با آموزش مقاله نویسی حقوقی همراه شوید

آموزش مقاله نویسی پزشکی

با آموزش مقاله نویسی حقوقی همراه شوید

حقوقدانان جهت ادامه تحصیل در مقاطع مختلف یا حتی در حیطه کاری خود نیاز به تنظیم و نگارش مقالات مختلف هستند. عدم آگاهی نسبت به قوانین نگارش مقالات و همچنین سنگین بودن مباحث حقوقی موجب می‌شود که برخی از دانشجویان اقدام به خرید مقالات کنند یا اینکه در مواجهه با چنین موقعیتی دچار نگرانی و استرس شوند.

هر مشکلی چاره‌ای دارد و اگر چاره آن را بدانید؛ آسان خواهد شد. در آموزش مقاله نویسی حقوقی نکاتی را خواهید خواند که در نگارش انواع مقاله حقوقی از جمله رساله دکتری، پایان‌نامه و حتی تحقیق‌های دانشجویی نیز کمک‌کننده هستند.

آموزش مقاله نویسی حقوقی و نکات مربوط به آن

وجود مقالات علمی فراوان در کارنامه دانشجویان رشته حقوق به معنی علاقه این شخص به کارها و امور تحقیقاتی و میزان جدیت او در فراگیری و تحلیل مسائل روز است؛ بنابراین این دسته از افراد احتمالا شانس بالایی جهت پذیرش در مقاطع بالاتر خواهند داشت.

مقالات حقوقی با اهداف مختلفی تنظیم و نگارش می‌شوند. در برخی از اوقات هدف از نوشتن مقاله یک تحقیق دانشگاهی یا پایان نامه است اما گاهی امکان دارد که نگارش برای یک موضوع کاملا حرفه‌ای همچون چاپ در فصلنامه‌های حقوقی انجام شود. در این حالت حساسیت‌های مربوط به متن بسیار بیشتر می‌شود. معمولا برای پذیرش در دانشگاه‌های خارجی تعداد مقالات به چاپ‌رسیده در اینگونه مجلات اهمیت زیادی دارد و معیار ارزشیابی قرار خواهد گرفت.

بنابراین در آموزش مقاله نویسی حقوقی باید مشخص شود که نگارش با چه هدفی انجام خواهد شد.

انتخاب موضوع مناسب

نخستین قدم در آموزش مقاله نویسی حقوقی، انتخاب عنوان یا موضوع مناسب است اما منظور از موضوع مناسب چیست؟

با توجه به اینکه بدنه اصلی و جریان کلی مقاله براساس عنوان یا موضوع آن نوشته می‌شود، این مسئله بسیار مهم است که موضوعی انتخاب کنید که در راستای هدف شما باشد. یکی از اصولی که در انتخاب عنوان مقاله با هر هدفی باید در نظر گرفته شود، تازگی و بدیع بودن آن است. موضوع باید برای خوانندگان جذابیت داشته باشد و یکی از فاکتورهای جذابیت نو بودن آن به شمار می‌رود.

درباره مسائل حقوقی جهت انتخاب عنوان مقاله مناسب از موضوعات روز کمک بگیرید. سعی کنید با یک دید جامعه‌شناسانه به محیط اطراف خود نگاه کنید و از این طریق عناوین به‌روز را نشانه بگیرید.

تحقیق و گردآوری مطالب

یکی از مهم‌ترین نکات در یک مقاله حقوقی این است که مطلب آنقدر مفید باشد که ارزش خواندن داشته باشد. ضمن اینکه باید در گردآوری مطالب آن از منابع و مآخذ اصیل استفاده شود. به این معنی که به صرف خوش آمدن به مذاق عموم، مفاهیم غیرواقع به ‌کار برده نشود.

در برخی از موارد همچون تنظیم مقاله در فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات حقوقی، مقالات باید از نوع تحلیلی و نقد اصیل باشند. انواعی که مربوط به ترجمه و گردآوری است در این مجلات مورد قبول نخواهد بود و حتما از منابع معتبر و اصیل کمک گرفته ‌شود. هدف از بیان این مثال، اهمیت هدف شما در نوع تحقیق و گردآوری مطالب است.

تعیین چارچوب

پس از آماده‌سازی مطالب نوبت به پیاده‌سازی می‌رسد؛ بنابراین در این بخش از آموزش مقاله نویسی حقوقی به تعیین چارچوب کلی مقاله پرداخته می‌شود.

بخش‌های اصلی چارچوب

هر مقاله یک عنوان اصلی دارد که باید تا حدامکان مختصر و مفید باشد و از طرفی نیز به‌خوبی نشان‌دهنده ایده کلی مقاله باشد. در برخی اوقات به خصوص درباره چاپ مقاله در مجلات حقوقی، نیاز است که بخشی تحت عنوان چکیده نیز در مقالات گنجانده شود. در چکیده روش و هدف پژوهش و راه‌های انجام آن شرح داده می‌شود. به یاد داشته باشید که چکیده فارسی باید در ابتدا و چکیده انگلیسی در انتهای مقاله قرار بگیرد.

کلمات کلیدی باید در تمامی انواع مقالات وجود داشته ‌باشند. این واژگان به هسته اصلی مقاله اشاره می‌کنند و معمولا بین چهار تا هشت کلمه هستند. در دنیای امروز که بیشتر مقالات در بستر اینترنت قرار می‌گیرند. وجود کلمات کلیدی بیش از پیش اهمیت دارند؛ زیرا به بهینه‌سازی مطالب برای موتورهای جستجو نیز مفید هستند.

در مقدمه با طرح سوالات و بیان مسائل مختلف، خواننده برای مطالعه ادامه مطلب و بدنه اصلی مقاله ترغیب و آماده می‌شود. در بدنه اصلی باید به بیان یافته‌های خود درباره موضوع بپردازید اما رعایت نکات نگارشی را فراموش نکنید.

نتیجه‌گیری چکیده‌ای از مفاهیم، یافته‌ها و تحلیل‌های نویسنده است که در قالب چند سطر کوتاه بیان می‌شود. در بخش منابع باید حتما صداقت رعایت شود. در ضمن در اکثر مواقع استناد به سایت‌هایی همچون ویکی‌پدیا به دلیل آپدیت‌های مکرر یا وبلاگ‌های فاقد هویت مشخص مورد قبول نیست. فهرست منابع باید به ترتیب حروف الفبا باشد و ابتدا کتاب‌ها و سپس مقالات و اسناد دیگر قید شوند.

ویرایش

ویرایش به معنی بازخوانی مقاله و رفع خطاهای نوشتاری و حتی مفهومی است که امکان دارد به وسیله خود نویسنده یا یک ویراستار متخصص انجام شود. در طی ویراستاری گاهی بخشی از نوشته حذف و بخشی دیگر به آن افزوده می‌شود.

قالب نوشتاری

بخشی از آموزش مقاله نویسی حقوقی مربوط به قالب نوشتاری آن است. منظور از قالب نوشتاری، حاشیه صفحات از سمت راست و چپ و پایین و بالا، نوع و اندازه قلم مورد استفاده برای بخش‌هایی همچون عنوان، چکیده، منابع، پاورقی و ارجاعات و غیره است.

درج مشخصات نویسندگان

در مقالات بسیار سنگین امکان دارد که چند نویسنده با یکدیگر در خصوص تدوین و گردآوری یک مقاله حقوقی همکاری کنند. در چنین مواقعی باید در یک برگه جداگانه مشخصات مربوط به مشخصات مولفان به همراه درجه علمی، نشانی، اطلاعات تماس و غیره ذکر شود. معمولا باید مشخصات نویسندگان ابتدا به فارسی و سپس به زبان انگلیسی نوشته شوند.

سخن پایانی

دانشجویان و دانش‌پژوهان در حوزه رشته حقوق با اهداف مختلفی نیاز تحقیق و نگارش مقالات حقوقی دارند. به همین جهت نیاز است که با آموزش مقاله نویسی حقوقی آشنا باشند. نخستین گام این است که نویسنده موضوع مناسبی را برای مقاله خود انتخاب کند. این موضوع باید کاملا جدید و مفید باشد. سپس نیاز است که در خصوص این موضوع از منابع مختلف تحقیق و گردآوری مطالب انجام شود. منابع باید معتبر و قابل‌استناد باشند.

پس از گردآوری مطالب نوبت به پیاده‌سازی می‌رسد که در این زمان باید به چارچوب اصلی مقاله توجه شود. چارچوب شامل بخش‌هایی همچون چکیده، عنوان، مقدمه، بدنه اصلی، نتیجه‌گیری، منابع و صفحه نویسندگان می‌شود.

کلمه کلیدی اصلی: آموزش مقاله نویسی حقوقی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید