معرفی یک نرم‌افزار متن باز PolSARpro= برای تحلیل داده‌های ماهواره‌های سنجشی از دور رارداری


 چکیده:

سازمان فضایی اروپا (ESA) در زمینه‌ی سنجش از دور فعالیتهای مختلفی انجام داده که توسعه‌ی نرم‌افزارهای مرتبط نیز بخشی از این فعالیتها محسوب می‌شود. در این مطلب به معرفی یکی از نرم‌افزارهای کارآمد این دسته با ام POLSARPro می‌پردازیم.

POLSARPro یک نرم‌افزار متن‌باز برای پردازش داده‌های رادار روزنه صنوعی (SAR) و کاربردهای آموزشی می‌باشد. این نرم‌افزار، قطبش دوگانه و قطبش کامل را از ماموریتهای مختلف ESA همچون سنتینل (Sentinel) یا ماموریتهای سازمانهای دیگر همچون Tandem-X و TerraSAR-X متعلق به مرکز هوافضای آلمان (DLR) و RISAT متعلق به ایسرو دریافت و پردازش می‌کند.

اولین نسخه‌ی نرم‌افزار POLSARPro در سال 2003 پس از برگزاری یک ورکشاپ در موسسه‌ی تحقیقات فضایی اروپا (ESRIN) توسعه یافت. دانشگاه رن (University of Rennes) فرانسه از آن زمان تابحال مسئولیت توسعه و پشتیبانی از این نرم‌افزار را به عهده گرفته است.

POLSARPro رابط کاربری گرافیکی ساده‌ای دارد و محیط انعطاف‌پذیر آن برای گستره‌ی وسیعی از کاربران، از تازه‌کار گرفته تا کارشناس، طراحی شده است. ضمن اینکه آموزشهای آنلاین و آفلاین این نرم‌افزار به کاربران کمک می‌کند تا تسلط کافی را کسب کنند.

نرم‌افزار POLSARPro به ابزارهای تخصصی بسیاری مجهز شده است که برخی از آنها عبارتند از: فراخوانی فرمت‌های مختلف داده‌ها، تبدیل انواع داده‌های قطبش‌سنجی به یکدیگر، کالیبراسیون داده‌ها و شبیه‌سازی داده‌های SAR. ضمن اینکه این نرم‌افزار قابلیت اتصال و همگام‌سازی با نرم‌افزارهای سنجشی دیگر از جمله Google Earth و ASTER را نیز دارا می‌باشد. در تصویر زیر نمایی از محیط نرم‌افزار در هنگام مطالعه‌ی یک تصویر ماهواره‌ای مشاهده می‌گردد.

 

 رشته های مهندسی نقشه برداری، سنجش از دور، GIS، برق، کامپیوتر، اقلیم، جغرافیا، آب و هوا، ژئومورفولوژی، منابع طبیعی، محیط زیست و برای بسیاری از کاربردهای خود نیاز مبرمی به تصاویر راداری دارند. بدین جهت که ماهیت و نحوه تشکیل تصاویر راداری با تصاویر اپتیکال مرئی و مادون قرمز سنجش از دور به طور کلی متفاوت است، لذا پردازش تصاویر آن ها نیز با پردازش تصاویر اپتیکال تفاوت دارد.

PolSARpro نرم افزاری کارا برای پیش پردازش های اولیه، سطح متوسط و نیز پردازش های بالای این تصاویر محسوب می شود که در چند سال اخیر به طور فراوانی در بین پژوهشگران رواج پیدا کرده است. این نرم افزار، یک ابزار آموزشی (خودآموز گام به گام) و پردازش داده های راداری چندقطبش، به ویژه داده های راداری تمام قطبیده بوده که هدف آن تسهیل دستیابی و بهره برداری از داده های راداری مستخرج از سازمان های فضایی است.

 

Sentinels Application Platforms, الگوریتم sen2cor ,پردازش داده های سنتینل, داده های ماهواره ای سری سنتینل, داده های ماهواره ای سنتینل ۲ ,داده های نرم افزار SNAP! ,دانلود نرم افزار SNAP ,دسترسی به نرم افزار SNAP ,سازمان فضایی اتحادیه اروپا, نرم افزار SNAP نرم افزار SNAP چیست؟, نرم افزار SNAP روی چه نوع سیستم هایی قابل اجرا است؟, نرم افزار SNAP و قابلیت های آن, نرم افزار اسنپ سنتینل, نرم افزار پردازش تصاویر سری سنتینل ,نرم افزار پردازش داده های سنتینل ۲ ,نرم افزار تخصصی پردازش تصاویر ماهواره ای سری sentinel ,- نرم افزار SNAP ,نرم افزار تخصصی کار با داده های سنتینل,نکتر سعید جوی زاده،موسسه چشم انداز،آموزش پردازش داده های رادار،نرم افزار پردازش داده های رادار،نرم افزار کاربردی پردازش داده های راداری،سعید جوی زاده،

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید