آموزش مقاله نویسی برق

نویسنده :دکتر سعید جوی زاده/تماس با دکتر سعید جوی زاده 09382252774 

مقاله نویسی برای رشته مهندسی برق از جمله کارهای دشوار به حساب می آید. دلیل سختی این نوع مقاله نویسی، تعداد انبوه فارغ التحصیلان این رشته است. زیاد بودن تعداد داوطلبان این رشته سبب شده تا مجلات و مراجع معتبر که اقدام به انتشار مقالات مهندسی برق می کنند، وسواس به خصوصی از لحاظ علمی بودن به خرج دهند.

لازم است بدانید که نوشتن مقاله های علمی کاری است که نیاز به پژوهش و دقت بالا دارد به طوری که حتی ممکن است بخش زیادی از عمر و زمان نویسنده را به خود اختصاص دهد. زیرا این مقالات باید ناب و فارغ از هر گونه مباحث تکراری باشند.

ما در اینجا با عنوان آموزش مقاله نویسی مهندسی برق سعی داریم شما را در این راه طاقت‌فرسا یاری دهیم. نکاتی را که در این مقاله ذکر می شود، بهتر است شروعی برای انجام یک کار ارزشمند در نظر بگیرید. فرآیند کار به عهده خود شماست. همراه ما باشید.

برای آموزش مقاله نویسی مهندسی برق از کجا باید شروع کرد؟

تمامی کسانی که سعی دارند مقاله های علمی بنویسند شاید در ابتدا پرسشی برایشان پیش بیاید که باید از کجا شروع کنند؟

بهترین شروع، انتخاب یک عنوان مناسب برای مقاله است. عنوان مقاله همیشه بهترین تأثیر ها را در ایجاد رغبت برای خوانش آن ایجاد می کند.

در نظر داشته باشید عنوان مقالات اگر طولانی باشد مناسب نخواهد بود. عنوان را باید به نحوی انتخاب کنید که دربرگیرنده کلمات مهم و کلیدی مرتبط با مقاله باشد.

عنوان را هیچ وقت شامل علائم اختصاری و فرمول ها نکنید. سوالی کردن عنوان شاید جلوه جالبی نداشته باشد.

عنوانی برای رشته مهندسی برق مناسب است که متناسب با سطح نیاز جامعه مهندسی برق تهیه شده باشد.

عالی ترین تعداد کلمه برای عنوان در رشته مهندسی برق ۸ کلمه است.

بهترین ترتیب برا نوشتن مقاله در رشته مهندسی برق

در آموزش مقاله نویسی مهندسی برق، بعد از آنکه عنوان خود را انتخاب کردید، وقت آن رسیده است که پژوهش خود را شروع کنید. یادداشت برداری از نتیجه و فرآیند پژوهش امری ضروری است.

زمانی که به نتیجه دلخواه رسید، وقت کنار هم چیدن مطالب شما فرا می رسد.

نوشتن را با عنوان شروع و ادامه را به ترتیب زیر بنویسید:

  • عنوان؛
  • چکیده؛
  • نوشتن مقدمه؛
  • روش یا مواد مقاله؛
  • نتایج و مباحثه؛
  • نتیجه گیری؛
  • ذکر مرجع یا منبع.

چکیده

شامل مختصری از کل مقاله می شود که به زبانی ساده بیان شده است. تعداد کلمات چکیده ۲۵۰ کلمه است. به طور کل دو نوع چکیده با نام ساختارمند و بی ساختار وجود دارد. تفاوت این دو معمولا در نسبتشان با نوع مقاله است. چکیده بی ساختار بیشتر برای مقالات کوتاه در نظر گرفته می شود.

مقدمه

مقدمه مانند دریچه ای است که نگاه خواننده مقاله را رو به دنیای جدیدی باز می کند. متخصصین بر این باورند علاوه بر متن اصلی مقاله باید نیمی از زمان یک مقاله صرف نوشتن مقدمه شود زیرا مقدمه پاسخی به چرایی انجام شدن پروژه تلقی می شود.

روش تحقیق یا مواد مقاله

در این قسمت لازم است زمان، مکان و چگونه انجام شدن تحقیق را شرح دهید.

به طور مثال نوشتن لوازم مورد نیاز؛ چگونگی جمع‌آوری اطلاعات؛ نحوه کنترل نتایج و بررسی آن ها از جمله موارد قابل ذکر در متن اصلی مقاله است.

نتایج و مباحثات

در این بخش شما محصول پژوهش یا تحقیق خود را ذکر خواهید کرد. این ارائه در قالب جداول و نمودار ها یا نمونه های عکس برداری شده امکان پذیر است. به طور معمول بیشترین تعداد صفحات مقاله را این قسمت به خود نسبت داده است.

همچنین در این بخش یا بخشی جدا، قادر هستید توضیحات بیشتری در اختیار خواننده قرار داد. این توضیحات با نام مباحثات یا تجزیه و تحلیل، به منظور تفسیر نتایج ارائه می شود. هدف از این بخش جلوگیری از ایجاد شبهات یا خطاهای احتمالی است که امکان دارد خواننده دچار شود.

نتیجه گیری

بخشی است که تمام آنچه را که در مسیر مقاله ارائه داده‌اید، به طور کلی توضیح می دهید. این نتایج امکانی دارند که به صورت جملات شرطی یا جمله های مؤثر علمی ارائه داده شوند.

منبع یا مرجع

مجموعه رفرنس‌هایی را که مورد استفاده قرار داده‌اید، در این بخش ذکر می کنید. این رفرنس ها شامل تمامی مقالات خوانده شده، کتاب ها، مستند ها و… خواهد بود.

در ادامه برای ایجاد یک خط مشی مناسب دو نوع از مقالات مورد پذیرش را به منظور شناخت بهتر برای آموزش مقاله نویسی مهندسی شرح خواهیم داد.

انواع مقاله ویژه مهندسی برق

یکی از نکاتی که در بحث و بررسی انواع مقاله که در زمینه آموزش مقاله نویسی مهندسی برق لازم است از آن آگاه باشید، این است که دو نوع مقاله وجود دارد که شامل اعتبار ISI می شوند.

  • مقالات تحقیقی؛
  • مقالات انتقادی.

مقالات انتقادی از جمله رفرنس‌هایی هستند که اطلاعات و نکات جدید را در رابطه با موضوع یا عنوانی ارائه می دهند. این نوع مقالات به طور عمده شامل مباحثات مقتدرانه و معتبر بزرگان حوزه پژوهشی رشته برق می شوند.

در این مقالات خواننده شاهد انواع گوناگون آنالیزها، ارزیابی ها و ترکیب هایی است که به نحوی قصد دارد مسیر آینده تحقیقاتی را تعیین کند.

مقالات تحقیقی که گاه با نام ژورنال های تحقیقی و پژوهشی ارائه داده می شوند، همواره شامل نتایج جدید و اصیل تحقیقات هستند.

رایج ترین نوع مقالات پژوهشی، فرضیه هایی را در دل خود دارند که توسط افراد متخصص یا خود پژوهشگر که به نحوی متخصص به حساب می آید، گردآوری شده است. این نوع مقالات بسته به ظرفیت داوری که برایشان در نظر گرفته می شود، موفقیت های خاصی خواهند داشت.

کلام آخر..

اگر نگاهی کلی به مقاله پیش روی بیندازید، متوجه خواهید شد که نوشتن مقاله مهندسی برق، اگر مسیر و فرم حرکت را بشناسید سخت به نظر نخواهد رسید. اما لازم است بدانید تمام آنچه در اینجا اشاره شد قطره ای از دریای آموزش مقاله نویسی مهندسی برق به حساب می آید.

برای غرق نشدن و درست به مقصد رسیدن در این مسیر پر رقابت میان مهندسین و محققین دیگر لازم است، بیشتر بخوانید و بیشتر بنویسید. به همین منظور ما در کنار شما هستیم تا مسیرتان را با موفقیت به سرانجام برسانید.

کلمه کلیدی: آموزش مقاله نویسی مهندسی برق

 

 

 

 

 

 

 

9 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید