دریاچه ایسیک کول، قرقیزستان

دریاچه ایسیک کول، قرقیزستان


دریاچه ایسیک کول، قرقیزستان-موسسه چشم انداز-آموزش کاربردی GIS و RS

رضا رسولی

دریاچه ایسیک کول در قرقیزستان یکی از زیباترین دریاچه های دنیاست. این دریاچه در کوه های تیان شان در ارتفاع هزار و ششصد متری از سطح دریا قرار گرفته است.

دریاچه از نظر تمیزی و بکر بودن توجه را به خود جلب می کند. آب و هوای معتل در اینجا شرایط بسیار مناسبی را برای گردشگران فراهم می آورد. چند سال پیش دریاچه ایسیک کول به فهرست «مرواریدهای سیاحتی کشورهای مستقل همسود» افزوده شد.
بنا به اعتقادات مردم قرقیز، دریاچه ایسیک کول از اشک های تلخ یک دختر درست شده که به کوه رفت و هنگام بازگشت دید که شهرش در آب فرو رفته است. جالب اینجاست که در کف دریاچه داشمندان باستان شناس بقایای ساخت و سازهای بسیار قدیمی را یافته اند.
دریاچه ایسیک کول در شمار بیست و پنج دریاچه بزرگ و عمیق دنیا قرار می گیرد. مدت زمان تابش نور خورشید در اینجا دوهزار و هفتصد ساعت است، یعنی چیزی بیش تر از سواحل ایتالیا و ترکیه.
اهمیت دریاچه ایسیک کول برای مردم قرقیز آنقدر زیاد است که نمی توان تصور کرد. مردم قدیم این دریاچه را مقدس می دانستند. دانشمدان معاصر از شرایط اقلیمی منحصر بفرد آن سخن می گویند. و تجار مطمئن هستند که دریاچه «رگ حیاتی» است. درآمد حاصل از گردشگری در ایسیک کول بخش اصلی بودجه دولتی را تشکیل می دهد. تمام منطقه مربوط به دریاچه تقریبا با این پول گذران می کنند که جمعیتی در حدود یک و نیم میلیون تن دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید