کاربرد GIS در بهداشت و درمان:5 گاربرد مهم و تفکر برانگیز

کاربرد GIS در بهداشت و درمان

کاربرد GIS در بهداشت و درمان یکی از پست هایی است که قصد داریم امروز به آن بپردازیم.دکتر سعید جوی زاده امروز قصد دارد که به این مقوله بسیار مهم و حیاتی بپردازد.

شکی نیست که فناوری های مدرن تأثیر بسزایی در دنیای پزشکی داشته است. پیشرفت ها ی جدید می توانند باعث بهبودی بیماران و طول عمر آن ها شوند. شاید یکی از جالب ترین فن آوری هایی که روی صحنه پزشکی ظاهر شده است سیستم اطلاعات جغرافیایی است. هدف GIS در بهداشت و درمان این است که بتواند پیوندهای جغرافیایی با بیماری ها را به طور موثرتر بررسی کند.

سیستم های اطلاعات جغرافیایی(GIS) نوعی نرم افزار نقشه برداری پیچیده است که کاربران را قادر می سازد داده های ورودی مرتبط با یک پروژه تعیین شده را به صورت بصری نمایش دهند. نمایش داده ها به صورت بصری به کاربران امکان می دهد گروه بندی جغرافیایی داده های جمعیت شناختی بیمار را به روشی جدید مشاهده کنند. علاوه بر این ، این برنامه به کاربران امکان می دهد تست های آماری را اجرا کرده و به سوالات “چه می شود” پاسخ دهند که ممکن است در نتیجه تغییرات مستقیم یا غیرمستقیم رخ دهد. با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی می توانیم نگاهی سیستمی و کل نگر به مقوله های بهداشتی بیاندازیم و از دریچه GIS به تمام زوایای پزشکی و یا یک مورد خاص نگاهی اندیشمندانه بیاندازیم.

به اعتقاد دکتر سعید جوی زاده (پژوهشگر GIS و سیستم های بهداشتی ) پنج مزیت بالقوه ادغام سیستم های اطلاعات جغرافیایی در فناوری اطلاعات مراقبت های بهداشتی وجود دارد :

  1. شناسایی روندهای بهداشتی

سیستم های اطلاعات جغرافیایی(GIS) به متخصصان مراقبت های بهداشتی توانایی شناسایی روندهای مربوط به سلامت و هدف گیری دقیق تر اقدامات درمانی را بر اساس این نتایج ارائه می دهد. یک نمونه از این موارد از برنامه بهداشت عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ناشی می شود که در بسیاری از اقدامات مختلف خود از جمله برنامه نظارت بر سرطان از سیستم های اطلاعات جغرافیایی استفاده می کند.   این مرکز توانسته است با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی به کنترل سرطان ها بپردازد و تا حدود زیادی به درمان موثر واقع شود.

کاربرد GIS در بهداشت و درمان

نرم افزار های سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) داده های جمعیت شناختی ، مانند آدرس خانه ، محل کار ، نوع سرطان و حتی داده های جمع آوری شده از فناوری سلامت را برای کلیه بیماران وارد شده در سیستم ارزیابی می کند. سپس داده ها ارجاع داده شده و نقشه برداری می شوند. متخصصان بهداشت می توانند موقعیت  مکانی و فضایی بیماران را تجسم کنند و تشخیص دهند که خوشه هایی از انواع خاصی از سرطان در ارتباط با شرایط کار مشابه یا مناطق مسکونی وجود دارد یا خیر. یک مطالعه سیستم اطلاعات جغرافیایی در مرکز علمی  USC نشان داد که ارتباطی بین خانه های پایین واقع شده در دامنه های پایینی کوهستان  و موارد بالاتر سرطان پروستات است.

با افزایش سریع بیماری های مزمن مانند سرطان ، دیابت و بیماری های قلبی عروقی ، GIS ممکن است روشی را ارائه دهد که در آن متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند به طور سیستماتیک در مواردی که بیماری های خاص بیشتر شیوع دارند یا قبلاً شیوع یافته اند ، استفاده کنند و اجرای پیشگیرانه استراتژی های پیشگیری یا کارمندان را آغاز کنند. متخصصان مراقبت های بهداشتی ماهر در تخصص های خاص پزشکی.

پراکنش و نمایش بیماری ها با GIS

  1. پیگیری شیوع بیماری های عفونی

نقش سیستم های GIS نباید فقط به ردیابی وقایع بیماری محدود شود. یکی از جنبه های قدرتمند آن توانایی استفاده از جغرافیا و سایر ورودی ها برای شناسایی مکان هایی است که احتمال گسترش بیماری بعدی وجود دارد. داده هایی از این دست می تواند برای پرسنل زمینی که برای نجات جان انسانها کار می کنند ضروری باشد زیرا آنها را قادر می سازد از قبل برای یک بیماری آماده شوند و می تواند تأثیر را به شدت محدود کند.امروزه با توجه به بیماری های واگیر دار عجیب و غریبی همچون کرونا نقش مدیریت پیش گیری خیلی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد که می توانیم با استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی به این هدف برسیم.

نقشه هایی از این دست نقش مهمی در مدیریت شیوع بیماری هایی مانند ابولا و سرخک دارند. به عنوان مثال ، در هنگام شیوع سرخک دیزنی لند در دسامبر سال 2014 ، نقشه های مبتنی بر GIS برای کمک به تجسم محل زندگی کودکان آلوده و گسترش بالقوه بیماری ایجاد شد. علاوه بر این ، برای درک بهتر میزان واکسیناسیون و قوانین در شهرستانهای مختلف در سراسر ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت تا مشخص شود با توجه به شیوع جدی ، در کدام مناطق می توان بیشترین آسیب را دید.

  1. استفاده از فناوری شخصی

انتظار می رود که جمع آوری مقادیر زیادی از اطلاعات شخصی دقیق ، موارد زیادی درباره مراقبت های بهداشتی شخصی را نشان دهد ، اما همچنین می تواند بر برنامه های گسترده درمانی منطقه ای تأثیر بگذارد. فن آوری های مراقبت های بهداشتی شخصی به دلیل توانایی آنها در اطلاع رسانی مطالعات آماری ، ابزاری قدرتمند برای ورود اطلاعات به GIS است. این پتانسیل برای کشف روندهای جغرافیایی طولانی مدت در سلامتی برخی از جمعیت شناسی افراد یا افراد ساکن در مناطق خاصی از ایالات متحده وجود دارد.

فناوری های نوین و پزشکی

فناوری های جدید قادر به جمع آوری اطلاعات بسیار گسترده ای از مراقبت های بهداشتی مانند ضربان قلب متوسط ​​، الگوی خواب و قرار گرفتن در معرض آفتاب است. افزودن این داده ها به GIS می تواند تعیین کند که میانگین ضربان قلب یا الگوی خواب افراد در مناطق جغرافیایی متفاوت است. اگر چنین الگوهایی وجود دارد ، کشف چرا می تواند حوزه های جدید تحقیقات بهداشت و درمان را باز کند.

  1. تلفیق رسانه های اجتماعی

به روشی مشابه فناوری های مکانی  که می تواند برای جمع آوری داده های ورودی استفاده شود ، رسانه های اجتماعی نیز می توانند نقش بسزایی داشته باشند. به عنوان مثال ، در طول فصل آنفولانزای 2012-2013 ، محققان از توییتر برای توئیت هایی که نشان دهنده بیماری است ، پرس و جو کردند . آنها اصطلاحاتی مانند “آنفلوانزا” ، “آنفلوانزا” و “دارو” را به کار بردند و از نظر جغرافیایی محل ارسال توئیت بودند. با افزودن این داده ها به نقشه GIS ، محققان توانستند وضعیت آنفولانزا را در آن سال در ایالات متحده تجسم كنند. مطالعات و جمع آوری داده های اضافی امیدوارند که پیش بینی کنند که آنفولانزا در آینده بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

رسانه های اجتماعی و کنترل بیماری ها

  1. بهبود خدمات

سرانجام ، استفاده از فناوری GIS می تواند رهبران جامعه و توسعه دهندگان را قادر سازد تا با همکاری نزدیکتر با بیمارستان ها گام های بزرگتری را در جهت رفع نیازهای ملی بهداشت و درمان بردارند. این سیستم می تواند به شما کمک کند که کدام محله ها بیشتر به خدمات بهداشتی خاص مانند مراکز توانبخشی بیشتر یا مراکز مراقبت از سالمندان نیاز دارند. تجزیه و تحلیل داده های جمعیت شناختی بیمار می تواند به پاسخ این سالات کمک کند.

نمونه ای از چگونگی انجام این کار از طریق بهبود خدمات جانباز است . گروه پشتیبانی سیستم های برنامه ریزی ، یک واحد میدانی در دفتر امور ایثارگران ، با استفاده از GIS مکان های خالی در خدمات آنها را تعیین کرد. آنها این کار را با ترسیم توزیع شناخته شده جانبازان در ایالات متحده در کنار توزیع دفاتر خدمات جانبازان و امکانات بهداشتی انجام دادند. این نقشه ها تعدادی از مناطق را نشان می داد که در آن جانبازان مجبور شدند مسافت قابل توجهی را برای دریافت معالجه طی کنند و با استفاده از داده ها ، توانستند با موفقیت برای 20 ایستگاه مراقبت از جانبازان سیار جدید در سراسر ایالات متحده لابی کنند.

نتیجه

GIS ابزاری قدرتمند است که برای کمک به رفع تعدادی از مسائل مهم بهداشتی از مدیریت بیماری تا خدمات بهتر بهبود یافته است. همانطور که بیشتر و بیشتر متخصصان مراقبت های بهداشتی شروع به اتخاذ و ادغام برنامه می کنند ، تعداد مزایا همچنان افزایش می یابد ، از جمله ارتباط بین بیمارستان ها و جوامعی که آنها خدمت می کنند – که شاید مهمترین ارتباط ایجاد شده باشد.

 

9 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید