معرفی نرم افزار SNAP –نرم افزاری قدرتمند برای پردازش داده های رادار(RADAR)


چکیده:

امروزه کاربرد وسیع انواع تصاویر ماهواره های سری Sentinel و دیگر سنجنده ها را می توان در زمینه های گوناگونی همانند: مطالعات رطوبت خاک، کشاورزی، پوشش گیاهی، کاربری اراضی، مخاطرات طبیعی، پیش بینی وضعیت اقیانوس ها، پایش دمای سطحی، کیفیت آب، آلودگی دریا و نام برد.

از این رو، امروزه می توان کاربرد فراوان و وسیع نرم افزار تخصصی SNAP را به منظور پردازش و آنالیز، بصری سازی و مدل سازی مشاهدات صورت گرفته از سطح زمین (داده ها / تصاویر) توسط سنجنده ماهواره ای Sentinel و همچنین دیگر سنجنده ها نام برد.

از مزایای نرم افزار SNAP می توان به: رایگان بودن، متن باز بودن و قابلیت استفاده از آن در نوشتن مقالات معتبر، امکان کار با نرم افزار تحت سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و macOS و همچنین امکان کار آن با هر دو نوع داده رستر و بردار اشاره کرد.

بدین ترتیب با وجود مزایای نام برده شده از نرم افزار پرکاربرد SNAP، امروزه در اکثر سازمان های دولتی، استفاده از این نرم افزار در سطوح مختلف پردازش داده و تصویر به منظور کسب اطلاعات قابل اعتماد از اشیا و پدیده های سطح زمین ضرورت یافته است.

 

نرم افزار SNAP چیست؟

نرم افزار SNAP مخفف عبارت Sentinels Application Platforms به عنوان یک نرم افزار متن باز برای پردازش داده های ماهواره ای سری سنتینل است. این نرم افزار متن باز که توسط سازمان فضایی اتحادیه اروپا طراحی شده است بصورت کاربردی و موثری قابلیت اجرای انواع پردازش های تخصصی ماهواره های سری سنتینل به همراه داده های راداری را فراهم آورده است.

داده های نرم افزار SNAP!

با استفاده از این نرم افزار، انواع داده های ماهواره ای اروپایی مانند ماهواره های سری سنتینل و پروبا قابل پردازش است. مهم ترین مزیت این نرم افزار آن است که اگر شما بخواهید از داده های راداری استفاده کنید مانند ماهواره سنتینل ۱، تقریبا تمامی پردازش های اصلی داده های راداری مانند انجام تصحیحات هندسی و رادیومتریکی، تعدیل ویژگی اسپکل، به همراه تداخل سنجی راداری را بصورت متن باز و همراه با لایسنس معتبر پشتیبانی می کند.

درصورتی که شما از کاربران داده های ماهواره ای سنتینل ۲ باشید، میتوانید داده های این ماهواره را بصورت خودکار فراخوانی کرده و بدون نیاز به تصحیحات هندسی نسبت به انجام خودکار تصحیحات رادیومتریکی مانند محاسبه رادیانس و تصحیح اتمسفری تصاویر ماهواره مذکور اقدام کنید. الگوریتم sen2cor که در نرم افزار SNAP طراحی شده، امکانی را فراهم آورده تا شما بتوانید با دقت بالا نسبت به حذف اثر اتمسفر از روی داده های این ماهواره اقدام کنید.

با استفاده از این نرم افزار شما میتوانید بیش از ۳۰ شاخص طیفی مختلف را برای داده های ماهواره ای سری سنتینل ۲ و ۳ محاسبه کنید که بصورت تخصصی برای داده های ماهواره ای سنتینل ۲ و ۳ کاربردی است. 

مهم ترین ماموریت نرم افزار SNAP در زمینه مطالعات کشاورزی است و نرم افزار SNAP تمامی مراحل لازم برای تولید نقشه های نوع کشت زراعی را با استفاده از این داده ها پشتیبانی میکند. در این نرم افزار، دستورات قدرتمندی برای طبقه بندی تصاویر ماهواره ای فراهم آورده شده است. به عنوان مثال الگوریتم با ارزش Random Forest که برای طبقه بندی تخصصی در زمینه مطالعات کشاورزی استفاده می شود در این نرم افزار تعبیه شده تا امکان تولید نقشه های کشاورزی با دقت بالا از طریق آن فراهم شود.

نرم افزار SNAP روی چه نوع سیستم هایی قابل اجرا است؟

نرم افزار SNAP ضمن متن باز بودن بر روی انواع سیستم های کامپیوتری مانند ویندوز، لینوکس و مک قابل اجرا است و شما میتوانید به راحتی بر روی تمامی سیستم ها نسبت به استفاده از امکانات این سیستم پردازشی قدرتمند اقدام کنید. نرم افزار SNAP امکانات بسیار متعددی دارد و از پلاگین های گوناگونی تشکیل شده است. در این رابطه شاید مهم ترین مزیت این نرم افزار قابلیت بروزرسانی آن از طریق سیستم اینترنت است. شما میتوانید با اتصال به اینترنت، نسبت به بروزرسانی ویژگی های مختلف آن اقدام نموده و از طریق امکانات آن را بیش از پیش توسعه دهید. نرم افزار SNAP با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون پشتیبانی میشود و کاربران این امکان را دارند تا انواع پردازش ها در آن را بصورت مدل های فلوچارتی و یا با استفاده از روش های کدنویسی بصورت پیوسته و پشت سرهم به اجرا در بیارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

9 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید