سیستم اطلاعات جغرافیایی چیست

سیستم اطلاعات جغرافیایی چیست

به عنوان یک فناوری نوظهور ، حوزه سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) به طور مداوم در حال پیشرفت است. در طی بیست سال ، اعضای جامعه اطلاعات جغرافیایی شاهد پیشرفت این فناوری از خط فرمان ، نرم افزار مبتنی بر ایستگاه کاری به ابزارهایی بودند که اکنون می توانند در ابر و از طریق دستگاه های تلفن همراه استفاده شوند.

بنابراین ، GIS چیست؟

این احتمالاً بیشترین سوالی است که برای افراد در زمینه سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) مطرح شده است و پاسخ دادن به آنها به روش مختصر و روشن احتمالاً دشوارترین است GIS یک حوزه فناوری است که ویژگی های جغرافیایی را با داده های جدولی به منظور نقشه برداری ، تحلیل و ارزیابی مشکلات دنیای واقعی در بر می گیرد.

کلمه کلیدی این فناوری جغرافیا است – این بدان معنی است که بخشی از داده ها مکانی- فضایی است. این بدان معناست که داده ها به نوعی به مکانهای روی زمین ارجاع  داده می شوند. با این داده ها معمولاً داده های جدولی شناخته می شوند که به عنوان داده های ویژگی شناخته می شوند. داده های ویژگی را می توان به طور کلی به عنوان اطلاعات اضافی در مورد هر یک از ویژگی های فضایی تعریف کرد. نمونه آن مدارس است. مکان واقعی مدارس ، داده های مکانی است. داده های اضافی مانند نام مدرسه ، سطح تحصیلات تدریس شده ، ظرفیت دانش آموز داده های ویژگی را تشکیل می دهد. مشارکت این دو نوع داده است که GIS را قادر می سازد تا از طریق تجزیه و تحلیل مکانی چنین ابزاری موثر برای حل مسئله باشد.

GIS برای چه استفاده می شود؟

GIS در بسیاری ازحوزه ها  کار برد دارد . در ابتدایی ترین سطح ، از فناوری سیستم های اطلاعات جغرافیایی به عنوان نقشه برداری رایانه ای استفاده می شود ، که برای ساخت نقشه مستقیم به جلو است. قدرت واقعی GIS ، با استفاده از روشهای مکانی و آماری برای تجزیه و تحلیل ویژگیها و اطلاعات جغرافیایی است. نتیجه نهایی تجزیه و تحلیل می تواند اطلاعات مشتق شده ، اطلاعات درون یابی یا اطلاعات اولویت بندی شده باشد. برخی از نمونه انواع س questionsالاتی که GIS برای پاسخ دادن به آنها استفاده می شود ممکن است باشد:

  • با استفاده از تجزیه و تحلیل بافر ، چند مدرسه در یک مایلی ایستگاه اتوبوس هستند
  • با استفاده از تجزیه و تحلیل بینایی ، خدمات تلفن همراه در چه مناطقی قوی ترین است
  • انواع مختلف پوشش گیاهی در یک منطقه با استفاده از طبقه بندی NDVI از تصاویر ماهواره ای کدامند؟
  • یک محله با استفاده از تجزیه و تحلیل شبکه خیابان چقدر قابل پیاده روی است
  • مناطق دارای جرم و جنایت بالا براساس تجزیه و تحلیل نقاط داغ کجا هستند

سوالات متداول درمورد GIS

آیا GIS و geospatial یکسان هستند؟

روند افزایشی برای استفاده از اصطلاح geospatial به جای GIS وجود دارد. تفاوت بین geospatial و GIS چیست؟ اگرچه برخی ممکن است از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده کنند ، اما تفاوت مشخصی بین این دو وجود دارد از این جهت که GIS بطور محدودتری به تعریف سنتی استفاده از لایه های داده های جغرافیایی برای تولید تجزیه و تحلیل فضایی و نقشه های مشتق شده اشاره می کند. از Geospatial به طور گسترده تر استفاده می شود تا به تمام فن آوری ها و برنامه های داده های جغرافیایی اشاره شود. به عنوان مثال ، سایت های معروف رسانه های اجتماعی مانند Foursquare و Facebook از “اعلام حضور” استفاده می کنند که به کاربران آنها امکان می دهد وضعیت خود را از لحاظ جغرافیایی برچسب گذاری کنند. در حالی که این برنامه ها به عنوان جغرافیایی در نظر گرفته می شوند ، اما در زیر تعریف دقیق تر آنچه یک سیستم اطلاعات جغرافیایی را تشکیل می دهد ، قرار نمی گیرند. بیشتر:تفاوت بین GIS و Geospatial چیست؟

انواع مختلف داده های GIS کدامند؟

داده های GIS را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: داده های برداری و رستری. داده های برداری داده هایی هستند که به صورت نقطه ، خط یا چند ضلعی نشان داده می شوند. داده های Raster داده هایی هستند که بر اساس سلول مانند تصاویر هوایی و ارتفاع ساخته شده اند. بیشتر:  انواع داده های GIS مورد بررسی: بردار و رستر

تفاوت بین گواهینامه و گواهینامه در GIS چیست؟

اگرچه اصطلاحات مشابه به نظر می رسند ، اما صدور گواهینامه در GIS تأیید مهارت در یک یا چند زمینه GIS است که معمولاً از طریق امتحان بدست می آید. به عنوان مثال ، رایج ترین گواهینامه عمومی در GIS GISP است که توسط موسسه صدور گواهینامه GIS (GISCI) ارائه می شود .   Esri برای انواع محصولات نرم افزاری خود آزمون های جدی گواهی ارائه می دهد . یک گواهینامه در GIS معمولاً با گذراندن دوره های کوتاه دوره های مرتبط با GIS از یک مituteسسه آموزشی بدست می آید ، و در نهایت این م offeringسسه با ارائه یک مقاله تأیید رقابت دوره را به اوج خود می رساند. گواهینامه در GIS مدرک تحصیلی نیست اما اغلب کارفرمایان ممکن است گواهی GIS را به جای مدرک تحصیلی در رشته جغرافیا یا GIS بپذیرند. بیشتر: گواهینامه GIS در مقابل برنامه های گواهی .

چگونه می توانم یک کار GIS پیدا کنم؟

فراتر از گذراندن دوره های GIS ، کارتوگرافی و برنامه نویسی ، چندین راهکار وجود دارد که می توانید هنگام جستجوی حرفه در GIS استفاده کنید. به موارد زیر مراجعه کنید:  ساختن شغل GIS ، کاهش  شانس شغلی GIS و ده نکته برای آماده سازی مصاحبه شغلی GIS .

چه زبان های برنامه نویسی را باید یاد بگیرم

پایتون رایج ترین زبان برای اسکریپت نویسی است که توسط ArcGIS و QGIS استفاده می شود. زبان های دیگر و زبان های برنامه نویسی شما می توانید یادگیری به دور از مهارت های خود را به عنوان یک توسعه GIS وجود دارد:  آموزش GIS برنامه نویسی

نقل قول های دیگر برای پاسخ دادن به “GIS چیست؟”

به معنای دقیق ، GIS یک سیستم رایانه ای است که قادر به جمع آوری ، ذخیره ، دستکاری و نمایش اطلاعات مرجع جغرافیایی است ، یعنی داده هایی که با توجه به موقعیت مکانی آنها مشخص می شود. پزشکان همچنین GIS کل را شامل پرسنل عملیاتی و داده هایی که در سیستم می شوند ، می دانند. “ ~  USGS 

سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ابزاری مبتنی بر رایانه برای نقشه برداری و تجزیه و تحلیل چیزهای موجود و رویدادهای روی زمین است. فناوری GIS عملیات پایگاه داده مشترک مانند پرس و جو و تجزیه و تحلیل آماری را با مزایای تجسم و تجزیه و تحلیل جغرافیایی منحصر به فرد ارائه شده توسط نقشه ها ادغام می کند. “ ~  Esri

“GIS یک سیستم یکپارچه از سخت افزار رایانه ، نرم افزار و پرسنل آموزش دیده است که اطلاعات توپوگرافی ، جمعیت شناختی ، ابزار ، امکانات ، تصویر و سایر منابع را به هم پیوند می دهد که از نظر جغرافیایی به آنها اشاره می شود.” ناسا 

” سیستم اطلاعات جغرافیایی مورد خاصی از سیستم های اطلاعاتی است که در آن پایگاه داده متشکل از مشاهدات مربوط به ویژگی ها ، فعالیت ها یا رویدادها با توزیع فضایی است که در فضا به عنوان نقاط ، خطوط یا مناطق قابل تعریف هستند. یک سیستم اطلاعات جغرافیایی داده های مربوط به این نقاط ، خطوط و مناطق را برای بازیابی داده ها برای جستجوها و تجزیه و تحلیل های موقت دستکاری می کند »)کنت دوکر ، دانشگاه ایالتی پورتلند ، 1979).

سیستم اطلاعات جغرافیایی قبلاً به گونه ای بر اکثر ما تأثیر گذاشته است ، بدون اینکه حتی خودمان متوجه آن باشیم. اگر تا به حال از برنامه نگاشت اینترنتی برای یافتن راهنما استفاده کرده اید ، تبریک می گویم ، شخصاً از GIS استفاده کرده اید. سوپر مارکت های زنجیره ای جدید در گوشه ای احتمالاً با استفاده از GIS برای تعیین موثرترین مکان برای پاسخگویی به تقاضای مشتری واقع شده اند.

موارد استفاده از GIS 

روشهای بی شماری برای استفاده از GIS در صنایع مختلف وجود دارد. چند نمونه عبارتند از:

  1. تیم های واکنش اضطراری معمولاً هنگامی که می خواهند تدارکات مربوط به نحوه حرکت خود را در مواقع بلایای طبیعی جمع کنند ، از GIS استفاده می کنند (نگاه کنید به:پیش بینی بلایای طبیعی و بحران های بشردوستانه از طریق GIS(.
  2. این سیستم همچنین زمانی مفید است که مقامات می خواهند هر تالاب بالقوه ای را که باید از اثرات مضر ناشی از آلودگی محافظت شود ، کشف کنند.
  3. شرکت ها همچنین از GIS بهره می برند تا بتوانند موقعیت استراتژیک بازار را انتخاب کنند که هنوز توسط سایر رقبا در صنعت خاص خاص اشباع نشده است.
  4. پرسنل مدیریت نیز از این سیستم استفاده می کنند تا بتوانند مناطقی را که احتمالاً از نظر فاجعه رنج می برند با توجه به زیرساخت های موجود در آن مکان یابی کنند.
  5. هرگونه گسترش بالقوه بیماریها و موارد دیگر مانند همه گیر معمولاً با استفاده از GIS محدود می شود زیرا الگوی وقوع آنها در زمان کافی پیش بینی می شود.

برای کسب جزئیات بیشتر در مورد چگونگی استفاده از GIS در بسیاری از صنایع ، از موارد زیر استفاده کنید:

  • استفاده از GIS در کشاورزی
  • نحوه استفاده از GIS در زیست شناسی حفاظتی
  • اقدامات GIS و اقدامات ضد جرم
  • چگونه GIS می تواند به دندانپزشکان در یافتن حفره کمک کند
  • پیمایش ، GIS و فرمان صوتی
  • نظارت بر دام با استفاده از GIS
  • 4 روش خرده فروشان از GIS و داده های جغرافیایی برای بازاریابی در تعطیلات استفاده می کنند

تاریخچه کوتاه GIS

یکی از مشهورترین نمونه های اولیه تحلیل مکانی را می توان در لندن در سال 1854 جستجو کرد که دکتر جان اسنو توانست پیش بینی شیوع وبا را بدست آورد (اطلاعات بیشتر: نقشه وبا جان اسنو با استفاده از داده های GIS ). به لطف مطالعه ای که اسنو منتشر کرد ، مقامات دولت توانستند علت بیماری را تشخیص دهند. که از یکی از پمپ های اصلی آب آلوده بود. نقشه ای که اسنو تهیه کرد از این جهت جالب بود که توانایی تجزیه و تحلیل پدیده های مربوط به موقعیت جغرافیایی آنها را داشت و این اولین باری بود که جهان شاهد این امر بود. عکسبرداری از عکسدر سالهای اولیه دهه 1900 توسعه داده شد و این باعث شد نقشه ها در صورت لزوم به لایه های مختلف تقسیم شوند. در مراحل اولیه ، روند ترسیم این نقشه ها طولانی بود زیرا شامل دست آزاد بود ، اما بعداً با معرفی کامپیوتر تغییر کرد.

نقشه وبا جان اسنو 1854.

اولین GIS توسط دکتر راجر تاملینسون ایجاد شد و سپس در اوایل دهه 1960 در کانادا معرفی شد. این سیستم در طول تاسیس خود ، عمدتا برای جمع آوری ، ذخیره سازی و سپس تجزیه و تحلیل توانایی و پتانسیل موجود در مناطق روستایی بود. قبل از این ، نقشه برداری با استفاده از رایانه برای چنین مواردی مورد استفاده قرار می گرفت اما این روشی است که محدودیت های زیادی به آن مرتبط بود. در اواخر دوره 80 ، استفاده از GIS قبلاً در سایر زمینه های مرتبط رواج یافته بود ، به همین دلیل منجر به رشد بخش صنعت شد. به تازگی ، طراحان با نرم افزار منبع باز GIS ارائه شده اند تا بتوانند فناوری درخشان را به روش بسیار ساده تری ارتقا دهند در حالی که در دسترس همه قرار گرفته است.

اجزای GIS

گام بعدی در درک GIS بررسی هر منطقه و نحوه همکاری آنها است. این اجزا عبارتند از:

  • سخت افزار
  • نرم افزار
  • داده ها
  • مردم

سخت افزار

سخت افزار شامل تجهیزات مورد نیاز برای پشتیبانی از بسیاری از فعالیت های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل زمین مکانی از جمع آوری داده ها تا تجزیه و تحلیل داده ها است. برای GIS دسک تاپ ، قطعه اصلی تجهیزات ایستگاه کاری است که نرم افزار GIS را اجرا می کند و نقطه اتصال تجهیزات جانبی است. استفاده از فناوری میدانی دستی و GIS موبایل نیز در حال تبدیل شدن به یک ابزار مهم جمع آوری اطلاعات در GIS است. با ظهور نقشه برداری وب ، وب سرورها نیز به تجهیزات مهمی تبدیل شده اند.

نرم افزار

انواع مختلف  نرم افزار  مهم است. نکته اصلی در این مورد بسته برنامه GIS است. چنین نرم افزاری برای ایجاد ، ویرایش و تجزیه و تحلیل داده های فضایی و ویژگی ها ضروری است ، بنابراین این بسته ها شامل تعداد بی شماری از توابع مکان مکانی ذاتی آنها هستند. برنامه های افزودنی یا الحاقی ها نرم افزاری هستند که قابلیت های بسته نرم افزاری GIS را گسترش می دهند. نرم افزار کامپوننت GIS نقطه مقابل نرم افزار کاربردی است. کامپوننت GIS به دنبال ساختن برنامه های نرم افزاری است که هدف خاصی را برآورده می کنند و بنابراین از نظر توانایی تحلیل مکانی محدود هستند. برنامه های کمکی برنامه های مستقلی هستند که عملکرد خاصی را انجام می دهند. به عنوان مثال ، یک ابزار قالب فایل که از نوع فایل GIS به دیگری تبدیل می شود. همچنین GIS تحت وب وجود داردنرم افزاری که به ارائه داده و نقشه های تعاملی از طریق مرورگرهای اینترنت کمک می کند.

داده ها

داده ها هسته اصلی هر GIS است. در GIS دو نوع داده اصلی وجود دارد: داده بردار و شطرنجی . Geodatabase پایگاه داده ای است که به نوعی به مکانهای روی زمین ارجاع داده می شود. پایگاه های ژئودات به دو نوع مختلف بردار و شطرنجی دسته بندی می شوند. داده بردار داده فضایی است که به صورت نقطه ، خط و چند ضلعی نشان داده می شود. داده های Raster داده های مبتنی بر سلول مانند تصاویر هوایی و مدل های ارتفاع دیجیتال است. همراه این داده ها معمولاً داده هایی هستند که به عنوان داده های ویژگی شناخته می شوند. داده های ویژگی به طور کلی به عنوان اطلاعات اضافی در مورد هر ویژگی فضایی قرار گرفته در قالب جدول تعریف می شود.

در GIS ، هر قطعه از داده ها شامل موقعیت جغرافیایی و ویژگی هایی است که آن را توصیف می کند. نقطه قرمز رنگ روی نقشه دفتر مرکزی شرکت Fortune 1000 است و مشخصات آن در پنجره اطلاعات نمایش داده می شود.

مستندات مجموعه داده های GIS به فراداده معروف است . فراداده حاوی اطلاعاتی مانند سیستم مختصات ، هنگام ایجاد داده ها ، آخرین بار به روزرسانی ، افرادی که آنها را ایجاد کرده و نحوه تماس با آنها و تعاریف مربوط به هر یک از داده های ویژگی کد است.

روش های مختلفی برای جمع آوری داده های GIS وجود دارد. دیجیتالی کردن به سمت بالا (فرآیند ردیابی مستقیم داده های GIS روی صفحه) ، LiDAR ، هواپیماهای بدون سرنشین ، GPS و ماهواره ها برخی از روشهای ایجاد داده های GIS هستند.

 

 

لایه ها

ی داده GIS. منبع: FCDC

 

مردم

متخصصان GIS کاملاً آموزش دیده و آگاه در تجزیه و تحلیل فضایی و ماهر در استفاده از نرم افزار GIS برای فرآیند GIS ضروری هستند (بیشتر: ایجاد شغل GIS (. سه عامل برای م componentلفه افراد وجود دارد: تحصیلات ، مسیر شغلی و شبکه سازی. آموزش صحیح مهم است. استفاده از ترکیبی مناسب از کلاسها . انتخاب نوع مناسب شغل GIS مهم است. فردی که در تجزیه و تحلیل GIS مهارت بالایی دارد ،  اگر کلاس های لازم برنامه نویسی را نگذرانده باشد ، نباید به دنبال کار توسعه دهنده GIS باشد. سرانجام ، شبکه مداوم با سایر متخصصان GIS برای تبادل افکار و همچنین یک جامعه پشتیبانی ضروری است

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید