ماهواره های سری سنتینل:شناسایی و نظارت بر دنیای زمین

ماهواره های سری سنتینل، مجموعه ای از ماهواره های مصنوعی هستند که توسط اتحادیه اروپا (ESA) برای ماموریت های شناسایی و نظارت بر دنیای زمین طراحی و ساخته شده اند. این ماهواره ها هدفشان ارائه داده هایی در مورد محیط زیست، آب، برف، یخ، اقیانوس ها، جو و شرایط جوی و همچنین شناسایی تغییرات زمین شناسی، توسعه شهری و غیره است.

 

سری سنتینل شامل چندین ماهواره است که هر کدام مجهز به تکنولوژی های متفاوتی هستند و ماموریت های خاص خود را دنبال می کنند. در ادامه به بررسی برخی از این ماهواره ها می پردازیم:

 

1. سنتینل 1 و 2: این دو ماهواره با تکنولوژی رادار سنجش از دور (SAR) مجهز شده اند و برای تصویربرداری از سطح زمین در شبانه روز و همچنین در هر شرایط آب و هوایی استفاده می شوند. سنتینل 1 در سال 2014 و سنتینل 2 در سال 2015 پرتاب شده اند.

 

2. سنتینل 3: این ماهواره با قابلیت تصویربرداری از دور با رزولوشن بالا و مجهز به چندین سنجنده مختلف، شامل سنجنده دریایی، سنجنده ابرها و باران و غیره، برای مطالعه ارتفاع سطح دریا، جریانات اقیانوسی، شرایط جوی و غیره استفاده می شود. این ماهواره در سال 2018 پرتاب شده است.

 

3. سنتینل 5P: این ماهواره برای اندازه گیری غلظت مواد آلاینده مثل دی اکسید کربن، اکسید نیتروژن و ذرات معلق در هوا استفاده می شود. این ماهواره در سال 2017 پرتاب شده است.

 

4. سنتینل 6: این ماهواره با تکنولوژی SAR و با قابلیت تصویربرداری در فرکانس های باز، برای شناسایی و مانیتورینگ مناطق سیل زده، جنگل ها، برف و یخ و غیره استفاده می شود. سنتینل 6 در سال 2020 پرتاب شده است.

 

5. سنتینل 7: این ماهواره با تکنولوژی SAR و با قابلیت تصویربرداری با رزولوشن بالا، برای مانیتورینگ مناطق جنگلی، شناسایی تغییرات زمین شناسی و غیره استفاده می شود. سنتینل 7 در سال 2021 پرتاب شده است.

 

با توجه به اینکه ماهواره های سری سنتینل برای مصارف مختلفی طراحی شده اند، این مجموعه از ماهواره ها می تواند به عنوان یکی از مهمترین و پیشرفته ترین سامانه های شناسایی و نظارت بر دنیای زمین در دنیا محسوب شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید