نرم افزار qgis

فایل QGS چیست؟

یک فایل QGS پروژه ای است که توسط QGIS، یک برنامه GIS چند پلت فرم منبع باز ایجاد شده است. این شامل وضعیت یک فضای کاری در QGIS است که شامل ویژگی های لایه، ارجاع به داده های GIS، سبک های پروژه پیش فرض، درخت لایه و عنوان پروژه است. فایل های QGS در قالب XML ذخیره می شوند.

 

XML چیست؟

مخفف “Extensible Markup Language.” (بله، از نظر فنی باید EML باشد). XML برای تعریف اسناد با فرمت استاندارد که توسط هر برنامه سازگار با XML قابل خواندن است استفاده می شود. این زبان را می توان با صفحات HTML استفاده کرد، اما XML خود یک زبان نشانه گذاری نیست. در عوض، این یک “فرازبان” است که می تواند برای ایجاد زبان های نشانه گذاری برای برنامه های خاص استفاده شود. به عنوان مثال، می تواند مواردی را توصیف کند که ممکن است هنگام بارگیری یک صفحه وب قابل دسترسی باشند. اساسا، XML به شما اجازه می دهد تا یک پایگاه داده از اطلاعات را بدون داشتن یک پایگاه داده واقعی ایجاد کنید. در حالی که معمولاً در برنامه های کاربردی وب استفاده می شود، بسیاری از برنامه های دیگر می توانند از اسناد XML نیز استفاده کنند.

اطلاعات بیشتر

QGIS توسط کاربران آماتور و حرفه ای مختلف برای ایجاد، ویرایش، تجسم و انتشار اطلاعات مکانی استفاده می شود. وقتی کاربر با انتخاب Project → Save یا Project → Save As… یک پروژه را ذخیره می کند، QGIS یک فایل QGS برای ذخیره اطلاعات ایجاد می کند.

همانطور که کاربر یک پروژه را با QGIS ذخیره می کند، برنامه یک فایل پشتیبان در همان دایرکتوری فایل پروژه QGS ایجاد می کند. فایل پشتیبان دارای پسوند فایل .qgs~ است.

نحوه باز کردن یک فایل QGS

با انتخاب Project → Open… می توانید یک فایل QGS را با QGIS باز کنید .

از آنجایی که فایل‌های QGS در قالب XML ذخیره می‌شوند، می‌توانید یک فایل QGS را با یک ویرایشگر XML یا متن برای مشاهده محتویات باز کنید. به خاطر داشته باشید که محتویات شبیه به QGIS مشاهده نمی شوند.

9 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید