آموزشArcGIS Pro: ویرایش اطلاعات توصیفی

آموزشArcGIS Pro: انجام تحلیل با ابزارهای پردازش مکانی

آموزشArcGIS Pro: ویرایش اطلاعات توصیفی

ویرایش اطلاعات توصیفی عنوان پستی است که تیم تحقیقاتی دکتر سعید جوی زاده با شما به اشتراک می گذارد.امیدواریم که این مطالب بتواند شما را در یادگیری نرم افزار مربوطه کمک شایانی کند.

1) اهمیت ویرایش اطلاعات توصیفی چیست؟

اطلاعات توصیفی به­صورت مستقل و یا متصل به داده ­های موقعیتی نقش بسیار مهمی در پروژه ­هاي GIS بازی می­ کنند. در بسیاری از موارد، نمادگذاری و برچسب­ گذاری  لایه­ های بُرداری با استفاده از اطلاعات توصیفی این لایه ­ها انجام می­ شود. ایجادقالب ­های عارضه برای تولید عوارض جدید، پرسش ­گیری از اطلاعات توصیفی لایه ­ها برای انتخاب و یا ویرایش عوارض همه به اطلاعات توصیفی بستگی دارد. بنابراین ویرایش و به ­روزرسانی این اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار است.

دوره آموزش حرفه ای gis

2) الگو در پایگاه داده به چه معناست؟

ساختار پایگاه داده با عنوان «الگو» معرفی می­شود و موارد زیر را در بر می­ گیرد:

– کلاس­ه ای عارضه ­ای که در یک ژئودیتابیس ذخیره می­ شوند؛

– فیلدهای اطلاعاتی که در جدول متصل به عوارض وجود دارند؛

– دامنه­ هاي موجود در پایگاه داده؛

– لایه ­ها یا جداول مرتبط با هم.

3) نکات لازم درمورد فیلدهای اطلاعاتی کدامند؟

– فیلد، یک ستون در جدول اطلاعاتی است.

– مهمترین ويژگی­ های یک فیلد که قبل از ایجاد آن بایستی مدنظر قرار گیرد عبارتند از: نام، نام مستعارو نوع فیلد.

-گاهی اوقات، اضافه کردن یک فیلد جدید به جدول اطلاعاتی قسمتی از طرح مفهومی است.

4) نکات لازم در مورد نام فیلدهای اطلاعاتی کدامند؟

– در یک پایگاه داده، هر فیلد بایستی دارای یک نام غیرتکراری باشد.

– نام فیلد نباید دارای فاصله و یا کاراکترهای خاص (/*@#$%^&*) باشد. برای فاصله دادن می­توان از _  (آندرلاین) استفاده کرد.

– تعداد حروف مورد استفاده برای نام ­دهی فیلدها به نوع پایگاه داده بستگی دارد. به­ طور کلی، تعداد 7 تا 8 حرف بهترین انتخاب است. گاهی اوقات خروجی گرفتن از یک فرمت به فرمت دیگر موجب کوتاه شدن نام فیلدها خواهد شد. برای نمونه، اگر از یک کلاس عارضه موجود در ژئودیتابیس (که تعداد بیشتری کاراکتر را برای نامگذاری فیلدها قبول می­ کند)، خروجی به فرمت Shp بگیرید، ممکن است نام فیلدها در لایه حاصله کوتاه شود. شیپ­ فایل­ ها اطلاعات توصیفی را در جداول dbase ذخیره می ­کنند و قادر به ذخیره نام ­های بیشتر از 8 کاراکتر نیستند. برای نمونه اگر نام یک فیلد در کلاس عارضه ژئودیتابیس parcel_indentification_number باشد، ممکن است در شیپ ­فایل به parcel_in کوتاه شود.

آموزش arcgis pro دکتر سعید جوی زاده

5) نکات لازم در مورد نام مستعار فیلدهای اطلاعاتی کدامند؟

– نام مستعار فاقد محدودیت­ هايي است که در بالا به آن­ها اشاره شد.

– با استفاده از نام مستعار بهتر می­ توان هدف آن فیلد را به دیگر کاربران فهماند. برای نمونه می ­توان نام فیلد را parcel_in و نام مستعار آن­را «شماره شناسه قطعه زمین»گذاشت.

– به­ طور پیش ­فرض پس از باز شدن یک جدول در ArcGIS Pro، نام فیلدها با نام مستعار نشان داده می­ شود.

6) انواع فیلدهای اطلاعاتی را توضیح دهید.  

با توجه به نوع پایگاه داده، چندین نوع فیلد اطلاعاتی وجود دارد که در جدول زیر به برخی از آن­ها اشاره  شده است.

جدول (9-1): انواع فیلدهای اطلاعاتی

توضیحات توصیف نام پایگاه داده
در مقایسه با سایر انواع فیلدها، کارایی مناسبی ندارد. تا جای ممکن تعداد کاراکترها را کوتاه
درنظر بگیرید تا فایل حاصله حجم کمتری داشته باشد.
برای ذخیره داده­های حروفی و عددی به­ کار می­رود. طول فیلد می­ تواند تا 255 کاراکتر باشد. طول پیش ­فرض در ArcGIS Pro برابر با 50 کاراکتر است. Text/String
بهترین کارایی را در بین تمامی انواع فیلدها دارد و عملکرد کلی پایگاه داده را بهبود می ­دهد. برای ذخیره اعداد کامل (بدون اعشاری) به­ کار می­ رود. تفاوت انواع Long و Short، به نوع پایگاه داده مربوط می ­شود. اما به طور کلی نوع Short قادر به ذخیره اعداد بین 33000 – تا 33000+ است. نوع Long نیز قادر به ذخیره اعداد بین 1/2- میلیارد تا 1/2 + میلیارد می ­باشد. Integer (long/Short)
کارایی پایگاه داده با این نوع از فیلدها درحد متوسط است. با توجه به نوع پایگاه داده می­ توان اعداد اعشاری با 6 تا 8 رقم اعشار را در این فیلدها ذخیره کرد. Float
کارایی پایگاه داده با این نوع از فیلدها درحد متوسط است. با توجه به نوع پایگاه داده می­ توان اعداد اعشاری با 15 رقم اعشاری را در این فیلدها ذخیره کرد. Double
در این فیلدها، مقادیر تاریخ و زمان ذخیره می­شود.   Date
کارایی پایگاه داده با این نوع از فیلدها درحد بسیار پایین است، درصورت خروجی گرفتن از این داده ­ها به فرمتی که از آن­­ها پشتیبانی نمی­ کند، مشکلات عدیده ­ای در پایگاه داده ایجاد می­ شود. این فیلدها برای ذخیره کردن داده هایی که هیچ کدام از انواع بالا را شامل نمی­ شوند به کار می ­روند. Binary Large Object (Blob)
کارایی پایگاه داده با این نوع از فیلدها درحد بسیار پایین است. در این فیلدها می­ توان به­ طور مستقیم  لایه­ های رستری یا تصاویر را ذخیره کرد. این فیلدها درواقع نوع اختصاصی فیلدهای BLOB می ­باشند. Raster
در مواردی که کاربر بخواهد ویرایش آفلاین و یا ويرايش با دستگاه موبایل را انجام دهد، وجود چنین فیلدهایی لازم و ضروری است. در این فیلدها به هر رکورد و هر جدول در پایگاه داده یک شناسه غیرتکراری اختصاص می­ یابد. Global   Unique Identifier (GUID)

آموزش arcgis pro پیشرفته دکتر سعید جوی زاده

7) برای ایجاد کلاس عارضه جدید در پایگاه داده به چه نکاتی باید دقت کرد؟

ایجاد کلاس عارضه جدید در پایگاه داده، یکی دیگر از موارد تغییر الگوی پایگاه داده است. می ­توان کلاس عارضه را در پایگاه داده ساخت و یا از منبع دیگری به پایگاه داده وارد کرد. معمولا داده ­هایی با فرمت­های مختلف را می­توان با هم وارد یک ژئودیتابیس کرد و بدین ترتیب فرمت آن­ها را به ژئودیتابیس تغییر داد. این کار، استفاده، جستجو و مدیریت داده ­ها را آسان تر می ­کند. برنامه ArcGIS Pro، ابزارهایی برای ورود، صدور و تبدیل داده­ها در اختیار کاربر قرار می­ دهد.

تمرين 12: تغییر الگوی پایگاه داده

اهداف

در این تمرین که مربوط به پروژه «ایجاد تصفیه خانه و احداث پارک جنگلی در شهر داراب می ­باشد»، قرار است با تغییر الگوی پایگاه داده و ایجاد فیلدهای جدید اطلاعاتی، مقادیر مربوط به این فیلدها را نیز محاسبه کنید.

مراحل حل تمرین

1) ایجاد فیلد جدید؛

2) وارد کردن ShapeFile و خروجی گرفتن از آن؛

3) اضافه کردن نام معابر به جدول توصیفی لایه مربوطه؛

4) پر کردن یک فیلد با استفاده از ابزار Field Calculator؛

5) پر کردن یک فیلد با استفاده از ابزار Calculate Geometry.

حل تمرين

1- ایجاد فیلد جدید:

1) برنامه ArcGIS Pro را باز کنید. در پنجره شروع، در فهرست Open، بر روي گزینه Open another project کلیک کنید تا پنجره Open Project باز شود. در این پنجره، مسیر C:\Exercises\Ex12\Data را دنبال کرده و فایل پروژه Ex12 را باز کنید.

2) در این پروژه، یک نقشه متشکل از لایه ­های بُرداری «دریچه­_ بازدید»، «خط_فاضلاب_پیشنهادی»، «خط_فاضلاب»، «معابر»، «سایت­ های_پیشنهادی_پارک جنگلی»، «سایتهای_پیشنهاد_پارک_جنگلی»، «سایت_پیشنهادی_تصفیه­  خانه»، و «ساختمان» و همچنین یک نقشه پایه با عنوان «World Street Map» گنجانده شده است.

3) پروژه جاری را با عنوان Ex12-Result در مسیر C:\Excercises\Ex12/Result ذخیره کنید.

4) در کادر Contents، بر روي نام لایه «معابر» کلیک کنید تا این لایه فعال شود. در بالای روبان، بر روی سربرگ Data و در روبان، در گروه Design بر روي دکمه Fields  کلیک کنید.

 5) بدین ترتیب در بالای صفحه نمایش، برگه جدیدی با عنوان «معابر:Fields» در پنجره نمایش باز می­ شود که در آن فهرستی از فیلدهای اطلاعاتی موجود در جدول توصیفی لایه «معابر» نشان داده شده است. در پایین این فهرست، بر روي گزینه Click hear to add a new field کلیک کنید تا فیلد جدیدی به فهرست فیلدهای موجود اضافه شود.

6) در ستون Field Name، در جعبه مربوطه، نام فیلد جدید را Length_Km بگذارید. در ستون Alias، در جعبه مربوطه، عبارت «طول، کیلومتر» را تایپ کنید. در ستون Data Type، در فهرست بازشونده، گزینه Float را انتخاب کنید (قرار است در مراحل بعد طول هر معبر برحسب کیلومتر و به صورت اعشاری محاسبه شود).

7) در روبان، در گروه Changes، بر روی دکمه Save  کلیک کنید. سربرگ «معابر:Fields» را ببندید.

 

 2- وارد کردن ShapeFile و خروجی گرفتن از آن:

1) در بالای روبان، بر روي سربرگ Map و در روبان، در گروه Layer، بر روي دکمه Add Data   کلیک کنید تا پنجره Add Data باز شود.

2) در این پنجره، مسیر C:\Excercises\Ex12\Data\Shps را دنبال کرده و لایه «درخت» را به نرم­افزار فراخوانی کنید. این لایه توسط شهرداری در اختیار شما قرار گرفته و فرمت قدیمی .shp دارد. در مرحله بعد از این لایه یک خروجی ژئودیتابیس خواهید گرفت.

3) در کادر Contents، بر روي لایه «درخت» کلیک راست کرده و گزینه Data و سپس Export Features را انتخاب کنید تا کادر Feature Class to Feature Class در سمت راست پنجره نمایش باز شود. در این کادر، در مقابل جعبه Output Location، بر روي دکمه Browse   کلیک کنید تا پنجره Output Location باز شود. در این پنجره، مسیر زیر را دنبال کنید:

C:\Exercises\Ex12\Result\Data-Result\Data.gdb

بر روي دکمه Ok کلیک کنید.

4) در جعبه Output Name، عبارت «درخت» را تایپ کرده و بر روي دکمه Run کلیک کنید تا لایه «درخت» از فرمت shp به فرمت ژئودیتابیس تغییر یافته و الگوی ژئوديتابیس Data نیز تغییر کند.

5) بدین ترتیب لایه دیگری با عنوان «درخت» به کادر Contents اضافه می­شود که از نوع کلاس عارضه می ­باشد و در ژئودیتابیس Data ذخیره شده است. در بالای کادر Contents، بر روی دکمه List by Source  کلیک کنید تا لایه ­های فراخوانی شده در کادر Contents، بر اساس مسیر ذخیره فهرست­ بندی شوند. بر روي لایه «درخت» که فرمت shp دارد کلیک راست کرده و گزینه Remove را انتخاب کنید تا از این کادر حذف شود.

6) پروژه را ذخیره کنید.

3- اضافه کردن نام معابر به جدول توصیفی لایه مربوطه:

1) در بالای کادر Contents، بر روي دکمه  List By Selection    کلیک کنید و از فهرست لایه ­ها، بر روي نام لايه «معابر» کلیک راست کرده و گزینه Make this the only selectable layer را انتخاب کنید تا فقط عوارض این لایه در نقشه مجوز انتخاب داشته باشند.

2) در بالای روبان، بر روي سربرگ Map، و در روبان، در گروه Navigate، بر روي دکمه Bookmark کلیک کرده و از فهرست موجود، گزینه «خیابان احسان» را انتخاب کنید.

3) در روبان، در گروه Selection، بر روي دکمه Select   کلیک کنید. سپس همانند شکل زیر بر روي خیابان «احسان» کلیک کنید تا انتخاب شود.

4) در بالاي روبان، بر روي سربرگ Edit و در روبان، در گروه Selection، بر روي دکمه Attribute کلیک کنید تا کادر Attribute در سمت راست پنجره نمایش باز شود. در کادر Attributes، مطمئن شوید سربرگ Selection فعال است. سپس در جعبه Name، عبارت «خیابان احسان» را تایپ کرده و دکمه Enter صفحه کلید را فشار دهید. بر روي دکمه Apply کلیک کنید. با انجام عملیات فوق، بلافاصله نام خیابان احسان بر روي نقشه برچسب می­خورد.

5) در روبان، در گروه Manage Edits، بر روی دکمه Save کلیک کنید.

6) در گروه Selection، بر روي دکمه Clear  کلیک کنید تا خیابان احسان از حالت انتخاب خارج شود.

7) در روبان، در گروه Manage Edits، بر روي دکمه Save  کلیک کنید.

 

4- پر کردن یک فیلد با استفاده از ابزار Field Calculator:

1) مطمئن شوید لایه «معابر» تنها لایه­ای است که در کادر Contents، مجوزهای ویرایش و انتخاب عوارض را دارا می ­باشد.

2) در کادر Contents، بر روي لایه «معابر» کلیک راست کرده و گزینه Open attribute Table را انتخاب کنید تا جدول توصیفی این لایه باز شود. در جدول توصیفی، در فیلد Shape_Length طول هر قطعه خیابان توسط نرم ­افزار و برحسب متر (واحد محاسبات بر اساس سیستم مختصات این لایه برحسب متر می­ باشد) محاسبه و درج شده است. در مرحله بعد قرار است طول هر قطعه خیابان برحسب کیلومتر محاسبه شود.

3) در جدول توصیفی، بر روي فیلد «طول، کیلومتر» (این فیلد با نام مستعار نشان داده می­شود و نام اصلی آن Length_km می­  باشد) کلیک راست کرده و گزینه Calculate Field را انتخاب کنید تا کادر Calculate Field و تنظیمات مربوطه در سمت راست پنجره نمایش باز شود.

4) در کادر Calculate Field، در فهرست بازشونده Field، بر روي فیلد Shape_Length دوبار کلیک کنید تا نام این فیلد در جعبه دستور درج شود. سپس در پایین فهرست Helper، بر روي علامت تقسیم / کلیک کرده و عدد 1000 را تایپ کنید. در نهایت بر روي Ok کلیک کنید تا محاسبات انجام شده و اعداد موجود در فیلد Shape_Length از متر به کیلومتر تبدیل شده و در فیلد «طول، کیلومتر» درج شوند.

5) جدول لایه معابر را ببندید.

5- پر کردن یک فیلد با استفاده از ابزار Calculate Geometry:

1) در بالای کادر Contents، بر روي دکمه List by Editing کلیک کرده و در فهرست موجود، تیک تمامی لایه ­ها را به­ جز لایه «سایت­های_پیشنهادی_پارک_جنگلی» بردارید. در کادر Contents، بر روي لايه «سایت­های_پیشنهادی_پارک_جنگلی» کلیک کنید تا فعال شود.

2) در بالای روبان، بر روي سربرگ Data و در روبان، در گروه Table، بر روي دکمه Attribute Table   کلیک کنید تا جدول توصیفی این لایه باز شود.

3) در جدول توصیفی این لایه، بر روي فیلد «مساحت، هکتار» کلیک راست کرده و گزینه Calculate Geometry را انتخاب کنید تا کادر Calculate Geometry و تنظیمات مربوطه در سمت راست پنجره نمایش باز شود.

4) در کادرGeoprocessing، در فهرست بازشوندهInput Features ، مطمئن شوید لایه «سایت های_ پیشنهادی_پارک_جنگلی» انتخاب شده است. در فهرست بازشونده Target Fields  نیز بایستی فیلد «مساحت، هکتار» در حالت انتخاب باشد. در فهرست بازشونده Property، گزینه Area و در فهرست بازشونده Area Unit گزینه Hectares را انتخاب کنید.

5) در فهرست بازشونده Coordinate System، گزینه Curent Map [map] را انتخاب کنید تا به ­طور خودکار، سیستم مختصات نقشه (WGS1984-UTM Zone40N) در این فهرست انتخاب شود. بر روي دکمه Ok کلیک کنید تا محاسبات انجام شده و مساحت هر پلیگون (سایت پیشنهادی برای احداث پارک جنگلی) برحسب هکتار در فیلد «مساحت، هکتار» درج شود. جدول لایه «سایت­ های_پیشنهادی_پارک_جنگلی» را ببندید.

6) پروژه را ذخیره کرده و سپس آنرا ببندید.

 

12 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید