همه چیز درباره تحلیل فضایی

همه چیز درباره تحلیل فضایی

مقدمه

با تجزیه و تحلیل جغرافیایی و مکانی، ما توانستیم مکان ها و الگوهای توزیع COVID-19 را بهتر درک کنیم. هدف این مطالعه تأکید بر رویکردهای جغرافیایی-تحلیلی معاصر در تفسیر اثرات و پیامدهای زیست محیطی COVID-19، و همچنین اهمیت تحلیل داده های بزرگ

در این بررسی اجمالی، تحقیقات و تحقیقات در مورد پدیده COVID-19 در زمینه جغرافیا خلاصه می شود. همچنین می تواند ابزار ارزشمندی برای تعیین پیامدهای منطقه ای و اثربخشی بیماری از نظر کنترل باشد.

به عبارت دیگر، تحلیل فضایی نقش مهمی در درک شیوع بیماری همه گیر و مناطق آسیب دیده آن ایفا کرده است. در این مقاله به این خواهیم پرداخت که تحلیل فضایی چیست و مبانی آن چیست.

تحلیل فضایی

تحلیل فضایی که اغلب به عنوان تحلیل مکانی شناخته می شود، نوعی تحلیل جغرافیایی است که هدف آن توضیح الگوهای رفتار انسان و بیان فضایی آن ها از نظر ریاضی و هندسه است. تحلیل نزدیکترین همسایه و چند ضلعی های تیسن دو مثال هستند.

بسیاری از مدل‌ها مبتنی بر اقتصاد خرد هستند و الگوهای فضایی را پیش‌بینی می‌کنند که باید در تکامل شبکه‌ها و سیستم‌های شهری پدیدار شوند، برای مثال، با توجه به مجموعه ای از پیش شرط ها مانند دشت همسانگرد، به حداقل رساندن حرکت و حداکثر کردن سود. بر این فرض استوار است که انسان اقتصادی مسئول تحول چشم انداز است و به این ترتیب، پذیرای نقدهای استاندارد آن ایده است، مانند نبود انتخاب آزاد.

با استفاده از آمار و سیستم های اطلاعات جغرافیایی، تحلیل فضایی ممکن است به روش های مختلف (GIS) انجام شود. یک GIS امکان تعامل ویژگی با داده های جغرافیایی را به منظور بهبود دقت تفسیر و پیش بینی تحلیل فضایی فراهم می کند.

GIS از تجزیه و تحلیل مکانی برای ایجاد داده های جغرافیایی استفاده می کند و اطلاعات حاصل از داده های جمع آوری شده بدون ساختار مفیدتر است. این یک رویکرد اکتشافی است که در آن سعی می‌کنیم الگوی مشاهده‌شده را قبل از بررسی مکانیسم‌هایی که ممکن است باعث ایجاد آن شده‌اند، کمی کنیم.

برای مثال، محاسبه میانگین درآمد برای گروهی از افراد، تحلیل فضایی نیست زیرا نتیجه گیری مستقل از مکان افراد است. از سوی دیگر، محاسبه مرکز جمعیت هند یک مطالعه جغرافیایی است زیرا نتیجه به طور مستقیم به موقعیت ساکنان بستگی دارد.

(حتما بخوانید: ابزارهای بازاریابی شبکه ای)

رویه تحلیل فضایی

سوالات را فرموله کنید: فرضیه ها و پرس و جوهای مکانی ایجاد کنید.

کاوش داده: برای ارزیابی میزان تحلیل و تفسیر قابل پشتیبانی، به کیفیت، کامل بودن و محدودیت های اندازه گیری داده ها (اندازه و وضوح) نگاه کنید. (درباره تحلیل داده های اکتشافی بیشتر بیاموزید)

برنامه ریزی برای یک مدل: مشکل را به بخش های قابل مدیریتی که قابل مدل سازی هستند، تقسیم کنید. مسائل جغرافیایی را کمی و ارزیابی کنید.

تفسیر نتایج: یافته‌ها را با توجه به سوال تحقیق، محدودیت‌های داده، دقت و سایر پیامدها بررسی و ارزیابی کنید.

ادامه فرآیند: تحلیل فضایی یک فرآیند مداوم و تکراری است که اغلب سوالات و تغییرات جدیدی ایجاد می‌کند.

نمایش نتایج: زمانی که بتوان بزرگترین اطلاعات و تجزیه و تحلیل را با موفقیت ارائه کرد و با مخاطبان وسیع تری به اشتراک گذاشت، حتی مفیدتر می شود.

تصمیم بگیرید: فرایند تصمیم گیری توسط تجزیه و تحلیل مکانی و سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) کمک می کند. یک روش تجزیه و تحلیل فضایی خوب اغلب دانش مورد نیاز برای قضاوت و اقدام را به دست می‌دهد.

اهمیت تحلیل فضایی

تحلیل فضایی شما را قادر می سازد تا با چالش های دشوار مبتنی بر مکان مقابله کنید و درک عمیق تری از مکان و آنچه در محیط شما اتفاق می افتد به دست آورید. این فراتر از نقشه برداری ساده است تا به شما امکان می دهد ویژگی های مکان ها و تعاملات آنها را بررسی کنید. تصمیم گیری شما با تحلیل فضایی غنی می شود.

با استفاده از مجموعه پیچیده ای از عملگرهای فضایی برای اطلاعات از چندین منبع مستقل، می توانید مجموعه های جدیدی از اطلاعات (نتایج) را با استفاده از تحلیل فضایی ایجاد کنید. این مجموعه کامل از ابزارهای تحلیل فضایی ظرفیت شما را برای حل مسائل پیچیده فضایی بهبود می بخشد. تجزیه و تحلیل آماری ممکن است به شما کمک کند تا بفهمید آیا الگوهایی که می بینید قابل توجه هستند یا خیر.

می توانید از چندین لایه برای تعیین مناسب بودن مکان برای یک فعالیت خاص استفاده کنید. همچنین می توانید با استفاده از تجزیه و تحلیل تصویر، تغییرات را در طول زمان شناسایی کنید. این ویژگی‌ها و دیگر ویژگی‌های ArcGIS به شما این امکان را می‌دهند که به مشکلات کلیدی رسیدگی کنید و تصمیماتی بگیرید که فراتر از حوزه بررسی بصری اولیه است. (تکنیک های مختلف تجسم داده برای تفسیر بصری موجود است)

توابع تحلیل فضایی

تشخیص اینکه کارها کجا هستند یا در کجا فعالیت ها انجام می شود مهم است.

اندازه گیری موارد’ اندازه ها، شکل ها و توزیع ها.

بررسی روابط متقابل و تعاملات بین مکان ها.

انتخاب بهترین سایت ها برای امکانات یا مسیرهای حمل و نقل.

الگوها و ارتباطات بین اقلام یا معیارها شناسایی و شناسایی می شوند.

انجام پیش‌بینی‌ها بر اساس الگوها و همبستگی‌هایی که از قبل وجود داشته یا نظری هستند.

انواع تحلیل فضایی

انواع مختلفی از تحلیل فضایی وجود دارد، از ساده تا پیچیده. پرس و جو و استدلال، اندازه گیری ها، تبدیل ها، خلاصه های توصیفی، بهینه سازی و آزمایش فرضیه شش دسته از تحلیل های فضایی هستند که در این مقاله پوشش داده شده است.

انواع تحلیل فضایی

اساسی ترین فعالیت های تحلیلی عبارتند از پرس و جو و استدلال، که در آنها از GIS برای پاسخ به سوالات ساده ارائه شده توسط کاربر استفاده می شود. پایگاه داده بدون تغییر است و هیچ داده جدیدی تولید نمی شود.

اعداد عددی ساده ای که ویژگی های داده های جغرافیایی را توضیح می دهند، اندازه گیری نامیده می شوند. آنها شامل ویژگی های اصلی شی مانند طول، مساحت و فرم و همچنین اتصالات بین جفت اشیاء مانند فاصله و جهت هستند.

دگرگونی ها رویه های تحلیل فضایی پایه ای هستند که مجموعه داده ها را ترکیب یا مقایسه می کنند تا مجموعه داده های جدید و در نهایت بینش های جدید تولید کنند. تبدیل ها عملیاتی هستند که داده های شطرنجی را با استفاده از اصول اولیه هندسی، ریاضی یا منطقی به داده های برداری یا بالعکس تبدیل می کنند. آنها همچنین می‌توانند از مجموعه‌هایی از آیتم‌ها برای ساخت فیلدها یا شناسایی مجموعه‌هایی از چیزها در فیلدها استفاده کنند.

در یک یا دو عدد، خلاصه‌های توصیفی به دنبال محصور کردن ماهیت یک مجموعه داده‌ها هستند. آنها معادل های مکانی آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار هستند که به طور گسترده در داده های آماری استفاده می شوند. تجزیه و تحلیل.

رویکردهای بهینه‌سازی ماهیت هنجاری دارند، با هدف یافتن بهترین موقعیت برای موارد بر اساس مجموعه‌ای از معیارهای از پیش تعیین‌شده. آنها معمولاً در تحلیل تحقیقات بازار، تحویل بسته، و اهداف مختلف دیگر استفاده می‌شوند.

آزمایش فرضیه به فرآیند برون یابی تعمیم ها از نتایج یک نمونه کوچک به جامعه کامل مربوط می شود. این ما را قادر می سازد تا ارزیابی کنیم که آیا الگوی نقاط ممکن است به طور تصادفی بر اساس داده های یک نمونه تکامل یافته باشد یا خیر. آزمون فرضیه پایه و اساس آمار استنباطی است و در قلب تجزیه و تحلیل آماری قرار دارد، اما اعمال آن برای داده های جغرافیایی می تواند دشوار باشد.(از)< /span>

مزایای تحلیل فضایی

این مهم است که نه تنها اهدافی را که باید در حین توسعه راه حل های تحلیل فضایی برآورده شوند، بلکه مزایایی را که با تجزیه و تحلیل فضایی موفق همراه است، به خاطر بسپارید.

هدف تجزیه و تحلیل جغرافیایی، صرف نظر از حوزه یا صنعت (دولت، خرده فروشی تجاری، نفت، تاسیسات و غیره)، استفاده از داده ها و درک بیشتر برای تصمیم گیری بهتر است.

اگرچه هر چالش ممکن است هدف متفاوتی داشته باشد، اما هدف اصلی همیشه باید حل مشکل اساسی دنیای واقعی باشد.

به دستیابی به اهداف تجاری و تکمیل کار محول شده در زمان مقرر کمک می کند.

به طور جدی به بهبود نتایج کمک می کند و نتایج را ارزشمند می کند.

همچنین به کاهش هزینه ها و ادامه کار با نرخ ارزان تر کمک می کند. همچنین با کاهش اقدامات غیر ضروری در جلوگیری از هزینه ها کمک می کند.

در افزایش کارایی و بهره وری ماشین آلات تلاش می کند.

همچنین به افزایش و تضمین درآمد برای صنایع مختلف کمک می کند.

از کارکنان و عموم مردم محافظت می کند (سلامت و ایمنی)

به اطمینان از انطباق مقررات کمک می کند.

همچنین تجربه مشتری را بهبود می بخشد.

رضایت مشتری را غنی می کند.

مزیت رقابتی را افزایش می دهد.

نتیجه

در سازمان‌هایی با مکان‌های فیزیکی پراکنده، مانند خرده‌فروشی، تولید، و بانکداری، تجزیه و تحلیل عملکرد مکان‌های خاص معمول است. با این حال، با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل، تعداد داده‌های جغرافیایی موجود و پتانسیل برای بینش‌های جدید نیز افزایش می‌یابد.

نقشه‌برداری بصری که داده‌های ماهواره‌ها، تلفن‌های همراه و دستگاه‌های پوشیدنی، اتومبیل‌ها، و حتی کالاهای حمل و نقل را در بر می‌گیرد، ممکن است به شما در بهبود تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی داشبورد با ارائه نماهای تازه برای تصمیم‌گیری بهتر کمک کند.

اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI)، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، انبار داده های ابری، و ادغام سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) با هوش تجاری ( BI) و پلتفرم‌های تحلیلی همگی باعث رشد در حوزه تحلیل فضایی می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید