نقشه های کاداستر

نقشه های کاداستر


آیا واژه نقشه های کاداستر برای شما نا آشناست؟ یکی از مهم‌ترین اهدافی که سازمان ثبت اسناد و املاک بر عهده دارد و از مهم‌ترین وظایف این سازمان می‌باشد، داشتن آگاهی و اطلاعات دقیق در مورد املاک و اراضی در کشور است تا بر اساس این اطلاعات بتواند مالکیت افراد را در خصوص اراضیشان تعیین کند. برای تحقق این امر استفاده از نقشه های دقیق و کاملی که تمامی اطلاعات املاک مانند مساحت، زوایا و … را ثبت کرده باشد ضروری است. دسترسی به این امر با کمک گرفتن از نقشه‌های کاداستر امکان پذیر می‌باشد. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد نقشه‌های کاداستر در اختیارتان قرار دهیم.

روش انجام و تهیه نقشه های کاداستر

روش انجام و تهیه نقشه های کاداستر

تاریخچه کاداستر

ریشه لغت کاداستر، در حقیقت کلمه یونانی Katastichon به معنی دفتر یادداشت است که با گذشت زمان در زبان لاتین به Captasrum تبدیل شده است. در حقیقت کاداستر سیستمی بوده که برای ثبت استان های مختلف کشور یونان جهت مقاصد مالیاتی استفاده می شده است. البته نقشه های ملکی سابقه ای بیش از این دارند. نقشه قدیمی ۴هزار ساله کلدانی، نقشه های مالیاتی اراضی دره نیل و یا رصد املاک در دوره ساسانیان از این جمله اند. اما شاید زمانی که ناپلئون بناپارت در سال ۱۸۱۶ میلادی با بیان این جمله که «کاداستر به عنوان تضمین قابل اعتماد برای مالکیت زمین به هر شهروند می تواند نقطه سرآغاز امپراطوری ها باشد» دستور نقشه برداری و طبقه بندی بیش از ۱۰۰میلیون قطعه زمین براساس میزان حاصل خیزی خاک و برآورد ظرفیت تولید را صادر کرد، هیچ گاه فکر نمی کرد که کشور ایران ۱۵۰۰ سال بعد از نقشه ملکی ساسانیان هنوز بدون نقشه کاداستر و ثبت جامع املاک به سر برد.
این در حالی است که توجه به سیستم های مدیریت زمین و کاداستر به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها و عامل جلوگیری از فساد، طی دهه های اخیر اهمیت بسیاری یافته و در اولویت اول برنامه ریزی ها قرار گرفته است؛ به گونه ای که مجامع بین المللی از قبیل سازمان ملل و بانک جهانی آن را در فهرست اهم فعالیت ها و راهکارهای پیشنهادی خود برای توسعه کشورها قرار داده اند.
بهبود سطح زندگی شامل برنامه ریزی جهت ایجاد عدالت اجتماعی و کاهش فقر و حرکت به سمت توسعه پایدار با ایجاد بستری مناسب برای مدیریت زمین و منابع طبیعی و همچنین ارتقا و بهبود ساختارهای مالی با اعمال مدیریت مؤثر بر منابع زمین، از جمله دلایل این رویکرد مجامع بین المللی است.

نقشه های کاداستر

نقشه های کاداستر

براساس تعریف فدراسیون بین المللی نقشه برداری (FIG)، کاداستر در واقع عبارت است از فهرست مرتب شده ای از اطلاعات مربوط به قطعات زمین (در داخل مرز جغرافیایی یک کشور) که شامل نقشه برداری و افزودن سایر مشخصه های زمین نظیر حقوق مالکیت، کاربری، اندازه و ارزش، به نقشه مقیاس بزرگ بوده و به طور رسمی به ثبت می رسد. بنابر این تعریف، نخستین گام ایجاد کاداستر، تهیه نقشه هایی با مقیاس مناسب از املاک موردنظر است. در گام بعد پس از جمع آوری اطلاعات مرتبط با املاک، این اطلاعات باید بر روی نقشه های تهیه شده تطبیق داده شوند. در نهایت مجموعه این اطلاعات باید به ثبت برسند.

تاریخچه نقشه‌های کاداستر و استفاده از آن در ایران به این صورت بوده که برای اولین بار حدود 55 سال پیش اجرای نقشه‌های کاداستر از سوی سازمان ثبت املاک به صورت بخشنامه‌ای ارائه شد. در این بخشنامه عنوان شد که لازمه‌ی صدور سند مالکیت برای املاک، تهیه ی نقشه‌های ثبتی کاداستر خواهد بود. سرانجام با گذشت هفده سال از ارائه‌ ی بخشنامه در سال 1351 تهیه نقشه‌های کاداستر برای املاک در مجلس تصویب شد. ورود نقشه‌های کاداستر در ایران و استفاده از آن‌ها به این تاریخ باز می‌گردد.

کاداستر چیست؟

در تعریف لغوی برای کاداستر می‌توان گفت که معنای آن راه و دفتر یادداشت بوده و ریشه ی این کلمه یونانی می‌باشد. کاداستر نظامی است که در آن اطلاعات حقوقی و محدوده‌های مالکیتی مرتبط با ملکی به صورت دقیق ثبت می‌شود. در تعریفی ساده می‌توان گفت کاداستر روندی است که در آن اموال منقول و غیر منقول مانند زمین، آپارتمان و ملک و در بعضی کشورها اموال غیر منقول مانند خودرو ثبت می‌شود. در پروسه ی ثبت کردن اموال غیر منقول، ابعاد، زاویه‌ها، مساحت، اندازه گیری دقیق طولی، موقعیت شکستگی ها و حتی پلمپ کردن گوشه‌های ملک در سر زمین و نگهداری و بایگانی این اطلاعات در آرشیو صورت می‌گیرد.

طرز تهیه نقشه های کاداستر

طرز تهیه نقشه های کاداستر

نقشه برداری و نقشه های کاداستر

نقشه برداری یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌هایی بوده که با استفاده از آن حدود اراضی ملکی مشخص می‌شده و کاربرد بسیاری داشته است. ولی در گذر زمان و با پیشرفت‌هایی که در تمامی موارد داشته‌ایم ارزش زمین بالا رفته و تعیین حدود اراضی از اهمیت بالایی برخوردار شده است. برای اینکه بتوان به صورت دقیق اطلاعات جامع و کاملی از اراضی ملکی تهیه کرد، امروزه از شیوه نقشه‌های کاداستر استفاده می‌شود.

اولین بخشنامه های سازمان ثبت درخصوص کاداستر به حدود پنجاه وپنج سال پیش یعنی سال ۱۳۳۴ بازمی گردد؛ بخشنامه ای که صدور سند مالکیت را منوط به تهیه نقشه ثبتی کاداستر می دانست. با این حال، این گونه بخشنامه ها هیچ گاه منجر به تهیه نقشه های کاداستر نشد. هفده سال بعد در سال ۱۳۵۱، قانون ثبت املاک در قالب کاداستر تصویب و براساس آن مقرر شد بر مبنای نقشه های یک به پانصد برای نواحی مرکزی و یک به هزار برای حاشیه شهرها که توسط سازمان نقشه برداری تهیه می شد، نقشه های کاداستری تهیه شود. شهرهای قزوین، مشهد و منطقه عباس آباد تهران به عنوان پروژه راهنما انتخاب شدند. عملیات تهیه نقشه های اولیه برای قزوین به طور کامل به اتمام رسید و در مشهد نیز حدود هشتاد درصد نقشه ها تهیه شد. اما در عباس آباد تهران هیچ گاه عملیات تهیه نقشه به نتیجه نرسید. مرحله بعدی، رجوع به محل، کنترل سند، ابعاد نقشه ای و پلاک گذاری عرصه ها بود که به دلیل فقدان نیروی انسانی لازم در سازمان ثبت و عدم اراده و حمایت کافی در این خصوص، برای همیشه ابتر ماند.

انواع نقشه های کاداستر

انواع نقشه های کاداستر

اهمیت جهانی کاداستر:

توجه به سیستم های مدیریت زمین، کاداستر به‎عنوان یکی از شاخص‎های توسعه‎یافتگی کشورها و عامل جلوگیری از فساد، طی دهه های اخیر اهمیت بسیاری یافته و در اولویت اول برنامه ریزی ها قرار گرفته است. به گونه ای که مجامع بین المللی از قبیل سازمان‎ملل و بانک جهانی آن را در فهرست اهم فعالیت ها و راهکارهای پیشنهادی خود برای توسعه کشورها قرار داده‎اند. بهبود سطح زندگی شامل برنامه ریزی جهت ایجاد عدالت اجتماعی و کاهش فقر و حرکت به‎سمت توسعه پایدار با ایجاد بستری مناسب برای مدیریت زمین و منابع طبیعی و همچنین ارتقا و بهبود ساختارهای مالی با اعمال مدیریت موثر بر منابع زمین نیز از جمله دلایل این رویکرد مجامع بین‎المللی است

مقایسه نقشه کاداستر در کشور های جهان

هدف از نقشه های کاداستر

هدف از نقشه های کاداستر

الف) کشورهای قاره اروپا

1. فرانسه

در فرانسه سیستم کاداستر با کاربردهای حقوقی و ثبتی و مالیاتی مختلف، سابقه تاریخی و سنتی طولانی دارد و به قبل از انقلاب 1879 بر می گردد.شارل هفتم . لویی چهاردهم و پانزدهم در جهت دستیابی به یک نظام مالیاتی منظم از املاک و اراضی تحت حکومتشان، نخستین کسانی بودند که به فکر طراحی نظام کاداستر در فرانسه افتادند. در سال 1891 کمیسیون کاداستر  به هفتادو نه عضو مسئول مطالعه در این زمینه شد. اما این تلاش ها با شکست مواجه گردید و حکومت عملاً نتوانست یک نظام قانونی مشخصی را برای حل مسائل حقوقی، ثبتی و مالیاتی زمین های کشاورزی بکار گیرد.مهمترین دلایل شکست این امر در فرانسه عبارت بودند از:

ـ هزینه های مالی فراوان اجرای کاداستر

ـ نبود وسایل و امکانات فنی برای اجرای کاداستر

ـ عدم وجود هماهنگی های لازم برای پی ریزی یک سیستم کاداستر کامل و بی نقص

ـ مقاومت مقامات اداری و قضایی و عدم اطمینانی که در خصوص برخی از کاداسترها وجود داشت.

بعد از رفع مشکلات فنی در این زمینه، نخستین کاداستر در سال 1807 تهیه شد.

2.بلژیک

تهیه طرح های کاداستر و مالیات بر زمیندر بلژیک در سال 1791 با فرمان مجلس موسسان آغاز شد واز آن زمان تاکنون همواره تحول یافته است. بعد از ناپلئون، بلژیک در زمینه امور مرتبط با زمین و از جمله طرح های کاداستر به شدت تحت تأثیر فرانسه بوده است. مهمترین مورد و نقطه عطف شروع به کار تدوین کاداستر توسط یک مرجع دولتی به سا1830 بر می گردد که نخستین وظیفه آن بهره برداری از اطلاعات برنامه های کااستر های سنتی در بلژیک بود. در حال حاضر مسئولیت نقشه برداری و ثبت زمین برعهده ((وزارت ثبت میراث)) قرار داردکه با همکاری دولتهای محلی و آژانس جغرافیایی ملی فعالیت می کند.

3.یونان

وضعیت یونان در زمینه نوع مدیریت کاداستر تا حدودی متفاوت است. در این کشور کاداستر به معنای حقوقی آن وجود ندارد. تنها در اینمدیریت امور پیمایش زمین و کاداستر بر عهدهیک شرکت خصوصی به نام شرکت پیمایش و محاسبه استکه با همکاری وزارت محیط زیست، طراحی و امور عام المنفعه یونان، به مدیریت امود کاداستر از طریق نقشه برداری، تصدیق نقشه ها، پیمایش زمین، تعیین تراکم ها و تدوین دقیق نقشه ثبتی مبادرت می کند.

ب) کشورهای حوزه آمریکای لاتین

4. آرژانتین

در آرژانتین که یک کسور فدرال است، مدیریت کاداستر بر عهده نهادهای ایالتی مستقر در وزارتخانه های مختلف(قوه مجریه) قراتر دارد. به چند مورد از این ایالات اشاره می شود:

ایالت

عنوان سازمان

وزارتخانه

بوئنوس آیرس

اداره ایالتی کاداستر سرزمینی

وزارت اقتصاد

کاتامارکا

اداره کل کاداستر

اقتصاد و امور مالی

چاکو

اداره ایالتی کاداستر و کارتورگرافی

دبیرخانه برنامه ریزی

چوبوت

اداره کاداستر و اطلاعات زمین

وزارت کشور،کار ودادگستری

کوردوبا

اداره کاداستر

وزارت دارایی

در کلیه مراحل کاداستر اعم از نقشه برداری و ثبت زمین، فعالان بخش خصوصی مشارکت دارند. کلیه اقدامات صورت گرفته در انجام مراحل کاداستر، در دبیرخانه های ساز مان های متولی کاداستر، ثبت و برای اطلاع عموم منتشر می شوند.

شورای فدرال کاداستر متشال از 24 عضو، نماینده سازمان های ایالتی کاداستر در آرژانتین است که وظیفه هماهنگی و تهیه و تدوین استانداردهای ملی را بر عهده دارد.سازمان های ایالتی واحدهای تخصصی مختلفی دارندکه این واحدها نیزباهم یک شورای فنی فدرال را تشکیل داده اند که متشکل از 3500 نیروی متخصص است.

هدف سیستم کاداستر در آرژانتین عبارت است از ایجاد نظم حقوقی در انتقال زمین و بازار آن، تنظیم مالی در ارزیابی زمین و مالیات گذاری برآن و اهداف دیگر مانند برنامه ریزی دقیق تر و ارتقای کیفیت حکومت محلی. 30 دانشگاه در آرژانتین دوره های آموزشی نقشه برداری و پیمایش زمین را برگزار می کنند.

پ)کشورهای آسیایی  

5 . نپال

در این کشور، ((دپارتمان نقشه برداری نپال)) وابسته به وزارت مدیریت و اطلاعات سرزمینی، سازماندولتی است که مسئولیت مسئولیت پیمایش زمین های ای کشور را بر عهده دارد. این دپارتمان سه بخش مجزا دارد:

ـ    بخش نقشه برداری ـ    بخش کاداستر ـ    بخش توپوگرافی

این دپارتمان دارای 83 کارمند مساح در 75منطقه کشود نپال است و در هر منطقه یک مأمور رسمی مساح دارد. همچنین 9 اداره سیار نیز در این کشور به ارائه خدمات می پردازند. علاوه بر این، در نپال، بخش خصوصی نیز به عنوان  مشاور در طراحی نقشه های کاداستر مشارکت می کند. اما اقدامات این بخش در زمینه کاداستر تنها پس از بررسی و تایید مقامات عمومی رسمیت می یابد. مبنای قانونی کاداستر در این زمینه را می توان در قانون زمین مصوب1999 یافت.

6. هند

اجرای طرح های کاداستردرهند از سال1904 در هر ایالت در ﻫﺮ اﯾﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻘﻞ آﻏﺎز  ﺷﺪ ﮐﻪ ﻃﯽ آن، ﻫﺮ اﯾﺎﻟﺖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات ﺧﻮد را در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﺟﺪاﮔﺎﻧـﻪ تصویب کرد. «ﻣﻮﺳﺴﻪ ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ ﻫﻨﺪ» مرجع اصلی نقشه برداری

و ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ زﻣﯿﻦ در اﯾـﻦ ﮐﺸﻮر اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺳﻄﺢ ﻣﻠﯽ، ﻣﺴﺌﻮل ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺳﺎزي و ﺗﻬﯿﻪ اﻃﻼﻋﺎت و داده  ﻫﺎي ﻓﻨـﯽ ﻻزم ﺑﺮاي ادارات اﯾﺎﻟﺘﯽ ﻣﺘﺼﺪي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﺎداﺳﺘﺮ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﮐﻪ ﺑﻪ وزارت ﻋﻠﻮم و فناوری هند وابسته است، 12  اداره فرعی داخل سازمانی و  9 اداره منطقه ای درکل سطح کشور دارد ﺗﺎ ﻧﻘﺸﻪ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻫﻨﺪ را ﭘﻮﺷﺶ دﻫﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﯾـﻦ ﻣﻮﺳﺴـﻪ ﺑـﺮاي ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮي از اﻃﻼﻋﺎت دﯾﺠﯿﺘﺎل در ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ زﻣﯿﻦ، ﺳـﻪ ﻣﺮﮐـﺰ اﻃﻼﻋـﺎﺗﯽ دﯾﺠﯿﺘـﺎﻟﯽ ﻧﯿـﺰ  ﺗﺄﺳﯿﺲ ﮐﺮده اﺳﺖ.

7. الجزایر: در الجزایر امور مربوط به کاداستر تحت مدیریت ((آژانس ملی کاداستر))قرار دارداین آژانس که در زمینه تهیه انواع کاداستر فعال است، بموجب مصوبه 1989 قوه مجریه تاسیس گردید

هفده سال بعد ….

بعد از توقف طولانی مدت این طرح تا سال ۱۳۶۸ هـ.ش، با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اداره کل کاداستر به عنوان زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأسیس شد. بر این مبنا، کار مطالعاتی کاداستر با تشکیل شورای فنی در سال ۱۳۶۹ آغاز شد. این شورا مقدمات طرح کاداستر و مطالعات اجرایی و تعیین خطوط کلی در مورد ابزار های مورد نیاز کاداستر، هزینه های مربوطه و برنامه زمانبندی آن را برای عملیات کاداستر مورد بررسی قرار داده و مقرر کرد که طرح کاداستر در ایران طی یک دوره بیست ساله که شامل چهار دوره پنج ساله می شود، به مرحله اجرا درآید.

هجده درصد پیشرفت در طول پانزده سال

مراحل اجرایی طرح با پنج سال تأخیر از سال ۱۳۷۴ شروع شد. به دلیل برخی سیاست گذاری های غیر کارشناسی و ضعف مدیریت درخصوص کاداستر و موانع اجرایی همچون نبود نیروی انسانی متخصص و تأمین مالی مناسب، اجرای طرح کاداستر در این سال ها پیشرفت مطلوبی نداشته است. طبق آمارهای رسمی، میانگین پیشرفت این طرح بعد از گذشت نزدیک پانزده سال در اواخر سال هشتادوپنج کمتر از هجده درصد بوده است.
طبق پیش بینی های صورت گرفته در دوره مطالعاتی طرح و زمانبندی اعلام شده برای تکمیل نهایی، این طرح باید طی بیست سال یعنی تا سال ۱۳۸۹ در کشور به اتمام می رسید، در حال حاضر این طرح تنها در زمین ها و املاک شهری – که کمتر از هفت درصد اراضی کشور را تشکیل می دهد – در حال انجام است و متأسفانه در بسیاری از شهرها کاداستر به یک کروکی هندسی از ملک تنزل پیدا کرده و این بستر مناسب برای تهیه داده های مکانی بدون مدیریت رها شده است.

نقص ها باقی است

با توجه به این که طرح کاداستر به صورت کنونی، به دلیل نادیده انگاشتن سایر ابعاد آن (نظیر کاداستر سیاسی، مالی و زراعی) ناقص بوده و همچنین با توجه به مشکلات حاصل از عدم اعمال کاداستر و عدم حصول مزایای ناشی از اجرای آن و همچنین ضرورت وجود نگاهی جامع به این طرح، چاره ای نیست جز آن که «طرح جامع کاداستر کشور» برای پوشش تمام اراضی کشور اعم از شهری، زراعی، صنعتی و… تهیه و عملیاتی شود.
ضعف و انحراف عملکردی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در زمینه جذب اعتبارات و اعمال هدفمند عملیات کاداستر و همچنین ضعف همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با سازمان نقشه برداری کشور و نبود تکالیف قانونی لازم در راستای تعاملات بین سازمانی این دو، موجب عدم تحقق انتظارات قانونی در این زمینه شده است. همچنین بررسی ها نشان می دهند بسیاری از دستگاه ها و سازمان ها، از جمله سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و… نیز اقدامات گسترده ای را برای تهیه نقشه و تعیین حدود مالکیت دولت بر املاک و اراضی داخل مرزهای جغرافیایی کشور انجام داده و مجموعه ارزشمندی را گردآوری کرده اند. علی رغم این اقدامات، به دلیل نبود تکالیف قانونی و تعاملات بین سازمانی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، این اطلاعات به طور منفک و بسیار محدود مورد استفاده قرار گرفته است؛ در حالی که اگر ابزارها و خلاء های قانونی، با نگاهی جامع تبیین شود، اطلاعات مزبور می توانند به عنوان اطلاعات پایه ای در رابطه با سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های صحیح و جامع مورد استفاده قرار گیرند و موجبات رفع بسیاری از دغدغه ها و تسریع در حصول انتظارات را فراهم آورند.


خلاء نودوسه درصدی

طرح کاداستر در دست اجرای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور براساس قانون مذکور تنها درخصوص املاک شهری یا هفت درصد از املاک کشور بوده و با توجه به نبود تکالیف قانونی، اجرای کاداستر در نودوسه درصد املاک و اراضی کشور مورد عمل این سازمان قرار نگرفته است. با توجه به احتمال سوء استفاده از وضعیت عدم قطعیت و احراز مالکیت این گونه املاک، ضروری است اجرای کاداستر در آن ها مورد توجه و اقدام جدی قرار گیرد. نبود آمار دقیق و کامل از درصد و تعداد املاک، محدوده جنگل ها، مراتع، اراضی و همچنین نبود بانک اطلاعاتی ملی و استانی در رابطه با وضعیت و آمار مالکیت ها، موجب تملک ناحق برخی از املاک کشور شده است به گونه ای که بسیاری از زمین خواری ها (به خصوص در محدوده مراتع، جنگل ها و منابع طبیعی و… ) به دلیل عدم احراز حدود مالکیت دستگاه های اجرایی بر املاک کشور به وجود آمده است. به عبارت دیگر، زمانی که اشخاص به قصد زمین خواری و با شگردهای مختلف، درخواست صدور سند مالکیت می کنند، سازمان ثبت به دلیل نبود اطلاعات در تعیین حدود مالکیت دستگاه ها بر اراضی دولتی، اقدام به صدور سند کرده و این موضوع موجب از دست رفتن صدها هکتار از اراضی و املاک ملی و دولتی در نقاط مختلف کشور شده است.

روزنه ای برای برون رفت

با نگاهی به تاریخچه کاداستر از گذشته تاکنون و تجربیات جهانی و کارکردهای این سیستم مخصوصا قرار گرفتن آن به عنوان ابزار مالیاتی در مدیریت بازار املاک و ابزار مدیریت شهری همچون کنترل ساخت و سازهای شهری و مدیریت کاربری اراضی شهری و سایر کاربردهای کاداستر در حوزه هایی همچون کشاورزی به عنوان بانک اطلاعات برای مدیریت کلان کشاورزی و همچنین توجه به این نکته که مطابق قانون، دولت موظف به ساماندهی این امور است ضروری است سیستم کاداستر زیر نظر دولت مدیریت و راه اندازی شود.
همچنین با توجه به عملکرد اداره کاداستر در طی بیست سال گذشته و به اتمام نرسیدن طرح کاداستر حتی در بعد شهری، ضروری است با توجه به نیاز کشور برای پیاده شدن کاداستر و نیز زیان های ناشی از عدم تکمیل و اعمال کاداستر که در کشور به وجود آمده است، در ساختار فعلی اداره کاداستر تجدید نظر شود. ذکر این نکته لازم است که عملیات کاداستر شامل نقشه برداری و بانک اطلاعاتی در حیطه وظایف کاملا اجرایی بوده و به نظر می رسد قوه قضاییه محمل انجام چنین فعالیت هایی نیست و علاوه بر این، طبق قانون اساسی چنین وظایفی با توجه به بعد اجرایی آن به قوه مجریه محول شده است. به نظر می رسد، بهتر است اداره کاداستر به قوه مجریه منتقل شود که محمل قانونی آن نیز در قانون اساسی پیش بینی شده است.

ادامه دارد

سیستم اطلاعات جغرافیایی


Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

CADASTRCadastral MapCadastreآشنایی با مفهوم كاداسترآشنایی با نقشه برداری و کاداستراجرای طرح کاداستر گامی مهم برای پیشگیری از وقوع زمین‌خواریاستعلام کاداستر نقشه های منابع ملی توام با اخذ سند مالکیت تک برگیاستعلام و فروش نقشه کاداستراسناد کاداسترانجام کاداستر اراضی کشاورزیاهداف کاداستربررسی وضعیت طرح کاداستر کشوربورس و قیمت نقشه كاداستر و ملكيبیشترین میزان نقشه کاداستر شهریپروژه های کاداسترتبیین نقش کاداستر در پیشگیری از جرائم ثبتیتحقیق در مورد طرح کاداسترتحویل نقشه کاداسترتصویر نقشه کاداستر ملکتهيه نقشه کاداستر زراعي با استفاده از تصاوير ماهواره IKONOSتهيه نقشه‌هاي 1:2000 كاداستر اراضي كشاورزيتهیه نقشه املاك بصورت كاداسترتهیه نقشه املاک به صورت نقشه کاداسترتهیه نقشه کاداستر 115 هزار هکتار ازاراضی کشاورزی آذربایجانتهیه نقشه کاداستر حریم رودخانه‌هاتهیه نقشه کاداستر در حوزه های روستایی کشورتهیه نقشه های کاداستر شهریتولید نقشه های کاداستر وپایگاه داده های حقوقی در عملیات مربوط به ثبت اسناد واملاکجایگاه و نقش کاداسترجزوه های درسی کاداسترحقوق کاداستر در ایران با مطالعه تطبیقیدانلود نقشه کاداستر تهراندستور العمل تهیه نقشه کاداستر بااستفاده از تصاویر ماهواره ایدستورالعمل کاداستر اراضی ملی و دولتیروش و مراحل تهیه نقشه کاداستر به روش فتوگرامتریزراعیژنرالیزاسیون نقشه ‏هاى کاداستر براساس ترسیم تطبیقىسازمان بین‌المللی نقشه برداریسامانه كاداستر معدنسند مالكيت كاداستريسند مالكيت كاداستري چيست و چه مزایایی دارد؟سیستم های اطلاعات کاداسترصفحه کاداستر و ثبتطبقه بندی نقشه های کاداستر از نظر تراكمفیلم آموزشی ترسیم نقشه با استفاده از نرم افزار کاداسترکاداسترکاداستر اراضی کشاورزیکاداستر اراضی کشاورزی ایرانکاداستر در اسناد مالکیتکاداستر در اسناد مالکیت به چه معناست؟کاداستر در نقشه برداری زمینیکاداستر و مسائل ثبتیکاربرد تصاویر ماهواره ای در تهیه نقشه های کاداستر و ثبت زمینکاربرد گیرنده های GNSS در کاداستر (حد نگاری)مشاهده نقشه کاداستر معادنمعرفی طرح کاداستر شهریمعنی کاداستر در نقشه برداری و تهیه نقشه های زمینی از اراضی چیست؟معنی کاداستر در نقشه های ثبتیمقدمات کاداستر در نقشه برداریمقوله کاداسترممیزی و حدنگاری اراضیموانع اجراي طرح كاداستر در كشورنقشهنقشه برداري و کاداستر (CADASTR)نقشه بردارینقشه برداری ثبتی و کاداسترنقشه برداری کاداسترنقشه رسمی کاداسترنقشه کاداسترنقشه کاداستر - نقشه توپوگرافینقشه کاداستر اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچهنقشه کاداستر استاننقشه کاداستر برای پیشگیری از دریاخوارینقشه کاداستر جنگل‌هانقشه کاداستر دماوندنقشه کاداستر زمیننقشه کاداستر ساحلینقشه کاداستر شهرینقشه کاداستر کشورنقشه کاداستر معادن کشورنقشه کاداستر معدننقشه کاداستر(حدنگار)نقشه معادننقشه ‏هاى کاداستر قدیمىنقشه های utmوکاداستر تهراننقشه های کاداسترنقشه های کاداستر زراعینقشه های کاداستر و GIS شهرینیمه شهریهر آنچه لازم است در مورد نقشه های کاداستر بدانیمهزینه نقشه کاداسترهمه چیز در مورد نقشه برداری کاداستر و ثبتی

59 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید