مصاحبه اختصاصی دکتر سعید جوی زاده با جوزف کرسی مدیر آموزش و پژوهش شرکت ESRI


مصاحبه اختصاصی دکتر سعید جوی زاده با جوزف کرسی مدیر آموزش و پژوهش شرکت ESRI

مصاحبه ای را که در زیر می خوانید مصاحبه اختصاصی دکتر سعید جوی زاده با جوزف کرسی مدیر آموزش و پژوهش شرکت ESRI است.امیدواریم این مصاحبه بتواند افق های تازه ای را پیش روی شما قرار دهد.

 

جوزف کرسی” “یک نقشه خوب به شما کمک می کند تا یک سؤال بهتر بپرسید.”

 

سعید جوی زاده:

سلام جوزف .ممنون که وقت خود را در اختیار وب سایت GISland و تیم تحقیقاتی  ما قرار دادید.ابتدا از تجربه خودتون در رابطه با رشد و گسترش کسب و کارهای مرتبط با GIS بگویید؟

جوزف کرسی:

قبل از هر چیز من نیز از شما برای رشد و گسترش GIS  در ایران تشکر می کنم.قبل از هر چیز من جغرافیدان هستم و به عنوان یک جغرافیدان در 4 بخش اصلی جامعه از جمله دولت (با NOAA ، دفتر سرشماری ایالات متحده و سازمان زمین شناسی ایالات متحده ) ، محافل آکادمیک (با دانشگاه سینت گلسکا ، دانشگاه دنور ) و به عنوان مربی آموزشی در دبیرستان ها و آموزش و پرورش  خدمت کرده ام.اکنون نیز در بخش  خصوصی (به عنوان مدیر آموزش و پژوهش شرکت ESRI ) و سازمان های غیرانتفاعی (با نقش هایی در شورای ملی آموزش جغرافیایی ، انجمن جغرافیدانان جهان و انجمن جغرافیدانان آمریکا) مشغول به فعالیت هستم .

من تا کنون  بیش از 75 فصل کتاب و مقاله در مورد سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) ، آموزش ، جغرافیا طبیعی و انسانی ، ریاضیات ، کار میدانی ، تدریس و یادگیری و مباحث مرتبط تألیف کرده ام و در کنفرانس های بین المللی  و در اکثر دانشگاه های جهان مکرراً سخنرانی می کنم.هر جا صحبت از GIS باشد من حضور دارم.

به مقوله آموزش جغرافیا و سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)بسیار علاقه مند هستم مخصوصا آموزش در سطوح متوسطه و آموزش GIS برای معلمان بخش متوسطه و پایه.و بخاطر همین من تا کنون بیش از 4000 هزار ویدئو آماده کرده ام که در زمینه آموزش جغرافیا و سیستم اطلاعات جغرافیایی است .

همچنین من کتابی را با نام  تفسیر جهان ما: 100 اكتشافی كه جغرافیا را متحول كرده را به رشته تحریر در آوردم.در سال 2018 نیز در کمپانی TED سخنرانی داشته ام.

سعید جوی زاده:

مهم ترین عامل در موفقیت شما چه بوده است؟

 

جوزف کرسی:

جامعه کاربران  GIS  در همه جای دنیا در حال حاضر تلاش دارند تا دنیا را به مکانی شادتر،سالم تر و پایدارتر تبدیل کنند.همکاری با چنین افراد نازنینی بسیار راهگشا است.نقش شبکه سازی مکانی تو این کسب و کارها بسیار مهم و حیاتی است و مهم ترین عامل موفقیت من ارتباط با جغرافیدانان و غیرجغرافیدانان در سراسر جهان است.

 

سعید جوی زاده:

ایده های کسب و کارهای مرتبط با GIS را از کجا بدست بیاوریم؟

 

جوزف کرسی:

سایت esri بخش صنایع آن مثال هایی بسیار خوبی در زمینه کاربردهای gis در کسب ، دولت، سازمان های غیرانتفاعی ، مقابله با بحران هایی مانند همه گیری ویروس کوید 19 و غیره ارایه می دهد.

 

سعید جوی زاده:

کسب و کار های مکانی چطور می توانند به رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه کمک کنند؟

 

جوزف کرسی:

هدف همه کسب وکارها ایجاد ارزش افزوده برای مردم و جامعه است و دراین راستا موضوعات و مسایل مکانی در موفقیت این کسب وکارها در هر کشوری نقش مهمی ایفا می کند. کسب و کار های مکانی می توانند باعث رونق اقتصاد محلی،منطقه ای و حتی جهانی شوند.ولی در کسب و کارهای محلی و ملی بسیار می تواند قدرتمند باشد.

 

سعید جوی زاده :

چطور می توانیم کسب و کار مکانی(Geo-business) را به مردم عادی معرفی کنیم

 

جوزف کرسی:

من مجموعه ای از مقالات با موضوع” چرا GIS مهم است” منتشر کرده ام که بصورت انلاین و از طریق کانال OurEarth  یوتیوب  قابل دسترس می باشد.اما نکته کلیدی در این زمینه ایجاد یک جامعه منسجم و کمک کردن به افزایش درک و شناخت عموم مردم از ارزش تفکر فضایی وفناوری های مکانی است.ما باید در این راستا خیلی تلاش کنیم که مردم عادی بتوانند به نقش فناوری های مکانی در زندگی روزمره را درک کنند.هر چند که مردم در زندگی روزمره مدام در حال استفاده از فناوری های مکانی هستند و خودشان خبر ندارند.

 

سعید جوی زاده :

چالش ها و فرصت های پیش روی کسب و کارهای  مرتبط با GIS چه چیزهایی هستند؟

 

جوزف کرسی:

خب هر کسب و کاری دارای چالش ها و فرصت های مرتبط با خودش است .اما باید بگم که مانند هر کسب وکار دیگری، هزینه ودرآمد دراین حیطه نیز یکی از چالش ها است اما به نظر من اگر از بهترین داده های موجود مکانی استفاده بهینه وموثر شود  احتمال موفقیت این  کسب وکارها بیشتر است.

 

 سعید جوی زاده:

آینده کسب و کارهای مرتبط یا علوم مکانی را چطور پیش بینی می کنید؟

 

جوزف کرسی:

رشد و توسعه  GIS همچنان ادامه خواهد داشت زیرا همیشه سوالات  “کجا”  (سوالاتی با موضوع کجا) ادامه خواهدداشت  واصلا طرح چنین سوالی لازم خواهد بود.و تا زمانی که سوالاتی از قبیل چه چیز؟کجا؟چرا و چگونه وجود داشته باشد این صنعت نیز پیشتاز خواهد بود.ولی در کل باید بگویم که فناوری های مکانی یکی از فناوری های پیشتاز در سال های آتی خواهد بود و شواهد این را به ما نشان می دهد مخصوصا  در این ایام که با بیماری واگیردار کرونا مواجه هستیم و مردم مدام به دنبال آمار و ارقام در نقشه ها و پیدا کردن مکان هایی هستند که این آلودگی بیشتر است که می خواهد که مصون بمانند.و مدام سوال کجا گرونا بیشتر است را می پرسند.

 

سعید جوی زاده :

کدام کشورها در این زمینه پیشگام هستند؟

 

جوزف کرسی:

امروزه سیستم های اطلاعات جغرافیایی  در هر کشوری استفاده می شود اما با ورود GIS Saas مبتنی بر شبکه ، کشورهایی در این زمینه موفق تر هستند که دارای پهنای باند مناسب تری باشند.

 

 سعید جوی زاده:

جوزف صحبت از GIS SaaS کردی میشه بیشتر در این رابطه توضیح دهید؟

 

جورف کرسی:

SaaS  مخفف عبارت Software as a Service است و نوعی مدل ارائه نرم افزار است، به صورتی که نرم افزار و اطلاعات مربوط به آن، کامل و یکپارچه روی ابر (Cloud) مستقر شده‌اند. دسترسی کاربران به این نرم‌افزار فقط با کمک یک مرورگر وب امکان پذیر خواهد بود.و راهکاری است که شیوه ذخیره و دسترسی به نرم افزارها را تغییر می دهد. به طور سنتی نرم افزارهای  GIS مورد استفاده روی همان کامپیوتری نصب و اجرا می شوند که قرار است در آنجا مورد استفاده قرار گیرند. در حالی که GIS SaaS این شیوه را با میزبانی نرم افزارها روی یک سرور از راه دور تغییر می دهد. در نتیجه این نرم افزارهای GIS SaaS  کاربردی و خدمات بوسیله یک کاربر از راه دور و با استفاده از اینترنت قابل دسترسی خواهند بود.

با GIS SaaS ، کاربر نهایی نیازی به نصب ، پیکربندی یا کد گذاری هر چیزی ندارد: این نرم افزارهای GIS SaaS به طور مستقیم از طریق یک مرورگر وب قابل دسترسی است.

بطور کلی باید بگم که  اول اینکه  نرم افزارها یا خدمات در نقطه ایی غیر از نقطه کاربری ذخیره شده اند.دوم اینکه  کاربران و کسانی که از داده های مکانی استفاده می کنند  می تواند به این خدمات یا نرم افزارها از هر جایی با استفاده از اینترنت دسترسی پیدا کند  و سوم اینکه  در بسیاری از موارد کاربر مجبور نیست که هیچ چیزی روی سیستم خود نصب کند و تمام آنچه که لازم دارد یک مرورگر وب است تا از طریق آن به این خدمات دسترسی پیدا کند.

 

سعید جوی زاده :

آیا با پژوهشگران حوزه GIS در این آشنا هستید؟چه اشخصاس یا چه شرکت هایی را می شناسید

 

جوزف کرسی:

هنوز نه، ولی اساتید و دانشجویان زیادی از ایران را می شناسم و مقالات پژوهشی آنها را می بینم.

 

سعید جوی زاده :

آیا تا به حال به ایران سفر کرده اید و آیا دوست دارید به ایران سفر کنید؟چقدر با محیط جغرافیایی ایران آشنایی دارید؟

 

جوزف کرسی:

به عنوان یک جغرافیدان، من به همه کشورها و همه ملل عشق می ورزم و دوستشان دارم.من عاشق غار ها و مناظر بیابانی هستم و می دانم که کشور شما مناظری بی نظیر دارد.و از لحاظ جغرافیای طبیعی فوق العاده است.

 

 سعید جوی زاده:

چه توصیه ای به تازه واردها در این زمینه دارید؟

 

جوزف کرسی:

اگرچه دانشگاه ها،موسسات و مجلات علمی GIS در طول 20 سال گذشته به طور گسترده درباره این موضوع صحبت کرده انداما چند فاکتور کلیدی باعث موفقیت هر شخصی در حوزه GIS می شود.

اول و مهمتر از همه ، متخصصان GIS باید کنجکاو باشند. متخصصان موفق GIS ، نه فقط در مورد فن آوری های جغرافیایی بلکه در مورد دنیای پیرامون خودشان نیز باید  کنجکاو باشند. آنها باید تعامل روابط مکانی در محل کار را در پدیده هایی از مقیاس محلی تا جهانی ، اعم از جمعیت شناسی ، کاربری اراضی و الگوهای رفت و آمد در اجتماعات خودشان گرفته تا خطرات طبیعی ، تنوع زیستی و آب و هوا در سراسر جهان بررسی می کنند.و آنوقت است که مهارت بالایی در کار با داده های مکانی بدست می آورند.

کنجکاوی ویژگی مهم دیگری را تحمل می کند: سرسختی. سرسختی نیز برای حل مشکلات با استفاده از GIS اغلب ضروری است. چند بار به این فکر کرده اید که می توانید با استفاده از GIS مشکلی را پیدا کنید که نتوانستید آن را از ذهن خود خارج کنید؟ اگر آن مشکل را حل کردید خیلی خوب می شود و  فرایندی که طی می کنید چنان واضح است که دفعه بعد که با مشکلات مشابه یا مشابه روبرو می شوید ، می توانید مهارت های تازه کار خود را اعمال کنید.

کنجکاوی همچنین به چهارچوب سوالات جغرافیایی کمک می کند. پرسیدن سوالات مناسب اولین قدم در یک فرایند استعلام جغرافیایی است که منجر به کار موفق با GIS می شود. پرسیدن سؤالات جغرافیایی به خودی خود موضوعی شایسته از کل مقاله است. اما کافی است که در اینجا بگوییم که توانایی انجام این کار در حل مشکلات و موفقیت در یک زمینه GIS مهم است.

دومین ویژگی که شما نیاز دارید شاید توانایی تفکر انتقادی است. افراد موفق در استفاده از GIS مهارت های تفکر انتقادی را در مورد داده ها ایجاد کرده اند. آنها علاوه بر دانستن كجا برای یافتن داده ها ، فراداده را به خوبی می فهمند كه مزایا و محدودیت های كار با هر نوع داده را می دانند. آنها مؤثرترین راه برای جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و نمایش داده های جغرافیایی از طریق GIS را می دانند.

سومین ویژگی شاید اصول اساسی و بنیادین جغرافیا باشد .دانستن نحوه جمع آوری داده های مکانی و توصیفی  ، پردازش و درک داده های مکانی بسیار مهم است.دانستن چگونگی جمع آوری ، پردازش و درک داده های جمع آوری شده در یک مطالعه میدانی بسیا رمهم است .

یک متخصص GIS موفق همچنین باید مبانی و اصول  جغرافیایی را درک کند. این متخصصان اصول اساسی همه پدیده های مکانی را می شناسند ، از جمله نقشه برداری نقشه ها ، داده ها ، روابط توپولوژیکی ، تکنیک های جمع آوری و ترکیب کار میدانی ، مدل های داده مکانی ، پایگاه داده های مکانی  ، روش های طبقه بندی داده ها و استفاده موثر از آمارهای مکانی و روشهای تحلیل فضایی – مکانی.

چهارمین ویژگی انعطاف پذیری است.انعطاف پذیری و سازگاری چهارمین ویژگی اساسی برای موفقیت در زمینه GIS است. علوم مکانی با توجه به ماهیتی که دارد مخاطبین متنوعی از قشرهای مختلفی دارد .از برنامه نویس گرفته تا یک جامعه شناس و…

محصول نهایی GIS امروزه باید اینقدر انعطاف پذیر باشد که بتواند بر روی کامپیوترهای شخصی ، دستگاه های تلفن همراه و در شبکه جهانی وب (WebGIS) قابل دسترسی باشید. متخصصان موفق GIS باید سازگار و انعطاف پذیر باشند. شما باید حاضر باشید تغییر را به عنوان یک بخش اساسی و ضروری در کار در سیستم اطلاعات جغرافیایی ایجاد کنید و بپذیرید. اگر در GIS کار می کنید ، باید یادگیرنده مادام العمر باشید.

پنجمین ویژگی مهارت های ارتباطی خوب است.توانایی ارائه نتایج پروژه های مرتبط با  GIS یک مؤلفه مهم مهارتهای ارتباطی خوب است.توانایی ارائه نتایج حاصل از کار GIS با استفاده از تکنیک ها و چندرسانه ای مختلف ، یک مؤلفه مهم مهارت های ارتباطی خوب است.

منظور من این است که  یک ارتباط عالی باشید. شما باید بدانید که چگونه از GIS و سایر ابزارهای ارائه استفاده کنید تا نتایج تحلیل خود را به مخاطبان مختلف منتقل کنید. نقشه ها ابزارهای ارتباطی قدرتمندی هستند ، بنابراین باید بدانید که چگونه عناصر نقشه برداری مانند رنگ ، الگوهای و روش طبقه بندی را بطور موثر بکار بگیرید. همچنین باید بدانید که چگونه نتایج تجزیه و تحلیل را در گزارش های شفاهی و کتبی ، فیلم ها ، چهره به چهره ، آنلاین و به روش های دیگر به وضوح ارتباط دهید. از آنجا که طیف گسترده ای از حرفه ای ها و شهروندان با استفاده از GIS آشنا شده و شروع به استفاده می کنند ، پس مخاطبین GIS متنوع خواهند بود. بنابراین ، شما باید در رفع نیازهای ذینفعان مختلف ، از تحلیل گران گرفته تا مدیران و سیاست گذاران گرفته تا دانشمندان و فراتر از آن بکوشید و بر انها پیروز شوید

 

سعید جوی زاده:

و حرف آخر؟

 

جوزف کرسی :

آرزوی خوشبختی ،شادی و پیروزی برای شما و تیم تحقیقاتی شما.

 

:

 

.

 

مصاحبه

CloudESRIGeo-businessgisGIS Saas مبتنی بر شبکهNOAASoftware as a ServiceWebGISآموزشآموزش جغرافیااقتصاد محلیانجمن جغرافیدانان آمریکاانجمن جغرافیدانان جهانبخش  خصوصیپایگاه داده های مکانیپردازش و درک داده های مکانیتجزیه و تحلیلتدریس و یادگیریتفسیر جهان ماتفکر انتقادیتکنیک های جمع آوری و ترکیب کار میدانیجغرافیا طبیعی و انسانیجغرافیای طبیعیجغرافیدانجمع آوریجهانیجوزف کرسیداده هاداده های موجود مکانیدانشگاه دنوردانشگاه سینت گلسکادفتر سرشماری ایالات متحدهروابط توپولوژیکیروش های طبقه بندی داده ها و استفاده موثر از آمارهای مکانیروشهای تحلیل فضایی - مکانیریاضیاتسازمان زمین شناسی ایالات متحدهسازمان های غیرانتفاعیسیستم های اطلاعات جغرافیاییشبکه سازی مکانیشورای ملی آموزش جغرافیاییعلوم مکانیکار میدانیکسب و کار های مکانیکمپانی TEDکنفرانس های بین المللیمتخصصان GISمحافل آکادمیکمدل های داده مکانیمدیر آموزش و پژوهش شرکت ESRIمنطقه اینحوه جمع آوری داده های مکانی و توصیفینقشه برداری نقشه هانمایش داده های جغرافیایی

9 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید