قدم به قدم با آموزش مقاله نویسی در حوزه سلامت

آموزش مقاله نویسی

قدم به قدم با آموزش مقاله نویسی در حوزه سلامت

مقاله نویسی جزو یکی از اصلی ترین دغدغه های محققان در حوزه سلامت به شمار می رود. افراد زیادی در این باره ایده پردازی های خوبی انجام می دهند، اما به دلیل عدم آگاهی آنها از آموزش مقاله نویسی در حوزه سلامت ارائه آن را پشت گوش می اندازند. البته این افراد نیز حق دارند؛ زیرا چاپ مقاله تنها به ایده خوب محدود نمی شود. روش بیان ایده محقق نیز اهمیت بالایی دارد.

مقاله به طور کلی از چندین بخش تشکیل شده که برای چاپ و انتشار آن در مجلات معتبر باید از تمامی این نکات پیروی کنید. در این مقاله قصد داریم ویژگی های شاخص مقاله نویسی در زمینه سلامت را برای شما بیان کنیم. در صورتی که برای کسب اطلاعات در این باره کنجکاو هستید، تا پایان متن با ما همراه باشید.

براساس آموزش مقاله نویسی در حوزه سلامت، عنوان مقاله چه تأثیری دارد؟

همانطور که پیش از شروع به کتاب خواندن، ابتدا توصیه می شود که به مطالعه عنوان آن بپردازید برای مقاله نیز باید همین کار را کنید. درواقع ابتدایی ترین چیزی که شما را برای خواندن ادامه مقاله ترغیب می کند، عنوان آن خواهد بود. عنوان یک مقاله باید بیانگر هدف شما از نوشتن مقاله باشد.

زمانی مقاله شما با مطالعه موجی از محققان گوناگون روبه رو خواهد شد که عنوان جذاب و در عین حال مناسب با حوزه تحقیقاتی مقاله انتخاب کنید. در این موارد بهتر است از طولانی نوشتن و کلمات انگلیسی استفاده نکنید. همچنین نکته اصلی را که بقیه متن مقاله حول آن موضوع نوشته شده است، در عنوان بیاورید.

ذکر نام نویسندگان

پس از آنکه عنوان درخور و مناسبی را برای مقاله خود در نظر گرفتید، باید نویسندگانی که شما را در گردآوری این مقاله همراهی کرده اند نام ببرید. در این موارد معمولا فردی وجود دارد که نقش اصلی را در نوشتن مقاله بر عهده داشته است. علاوه بر آنکه نام این فرد را در بخش نویسندگان بیان خواهید کرد، باید آدرس و شماره تلفن یا ایمیل او را نیز در این بخش درج کنید.

خلاصه ای از مقاله را بیاورید

پس از عنوان مهم ترین بخش در آموزش مقاله نویسی در حوزه سلامت چکیده آن به شمار می رود. خلاصه مقاله هر آنچه را که شما برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اید، بیان خواهد کرد. بدین منظور باید از نکات کمکی در این باره بهره بگیرید. یعنی مطلب چکیده مقاله را با کلمات و جملات اضافی طولانی و کسل آور نکنید.

در این صورت مطمئن خواهید شد که بازخورد خوبی از انتشار مقاله دارید. زیرا مخاطب زمانی که تصمیم به خواندن مقاله می گیرد که مطمئن شود برای او مفید خواهد بود. در مواردی نیز ممکن است زمان کافی برای خواندن تمام مقاله در دسترس نباشد. بدون شک به کارگیری از نکات کلیدی و توضیحات اجمالی در چکیده مقاله ارزش اصلی مقاله را نشان خواهد داد.

کلمات مهم را ذکر کنید

پس از آنکه تمامی موارد بالا را رعایت کردید، می بایست واژگان مهمی که مطالب مقاله را براساس آنها گردآوری کرده‌اید، در بخش جداگانه بیاورید. درواقع این کلمات بیانگر اهداف تحقیقاتی شما خواهند بود. بهتر است کلمات کلیدی از ۵ یا ۶ عدد بیشتر نشوند.

اهمیت مقدمه در آموزش مقاله نویسی در حوزه سلامت

مقدمه مقاله توضیحات کامل تری از چکیده را با خواننده به اشتراک می گذارد. در این مورد دقت عمل شما حرف اول را خواهد زد. زیرا هر گونه زیاده گویی سبب رد نظر کارشناسان نشریه موردنظر شما خواهد شد. درواقع هدف شما از نوشتن مقاله باید به طور کامل در مقدمه آورده شود و نکاتی را که خواننده می بایست پیش از مطالعه مقاله از آنها آگاه باشد، در این بخش خواهید آورد.

به همین دلیل سادگی و شفافیت در بیان مطالب این بخش بسیار اهمیت دارد. اگر به کمک مقاله نویسی مشکلی در حوزه سلامت رفع کرده‌اید، به بیان مسئله آزاردهنده ای در این باره می پردازید و مواردی از این قبیل باید برای خواننده تشریح شود. در صورتی که افراد دیگر از موضوع اصلی مقاله اطلاع نداشته باشند، از خواندن آن صرف‌نظر خواهند کرد.

بیان راهی که برای پژوهش خود برگزیده اید

این قسمت از مقاله می بایست نسبت به بیان روش هایی که در رسیدن شما به نتیجه پژوهش دخیل بوده است، اقدام کنید. اگر در حوزه سلامت به بررسی تغییرات موضوعی از سال های پیش تاکنون پرداخته اید، باید معیار خود را برای رسیدن به نتیجه گیر‌ی کلی بیان کنید.

نتیجه پژوهش انجام شده

به طبع انجام تحقیقات سبب دستیابی به نتیجه مطلوبی شده که شما را برای نوشتن مقاله مصمم کرده است. طبق آموزش مقاله نویسی در حوزه سلامت نتیجه مقاله باید در بخش جداگانه ای از آن آورده شود. تشریح هدف شما و ضرورت بیان آن را باید در قسمت بحث و نتیجه گیر‌ی مقاله بیاورید.

لیستی از منابع تهیه کنید

رسیدن به نتیجه دلخواه شما در نوشتن مقاله ملزم به بهره گیر‌ی از منابع مرتبط با حوزه سلامت بوده است. برای افزایش آگاهی مخاطبان و کمک کردن به همکاران شما که قصد پژوهش در زمینه مشابه را دارند، تهیه لیستی از تمامی منابع به کاررفته توسط شما نیاز خواهد بود.

سخن آخر

مقاله نویسی یکی از معضلات این روزهای محققان در زمینه سلامت به شمار می رود. بهره گیر‌ی از آموزش مقاله نویسی در حوزه سلامت شما را در نوشتن بهترین مقالات یاری خواهد داد. مقاله نویسی باید براساس اصول خاص نوشته شود که نظر داوران نشریات معتبر را به خود جلب کند. بدین منظور به توضیح نکاتی درباره مقاله نویسی حوزه سلامت پرداختیم.

یکی از این نکات نحوه نوشتن کلمات کلیدی بود. این کلمات باید شامل مهم ترین واژگانی باشد که در متن مقاله به کار خواهید برد. علاوه بر این نگارش چکیده مقاله از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی مقاله شما ارزش پیدا می کند که خلاصه آن شامل هیچ مطلب اضافی نباشد و در عین حال اهداف و موضوع بحث شما را به طور کامل بیان کند. زیاده گویی در چکیده و مقدمه مقاله سبب کاهش اعتبار و رد آن توسط مجلات مطرح خواهد شد.

 

کلمه کلیدی: آموزش مقاله نویسی در حوزه سلامت

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید