کیفیت داده، درجه ای از برتری داده است که هدف داده شده را برآورده می کند. به عبارت دیگر، کامل بودن ویژگی ها برای دستیابی به وظیفه داده شده را می توان کیفیت داده نامید. تولید داده‌ها توسط بخش خصوصی و همچنین آژانس‌های مختلف نقشه‌برداری، استانداردهای کیفیت داده‌ها را به منظور تولید نتایج بهتر ارزیابی می‌کند. داده های ایجاد شده از کانال های مختلف با تکنیک های مختلف می توانند از نظر وضوح، جهت گیری و جابجایی دارای اختلاف باشند. کیفیت داده ها یک رکن در هر پیاده سازی و کاربرد GIS است، زیرا داده های قابل اعتماد ضروری هستند تا به کاربر امکان دستیابی به نتایج معنادار را بدهند.

کیفیت داده های مکانی را می توان به کامل بودن داده ها، دقت داده ها، دقت داده ها و سازگاری داده ها طبقه بندی کرد.

  • کامل بودن داده ها: اساساً معیار کلیت ویژگی ها است. یک مجموعه داده با حداقل مقدار ویژگی های از دست رفته را می توان به عنوان داده کامل نامید.
  • دقت داده ها: دقت را می توان به عنوان درجه ای از جزئیات که در یک فضای یکنواخت نمایش داده می شود نام برد. اطلاعات بیشتر در مورد دقت:  داده های GIS: نگاهی به دقت، دقت و انواع خطاها
  • دقت داده ها: این را می توان به عنوان اختلاف بین ارزش ویژگی های واقعی و مقدار ویژگی کدگذاری شده نامید.
  • سازگاری داده ها: سازگاری داده ها را می توان عدم وجود تضاد در یک پایگاه داده خاص نامید.

ارزیابی کیفیت داده ها:

کیفیت داده ها با استفاده از تکنیک های ارزیابی مختلف توسط کاربران مختلف ارزیابی می شود.

  • اولین سطح ارزیابی توسط تولید کننده داده انجام می شود. این سطح از ارزیابی بر اساس بررسی کیفیت داده ها بر اساس مشخصات داده شده است.
  • سطح دوم ارزیابی کیفیت داده ها در سمت مصرف کننده انجام می شود که بازخورد از مصرف کننده گرفته شده و پردازش می شود. سپس داده ها بر اساس بازخورد پردازش شده تجزیه و تحلیل / اصلاح می شوند.

منابع مغایرت داده های مکانی:

  1. تبادل اطلاعات داده ها:
    تبادل اطلاعات داده ها اساساً اطلاعات مربوط به داده هایی است که توسط مشتری به سازمان ارائه می شود. میزان اطلاعات ارائه شده توسط مشتری، صحت و کامل بودن داده ها را مشخص می کند.
  2. نوع و منبع:
    نوع و منبع داده باید ارزیابی شوند تا مقادیر داده مناسب به دست آید. فرمت‌های داده‌های مکانی زیادی وجود دارد و هر یک از آنها دارای برخی عناصر سودمند و همچنین معایبی هستند. به عنوان مثال: برای
    استفاده از داده‌های CAD در پلتفرم GIS، داده‌ها باید ارزیابی شوند و مشکلات باید اصلاح شوند، در غیر این صورت مقادیر حاصله میزان بالای مغایرت‌ها را نشان خواهند داد.
    فرمت‌های داده‌های مرسوم، مختص تکنیک‌های ذخیره‌سازی داده‌ها و سازگاری‌های عملکردی هستند. به عنوان مثال: توپولوژی را نمی توان بر روی فایل های شکل ایجاد کرد. این را می توان فقط در آخرین فرمت ذخیره سازی مکانی –
    Geodatabase ایجاد کرد.
    بنابراین قبل از اقدام به هر تحلیلی باید نوع و منبع داده را شناسایی و ارزیابی کرد.
  3. جمع‌آوری داده‌ها:
    ابزارهای زیادی وجود دارند که مهارت‌های دستی را برای گرفتن داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف مانند ArcGIS در خود جای داده‌اند. این نرم افزار به کاربر اجازه می دهد تا اطلاعات را از داده های پایه جمع آوری کند. در طول این جمع آوری داده ها، کاربر ممکن است ویژگی ها را از داده های پایه اشتباه تفسیر کند و ویژگی ها را با خطا ضبط کند. به عنوان مثال: یک کاربر دو ساختمان را به عنوان یک ساختمان واحد و گرفتن را به عنوان یک ویژگی واحد به اشتباه تعبیر می کند. اما در دنیای واقعی دو ویژگی وجود دارد. بنابراین، باید تفسیر صحیح ویژگی ها در داده های پایه انجام شود. با این حال، ابزارهای زیادی وجود دارد که کاربر را قادر می سازد آن خطاها را پیدا و رفع کند، اما همچنان به دلیل عدم آگاهی از این ابزارها اغلب استفاده نمی شود. جمع آوری داده ها باید در مقیاس کاملی انجام شود که در آن فرد باید بتواند ویژگی ها را به طور مشخص مشاهده کند.
  4. جلوه های کارتوگرافی:
    پس از گرفتن داده ها، برخی از جلوه های نقشه برداری مانند نمادشناسی، الگو، رنگ ها، جهت و اندازه به ویژگی ها اختصاص می یابد. این برای نمایش بهتر واقعیت لازم است. این اثرات باید با توجه به دامنه ویژگی ها اختصاص داده شوند. مانند برنامه Forestry، باید از عناصر نقشه برداری خاص دامنه جنگلداری استفاده شود. عناصر هر دامنه دیگری که برای یک دامنه خاص استفاده می شود، خروجی نتایج را کاهش می دهد.
  5. انتقال داده:
    ممکن است در هنگام انتقال داده ها از یک مکان به مکان دیگر، برخی اختلافات رخ دهد. به عنوان مثال: داده های انتقال یافته از یک منبع وب به دستگاه مستقل و قطع شده وب. گاهی اوقات، به منظور
    دقیق تر کردن داده های دقیق، کاربر سعی می کند تکنیک های مختلف اصلاح پیشرفته را اعمال کند، اما در نتیجه داده های کمتر دقیق به داده های بسیار تخریب شده تبدیل می شوند. هیچ داده بد یا خوبی وجود ندارد. فقط داده هایی وجود دارد که برای یک
    هدف خاص مناسب هستند.» بنابراین، داده ها باید با توجه به دامنه ای که قرار است برای آن استفاده شود، ارزیابی شوند.
  6. فراداده:
    گاهی اوقات ابرداده ها با توجه به ویژگی های اصلی به روز نمی شوند. به عنوان مثال: تعداد کمی از ویژگی ها در برخی از پلتفرم های نرم افزار ویرایش می شوند اما اطلاعات ویرایش شده مانند نام ویرایشگر، دلیل ویرایش و برخی اطلاعات مرتبط دیگر به روز نمی شوند. بنابراین، ابرداده ها باید با داده های اصلی به روز شوند.

تکنیک های بهبود کیفیت داده ها:

  • داده های مرتبط را از یک منبع مرتبط انتخاب کنید.
  • دقت را در خود مبدا استخراج کنید.
  • تست کیفیت داده ها در هر مرحله از جمع آوری داده ها.
  • استفاده از ابزارهای نرم افزاری خودکار برای اعتبارسنجی داده های مکانی و غیر مکانی.
  • ارزیابی نحوه استفاده از داده ها و کاربر.
  • تعیین عناصر نقشه مانند مقیاس، تجسم و جهت گیری ویژگی.

عناصر کیفیت داده های مکانی

اطلاعات شناسایی شده به عنوان بایگانی شده برای اهداف مرجع، تحقیق یا نگهداری سوابق ارائه می شود. این استاندارد تابع استانداردهای وب دولت کانادا نیست و از زمان بایگانی شدن آن تغییر یا به روز نشده است. لطفاً برای درخواست قالبی غیر از موارد موجود، ” با ما تماس بگیرید “.

تعریف تفصیلی

عناصر کیفیت داده های مکانی اطلاعاتی را در مورد تناسب استفاده از یک پایگاه داده فضایی با توصیف چرایی، زمان و نحوه ایجاد داده ها و میزان دقیق بودن داده ها ارائه می دهند. این عناصر شامل یک نمای کلی است که هدف و کاربرد را توصیف می کند، و همچنین عناصر کیفیت خاص را که در مورد اصل و نسب، دقت موقعیتی، دقت ویژگی، ثبات منطقی و کامل گزارش می دهد، گزارش می دهد. این اطلاعات برای همه محصولات داده های مکانی منتشر شده برای سرشماری در اختیار کاربران قرار می گیرد.

سرشماری ها

2011، 2006، 2001، 1996، 1991

ملاحظات

فناوری کنونی امکان دسترسی تعداد فزاینده ای از تولیدکنندگان و کاربران داده های مکانی را به داده های مکانی فراهم می کند. اکنون می توان مجموعه داده های دیجیتالی را از طریق مراکز تسویه مکانی/ انبارهای مکانی توسط کاربرانی با پیشینه های مختلف به دست آورد. علاوه بر این، تولیدکنندگان داده اکنون می توانند به راحتی ویژگی ها، ویژگی ها و روابط جدید را به مواردی که قبلاً در پایگاه داده هستند اضافه کنند. بنابراین، هر مجموعه داده معین ممکن است نتیجه مشارکت تعدادی از تولیدکنندگان داده باشد. از آنجایی که داده های مکانی کامل، کامل و صحیح به ندرت وجود دارد، مفروضات و محدودیت های مؤثر بر ایجاد یا اصلاح داده ها باید به طور کامل مستند شوند. در نتیجه، نیاز به برقراری ارتباط اطلاعات در مورد مجموعه داده ها به این مجموعه رو به افزایش کاربران حیاتی می شود.

مفاهیم کیفیت داده چارچوب مهمی را هم برای تولیدکنندگان داده و هم برای کاربران فراهم می کند. اسناد و مدارک مناسب به تولیدکنندگان داده‌های مکانی دانش بهتری از ذخایر خود می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد تا تولید، ذخیره‌سازی، به‌روزرسانی و استفاده مجدد داده‌ها را به طور مؤثرتری مدیریت کنند. کاربران داده می توانند از این اطلاعات برای تعیین مناسب بودن یک مجموعه داده برای یک برنامه خاص و کاهش احتمال سوء استفاده استفاده کنند. در زیر عناصری از کیفیت داده های مکانی مشخص شده است.

عناصر نمای کلی

  1. بیانیه هدف – منطق ایجاد یک مجموعه داده را توصیف می کند و حاوی اطلاعاتی در مورد استفاده مورد نظر از آن است.
  2. بیانیه استفاده – برنامه(هایی) را توصیف می کند که یک مجموعه داده برای آنها توسط تولید کننده داده یا کاربران داده استفاده می شود.

عناصر خاص

  1. خط و نسب – تاریخچه داده های مکانی را توصیف می کند، از جمله توصیفات منبعی که داده ها از آن مشتق شده اند، و روش های اشتقاق. همچنین حاوی تاریخ های منبع، و تمام تغییرات مربوط به تولید فایل های دیجیتال نهایی یا محصولات نقشه است.
  2. دقت موقعیت – به دقت مطلق و نسبی موقعیت های ویژگی های جغرافیایی اشاره دارد. “دقت مطلق” نزدیکی مقادیر مختصات در یک مجموعه داده به مقادیر پذیرفته شده یا واقعی است. «دقت نسبی» نزدیکی موقعیت‌های نسبی ویژگی‌ها به موقعیت‌های نسبی مربوطه آن‌ها است که به‌عنوان درست یا واقعی پذیرفته شده‌اند. توضیحات مربوط به دقت موقعیتی شامل کیفیت فایل یا محصول نهایی پس از تمام تغییرات است.
  3. دقت صفت – به دقت اطلاعات کمی و کیفی پیوست شده به هر ویژگی اشاره دارد (مانند جمعیت یک مرکز جمعیت، نام خیابان، نام زیربخش سرشماری و کد).
  4. سازگاری منطقی – قابلیت اطمینان روابط کدگذاری شده در ساختار داده داده های فضایی دیجیتال را توصیف می کند.
  5. کامل بودن – به میزان گنجاندن یا حذف ویژگی های جغرافیایی، ویژگی ها و روابط آنها در یک مجموعه داده اشاره دارد. همچنین شامل اطلاعاتی در مورد معیارهای انتخاب، تعاریف مورد استفاده و سایر قوانین مربوط به نقشه برداری است.

این عناصر در راهنمای مرجع که فایل‌های مکانی و محصولات را همراهی می‌کنند گزارش می‌شوند و زیرمجموعه‌ای از اطلاعات موجود در ابرداده را تشکیل می‌دهند.

تغییرات قبل از سرشماری فعلی

قبل از سال 1991، عناصر کیفیت داده در اسناد پشتیبان برای محصولات داده مکانی توضیح داده نشده بود.

چرا اطلاعات مکانی بسیار مهم است؟

فناوری جغرافیایی مانند اسکنرهای LiDAR می تواند در جمع آوری داده های مکانی به ما کمک کند. اما این کاری است که ما می‌توانیم با این داده‌های مکانی انجام دهیم که فوق‌العاده قدرتمند است. داده‌های جمع‌آوری‌شده در مورد سطح زمین و اجرام روی آن می‌تواند به چیزی بیش از نقشه‌برداری جغرافیایی کمک کند. بنابراین مزایای اطلاعات مکانی چیست و چرا اینقدر مهم است؟

مزایای اطلاعات جغرافیایی

استفاده از فناوری‌های مکانی برای جمع‌آوری اطلاعات مکان، داده‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهد که می‌تواند درک عمیق‌تری از مجموعه‌ای از مسائل به دست دهد. این داده های مکانی می تواند به سوالات پاسخ دهد، به پیش بینی ها، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری کمک کند.

داده های مکانی را می توان با داده های دیگر از منابع مختلف ترکیب کرد و لایه های داده متفاوتی را ایجاد کرد. چیزهایی مانند داده‌های آب و هوا، داده‌های سرشماری، تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌برداری هوایی و حتی داده‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به ایجاد تجسم‌هایی کمک کنند که چیزهای زیادی در مورد دنیای اطراف به ما می‌گویند.

داده‌های مکانی می‌توانند در طیف گسترده‌ای از صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند و در صورت استفاده عاقلانه، بینش ارزشمندی را ارائه دهند. در اینجا چند نمونه از اینکه چرا برای جامعه و محیط امروز ما حیاتی است آورده شده است.

داده های جغرافیایی می توانند به جامعه کمک کنند

کاربردهای زیادی از داده های مکانی در جامعه وجود دارد که ما فقط سطح آن را خراش می دهیم. در اینجا چند نمونه از این که چگونه چنین داده هایی می توانند به جامعه کمک کنند آورده شده است:

GIS در برنامه ریزی شهری با امکان تحلیل فضایی و مدل سازی محیط های شهری استفاده می شود. به دست آوردن تمام داده های مربوطه مورد نیاز برای نقشه های زمین، برنامه های کاربردی برنامه ریزی و انتخاب مکان پیچیده است و کیفیت داده ها با پیشرفت در فناوری فضایی بهبود می یابد. با استفاده از یک وسیله نقلیه متحرک، جمع آوری اطلاعات در مورد مناطق بزرگ یا بلوک های شهر به سرعت و کارآمد امکان پذیر است.

داده‌های ابر نقطه‌ای جمع‌آوری‌شده با ZEB Horizon که روی خودرو نصب شده است
طرح جاده با ZEB Horizon نصب شده بر روی یک ماشین گرفته شده است

پاسخ به بیماری های عفونی، پس از گذراندن یک بیماری همه گیر جهانی اخیر، چیزی است که همه ما در زمان های اخیر بسیار از آن آگاه بوده ایم. داده های مکانی نقش حیاتی در ارائه درک بهتر از منابع موجود ایفا کردند. برای مثال، فناوری GeoSLAM برای اسکن سایت‌های بالقوه برای بیمارستان‌های جایگزین مورد نیاز برای سرریز بیماران آلوده به ویروس کووید-19 مورد استفاده قرار گرفت. فناوری نقشه‌برداری جغرافیایی سه‌بعدی GeoSLAM برای اسکن سریع یک ساختمان، ایجاد یک پلان دوبعدی یا مدل سه‌بعدی، بدون ایجاد مزاحمت برای بیماران یا کارکنان بیمارستان مورد استفاده قرار گرفت. از آنجایی که اسکنر دستی است، زمان راه اندازی طولانی نیست و نیازی به بستن قسمت های ساختمان نیست، شما به سادگی در حین راه رفتن اسکن می کنید.

این اسکن ها می توانند تشخیص دهند که آیا یک ساختمان زیرساخت و فضای لازم برای خدمت به عنوان یک بیمارستان جایگزین را دارد و در تصمیم گیری سریع کمک می کند. آنها همچنین می‌توانند با داده‌های جغرافیایی گسترده‌تر همراه شوند تا مکان‌هایی که چنین امکاناتی بیشتر مورد نیاز هستند را تعیین کنند. داده های جغرافیایی همچنین می توانند به شناسایی الگوهای جغرافیایی مانند خوشه های بیماری کمک کنند که می تواند به تعیین علت یا محدود کردن گسترش کمک کند.

اثرات شرایط آب و هوایی شدید مانند گردبادها، زلزله ها یا آتش سوزی های جنگلی را می توان با استفاده از داده های مکانی بهتر مدیریت کرد. داده‌ها و پیش‌بینی‌های آب‌وهوا همراه با تصاویر ماهواره‌ای، داده‌های سرشماری و سایر داده‌های GIS می‌توانند برای پیش‌بینی گسترش و حفظ امنیت جمعیت مورد استفاده قرار گیرند. پس از وقوع زلزله، مناطقی که نیاز به کمک و حمایت دارند به راحتی قابل شناسایی هستند. می توان مکان دقیق جوامع نیازمند را مشخص کرد تا بتوانند کمک مورد نیاز خود را دریافت کنند.

همانند مردم و جوامع، جمع آوری داده های مکانی برای حفاظت از محیط زیست ما حیاتی است. در اینجا برخی از مزایایی که چنین اطلاعاتی می تواند به همراه داشته باشد آورده شده است:

توسعه زمین شهرک صنعتی

تغییرات کاربری زمین

روش های استفاده از زمین مهم تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. تغییر زمین از کشاورزی به شهری، جنگل زدایی و سایر تغییرات کاربری می تواند بر تنوع زیستی، تغییرات آب و هوا و موارد دیگر تأثیر بگذارد. داده های جغرافیایی می توانند به پیش بینی الگوهای جغرافیایی، تعیین مناسب بودن زمین برای تغییر کاربری و اطلاع از اثرات بالقوه کمک کنند.

حفاظت از جنگل

حفاظت

اطلاعات جغرافیایی می‌تواند برای کمک به تلاش‌های حفاظتی، اطلاع‌رسانی به پروژه‌های مقیاس بزرگ مانند مدیریت جنگل و حفاظت از زیستگاه استفاده شود. برای مثال، دانشگاه ملی استرالیا از اسکن موبایل برای نقشه‌برداری از درختان و جنگل‌ها استفاده می‌کند و این داده‌ها را با عکس‌برداری با وضوح بالا، تصاویر هوایی، داده‌های هواشناسی و موارد دیگر برای هدایت تحقیقات جنگل‌داری و حفاظت از زیستگاه ترکیب می‌کند.  

استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی برای ایمنی

گاهی اوقات، دسترسی به مناطق خاص و جمع‌آوری داده‌های مکانی از طریق سنجش از راه دور می‌تواند به حفظ امنیت افراد کمک کند.

معدن

اسکن سریع با اسکنرهای LiDAR به افرادی که در محل هستند کمک می کند تا تونل ها، حجم انبارها ، گودال ها و غارها را نقشه برداری کنند. درک این محیط‌ها و تغییرات رخ می‌دهد و توانایی جمع‌آوری سریع داده‌ها می‌تواند به حفظ امنیت افراد کمک کند.

اغلب، فناوری مانند اسکنرهای LiDAR می تواند نیاز فرد را برای ورود به یک محیط بالقوه خطرناک برطرف کند. تجزیه و تحلیل فضایی را می توان تنها با استفاده از تجهیزات انجام داد و با یک اسکنر LiDAR مانند GeoSLAM’s ZEB Horizon ، می توان داده ها را به سرعت جمع آوری کرد تا نقشه های سه بعدی برای درک، برنامه ریزی و یافتن مشکلات احتمالی ایجاد شود و محیط کاری بسیار ایمن تر ایجاد شود.

اندازه گیری حجم انبارها با استفاده از ZEB Horizon نصب شده روی پهپاد
اندازه گیری حجم انبارها با استفاده از ZEB Horizon نصب شده روی پهپاد

 

اطلاعات مکانی در امنیت و دفاع

استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی برای جمع آوری داده های مکانی برای امنیت و دفاع بسیار ارزشمند است.

امنیت عمومی

از اسکنرهای لیزری می توان برای نقشه برداری از زمین، شبیه سازی محیط های میدان نبرد و برنامه ریزی مسیرهای عملیات نظامی استفاده کرد که به اطلاعات و تصمیم گیری کمک می کند.

آنها همچنین توسط پلیس و پرسنل امنیتی برای ضبط سریع داده‌های مکانی برای ثبت شواهد یا ایجاد طرح‌هایی برای مسیرهای ورودی و خروجی برای مکان‌های بزرگ، مانند استادیوم‌ها و مدارس، در مواقع اضطراری استفاده می‌شوند.

یک مطالعه موردی با گروه Entropy نشان داد که افسرانی که به پلان‌های دوبعدی و مدل‌های سه‌بعدی دسترسی دارند، آگاهی موقعیتی و اعتماد به‌نفس بیشتری در پاسخ‌گویی به شرایط اضطراری در تأسیساتی که با آن آشنا هستند، بهبود می‌بخشند و در نتیجه زمان پاسخ‌دهی را ۲۱ درصد کاهش می‌دهند.

مطالعه موردی آنتروپی را بخوانید

AEC و داده های مکانی

در معماری، مهندسی و ساخت و ساز کاربردهای زیادی برای داده های مکانی وجود دارد. درک مکان‌ها، مناظر و ساختمان‌ها به اجرای روان پروژه‌های مقیاس بزرگ کمک می‌کند. در اینجا برخی از برنامه های کاربردی در صنعت آورده شده است:

اسکن یک مکان دیدنی یا تاریخی بزرگ می تواند اطلاعات توصیفی در مورد این منطقه در اختیار ما قرار دهد. از این اطلاعات می توان برای ایجاد دوقلوی دیجیتالی سایت استفاده کرد و به حفظ مناطق میراثی کمک کرد. در اوایل سال جاری، GeoSLAM یک دوقلوی دیجیتالی از مجسمه مسیح ریو را ایجاد کرد تا از تلاش‌های بازسازی قبل از جشن‌های نودمین سالگرد این مکان دیدنی مطلع شود.

در ساخت و ساز، تیم های بزرگی از افراد نیاز به همکاری نزدیک با هم دارند تا ساختمان های پیچیده را تکمیل کنند. این بدون دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد سایت ها، مواد و پیشرفت بسیار دشوار است. از لحاظ تاریخی، فرمت‌های داده‌های مختلف سیلوها را ترک می‌کردند و کار تیم‌ها را دشوار می‌کردند. بهبود در جمع آوری داده های مکانی، بازی را برای صنعت ساخت و ساز تغییر می دهد . داده های مکانی را می توان با سایر لایه های داده مانند گردش کار و برنامه هایی برای افزایش کارایی و ایمنی ترکیب کرد.

با پلتفرم نرم‌افزار Connect GeoSLAM ، ابرهای چند نقطه‌ای را می‌توان با هم مقایسه کرد و هر ناحیه‌ای که تغییر کرده است به‌طور خودکار برجسته می‌شود. ابرهای نقطه ای را نیز می توان با مدل های CAD برای ردیابی پیشرفت یک سایت ساخت و ساز مقایسه کرد.

اکتشافات با استفاده از اطلاعات مکانی

گاهی اوقات، دسترسی به یک مکان خاص خطرناک یا حتی غیرممکن است. استفاده از تکنیک‌های نقشه‌برداری سه بعدی موبایل برای گرفتن داده‌های مکانی به ما کمک می‌کند تا این فضاها را تجسم کنیم و اکتشافات جدیدی انجام دهیم.

داده های جغرافیایی به ما در درک جهان کمک می کنند و همچنین می توانند به ما در کشف فضاهای پنهان کمک کنند. برای مثال، دسترسی به شبکه‌های زیرزمینی و غارها ممکن است دشوار باشد. با داده‌های مکانی، می‌توان یک مدل دیجیتال یا تفسیر عکاسی از منطقه‌ای ایجاد کرد که قبلاً هرگز کاوش نشده است. این می تواند منجر به اکتشافات جدید و هیجان انگیز در مورد دنیای اطراف ما شود، برای مثال این شهر باستانی که اکنون در جنگل های انبوه پوشیده شده است.

کشف یک شهر باستانی در میکرونزی با افق ZEB

داده های جغرافیایی تقریباً همه چیز را لمس می کنند

بدون اطلاعات جغرافیایی، زندگی روزمره ما می تواند بسیار متفاوت باشد. ما نمی دانیم که این فناوری ها چقدر بر توسعه فضاها، ساختمان ها، مدیریت منابع طبیعی و خیلی چیزهای دیگر تأثیر می گذارند. داده‌های جغرافیایی برای دنیای ما بسیار مهم هستند و امیدواریم توانسته باشیم به شما در درک برخی از دلایل آن کمک کرده باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید