آموزش پردازش داده های لیدار(LiDAR)دکتر سعید جوی زاده 7

پردازش داده های لیدار

پردازش داده های لیدار


کاربردهای لیزر برای اندازه گیری و استفاده زمین از سال 1970 میلادی آغاز شد.سیتم های لیزی بروی هواپیماها نصب گردیدند و سیستم لیزر اسکنر هوایی بوجود آمد که معمولا از آن بعنوان لیدار یاد می شود.
لیدار (LiDAR) تکنیکی قدرتمند در سنجش از راه دور لیزری می‌باشد. در متون مختلف علمی علاوه بر لیدار از عبارات دیگری مانند LAdar ، LAS و ALTMنیز برای معرفی این تکنولوژی استفاده می شود.
لیدار در دهه ۱۹۶۰ برای شناسایی زیردریایی از هواپیما در نظر گرفته شد. مدل های اولیه در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط ناسا در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت و سپس توسط سازمان های مختلف در کشورهای کانادا و استرالیا به کار گرفته شد.
در ده سال گذشته، استفاده از سنسورهای لیدار در انگلیس گسترش یافته است، که چندین بار به طور منظم در هر دو مورد استفاده از هواپیما و زمین مورد استفاده قرار گرفته است. این امر با افزایش آگاهی و درک سیستم لیدار در صنایع که قبلا غیر مرتبط بوده است، به عنوان کاربرد سیستم لیدار تصویب شده است.
بیشتر سیستم های هواپیما LiDAR از سنسور LisDAR، گیرنده GPS ، واحد اندازه گیری درونی (IMU)، رایانه و دستگاه های ذخیره سازی داده ساخته شده اند. سیستم LiDAR یک پرتو لیزر را بر روی یک آینه پرتاب می کند و آن را از یک پلتفرم هواپیما، معمولاً یک هواپیما ثابت یا یک هلیکوپتر،دریافت می کند.
اشعه این اسکنر تمامی محدوده دارای اسکن را برداشت می کند که توانایی برداشت ۲۰۰۰۰ تا ،۱۵۰۰۰۰ پالس در ثانیه را دارا می باشد. هنگامی که پرتو لیزر به یک شی برخورد می کند، به آینه باز می گردد. فاصله زمانی بین پالس خروج از پلتفرم هواپیما و بازگشت به سنسور لیدار اندازه گیری می شود.
پس ازاتمام اسکنر لیدار، داده ها پس پردازش می شوند و اندازه گیری های فاصله زمانی لیدار از پالس که به پالس بازگشت معروف هستند به فاصله و تبدیل و اندازه گیری های گیرنده GPS هواپیما، IMU و ایستگاه های GPS مبتنی بر زمین بر روی آنها اعمال می شود. GPS دقیقا موقعیت هواپیما را از لحاظ طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی تعیین می کند که به عنوان مختصات x، y و z شناخته می شود. سنسور لیدار مقدار زیادی از داده ها را جمع آوری می کند و به راحتی میلیاردها نقطه را به مجموع چند ترابایت تبدیل کند.
IMU برای تعیین نگرش هواپیما به عنوان حسگر اندازه گیری استفاده می شود. IMU برای درجه بندی در تمام سه بعد مانند گردش، پستی و بلندی زمین، حرکات عمودی و افقی هواپیما در پرواز ثبت می شود. از این دو مجموعه داده، هندسه خروج از پرتو لیزر نسبت به مختصات سطح زمین تا دقت بسیار بالا محاسبه شده است.
داده های اولیه سیستم لیدار را می توان با استفاده از پس پردازش اضافی افزایش داد، بعضی از آنها می توانند به صورت خودکار و بعضی از آنها دستی باشند. این پردازش بیشتر به دلیل بازگشت سیگنال چندگانه از هر پالس لیزر می باشد.
دلیل آن این است که با ارزیابی تفاوت های زمانی بین سیگنال های بازگشت چندگانه، در اثر برخورد با عوامل طبیعی نظیر اتمسفر زمین، پرندگان و… سیستم پس پردازش می تواند بین ساختمان ها و سایر سازه ها، پوشش گیاهی و سطح زمین تفاوت ایجاد کند.
این فرآیند برای حذف ویژگی های سطح برای تولید مدل های سطح زمین (DTM) و سایر محصولات پیشرفته داده می باشد.

آموزش لیدار،آموزش لایدار، فیلم آموزشی لایدار، فیلم آموزشی لیدار، آموزش lidar، فیلم آموزشی lidar، آموزش LiDAR، فیلم آموزشی lidar، فیلم آموزشی پردازش داده های لیدار، فیلم آموزشی پردازش داده های LiDAR، فیلم آموزشی پردازش داده های لایدار، موسسه چشم انداز، سعید جوی زاد، دانلود داده های لیدار، دانلود داده های لایدار، Light Detection and Ranging، فیلم آموزشی رایگان لیدار، آشنایی با Lidar، آشنایی با لایدار، آشنایی با لیدار، آموزش سایتهای رایگان دانلود لایدار، سایتهای رایگان دانلود لیدار، سنجش از دور، سنسور لیدار، سیستم لیدار، طول موج، فرمت داده هاي Lidar، فرمت داده هاي لایدار، فرمت داده هاي لیدار، فرمت لایدار، فرمت لیدار،کاربردهای Lidar، کاربردهای لایدار، کاربردهای لیدار، لایدار، لایدار چیست، لیدار، لیدار چیست، لیدار چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید