GIS و توان بوم شناسي به منظور توسعه گردشگري

GIS و توان بوم شناسي به منظور توسعه گردشگري


 

 

GIS  و توان بوم شناسي به منظور توسعه گردشگري

 

GIS  و توان بوم شناسي به منظور توسعه گردشگري در عصر حاضر بسیار مورد استقبال مدیران و برنامه ریزان قرار گرفته است . سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) امروزه در صنعت گردشگری به مانند بازویی مضاعف در کنار سایر ابزارهای مدیریتی مورد استفاده قرار گرفته است.

  لازمه گريز از پيامدهاي نامطلوب گردشگري و دستيابي به الگوي بهينه توسعه گردشگري، برنامه ريزي زمين و ارزيابي توان بوم شناسي است. این مهم با استفاده از علم GIS و توان بوم شناسی آن به منظور توسعه گردشگری ، امکانپذیر است.

بوم گردی

 پژوهش حاضر با هدف شناسايي و مکان يابي پهنه هاي مناسب اکوتوريسم در مسير گردشگري قشلاق سنندج انجام شد.

 روش تحقيق در اين پژوهش توصيفي-تحليلي، مطالعات کتابخانه اي، ميداني و هم چنين استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS بود. به همين منظور لايه هاي اطلاعاتي مورد نياز شامل نقشه هاي سطوح ارتفاعي، شيب، جهت شيب، پوشش گياهي، مخاطرات طبيعي، کاربري اراضي و منابع آبي تهيه شدند.

  متغيرها با استفاده از مدلAHP و بر اساس نظر متخصصين ارزش گذاري شدند. سپس با استفاده از تحليل گرهاي فضايي در محيط GIS خروجي هاي موردنظر از نقشه هاي مرجع تهيه و ضمن همپوشاني اين نقشه ها در محيط GIS با استفاده از عملگر جمع جبري، خروجي نهايي پهنه بندي فضايي گردشگري به دست آمد.

  نتايج در پنج طبقه مطلوبيت محاسبه و نشان داد که حدود 20 درصد از منطقه مناسب قابليت توسعه گردشگري و حدود %20 از منطقه قابليت توسعه به صورت متوسط با رعايت جوانب بوم شناسي را دارا است. حدود %33 هم ممنوع بودن توسعه گردشگري منطقه را نشان داد. نتايج اين تحقيق را مي توان به عنوان شاخصي جهت توسعه کاربري هاي مناسب و بهينه در چارچوب طرح هاي اقتصادي در منطقه، مورد استفاده قرار داد  

خانه های بوم گردی ظرفیت جدید گردشگری در استان كرمان

جهت دانلود کامل مقاله بروی لینک زیر کلیک کنید

 

http://s6.picofile.com/file/8381079368/Arzyabi_bom_shenasi_by_GIS.pdf.html

 

مقالات داخلی و بین المللی

GIS آشنایی با کتبGIS آشنایی با مجلاتآشنایی با مجلات معتبرآشنایی با مجلات معتبر جی ای اسآشنایی با نرم افزار GISآشنایی با نرم افزار جی ای اسآشنایی با نرم افزارهای متن باز GISآشنایی با نرم افزارهای متن باز جی ای اسآموزش GIS در ادارات و سازمانها در شیرازآموزش GIS در شیرازآموزش Web GIS در شیرازآموزش تحلیل فضایی با GISآموزش تحلیل فضایی با جی ای اسآموزش تخصصی GIS در شیرازآموزش تخصصی جی ای اس در شیرازآموزش جی ای اس GIS در شیرازآموزش جی ای اس در ادارات و سازمانها در شیرازآموزش مقاله نویسی ISI در حوزه جی ای اسآموزش مقاله نویسی ISI در حوزهGISآموزش مکان یابی با GISآموزش مکان یابی با جی ای اسآموزش وب جی ای اس در شیرازآموزشگاه GIS در شیرازآموزشگاه جی ای اس GIS در شیرازتدریس خصوصی GIS در شیرازتدریس خصوصی جی ای اس در شیرازدانلود نرم افزار GISدانلود نرم افزار جی ای اسدانلود نرم افزارهای متن باز GISدانلود نرم افزارهای متن باز جی ای اس GISدوره آموزشی GIS در شیرازدوره آموزشی جی ای اس در شیرازکاربرد  GIS در علوم خاککاربرد GIS در برنامه ریزی شهریکاربرد GIS در زمین شناسیکاربرد GIS در کشاورزیکاربرد GIS در گردشگریکاربرد GIS در محیط زیستکاربرد GIS در منابع آبکاربرد GIS در هیدرولوژیکاربرد جی ای اس GIS در برنامه ریزی شهریکاربرد جی ای اس GIS در پزشکی کاربرد جی ای اس GIS در جغرافیاکاربرد جی ای اس GIS در زمین شناسیکاربرد جی ای اس GIS در علوم خاککاربرد جی ای اس GIS در کشاورزیکاربرد جی ای اس GIS در گردشگریکاربرد جی ای اس GIS در محیط زیستکاربرد جی ای اس GIS در منابع آبکاربرد جی ای اس GIS در هیدرولوژیکاربردGISدر پزشکی کاربرد GIS در جغرافیاکارگاه آموزش GIS در شیرازکارگاه آموزش جی ای اس در شیرازمشاوره پایان نامه GISمشاوره پایان نامه جی ای اسموسسه آموزشی GIS در شیرازموسسه آموزشی جی ای اس GIS در شیراز

121 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید