در هر نقطه از زمین برای نصب پنل خورشیدی انتخاب کنید، باید نقشه تابش افقی جهانی (GHI) باشد. GHI میزان کل انرژی خورشیدی دریافتی در سطح زمین را بر حسب وات بر کیلومتر مربع اندازه گیری می کند. چندین دهه داده های ماهواره ای (مشتق شده از GOES و Meteosat) این داده ها را با خطای استاندارد تنها 5 درصد تولید کرده است. این داده های سنجش از دور مقداری گرمای جدی به ارمغان می آورد.

نمونه های سنجش از دور به طور خلاصه

اگر بخواهیم برخی از چالش های بزرگ زمان خود را حل کنیم، اطلاعات ماهواره ای اساساً مهم است.

برای مسائلی مانند تغییرات آب و هوا، منابع طبیعی، مدیریت بلایا و محیط زیست، سنجش از دور اطلاعات زیادی را در مقیاس جهانی ارائه می‌کند. آنچه به دست می آوریم پاسخ هایی برای این مشکلات است تا بتوانیم آگاهانه تصمیم گیری کنیم.

امکانات بی پایانی از مزایای سنجش از دور برای جامعه وجود دارد. با وضوح فضایی، طیفی و زمانی بالاتر، آینده سنجش از دور امیدوارکننده است.

اگر بخواهیم در آینده نزدیک برخی از بزرگترین چالش های زمین را بپذیریم، برای پوشش این حجم از زمین به سنجش از دور نیاز داریم.

فصل 5. کاربردها و موارد استفاده

صدها کاربرد سنجش از دور وجود دارد. از پیش بینی آب و هوا گرفته تا GPS، این ماهواره ها در فضا هستند که ما را در زندگی روزمره نظارت، محافظت و راهنمایی می کنند.

مسائل محلی

معمولاً ما از پهپاد، هلیکوپتر و هواپیما برای مسائل محلی استفاده می کنیم. اما ماهواره ها می توانند برای مناطق مطالعاتی محلی نیز مفید باشند.

در اینجا برخی از فناوری های رایج حسگر آورده شده است:

  • تشخیص نور و محدوده (LiDAR)
  • محدوده ناوبری صوتی (Sonar)
  • رادیومترها و طیف سنج ها

ما از تشخیص نور و محدوده (LiDAR) استفاده می کنیم و سونار برای ساخت مدل های توپوگرافی ایده آل است. اما تفاوت اصلی بین این دو “کجا” است. در حالی که LiDAR برای زمین مناسب است، Sonar در زیر آب بهتر عمل می کند.

با استفاده از این فناوری‌ها، مدل‌های ارتفاعی دیجیتال می‌سازیم . با استفاده از این مدل‌های توپوگرافی، می‌توانیم خطر سیل، مکان‌های باستان‌شناسی و تعیین حوضه‌های آبخیز را پیش‌بینی کنیم (به نام چند).

مشکلات جهانی

با جهانی شدن جهان، ما به تازگی شاهد گسترش سنجش از دور هستیم. به عنوان مثال، ماهواره ها به مسائلی از جمله:

  • ناوبری با سیستم های موقعیت یابی جهانی
  • پایش تغییرات آب و هوا
  • نظارت بر قطب شمال

اگر بخواهیم برخی از چالش های بزرگ زمان خود را حل کنیم، اطلاعات ماهواره ای اساساً مهم است. با در نظر گرفتن همه چیز، این یک میدان در حال گسترش است که به ارتفاعات جدیدی می رسد.

برای مسائلی مانند تغییرات آب و هوا، منابع طبیعی، مدیریت بلایا و محیط زیست، سنجش از دور اطلاعات زیادی را در مقیاس جهانی ارائه می‌کند.

روند سنجش از دور

کاربردهای سنجش از دور :

سنجش از راه دور و کاربردهای آن چیست؟

 

Remote به معنای چیزی است که دقیقاً در تماس یا تماس فیزیکی نیست، Sensing به معنای دریافت اطلاعات، داده هایی مانند دما، فشار، عکس و غیره است.

سنجش از دور فرآیند کسب اطلاعات، تشخیص، تجزیه و تحلیل، نظارت بر خصوصیات فیزیکی یک منطقه از طریق ثبت انرژی تابشی منعکس شده و ساطع شده آن بدون داشتن تماس فیزیکی با جسم مورد مطالعه است. این کار با گرفتن تابش/انرژی منعکس شده انجام می شود.

انواع سنجش از دور

1. سنسور فعال

این حسگر منبع روشنایی را مانند یک ماهواره مجهز به حسگر رادار در درون خود مجسم می کند. حسگرهای فعال انرژی خود را برای اسکن جسم پرتاب می کنند. رادار و لیدار نمونه‌هایی از سنجش از راه دور فعال هستند که تأخیر زمانی بین انتشار و بازگشت را اندازه‌گیری می‌کنند.

2. سنسور غیرفعال

حسگرها تشعشعاتی را که توسط جسم یا نواحی اطراف ساطع یا منعکس می شود جمع آوری می کنند. انعکاس نور خورشید رایج ترین منبع تابش است که توسط حسگرهای غیرفعال اندازه گیری می شود. نمونه هایی از حسگرهای غیرفعال از راه دور عکاسی، مادون قرمز و رادیومترها هستند. سنسورهای غیرفعال بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند زیرا تصاویر ماهواره ای با کیفیت عالی ارائه می دهند. سنسور غیرفعال در زمینه رصد فنی سیاره مانند فناوری چند طیفی و فراطیفی برتر است.

بازتاب طیفی در سنجش از دور

نقشه های پوشش زمین و کاربری زمین برای بسیاری از کاربردها مانند برنامه ریزی مناطق، برنامه ریزی منظر، و بوم شناسی منظر، مدیریت کشاورزی و جنگلداری مورد نیاز است.

انرژی الکترومغناطیسی که از خورشید به سطح زمین می رسد منعکس، جذب یا منتقل می شود. یک فرض اساسی در سنجش از دور این است که اهداف مطالعاتی خاص (انواع مختلف خاک، آب با درجات مختلف ناخالصی، سنگ‌های سنگ‌شناسی مختلف، یا پوشش گیاهی گونه‌های مختلف) شیوه‌ای فردی و مشخصه برای تعامل با تشعشعات فرودی دارند که شرح داده شده است. توسط پاسخ طیفی آن هدف مطالعه.

بازتاب طیفی می تواند تحت تأثیر عوامل زیادی مانند مواد مغذی خاک، مرحله رشد پوشش گیاهی، رنگ خاک (که ممکن است تحت تأثیر شرایط آب و هوایی اخیر باشد) قرار گیرد.

در برخی موارد، برهمکنش بین تشعشع تابشی و جسم سطح زمین هر از گاهی متفاوت خواهد بود، مانند آنچه که ممکن است در مورد پوشش گیاهی انتظار می رود که از مرحله برگ دهی، از طریق رشد بلوغ و در نهایت به پیری تغییر کند. اصطلاح “امضای طیفی” گاهی اوقات برای توصیف منحنی پاسخ طیفی برای یک هدف مورد مطالعه استفاده می شود.

حوزه کاربرد عمده سنجش از دور

ماهواره ها نقش بزرگی در توسعه بسیاری از فناوری ها مانند نقشه برداری جهان، GPS، برنامه ریزی شهری و غیره ایفا می کنند. سنجش از راه دور یکی از نوآوری های بسیاری است که به لطف ماهواره های رومینگ در اطراف زمین امکان پذیر شد.

در زیر برخی از زمینه های اصلی در مواردی که سنجش از دور می تواند مورد استفاده قرار گیرد، آورده شده است

  • آب و هوا
  • جنگلداری
  • کشاورزی
  • تغییرات سطحی
  • تنوع زیستی

و بسیاری موارد دیگر (تعداد لعنتی زیاد است، نمی توان همه را فهرست کرد، اینها زمینه های اصلی هستند که بیشتر در آنها استفاده می شود)

کاربرد اولیه سنجش از دور؟

  1. تحلیل وضعیت راه های روستایی

    شرایط جاده های روستایی اکنون با استفاده از تکنیک های مختلف GIS و تکنیک های سنجش از دور با دقت اینچ به اینچ امکان پذیر است. این باعث صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه حمل و نقل می شود.

  2. ایجاد یک نقشه پایه برای مرجع بصری

    امروزه بسیاری از فناوری‌های مدرن نقشه‌برداری مبتنی بر سنجش از راه دور هستند، از جمله نقشه‌های گوگل، نقشه‌های خیابان باز، نقشه‌های بینگ، نمای کره ناسا و غیره.

  3. محاسبات بسته برف

    نسبت ذوب برف را می توان با استفاده از فناوری سنجش از دور به راحتی درک کرد، ناسا از LIDAR به همراه یک طیف سنج برای اندازه گیری جذب نور خورشید استفاده می کند.

  4. جمع آوری تصاویر زمین از فضا

    بسیاری از سازمان های فضایی مجموعه ای حاوی تصاویر زمین دارند. الگوهای جالبی از هندسه زمین از جمله جو، اقیانوس، خشکی و … در آن دیده می شود. برای جمع آوری این داده ها از EO-1، Terra و Landsat استفاده می شود.

  5. کنترل آتش سوزی جنگل

    اطلاعات به دست آمده توسط ماهواره ها با استفاده از سنجش از دور، آتش نشانان را قادر می سازد تا به موقع و در مکان های صحیح اعزام شوند، بنابراین می توان خسارت ناشی از چنین آتش سوزی ها را به حداقل رساند.

  6. تشخیص کاربری و پوشش زمین

    فن آوری های سنجش از دور برای تعیین ویژگی های فیزیکی مختلف زمین و همچنین اینکه برای چه چیزی استفاده می شود (کاربری زمین) استفاده می شود.

  7. برآورد منابع جنگلی

    MODIS، AVHRR و SPOT به طور منظم برای اندازه گیری افزایش/کاهش در جنگل های جهانی استفاده می شوند زیرا جنگل ها منبع مواد ارزشمندی مانند کاغذ، بسته بندی، مصالح ساختمانی و غیره هستند.

  8. مکان یابی ساخت و ساز و تغییر ساختمان

    آژانس های درآمد مالیاتی از داده های ماهواره ای در چندین کشور از جمله یونان، آتن و غیره استفاده می کنند. آنها با استفاده از این فناوری نشانه های ثروت را پیدا می کنند. در اوایل سال 2013، 15000 استخر شنا (که ادعای سرقت مالیات نداشتند) در آن کشورها وجود داشت.

  9. کشف ادعاهای بیمه کلاهبرداری

    بسیاری از شرکت های بیمه از کانال های قرمز و مادون قرمز Landsat برای کشف رشد پوشش گیاهی در زمین های خاص استفاده می کنند. از این اطلاعات می توان برای تایید محصولات بذری و مبارزه با تقلب بیمه محصولات کشاورزی استفاده کرد.

  10. مشاهده تغییرات آب و هوایی

    ماهواره هایی مانند CERES، MODIS، AMSRE، TRMM و MOPITT امکان مشاهده تغییرات آب و هوایی را از بالای آسمان فراهم کرده است. همچنین می توان وضعیت آب و هوای گذشته را با وضعیت فعلی مقایسه کرد.

  11. پیش بینی زمین لغزش های احتمالی

    رانش زمین باعث مرگ و میر قابل توجه و از دست دادن ثروت در سراسر جهان می شود. INSAR از تکنیک سنجش از دور تداخل سنجی برای ارائه هشدار اولیه در مورد لغزش های احتمالی استفاده می کند.

کاربرد سنجش از دور در کشاورزی؟

  1. شناسایی شرایط کشت

    تصاویر ماهواره‌ای و فناوری‌های شاخص گیاهی تفاوت نرمال شده (NDVI) به منظور نظارت بر منابع غذایی جهانی استفاده می‌شوند. منطقه محصولات سالم منعکس کننده سبز است در حالی که سایر مناطق قرمز یا آبی را منعکس می کنند.

  2. افزایش دقت در کشاورزی

    سلامت محصولات را می توان با استفاده از برنامه های سنجش از راه دور اندازه گیری کرد تا تقریباً 10 درصد در کود، پول و زمان صرفه جویی شود.

  3. تعیین میزان رطوبت خاک

    حسگرهای فعال و غیرفعال ماهواره در فضا به منظور تعیین میزان رطوبت خاک استفاده می شوند. بسیاری از علوم زمین مانند چرخه آب، سیل و خشکسالی بر اساس محتوای رطوبت خاک است.

  4. پیش بینی تولید محصولات زراعی

    سنجش از دور برای پیش‌بینی تولید و عملکرد محصول در یک مزرعه معین و تعیین اینکه چه مقدار از محصول تحت شرایط خاص برداشت می‌شود، استفاده می‌شود. محقق می تواند مقدار محصولی را که در زمین کشاورزی معین در یک دوره زمانی معین تولید می شود، پیش بینی کند.

  5. تعیین خسارت محصول و پیشرفت محصول

    در صورت آسیب به محصول یا پیشرفت محصول، می توان از فناوری سنجش از دور برای نفوذ به زمین کشاورزی استفاده کرد و دقیقاً تعیین کرد که چه مقدار از یک محصول معین آسیب دیده یا تحت تنش قرار گرفته است و پیشرفت محصول باقی مانده در مزرعه.

  6. شناسایی محصول

    همچنین می توان محصول را با استفاده از فناوری سنجش از دور شناسایی کرد، به ویژه در مواردی که محصول تحت مشاهده مرموز است یا برخی از ویژگی های مرموز را نشان می دهد. داده‌های محصول جمع‌آوری شده و به آزمایشگاه‌هایی منتقل می‌شود که در آنجا جنبه‌های مختلف محصول از جمله کشت محصول مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

  7. تجزیه و تحلیل شرایط محصول و تشخیص تنش

    فناوری سنجش از دور نقش مهمی در ارزیابی وضعیت سلامت محصول و میزان مقاومت محصول در برابر استرس دارد. سپس می توان از این داده ها برای تعیین کیفیت محصول استفاده کرد.

  8. پایش خشکسالی

    فناوری سنجش از دور برای نظارت بر الگوهای آب و هوا از جمله الگوهای خشکسالی در یک منطقه خاص استفاده می شود. این اطلاعات برای پیش بینی الگوهای بارندگی یک منطقه و همچنین بیان تفاوت زمانی بین بارندگی فعلی و بعدی استفاده می شود که می تواند برای پیگیری خشکسالی مفید باشد.

  9. تعیین محتوای آب در مزرعه

    سنجش از دور علاوه بر تعیین میزان رطوبت خاک، نقش مهمی در تخمین میزان آب در محصولات زراعی نیز دارد.

  10. تجزیه و تحلیل سلامت محصول

    تجزیه و تحلیل سلامت یک محصول نیز می تواند تعیین شود که به تعیین عملکرد کلی محصول کمک می کند.

انواع ماهواره های سنجش از دور :

لندست

ماهواره لندست
میراث باورنکردنی طولانی مدت لندست، تاریخ زمین را برای بیش از 40 سال بایگانی کرده است. با برنامه های بی شماری، حتی جزیره Landsat را در کانادا پیدا کرد.
اعتبار تصویر: ناسا

2 نگهبان

ماهواره نگهبان
به عنوان بخشی از برنامه کوپرنیک ، ناوگان 6 ماموریتی سنتینل یک تغییر دهنده بازی است. به طور خاص، Sentinel-2 یک ارتقاء واضح به Landsat است، با این تفاوت که باند حرارتی را از دست داده است.
اعتبار تصویر: ESA

3 ترا

ماهواره ترا

Terra به عنوان بخشی از ناوگان A-Train چند استعدادی ناسا، بهترین تجارت است، برای مثال، ASTER زمین را مدل می کند، MODIS پوشش زمین را طبقه بندی می کند و MOPITT کیفیت هوا را نظارت می کند.

اعتبار تصویر: ناسا

4 EnviSAT

متصور شدن
قبل از قطع ارتباط در سال 2012، EnviSAT همه این کارها را انجام داد. به عنوان مثال، اقیانوس ها، زمین و جو را مورد مطالعه قرار داد. اما اکنون، عملیاتی نشده است. به دلیل قاب عظیم (8 تن) آن، کاندیدای خروج از مدار است.

اعتبار تصویر: Airbus & Defense/ESA

5 کرونا

ماهواره کرونا
ماهواره کرونا یک ماهواره نظامی استراتژیک به سبک جیمز باند در دهه 1960 بود که از اتحاد جماهیر شوروی جاسوسی می کرد. اما اکنون، باستان شناسان و سایر گروه های ذینفع آزادانه از این تصاویر طبقه بندی شده استفاده می کنند.
اعتبار تصویر: اداره ملی شناسایی

6 ماموریت مشاهده زمین-1 (EO-1)

EO-1
هدف از رصد زمین 1 (EO-1) پیشبرد علم و نوآوری از طریق ابزار دقیق آزمایشی بود. به عنوان مثال، هایپریون 220 باند طیفی تولید می کند که ما را قادر می سازد کانی ها را بهتر مشخص کنیم.
اعتبار تصویر: ناسا

7 ماهواره منابع زمینی چین-برزیل (CBERS)

cbers
چین و برزیل در یک ماموریت پنجگانه مشترک برای نظارت بر همه چیز از کشاورزی، محیط زیست، آلودگی آب و برنامه ریزی شهری در کشورهای مربوطه متحد می شوند.
اعتبار تصویر: CBERS/INPE

8 پروژه برای خودمختاری سواره (PROBA)

مکعب
PROBA یک ماهواره ریز مکعبی با داده های فراطیفی 30 متری است. ماهواره PROBA با استفاده از زوایای دید ماهرانه خود، آرشیو پوشش گیاهی جهانی مشهور را تولید کرد.
اعتبار تصویر: ESA

ماهواره های تجاری

9 جهان بینی

ماهواره جهان بینی
ماهواره پیشرفته DigitalGlobe با وضوح بالا به طرز مضحکی شفاف است (31 سانتی متر). تصاویر جهان بینی به قدری واضح هستند که تقریباً می توانید پلاک ها را ببینید. در واقع، این تنها ماهواره تجاری است که می تواند با این وضوح ارائه دهد.
تصویر با حسن نیت © 2020 DigitalGlobe

10 PlanetScope (Dove)

ماهواره کبوتر
Planetscope کم هزینه، وزن سبک و مدار کم از شرکتی به نام Planet است. این ارکستر از ریزماهواره ها (ملقب به کبوتر) در تصاویری با وضوح 3-5 متر به دور زمین می گردند.
اعتبار تصویر: سیاره

11 ماهواره Pour l’Observation de la Terre (SPOT)

ماهواره SPOT
در سال 1986، ماهواره SPOT-1 فرانسه در حال پیشرفت بود. از آن زمان تاکنون، پوشش گیاهی، ارتفاعات و حتی فاجعه چرنوبیل را به تصویر کشیده است.
اعتبار تصویر: Center National d’Etudes Spatiales CNES

12 رادارسات

رادارست
Radarsat-2 ماموریت مانیتورینگ رادار فضایی کانادا است. به عنوان بخشی از ماموریت صورت فلکی رادارست ، 3 ماهواره باند C بر روی توده خشکی شمال سفید بزرگ وارد خواهند شد.
اعتبار تصویر: © آژانس فضایی کانادا

13 IKONOS

ماهواره آیکنوس
IKONOS در زمان خود یک شگفتی ماهواره بود. در واقع، این اولین ماهواره تجاری بود که در آمریکا مجوز دریافت کرد. اما IKONOS-1 هرگز به فضا نرسید. IKONOS-2 انجام داد و به IKONOS تغییر نام داد.
تصویر با حسن نیت © 2020 DigitalGlobe

14 Quickbird

QuickBird
QuickBird همه کاره و مقرون به صرفه است که تصاویر نوری را در 60 سانتی متر ارائه می دهد. اما در سال 2015 از رده خارج شد و دیگر در خدمت جامعه نیست.
تصویر با حسن نیت © 2020 DigitalGlobe

15 ResourceSAT

منابع در
ResourceSAT که در ابتدا IRS نام داشت، یک ماهواره همگام قطبی هندی است. برای نظارت بر کشتی، به یک محموله سیستم شناسایی خودکار (AIS) مجهز است.
اعتبار تصویر: ISRO

16 KOMPSAT

kompsat
این ماهواره نوری که با نام آریرنگ نیز شناخته می شود، تصاویری با وضوح 1 متر ارائه می دهد. شایعه شده است که فعالیت های نظامی کره شمالی را رصد می کند. اما برای مقاصد تجاری نیز در دسترس است.
حق چاپ تصویر © موسسه تحقیقات هوافضای کره KARI

17 رپید آی

سریع چشم
RapidEye در آلمان به وجود آمد. سپس بلک بریج آن را خریداری کرد. اکنون متعلق به Planet است. با وجود چندین مالک، این صورت فلکی 5 ماهواره حداقل روزانه وضوح 5 متر را در هر نقطه ای ارائه می دهد.

18 Pleiades

پلیادها
Pleiades شامل 2 ماهواره زیرک است که در یک مدار کار می کنند. با جزئیات باورنکردنی (2 متری)، می تواند زمین را در هر جهتی اسکن کند
.

19 CartoSAT

کارتوزات
سری ماهواره های تجاری کارتوگرافی هندی اطلاعات زمین را با قابلیت های نقشه برداری چند طیفی، پانکروماتیک و استریو جمع آوری می کند.
حق چاپ تصویر © ISRO

20 GeoEye

geoeye-1
ماهواره تصویربرداری با وضوح بالا (1.65 متر) DigitalGlobe آنقدر تیز است که بوم شناسان از آن برای ردیابی جمعیت حیوانات استفاده کرده اند. گوگل همچنین حقوقی برای تصاویر دارد، بنابراین تصادفی نیست که در Google Maps نیز از آن استفاده می شود.
تصویر با حسن نیت © 2017 DigitalGlobe

21 صورت فلکی نظارت بر بلایا (DMC)

dmc
DMC بر نظارت بر بلایا با مجموعه انسان دوستانه بسیار پاسخگو خود مسلط است. این شامل AISAT-1، BilSAT، NigeriaSAT، UK-DMC، Beijing-1، Deimos-1 و NigeriaSAT است.

22 SkySat

اسکای ست
SkySat نوع ابزاری است که جیمز باند برای جاسوسی از شرورهای فوق العاده استفاده می کند. در واقع، این اولین و تنها قادر به ضبط فیلم با وضوح زیر متر است.
حق چاپ © SkyBox Imaging. تمامی حقوق محفوظ است.

ماهواره های هواشناسی

23 ماموریت اندازه گیری بارندگی استوایی (TRMM)

ماهواره TRMM
TRMM ساختار ابر و بارش را بیشتر در استوا بررسی می کند. به دلیل TRMM، دانشمندان بهتر می توانند تعادل انرژی جهانی، چرخه آب و ال نینو را پیش بینی کنند.
اعتبار تصویر: ناسا

24 ماهواره محیطی عملیاتی زمین ثابت (GOES)

ماهواره می رود
GOES آب و هوا را می داند. از سال 1975، این گروه زمین ثابت از ماهواره ها قهرمانان گمنامی در پیش بینی آب و هوای سیاره ما هستند.
اعتبار تصویر: NASA;

25 ماهواره اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)

ماهواره NOAA-19
ماهواره های NOAA ما را قادر می سازند تا هر روز دید کاملی از شرایط آب و هوایی و محیطی در سراسر جهان داشته باشیم.
اعتبار تصویر: ناسا

26 METEOSAT

meteosat
Meteosat ناظر زمین ثابت در اروپا و آفریقا است. با ارسال تصاویری از آب و هوای اروپا هر 15 دقیقه، برای پیش بینی آب و هوا ایده آل است.
اعتبار تصویر: ESA

27 آکوا

ماهواره آبی
آکوا ماهواره چند منظوره ناسا است. نه تنها با اندازه گیری رطوبت نسبی (AIRS/AMSU) به چرخه آب زمین ضربه می زند، بلکه ارتفاع ابر (CERES) و شار انرژی (AMSR-E) را تخمین می زند.
اعتبار تصویر: ناسا

28 رصد ماهواره‌ای Cloud-Aerosol Lidar و مسیریاب فروسرخ (CALIPSO)

کالیپسو
CALIPSO با استفاده از فناوری لیزر و یک حسگر ویژه برای ابر سیروس، نمایه های عمودی ساختار ابر را ترسیم می کند.
اعتبار تصویر: ناسا

29 ماهواره رصدی مادون قرمز تلویزیونی (TIROS)

تیروس
در دهه 1960، TIROS در ارسال هشدارهای اولیه طوفان نقش اساسی داشت. به طور خاص، این ماهواره در مدار پایین زمین برای رصدهای آب و هوای مادون قرمز تلویزیونی ساخته شده است.
اعتبار تصویر: ناسا

30 CloudSAT

ابر ست
این ماهواره در حالی که سرش در ابرها قرار دارد، شکل گیری عمودی آنها را با رادار نمایان می کند. این کلید برای درک چرخه های جوی و هیدرولوژیکی است، زیرا ابرها بر آب و هوا و آب و هوا تأثیر می گذارند.
اعتبار تصویر: ناسا

31 هاله

ماهواره هاله
Aura ماهواره ناسا است که به کشف کیفیت هوا و سلامت آب و هوا اختصاص دارد. به عنوان مثال، 4 ابزار آن (HIRDLS، MLS، OMI و TES) گازهای ردیابی، دما و ذرات معلق در جو فوقانی را اندازه گیری می کنند.
اعتبار تصویر: ناسا

32 سومی

سومی
Suomi به منظور پیش بینی آب و هوا، مطالعات خشکی و اقیانوسی به دور قطب ها می چرخد. در طول تاریخ، مناظری از گردبادهای هیولایی و ابرسلول ها به تصویر کشیده شده است.
اعتبار تصویر: حق چاپ © NOAA

33 ماهواره های محیطی عملیاتی مدار قطبی (POES)

شعرها
ماهواره هواشناسی مدار قطبی NOAA ( POES ) با تصاویری با وضوح مکانی و زمانی بالا برخی از معماهای پدیده های جوی را از بین برده است.
اعتبار تصویر: NOAA

34 غیرفعال رطوبت خاک (SMAP)

ضربه زدن
SMAP مجهز به یک جفت حسگر فعال و غیرفعال برای اندازه گیری رطوبت خاک در مقیاس ریز است. به دلیل نقص سنسور، همه آن‌ها مانند SMOS غیرفعال هستند.
اعتبار تصویر: ناسا

35 SciSAT

سیسات
SciSAT از میان سایه های زمین می خزد. فقط در سمت تاریک زمین، می تواند کاهش ازن را ثبت کند. به همین دلیل به آن ماهواره شب خزنده لقب داده اند.
اعتبار تصویر: آژانس فضایی کانادا

36 ACRIMSAT

آکریمسات
ACRIMSAT مانیتورینگ خورشیدی مطالعات تجربی را برای تابش خورشیدی انجام داد. در واقع، کاهش 0.1 درصدی در شدت خورشید ناشی از سایه زهره در سال 2004 را ثبت کرد.
اعتبار تصویر: NASA/JPL

37 مگا-تروپیک

مگا تروفیک
Megha-Trophique مناطق استوایی را برای درک بهتر چرخه آب جهانی سفر خواهد کرد. به عنوان بخشی از آزمایش جهانی انرژی و چرخه آب (GEWEX)، هدف آن مطالعه تغییرات آب و هوا است.
اعتبار تصویر: ESA

ماهواره های ژئودزی

38 سیستم جهانی ناوبری ماهواره ای (GNSS)

ماهواره جی پی اس
هنگامی که موقعیت مکانی را در تلفن هوشمند خود فعال می کنید، روی GNSS ضربه می زنید. هر روز، گیرنده های GPS ما از سیستم 35 ماهواره ای استفاده می کنند تا موقعیت دقیق ما را در زمین مشخص کنند.
اعتبار تصویر: NASA/JPL

39 ماموریت توپوگرافی رادار شاتل (SRTM)

ماموریت SRTM
SRTM یک مدل زمین 30 متری از زمین را با استفاده از دو آنتن رادار و تداخل سنجی مجسمه سازی کرد. در شاتل فضایی Endeavour، فقط 11 روز برای جمع آوری داده های لازم نیاز داشت.
اعتبار تصویر: NASA/JPL

40 بازیابی جاذبه و آزمایش آب و هوا (GRACE)

ماهواره گریس
این تیم تگ ماهواره ای یکدیگر را در همان مدار تعقیب می کنند. با اندازه‌گیری جابجایی‌های کوچک یکدیگر، می‌دانند که کشش گرانش در کجای زمین قوی‌تر است.
اعتبار تصویر: NASA/JPL

41 میدان گرانشی و کاوشگر گردش اقیانوسی حالت پایدار (GOCE)

ماهواره goce
GOCE در اندازه گیری میدان گرانشی زمین و رفتار اقیانوس با جزئیات بی سابقه تخصص دارد. با استفاده از شیب سنج ها و شتاب سنج های بسیار حساس، این کار را انجام می دهد.
تصویر با حسن نیت از ESA/Airbus & Defense

42 ماموریت چند مقیاسی مغناطیسی (MMS)

ماهواره مگنتوسفر
MMS در مگنتوسفر تخصص دارد. در یک سازند چهار وجهی، از چهار فضاپیما یکسان تشکیل شده است. آنها به صورت هماهنگ، تعامل بین خورشید و میدان مغناطیسی زمین را ترسیم می کنند.
اعتبار تصویر: ناسا

43 ماهواره رصد زمینی پیشرفته (ALOS)

alos
ALOS-1 دقیق ترین مدل ارتفاعی جهان را با وضوح 5 متر مجسمه سازی کرد. در حال حاضر، ALOS-2 دارای چندین ارتقاء مانند رادار PALSAR باند L و نقشه برداری استریو (PRISM) است.
اعتبار تصویر: JAXA

44 TerraSAR (TanDEM-X)

terrasar
TerraSAR و TanDEM-X دو ماهواره آلمانی هستند. آنها در کنار هم، WorldDEM بی‌رقیب را با استفاده از رادار باند X ایجاد کردند. اکنون از آن برای بلایا، زلزله و محیط زیست استفاده می کنیم.
تصویر از ایرباس و دفاع

ارتفاع سنج لیزری مدارگرد مریخ 45 (MOLA)

نقشه بردار جهانی مریخ
MOLA پادشاه مریخ است. این ماموریت بین سیاره ای با اسکن توپوگرافی، بستر رودخانه های باستانی را در سطح مریخ پیدا کرده است.
اعتبار تصویر: ناسا

ماهواره برای اقیانوس ها

46 شبکه اقیانوس شناسی ماهواره ای ارتفاع سنجی مشترک (JASON)

ماهواره جیسون
ارتفاع سنج JASON مسئول ترسیم عمق سنجی کف اقیانوس است. این نسخه ارتقا یافته TOPEX/Poseidon بر افزایش سطح دریاها نظارت می کند که محصول جانبی تغییرات آب و هوایی است.
اعتبار تصویر: ناسا

47 SeaStar (Orbview-2)

Seawifs
زیست شناسان از SeaStar برای تعیین کمیت تغییر رنگ از کلروفیل تولید شده توسط گیاهان دریایی استفاده می کنند. مانند حسگر میدان دید گسترده دریا (SeaWIFS)، این سنسور برای زیست شناسی اقیانوس ها کلیدی است.
اعتبار تصویر: ناسا

48 QuickSCAT

سریع
موج سواران QuickSCAT را انتخاب می کنند زیرا هدف آن اندازه گیری باد و جهت دریا است. اما فقط برای اقیانوس های بدون یخ است که پراکندگی سنج آن کار می کند.
اعتبار تصویر: ناسا

49 رطوبت خاک و شوری اقیانوس (SMOS)

ماهواره SMOS
SMOS رطوبت خاک و شوری اقیانوس ها را از طریق ابزار دقیق غیرفعال درشت خود تحت تأثیر قرار می دهد. به طور کلی، دانش ما را در مورد فرآیندهای خشکی و اقیانوسی افزایش می دهد.
اعتبار تصویر: ESA

50 IceSAT

icesat
Ice Sat بیش از 904 میلیون اندازه گیری از سطح زمین انجام داده است. در واقع، این اولین ارتفاع سنج لیزری فضاپیما (GLAS) بود که همه چیز را از ارتفاعات جنگل گرفته تا ضخامت یخ را ثبت کرد.
اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech

نتیجه

صدها کاربرد و کاربرد سنجش از دور وجود دارد که به دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم گره خورده است.

به عنوان مثال، ما آب و هوا، ناوبری، گرانش، تغییرات آب و هوا و مگنتوسفر را از فضا به بهترین شکل درک می کنیم.

همانطور که ما هر ماموریت فضایی با برنامه ریزی دقیقی را به فضا پرتاب می کنیم، می توانیم زمین بسیار بیشتری را پوشش دهیم.

کدام ماهواره زمین را از دست دادیم؟

سوالات متداول در سنجش ا زدور :

سنجش از راه دور چیست؟

سنجش از دور نوعی فناوری فضایی است که نمونه‌هایی از تشعشعات الکترومغناطیسی (EM) ساطع شده و منعکس شده از اکوسیستم‌های زمینی، جوی و آبی زمین به منظور شناسایی و پایش ویژگی‌های فیزیکی یک منطقه بدون برقراری تماس فیزیکی است. این روش جمع‌آوری داده‌ها معمولاً شامل فناوری‌های حسگر مبتنی بر هواپیما و ماهواره است که به عنوان حسگرهای غیرفعال یا حسگرهای فعال طبقه‌بندی می‌شوند.

حسگرهای غیرفعال به محرک های خارجی پاسخ می دهند و تشعشعاتی را که توسط یک جسم یا فضای اطراف منعکس یا ساطع می شود جمع آوری می کنند. رایج ترین منبع تابش که با سنجش از دور غیرفعال اندازه گیری می شود، نور خورشید منعکس شده است. نمونه‌های محبوب سنسورهای غیرفعال از راه دور شامل دستگاه‌های متصل به شارژ، عکاسی فیلم، رادیومترها و مادون قرمز است.

حسگرهای فعال از محرک‌های داخلی برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کنند و انرژی را به منظور اسکن اشیاء و نواحی ساطع می‌کنند که در نتیجه حسگر انرژی بازتاب‌شده از هدف را اندازه‌گیری می‌کند. RADAR و LiDAR ابزارهای سنجش از راه دور فعال معمولی هستند که تاخیر زمانی بین انتشار و بازگشت را اندازه گیری می کنند تا مکان، جهت و سرعت یک جسم را تعیین کنند. سپس داده‌های سنجش از دور جمع‌آوری‌شده با سخت‌افزار سنجش از دور و نرم‌افزار کامپیوتری، که در انواع برنامه‌های اختصاصی و منبع باز موجود است، پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شوند.

سنجش از راه دور برای چه مواردی استفاده می شود؟

فناوری سنجش از دور در رشته‌های مختلف در هزاران مورد مختلف استفاده می‌شود، از جمله بیشتر علوم زمین، مانند هواشناسی، زمین‌شناسی، هیدرولوژی، اکولوژی، اقیانوس‌شناسی، یخ‌شناسی، جغرافیا، و در نقشه‌برداری زمین، و همچنین کاربردهای نظامی. حوزه های اطلاعاتی، تجاری، اقتصادی، برنامه ریزی و بشردوستانه. برخی از نمونه های معمول سنجش از راه دور عبارتند از:

  • سنجش از دور GIS: سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) سیستمی است که برای ضبط، ذخیره، مدیریت، تجزیه و تحلیل، دستکاری و ارائه داده های جغرافیایی یا مکانی طراحی شده است – سنجش از دور ماهواره ای منبع مهمی از داده های مکانی را فراهم می کند. سنجش از دور و GIS برای جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و تجسم داده ها از تقریباً هر موقعیت جغرافیایی روی زمین با هم کار می کنند.
  • نظارت و مدیریت آبیاری و رطوبت خاک از اجزای اصلی سنجش از دور در کشاورزی است.
  • رادار داپلر رویدادهای هواشناسی مانند سرعت و جهت باد در سیستم های آب و هوایی و همچنین شدت بارش و مکان را اندازه گیری می کند. کاربرد دیگر کنترل ترافیک هوایی است.
  • ماهواره های AVHRR و MODIS از حسگر حرارتی و سنجش مادون قرمز میانی برای نظارت بر آتشفشان های فعال استفاده می کنند.
  • INSAR (رادار دیافراگم مصنوعی تداخل سنجی) از تکنیک سنجش از دور تداخل سنجی برای پیش بینی و ارائه هشدارهای اولیه برای لغزش های احتمالی استفاده می کند.
  • یکی از کاربردهای اصلی تشخیص و برد نور (LiDAR) مدیریت و نظارت بر پوشش گیاهی است، با این حال در موارد برد تسلیحات و پرتاب پرتابه ها با نور لیزر نیز کاربرد دارد. LiDAR همچنین ممکن است برای تشخیص و اندازه گیری غلظت مواد شیمیایی مختلف در جو استفاده شود.
  • جفت‌های استریوگرافیک از عکس‌های هوایی برای مدل‌سازی ویژگی‌های زیستگاه زمینی و تهیه نقشه‌های توپوگرافی توسط تصاویر و تحلیل‌گران زمین در بخش‌های ترافیکی و بزرگراه‌ها برای مسیرهای بالقوه استفاده می‌شوند.
  • تصویربرداری طیف قطبی توسط محققان آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش ایالات متحده برای اهداف ردیابی هدف با شناسایی اقلام ساخته شده توسط انسان با امضای قطب سنجی آنها، که در اشیاء طبیعی یافت نمی شوند، استفاده می شود.
  • ماهواره های سنجش از دور تصاویر سنجش از دور قبل و بعد از آن را به منظور تعیین کمیت خسارات پس از زلزله ارائه می کنند که داده های حیاتی را برای امدادگران فراهم می کند.
  • داده های لیزری و ارتفاع سنج های راداری در ماهواره ها، سونارها و اندازه گیری های اولتراسوند را می توان برای نقشه برداری ساحلی و جلوگیری از فرسایش، برای درک بهتر نحوه مدیریت منابع اقیانوس، ارزیابی اثرات یک بلای طبیعی و ایجاد استراتژی های واکنش به بلایا که قبل از استفاده از آنها استفاده می شود، استفاده کرد. و پس از یک رویداد خطرناک، و به حداقل رساندن آسیبی که رشد شهری بر محیط زیست وارد می کند و کمک به تصمیم گیری در مورد چگونگی حفاظت از منابع طبیعی به بهترین شکل.
  • سنجش از دور برای نفت و گاز یک ابزار جدایی ناپذیر برای عملیات بالادستی و پایین دستی گاز و نفت از طریق ارزیابی زیرساخت ها برای برنامه ریزی چاه است. تجزیه و تحلیل طیفی برای ارزیابی رخنمون های سطحی و نشت هیدروکربن های سطحی حیاتی است.

اهمیت سنجش از دور

سنجش از دور جمع‌آوری داده‌ها را از مناطق خطرناک یا غیرقابل دسترس با اهمیت روزافزون در جامعه مدرن ممکن می‌سازد. این جایگزین جمع آوری داده های کندتر و پرهزینه در زمین می شود و پوشش سریع و تکراری مناطق بسیار بزرگ را برای کاربردهای روزمره، از پیش بینی های آب و هوا گرفته تا گزارش های مربوط به بلایای طبیعی یا تغییرات آب و هوایی، ارائه می دهد.

سنجش از دور نیز یک روش بدون مانع است که به کاربران امکان می دهد داده ها را جمع آوری کنند و پردازش داده ها و تجزیه و تحلیل GIS را در خارج از محل انجام دهند بدون اینکه مزاحمتی در ناحیه یا شی مورد نظر ایجاد کنند. نظارت بر سیل و آتش‌سوزی جنگل‌ها، جنگل‌زدایی، خرس‌های قطبی، غلظت‌های شیمیایی و زمین‌لرزه‌ها تنها موارد معدودی هستند که در آن‌ها سنجش از دور زمین‌فضایی چشم‌اندازی جهانی و بینش‌های عملی ارائه می‌دهد که در غیر این صورت دست نیافتنی بود.

مزایای سنجش از راه دور مایکروویو

سنجش از راه دور مایکروویو شامل سنجش از دور غیرفعال و فعال است که طول موج‌هایی از یک سانتی‌متر تا یک متر را پوشش می‌دهد – طول موج بلندتر مایکروویو یک ویژگی مهم در سنجش از دور است زیرا می‌تواند در مه، بارندگی، گرد و غبار و پوشش ابر موثرتر از پوشش مرئی نفوذ کند. و مادون قرمز

بنابراین سنجش از دور محیط با استفاده از سنجش از راه دور مایکروویو بی‌تأثیر است زیرا طول موج‌های بلندتر در معرض پراکندگی اتمسفر نیستند. انرژی مایکروویو را می توان در اکثر شرایط محیطی تشخیص داد و داده ها را جمع آوری کرد. برنامه های کاربردی شامل نظارت بر یخ دریا و نقشه برداری رطوبت خاک جهانی است.

کاربرد سنجش از راه دور برای تغییرات آب و هوا

استفاده از سنجش از دور در مطالعات تغییر اقلیم با کمی کردن وضعیت‌ها و فرآیندهای مکانی-زمانی جو، اقیانوس‌ها و خشکی‌ها، پیشرفت‌های عمده‌ای را در درک سیستم اقلیمی و تغییرات آن فراهم کرده است . حسگرهای ماهواره‌ای به تشخیص و اندازه‌گیری اثرات خنک‌کننده افزایش ذرات استراتوسفر و الگوی فضایی افزایش سطح دریا کمک کرده‌اند، که در غیر این صورت توسط مشاهدات مدل‌های آب و هوایی معمولی مشاهده نشد.

تحقیقات جهانی تغییرات آب و هوایی از داده های بزرگ از پلت فرم های رصد زمین استفاده می کند که در آن روش های داده های سری زمانی چندماهواره ای از راه دور، چند سنسوری و طولانی مدت اجرا می شود. این امر تشخیص عوامل حساسیت اقلیمی را تسهیل کرده است، مطالعه تغییر فضایی اکوسیستم‌های زمینی را پیشرفته کرده و به توسعه استراتژی‌های واکنش جهانی به تغییرات آب و هوایی کمک کرده است.

محدودیت های داده های سنجش از دور

سنجش از راه دور در نهایت توسط اپراتورهای انسانی مدیریت می شود که تصمیمات مهمی در مورد اینکه کدام حسگرها باید برای جمع آوری داده ها استفاده شوند و چه زمانی، مشخصات وضوح برای داده های جمع آوری شده و کالیبراسیون سنسور، و انتخاب پلت فرمی که سنسور را حمل می کند، می گیرند، که همه اینها در معرض دید قرار می گیرند. این روش به درجه خاصی از خطای انسانی است.

نادرستی همچنین ممکن است توسط تابش طیف الکترومغناطیسی ساطع شده از سیستم های سنجش از راه دور فعال قدرتمند، که می تواند نفوذی باشد و پدیده هدف مورد بررسی را تحت تاثیر قرار دهد، معرفی شود. اگر سیستم سخت‌افزاری کالیبره نشده باشد، ابزار سنجش از راه دور ممکن است داده‌های نادرست و کالیبره‌نشده را ارائه دهند. همچنین ممکن است محدودیت های مربوط به هزینه وجود داشته باشد. این یک روش گران قیمت است که نیاز به آموزش گسترده و ویژه برای تجزیه و تحلیل تصویر دارد

تاریخچه سنجش از دور

اولین روش‌های سنجش از دور مدرن شامل عکس‌های ابتدایی از سطح زمین بود که از بالن‌های متصل به منظور نقشه‌برداری توپوگرافی در دهه ۱۸۴۰ گرفته شده بود. عکاسی هوایی سیستماتیک با استفاده از هواپیماهای اصلاح شده برای اهداف نظارتی و شناسایی نظامی در طول جنگ جهانی اول و در طول جنگ سرد توسعه یافت.

با ظهور برنامه فضایی در دهه 1960، ماهواره های رصدی و هواشناسی زمین مانند Nimbus و Landsat اندازه گیری های جهانی داده های مختلف را برای اهداف نظامی، غیرنظامی و تحقیقاتی فراهم کردند. IKONOS، اولین ماهواره تجاری ساخته شده برای جمع آوری تصاویر با وضوح بسیار بالا، توسط لاکهید مارتین سفارش داده شد، در سال 1999 پرتاب شد و در سال 2015 از رده خارج شد.

آیا HEAVY.AI راه حل های سنجش از راه دور ارائه می دهد؟

داده های سنجش از دور منبع اصلی داده های مکانی است که در سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده می شود. فرآیندهای مکانی خاص در ابزارهای GIS برای حجم عظیم داده های ارائه شده توسط فناوری های سنجش از دور مدرن بسیار کند می شوند.

HEAVY.AI این شکاف را پر می کند و یک پلت فرم تجزیه و تحلیل شتابی ارائه می دهد که به تحلیلگران زمین فضایی اجازه می دهد میلیاردها رکورد داده مکان و چند ضلعی را در کنار سایر ویژگی ها در میلی ثانیه فیلتر کنند. موتور HeavyDB SQL به طور بومی انواع داده‌های جغرافیایی و هندسی را ذخیره می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد تا محاسبات جغرافیایی را با قدرت پردازش موازی CPU و GPU انجام دهند.

2 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید