آموزش گام به گام ArcGIS Pro-قسمت اول

آموزش گام به گام ArcGIS Pro-قسمت اول

بررسی رابط ArcGIS Pro

قبل از شروع، باید نرم افزار را نصب کنید و داده های تمرین را دانلود کنید، همانطور که در بخش «نحوه استفاده از این کتاب» توضیح داده شده است. اگر آن بخش را نخوانده اید، اکنون آن را بخوانید—به آن اطلاعات نیاز دارید.

آموزش ArcGIS Pro (3)

بیایید با دانلود برخی از داده های shapefile شروع کنیم. بنابراین، یک شکل فایل چیست؟ این فایلی است که مکان، شکل و ویژگی های جدولی ویژگی های جغرافیایی را ذخیره می کند. ویژگی های جغرافیایی می تواند نقاط، خطوط یا چندضلعی باشد. اگرچه انواع پیچیده‌تر ذخیره‌سازی داده‌ها در دسترس هستند، فایل‌های شکل یک بلوک ساختمانی رایج برای ایجاد نقشه‌ها و انجام تحلیل‌ها در یک سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) هستند.

آموزش ArcGIS Pro (2)

در این فصل، فایل های شکل را از اداره سرشماری ایالات متحده دانلود می کنید و استفاده از برخی از ابزارهای کلیدی در ArcGIS را یاد می گیرید.®Pro، یک برنامه دسکتاپ GIS است که از نواری مشابه مایکروسافت ورد استفاده می کند. روبان شامل برگه ها، گروه ها و ابزارهایی است که برای کمک به شما در انجام کارتان سازماندهی شده اند. این سبک رابط باید قبلاً برای شما آشنا باشد.

دانلود فایل های سرشماری

به آرشیو اداره سرشماری ایالات متحده دسترسی داشته باشید

  1. در یک مرورگر، بهesri.com/Pro20_Censusبرای بازدید از محل دانلود داده های اداره سرشماری ایالات متحده.
  2. روی برگه 2022 کلیک کنید.
  3. در پایین، در قسمت Download، روی FTP Archive کلیک کنید.

این پیوند شما را به آرشیو FTP دفتر می برد.

آموزش ArcGIS PRo

فایل های شیپ کانتی، ایالت و مکان را دانلود کنید

آموزش arcgis pro 22

  1. در آرشیو FTP، روی پوشه County کلیک کنید تا باز شود.
  2. روی tl_2022_us_county.zip کلیک کنید تا فایل فشرده را در پوشه دانلودها دانلود کنید. دانلود فایل فشرده ممکن است چند دقیقه طول بکشد.آموزش arcgis proo

پس از اتمام دانلود، این فایل فشرده را استخراج خواهید کرد.

  1. اجازه دهید فایل به دانلود ادامه دهد و برای انتخاب فایل‌های اضافی، روی پیکان برگشت مرورگر کلیک کنید.
  2. در فهرست پوشه به پایین اسکرول کنید و روی پوشه State کلیک کنید.آموزش arcgis prooo
  3. روی tl_2022_us_state.zip کلیک کنید تا فایل فشرده را در پوشه دانلودها دانلود کنید.
  4. در حالی که دانلود پیش می رود، روی پیکان عقب مرورگر کلیک کنید.
  5. در فهرست پوشه به پایین اسکرول کنید و روی پوشه Place کلیک کنید.

اداره سرشماری ایالات متحده از نام مکان برای اشاره به شهرها استفاده می کند. این پوشه شامل تمام شهرهای ایالات متحده و همچنین مکان‌های تعیین‌شده سرشماری (CDPs) می‌شود که فی نفسه شهرها نیستند، بلکه مناطقی هستند که عموماً شناخته شده‌اند. نکته مهم در اینجا این است که پوشه Place حاوی فایل های شهر است.

پوشه Place بسیاری از فایل‌های فشرده را فهرست می‌کند، زیرا فهرست شامل فایل‌هایی برای همه ایالت‌ها و مناطق است. تمرکز این کتاب بر ایالت کالیفرنیا زادگاه نویسندگان است که ایالت 06 است.

آموزش ArcGIS Pro (2)

اگر از فایل مکان ایالت دیگری استفاده می کنید، پروژه شما دقیقاً با نمونه ها یا دستورالعمل های استفاده شده در بقیه کتاب مطابقت نخواهد داشت. برای مثال، دستورالعمل‌هایی که می‌گویند فایل CaliforniaCounties را باز کنید، با آنچه روی صفحه‌تان می‌بینید مطابقت ندارد. اگر راحت هستید که نام و داده را جایگزین ایالت خود کنید، این کار را انجام دهید. می توانید یک تب جدید در مرورگر خود باز کنید و جستجو کنید[YourState] کد FIPS. این کد عددی است که به جای 06 هنگام دانلود مکان شکل فایل به آن نیاز دارید.

  1. روی tl_2022_06_place.zip کلیک کنید تا فایل فشرده را در پوشه دانلودها دانلود کنید.

کدهای FIPS

FIPS مخفف استاندارد پردازش اطلاعات فدرال است که یک شناسه (ID) منحصر به فرد برای مناطق جغرافیایی است. ایالت ها دارای کدهای دو رقمی و شهرستان ها دارای کدهای سه رقمی هستند. یک کد ایالتی به اضافه یک کد شهرستان یک شناسه منحصر به فرد پنج رقمی برای هر شهرستان در ایالات متحده است.

آموزش ArcGIS Pro (3)

شما اکنون تمام داده های سرشماری GIS مورد نیاز خود را دارید.

  1. فایل اکسپلورر را باز کنید و به پوشه Downloads خود بروید.
  2. روی یکی از فایل های فشرده کلیک راست کرده، Extract All را بزنید و فایل ها را در C:\GIS20\Chapter01 ذخیره کنید. این مرحله را برای شکل فایل های باقیمانده تکرار کنید.

چه فایل هایی یک شکل فایل را تشکیل می دهند؟

پس از باز کردن فایل‌های اداره آمار ایالات متحده، فایلی با پسوند نام فایل .shp خواهید داشت. همچنین چند فایل دیگر با پسوند نام فایل های مختلف خواهید داشت. یک شکل فایل از همه این فایل ها تشکیل شده است، نه فقط فایل .shp. برخی از آنها اجباری و برخی اختیاری هستند.

این فایل های اجباری هستند:

  • .shp = هندسه ویژگی های لایه.
  • .dbf = فایل پایگاه داده که داده های جدولی را برای ویژگی ها ذخیره می کند.
  • .shx = فایل ایندکس که فایل های .shp و .dbf را به هم پیوند می دهد.

اینها فایل های اختیاری هستند:

  • .prj = فایل طرح‌ریزی که نقشه‌های مورد استفاده را فهرست می‌کند.
  • .shp.xml حاوی متادیتا درباره shapefile است.
  • .sbn و .sbx = فایل های شاخص فضایی.
  • .cpg رمزگذاری اعمال شده برای ایجاد shapefile را توصیف می کند.

انواع فایل های دیگر نیز ممکن است با یک شکل فایل مرتبط باشند، اما آنها خارج از محدوده این کتاب هستند.

آموزش ArcGIS Pro (2)

داده ها را به ArcGIS Pro اضافه کنید

ArcGIS Pro را راه اندازی کنید

  1. روی دکمه Windows در نوار وظیفه کلیک کنید تا منوی Start باز شود. در لیست حروف الفبای برنامه ها، روی ArcGIS کلیک کنید تا آن را گسترش دهید. در پوشه، روی ArcGIS Pro کلیک کنید. همه برنامه های دیگر را نادیده بگیرید – ArcGIS Pro برنامه نقشه برداری است.

هنگامی که ArcGIS Pro شروع می شود، چندین انتخاب برای نوع پروژه ای که می خواهید شروع کنید دارید. پروژه ArcGIS Pro مجموعه‌ای از نقشه‌ها، طرح‌بندی‌ها و منابع مرتبط (مانند پوشه‌های سیستم و پایگاه‌های داده) است. فایل های پروژه دارای پسوند نام فایل .aprx هستند. پروژه ها در پوشه های خود با پایگاه داده های خود (معروف به پایگاه های جغرافیایی) ذخیره می شوند. این بار با یک نقشه شروع می کنید.

  1. در قسمت New Project، روی نقشه کلیک کنید.آموزش arcgis prooo (2)
  2. برای نام، تایپ کنیدMyState.
  3. برای موقعیت مکانی، به پوشه C:\GIS20\Chapter01 خود بروید.

شما به ArcGIS Pro می گویید که پروژه ArcGIS Pro شما در کدام پوشه ذخیره شود. می خواهید Chapter01 در کادر Name نشان داده شود.

  1. برای ایجاد پروژه جدید روی OK کلیک کنید.

در بالای پنجره پروژه، نام پروژه شما نشان داده می شود.

شیپ فایل ها را به پروژه ArcGIS Pro اضافه کنید

ArcGIS Pro از یک رابط نواری استفاده می کند که دستورات را به دسته ها گروه بندی می کند. ممکن است کمی به آن عادت کنید، اما داشتن آن مفید است.

  1. در تب Map، در گروه Layer، روی Add Data کلیک کنید تا شروع به اضافه کردن شیپ فایلها به پروژه خود کنید. اگر روی قسمت بالای دکمه Add Data کلیک کنید، کادر محاوره ای Add Data باز می شود. اگر روی فلش رو به پایین کلیک کنید، لیستی از انواع داده را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. بیشتر اوقات، می‌توانید روی دکمه کلیک کنید و نه فلش رو به پایین، زیرا معمولاً داده‌ها را از رایانه خود اضافه می‌کنید.

شما به طور مداوم از این ابزار استفاده خواهید کرد، بنابراین بهتر است با آن آشنا شوید.

آموزش arcgis pro7

چالش این است که به پوشه ای که در آن سه شکل فایل را از حالت فشرده خارج کرده اید، بروید.

  1. در قسمت سمت چپ، به پایین بروید و روی This PC کلیک کنید. در قسمت سمت راست، روی Local Disk (C:) دوبار کلیک کنید، روی پوشه GIS20 دوبار کلیک کنید و روی پوشه Chapter01 دوبار کلیک کنید تا شکل فایل های خود را پیدا کنید.

اگر شیپ فایل ها را نمی بینید (آنها پسوند نام فایل .shp دارند)، فایل ها را به درستی از حالت فشرده خارج نکرده اید یا در آن پوشه نیستند. اگر آن‌ها را در پوشه‌های جداگانه از حالت فشرده خارج کرده باشید، اشکالی ندارد—باید در هر پوشه نگاه کنید و فایل‌ها را جداگانه اضافه کنید. اگر هنوز آنها را نمی بینید، دستورالعمل های قبلی را دوباره انجام دهید، آنها را از حالت فشرده خارج کرده و دوباره اضافه کنید. اگر فکر می کنید مشکل چیز دیگری است، به شما اطمینان می دهیم که اینطور نیست.

آموزش ArcGIS Pro22

  1. روی tl_2022_06_place.shp کلیک کنید، و سپس کلید Ctrl را فشار داده و نگه دارید، در حالی که روی فایل کانتی و فایل دولتی کلیک می کنید. برای افزودن هر سه شکل فایل روی OK کلیک کنید.

ArcGIS Pro به طور تصادفی رنگ ها را اختصاص می دهد. می توانید بعداً آنها را تغییر دهید.

نقشه گسترش می یابد تا کل جهان را نشان دهد. چندان مفید نیست، اما ما می توانیم آن را برطرف کنیم.

  1. در قسمت Contents روی tl_2022_06_place.shp راست کلیک کرده و Zoom to Layer را انتخاب کنید.

آموزش ArcGIS Proi

این لایه فقط برای یک حالت داده دارد، بنابراین نقشه به اندازه آن حالت بزرگ‌نمایی می‌کند.

آموزش ArcGIS Pro10

مرتب سازی مجدد لایه ها

شیپ فایل ها با لایه حالت در بالای صفحه Contents به نقشه اضافه می شوند. لایه ها در پنجره Contents به ترتیب خاصی ترسیم می شوند: از پایین به بالا. از آنجایی که لایه state آخرین ترسیم می کند، لایه های county و place را پوشش می دهد.

  1. در بالای قسمت Contents، مطمئن شوید که ابزار List by Drawing Order انتخاب شده است.
  2. در قسمت Contents، روی tl_2022_us_state کلیک کنید و آن را به پایین بکشید تا مستقیماً بالای نقشه توپوگرافی جهان باشد. tl_2022_06_place را به بالای لیست بکشید.

حالا نقشه شما بهتر به نظر می رسد!

آموزش ArcGIS Prop

ابزارها و عملکردها را کاوش کنید

از آنجایی که ArcGIS Pro صدها ابزار را ارائه می دهد، شناسایی مهم ترین آنها ضروری است. ابزارهایی که تقریباً در هر جلسه نقشه برداری استفاده می کنید در این بخش نشان داده شده است. سعی کنید با این ابزارها و کارهایی که می توانند انجام دهند آشنا شوید.

از ابزار Add Data استفاده کنید

می‌توانید شیپ فایل ها ، فایل‌های لایه یا جداول داده دیگری را به همان روشی که شیپ فایل ها ی سرشماری را با استفاده از ابزار Add Data اضافه کردید، به پروژه خود اضافه کنید. این ابزار با پیشرفت شما یکی از بهترین دوستان شما خواهد بود.

آموزش ArcGIS Pro (2)

برای افزودن داده، روی ابزار Add Data در تب Map، در گروه Layer کلیک کنید. اگر ابزار Add Data را نمی‌بینید، ابتدا برگه Map را انتخاب کرده باشید.

از چرخ اسکرول برای بزرگنمایی و کوچکنمایی استفاده کنید

می‌توانید با استفاده از چرخ اسکرول روی ماوس یا فشار دادن صفحه لمسی لپ‌تاپ خود برای بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی، نقشه را پیمایش کنید. در اینجا توضیح مفیدی در مورد نحوه تعامل ماوس با نقشه ارائه شده است.

آموزش Arcgis prot

  1. از عملکرد ماوس خود برای تمرین بزرگنمایی و بزرگنمایی استفاده کنید.

از ابزارهای Fixed Zoom In و Fixed Zoom Out استفاده کنید

ابزارهای Fixed Zoom In و Fixed Zoom Out در تب Map، در گروه Navigate یافت می شوند. آنها برای بزرگنمایی یا کوچکنمایی مقدار ثابتی در یک زمان استفاده می شوند.

آموزش ArcGIS Proii

  1. برای تمرین از ابزارهای Fixed Zoom In و Fixed Zoom Out استفاده کنید.

از ابزار Explore استفاده کنید

برای پیمایش کامل نقشه، باید از ابزار Explore استفاده کنید که به شما امکان حرکت و زوم را می دهد.

  1. در تب Map، در گروه Navigate، روی ابزار Explore کلیک کنید.آموزش ArcGIS Prol

دستی با انگشت اشاره نشان می دهد که ابزار اکنون فعال است.

  1. از ابزار Explore برای کشیدن و حرکت نقشه برای تمرین استفاده کنید.

ابزار Explore ابزار پیش فرض برای پیمایش نقشه ها در ArcGIS Pro است. همچنین می توان از آن برای شناسایی ویژگی های روی نقشه استفاده کرد. هر لایه نقشه در ArcGIS شامل ویژگی هایی است که روی نقشه ترسیم می شود و جدولی از اطلاعات ویژگی هایی که ویژگی ها را همراهی می کند. جدول ویژگی حاوی اطلاعاتی مانند نام، آدرس، نوع و غیره است. شناسایی یک ویژگی به معنای دیدن اطلاعات ویژگی آن ویژگی در یک پنجره بازشو است.

  1. با فعال بودن ابزار Explore (بررسی کنید که مکان نما همچنان مانند یک دست با انگشت اشاره‌گر به نظر می‌رسد)، روی یکی از ویژگی‌های انتخابی خود کلیک کنید تا یک پنجره پاپ‌آپ را ببینید که اطلاعات ویژگی جدولی آن ویژگی را نشان می‌دهد.

از ابزار Full Extent استفاده کنید

ابزار Full Extent به تمام لایه های نقشه شما زوم می کند. این یک راه خوب برای مرکزیت نقشه بر روی صفحه نمایش است.

هنگامی که از نقشه پایه استفاده می کنید، ابزار Full Extent به کل جهان بزرگنمایی می کند، که وسعت کامل نقشه پایه است. نه به اندازه مفید. در فصل دیگری در مورد نقشه های پایه صحبت خواهیم کرد.

آموزش ArcGIS Prod

  1. برای تغییر موقعیت نقشه خود، روی ابزار Full Extent کلیک کنید.

از ابزارهای Previous Extent و Next Extent استفاده کنید

گاهی اوقات به مکانی روی نقشه که نمی‌خواهید زوم می‌کنید. برای همه اتفاق می افتد. شما به راحتی می توانید از ابزارهای Previous Extent و Next Extent برای بازگشت یا پیشروی به میزان دلخواه استفاده کنید. فلش های آبی روی روبان نشان دهنده وسعت های قبلی یا بعدی موجود است.

آموزش ArcGIS Prio

 

  1. برای مشاهده نحوه عملکرد ابزارهای Previous Extent و Next Extent کلیک کنید.

قسمت Contents را کاوش کنید

قسمت Contents که در سمت چپ پنجره ArcGIS Pro قرار دارد، به شما امکان می دهد با فایل های موجود در نقشه خود کار کنید. قسمت Contents جایی است که لایه های داده شما لیست شده است. بالای صفحه محتوا دارای یک کادر جستجو و تعدادی تب (بسته به سطح مجوز شما بیشتر یا کمتر) است که مدیریت لایه را کنترل می کند.

آموزش ArcGIS Prog

  1. برگه‌ها را در قسمت Contents بررسی کنید: از سمت چپ، فهرست بر اساس ترتیب ترسیم، فهرست بر اساس منبع داده، فهرست بر اساس انتخاب، فهرست بر اساس ویرایش، فهرست بر اساس اسناپینگ و فهرست بر اساس برچسب‌گذاری. برای مشاهده توضیحات عملکرد، به هر یک از این تب ها اشاره کنید.
  2. روی تب List by Drawing Order (اولین نماد سمت چپ) کلیک کنید.

فهرست براساس ترتیب ترسیم، برگه فعال پیش‌فرض هنگام باز کردن یک پروژه جدید است.

  1. از چرخ اسکرول برای بزرگنمایی وضعیت خود استفاده کنید.
  2. کادر سمت چپ یک لایه را علامت بزنید تا آن را روشن یا خاموش کنید.

هنگامی که یک لایه روشن است، در نمای نقشه ظاهر می شود. هنگامی که یک لایه خاموش است، در نمای نقشه ناپدید می شود (اما حذف نمی شود).

همانطور که قبلاً یاد گرفتید، می توانید با یک بار کلیک کردن روی یک لایه و کشیدن آن به موقعیت مورد نظر، لایه ها را در قسمت Contents به بالا یا پایین ببرید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، با تغییر مکان لایه‌ها به ترتیب‌های مختلف طراحی، نقشه تغییر می‌کند. وقتی لایه مکان در بالا باشد، شهرهای ایالت شما در نقشه ظاهر می شوند. زمانی که لایه کانتی در بالا باشد، آخرین نقاشی را می کشد و به دلیل اینکه رنگ پرکننده یکدستی دارد، لایه مکان را می پوشاند تا شهرها در نقشه محو شوند. قبل از حرکت، مطمئن شوید که لایه مکان در بالا قرار دارد.

نام لایه ها در افسانه استفاده می شود. با تغییر نام می توانید درک یا به خاطر سپردن آنها را آسان تر کنید.

  1. برای هر یک از لایه ها، دو بار روی نام لایه کلیک کنید تا متن فعال شود (دو کلیک عمدی جداگانه، نه یک دوبار کلیک). تایپ کنیدشهرها،شهرستان ها، وایالت هابر روی نام لایه های موجود برای درک آسان تر آنها. هنگامی که نام یک لایه را در قسمت Contents تغییر می دهید، نام لایه در داده های زیرین تغییر نمی کند، بلکه فقط در نقشه شما تغییر نام می دهد.

مشاهده داده های جدولی

Shapefiles حاوی چیزهای زیادی است، از جمله هندسه لایه و داده های مربوط به هر ویژگی. تاکنون، بخش لایه نقشه شکل فایل را بررسی کرده‌اید و از ابزار Explore برای نگاه کردن به داده‌های زیربنایی استفاده کرده‌اید. راه دیگر برای مشاهده داده های یک شکل فایل این است که کل جدول داده ها یا جدول ویژگی ها را به یکباره مشاهده کنید.

  1. در قسمت Contents، روی Counties (نام لایه جدید و به راحتی قابل درک) کلیک راست کرده و از لیست روی Attribute Table کلیک کنید.
  2. از نوارهای پیمایش برای بررسی محتویات جدول داده ها استفاده کنید.

شما متوجه چند هزار شهرستان در جدول ویژگی خواهید شد. این جدول حاوی هیچ داده جمعیتی نیست، فقط کدهای FIPS، نام شهرستان ها، و سایر کدها و اطلاعات متفرقه ای را شامل می شود که اداره سرشماری ایالات متحده هنگام ایجاد فایل شیپ درج کرده است.

  1. روی هر یک از عناوین ستون کلیک راست کرده و Sort Ascending را کلیک کنید.

این دستور ورودی ها را بر اساس حروف الفبا (اگر ستون حاوی متن باشد) یا از کوچکترین به بزرگترین مقدار (اگر ستون حاوی اعداد باشد) مرتب می کند. مرتب سازی زمانی مفید است که می خواهید ورودی های یک گروه بزرگ را پیدا کنید.

آموزش ArcGIS Pro (2)

  1. جدول ویژگی را با کلیک بر روی X در سمت راست نام جدول در گوشه سمت چپ بالا ببندید.

تغییر شکل فایل ها

Shapefiles دانلود شده از اداره سرشماری ایالات متحده، یا هر جای دیگری، ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند تا با اهداف شما مطابقت داشته باشند. یک مثال عالی: وقتی فایل شیپ کانتی را دانلود کردید، هیچ گزینه ای برای دانلود فایل کانتی فقط برای یک ایالت نداشتید. تنها فایل ارائه شده شامل تمام شهرستان ها برای کل ایالات متحده بود.

برای تمرین‌های زیر، بهتر است یک شکل فایل فقط از آن شهرستان‌ها در ایالت خود داشته باشید (مانند شکل فایل مکان). چطوری این کار را انجام میدهی؟ تغییر شیپ فایل ها آسان است. در چند مرحله بعدی، شهرستان های ایالت خود را ایزوله می کنید و یک شکل فایل جدید ایجاد می کنید که فقط شامل آن شهرستان ها می شود.

  1. در قسمت Contents، روی لایه Cities کلیک راست کرده و روی Attribute Table کلیک کنید.
  2. ستون StateFP (ستون سوم از سمت چپ) را پیدا کنید و کد FIPS دو رقمی ایالت خود را یادداشت کنید. (یادآوری کنید که برای کالیفرنیا، کد FIPS 06 است.)
  3. جدول ویژگی را ببندید.
  4. در قسمت Contents، روی لایه Counties کلیک راست کرده و روی Attribute Table کلیک کنید. باز کردن جدول ویژگی برای یک لایه یک کار معمولی است که در سراسر این کتاب انجام خواهید داد. اکنون می دانید که چگونه جدول ویژگی ها را باز کنید—یک مهارت ضروری دیگر!
  5. روی عنوان ستون StateFP کلیک راست کرده و بر روی Sort Ascending کلیک کنید تا جدول بر اساس حالت سازماندهی شود.
  6. برای یافتن اولین رکورد در ستون StateFP که با کد FIPS ایالت شما مطابقت دارد به پایین بروید.
  7. پس از یافتن اولین رکورد برای وضعیت خود، روی اولین سلول خاکستری در سمت چپ آن ردیف کلیک کنید.

آموزش ArcGIS Prooo (3)

با کلیک کردن روی سلول، مواردی که به رنگ فیروزه‌ای (آبی مایل به سبز روشن) ضبط می‌شوند، برجسته می‌شوند.

 

  1. در جدول به پایین اسکرول کنید تا آخرین رکورد وضعیت خود را پیدا کنید، کلید Shift را نگه دارید و روی اولین سلول خاکستری سمت چپ آن سطر کلیک کنید.

آموزش ArcGIS Pro7

شما اکنون تمام سوابق شهرستان را برای ایالت خود هایلایت کرده اید. شهرستان ها نیز بر روی نقشه مشخص شده اند. جدول ویژگی ها و ویژگی های نقشه پیوند داده شده اند. ممکن است لازم باشد نقشه را بزرگنمایی یا حرکت دهید تا وضعیت خود را واضح تر ببینید.

آموزش ArcGIS Pro (3)

در مرحله بعد، شما می خواهید یک شکل فایل جدید فقط برای کشورهایی که انتخاب کرده اید ایجاد کنید.

  1. در قسمت Contents، روی لایه Counties کلیک راست کنید. روی Data > Export Features کلیک کنید.آموزش ArcGIS Proh
  2. برای کلاس ویژگی خروجی (محل خروجی)، روی دکمه Browse (نماد پوشه باز) کلیک کنید و به پوشه C:\GIS20\Chapter01 خود بروید.
  3. برای نام، نام ایالت خود را به دنبال آن تایپ کنیدشهرستان ها. مثلا تایپ کنیدشهرستان های کالیفرنیا(از فاصله در نام فایل های شکل استفاده نکنید!). پسوند نام فایل .shp برای شما اضافه شده است. روی ذخیره کلیک کنید.
  4. برای صادر کردن فایل روی OK کلیک کنید.آموزش ArcGIS Prof

شکل فایل جدید به طور خودکار به پروژه شما در بالای صفحه محتوا اضافه می شود. اکنون می توانید چیزها را سازماندهی کنید. لایه اصلی با تمام کشورهای ایالات متحده دیگر مورد نیاز نیست، بنابراین می توانید آن را حذف کنید.

  1. اگر یک جدول ویژگی دارید که باز است، آن را ببندید.
  2. در قسمت Contents، روی Counties کلیک راست کنید (این فایل اصلی شهرستان شما است) و روی Remove کلیک کنید.
  3. لایه Cities را به بالای صفحه Contents بکشید.

کار خوبی کردی! بیایید مطمئن شویم که آن را ذخیره می کنیم.

  1. در بالای پنجره پروژه، روی دکمه ذخیره (دکمه سوم از سمت چپ) کلیک کنید.

آموزش ArcGIS Prol (2)

به اشتراک گذاری یک پروژه ArcGIS Pro

ذخیره و به اشتراک گذاری یک پروژه پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. یک پروژه ArcGIS Pro (که از پسوند نام فایل .aprx استفاده می‌کند) شامل نقشه‌ها، طرح‌بندی‌ها و پیوندهایی به تمام منابع داده‌ای است که پروژه را تشکیل می‌دهند. اگر فایل را برای همکاران ارسال کنید، آن‌ها نمی‌توانند بدون داشتن تمام منابع داده‌ای که پروژه را تشکیل می‌دهند، آن را باز کنند. بعداً در مورد گزینه‌های بسته‌بندی پروژه و لایه‌های داده برای اشتراک‌گذاری صحبت خواهیم کرد.

 

تبریک می گویم! نقشه درست کردی! شما داده های shapefile را از اداره سرشماری ایالات متحده دانلود کردید، آن داده ها را به پروژه ای در ArcGIS Pro اضافه کردید، نکاتی را برای پیمایش نقشه یاد گرفتید، بخشی از داده های مورد نیاز خود را صادر کردید، و پروژه خود را ذخیره کردید تا بعداً بر روی آن بسازید. رزومه خود را به روز کنید تا نشان دهید که با ArcGIS تجربه دارید. خوب، ممکن است کمی زودرس باشد، اما شما گام بزرگی در مسیر درست برداشته اید. رو به جلو!

  1. برای بستن ArcGIS Pro روی X در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید.

داستان کاربر: تنوع داده های سرشماری

این اولین داستان کاربر، داستان یک کاربر خاص GIS نیست (در فصل‌های بعدی، داستان‌های واقعی کاربر را دریافت خواهید کرد). در عوض، اجازه دهید به طور خلاصه به انواع داده های موجود از اداره سرشماری ایالات متحده نگاه کنیم. این لیست شامل چند نمونه از انواع داده است:

  • جمعیت
  • سن
  • جنسیت
  • نژاد
  • وضعیت شغلی
  • سطح تحصیلات
  • درآمد
  • وضعیت مالک یا مستاجر
  • کشور مبدا
  • زبان صحبت شده
  • مالکیت وسیله نقلیه
  • حالت رفت و آمد

و بسیاری دیگر! این نوع داده‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف برای پاسخ به سؤالات مربوط به افراد در یک مکان خاص ترکیب کرد. سن افراد ساکن در مناطق عمدتاً اجاره‌نشین در مقابل مناطق عمدتاً تحت اشغال مالکان خانه چند سال است؟ افرادی که مالکیت خودرو محدود یا درآمد پایینی دارند یا به زبان دیگری صحبت می کنند و ممکن است به اطلاعات حمل و نقل به آن زبان نیاز داشته باشند، کجا هستند؟ افرادی که در کشاورزی کار می کنند و از کشور دیگری می آیند و فرزندانی دارند که ممکن است به کمک خواندن نیاز داشته باشند، کجا هستند؟

از نقطه نظر تجاری، مشتریان بالقوه برای یک مرکز مراقبت روزانه کجا هستند؟ اگر من یک فروشگاه را در یک منطقه خاص قرار دهم، آیا باید نگران دسترسی حمل و نقل باشم؟ اگر من یک برنامه وام برای خریدارانی که برای اولین بار خانه خریداری می کنند ارائه دهم، بیشترین نیاز کجاست؟

داده های سرشماری از بسیاری جهات مفید است. هنگامی که به آن دست پیدا کردید، تعجب نکنید اگر با سؤالات بیشتری مواجه شدید – سؤالاتی که ArcGIS و داده های سرشماری می توانند پاسخی برای آنها ارائه دهند!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید