نکات آموزش مقاله نویسی علمی پژوهشی با ۱۰ قانون ساده

10 قانون ساده مقاله نویسی

توانایی نوشتن یکی از نعماتی است که اگر به تقویت آن بپردازید، به یک نویسنده یا پژوهشگر معروف مطرح می شوید. نکات آموزش مقاله نویسی بسیار ساده است و تنها با تمرین قادر به تقویت آنها در خود هستید.

نوشتن به افزایش علم و رشد شما کمک می کند و اطلاعاتتان را بالا می برد. اگر قصد تحریر یک مقاله علمی پژوهشی را دارید باید علاوه بر پژوهش در حوزه مورد نظر، اطلاعات نوشتاری خود را نیز بالا ببرید.

مقاله باید طوری نوشته شود که مخاطبان را به خواندن ترغیب کرده و به جستجو در حوزه مربوطه وادار کند. اگر متن مقاله تکراری، غیر قابل فهم و با تعصب نوشته شده باشد، بی شک به یکی از بدترین مقالات تبدیل می شود و مخاطبان از خواندن آن سرباز می زنند.

آیا نکات آموزش مقاله نویسی را می دانید؟

قصد دارید مقاله ای علمی پژوهشی بنویسید؟ نگران نباشید ما به شما می گوییم که چگونه این کار را به راحتی انجام دهید و مقاله خود را به پربازدیدترین مطلب علمی تبدیل کنید.

اغلب دانشجویان از نوشتن سر باز می زنند و به دنبال مقاله نویسی نیستند. یا زمانی که به مقاله نویسی روی می آورند، اطلاعات کافی در این زمینه را نداشته و مأیوس می شوند. مطمئن باشید با رعایت چند نکته ساده مقالات شما در مجله های داخلی و خارجی چاپ می شود و موفقیت شما را تضمین می کند.

برخی از نکات آموزش مقاله نویسی را در ادامه شرح می دهیم که با دانستن آن ها به یک مقاله‌نویس خبره تبدیل می شوید.

1.       چارچوب بندی

اغلب یک چارچوب کلی برای مقاله نویسی وجود دارد. این دسته بندی شامل مقدمه، تحقیق و نتیجه گیری است. اغلب در مقدمه فضای کلی مقاله ذکر شده، سپس در بخش تحقیق اتفاقات پیرامون آن شرح داده می شود و درنهایت در قسمت نتیجه گیری، به جمع بندی تحقیق و مقاله پرداخته می شود.

باید مخاطب خود را شناسایی کنید. اگر خواننده بی حوصله یا کم حوصله است، ترجیح می دهد به سرعت به سراغ موضوع اصلی مقاله برود. اغلب ساختار مقاله باید طوری مدیریت شود که خواننده را تشویق و ترغیب به خواندن آن کند.

2.      چکیده

در چکیده باید شرح مختصری از کل مقاله به زبان ساده آورده شود. توجه داشته باشید چکیده با خلاصه تفاوت دارد. خلاصه مقاله، مناسب افرادی است که قبلا مقاله را مطالعه کرده اند و از محتویات آن اطلاع دارند؛ زیرا در آن کل متن را به صورت جملات کوتاه بیان می کنند.

در حالی که چکیده، ارائه ای از گزارشات و تحقیقات انجام شده در مقاله بوده و برای افرادی مناسب است که اطلاعی از متن ندارند و آن را مطالعه نکرده اند.

خواننده با مطالعه چکیده تصمیم می گیرد که به خواندن ادامه مقاله بپردازد. بنابراین چکیده، جایگزینی برای متن اصلی محسوب نمی‌شود.

3.     مقدمه

هدف مقدمه به عنوان یکی از نکات آموزش مقاله نویسی این است که اهمیت مقاله را در آن شرح دهید. پیشنهاد می دهیم مقدمه را به سه بخش تقسیم کنید. در بخش اول خلاء و موضوعی را که باعث شده به تحقیق بپردازید، بیان کنید؛ سپس در بخش دوم تحقیقات انجام شده در رابطه با این خلاء را بیاورید و در نهایت یافته‌هایی را که به از بین بردن این خلاء و پرکردن آن می پردازد، شرح دهید.

4.     موضوع

از جمله نکات آموزش مقاله نویسی، صحبت کردن پیرامون موضوع مقاله است. سعی کنید تنها روی یک موضوع متمرکز شوید و پیرامون آن به تحقیق و پژوهش بپردازید.

اگر سال ها از زمان نگارش مقاله شما بگذرد، همچنان خواننده با مطالعه آن به راحتی به موضوع مقاله پی می برد. این امر مقاله شما را ماندگار می کند.

زمانی که از چند موضوع مختلف در مقاله صحبت کنید، موضوع اصلی آن در ابهام می ماند و مخاطب به راحتی موضوع اصلی را فراموش می کند.

5.     بیان صریح و واضح

مقاله را طوری بنویسید که هر خواننده ای با مطالعه آن به راحتی به موضوع و هدف آن پی ببرد. باید مطالب به صورت صریح و واضح شرح داده شود. اغلب مخاطبی به خواندن مقاله شما روی می آورد که اطلاعات لازم را ندارد. کلمات تخصصی را به طور واضح شرح دهید و از معنی کلمات لاتین استفاده کنید.

مقاله خود را چندین بار مرور کنید و به رفع موارد نگارشی آن بپردازید.

6.      موازی نویسی

موازی نویسی به عنوان بخشی از نکات آموزش مقاله نویسی به حساب می آید. جملات یا پاراگراف‌هایی که یک موضوع را بیان می کنند، شبیه به یکدیگر بنویسید که خواننده به راحتی به موضوع آن پی ببرد. از کلمات سخت و دشوار استفاده نکنید.

لازم به ذکر است اگر از لغات تکراری نیز استفاده کنید، مانعی ندارد؛ زیرا فهم آن برای خواننده راحت تر است.

7.     تجزیه و تحلیل

در این قسمت از مقاله اغلب توضیحات بیشتری پیرامون پژوهش و تحقیق انجام شده برای مخاطبان آورده می شود. در این بخش با استفاده از جداول و نمودارهای تحقیق، موضوع را تجزیه و تحلیل کنید و به تفسیر آن بپردازید. جملات خود را به صورت بند به بند بیاورید.

8.     روش تحقیق

روش تحقیق نشان دهنده زمان، مکان و چگونگی انجام تحقیق است. اگر مقاله ای علمی پژوهشی را می نویسید، روش تحقیق آن را نیز بیان کنید. نویسنده در این بخش به شرح مراحل، طرح تحقیق، ابزارهای مورد استفاده و روش جمع‌آوری داده ها می پردازد.

9.      نتیجه گیری

در این بخش نویسنده باید قادر به بیان نتیجه گیری کلی از مقاله و تحقیقات انجام شده باشد. به سادگی نتیجه حاصل از تحقیق را شرح دهید و تفسیر خود را از پژوهش انجام شده بیان کند. نتایج هر بخش از تحقیق را با اسناد به دست آمده در اختیار مخاطب قرار دهید.

10.   منابع

در انتهای مقاله لیستی از منابع مورد استفاده برای انجام پژوهش و تحقیق را بیاورید. تمامی منابعی را که از آنها استفاده کردید بیان کنید. هنگام استفاده از جمله، تصویر، داده، نمودار یا هرگونه اطلاعات دیگری از مقاله های مشابه، باید منابع آنها را نیز ذکر کنید. در غیر این صورت به یک سرقت علمی دست زده‌اید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم ده قانون ساده از نکات آموزش مقاله نویسی را شرح دهیم. با بهره گیری از این نکات به یک نویسنده حرفه ای تبدیل می شوید و مقالات شما در مجلات داخلی یا خارجی چاپ می شوند.

حتما مقاله را چارچوب بندی کرده، از بیان موضوعات متفرقه پرهیز کنید؛ مقدمه، چکیده، نتیجه گیری و ذکر منابع را از یاد نبرید و موازی نویسی کنید.

با بیان روش تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها به دانشجویان یا مخاطبان خود کمک می کنید که چگونه تحقیق خود را انجام داده‌اید و برای آن به چه ابزار، مواد اولیه و تجهیزاتی نیاز دارید.

 

 

کلمه کلیدی: نکات آموزش مقاله نویسی

 

6 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید