آموزش مقاله نویسی در هنر

مقاله نویسی برای افرادی که در زمینه های هنری مشغول به فعالیت هستند شاید کمی دشوار باشد؛ چراکه کمتر کسی از قواعد نگارش مقاله اطلاعات کامل دارد. به همین دلیل در این بخش می خواهیم به زبانی ساده آموزش مقاله نویسی در هنر را توضیح دهیم.

البته فراموش نکنید تکنیک ها و روش های نوشتن یک مقاله جامع و کامل آنقدر زیاد است که نمی توان آنها را در بخشی کوچک گنجاند. با این حال نکات کلی مقاله نویسی هنری را با شما در میان می گذاریم.

با آموختن نکات مهمی که باید در مقالات مربوط به حوزه هنر رعایت شود، نگارش یک مقاله برای نشریه های مختلف ساده تر خواهد بود. اگر به دنیای هنر و نوشتن علاقه دارید با ما همراه باشید که متون خود را در نشریات رسمی و معتبر منتشر کنید.

برای آموزش مقاله نویسی در هنر از کجا باید شروع کرد؟

برای شروع مقاله نویسی در زمینه هنر پیشنهاد می دهیم ابتدا یک نمای کلی از مقاله به دست آورید. یک مقاله بخش های مختلفی دارد که هر بخش به هدف خاصی نوشته می شود. برای شروع لازم است این بخش ها و ضرورت آنها را شناخت. در ادامه هریک از بخش های یک مقاله استاندارد هنری را می شناسیم.

بخش اول مقاله: چکیده

در آموزش مقاله نویسی در هنر اولین بخش مربوط به یک متن استاندارد را چکیده تشکیل می دهد. درواقع نویسنده در بخش چکیده مسئله خود را بیان می کند و بعد از آن از شیوه هایی که برای تحقیق استفاده کرده است، صحبت می کند. بیان هدف و یافته های مهم حاصل از پژوهش نیز باید در بخش چکیده عنوان شود. در نهایت نتیجه پژوهش ها و تحقیق نویسنده نیز باید در این بخش آورده شود.

در مقالات هنری چکیده فارسی باید 150 تا نهایت 250 کلمه باشد. اگر نویسنده قصد داشته باشد مقاله خود را به زبان انگلیسی نیز منتشر کند، نوشتن چکیده تا 800 کلمه انگلیسی مجاز است.

بخش دوم مقاله: مقدمه

در مقالات استاندارد هنری بعد از چکیده به بخش مقدمه می رسیم. این بخش یک نمای کلی از مقاله را ارائه می دهد. نویسنده در مقدمه باید اهداف خود را از پژوهش انجام شده به وضوح بیان کند. سپس پرسش های پژوهشی را که منجر به این رشته از تحقیقات شده است، بیاورد. ممکن است به پاسخ این پرسش ها در بدنه اصلی مقاله برسیم.

علاوه بر موارد گفته شده در آموزش مقاله نویسی در هنر، مقدمه شامل روش تحقیق نیز می شود. نویسنده لازم است بیان کند برای رسیدن به این اطلاعات چه مسیری را طی کرده است. پیشینه تحقیق نیز از مواردی است که در بخش مقدمه مقاله هنری آورده می شود.

بخش اصلی مقاله: بدنه

بدنه مقاله که برخی آن را به نام «متن مقاله» نیز می شناسند شروع موضوع اصلی پژوهش است. نویسنده در این بخش که اصل مقاله محسوب می شود به تبیین نظرات خود می پردازد و مبانی نظری را به کمک مستدلات و روش های به کار برده عنوان می کند.

یافته های حاصل از پرسش های پژوهشی در این بخش دیده می شود. همچنین لازم است خواننده یک مقاله با خواندن بخش بدنه به اهدافی که در چکیده و مقدمه تعیین شده بود، برسد. در بخش بدنه گاهی بسته به نیاز نویسنده تصاویر، نمودارها و جداول مختلفی دیده می شود.

بخش چهارم مقاله: نتیجه گیری

بخش پایانی پژوهش نویسنده نتیجه گیری مقاله است. در این بخش نگاهی کوتاه به اطلاعات بدنه شده و یافته های مهم حاصل از پژوهش عنوان می شود. در این بخش نویسنده باید موضوعات و مسائل مطرح شده در بخش های قبلی را پاسخ دهد.

بخش نهایی مقاله: پی نوشت ها و فهرستی از منابع

آخرین بخشی که در آموزش مقاله نویسی در هنر اهمیت دارد پی نوشت ها و منابع است. در بخش پی نوشت ها نویسنده باید معادل انگلیسی کلمات به کار برده شده در متن مقاله را بیاورد. همچنین گاهی برخی توضیحات ضروری مربوط به اصطلاحات و مطالب مقاله نیز در این بخش آورده می شود. پی نوشت ها را باید به ترتیبی که در متن مقاله شماره گذاری کرده اید، بیاورید.

بعد از بخش پی نوشت ها به آخرین صفحات یک مقاله می رسیم که فهرست منابع است. برای لیست کردن منابع در بخش آخر مقاله باید نحوه استناد دهی به آنها را بدانید.

فهرست منابع فارسی و لاتین به صورت جدا از هم و مطابق با معیار الفبا آورده می شوند. البته در نظر داشته باشید ترتیب حروف الفبا باید برحسب نام نویسندگان منابع باشد.

موضوع مهم دیگری که در زمان فهرست کردن منابع باید به آن توجه داشت ضوابط نگارشی APA است. این ضوابط به شرح زیر است:

  • نام کتاب (مشخص می کنید کتاب ترجمه یا تالیف است) – نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، سال انتشار که باید در داخل پرانتز نوشته شود. عنوان اصلی کتاب که باید به صورت بولد و ایتالیک آورده شود، محل چاپ و در انتها ناشر.
  • در صورتی که کتاب ترجمه باشد پیش از اطلاعات مربوط به محل چاپ و ناشر باید نام مترجم به همراه سال ترجمه نیز عنوان شود.
  • اگر نویسنده از مقالات منتشر شده استفاده کرده باشد ذکر نام نشریه به صورت بولد و ایتالیک، شماره و دوره نشریه به همراه شماره صفحات مربوط به مقاله مذکور باید در فهرست منابع آورده شود.
  • در صورتی که از پایان نامه های دانشگاهی استفاده شده باشد باید نام پایان نامه بولد و ایتالیک بوده و در انتها نام دانشگاه نیز بیان شود.

نکات کلیدی در آموزش مقاله نویسی در هنر

حال که به یک نمای کلی از مقالات حوزه هنری رسیدید لازم است نکات مهم مقاله نویسی را نیز بدانید. این نکات در رابطه با هر زمینه هنری ممکن است متفاوت باشد؛ به همین دلیل در این بخش به ذکر خلاصه ای از نکات مشترک بین مقالات تمام زمینه های هنری می پردازیم.

  • مقاله ای که نویسنده نوشته است باید حاصلی از یک کار پژوهشی باشد. این کار ممکن است به صورت انفرادی یا گروهی انجام شده باشد.
  • در آموزش مقاله نویسی در هنر یا هر حوزه دیگری لازم است دستور نگارش زبان فارسی را بدانید. درست نویسی و رعایت علائم و آیین نگارشی، همچنین رفع تمام ایرادات مربوط به تایپ باید قبل از ارسال مقاله بررسی شود.
  • بیشتر نشریه هایی که مقالات حوزه هنری را چاپ می کنند به لیست منابع استفاده شده حساسیت خاصی دارند. در صورتی که از منابع قدیمی استفاده کرده باشید احتمال انتشار آن کمتر خواهد بود. بنابراین بهتر است منابع مربوط به 5 سال اخیر را برای نوشتن به کار ببرید.
  • مقالات نوشته شده باید در محیط نرم افزار Word نگارش شده باشند و در قطع A4 چاپ شوند. یک مقاله استاندارد برای چاپ در نشریه ها باید حداکثر 6 هزار کلمه و 12 تا 15 صفحه باشد.
  • لازم است مقالات حوزه هنر کلید واژه داشته باشند. این کلید واژه ها شامل 4 تا 6 کلمه می شوند.
  • صفحه اول مقاله باید نام و نام خانوادگی نویسنده، رتبه علمی، آدرس و شماره تلفن نویسنده را عنوان کند.

کلام آخر

برای آموزش مقاله نویسی در هنر باید نکات مختلفی را رعایت کرد. ذکر این نکات در بخشی کوتاه امکان پذیر نیست. اما سعی کردیم آنچه برای شناخت و شروع مقاله هنری نیاز دارید در اختیار شما قرار دهیم. یک مقاله هنری استاندارد باید از جدیدترین منابع استفاده کند و یک کار پژوهشی را ارائه دهد که مورد پذیرش نشریات مختلف واقع شود. امیدوارم با ذکر این اطلاعات مسیر نگارش مقاله هنری را برای شما هموارتر کرده باشیم. به امید موفقیت روزافزون.

 

کلمه کلیدی: آموزش مقاله نویسی در هنر

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید