راهنمای آموزش نوشتن مقاله : ساختار ، طرح کلی و نکات

راهنمای نوشتن مقاله مفید

راهنمای آموزش نوشتن مقاله : ساختار ، طرح کلی و نکات عنوان پستی است که دکتر سعید جوی زاده قصد دارد با شما به اشتراک بگذارد امیدوارم که از این پست لذت ببرید.

آموزش نوشتن مقاله

1. مقاله چیست؟

در دنیای آموزش و پرورش مدرن ، هر دانش آموز باید اصول مقاله نویسی را از مدرسه بیاموزد. مهم نیست که آیا آنها می خواهند تحصیلات خود را بیش از این ادامه دهند ، ورود به دانشگاه یا دانشگاه – مقاله جز اجتناب ناپذیر هر نوع تحصیل است ، حتی ابتدایی ترین آن. بنابراین ، چگونه می توان آن را تعریف کرد؟

مقاله یک متنی کوتاه از سطح علمی است که به یک موضوع و حوزه خاص اختصاص دارد که معمولا توسط یک شخص یا یک گروه تحقیقاتی نوشته می شود..مقالات به  انواع مختلفی تقسیممی شود و تقسیم بندی های متفاوتی دارد  اما همه  آنها  از یک مجموعه قوانین یکسان پیروی می کنند. آنها به زبان آکادمیک ، قالب بندی و کیفیت محتوا مربوط هستند.

 

آموزش مقاله نویسی از صفر تا صد

     هنر نوشتن ، هنر کشف چیزی است که به آن اعتقاد دارید. – گوستاو فلوبر

2. هدف و اهمیت مقاله نویسی

اهمیت مقاله

هدف مقاله آگاهی بخشیدن به مخاطبین خود می باشد.حالا این مخاطب می تواند دانشجو،استاد،پژوهشگر،معلم دبیرستان و یا قشر عادی جامعه را در بر بگیرد. و هر مقاله در زمینه ای خاص متمرکز است و به یک موضوع خاصی اشاره دارد.  مقاله لازم نیست حتما درباره یک موضوع خاص علمی باشد بلکه می توانند حوزه های عمومی و مردم پسند را نیز در بر بگیرند..

به عنوان مثال ، ممکن است بخواهید دیدگاه های شخصی خود را در مورد آینده جهان در طول پنجاه سال آینده اشتراک بگذارید ، ولی به شرطی که کار شما مطابق با قوانین آکادمیک و قوانین علمی تنظیم شده باشد ، به عنوان یک مقاله مناسب آکادمیک و علمی  در نظر گرفته می شود . بنابراین ، مقاله ها می توانند شخصی ، علمی و غیره باشند ، اما صرف نظر از نوع نوشتن مقاله، قوانین اساسی و حاکم بر آن ثابت و یکسان هستند..

چرا نوشتن  مقاله اینقدر مهم است و اهمیت آن تا جایی است که بدون نوشتن و پذیرش آن نمی توانید در مقطهع تحصیلات تکمیلی فارغ التحصیل شوید.پاسخ کاملاً ساده است: اگر بتوانید حاصل نتایج و کارهای علمی و تجربی خودتان را منتشر کنید در ایندی علمی،شخصیتی و تحصیلی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

هر یک از ما استعدادهای خاص خود را داریم. بعضی از ما در ریاضیات مهارت داریمدر حالی که برخی دیگر به محض ترک کلاس حتی ساده ترین مفاهیم را نیز فراموش می کنند. برخی عاشق ادبیات هستند در حالی که دیگران نمی توانند شخصیت های کتابی را که اخیراً خوانده اند به خاطر بسپارند . از طرف دیگر مهارت های دریافت شده پس از مقاله نویسی ، فارغ از هر چیزی ، برای همیشه با شما می مانند.

  • اول ، مقاله نویسی مهارت های تفکر انتقادی را توسعه می دهد. حتی اگر در حال نوشتن مقاله ای درباره موضوعی به ظاهر ساده و شخصی باشید ، باز هم در حال آگاهی بخشی به مخاطبان خود در مورد موضوعی هستید. برای انجام این کار ، باید حداقل برخی توانایی های اقناعی را ایجاد کنید ، و این اتفاق می افتد زمانی که می خواهید دیدگاه خود را پشتیبانی و ارتقا دهید. برای آن ، شما به این فکر می کنید که چگونه موضوع خود را به جذاب ترین شکل ارائه دهید ، چه چیزی به مخاطب بگویید تا نظر خود را به آنها منتقل کنید و غیره. مطمئناً ، بعضی از ما در اقناع کردن و تجیه بهتر از دیگران هستیم ، اما هرچه مقاله بیشتری بنویسید ، مهارت بهتری خواهید داشت. و توصیه ما به شما این است که این شعار را هیچ وقت فراموش نکنید “کسانی می توانند مقاله بنویسند که بیشتر بنویسند و دوم اینکه کسی می تواند مقاله خوبی بنویسید که مقاله خوان خوبی باشد”این یک تجربه تدریجی و تقریباً غیر قابل مشاهده است ، اما اگر توانایی های تفکر انتقادی خود را قبل از مقاله نویسی و ماه ها یا سال ها بعد مقایسه کنید ، تضمین می کنید که تفاوت فاحشی را مشاهده خواهید کرد.
  • نکته مهم دوم این است که با نوشتن مقالات دانشگاهی ، یاد می گیرید که چگونه خود را به دیگران نشان دهید و چگونه خودتان و دانشی را که دارید به دیگران بفهمانید . شما باید در دوره آموزش بسیاری از موضوعات کاملا متفاوت را کشف کنید زیرا تقریباً هر موضوع به مقاله نویسی نیاز دارد. در نتیجه ، شما مجبورید منابع علمی را مطالعه کنید تا درباره موضوع خود بیشتر بدانید و از آنها برای پشتیبانی استفاده کنید. بسیاری از مواردی که کشف خواهید کرد ، نظر شما را از برخی جهات تغییر می دهد ، تا آنجا که تغییر جهان بینی شما از جنبه های خاص است. شما چیزهای جدید خواهید آموخت ، در برخی از نگرش های خود تجدید نظر کنید و حتی ممکن است چیزی غیر منتظره در مورد خود کشف کنید.
  • سرانجام ، مقاله نویسی توانایی بیان افکار خود را به روشی منسجم و روشن ایجاد می کند . مطمئناً ، اگر شما از هیچ تلاشی امتناع کنید ، ممکن است خیلی دور نباشید ، اما به طور کلی ، اساتید خواستار بهبود مداوم هستند و نحوه دستیابی به آن را به دانشجویان خود می آموزند. بنابراین ، اگر مقاله های قدیمی و جدید خود را مقایسه کنید ، به احتمال زیاد خواهید دید که سبک نوشتن شما چقدر بهتر شده است.هر چه بیشتر بنویسید هنر نویسندگی شما بهبود می یابد و پس از نوشتن چند مقاله خوب به کارها و مقالات اولیه خودتان خنده تان می گیرد.

همه این عناصر در تمام مراحل زندگی مفید هستند. مهارت های تفکر انتقادی شدید، بینش جدید و توانایی بیان منظورتان به روشی کاملاً واضح ، هم در زمینه های شغلی و هم در زندگی شخصی  ارزش بسیار زیادی دارد. مقاله نویسی همه این مهارت ها را به آرامی اما پایدار توسعه می دهد و از شما انسانی منطقی همراه با شخصیتی ماندگار خواهد شاخت.

3. انواع مقاله ها

چه مقاله هایی وجود دارد؟ تنوع بسیار زیادی از آنها وجود دارد که هر یک هدف خاصی را دنبال می کنند. بیایید ده نوع متداول را مورد توجه قرار دهیم و ببینیم که آنها به چه معنا هستند.

  • مقالات پژوهشی یکی از معمول­‌ترین نوع مقاله­ هستند که در مجلات چاپ می­‌شوند. این مقالات برگرفته از پژوهش و تحقیقی هستند که خود مولف انجام داده است.در این نوع مقالات محقق یافته­‌های تجربی خود در خصوص یک موضوع جدید را بیان می­ کند. مقاله پژوهشی در حقیقت حاصل پژوهش­‌های جدیدی است که قبلا مانند آن انجام نشده است. این نوع مقالات در میان محققین و پژوهشگران بسیار متداول است و به دلیل نو بودن محتوای آنها، فرصت بیشتری برای چاپ شدن دارند. فرمت مقاله پژوهشی شامل معرفی، روش ­ها، نتایج، و بخش بحث و گفتگو می‌­شود.

    در نوشتن مقالات پژوهشی باید برخی قواعد اخلاقی رعایت شود، چه مقاله را با طرح مساله‌­ای نو می­‌نویسید یا نگاهی متفاوت به مساله­‌های پیشین دارید نباید آن را با کوچک­‌نمایی دیگران و بزرگ­‌نمایی خودتان مطرح کنید. به این نکته تاکید داشته باشید که هیچ حرکت علمی بدون تکیه بر تلاش‌­های پیشینیان روی نمی­دهد، خواه این تلاش نتیجه داده باشد خواه نیمه­‌کاره رها شده باشد.

     در واقع، چیزی که درباره مقالات پژوهشی بسیار مهم است، رعایت دوری از سرقت ادبی است.

  • مقاله استدلالی . این نوع نوشتن به این معنی است که شما باید موضعی را که از آن حمایت می کنید انتخاب کنید ، دلیل معتبر بودن آن را اثبات کنید ، استدلال های احتمالی مخالفت را مشاهده و آنها را رد کنید. هر چهار مولفه اجباری هستند – در غیر این صورت ، مقاله شما نمره خوبی نمی گیرد. هدف در اینجا این است که مخاطبان خود را با نظر خودتان موافق کنید حتی اگر در ابتدا ، آنها در مورد آن تردید داشته باشند و تا آنجا که می توانید واقعیت ها را ارائه دهید.اگر نظرات مخاطبین و خوانندگان مقاله را با خود همراه نکنید ،مقاله استدلالی محسوب نمی شود و باعث عدم پذیرش مقاله شما خواهد شد.
  • مقاله اقناعی . شبیه نوع استدلالی است اما در عین حال کمی ساده تر است. لازم نیست که نظر مخالفت را در اینجا مشاهده کنید ، اگرچه اگر بخواهید می توانید این کار را انجام دهید. مقاله اقناعی نیاز به انتخاب یک موضوع و اثبات دلایل محکم و منطقی  مناسب برای آن است. حقایق خاص خوب است اما در اینجا ممکن است طرف عاطفی مخاطبان خود را نیز مجذوب خود کنید. بنابراین ، مقاله اقناعی نسخه نرم تری از یک استدلال است. در خیلی مواقع دانشجویان نمی توانند این مقاله را از مقاله استدلالی تشخیص دهند.
  • گزارش‌ها و مطالعات مشاهده‌ای (Reports and studies of observations):مقاله‌های دانشگاهی و علمی مبتنی بر تحقیقات مشاهده‌ای با نام‌های مختلفی منتشر می‌شوند. برای مثال به مقاله‌های علمی که به مطالعه یک فرد، مکان، رویداد یا پدیده می‌پردازند، مطالعات یا گزارشات موردی (Case studies or Case reports) گفته می‌شود که در دنیای علم بسیار شناخته شده هستند.یکی از ویژگی‌های اصلی تحقیقات مشاهده‌ای، رویکرد طبیعت‌گرایانه آن‌ها است. یعنی به‌جای مداخله محقق و دستکاری محیط برای آزمایش تجربی، به ثبت مشاهدات در یک محیط واقعی و بدون تغییر پرداخته می‌شود.
  • مقاله داستانی . این خلاقانه ترین نوع مقاله است. شما در اینجا داستانی از اوضاع واقعی یا ساختگی را تعریف می کنید. هدف این است که نشان دهیم چگونه یک چیز معنادار اتفاق افتاده است و آن را در سطح احساسی مورد توجه قرار می دهیم ، احساسات و تجربیات را توصیف می کنیم تا واقعیت ها.Narrative writing به معنای نوشتن یک روایت است. برای نوشتن یک مقاله روایتگر شما باید داستانی( معمولا داستانی که برای شما اتفاق افتاده است) را به نحوی بیان کنید که مخاطب از آن درس بگیرد و یا نسبت به آن بینش پیدا کند.کلمه Narrative با کلمه داستان مرتبط است که این داستان می تواند تخیلی و یا واقعی باشد.  بعضی اوقات روایتگر وجود دارد که یک شخصیت و یا مجموعه ای از شخصیتهایی است که داستان را نقل می کنند. شما همیشه در حال روایت داستان زندگی خود هستید، برای مثال اتفاقی در کلاس درس می افتد سپس به اتاق ناهار مدرسه می روید و اتفاقات را برای دیگران روایت می کنید.
  • گزارش‌های کوتاه یا نامه‌ها (Short reports or Letters)این مقالات علمی، قسمتی از داده‌های تحقیقات اصلی را گزارش می‌کنند که سردبیران معتقدند برای بسیاری از محققان جالب خواهد بود و ممکن است باعث تحقیقات بیشتر در آن زمینه شود.از آنجایی‌که این مقالات نسبتاً کوتاه هستند، برای دانشمندانی که دچار کمبود وقت می‌باشند، بسیار مفید هستند.  با توجه به محدودیت‌ این نوع مقاله‌ها از نظر تعداد صفحات و یا تعداد کلمات، برخی از جزئیات تجربی در آن‌ها منتشر نمی‌شوند تا زمانی‌که نویسندگان نسخه کامل تحقیقات اصلی را بنویسند.این مقالات که گاهی ارتباطات مختصر (Brief communications) نیز نامیده می‌شوند، از نظر اهمیت جایگاه پایین‌تری نسبت به پژوهش‌های اصیل دارند.
  • مقاله تشریحی – توصیفی  . در این نوع مقاله  ، شما باید برخی از مفهوم ها یا رویدادها را توصیف کنید. هیچ تجزیه و تحلیل و هیچ گونه ورودی شخصی لازم نیست: شما صرفاً توصیف عینی و غیرشخصی از چیزی را ارائه می دهید.
  • مقاله علت و معلولی . در اینجا ، شما باید توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده است ، چرا این اتفاق افتاده و چگونه اتفاق افتاده است. اول ، شما برخی از پدیده ها را شناسایی می کنید – به عنوان مثال ، نوشیدن مشروبات الکلی توسط نوجوانان . سپس توضیح می دهید که چه عواملی باعث بروز آن می شود و چه تأثیراتی دارد. و علت هایی را که موجب نوشیدن مشروبات الکلی توسط نوجوانان شده را پیدا و به توضیح و تفسیر آن می پردازید.
  • مقاله نظری (opinion article). مقالات نظری به مقالاتی گفته می‌شود که مولف آن به بررسی و تحلیل یک تحقیق خاص می­‌پردازد. او در این مقاله می­‌تواند به نقاط قوت و ضعف تئوری ارائه شده اشاره کند و یا حتی آن موضوع خاص را نقد کند. مقالات نظری بسیار کوتاه هستند و معمولا تا ۲هزار کلمه محدودیت دارند. بنابراین در همین مقاله کوتاه نویسنده باید بتواند با دلیل و مدرک، چیزی را رد کرده یا از آن حمایت کند و نظریه تازه ­ای مطرح نماید.
  • مقاله را پردازش کنید . این مقاله همچنین غیرشخصی و عینی است. شما فقط باید چگونگی انجام مرحله به مرحله و با استفاده از توالی زمانی را توصیف کنید. به عنوان مثال ، شما می توانید یک دستور غذا را توصیف کنید. با استفاده از مرحله 1 ، مرحله 2 ، مرحله 3 و غیره نحوه پخت را به مخاطبان بگویید.
  • مقاله توضیحی . همچنین به عنوان مقاله تفکر انتقادی شناخته می شود. در اینجا ، شما باید یک تحقیق انجام دهید و سپس واقعیت های به دست آمده را تجزیه و تحلیل کنید ، و بر اساس آن نتیجه گیری کنید.
  • مقالات مقایسه ای / . برای این نوع مقاله ، حداقل به دو مورد احتیاج دارید. این می تواند آثار هنری ، داستان های ادبی یا هر چیز دیگری باشد. تفاوت و شباهت بین این دو مورد را ایجاد کنید. آنها را کاوش کنید و توضیح دهید که تفاوت آنها با یکدیگر و همچنین آنچه آنها را متحد می کند.
  • مطالعات موردی (case-study):در مقالات مطالعات موردی، به موارد خاصی از یک پدیده­ جالب و جدید اشاره می­‌شود. هدف اصلی این مطالعات آگاه‌سازی سایر محققین درباره احتمالاتی است که یک پدیده خاص می­ تواند بوجود بیاورد. این نوع مقالات اغلب در زمینه پزشکی کاربرد دارند.در مطالعات موردی پزشکی به شرایط خاص یک بیمار، تشخیص بیماری او، علائم و راهکارهای پزشکی که برای درمان آن بیماری انجام گرفته است، اشاره می­ شود. این گزارش­‌ها باید درباره مطالعه موردی باشد که قبلا ناشناخته بوده است. به همین دلیل این نوع مقالات بیشتر توسط محققان باتجربه تهیه می‌شود. مطالعات موردی بسیار نقش مهم و پیش‌برنده‌ای در توسعه و رشد تحقیقات در زمینه‌های مختلف به ویژه پزشکی دارند.مطالعات موردی، شرایط و موقعیت‌هایی خاص را زیر نظر می‌گیرند و به تحقیق روی آنها می‌پردازند. به همین دلیل بسیار عمیق هستند و به پیش‌برد علمی و تخصصی موضوعات کمک زیادی می‌کنند. مطالعات موردی در دسته‌بندی تحقیقات کیفی قرار می‌گیرند و مزایای زیادی به همراه می‌آورند.
  • مقاله مروری . شما باید چیزی مانند مقاله ، کتاب ، سخنرانی یا فیلم را انتخاب کنید و سپس آن را ارزیابی کنید. این ارزیابی باید حیاتی باشد. به یاد داشته باشید ، این فقط یک مرور نیست که شما در برخی از سایت های غیر رسمی کتاب یا فیلم ارسال می کنید ، بلکه یک مقاله دانشگاهی است. بنابراین ، شما باید توسط واقعیت ها اداره شوید ، نه احساسات شخصی ، ارزیابی کافی و منطقی ارائه دهید.

    مقالات مروری شامل خلاصه‌­ای از تحقیقات و پژوهش­های انجام شده پیرامون یک موضوع خاص می­‌شوند و جایگاه فعلی موضوع و آینده آن را به تصویر می‌کشند. در این نوع مقالات به تجزیه و تحلیل موضوع، تفاوت‌­ها و اغلب مشکلاتی اشاره می‌شود که سد راه بحث قرار گرفته­‌اند.

    برای نوشتن یک مقاله مروری باید از سوی مجله مورد نظر دعوت‌نامه‌­ای دریافت کنید. اگر می­‌خواهید یک مقاله مروری بنویسید پیش از شروع کار به ادیتور مجله مورد نظرتان ایمیل بزنید و پیش‌نویسی از موضوع برای او ارسال کنید. تعداد کلمات مقاله مروری وابسته به موضوع و مجله‌­ای که قرار است در آن چاپ شود متفاوت است و برای مقالات مختلف می ‌تواند بین ۸ تا ۴۰هزار کلمه باشد. بنابراین بسیار مهم است که درباره این موضوع نیز از مجله مورد نظرتان اطلاعات کامل بگیرید.

    مقالات مروری قصد دارند تا اطلاعات جامعی درباره آنچه قبلا پژوهش‌ شده، جمع‌آوری کنند و در اختیار مخاطبان قرار بدهند. از همین روست که به پایگاه داده خوبی برای محققان دیگر بدل می‌شوند و معمولا به آنها استناددهی زیادی داده می‌شود. مثلا دست روی موضوعی می‌گذارند  و امور و تحقیقاتی را که در دهه اخیر روی آن صورت گرفته به دقت واکاوی و مرور می‌کنند. اطلاعات تازه یا دستاوردهای جدیدی در مقالات مروری بحث و ارائه نمی‌شود. این دسته از مقالات می‌توانند حاوی انتقاداتی به آثار گذشته‌ هم باشند و گذشته، وضعیت کنونی و آینده یک موضوع کارشده در حیطه‌ای تخصصی را به چالش بکشند.

  • مقاله کاربردی . این یکی از مهمترین انواع مقاله است. شما وقتی می خواهید وارد دانشگاه یا دانشگاه شوید ، آن را ارسال می کنید و براساس میزان خوب نوشتن آن ، پذیرفته می شوید یا رد می شوید. بنابراین ، در بیشتر موارد ، شما باید نشان دهید که چرا باید پذیرفته شوید ، با ذکر دستاوردهای شخصی و همچنین آموزشی ، خصوصیات و علایق خود.

4. ساختار اصلی مقاله

صرف نظر از اینکه چند مقاله مختلف وجود دارد ، مجموعه قوانینی مشابه وجود دارد که همه آنها از آنها استفاده می کنند. اولین مورد اصلی ساختار است. مولفه های  ارائه شده در زیر را بررسی کنید و بخاطر داشته باشید که هر مقاله باید آنها را داشته باشد ، چه نیمه رسمی و شخصی یا رسمی و علمی.

ساختار مقاله

ساختار یکسان در همه مقالات علمی 

هنگامی که سوالات تحقیق  به وضوح مشخص شد ، نوشتن مقاله بطور قابل ملاحظه ای آسان می شود. در مقاله علمی خودتان سوال مربوطه را مطرح می کنید ، سپس به آن پاسخ می دهد. رمز موفقیت در نوشتن مقاله علمی ، توجه به ساختار درست یک مقاله علمی است. ساختار اساسی یک مقاله تحقیقاتی معمولی شامل مقدمه ، روش ها ، نتایج و بحث است (که بعضاً به اختصار IMRAD نامیده می شود). هر بخش هدف متفاوتی را هدف قرار می دهد. نویسندگان اظهار دارند: (من) مشكلی كه قصد دارند به آن بپردازند – به عبارت دیگر ،سوال یا سوالات تحقیق – در مقدمه. (ii) آنچه برای پاسخ به سوال در بخش روشها انجام دادند. (III) آنچه آنها در بخش نتایج مشاهده کردند. و (IV) آنچه که آنها فکر می کنند نتایج در بحث به چه معناست.

به نوبه خود ، هر بخش یک مقاله علمی به چندین موضوع پرداخته و ممکن است به زیرمجموعه هایی تقسیم شود (جدول 1 ). در مقدمه ، نویسندگان باید منطق و زمینه مطالعه را توضیح دهند. به عبارت دیگر سوال  تحقیق چیست و چرا پرسیدن آن مهم است؟ در حالی که ارائه یک بررسی کامل از ادبیات به عنوان مقدمه مطالعه نه ضروری است و نه مطلوب ، قرار دادن مطالعه در برخی زمینه های بزرگتر تحقیق مفید است. سوال تحقیق همیشه باید صحیح باشد ، و فقط برای حدس زدن توسط خواننده باقی نمانده است.

ساختار اصلی و یکسان در همه مقالات علمی

مقدمه
بیان کنید که چرا مشکلی که به آن می پردازید مهم است
گپ یا شکاف موجود در علم یا موضوع مورد نظر را بیان کنید
اهداف مطالعه خود یا سوال تحقیق را بیان کنید
مواد و روش ها
زمینه و چگونگی مطالعه را شرح دهید
طرح مطالعه را مشخص کنید
توصیف “جامعه” و نمونه گیری (بیماران ، پزشکان ، بیمارستان ها و غیره)
استراتژی نمونه گیری را شرح دهید
متغیر های مداخله گر را بیان کنید (در صورت وجود)
متغیرهای اصلی مطالعه را شناسایی کنید
ابزارها و رویه های جمع آوری اطلاعات را توصیف کنید
طرح کلی روش های تجزیه و تحلیل
نتایج
گزارش جمع آوری و نمایش داده ها (میزان پاسخ دهی و غیره)
شرکت کنندگان (شرایط جمعیتی ، بالینی و غیره) را توصیف کنید
یافته های کلیدی را با توجه به سوال اصلی تحقیق ارائه دهید
یافته های ثانویه را ارائه دهید (نتایج ثانویه ، تجزیه و تحلیل زیرگروه ها و غیره)
بحث
یافته های اصلی مطالعه را بیان کنید
با مراجعه به تحقیقات قبلی ، درباره نتایج اصلی بحث کنید
در مورد پیامدهای سیاست و عمل نتایج بحث کنید
نقاط قوت و محدودیت مطالعه را تحلیل کنید
چشم اندازهایی برای کارهای آینده ارائه دهید
بخش Methods باید جزئیات کافی در مورد روشهای مطالعه را در اختیار خوانندگان قرار دهد تا در صورت تمایل بتوانند مطالعه را بازتولید کنند. بنابراین ، این بخش باید خاص ، بتن ، فنی و نسبتاً دقیق باشد. تنظیمات مطالعه ، استراتژی نمونه گیری مورد استفاده ، ابزارها ، روش های جمع آوری داده ها و استراتژی های تجزیه و تحلیل باید توصیف شود. در مورد مطالعات تحقیقاتی کیفی ، همچنین مفید است که به خواننده بگویید این تحقیق از کدام سنت تحقیق استفاده می کند و انتخاب استراتژی های روش شناختی را با اهداف تحقیق پیوند دهد

بخش نتایج معمولاً ساده و واقعی است. تمام نتایج مربوط به سوال تحقیق باید با جزئیات ، از جمله تعداد و درصد ساده ارائه شود. با ارائه جداول بی شماری از نتایج غیر ضروری ، در مقابل وسوسه نشان دادن توانایی تحلیلی و غنای مجموعه داده مقاومت کنید.

بخش Discussion بیشترین آزادی را می دهد. به همین دلیل نوشتن بحث دشوارترین است و اغلب ضعیف ترین قسمت مقاله است. بخشهایی از بحث ساختار یافته توسط برخی از سردبیران مجله پیشنهاد شده است [ 4 ]. اگرچه رعایت دقیق چنین قوانینی ممکن است ضروری نباشد ، اما پیروی از طرحی مانند آنچه در جدول 1 پیشنهاد شده است ، می تواند به نویسنده تازه کار کمک کند تا در مسیر خود قرار بگیرد.

از منابع باید هوشمندانه استفاده شود. به ادعاهای کلیدی و همچنین روشها و ابزارهای مورد استفاده باید مراجعه شود. با این وجود ، مگر اینکه مقاله یک بررسی جامع از یک موضوع باشد ، نیازی به جامع و کامل نیست. همچنین از مراجعه به کارهای منتشر نشده ، اسناد موجود در ادبیات خاکستری (گزارش های فنی) یا هر منبعی که خواننده در یافتن یا فهم آن مشکل داشته باشد ، باید خودداری شود.

آموزش نوشتن مقاله

5. طرح مقاله و چگونگی تکمیل آن

بسیاری از دانشجویان به محض شنیدن کلمه ” رئوس مطالب ” ، آن را به عنوان چیزی غیر ضروری و وقت گیر قلمداد می کنند. برای کسانی که مهارت نوشتن مقاله عالی دارند ، ممکن است چنین باشد ، اما برای اکثر افراد ، رئوس مطالب در واقع بسیار مفید است . با کمک آن می توانید تمام نکات اصلی را به همراه زیرمواردی که بحث خواهد شد لیست کنید. به این ترتیب ، درصورتی که بعداً هنگام نوشتن مقاله خود احساس جهت دهی کنید ، طرح کلی به شما کمک می کند. می توانید آنچه را که برنامه ریزی کرده اید ببینید و در مسیر خود قرار بگیرید. تا زمانی که استاد شما نیازی به ارائه آن به همراه مقاله نداشته باشد ، می توانید یک طرح کلی نیمه رسمی یا حتی غیر رسمی داشته باشید – تا زمانی که برای شما قابل درک باشد ، همه چیز خوب است.

بنابراین ، چگونه آن را کامل کنیم؟

  1. با انتخاب موضوع شروع کنید. وقتی می دانید دقیقاً در مورد چه چیزی تحقیق می کنید ، آن را به بخشهایی تقسیم کنید. پس زمینه مختصری که روی آن تمرکز خواهید کرد چیست؟ آن را در بخش مقدمه بنویسید. مهمتر از همه ، فوراً پایان نامه خود را بسازید. مشخص کنید که چند قسمت دارد. به عنوان مثال ، برای مقاله فرایند به این پایان نامه نگاهی بیندازید: “موثرترین روش مراقبت از یک حیوان خانگی پذیرفته شده ، ایجاد شرایط مناسب برای آن ، صرف وقت با او و توجه به نیازهای منحصر به فرد آن است.” این سه مرحله را ذکر می کند که از نظر فنی سه قسمت هستند. اگر می خواهید ، می توانید یک یا دو قسمت دیگر داشته باشید که نشان می دهد چرا مردم حیوانات خانگی را انتخاب می کنند و / یا چرا چنین حیوانات خانگی نیازهای خاصی دارند. در کل ، به این معنی است که شما بین 3-5 پاراگراف بدنی خواهید داشت.
  2. بند 1 بدن را علامت گذاری کنید . شما می توانید یک طرح کلی دقیق داشته باشید – در این حالت ، یک جمله مقدماتی تقریبی را بنویسید ، ذکر کنید کدام واقعیت اصلی از پایان نامه است و شما روی آن تمرکز خواهید کرد ، و یک جمله پایانی را اضافه کنید. اگر می خواهید یک طرح کلی با جزئیات کمتری داشته باشید ، فقط به اصل پاراگراف اشاره کنید ، به عنوان نکته اصلی بحث. همین کار را با تمام پاراگراف های دیگر انجام دهید.
  3. یک بخش نتیجه گیری را بنویسید و نکته نهایی را در اینجا بیان کنید که نشان دهنده هدف مقاله شما باشد. تز خود را کلمه به کلمه تکرار نکنید. این تمام است ، رئوس مطالب شما آماده است. وقتی اکنون به آن نگاه می کنید ، باید بتوانید اسکلتی از مقاله را ببینید. این امر شما را در تمام مراحل نوشتن زمین ثابت نگه می دارد. اگر احساس خوبی داشت ، نگران تغییر برخی نکات نباشید. به یاد داشته باشید ، طرح کلی در سنگ تنظیم نشده است ، بلکه فقط یک ایده تقریبی از شکل نهایی مقاله شماست.

5. نحوه انتخاب موضوع برای مقاله

مباحث انشا

انتخاب موضوع برای مقاله مهمترین قسمت کل مراحل نوشتن است. بهترین توصیه در اینجا نوشتن چیزی است که صمیمانه به آن علاقه دارید ، چیزی که به شدت به آن علاقه مند هستید. سرمایه گذاری شخصی به نتیجه می رسد زیرا این تضمین می کند که با علاقه و تمایل واقعی به مقاله می رسید تا به برخی از نتایج برسید. قبل از اینکه به چیز خاصی بپردازید ، طوفان فکری کنید و یادداشت برداری کنید.

به عنوان مثال ، یک مقاله استدلالی به شما اختصاص داده شده است و نمی توانید بلافاصله با هر موضوعی روبرو شوید. فکر کنید آخرین جدال شما با والدین یا دوستانتان چیست؟ شاید شما در بخش نظرات یوتیوب با شخصی جنگیدید یا بحث داغی در مورد Tumblr داشتید. موضوع چه بود؟ اگر احساسات واقعی را در شما برانگیخت ، پس موضوع بسیار خوبی برای تحقیق است!

وقتی محدود به حوزه ای باشید که استاد یا رشته شما به شما تحمیل کرده است ، اوضاع کمی دشوار است. اگر به برنامه تلویزیونی ‘هانیبال’ علاقه مند هستید اما موضوع شما ادبیات است ، اتحاد این دو ممکن است دشوار باشد. به این معنا نیست که غیرممکن است! موضوع را بچرخانید تا متناسب شود. به عنوان مثال درباره کتابهایی که نمایش براساس آنها است بحث کنید یا کتاب مورد علاقه یکی از شخصیتها را انتخاب کنید. اگر آن را به شدت کافی بخواهید ، می توانید خسته کننده ترین موضوع را نیز جالب کنید!

اگر نمی توانید به چیزی برسید ، باز هم دلیل برای نگرانی نیست. Google را مرسوم ، مد روز و به روز کنید . سایت های زیادی وجود دارند که موضوعات مختلف مقاله را ارائه می دهند ، بنابراین لیست های آنها را جستجو کنید. دیر یا زود ، مطمئناً می توانید موضوعی را پیدا کنید که به آن علاقه مند شوید. بعد از اتمام کار ، آنچه را باید انجام دهید در اینجا آورده شده است.

  • تحقیق کنید تا بفهمید در چه موقعیتی قرار دارید و آیا منابع معتبر کافی وجود دارد که می توانید از آن برای پشتیبانی استفاده کنید.
  • اگر موضوع هنوز خیلی گسترده است ، آن را محدود کنید . به یاد داشته باشید ، شما باید روی چیزی بسیار خاص تمرکز کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
  • آن را با یک معلم تأیید کنید . به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که از پشتیبانی سرپرست خود پشتیبانی می کنید و هیچ شگفتی ناخوشایندی رخ نخواهد داد.

اینفوگرافیک مقاله نویسی

6. مقاله نویسی گام به گام

یادگیری تمام توصیه های مربوط به مقاله نویسی خوب است ، اما همچنین می تواند بسیار گیج کننده باشد. چیزهای زیادی برای یادآوری وجود دارد ، خیلی چیزهای کوچکی که می توانند به راحتی فراموش شوند یا فراموش شوند. برای از بین بردن تمام احتمالات سردرگمی ، ما یک راهنمای مقاله نویسی آماده کرده ایم که تمام مراحل و مراحل لازم را به شما ارائه می دهد. این براساس نکاتی است که در بالا ارائه شد.

  1. فوری که به شما داده شده را تحلیل کنید. حتی اگر هر دانش آموز یکی را بدست آورد ، باز هم همه مقاله ها متفاوت خواهد بود ، بنابراین رویکرد فردی خود را فرموله کنید.
  2. یک موضوع باریک را بر اساس اعلان انتخاب کنید. درباره آنچه می خواهید درباره آن بحث کنید یا تحقیق کنید مشخص کنید.
  3. تحقیق کنید صحبت دیگران درباره این موضوع را کاوش کنید. این امر در انتخاب دیدگاهی که هنگام نوشتن مقاله در نظر خواهید گرفت کمک خواهد کرد.
  4. منابع معتبر پیدا کنید . این بسیار مهم است ، خصوصاً اگر نمی خواهید ساعتها وقت صرف تلاش برای یافتن حداقل چیزی برای حمایت از دیدگاه خود کنید. منابع معتبر شامل مقالاتی از ژورنال های دانشگاهی ، کتاب های منتشر شده رسمی یا سایت هایی است که با .edu ، .gov و برخی دیگر به پایان می رسند. توجه داشته باشید که منابع نباید بیشتر از 5-7 سال باشند.
  5. تز را بسازید. فکر کنید مقاله شما چیست و ادعای اصلی آن را شکل دهید.
  6. طرح کلی را کامل کنید . برای دیدن چگونگی انجام این کار به بخش بالا مراجعه کنید.
  7. پیش نویس تهیه کنید . این اختیاری است اما می تواند یک روش عالی برای آزمایش اینکه آیا دوست دارید مقاله شما به کجا می رود ، باشد.
  8. مقاله را پس از اتمام ویرایش کنید. نگران انتقال / حذف / اضافه کردن ایده ها نباشید ، در این مرحله همچنان مجاز است.
  9. مقاله ویرایش . اشتباه تایپی کوچک و کلمات گمشده تقریباً به طور قطع وجود دارد. همه چیز را با دقت بلند یا برای دوست خود بخوانید.
  10. با اضافه کردن کلیه عناوین در حال اجرا ، حاشیه ، شماره صفحه و غیره ، آن را به درستی قالب بندی کنید .
  11. سرقت ادبی را بررسی کنید. آیا هر واقعیتی که خود شما نقل کنید نیست؟ آیا شما مستقیماً چیزی را کپی کردید بدون آنکه ذکر کنید چه کسی آن را نوشت
  12. در صورت مشاهده دزدی ادبی ، ویرایش های نهایی را انجام دهید . اگر همه این کارها را انجام داده اید ، پس مقاله شما سرانجام آماده ارسال است!

7. نکاتی برای نوشتن موثر

نکات زیر برای مقاله نویسی موفقیت آمیز ، قوانین باقی مانده را شامل می شود که بدون در نظر گرفتن نوع یا اندازه آنها در مورد کلیه مقالات اعمال می شود. هر وقت شروع به کار در کارهای دانشگاهی کردید ، آنها را بخاطر بسپارید و آنها را دنبال کنید.

  • از ضمایر شخصی و انقباضات استفاده نکنید. تنها استثنا در اینجا این است که اگر این کار مستلزم نوشتن یک داستان خیالی ، تأملی باشد ، یا اگر استاد به طور خاص آن را درخواست کرده است. در موارد دیگر ، هرگز از “من” ، “ما” ، “خود” ، “ما” و غیره استفاده نکنید. به جای “در روزهای ما” ، از “این روزها” استفاده کنید. در مورد انقباضات نیز همین طور است: از “نمی خواهد” استفاده کنید ، از “نمی خواهد” ، “نیستید” ، “نیستید” و غیره. شما باید در هر شرایطی یک سبک نوشتاری رسمی را حفظ کنید ، حتی اگر عنوان مورد تحقیق بیشتر شخصی است تا علمی.
  • از افعال عباری خودداری کنید و صدای منفعل را به حداقل برسانید. اینها همچنین قوانین اساسی زبان دانشگاهی است. افعال عباری صوری نیستند ، بنابراین در هیچ مقاله ای جایی ندارند. به چگونگی جایگزینی آنها فکر کنید. همین امر در مورد صدای منفعل نیز صدق می کند. شما قادر نخواهید بود به طور کامل از آن اجتناب کنید اما هر زمان که می توانید این کار را انجام دهید.
  • بین پاراگراف ها انتقال صاف ایجاد کنید. این کار با کمک پیوند دادن کلمات و همچنین جملات پایانی مناسب انجام می شود. “علاوه بر این” ، “علاوه بر این” ، “بنابراین” و سایر عبارات مشابه پیوندهای منطقی بین ایده ها ایجاد می کنند. هرچند بیش از حد از آنها استفاده نکنید. آنها در جملات پایانی از بهترین ظاهر برخوردارند.
  • مدارک خود را با دقت ادغام کنید. همه چیز را در یک بند نریزید. ساختار ساندویچ در اینجا بسیار کار می کند: ادعایی داشته باشید ، آن را با یک منبع از یک منبع پشتیبانی کنید ، سپس نحوه کارکرد آن را از منظر بزرگتر توضیح دهید.
  • مقدمه و نتیجه گیری را بعد از بدن بنویسید . این برای همه مفید نیست اما ممکن است یک استراتژی کارآمد برای شما باشد. پس از ایجاد اسکلت مقاله ، نوشتن مقدمه همراه با نتیجه گیری ممکن است بسیار آسان تر باشد زیرا شما همه حقایق را در اختیار دارید.
  • زود نوشتن را شروع کنید. حتی اگر هر روز یک بخش بنویسید ، به شما کمک می کند کار را قبل از موعد مقرر انجام دهید. به این ترتیب ، وقت اضافی برای خواندن یا ویرایش مجدد آن خواهید داشت و از قضا زمانبرد این فرآیند بسیار کمتر از زمانی است که بخواهید یک مقاله کامل را در یک روز بنویسید.

8. قالب بندی مقاله

قانون کلی دیگر مقاله نویسی در قالب بندی مناسب نهفته است . هر مقاله بسته به یک رشته و یا ترجیحات استاد باید یک سبک قالب بندی آکادمیک خاص را دنبال کند. چهار مورد رایج وجود دارد که در زیر بررسی خواهیم کرد.

قالب بندی انشا

  • MLA . این یک صفحه عنوان ندارد ، بنابراین شما باید یک عنوان با نام ، موضوع و تاریخ خود در گوشه بالا سمت چپ ایجاد کنید. بلافاصله پس از آن نوشتن مقاله را شروع کنید. شماره صفحات باید در یک عنوان در حال اجرا با “نام خانوادگی” قرار داده شود. به این شکل خواهد بود: نام خانوادگی 1. از حاشیه های 1 اینچ در هر طرف استفاده کنید. از نظر نقل قول های درون متنی ، شما به قالب “شماره صفحه نام خانوادگی نویسنده” نیاز دارید. به عنوان مثال: (کارول 24). پس از نتیجه گیری مقاله ، یک صفحه “Works Cited” ایجاد کنید که تمام منابع مورد استفاده در مقاله را لیست کنید.
  • APA . یک صفحه عنوان با عنوان در حال اجرا ایجاد کنید. این باید عنوان مقاله شما در گوشه سمت چپ و شماره صفحه در گوشه سمت راست باشد. عنوان کاغذ را در وسط این صفحه اول نیز تکرار کنید ، و آن را در مرکز قرار دهید. نام و وابستگی موسسه خود را در آنجا وارد کنید. حاشیه 1 اینچ نیز مورد نیاز است. در صورت استناد به نقل قول های درون متنی ، باید نام خانوادگی نویسنده ، تاریخ ایجاد منبع و همچنین شماره صفحه را داشته باشید: (ویلیامسون ، 2014 ، ص 33). در پایان ، یک لیست “References” ایجاد کنید.
  • شیکاگو  . صفحه عنوان در اینجا مورد نیاز است. عنوان مقاله (تمام حروف با حروف بزرگ) را در وسط و کمی زیر ذکر کنید. نام ، موضوع و تاریخ خود را با محوریت ذکر کنید. شماره صفحه باید در گوشه بالا سمت راست قرار گیرد و حاشیه 1 اینچ از هر طرف وجود داشته باشد. این سبک مستلزم استفاده از پاورقی در نقل قولهای درون متنی است ، بنابراین الگوهای آنلاین را بررسی کنید یا از استاد بخواهید که یکی از آنها را ارائه دهد. “کتابشناسی” باید شامل تمام منابع استفاده شده باشد.
  • هاروارد صفحه عنوان باید موجود باشد. عنوان مقاله خود را (به صورت Caps) در وسط آن قرار دهید. آن را محور قرار دهید. در زیر ، پس از رد شدن از چند خط ، نام خود را یادداشت کنید. در ادامه ، دوره ، نام استاد ، دانشگاه ، شهر و تاریخ را ذکر کنید. سر در حال اجرا نیز مورد نیاز است: عنوان مقاله خود را در گوشه بالا سمت راست قرار دهید ، از برخی فضاها صرف نظر کنید ، سپس شماره صفحه را اضافه کنید. این باید به این شکل باشد: “بررسی کتاب 1”. حاشیه 1 اینچ باید همه طرفها را پوشش دهد. برای استناد به متن ، این نمونه را دنبال کنید: (Soyer 2018، p. 26). منابع به “لیست مرجع” نیاز دارند

آموزش مقاله نویسی ISI

آشنازداییآموزشآموزش پایان نامه نویسی در شیرازآموزش پروپزال نویسی در شیرازآموزش مقالهآموزش مقاله نویسیآموزش نگارش مقالات در شیرازآموزش نوشتن مقالات ISIآموزش نوشتن مقاله در شیرازاثر بخشارتباط بصریارتباطاتارزش زیباشناسیاستاندارداشکال هندسیاصول مقاله نویسیانسان معاصرانیمیشناهمیت مقاله نویسیایده پردازی در مقاله نویسیبرقراری ارتباطبرندبرندسازیبسته بندی – بیلبوردبصریبهترین کلاس مقاله نویسیپوسترپیامتاثیر – سریع و قابل انتقالتاثیرگذارتایپتایپوگرافیتبلیغات مقاله نویسیتجارت در مقاله نویسیتحلیلترکیبتصویر سازیتصویر سازی کتاب کودکتغییر ذهنیتقارنتکنیکتناسبثبت نام آموزش مقاله نویسیجذابیتچاپچاپ و نشرحجمحسخلاقخلاقیت در مقاله نویسیدرک مخاطبدکتر سعید جوی زادهدوره های آموزشیدیجیتال پنتدیزاینراهنماتی نوشتن مقالهرسانه هارنگرویکرد ها – دغدغه هازاویه دیدزاویه های مختلفزنسبک – شیوه مقاله نویسی– المانسعید جوی زادهسفارش مقاله نویسیشخصیت پردازیشناخت ساختار مقاله نویسیشیرازطراحیطراحی ذهنیطراحی شخصیتطراحی های ذهنیطراحی هوشمندانهعلامتعناصر بصریعناصر دیداریفتوشاپ – ایلاستریتورفرمفضا – مثبت منفیفضا تصویرفکر تصویریفونتقالب مقاله نویسیکارکترکلاس مقاله نویسیکلاس مقاله نویسی در شیرازکمپین تبلیغاتکیفبت – تصویرگرافیک دیزاینگرافیک موشن – فتوشاپمتضادمحتوامخاطبمدرنمشاوره تحصیلیمشاوره مقاله نویسی در شیرازمشتری مقاله نویسیمفهوم – ذهنمفهوم سازیمقاله نویسیمقاله نویسی چیستمقاله نویسی در ISIمقاله نویسی در اصفهانمقاله نویسی در اهوازمقاله نویسی در بندرعباسمقاله نویسی در بوشهرمقاله نویسی در تبریزمقاله نویسی در تهرانمقاله نویسی در رشتمقاله نویسی در ساریمقاله نویسی در شیرازمقاله نویسی در کرجمقاله نویسی در کرمانمقاله نویسی در مشهدمقاله نویسی در یاسوجمکان نصبمنحصر به فردبودن ایده – فرم – محتوا و پیامموسسه آموزشیموسسه چشکم انداز هزاره سوم مللموسسه چشم اندازموسسه علمی تحقیقاتیموسسه علمی و حقیقاتیمینیمالیستینازنین پولادینشانه هانقشنقش کلیدینگاتیو – پازتیونمادنوشتن مقالهنوشتن مقاله ISIنوشتن مقاله علمیپهنر های تجسمی

6 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید